بورس جهانی چیست + چگونه وارد بورس جهانی شویم؟

بورس جهانی چیست

بورس جهانی اصطلاحی است که به بازارهای مبادلات جهانی اطلاق می‌شود.

این روزها احتمالاً این عبارت به گوش شما هم خورده و کنجکاوتان کرده است.

در واقع بسیاری از افراد می‌خواهند درباره این بازارها بیشتر بدانند تا از مزایا و امکانات آن بهره‌مند شوند.

عناوین مطلب:

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که بورس جهانی چیست و از نحوه ورود به آن مطلع شوید، با این مقاله همراه باشید.

در ادامه با سرمایه‌گذاری در بورس جهانی و همچنین شرایط و امکانات آن بیشتر آشنا خواهید شد.

بورس جهانی شامل چه بازارهایی می‌شود؟

برای دانستن این که بورس جهانی چیست و چه فایده و کاربردی دارد،  ابتدا باید ببینیم که بورس جهانی شامل چه بازارهایی می‌شود. در این بخش، درباره این بازارها بیشتر خواهید دانست.

بازار سهام یا Stock Market

بازار سهام شامل نهادها، صرافی‌ها (exchange) و به‌طور کلی محل‌های مختلفی است که در آن، خرید، فروش و انتشار سهام شرکت‌ها انجام می‌گیرد. 

فعالیت‌های مالی مرتبط با بازار سهام، در صرافی‌های رسمی و قانونی (چه به‌صورت فیزیکی و چه الکترونیک) یا بازار خارج از بورس (over-the-counter) یا OTC انجام می‌گیرد.

بازار OTC بازاری است که مکان فیزیکی مرکزی مشخصی ندارد اما در عین حال، مطابق مقررات تعیین‌شده‌ای فعالیت می‌کند.

معاملات سهام در صرافی‌های سهام انجام می‌شوند که در واقع بخشی از بازار سهام را تشکیل می‌دهند. بسیاری این دو عبارت را به‌جای هم به‌کار می‌برند اما در واقع صرافی‌ها زیرمجموعه‌ای از بازار سهام هستند. بیشترین معاملات سهام جهان در بازار سهام آمریکا انجام می‌گیرند که دو exchange اصلی در بازار سهام آمریکا، بازار بورس نیویورک (NYSE) و نزدک (NASDAQ) هستند. 

در بازار بورس نیویورک و نزدک، سهام بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های دنیا معامله می‌شود و ارزش معاملات انجام‌شده در آن‌ها بسیار چشمگیر است.

بازار سهام به طور کلی شامل دو نوع بازار به‌نام‌های بازار اولیه و بازار ثانویه است. البته نباید گمان شود که این دو بازار به‌صورت فیزیکی وجود دارند و هر یک به مکان مشخصی اشاره می‌کنند.

بازار اولیه جایی است که در فرآیند عرضه اولیه (IPO)، سهام شرکتی برای اولین بار منتشر می‌شود. شرکت‌ها از این طریق می‌توانند به تامین سرمایه بپردازند و مبلغ مورد نیاز برای پیش‌برد طرح‌های تجاری خود را از طریق سرمایه‌گذاران به‌دست بیاورند.

در عین حال بازار ثانویه به بازاری گفته می‌شود که در آن، تمامی معاملات سهام پس از عرضه اولیه آن‌ها انجام می‌گیرد. در واقع وقتی که سهامداران اقدام به خرید و فروش سهام بین خودشان می‌کنند، در حال فعالیت در بازار ثانویه هستند.

بازار کامودیتی‌ها یا Commodity Market

در بازار کامودیتی‌ها، مواد و محصولات اولیه خرید و فروش و معامله می‌شوند.

کامودیتی‌ها را به دو دسته عمده hard commodities و soft commodities تقسیم می‌کنند. hard commodities شامل منابع طبیعی هستند که لازم است استخراج شوند؛ مانند طلا و نفت. در حالی که دسته soft commodities به محصولات کشاورزی و دامی اطلاق می‌شود؛ مثل ذرت، گندم، قهوه، شکر، سویا و گوشت.

کارکرد اصلی این قسمت از بورس جهانی این است که بازاری متمرکز و نقدشونده برای خرید و فروش محصولات بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان یا توزیع‌کنندگان ایجاد نماید. افراد در این بازار می‌توانند از ابزار مشتقه به‌عنوان یکی از امکانات دنیای مالی استفاده کنند تا ریسک خود را پوشش دهند.

همچنین نوسان‌گیران و سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند در این بازار ایفای نقش کنند و از امکانات آن بهره‌مند شوند.

از بعضی از کامودیتی‌ها مانند فلزات قیمتی، مخصوصاً طلا، برای حفظ دارایی‌ها در برابر تورم نیز استفاده می‌شود.

بازار اوراق بهادار یا Bond Market

بازار اوراق بهادار قسمت دیگری از بورس جهانی است که مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران است.

منظور از این اوراق بهادار، اوراق قرضه منتشرشده توسط شرکت‌هاست. شرکت‌ها از طریق فروش اوراق قرضه خود به سرمایه‌گذاران، هزینه مورد نیاز برای اجرای طرح‌های تجاری خود را تامین می‌کنند.

سرمایه‌گذاران با خرید اوراق قرضه شرکتی، مبلغ مشخصی را در ازای اوراق بهادار می‌پردازند. با خرید این اوراق توسط سرمایه‌گذاران، آن شرکت متعهد می‌شود که تا زمان سررسید اوراق، در بازه‌های زمانی مشخصی، میزان سود تعیین‌شده‌ای را به سرمایه‌گذار بپردازد. 

در زمان سررسید هم باید اصل مبلغ به سرمایه‌گذار پس داده شود. اوراق قرضه همیشه توسط شرکت‌ها منتشر نمی‌شوند و شهرداری‌ها یا برخی نهادهای دیگر هم می‌توانند این اوراق را منتشر کنند. معتبرترین نوع اوراق قرضه، اوراق قرضه دولتی است که می‌توان ریسک نکول آن را برابر با صفر در نظر گرفت (وقتی کسی نتواند یا نخواهد که بدهی یا وام خود را بازپرداخت کند، اصطلاحاً گفته می‌شود که این شخص یا نهاد، نکول کرده است).

بازار تبادل ارزهای خارجی یا Forex

بورس جهانی فارکس محلی است که در آن ارز کشورهای مختلف با هم مبادله می‌شوند.

مبادله ارزی به این معناست که ارز یک کشور با ارز کشور دیگری تبادل شود. این تبادل به دلایل مختلفی از جمله تجارت، معامله یا گردشگری انجام می‌گیرد.

بازار فارکس از نظر ارزش و حجم معاملات، بزرگ‌ترین بخش بورس جهانی را تشکیل می‌دهد.

در آوریل سال 2019، حجم معاملات روزانه فارکس به 6.6 تریلیون دلار رسید. علت وجود چنین حجمی از معاملات این است که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نهادهای مالی به معامله در این بازار می‌پردازند. حتی بانک مرکزی کشورها هم به انجام معاملات در این بازار مشغول‌اند.

به دو ارزی که در بازار فارکس در ازای یکدیگر مبادله می‌شوند، جفت‌ارز گفته می‌شود و نرخ برابری هر جفت ارز، نشان‌دهنده ارزش ارز اول در مقابل ارز دوم است. مثلاً در جفت‌ارز یورو دلار با نماد معاملاتی EUR/USD، نرخ اعلام‌شده برابر با میزان دلاری است که با ارزش یک یورو برابری می‌کند.

فعالان بورس جهانی فارکس از آن برای پوشش ریسک تغییرات نرخ ارزهای بین‌المللی و نرخ بهره، نوسان‌گیری از رویدادهای سیاسی و ژئوپولتیک، متنوع‌سازی پورتفو و… استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 6 سایت درباره فارکس که ارزش خواندن دارد

بازار فارکس
در بازار فارکس، معاملات با حجم گسترده‌ای در جریان است.

تحلیل در بورس جهانی

برای سرمایه‌گذاری در هر یک از بخش‌های بورس جهانی، نیاز است که توانایی تحلیل آن موقعیت سرمایه‌گذاری را داشته باشیم یا از مشورت متخصصین بهره‌مند شویم. دو روش تحلیل عمده و غالب در بازارهای جهانی، روش‌های تحلیل تکنیکال و بنیادی یا فاندامنتال هستند:

  • تحلیل تکنیکال: اصول تحلیل تکنیکال برای تمام بازارها یکسان است. در این نوع تحلیل اعتقاد بر این است که قیمت، رفتار گذشته خود را تکرار می‌کند و این که همه‌ چیز در قیمت نشان داده می‌شود. تحلیلگران تکنیکال با بررسی نمودار قیمت دارایی مورد نظر در هر یک از بازارها، سعی می‌کنند که رفتار قیمت در آینده را پیش‌بینی نمایند.
  • تحلیل فاندامنتال: در تحلیل بنیادی عوامل اصلی و بنیادی موثر بر ارزش و قیمت یک دارایی بررسی می‌شود. تحلیل فاندامنتال بسته به شرایط مختلف، نیاز به اطلاعات گوناگون دارد. مثلاً در بازار سهام، برای تحلیل بنیادی سهام یک شرکت، لازم است که وضعیت صورت‌های مالی آن، شرایط صنعتی که آن شرکت در آن فعالیت می‌کند و برخی عوامل دیگر بررسی شود. بنابراین، تحلیل شرکت‌ها و صنایع مختلف، پیش‌نیازهای متفاوتی دارد. 

بازار فارکس نمونه دیگری است که تحلیل بنیادی در آن، نیازمند برخورداری از دانش قابل قبول در مسائل تحلیل کلان اقتصادی است. سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی، وضعیت صادرات و واردات کشورهای مختلف و حتی شرایط سیاسی، از جمله عواملی هستند که در نرخ برابری جفت‌ارزهای بازار فارکس موثرند.

تحلیل فاندامنتال
تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، دو روش اصلی تحلیل در بورس جهانی هستند.

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، دو روش اصلی تحلیل در بورس جهانی هستند.

مزایای فعالیت در بورس جهانی چیست

فعالیت و سرمایه‌گذاری در بورس جهانی می‌تواند مزایای قابل توجهی برای اشخاص داشته باشد و همین مزایا هستند که در مدت اخیر، باعث استقبال هر چه بیشتر افراد از این بازارها، به‌خصوص در کشور ما شده‌اند.

ممکن است شما هم بعد این که متوجه شدید بورس جهانی چیست، از خودتان بپرسید که فعالیت در آن چه مزیتی در مقایسه با بازارهای داخلی به‌خصوص بورس تهران دارد. در این قسمت، مهم‌ترین این مزایا را بررسی خواهیم کرد.

  • نقدشوندگی بالا

در بورس جهانی ، به‌علت حضور خریداران و فروشندگان بسیار زیاد از کشورهای مختلف و حجم زیاد معاملات، به‌راحتی می‌توانید دارایی مورد نظر خود را بخرید یا بفروشید. در واقع در این بازارها می‌توانید سریعاً وارد یک موقعیت معاملاتی شده یا از آن خارج شوید.

  • امکان استفاده از اهرم

در بسیاری از معاملاتی که در بازارهای جهانی انجام می‌شوند، امکان استفاده از اهرم وجود دارد. استفاده از اهرم در معاملات به این معنی است که با مبلغ مشخصی، می‌توانید وارد معامله‌ای شوید که چند برابر سرمایه شما ارزش دارد. 

یعنی به‌عنوان مثال می‌توانید با 500 دلار سرمایه، وارد معامله‌ای با ارزش 50,000 دلار شوید. در این صورت می‌گوییم از اهرم 1:100 استفاده کرده‌اید و وارد معامله‌ای با 100 برابر ارزش نسبت به سرمایه‌تان شده‌اید.

با استفاده از اهرم، سود شما به همان نسبت افزایش می‌یابد و امکان کسب سودهای بالاتر با سرمایه کمتر برای شما فراهم می‌گردد. البته فراموش نکنید که اهرم یک شمشیر دولبه است؛ چرا که خطر زیان شما را هم به همان میزان افزایش می‌دهد. بنابراین در ورود به معاملات اهرمی باید بسیار با احتیاط عمل کنید. 

پس لازم است که به‌ عنوان یک معامله‌گر، چهارچوب سفت‌ و سختی برای مدیریت سرمایه خود تعریف کنید و در هر شرایطی به آن پایبند بمانید.

  • فعالیت 24 ساعته بازار

در بورس جهانی امکان فعالیت در ساعات مختلف روز وجود دارد و می‌توانید با توجه به شرایط زمانی خود، اقدام به معامله کنید.

این مزیت می‌تواند برای بسیاری از افراد اهمیت زیادی داشته باشد و برخلاف بورس تهران که درباره ساعت کار با محدودیت زمانی مواجه است، آزادی بیشتری را برای معامله‌گران در پی دارد. بازار فارکس به‌جز شنبه‌ها و یکشنبه‌ها، در تمامی ساعات شبانه‌روز باز است و می‌توانید در آن معامله کنید.

  • امکان انجام معاملات دوطرفه

در بسیاری از بازارها از جمله بازار بورس تهران، تنها می‌توانید از رشد قیمت‌ها سود کنید. برای مثال اگر سهام خاصی را خریده باشید و قیمت آن رشد کند، از این رشد قیمت سود خواهید کرد. در این بازارها، اگر قیمت‌ها شروع به کاهش کنند، امکانی برای کسب سود از این ریزش قیمت نخواهید داشت.

در مقابل، در بورس جهانی امکان کسب سود از روند کاهش قیمت نیز وجود دارد. در این بازارها می‌توانید در صورت پیش‌بینی کاهش قیمت، با ورود به معامله فروش استقراضی یا short selling، از ریزش قیمت دارایی موردنظرتان سود کنید. این نوع معاملات در بازار فارکس بسیار رایج است.

بازار دوطرفه
در بورس جهانی می‌توانید از هر دو روند افزایش و کاهش قیمت، سود کسب کنید.

در بورس جهانی می‌توانید از هر دو روند افزایش و کاهش قیمت، سود کسب کنید.

  • برخورداری از ابزارهای پوشش ریسک

در بازارهای جهانی ابزار بسیار متنوع و کارآمدی برای پوشش ریسک‌های موجود وجود دارد که با کسب دانش درباره نحوه استفاده از آن‌ها، می‌توانید ریسک معاملات خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهید و با خیال آسوده‌تری وارد موقعیت‌های معاملاتی شوید. 

از مهم‌ترین این امکانات، ابزار مشتقه هستند که معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به قرارداد آتی (futures contract) و اختیار معامله (options contract) اشاره کرد. البته برخی از این امکانات پوشش ریسک، در بازارهای داخلی هم قابل استفاده‌اند اما در میزان کارآمدی و پیشرفتگی آن‌ها، تفاوت چشمگیری وجود دارد.

چگونه وارد بورس جهانی شویم؟

برای ورود به بازارهای جهانی، ابتدا باید در یکی از پلتفرم‌هایی که این امکان را فراهم می‌کنند ثبت‌نام کنید. دو روش ثبت‌نام مستقیم و غیرمستقیم برای شروع سرمایه‌گذاری در این بازارها وجود دارد.

  1. روش مستقیم: در روش ثبت‌نام مستقیم تنها کافی است که وارد سایت بورس موردنظر شویم و با ورود اطلاعات فردی و گذراندن فرآیند احراز هویت، فعالیت خود را در آن بازار آغاز کنیم. البته لازم به ذکر است که به‌دلیل وجود محدودیت‌های قانونی برای فعالیت ایرانیان در این بازارها، امکان ثبت‌نام مستقیم برای آن‌ها وجود ندارد.
  2. روش غیرمستقیم: در روش غیرمستقیم کاربران می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌ها و کارگزاری‌ها یا بروکرهای واسطه، وارد بازار شوند. اشکال این روش این است که به‌دلیل تحریم، اکثر کارگزاری‌ها از نظر قانونی اجازه ندارند که به ایرانیان خدمات ارائه دهند. بنابراین باید کارگزاری‌هایی را پیدا کنید که با افراد دارای ملیت ایرانی کار می‌کنند.

استفاده از خدمات این کارگزاری‌ها با ریسک همراه است. به همین علت، نیاز است که قبل از استفاده از خدمات هر بروکر، به‌خوبی درباره آن تحقیق کنید. خوش‌نامی و سابقه فعالیت، از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توان برای تشخیص قابل اعتماد بودن یا نبودن یک بروکر در نظر گرفت.

سخن آخر

بورس جهانی از جذابیت‌ها و امکانات بسیاری برخوردار است که باعث جذب سرمایه‌گذاران مختلف می‌شود. در صورتی که به‌خوبی درک کنید بورس جهانی چیست، چه سازوکارهایی دارد و با دانش کافی وارد این بازارها شوید، می‌توانید به کسب سود بپردازید و سرمایه خود را افزایش دهید.

این مسئله به‌خصوص در کشور ما از اهمیت بسیاری برخوردار است.

با توجه به تورم بالا در ایران، ورود به بازارهای جهانی این امکان را برایتان فراهم می‌کند که سرمایه خود را از آسیب تورم حفظ کرده و حتی از آن کسب سود کنید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بورس‌های بین‌المللی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx