10 بازار بورس بزرگ دنیا به‌ترتیب ارزش بازار؛ NYSE در صدر

مهم‌ترین بورس‌های جهان

تقریباً در همه بورس‌های جهان، جلسه معاملاتی از حدود ساعت 9:15 صبح شروع می‌شود و تا حدود 3:30 بعدازظهر ادامه می‌یابد.

در این مدت تمام بازار غرق در فعالیت و جنب‌وجوش است.

افراد بسیاری برای امور مختلف زندگی خود، به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر بازار سهام تکیه دارند. بنابراین بازارهای سهام برای حفظ سلامت مالی یک کشور، حیاتی هستند.

عناوین مطلب:

بازار بورس (stock exchange) بازاری است که در آن، کارگزاری‌های سهام (Stockbrokers) و معامله‌گران به خرید و فروش اوراق بهادار شامل سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک (mutual funds) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (exchange-traded funds) یا ETFها، اوراق قرضه، ابزار مشتقه (derivatives) و….. می‌پردازند.

عملیات و فعالیت‌های تقریباً تمام این بازارهای بورس به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد. این بازارها پلتفرم مورد نیاز را توسط شرکت‌های مختلفی در سراسر جهان فراهم می‌کنند تا برای عموم مردم، فرصت سرمایه‌گذاری در آن‌ها مهیا شود.

شرکت‌های مختلفی از بخش‌ها و صنایع متفاوت، از حوزه کشاورزی گرفته تا فناوری اطلاعات، همگی در بازارهای بورس قابل معامله هستند.

در ادامه این مقاله به معرفی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بورس‌های اوراق بهادار جهان می‌پردازیم و درباره هر یک از آن‌ها توضیح مختصری خواهیم داد.

1. بازار بورس نیویورک (New York Stock Exchange) در آمریکا

بازار بورس نیویورک بزرگ‌ترین بورس جهان است.

ارزش بازار بورس نیویورک تا ژانویه 2021 برابر با 24.49 تریلیون دلار بوده است. مکان فیزیکی این بازار در نیویورک‌سیتی، منهتن جنوبی، وال‌استریت 11 واقع شده است و زمان تاسیس آن، 17 ماه می سال 1792 بوده است.

جلسه معاملاتی اصلی بورس نیویورک یا NYSE از ساعت 9:30 صبح شروع می‌شود و در ساعت 4:00 بعدازظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (ET) خاتمه می‌یابد.

2400 شرکت در NYSE لیست شده‌اند و سهام‌شان در این بازار قابل خرید و فروش است. این شرکت‌ها تنوع زیادی دارند و تمام بخش‌ها و صنایع مختلف را شامل می‌شوند. همچنین شرکت‌های بزرگ جهانی مثل جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson)، برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) و جی‌پی‌مورگان (JPMorgan Chase & Co.) در NYSE لیست شده‌اند.

چند مورد از شاخص‌هایی که برای اندازه‌گیری و سنجش عملکرد معاملات انجام‌گرفته در بازار بورس نیویورک در یک روز خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از: شاخص مرکب بازار سهام نیویورک (NYSE Composite Index)، شاخص NYSE U.S. 100، میانگین صنعتی داو جونز  (Dow Jones Industrial Average) و شاخص S&P 500.

بیشتر بخوانید: بورس جهانی چیست + چگونه وارد بورس جهانی شویم؟

2. بورس سهام نزدک (NASDAQ) در آمریکا

سامانه اعلام قیمت خودکار انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار (National Association of Securities Dealers Automated Quotations) یا به‌اختصار نزدک (NASDAQ)، دومین بورس بزرگ جهان بوده و ارزش بازار آن برابر با 19.34 تریلیون دلار است.

بیش از 3000 شرکت در بورس نزدک لیست شده‌اند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به بزرگ‌ترین غول‌های حوزه فناوری مثل اپل (Apple)، مایکروسافت (Microsoft)، آمازون (Amazon)، آلفابت (Alphabet [شرکت مادر گوگل]) و متا (Meta [فیسبوک سابق]) اشاره کرد. به جز متا، تمام این چهار شرکت، ارزش بازاری بیش از 1 تریلیون دلار دارند!

بورس سهام نزدک
مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری در بورس نزدک لیست شده‌اند.

اخیراً نزدک توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. شروع این مسئله حدوداً در دوره حباب دات‌کام (dot-com bubble) در اواخر دهه 90 میلادی بود. با پیشرفت‌های فناوری و توسعه آمریکا و باقی مناطق جهان، جلب توجه بازیگران و شرکت‌کنندگان بازار به نزدک ادامه می‌یابد.

مطلب مرتبط: حباب سکه طلا چیست؟

3. بازار بورس شانگهای (Shanghai Stock Exchange) در چین

بازار بورس شانگهای، بزرگ‌ترین بورس پرجمعیت‌ترین کشور جهان یعنی چین است.

بورس شانگهای همچنین در دسته سه بورس بزرگ جهان قرار می‌گیرد و ارزش بازار آن برابر با 6.5 تریلیون دلار است.

توجه کنید که ارزش بازاری سومین بورس بزرگ جهان، یعنی بورس شانگهای، کمتر از یک‌سوم ارزش بازاری دو بورس اول جهان، یعنی بورس نیویورک و نزدک است که در آمریکا واقع شده‌اند.

بازار بورس شانگهای در 26 نوامبر سال 1990 تاسیس شده و بیش از 1500 شرکت در آن لیست شده‌اند. برای بررسی و تشخیص سنتیمنت کلی بازار شانگهای، از شاخص مرکب بازار بورس شانگهای (SSE Composite Index) استفاده می‌شود.

شرکت‌هایی که ارزش بازاری زیادی دارند، مثل PetroChina، بانک صنعتی و بازرگانی چین (Industrial and Commercial Bank of China) و بانک کشاورزی چین (Agriculture Bank of China)، در بازار بورس شانگهای لیست شده‌اند.

4. بورس هنگ‌کنگ (Hong Kong Exchange)

هنگ‌کنگ در دسته قطب‌های مالی مهم دنیا قرار می‌گیرد.

برای افرادی که در صنعت مالی کار و فعالیت می‌کنند، هنگ‌کنگ یک محیط مالی باکیفیت و تمام‌عیار است. به همین دلیل، هنگ‌کنگ توانسته است بازیگران بازار خارجی زیادی را به سوی خود جذب کند.

بورس هنگ‌کنگ در 3 فوریه سال 1891 تاسیس شده است. این بازار، چهارمین بازار بورس بزرگ جهان و دومین بازار بورس بزرگ آسیاست و ارزش بازاری برابر با 6.48 تریلیون دلار دارد.

بیش از 2000 شرکت در بورس هنگ‌کنگ لیست شده‌اند. AIA و هولدینگ تن‌سنت (Tencent Holdings)، بزرگ‌ترین این شرکت‌ها هستند.

5. گروه بورس ژاپن (Japan Exchange Group) در ژاپن

گروه بورس ژاپن با ادغام بورس سهام توکیو (Tokyo Stock Exchange) و بورس اوراق بهادار اوساکا (Osaka Securities Exchange) در 1 ژانویه سال 2013 ایجاد شد.

ارزش بازاری آن‌ها، روی هم برابر با 6.35 تریلیون دلار است که به ارزش بازاری سومین و چهارمین بازار بورس سهام جهان بسیار نزدیک است.

بیش از 3700 شرکت در گروه بورس ژاپن لیست شده‌اند. تقریباً همه این شرکت‌ها در بازار بورس توکیو لیست شده‌اند. شاخص معیار بازار بورس توکیو Nikkei است و تویوتا (Toyota)، سوزوکی (Suzuki)، هوندا (Honda)، میتسوبیشی (Mitsubishi) و سونی (Sony)، چند مورد از شرکت‌های بزرگ و برجسته‌ای هستند که در این بازار لیست شده‌اند.

6. بورس سهام شنژن (Shenzhen Stock Exchange) در چین

بین سه بورس سهام در چین، بورس سهام شنژن کوچک‌ترین است. با این حال، ارزش بازاری این بورس سهام برابر با 4.9 تریلیون دلار است. مجموع ارزش بازار بورس سهام شانگهای، بورس هنگ‌کنگ و بورس سهام شنژن، تقریباً برابر با ارزش بازار نزدک است.

بورس سهام شنژن در 1 دسامبر سال 1990 تاسیس شده است و حدود 2300 شرکت در آن لیست شده‌اند.

بورس‌های چین
بورس‌های شانگهای، هنگ‌کنگ و شنژن، هر سه متعلق به کشور چین هستند که مجموع ارزش آن‌ها تقریباً با ارزش بازار نزدک برابر است.

7. یورونکست (Euronext) در اروپا

یورونکست که مخفف عبارت European New Exchange Technology است، بازار الکترونیکی بورس اوراق بهادار اروپاست.

این بازار در 22 سپتامبر سال 2000 ایجاد شد و ارزش بازاری آن برابر با 4.88 تریلیون دلار است. مکان فیزیکی این بازار در آمستردام هلند واقع شده است.

5 شرکت بزرگی که (از نظر ارزش بازار) در یورونکست لیست شده‌اند، عبارت‌اند از: پروکتر اند گمبل (Procter & Gamble)، ال وی ام اچ (LVMH)، رویال داچ شل (Royal Dutch Shell)، مرک (Merck & Co.) و لورال (L’Oreal).

8. گروه بورس سهام لندن (London Stock Exchange Group) در انگلستان

گروه بورس سهام لندن (LSEG)، یک بازار بورس و شرکت اطلاعات مالی است که در لندن واقع شده است.

LSEG مالک بورس سهام لندن، Refinitiv، شرکت LSEG Technology و FTSE Russel بوده و مالکیت اکثریت سهام LCH و Tradeweb را هم برعهده دارد.

گروه بورس سهام لندن در قلب مرکز مالی جهان واقع شده است و بیش از 1300 شرکت در آن لیست شده‌اند. ارزش بازاری LSEG برابر با 3.67 تریلیون دلار است.

چند مورد از شرکت‌های بزرگی که در LSEG لیست شده‌اند، عبارت‌اند از: بارکلیز (Barclays)، بریتیش پترولیوم (British Petroleum)، تویوتا موتورز (Toyota Motors)، یونیلیور (Unilever)، آسترازنکا (AstraZeneca) و HSBC.

9. بورس سهام ملی هند (National Stock Exchange of India)

بورس سهام ملی هند (NSE) یکی از دو بورس سهام در هند است. بورس دیگر و قدیمی‌تر، بورس سهام بمبئی (Bombay Stock Exchange) یا BSE است.

این بازار در آوریل 1993 در بمبئی مهاراشترا ایجاد شده است. ارزش بازاری NSE برابر با 2.57 تریلیون دلار بوده و این بازار، نهمین بورس بزرگ سهام در دنیاست.

شاخص سنجش بورس سهام ملی هند، نیفتی (NIFTY) است. چند مورد از اجزای مهم تشکیل‌دهنده نیفتی، ریلاینس (Reliance)، اچ‌دی‌اف‌سی بانک (HDFC Bank)، اینفوسیس (Infosys) و خدمات مشاوره تاتا (Tata Consultancy Services) هستند. شاخص سنجش BSE، سنسکس (Sensex) است.

10. گروه تی‌ام‌اکس (TMX Group) در کانادا

دهمین بازار بزرگ سهام دنیا در کانادا قرار دارد.

گروه تی‌ام‌اکس در تورنتو واقع شده است. گروه تی‌ام‌اکس مالک دو بورس سهام در کاناداست. اولی بورس سهام تورنتو (Toronto Stock Exchange) یا TSX است که پذیرای شرکت‌های با سرمایه بالاست (شرکت‌های دارای ارزش بازاری بالا و متوسط در اینجا لیست شده‌اند).

مورد دوم بورس خطرپذیر تی‌اس‌اکس (TSX Venture Exchange) یا TSXV است که متعلق به بازار سرمایه‌گذاری خطرپذیر عمومی است (شرکت‌های دارای ارزش بازاری پایین در اینجا لیست شده‌اند). گروه تی‌ام‌اکس دارای ارزش بازاری 2.5 تریلیون دلاری است.

حدود 1500 شرکت در TSX و حدود 1600 شرکت در TSXV لیست شده‌اند. چند نمونه از شرکت‌های بزرگی که در TSX لیست شده‌اند، عبارت‌اند از: فورتیس (Fortis)، سی‌جی‌آی (CGI)، بانک ملی کانادا (National Bank of Canada)، فرانکو نوادا (Franco-Nevada) و راجرز (Rogers).

بازار سهام
بازارهای سهام از مهم‌ترین ارکان مالی محسوب می‌شوند و زندگی افراد بسیاری، به طور مستقیم یا غیرمستقیم به آن‌ها وابسته است.

جمع‌‌بندی

در این مقاله 10 بورس بزرگ اوراق بهادار جهان را معرفی کردیم و با هر یک از آن‌ها تا حدی آشنا شدیم.

در هر یک از این بازارها حجم معاملات چشمگیری انجام می‌شود که آن‌ها را به قطب و مراکز مهم مالی دنیا تبدیل می‌کند. مهم‌ترین شرکت‌های جهان در این بورس‌ها لیست شده‌اند و سهام آن‌ها در همین بازارها قابل خرید و فروش است. بنابراین برای علاقه‌مندان و فعالان بازارهای مالی، آشنایی با این بورس‌های سهام بسیار مفید خواهد بود.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بورس‌های بین‌المللی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx