تکلیف ماینرهای اتریوم بعد از اتریوم 2 چیست؟

استخراج اتریوم 2

اتریوم تغییر و تحولات زیادی را تجربه کرده است، بلاک‌چین اتریوم با هدف بهبود مقیاس پذیری و کاهش مصرف انرژی، در مسیر استفاده از الگوریتم اثبات سهام قرار دارد.

اما برای بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال این سوال وجود دارد که آیا استخراج اتریوم 2 امکان پذیر است؟ 

  • پس از اینکه اتریوم 2.0 با پروتکل اثبات سهام‌اش راه‌اندازی شود، استخراج‌کنندگان اتریوم به بن‌بست می‌خورند؟
  • هنگامی که اتریوم تبدیل به یک بلاک‌چین اثبات سهام شود، چه اتفاقی برای ماینرهای اتریوم می‌افتد و آنها چه خواهند کرد؟ آیا با پایان استخراج اتریوم مواجه هستیم؟
  • با ریگ‌ها و دستگاه‌های ماینر که برای استخراج اتریوم استفاده می‌شد چه کار باید کرد؟

در ادامه این مقاله ما به بررسی اتمام استخراج اتریوم و اثرات آن خواهیم پرداخت. البته با پیشرفت اتریوم در مسیر پیاده سازی الگوریتم اثبات سهام، این مقاله نیز به روز رسانی خواهد شد.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • مسیر اتخاذ الگوریتم اثبات سهام POS در شبکه اتریوم دارای سه فاز زنجیره بیکن، مرج و شارد است که در حال حاضر اتریوم در فاز مرج قرار دارد.
  • پس از اجرایی شدن فاز مرج، استخراج اتریوم غیرممکن شده است و استخرهای استخراج به کار خود پایان دادند.
  • در حین ارتقا اتریوم به الگوریتم POS، کاربران و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موجود می‌توانند مانند سابق به کار خود ادامه دهند.

استخراج اتریوم تا چه زمانی است؟

اتریوم در حال حاضر در فاز مرج (Merge) اتخاذ الگوریتم اثبات سهام POS قرار دارد.

پشت سر گذاشتن این فاز به معنای پایان استخراج اتریوم است و دیگر خبری از استخراج کوین‌های جدید توسط دستگاه‌های ماینر نیست. 

در نتیجۀ این تغییر، شبکه اتریوم با الگوریتم اجماع اثبات کار خداحافظی کرده است. اگر به استخرهای استخراج اتریوم مراجعه کنید دیگر خبری از اتصال ماینر‌ها و استخراج اتریوم نیست. 

ممکن است از خود بپرسید با اتمام استخراج اتریوم، کوین‌های جدید چگونه ماین خواهند شد؟ 

پس از مرج اتریوم، دیگر امکان استخراج اتریوم 2 وجود ندارد. به جای آن، شبکه اتریوم توسط نود‌های اعتبارسنج و به کمک استیک کنندگان یک روند آهسته توکن سوزی را آغاز کرده است که باعث کاهش توکن‌های اتریوم می‌شود.

اما با اتمام استخراج اتریوم، تکلیف ماینر‌های آن چه می‌شود؟ آیا راهی برای استخراج اتریوم 2 وجود دارد؟

امروزه واژه “استخراج اتریوم 2” بیشتر به استیک آن در شبکه اتریوم اشاره دارد تا استخراج آن توسط دستگاه‌های ماینینگ. 

از آنجا که تجهیزات استخراج دیگر به کار ماینرها نخواهد آمد، آنها یا مجبور به استخراج آلتکوین می‌شوند یا به‌عنوان سهام‌داران اتریوم به کار خود ادامه می‌دهند.

در ادامه این مقاله از بورسینس، سعی می‌کنیم به وضعیت کنونی استخراج در شبکه اتریوم و آینده این صنعت در نتیجۀ تغییر قریب‌الوقوع الگوریتم نگاهی داشته باشیم.

GPU در مقابل ASIC

بسیاری از کاربرانی که از دنیای ارزهای دیجیتال دور بوده‌اند ممکن است از خود بپرسند استخراج اتریوم کی به پایان می‌رسد؟ 

1 1

البته با توجه به جابه‌جایی‌های فراوان تاریخ مرج اتریوم، پرسیدن این که ماین اتریوم تا کی ادامه دارد به نظر منطقی است اما بالاخره این رویداد پس از عبور اتریوم از مرحله زنجیره‌های بیکن و ورود به فاز مرج، اجرایی شد.

الگوریتم اجماع اتریوم در حال حاضر مبتنی بر سیستم اثبات سهام است. در گذشته اتریوم مانند بیت‌کوین از الگوریتم اثبات کار برای استخراج کوین‌ها و اضافه کردن بلاک‌های جدید استفاده می‌کرد.

بنابراین، در آن زمان فرآیند استخراج برای اتریوم تقریباً شبیه به فرآیند استخراج در شبکه بیت‌کوین بود، زیرا ماینرها از منابع محاسباتی خود به‌منظور کسب پاداش برای استخراج هر بلاک استفاده می‌کردند.

با این حال، هنوز تفاوت عمده‌ای بین این فرآیندها وجود دارد. در ادامه این بخش به بررسی اتفاقاتی که در زمان استفاده اتریوم از الگوریتم POW روی داده است می‌پردازیم.

در حال حاضر، تقریباً تمام فرآیند استخراج بیت‌کوین به ایسیک‌ها وابسته است.

واژه ASIC مخفف Application-Specific Integrated Circuit به‌معنای «مدارهای مجتمع با کاربرد خاص» است.

دستگاه‌های ASIC سخت افزارهای بزرگ و پرسروصدا که به‌طور ویژه برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند و اغلب در مناطق جغرافیایی با برق ارزان به کار گرفته می‌شوند.

در مقابل، الگوریتم هشینگ اثبات کار اتریوم، با نام اِت‌هش (Ethash)، به‌صورتی طراحی شده است که با واحدهای پردازنده‌های گرافیکی یا GPU ساخته شرکت‌های بین‌المللی تولید تراشه همچون Nvidia و AMD به‌خوبی کار کند.

تراشه‌های GPU بسیار ارزان‌تر و دسترس‌پذیرتر از دستگاه‌های ایسیک هستند.

توماس هِلِر (Thomas Heller)، مدیر بخش تجارت بین‌الملل از استخر استخراج F2Pool، در مصاحبه‌ای توضیح داد:

از آنجا که ایسیک‌ها دستگاه‌هایی بسیار تخصصی هستند، وقتی نسل جدیدی عرضه می‌شود، اغلب یک جهش بزرگ فناوری اتفاق می‌افتد. بنابراین، نرخ هش (hash rate) آنها بسیار بیشتر است و نسبت به نسل قبل از خود، بهره‌وری بیشتری از نظر مصرف انرژی دارند.

در واقع، تولیدکنندگان این دستگاه‌ها هزینه زیادی صرف تحقیق و توسعه آنها کرده‌اند. این دستگاه‌ها اغلب بسیار گران‌قیمت هستند، در حالی که GPUها مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

هلر افزود افرادی که از ماینرهای GPU استفاده می‌کنند «انعطاف‌پذیری» بیشتری در مورد آنچه که می‌توانند استخراج کنند، دارند.

به‌عنوان مثال، کارت Nvidia GeForce GTX 1080 Ti که یکی از GPU‌های محبوب ماینرها است می‌تواند بیش از 15 ارز دیجیتال مختلف را استخراج کند، در حالی که واحدهای ایسیک به‌طور معمول فقط از یک ارز پشتیبانی می‌کنند.

در آوریل 2018، شرکت بیت‌مِین (Bitmain) انت ماینر ای‌تری (Antminer E3) را عرضه کرد، ایسیکی که به‌طور ویژه برای استخراج اتریوم طراحی شده است.

اگرچه این مدل بسیار موفق ظاهر شده است و نرخ هشی معادل با 180 مگاهش بر ثانیه و مصرف برقی معادل با 800 وات دارد، واکنش‌های بسیار متفاوتی از سوی جامعه اتریوم دریافت کرده است.

در نتیجۀ عرضه این محصول، از سود تعداد زیادی از افرادی که با کارت GPU استخراج می‌کردند، کاسته شد. برخی دیگر از ماینرها نیز مجبور به تغییر شبکه شدند.

2 2
ایسیک ویژه استخراج اتریوم؛ Antminer E3

هنگامی که عرضه دستگاه انت ماینر ای‌تری اعلام شد، گفت‌وگویی با عنوان «استخراج اتر» (EtherMining) در شبکه ردیت شکل گرفت. در این گفت‌وگو، یکی از کاربران شبکه ردیت در نوشت:

در وایت پیپر اتریوم نوشته شده است که این شبکه باید در مقابل ایسیک مقاوم باشد. امیدوارم وایت پیپر جدی‌تر گرفته شود.

همچنین، کاربر دیگری نوشت:

800 دلار فقط برای 180 مگاهش! یا باید هارد فورک داشته باشیم یا مرگ اتریوم را اعلام کنیم.

برخی از کاربران اتریوم در ادامه اظهار داشتند که دستگاه استخراج تولیدشده توسط شرکت بیت‌مین می‌تواند به تمرکز بیشتر شبکه منجر شود و در نتیجه احتمال حمله 51 درصد را افزایش دهد.

برخی از کاربران امید داشتند پس از ارتقا اتریوم، امکان استخراج اتریوم 2 توسط دستگاه‌های ماینر امکان پذیر باشد.

البته اتفاقات پس از مرحله مرج و ادامه فورک POW اتریوم توسط برخی ماینر‌ها نشان دهنده عدم تمایل آن‌ها به پذیرش این تغییر است.

بیشتر بخوانید: مفهوم فورک در ارزهای دیجیتال چیست؟

پس از این جریان، خیلی زود گروهی از توسعه‌دهندگان الگوریتم فعلی اتریوم، اِت‌هش، را گسترش دادند و الگوریتم اثبات کار برنامه‌ای (programmatic proof-of-work) یا به‌اختصار ProgPoW را معرفی کردند.

این الگوریتم برای رقابت بهتر و بیشتر کارت‌های GPU طراحی شده بود و تمرکززدایی را ارتقاء می‌بخشید.

کریستی لای مینهان (Kristy-Leigh Minehan)، هم‌بنیان‌گذار الگوریتم ProgPoW، در مقاله‌ای نوشت که فقط 40 درصد از نرخ هش اتریوم توسط ایسیک‌های بیت‌مین تولید می‌شود.

الخاندرو دِلاتوره (Alejandro De La Torre)، نائب‌رئیس پولین (Poolin)، ششمین استخر استخراج بزرگ اتریوم در جهان، نیز تأیید کرد:

استخراج با GPU هنوز در شبکه اتریوم غالب است. در حال حاضر، سود حاصل از استخراج اتریوم چندان زیاد نیست، در حالی که هزینه خرید و نگهداری GPUها از دستگاه‌های ایسیک بیشتر هستند.

با این حال، در مقایسه با دستگاه‌های ایسیک، دستگاه‌های GPU از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار هستند و ماینر می‌تواند به‌راحتی به استخراج کوین‌های دیگر بپردازد.

جالب است بدانید پس از پایان استخراج اتریوم، گروهی از ماینر‌ها تصمیم به ادامه نسخه Pow اتریوم را گرفتند که این موضوع باعث ایجاد فورک جدیدی با نام Eth Pow شد.

البته سرمایه گذاری در اتریوم قدیمی ریسک‌های زیادی به همراه دارد. بسیاری از ماینرها پس از پایان استخراج اتریوم تصمیم گرفتند بر روی شبکه اتریوم کلاسیک تمرکز کنند.

استخراج اتریوم 2.0

آیا استخراج اتریوم 2 امکان پذیر است؟

در سال 2021 یا حتی قبل از آن اگر می‌گفتیم پایان استخراج اتریوم نزدیک است یا ماین اتریوم تا کی ادامه دارد، به نظر می‌رسید هیچ پاسخ دقیقی برای آن وجود نداشت. حتی از آینده اتریوم مطمئن نبودیم. 

همه ما می‌دانیم اتریوم 2.0 ارتقاء مهمی در این شبکه بلاک‌چینی محسوب می‌شود و قرار است الگوریتم اجماع اثبات کار را به الگوریتم اجماع اثبات سهام تغییر دهد.

بسیاری از مردم چشم امید برای یافتن روشی برای ماین اتریوم 2 دارند.

با این حال در اتریوم 2.0 پس از پشت سر گذاشتن مرحله مرج، ماینرها به‌عنوان «اعتبارسنج‌های بلاک» به کار خود ادامه می‌دهند و استخراج اتریوم 2 در قالب ماینرها دیگر معنایی ندارد.

اعتبارسنج‌ها با توجه به ثروتی که در شبکه «سهام‌گذاری» کرده‌اند، انتخاب می‌شوند.

به‌عبارت دیگر، هرچه اعتبارسنج‌های الگوریتم اثبات سهام کوین بیشتری سهام‌گذاری کرده باشند، پاداش بیشتری نیز دریافت می‌کنند.

اگه بخواهیم خیلی ساده بگوییم، در اتریوم جدید باید توکن‌های ETH خود را یکجا قفل کنید تا از آنها سود بدست آورید، در برخی از پلتفرم‌های واسطه استیکینگ اتر، فرایند به همین راحتی انجام شدنی است.

به گفته ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم، این شبکه پس از انتقال به اتریوم 2.0، از امنیت بیشتری نسبت به بیت‌کوین برخوردار می‌شود، زیرا برای حمله به این شبکه به هزینه بیشتری نیاز است.

گفتنی است که بحث در این مورد که کدام الگوریتم بهتر است، سال‌هاست در جامعه ارزهای دیجیتال مطرح می‌شود.

لازم است بدانید پس از مرج اتریوم، مراحل استیک اتریوم در این شبکه رسما کلید خورد و اکنون بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال و کیف پول‌های اتریومی از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

استفاده از الگوریتم اثبات سهام در بزرگ‌ترین اکوسیستم کریپتو دنیا مسلما باعث افزایش اتخاذ آن خواهد شد.

یکی دیگر از مزایای سیستم اثبات سهام نسبت به الگوریتم اثبات کار مصرف اندک انرژی است.

طبق داده‌های پلتفرم دیجیکانومیست (Digiconomist)، قبل از مرحله مرج اتریوم، مصرف انرژی الگوریتم اثبات کار برابر با 59.31 تراوات بر ساعت است که با مصرف برق کل کشور یونان برابری می‌کرد!

شایان ذکر است که در عمل، 74 درصد از انرژی موردنیاز برای استخراج بیت‌کوین از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شود.

اما سرنوشت استخراج‌کنندگان اتریوم چه خواهد شد؟

بیشتر بخوانید: هر آنچه که هولدرهای اتریوم پس از آپدیت این شبکه باید بدانند!

با توجه به مستندات مربوط به ارتقاء کَسپِر (Casper) که بخشی از نقشه مسیر اتریوم 2.0 است، این شبکه در ابتدا از یک مدل ترکیبی پشتیبانی می‌کند که شامل هر دو الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام می‌شود.

در این حالت، فضایی برای کسب سود هم استخراج‌کنندگان و هم اعتبارسنج‌های بلاک‌ها ایجاد می‌شود.

جک اوهولِران (Jack O’Holleran)، مدیرعامل پلتفرم بلاک‌چینی مبتنی بر اتریوم اسکیل نتورک (Skale Network)، در مصاحبه‌ای گفت:

مطمئناً یک دوره گذار وجود خواهد داشت که در آن، هر دو شبکه در حال اجرا باشند.

او توضیح داد که این فرآیند گذار به زمان احتیاج دارد و اظهار داشت:

قطعاً برای انتقال بخش زیادی از شبکه اتریوم 1.0 به اتریوم 2.0 به زمان احتیاج داریم. این فرآیند نه‌تنها ماه‌ها، بلکه سال‌ها به طول خواهد انجامید.

خبر خوب در مورد آهستگی این دوره گذار این است که پلتفرم‌های دیفای (DeFi) و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) می‌توانند به‌علت پویایی، ایمنی و پذیرش بیشتر در شبکه اتریوم 2.0 به این بلاک‌چین نقل مکان کنند.

این امر مزیتی ویژه برای اکوسیستم اتریوم محسوب می‌شود.

با این حال پس از مرج اتریوم و غیر ممکن شدن استخراج اتریوم 2، ماینرها نمی‌توانند مانند سابق به کار خود ادامه دهند. 

dilemma

دوراهی ماینرهای اتریوم

ماینرهای اتریوم پس از مرج دو گزینه دارند:

  • تجهیزات خود را بفروشند و از پول آن برای خرید اتر و سهام‌گذاری در شبکه استفاده کنند.
  • اگر از GPU استفاده می‌کنند، با ورود به سایر شبکه‌های مبتنی بر اِت‌هش، به استخراج آلت کوین مشغول شوند.

نیک فاستر (Nick Foster)، یکی از مدیران شرکت کَبومرَکس (Kaboomracks)، شرکت آمریکایی فروشنده تجهیزات ماینینگ، در مصاحبه‌ای اظهار داشت که اغلب ماینرهای اتریوم گزینه دوم را انتخاب خواهند کرد.

او معتقد است:

به نظر من، اکثر ماینرها واقعاً به دنبال استخراج اتریوم یا یک کوین خاص نیستند. درست است که برخی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، استخراج می‌کنند؛ اما من فکر نمی‌کنم که اغلب ماینرها آلت کوین‌ها را برای نگهداری استخراج‌ کنند. ‌

فاستر در ادامه توضیح داد که چگونه پس از کاهش سود استخراج اتریوم با GPU سه گیگابایتی خود به شبکه همتابه‌همتا و مبتنی بر ات‌هش دیگری به‌نام ریوِن کوین (Ravencoin) پیوست. او گفت:

اکنون با GPU خودم ریون استخراج می‌کنم؛ سپس با بخشی از آن بیت‌کوین می‌خرم و بخشی دیگر را برای پرداخت هزینه‌های استخراج به دلار تبدیل می‌کنم. به نظر من، افراد زیادی همین استراتژی را به کار می‌گیرند.

فاستر اعتقاد دارد که ماینرهای اتریوم از شبکه بیرون می‌روند و بازیکنان جدیدی که روی زیرساخت‌های انرژی یا دستگاه‌های استخراج سرمایه‌گذاری نکرده بودند، با سهام‌گذاری وارد شبکه می‌شوند.

مارک فرِسا (Marc Fresa)، بنیان‌گذار شرکت سخت‌افزاری ماینینگ Asic.to نیز با این نظر موافق است. او توضیح می‌دهد:

اگر روی سخت‌افزارهای ماینینگ سرمایه‌گذاری کرده باشید، احتمالاً تمایلی به سهام‌گذاری (استیک) ندارید؛ زیرا زیرساخت‌های آن برای شما فراهم نیست.

یکی از آلت کوین‌های مهمی که از خروج اتریوم از الگوریتم اثبات کار نفع می‌برد، اتریوم کلاسیک است، نسخه‌ای محافظه‌کارتر از بلاک‌چین اتریوم که ظاهراً برنامه خاصی برای ورود به اثبات سهام ندارد.

از آنجا که اتریوم کلاسیک از الگوریتم اِت‌هش استفاده می‌کند، در پی راه‌اندازی اتریوم 2.0 و با مهاجرت احتمالی ماینرهای این شبکه به اتریوم کلاسیک، نرخ هش آن احتمالاً شاهد جهش قابل‌ملاحظه‌ای خواهد بود.

classic
انتظار می‌رود با خروج ماینرها از شبکه اتریوم و ورود آنها به اتریوم کلاسیک، نرخ هش این شبکه شاهد جهش قابل‌ملاحظه‌ای باشد.

قبل از عملی شدن فاز بعدی اتریوم 2.0، انتظار می‌رفت با خروج ماینرها از شبکه اتریوم و ورود آنها به اتریوم کلاسیک، نرخ هش این شبکه شاهد جهش قابل‌ملاحظه‌ای باشد.

جالب است بدانید پس از فعال شدن مرج اتریوم، نرخ هش شبکه اتریوم کلاسیک رشد قابل توجهی را تجربه کرد. 

استخرهای ماینینگ بزرگ‌تر برای اتریوم نیز گزینه‌های مشابهی را پیش‌رو خواهند داشت.

در آن زمان هلر در مورد نقشه‌هایی که برای فعالیت‌های شرکتش پس از گذار به اتریوم 2.0 دارد، توضیح داد که:

استخر F2Pool پیش‌تر و در سال 2018 به‌هنگام اعلام خبر ارتقاء اتریوم به الگوریتم اثبات سهام، یک شرکت دیگر به نام stake.fish برای ارائه خدمات مربوط به سهام‌گذاری راه‌اندازی کرده است.

از آنجا که این تغییر چندین بار به تأخیر افتاده است، شرکت stake.fish نیز در حال حاضر خدمات خود را به سایر شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام و اثبات سهام نمایندگی‌شده (delegated PoS) مانند تزوس، کازماس و کاردانو ارائه می‌دهد.

در نمونه‌ای دیگر، دلاتوره قبل از مرج اتریوم در مورد شرکت پولین (Poolin) گفت:

احتمالاً به‌طور موقت پشتیبانی خود را از استخراج اتریوم قطع می‌کنیم.

سایر استخرهای برتر استخراج اتریوم، از جمله نانوپول (Nanopool)، اترماین (Ethermine)، ماینینگ پول هاب (Mining Pool Hub)، اسپارک پول (SparkPool) و اسپایدرپول (SpiderPool) هنوز در خصوص تغییر یا عدم تغییر مسیر فعالیت‌های شرکت خود گزارشی ارائه نکرده‌اند.

آیا به غیر از ماینرهای اتریوم، بقیه شبکه نیز متوجه این تغییر هستند؟

طبق نظر کارشناسان، اکوسیستم اتریوم در مقیاس کلان بدون مشکل و چالش خاصی روند تغییر الگوریتم را پذیرا خواهد شد.

به این ترتیب سایر شرکت‌کنندگان در شبکه، همچون کاربران معمول اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که روی اتریوم ایجاد شده‌اند، حتی ممکن است متوجه این تغییر نیز نشوند.

ویکتور بونین (Viktor Bunin)، متخصص پروتکل در شرکت بلاک‌چینی و عضو انجمن لیبرا و بایسون تریلز (Bison Trails) نیز با این نظر موافق است و اضافه می‌کند:

انتظار می‌رود شبکه اصلی اتریوم به‌صورتی که امروزه آن را می‌شناسیم به‌عنوان یک شارد (shard) در مرحله گذار اتریوم اضافه شود.

تنها چیزی که تغییر می‌کند، مکانیسم اجماع الگوریتم است، بنابراین کاربران اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز متوجه هیچ تغییری نمی‌شوند.

هر گونه نگرانی مبنی بر تجزیه شبکه و باقی ماندن برخی روی بلاک‌چین اثبات کار یا ایجاد اختلال در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، بیش از حد اغراق‌ شده است.

users
تغییر الگوریتم شبکه روی فعالیت کاربرهای معمول تأثیری نخواهد داشت.

تغییر الگوریتم شبکه روی فعالیت کاربرهای معمول تأثیری نخواهد داشت. 

علاوه بر این، اوهولران نیز اظهار داشت:

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و کاربرها به‌طور مستقیم درگیر تغییرات شبکه نخواهند شد. تأثیر فوری و غیرمستقیم این تغییر در رابطه با عرضه کوین و ارزش آن اتفاق می‌افتد.

فاز مرج (Merge) اتریوم چیست؟

فاز مرج در 15 سپتامبر سال 2022 یعنی 24 شهریور سال 1401، اجرایی شد و ما شاهد منقضی شدن مکانیزم اثبات کار POW و حرکت اتریوم به اثبات سهام بوده‌ایم.

در این حرکت، 99.95% مصرف انرژی شبکه اتریوم کاهش پیدا کرد و البته ماین اتریوم نیز دیگر امکان پذیر نیست.

با پشت سر گذاشتن فاز مرج، بسیاری از کاربران، استخراج اتریوم 2 از روش استیک را به عنوان راهی مناسب برای کسب اتریوم‌های جدید می‌دانند.

با این حال اصطلاح استخراج اتریوم 2، به معنای اصلی آن در مکانیزم اثبات سهام امکان پذیر نیست.

به خاطر داشته باشید در فاز مرج ظرفیت شبکه افزایش پیدا نکرده است و فعالیت‌های درون زنجیره اتریوم به همان روال قبل در حال انجام هستند.

لازم به ذکر است در مرحله مرج هنوز اتریوم‌های استیک شده قابل برداشتن نیستند مگر با پشت سر گذاشتن به‌روز رسانی “Shanghai”.

آیا استیک اتریوم 2 امکان پذیر است؟

پس از فاز مرج، استخراج اتریوم 2 امکان پذیر نیست اما شما می‌توانید با استیک توکن ETH در شبکه اتریوم، کسب درآمد کنید.

استیک اتریوم در شبکه آن به صورت سالیانه حدود 4% سود (APY) به همراه دارد.

برای مثال اگر 1000$ در شبکه اتریوم استیک کنید، به صورت ماهیانه حدود 3.34$ سود کسب خواهید کرد. البته برای استیک اتریوم باید در استخرهای معتبر شبکه مشارکت کنید. 

به خاطر داشته باشید تا قبل از آپدیت Shanghai، برداشت استیک ممکن نیست بنابراین با استیک توکن ETH‌ در قراردادهای هوشمند این شبکه، توکن‌هایی با نام stETH دریافت خواهید کرد که با نسبت 1:1 توزیع می‌شوند.

این توکن‌ها را می‌توانید در بازار با توکن‌های ETH معامله کنید.

سوالات متداول

استخراج اتریوم کی به پایان می‌رسد؟

استخراج اتریوم پس از فاز مرج به پایان رسیده است. در حال حاضر استخراج اتریوم امکان پذیر نیست و ماینرهای این شبکه به استخراج اتریوم کلاسیک و سایر ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند. 

آیا استخراج اتریوم 2 امکان پذیر است؟

پس از پشت سر گذاشتن فاز مرج و اتخاذ مکانیزم اجتماع اثبات سهام، استخراج اتریوم 2 امکان پذیر نیست. با این حال کاربران این ارز دیجیتال می‌توانند با استیک ارز اتریوم از آن کسب درآمد کنند. 

آیا می‌توانم اتریوم 2 استیک کنم؟

شما می‌توانید با استیک توکن ETH در شبکه اتریوم، کسب درآمد کنید. استیک اتریوم در شبکه آن به صورت سالیانه حدود 4% APY سود به همراه دارد. برای استیک اتریوم باید در استخرهای معتبر شبکه مشارکت کنید.

سخن پایانی

اولین فاز ارتقا اتریوم Beacon نام داشت. در حال حاضر اتریوم در فاز مرج (دومین فاز) قرار دارد. در فاز مرج، اتریوم برای مقیاس‌پذیری بیشتر، الگوریتم اثبات کار شبکه جای خود را به الگوریتم اثبات سهام داده است.

در این بین، برخی از ماینرهای شبکه، از بلاک‌چین اتریوم خارج شده‌اند و به استخراج کوین در سایر شبکه‌ها می‌پردازند و عده‌ای دیگر نیز ترجیح داده‌اند به اتریوم وفادار بمانند و کار خود را به‌عنوان اعتبارسنج با سهام‌گذاری اتر ادامه دهند. 

پس از فاز مرج اتریوم، از آن‌جایی که استخراج اتریوم 2 امکان پذیر نیست، استخرهای ماین اتریوم کاملا کار خود را متوقف کرده‌اند.

بسیاری از کاربران با استیک ارز ETH کسب درآمد می‌کنند. با این که اتمام استخراج اتریوم با فاز مرج رقم خورد اما این فاز هنوز به صورت کامل اجرایی نشده‌ است و به روز رسانی‌های زیادی در انتظار آن است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

اتریوم (Ethereum) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

5 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
حسن

سلام.
یعنی الان این دم و دستگاه که برای استخراج اتریوم گرفتیم چی میشه تکلیفش؟؟؟ میشه باهمین اتریوم۲استخراج کنیم یا نه؟؟؟ یعنی همینو میشه به روز رسانی کنیم برای اتریوم۲؟؟؟

حسین

سلام من که اتریوم خریدم چطور میشه باید بفروشم و اتریوم ۲ بخرم ؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، توکن اتریوم 1 و 2 نداریم، فقط تغییرات در شبکه اتریوم هست و کاربران عادی مثل من و شما هیچ تغییری نیاز نیست بدیم یا چیزی رو تبدیل کنیم

فرزاد

سلام.من به تازگی قصد خرید ریگ دارم..با توجه به لانچ شدن اتریوم 2 آبا از کارت گرافیک های قدرتمند استفاده کنم یا ار ایکس 580؟یا در کل نرم سمت این استخراج؟

محمد رضایی

نرو سراغش ،،پولتو بده اتریوم خیالت راحتره دوست عزیز

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
5
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx