هر آنچه که هولدرهای اتریوم پس از آپدیت این شبکه باید بدانند!

پس از مرج اتریوم چه کنیم

حرکت از مکانیزم POW به POS یا اثبات سهام یکی از گام‌های مهم بلاک‌چین اتریوم در جهت افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های کارمزد بوده است.

به طور کلی مکانیزم اثبات سهام در کنار معایب خود، مزایای زیادی را از نظر انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری برای شبکه اتریوم به دنبال دارد.

با حرکت این ارز محبوب به ساختار شاردینگ جدید، شبکه mainnet آن نیز به استفاده از ساختار و پروتکل‌های جدید حرکت می‌کند. در این میان هولدر‌های این ارز نگران آینده آن هستند. بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند پس از مرج اتریوم به مکانیزم اثبات سهام باید منتظر چه اتفاقاتی باشند یا چه بلایی بر سر توکن‌های اتریوم آنها می‌آید.

عناوین مطلب:

در این مقاله ما به طور کامل به انتظارات و اتفاقاتی که در مکانیزم اثبات سهام اتریوم باید منتظر آن باشیم و کار‌هایی که هولدر‌های این ارز باید انجام دهند خواهیم پرداخت.

حرکت اتریوم به سمت اثبات سهام

اتریوم چند سالی است که برای حرکت به سمت استفاده از مکانیزم POS تلاش می‌کند. در واقع جامعه کریپتو مدت زیادی است که منتظر چنین رویدادی هستند. با این حال بسیاری از هولدر‌ها در انجمن‌ها و گروه‌های مختلف سوال می‌کنند باید با کوین‌های ETH چه کار کنم؟ چه اتفاقی برای توکن‌های بربستر اتریوم رخ می‌دهد؟ آیا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دچار وقفه خواهند شد؟ این‌ها سوالاتی هستند که مسلما هر فعال حوزه کریپتو با آن‌ها برخورد می‌کند.

به طور خلاصه هولدر‌های ETH نیازی به انجام کاری ندارند و در این مسیر باید از کلاه‌بردارانی که به آن‌ها می‌گویند باید توکن‌های خود را به ولت‌های خاصی انتقال دهند، پرهیز کنند!

پس از مرحله Merge اتریوم، بحث‌های بسیاری در مورد متمرکز شدن این کوین بزرگ صورت گرفته است با این حال مزایای عمده مکانیزم POS را نباید از یاد برد.

چرا اتریوم به POS حرکت می‌کند؟

در این بخش به مهم‌ترین دلایل حرکت اتریوم به سمت اتخاذ مکانیزم POS خواهیم پرداخت. از زمان پیدایش بلاک‌چین Ethereum و توکن بومی آن ETH، مکانیزم اجماع آن از بیت‌کوین الگو برداری شد که در آن ایجاد بلاک‌های جدید تراکنش با روش اثبات کار صورت می‌گرفت.

در روش اثبات کار ماینر‌ها بدون نیاز به هیچ قدرت مرکزی بر روی تایید بلاک‌های جدید به توافق می‌رسند. در این روش حتی با وجود بازیگران مخرب و فریبکار نیز هیچ نیازی به واحد کنترل مرکزی نیست. البته مکانیزم اثبات سهام نیز چنین است اما این موضوع توسط نود‌های اعتبارسنج (Validator) رخ می‌دهد

همه ما کم و بیش در مورد این مکانیزم و استفاده آن در بلاک‌چین بیت‌کوین توسط ساتوشی ناکاماتو اطلاع داریم. او یک مکانیزم قابل اتکا، موثر و جدید را برای اجماع در شبکه‌های غیرمتمرکز ایجاد کرد. تا به امروز کسی نتوانسته با هیچ نوع حمله‌ای، آسیبی به شبکه بیت‌کوین وارد کند.

pos eth 2

با این حال مکانیزم POW معایب خاصی دارد که از نظر بسیاری از کاربران و توسعه دهندگان چندان برای آینده اتریوم مفید نیست و بالعکس می‌تواند مانع بزرگی برای اتخاذ آن در مقیاس گسترده‌تر باشد.

در ادامه مهم‌ترین معایب مکانیزم اثبات کار را از نگاه کارشناسان بررسی می‌کنیم:

به خاطر داشته باشید پس از عرضه شدن اتریوم 2.0 و حرکت شبکه آن به استفاده از مکانیزم POS، نیاز به استخراج به طور کامل حذف شد. این موضوع مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: تکلیف ماینرهای اتریوم بعد از اتریوم ۲.۰ چیست؟

بهره‌وری پایین انرژی

مکانیزم POW به عنوان مانعی برای انجام حملات با مقیاس بالا به شبکه‌ اتریوم تلقی می‌شود چرا که از نظر مصرف انرژی به صرف نیست و مهاجم باید بودجه زیادی را برای انجام یک حمله وسیع انجام دهد.

با وجود این مزیت، استخراج اتریوم توسط ماینر‌ها از نظر انرژی بهره‌وری کافی را ندارد و کربن زیادی را وارد محیط زیست می‌کند. در طرف دیگر، ایمن سازی شبکه با روش استیکینگ (Staking) به نظر یک روش جایگزین پایدار و مطمئن است که بسیاری از بلاک‌چین‌های امروز از آن استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اتریوم 2.0 چگونه مصرف انرژی را کاهش می‌دهد؟

بهره‌وری پایین قرارداد‌های هوشمند

قرارداد‌های هوشمند در یک بلاک‌چین می‌تواند میزان تعاملات شبکه را به شکل چشمگیری افزایش دهد. این تعاملات و تراکنش‌های ناشی از آن به بلاک‌ها اضافه می‌شود که در نتیجه آن شبکه باید صحت آن‌ها را تایید کند.

در مکانیزم POW و تعداد بالای قرارداد‌های هوشمند در بلاک‌چین اتریوم، اضافه شدن بلاک‌های جدید به زنجیره و تایید آن‌ها زمان زیادی نیاز داشت همچنین کارمزد تراکنش‌ها نیز گران بود. این موضوع تعامل با قرارداد‌های هوشمند را از نظر هزینه و مدت زمان انجام تراکنش طاقت فرسا می‌کرد.

بیشتر بخوانید: استفاده بی‌سابقه از شبکه اتریوم و رکوردشکنی هزینه گس خطری جدی برای رشد دیفای

استخراج مستقل، مشکل است

راه اندازی دستگاه‌های ماینر و استخراج اتریوم در یک شبکه شلوغ POW برای یک شخص یا ماینر خانگی امری چالش برانگیز است. در واقع با وجود استخر‌های استخراج (Mining pools)، ماین اتریوم به صورت مستقل به نظر غیر ممکن است.

این مسئله به متمرکز ساختن قدرت استخراج منتهی می‌شود که رقابت برای ماینر‌های کوچک را ناممکن می‌سازد. البته مکانیزم اثبات سهام به شکل دیگری با این چالش مواجه است که به آن مونوپولی ثروتمندان گفته می‌شود.

مشکل مقیاس‌پذیری

در یک شبکه هر چه محبوبیت و کاربران فعال آن افزایش پیدا کند، تعداد تراکنش‌های در صف انتظار تایید شدن نیز رشد خواهد کرد.

ظرفیت بلاک‌ها در شبکه‌های POW محدود است به طوری که که فقط چند تراکنش در آن جای می‌گیرد. ترافیک بالا می‌تواند کاربران را برای انجام تراکنش‌ها از چند ساعت تا روز‌ها در انتظار بگذارد. این موضوع می‌تواند به صورت مستقیم بر روی عملکرد و استفاده آن در ارائه راه حل‌های دنیای واقعی تاثیر گذار باشد.

بیشتر بخوانید: ZK-Rollup؛ راهکاری برای بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم!

مسیر حرکت اتریوم به مکانیزم اثبات سهام

شبکه‌های بلاک‌چینی، نرم افزار‌های ساده‌ای نیستند که در یک حرکت بتوانند خود را ارتقا دهند. ارتقا یک شبکه بلاک‌چینی به استفاده از یک پروتکل یا قانون جدید نیازمند سال‌ها زمان است.

در وضعیت فعلی، اتریوم توانسته به ساختار شاردینگ جدید حرکت کند. این حرکت بزرگ را می‌توان به فاز‌های کوچک‌تر تقسیم کرد.

فاز 0: زنجیره Beacon

در فاز 0 ما شاهد عرضه Beacon Chain شبکه اتریوم هستیم. این زنجیره یک بلاک‌چین POS است که شارد‌های اتریوم را مدیریت می‌کند. اگر به طور دقیق بگوییم، این سیستم نود‌های اعتبارسنج و فرآیند استیکینگ را سازمان‌دهی می‌کند.

ایجاد کمیته‌ نود‌های اعتبار سنج، مدیریت تولید اجماع و اجرای سایر عملیات‌های کلیدی از مهم‌ترین وظایف Beacon Chain به شمار می‌رود.

فاز 1: معرفی شاردینگ (Sharding)

در فاز 1 ارتقا، بلاک‌چین اتریم به 64 بلاک‌چین‌های شارد متفاوت تقسیم شد. این بلاک‌چین‌های تقسیم شده توسط زنجیره Beacon که در فاز 0 عرضه شده بود، مدیریت و سازماندهی می‌شوند. با این حال پس از فعال سازی کامل شارد‌های اتریوم، مرحله مرج (Merge) رخ می‌دهد.

فاز 1.5: مرج (Merge)

فاز 1.5 که با نام مرج نیز شناخته می‌شود، یک پل بین شبکه Mainnet اتریوم و سیستم POS جدید ایجاد می‌کند. قرارداد‌های هوشمند از شبکه قدیمی اتریوم در شبکه جدید در دسترس خواهند بود و Beacon Chain نیز مسئولیت رسمی سازماندهی تولید بلاک‌ها را برعهده خواهد داشت.

pos eth 3

فاز 2: فعال سازی

در فاز 2 نیز شارد‌ها اجازه ایجاد تراکنش‌ها جدید و قرارداد‌های هوشمند را خواهند داشت. این فاز بدان معناست که مکانیزم POS شبکه اتریوم به طور کامل در مرحله عملیاتی قرار دارد.

در برنامه از پیش تعیین شده در نقشه راه حرکت به سمت POS، این فاز آخرین فاز اجرایی است با این حال فاز 3 برای حل همه باگ‌ها و مشکلات پس از عرضه اتریوم 2.0 در نظر گرفته شده است.

چه اتفاقی برای کوین‌های ETH موجود در ولت‌ من رخ می‌دهد؟

به طور کوتاه دارایی‌های شما در امنیت کامل خواهند بود و شما نیازی به انجام هیچ کاری نخواهید داشت. همه اطلاعات و موجودی‌های ولت‌ها از شبکه قدیمی به شبکه جدید منتقل خواهند شد.

اگر شما در حال حاضر کوین‌های BETH در اختیار دارید دلیل آن این است که شما کوین‌های ETH را در سیستم استیک بایننس قفل کرده‌اید.نگران نباشید، به زودی کوین‌های ETH در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

آقای ویتالیک در توییتی عنوان کرده است که باز شدن قفل استیک پس از فاز مرج به حدود 6 ماه زمان نیاز خواهد داشت.

توکن‌های BETH در واقع پگ 1:1 کوین‌های اتریوم هستند که به کاربرانی که کوین‌های ETH آن‌ها در بایننس قفل شده‌ است توزیع می‌شود. این موضوع بدان معناست که استیک کنندگان این کوین یک دارایی برپایه اتریوم قابل نقد کردن در اختیار دارند. کاربرانی که مایل هستند کوین‌های ETH خود را باز پس بگیرند می‌توانند توکن‌های BETH را به ETH سواپ کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای گام به گام استیکینگ در بایننس

انتظارات از کاربران و جامعه کریپتو

برای بسیاری از کاربران حوزه کریپتو، تغییر مکانیزم اتریوم به POS تقریبا قابل پیش بینی بود. امروز در هر بلاک‌چین جدید از مکانیزم POS استفاده می‌شود. در واقع در بلاک‌چین اتریوم نیز فشار زیادی برای این تغییر وجود داشت. شبکه جدید اتریوم اکنون از محدودیت‌های گذشته آزاد شده و با مکانیزم اجماع جدید، کاربران از سرعت و کاهش کارمزد‌ها لذت خواهند برد.

با روی آوردن به مکانیزم POS، انتقاد‌های وارد شده به دلیل مصرف بالای انرژی آن نیز دیگر مطرح نمی‌شود چرا که شبکه اتریوم اکنون سازگار با محیط زیست است. این موضوع به تنهایی می‌تواند به ارائه چهره بهتر از بلاک‌چین در دنیا کمک کند.

توکن ETHW چیست؟

این توکن فورک نماینده بلاک‌چین اتریوم با مکانیزم POW است. قضیه از این قرار است که پس از مرج اتریوم، برخی از ماینر‌های اتریوم تصمیم به حفظ نسخه قدیمی بلاک‌چین اتریوم با مکانیزم POW گرفته‌اند. آن‌ها فورک جدیدی از توکن اتریوم ایجاد کرده‌اند که ETHW نام دارد.

بیشتر بخوانید: مفهوم فورک در ارزهای دیجیتال چیست؟

آیا این ارتقا بر روی اتریوم جواب می‌دهد؟

به طور خلاصه این ارتقا همان قدر که لذت بخش و امیدوار کننده است، خطرناک نیز هست. اتریوم POS ممکن است یک سقوط را تجربه کند اما در عین حال نسخه قدیمی POW همچنان پایدار بماند.

در حالت دیگر، نسخه جدید اتریوم ممکن است عالی عمل کند و در بازار‌های مالی یک حرکت صعودی بزرگ را برای آن شاهد باشیم. بسیاری از مردم فقط منتظر جهش‌های قیمتی پس از فورک هستند و بعد از به دست آوردن کوین‌های هدیه ناشی از فورک، همه دست خود را خالی می‌کنند.

به عبارت دیگر پس از فورک نهایی اتریوم، شما ممکن است آن را حفظ کنید یا به دلیل ضرر هنگفت از آن خلاص شوید. نسخه POW اتریوم که اکنون در بازار‌ کریپتو با نام EthPow شناخته می‌شود با قیمت‌های بسیاری پایین در حال معامله است. اگر برای گرفتن نوسان این کوین زمان‌بندی کرده‌اید باید بدانید که اولین کسی که از دست این کوین خلاص شود، برنده خواهد بود.

توکن ETHPOW با نماد IOU، نماینده اتریوم با مکانیزم POW پس از فورک است. با مشاهده چارت قیمتی این کوین متوجه می‌شویم که قیمت آن از 140$ به 10 دلار سقوط آزاد داشته است که سرمایه گذاری چندان جالبی به نظر نمی‌رسد.

pos eth 4

تریدر‌ها در انتظار چه چیزی باشند؟

اگر تریدر هستید و قصد دارید از مزایای بین اتریوم با مکانیزم POW و فورک آن منفعت کسب کنید. باید بدانید که به دست آوردن توکن‌های POW اتریوم در هر جایی امکان پذیر نیست و در حال حاضر کلاهبرداران زیادی منتظر هستند تا شما را در دام خود گرفتار کنند.

اگر در حال حاضر اتریوم در دست دارید و می‌خواهید از بالا رفتن آن نوسانگیری کنید بهتر است آن را در جای امن حفظ کنید.

توصیه می‌شود در حال حاضر وارد معاملات اهرمی و قرض گرفتن اتریوم نشوید چرا که برخی از صرافی‌ها و وبسایت‌های قرض دهی ممکن است نرخ بهره‌های بالایی از شما طلب کنند.

اگر در یک پوزیشن اهرمی هستید، توصیه می‌کنیم از اهرم بالا استفاده نکنید و در مورد قیمت لیکویید نیز بسیار حساسیت به خرج دهید. در صورت نیاز برای پوشش ریسک و جلوگیری از لیکویید شدن بهتر است وثیقه بیشتری در آن قرار دهید.

راه دیگر این است که کلا قضیه را فراموش کنید و فقط نظاره‌گر باشید و خود را زیاد به دردسر نیندازید.

سوالات متداول

مکانیزم POS اتریوم چه زمانی اجرا می‌شود؟

پس از مرحله مرج، فاز بعدی فعال سازی شارد‌های اتریوم است که امکان ایجاد تراکنش با مکانیزم جدید در آن فراهم می‌شود. در مرحله مرج به هولدر‌های اتریوم هدایایی در قالب ایردراپ اهدا شد.

آیا پس از مرج، کوین‌های اتریوم تغییر می‌کنند؟

پس از مرج و حرکت اتریوم به استفاده از مکانیزم POS، شما نیاز به انجام هیچ کاری نخواهید داشت. با این حال در صورتی که در پوزیشن‌های اهرمی هستید بهتر است به دقت وضعیت بازار را دنبال کنید چرا که ممکن است ارزش اتریوم نوسانات شدیدی را تجربه کند.

پس از عرضه Ethereum 2.0 چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

اتریوم دیگر قابل ماین نخواهد بود و سختی شبکه و سایر پارامتر‌های سیستم‌های مکانیزم POW دیگر کاربردی ندارند. در سیستم جدید از استیکینگ استفاده می‌شود.

آیا مکانیزم POS میزان Gas Fee اتریوم را کاهش می‌دهد؟

پس از شفاف سازی‌های سازمان اتریوم و عبور از مرحله مرج (Merge)، میزان Gas Fee کاهش پیدا خواهد کرد.

توکن ETHW چیست؟

توکن فورک بلاک‌چین اتریوم برپایه مکانیزم POW که براساس تصمیم برخی ماینر‌ها در تبعیت نکردن از مرج اتریوم ایجاد شده است. پیشنهاد می‌شود از سرمایه گذاری بدون تحقیق بر روی این کوین جدا خودداری کنید.

نتیجه گیری

حرکت اتریوم به سمت استفاده از مکانیزم POS برای برخی از کاربران سوالات زیادی را به دنبال داشته است. بسیاری نگران دارایی‌های خود و توکن‌های ذخیره شده در ولت‌های اتریومی هستند که ممکن است از بین بروند. به خاطر داشته باشید هیچ اتفاقی برای کوین‌های اتریوم شما رخ نخواهد داد و نیازی به انجام کاری نیست.

همه دارایی‌های شما از جمله توکن‌های NFT و مثلی در جای خود باقی می‌مانند چرا که در فرآیند مرج، کل وضعیت بلاک‌چین قبل به شبکه جدید منتقل می‌شود. با این حال مراقب باشید، چرا که کلاهبرداران در کمین در دام انداختن شما و دریافت کوین‌های ETH شما هستند!

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx