بورس هند؛ هر آنچه که باید درباره این بازار بزرگ بدانید!

بورس هند

سال‌هاست که هند نیز مانند دیگر کشور‌های جهان با هدف سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی هند و جذب سرمایه‌گذار در عرصه بورس اوراق بهادار فعالیت خود را آغاز کرده است. علاوه بر ساکنین هندوستان، به دلیل شفافیت بالا، قیمت‌های معاملاتی پایین‌تر و امنیت مناسب، سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری نیز برای سرمایه‌گذاری در بورس هند ترغیب شده‌اند.

هند به‌طورکلی دارای 23 بورس اوراق بهادار است. بورس اوراق بهادار بمبئی و بورس اوراق بهادار ملی هند مهم‌ترین بورس اوراق بهادار در سطح کشور هند هستند که اکثر معاملات بورس هندوستان در این دو بورس صورت می‌پذیرد. 21 بورس‌ دیگر نیز به‌صورت محلی در حال فعالیت هستند.

بورس اوراق بهادار ملی هند

بورس اوراق بهادار ملی هند با نام اختصاری NSE در سال 1992 به‌منظور ایجاد شفافیت در بازار بورس‌های هند و دست‌یافتن به جایگاه مالی ویژه در جهان به دستور دولت و تحت مالکیت برخی مؤسسات مالی معتبر، شرکت‌های بیمه و بانک‌ها در مهاراشترا هند تأسیس شد.

عناوین مطلب:

 بورس اوراق بهادار ملی هند توانست در سال 2021 به نقل از FIA از حیث شمار قراردادهای معامله‌شده در جایگاه اول قرار گیرد. فدراسیون جهانی بورس‌ها نیز بورس اوراق بهادار ملی هند را از نظر شمار معاملات نقدی، رتبه چهارم در جهان اعلام کرد. اکنون تعداد شرکت‌های ثبت‌شده در این بورس به 1696 می‌رسد و دارای ارزش بازار 1642 میلیارد دلار است.

بیشتر بخوانید: 10 بازار بورس بزرگ دنیا به‌ترتیب ارزش بازار؛ NYSE در صدر

بورس اوراق بهادار ملی هند اولین بورس در میان بورس‌های هند بود که در سال 1994 معاملات الکترونیکی را جایگزین معاملات سنتی کرد و ازآن‌پس سرمایه‌گذاران قادر به نگهداری و خریدو‌فروش اوراق قرضه یا سهام خود به طور کاملاً الکترونیک شدند.

همین امر علاوه بر سرعت بخشیدن به انتقالات، احتمال جعل اسناد کاغذی را تا حد زیادی کاهش داد؛ همچنین با ارائه اطلاعات مربوط به قیمت سهام به‌تمامی مشتریان در مسیر شفافیت گام بزرگ و مؤثری برداشت درصورتی‌که پیش از آن قیمت‌ها به طور محدود تنها در اختیار برخی سرمایه‌گذاران قرار می‌گرفت.

در سال 2012 نیز بورس اوراق بهادار ملی هند اقدام به راه‌اندازی NSE EMERGE کرد تا استارت‌آپ‌ها از آن به‌منظور برقراری ارتباط با سرمایه‌گذاران و جذب آنها بهره جویند. جذب سرمایه‌گذاران منجر به جذب سرمایه و جمع‌آوری کمک مالی می‌شود که می‌تواند در مسیر توسعه و پیشرفت سودمند باشند.

بیشتر بخوانید: مزایای ورود شرکت‌ها به بورس + نحوه ورود

شرکت‌های زیر از جمله مهمترین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ملی هند هستند:

  • شرکت خودروسازی Tata Motors
  • هلدینگ انرژی Reliance Industries
  • شرکت فناوری اطلاعات Infosys
  • شرکت مواد غذایی Hindustan Unilever
  • شرکت خدمات مالی HDFC Bank
financial data 53876 120032
بورس اوراق بهادار ملی و بورس اوراق بهادار بمبئی از مهم‌ترین بورس‌های هند هستند که جایگاه ویژه‌ای در بورس جهانی دارند.

بورس اوراق بهادار بمبئی

بورس اوراق بهادار بمبئی با نام اختصاری BSE از سال 1875 توسط تاجر بزرگ Premchand Roychand وارد دنیای بورس شد. این بورس با قدمت 147 سال قدیمی‌ترین بازار بورس فعال در آسیا شناخته شده و در حال حاضر رتبه ششم را در بین بازارهای بورس آسیا به تصاحب خود درآورده است.

 بورس اوراق بهادار بمبئی را می‌توان بزرگ‌ترین بازار سهام از نظر حجم دانست. همان‌طور که از نامش پیداست ساختمان مرکزی آن در بمبئی واقع شده و تعداد شرکت‌های ثبت‌شده در این بازار بورس 5749 است که سبب شده بورس اوراق بهادار بمبئی دارای بیشترین تعداد شرکت در بازارهای بورس جهان باشد. همچنین ارزش بازار بورس بمبئی 1862 میلیارد دلار برآورد شده است.

 می‌توان به‌راحتی و باتوجه‌به حجم معاملات، شرکت‌های ثبت‌شده و ارزش بازار، بورس اوراق بهادار ملی هند و بورس اوراق بهادار بمبئی را در زمره مهم‌ترین بازارهای بورس جهان به‌حساب آورد.

شاخص بورس هندوستان

نیفتی 50 (NIFTY 50) شاخص اصلی بورس هند محسوب می‌شود. این شاخص در سال 1996 به‌عنوان شاخص معیار بازار سهام این کشور راه‌اندازی شده که میانگین وزنی 50 شرکت معتبر هندی را نشان ‌می‌دهد.

ساعت کاری بورس هند

ساعت کاری بازار سرمایه هند از روز دوشنبه تا جمعه و از ساعت 9:15 تا 15:30 به‌وقت هند ( 8:15 تا 14:30 به‌وقت ایران) است. روزهای شنبه، یکشنبه و روزهایی مانند روز جمهوری هندوستان، روز استقلال هندوستان و… روزهای تعطیل بورس هندوستان محسوب می‌شوند.

 سرمایه‌گذاری در بورس هند

در دهه 1990 هند به افراد خارجی باتجربه اجازه سرمایه‌گذاری داد. هر دو نوع سرمایه‌گذاری خارجی یعنی سرمایه‌گذاری مستقیم (FDI) و سرمایه‌گذاری از طریق اوراق بهادار (FPI) در هند امکان‌پذیر است.

گرچه برای سرمایه‌گذاری در بورس این کشور به مبلغ زیادی نیاز دارید؛ اما در صورت تمکن مالی، سرمایه‌گذاری در بورس هند مزایای زیادی دارد؛ به عنوان مثال، علاوه بر معافیت از مالیات، 10 سال اقامت در هند به شما تعلق می‌گیرد و پس از 10 سال می‌توانید به‌راحتی سرمایه خود را از هند خارج کنید.

اگر قصد سرمایه‌گذاری در بورس هندوستان را دارید و داخل ایران ساکنید باید از شرکت‌های واسطه برای خرید سهام کمک بگیرید‌ زیرا برای ایرانیان ساکن ایران امکان ثبت‌نام به‌صورت مستقیم در بورس جهانی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: آموزش بورس لندن (انتخاب بروکر و نحوه ثبت نام)

سؤالات متداول

مهم‌ترین بازارهای بورس هندوستان کدام‌اند؟

بورس اوراق بهادار ملی و بورس اوراق بهادار بمبئی از مهم‌ترین بازار‌های بورس هندوستان هستند.

مهم‌ترین شاخص بورس این کشور چیست؟

نیفتی 50 شاخص اصلی بورس هند است که به‌عنوان دماسنج اقتصادی هند شناخته می‌شود.

چگونه باید در بورس هندوستان سرمایه‌گذاری کنیم؟

بورس هندوستان پذیرای تمام افراد باتجربه است و با کمک‌گرفتن از شرکت‌ و برورکرهای واسطه می‌توانید در بورس این کشور سرمایه‌گذاری کنید.

سخن پایانی

هند به‌عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان و دارابودن قدیمی‌ترین بازار بورس در آسیا یکی از مقصدهای مهم برای سرمایه‌گذاری است. بورس اوراق بهادار ملی و بورس اوراق بهادار بمبئی از مهم‌ترین بورس‌های هند هستند که جایگاه ویژه‌ای در بورس جهانی دارند.

تمامی افراد در صورت داشتن سرمایه مناسب امکان سرمایه‌گذاری در بورس هند را دارند و می‌توانند از مزایای سرمایه‌گذاری در بورس این کشور بهره‌مند شوند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بورس‌های بین‌المللی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx