بورس لندن؛ آنچه باید از این بازار اوراق بهادار بدانید

بورس اوراق بهادار لندن

بورس اوراق بهادار لندن همان‌طور که از اسم آن نیز پیداست، یک بورس معتبر بین‌المللی واقع در شهر لندن کشور انگلستان است.

در آوریل 2018، بورس اوراق بهادار لندن دارای بازار سرمایه به ارزش 4.59 تریلیون دلار بود. میزانی که نشان از پویایی و قدرت بالای این بازار سرمایه‌ای در بریتانیا دارد.

این بورس به‌صورت رسمی در سال 1571 تأسیس شده است. قدمت بورس لندن نشان می‌دهد که این بورس یکی از قدیمی‌ترین بازارهای مبادلات سهام در جهان است.

عناوین مطلب:

محل فعلی بورس لندن در میدان Paternoster واقع در نزدیکی کلیسای سنت پل در شهر لندن است؛ محلی پر رفت و آمد در یکی از مدرن‌ترین شهرهای دنیا.

البته این مکان بخشی از گروه بورس لندن (LSEG) محسوب می‌شود. گروه بورس اوراق بهادار لندن در سال 2007 و با همکاری دو بورس لندن و بورس میلان تشکیل شده است.

در این مطلب قصد داریم شما را با بورس لندن به‌ویژه با تاریخچه این بورس آشنا کنیم. آشنایی با این بورس اوراق بهادار بین‌المللی، دید مناسبی از وضعیت اقتصاد جهانی به‌ ویژه بورس به شما خواهد داد.

تاریخچه بورس لندن

بورس اوراق بهادار توسط مؤسس مالی انگلیسی به نام توماس گرشام بر اساس مدل بورس اوراق بهادار آنتورپ تأسیس شد. این تالار بورس توسط الیزابت اول انگلستان در سال 1571 میلادی افتتاح و برای استفاده رونمایی شد.

سهامداران در قهوه‌خانه

در طول قرن هفدهم، سهامداران به دلیل رفتارهای غیراصولی خود اجازه حضور در بورس اوراق بهادار را نداشتند. آن‌ها مجبور بودند از سایر مراکز در مجاورت تالار بورس، به‌ویژه قهوه‌خانه جاناتان، کار کنند.

در این قهوه‌خانه، یک کارگزار به نام جان کستینگ شروع به تهیه لیست قیمت چند کالا مانند نمک، زغال‌سنگ و کاغذ و نرخ ارز در سال 1698 کرد. در ابتدا این لیست روزانه نبود و تنها چند روز در هفته از این لیست منتشر شد. این لیست و فعالیت بعدها به قهوه‌خانه Garraway منتقل شد.

مزایده‌های عمومی در این دوره برای مدت‌زمانی انجام می‌شد. در این دوره دادگاه سلطنتی بریتانیا، با افزایش سهام شرکت‌های جدید برای افزایش سرمایه، برخی از پول‌های در گردش را افزایش داد. این اولین شواهد مبنی بر معاملات سازمان‌یافته در اوراق بهادار قابل فروش در لندن است.

ورود به ساختمان بورس رویال

ساختمان Royal Exchange گرشام در آتش‌سوزی بزرگ لندن نابود و دوباره در سال 1669 بازسازی شد. این اتفاق، حرکت کارگزاران بورس از قهوه‌خانه‌ها به‌سوی مدل مدرن بورس اوراق بهادار لندن بود.

در بورس اوراق بهادار نه‌تنها کارگزار، بلکه بازرگانان و کالاهای تجاری نیز قرار داشتند. در این شرایط کارگزارهای غیرقانونی نیز می‌توانستند فعالیت‌های گسترده‌ای را در بازار بورس لندن انجام دهند.

پارلمان انگلستان به‌منظور تنظیم قانون هوشمندانه در زمینه بورس، در سال 1697 قانون مجازات سنگین مالی و فیزیکی اعمال کرد.

بر اساس این قوانین، کارگزاری‌های بدون مجوز، مورد تنبیه بسیار شدید قرار می‌گرفتند. این کار تعداد ثابت کارگزاران بورس را تنظیم کرد؛ اما بعدها این میزان افزایش یافت و حجم تجارت گسترش پیدا کرد.

البته ناگفته نماند که این محدودیت به چندین مشکل منجر شد، یکی از این محدودیت‌ها این بود که معامله گران شروع به ترک بورس اوراق بهادار کردند.

حالا این ترک یا به دلیل اخراج یا به تصمیم خود این افراد صورت گرفت. مشکل اما از آنجا شروع شد که این کارگزاری‌ها شروع به خرید و فروش سهام در خیابان‌های لندن کردند.

این افراد در خیابانی که به خیابان Exchange Alley یا Change Alley شهرت پیدا کرده بود، تجمع نمودند. این محل دقیقا در نزدیکی بانک مرکزی انگلستان قرار داشت تا معاملات نیز به‌سادگی انجام شود.

مجلس انگلستان باز وارد قانون‌گذاری شد. بر اساس قانون تصویب‌شده در آن سال، فعالیت معامله‌کنندگان غیر رسمی در خیابان‌های لندن ممنوع اعلام شد تا نظارت بیشتری بر روند معاملات شکل گیرد.

اتفاق دیگری که در این زمان افتاد، ناامیدی معامله گران مختلف از روند رشد و افت سهام بود. سرمایه‌گذاران مختلف از حباب‌های ایجاد شده در بازار بورس خسته شدند.

در همین راستا و با فشار سرمایه‌گذاران مختلف بر پارلمان، قانونی تصویب شد که از فعالیت شرکت‌های بدون اساسنامه و چارت سازمانی جلوگیری می‌کرد.

در سال 1773 و پس از جنگ‌های هفت‌ساله، قهوه‌خانه جاناتان با 155 کارگزار، شروع به کار کرد.

این در واقع یک باشگاه از معامله گران بود که بورس اوراق بهادار جدید رسمی را شکل می‌داد. یک هزینه ورودی برای ورود به این مجموعه در نظر گرفته شده بود تا سرمایه‌گذاران و معامله گران با پرداخت وجه، وارد اتاق معاملات سهام شوند.

با تمامی این موارد، این قهوه‌خانه مکان مناسب و اختصاصی برای تجارت نبود. معاملات اصلی در Rotunda در بانک مرکزی انگلستان شکل می‌گرفت.

به‌طورکلی مشکلات زیادی از قبیل انواع شیادی‌ها در این مجموعه اتفاق می‌افتاد. پیشنهادات زیادی در این زمینه مطرح شد که بهترین آن‌ها پرداخت هزینه اشتراک سالانه برای معامله گران اتاق بورس بود تا این اتاق به‌صورت اشتراکی اداره شود.

اتاق اشتراکی که نهایتا در سال 1801 ایجاد شد، در واقع اولین اتاق مبادلات تحت نظارت در لندن بود. بااین‌حال شرایط قرار داده‌شده در این اتاق، مورد استقبال همه قرار نگرفت. به‌رغم اختلال، ساختمان جدید و بزرگ‌تری نسبت به ساختمان قبلی در نظر گرفته شد.

ویلیام‌هاموند نخستین بنیاد را برای ساختمان جدید در تاریخ 18 می‌گذاشت و در تاریخ 30 دسامبر بازار بورس اوراق بهادار شروع به کار کرد.

قوانین ابتدایی بورس لندن

در اولین سال‌های شروع به کار بورس، در مقاطع مختلف زمانی، قوانین موجود پاسخگوی نیازها و شرایط آن زمان نبود.

در فوریه سال 1812، کمیته عمومی مجموعه‌ای از توصیه‌نامه‌ها را تهیه و ابلاغ کرد که بعدها پایه و اساس اولین کتاب قانون مبادلات بورس شد. تلاش شده بود تا این سند تا جای ممکن جامع و پوشش‌دهنده تمامی نیازهای بورس در آن زمان باشد.

بورس با استفاده از فرمان‌های جدید دولت در آن زمان و افزایش حجم معاملات، تبدیل به بخشی پذیرفته‌شده از زندگی مالی مردم شهر شد.

بااینکه هم مردم و هم روزنامه‌ها در آن زمان مخالف شدید استفاده از منابع بورس در جنگ بودند، بااین‌حال دولت بریتانیا از بورس لندن به‌عنوان ابزاری موثر در جنگ با ناپلئون استفاده کرد.

مبادلات خارجی و منطقه‌ای

پس از جنگ و مواجه با یک اقتصاد پررونق در جهان، وام‌های خارجی به کشورهایی مانند برزیل، پرو و ​​شیلی بازار زودبازده و جذابی بود.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که بازار خارجی در بورس به سرمایه‌گذاران و معامله گران بورس اجازه می‌داد که در تجارت‌های خارجی مشارکت داشته باشند. در واقع بورس لندن از تراکنش‌های سهم‌های خارجی که مشکلاتی برای مبادله داشتند، میزبانی می‌کرد.

درست همان‌طور که لندن از طریق تجارت بین‌المللی رشد می‌کرد، بقیه بریتانیا نیز از رونق اقتصادی بهره‌مند شد. به‌طور خاص، دو شهر دیگر در انگلستان از نظر سرمایه‌ای رونق پیدا کردند و آن دو شهر لیورپول و منچستر بودند.

درنتیجه، در سال 1836، بورس اوراق بهادار منچستر و لیورپول آغاز به کار کرد. این دو بورس در واقع به دلیل رشد اقتصادی مناسب بریتانیا که به‌واسطه سرمایه‌گذاری‌های مختلف ایجاد شده بود، متولد شدند.

در این شرایط، قیمت برخی از سهم‌ها گاهی اوقات 10٪، 20٪ یا حتی 30٪ در هفته افزایش یافت. این اتفاقات زمانی بود که فعالیت در بورس سهام یک شغل حرفه‌ای در نظر گرفته شد. این اتفاق باعث جذب کارآفرینان مختلف از سراسر انگلستان و حتی کشورهای دیگر شد.

البته این تمام ماجرا نبود و اتفاقات زیادی در بورس افتاد. در برخی مواقع رشد بسیار زیاد و در مواقعی مشکلات فراوانی بر بورس لندن سایه انداخت و بسیاری را متضرر کرد.

بورس لندن قبل از جنگ‌های جهانی

تا ژوئن 1853، هم شرکت‌های عضو و هم کارگزاران بورس فضای بسیار زیادی را در اختیار داشتند، بااین‌حال فضای بورس نسبتا شلوغ بود. به نظر می‌رسید انجام برخی برنامه‌های توسعه‌ای مناسب باشد.

تصمیم گرفته شد ساختمانی جدید به‌عنوان تالار بورس ساخته و به بهره‌برداری برسد. معماری این ساختمان به توماس آلاسون معمار مشهور آن زمان سپرده شد.

این ساختمان در مارس 1854 به بهره‌برداری رسید. ساختمانی با فضای تقریبا دو برابری نسبت به ساختمان قبل که نوید روزهای خوبی را برای بورس لندن می‌داد. تا اواخر قرن 19 میلادی و با اختراع تلفن، تلگراف و برخی تجهیزات دیگر، انقلابی در بورس ایجاد شد و روال‌های سنتی گذشته را دگرگون ساخت.

جنگ جهانی اول

به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز مالی جهان، هم شهر لندن و هم بورس اوراق بهادار با شروع جنگ جهانی اول در سال 1914 شدیدا تحت تاثیر قرار گرفت. تورم در ابتدای جنگ جهانی اول به دلیل ترس از وضعیت اقتصادی افزایش پیدا کرد.

در واقع با شروع جنگ جهانی اول، بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی در بورس لندن، شرایط مساعدی برای ماندن در بازار سرمایه نمی‌دیدند و همین باعث وخیم‌تر شدن شرایط می‌شد.

در چنین شرایطی تصمیم گرفته شد تا بورس لندن برای یک دوره موقتی تعطیل شود. این تصمیم برای ایجاد یک تنفس اقتصادی در بورس اوراق بهادار انجام شد که با استقبال عده‌ای از سرمایه‌گذاران و انتقاد شدید برخی دیگر مواجه شد.

درهرحال بورس از آخر ماه جولای تا ابتدای سال جدید تعطیل شد. در واقع مدت‌زمان تعطیلی بورس به بیش از 5 ماه رسید که در نوع خود بی‌سابقه بود.

در این مدت دوباره کسب و کارهای خیابانی دوباره فعالیت خود را از سر گرفتند. در واقع این کار باعث به چالش کشیده شدن سیستم اقتصادی کشور بود که باعث شد پارلمان و دیگر مراجع تصمیم‌گیرنده، به فکر بازگشایی بورس بیافتند.

نهایتا در 4 ژانویه 1915 بازار بورس دوباره شروع به کار کرد. البته این شروع کار هم‌زمان با محدودیت‌های خسته‌کننده اعمال‌شده بر بازار سرمایه بود که باعث بروز برخی مشکلات می‌شد.

یکی از مهم‌ترین این محدودیت‌ها، نوع تراکنش مالی بود. بر اساس محدودیت‌های جدید، معاملات در بازار بورس به‌صورت نقدی امکان‌پذیر بود. این محدودیت باعث دلسرد شدن بسیاری از سرمایه‌گذاران شد به‌نحوی‌که به‌مرور زمان بورس لندن را ترک کنند.

بر اساس آمار در بین ساله‌ای 1914 تا 1918، نزدیک به 1000 عضو از معاملات خارج شدند. کارشناسان دلیل این موضوع را محدودیت‌های اعمال‌شده و شرایط اقتصادی در حین جنگ جهانی عنوان می‌کنند.

در نوامبر 1918 صلح اعمال شد. پس از جنگ جهانی اول، شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که مدل تجارت و همچنین خلق و خوی معامله گران تغییر پیدا کرده بود. تغییراتی که مشخص نبود شرایط را به سمت بهبود پیش خواهد برد یا خیر.

جنگ جهانی دوم

در سال 1937، مسئولان مرتبط با بورس، از تجربیات خود در جنگ جهانی اول استفاده کردند. آن‌ها موفق شدند برنامه‌هایی را برای چگونگی رسیدگی به جنگ جدید طراحی کنند.

نگرانی اصلی شامل حملات هوایی و بمب‌گذاری بعد از محدوده اوراق بهادار بود. یکی از پیشنهادات نقل مکان به ساختمانی در 27 کیلومتری مرکز لندن بود. این ساختمان در روستایی به نام «دنهام» قرار داشت. البته این جابه‌جایی هیچ‌گاه اتفاق نیافتاد.

در 1 سپتامبر سال 1939، بورس اوراق بهادار با تابلو «تا اطلاع ثانوی» بسته شد. این اتفاق تنها 2 روز پس از اعلام رسمی آغاز جنگ اتفاق افتاد. بااین‌حال، برخلاف جنگ جهانی اول، بورس لندن تنها پس از 7 روز یعنی در تاریخ 7 سپتامبر بازگشایی شد.

با ادامه‌دار شدن جنگ و رسیدن به سال دوم، نگرانی‌ها برای حملات هوایی بیش از گذشته بود. در نهایت، در شب 29 دسامبر 1940 یکی از بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌ها در تاریخ لندن رخ داد.

یکی از طبقات بالایی ساختمان بورس با حملات بمب‌های آتش‌زا مورد حمله قرار گرفت. خوشبختانه در آن طبقه فعالیت بورس به‌ندرت اتفاق می‌افتاد و درنتیجه خسارت چندانی ایجاد نشد. بورس در سال 1945 نیز یک‌بار دیگر مورد اصابت موشک قرار گرفت و چند روز بسته شد. البته در تمامی این مدت، معاملات به روش‌های دیگر در جریان بود.

پس از جنگ جهانی

پس‌ازاینکه جنگ جهانی دوم نیز پایان یافت و صلح جهانی برقرار شد، موقعیت مناسبی بود تا شرایط اقتصادی سر و سامان گیرد. پس از چند دهه شرایط ناگوار در قرن بیستم میلادی، در دهه 1950 وضعیت کسب و کارها به سمت رونق پیش رفت. بازار سرمایه نیز جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران پیدا کرد.

در شرایط جدید، نیاز به مکانی جدید احساس می‌شد که هم بزرگ‌تر و هم مدرن‌تر باشد. زمین جدیدی برای بنای این ساختمان در نظر گرفته شد تا «برج بازار سرمایه لندن» بنا شود. کار ساخت این ساختمان در 1967 آغاز شد. ساختمان جدید در 26 طبقه در زیربنایی نزدیک به 2100 متر مربع و ارتفاع 96 متر بنا شد.

در سال 1972 یعنی پس از 5 سال، این ساختمان باابهت توسط ملکه الیزابت دوم افتتاح شد تا بورس لندن وارد فاز جدیدی از فعالیت‌های خود شود. در این ساختمان، طبقات مختلف به موارد گوناگونی اختصاص داده شد تا برج بازار سرمایه لندن، خود به‌عنوان یک شهر اقتصادی شناخته شود.

هم‌زمان با راه‌اندازی ساختمان جدید بورس، اتفاقات خوبی در وضعیت بازار افتاد که باعث رشد مناسب بورس و تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس بود.

در سال 1973، دو ممنوعیت در زمینه تجارت لغو شد. بر این اساس هم بانوان و هم افرادی که در خارج از بریتانیا به دنیا آمده بودند، حق حضور در طبقه معاملات بورس را پیدا کردند.

همچنین در همین سال و در ماه مارس، 11 بورس بریتانیایی و ایرلندی با بورس لندن ادغام شدند. بورس اسکاتلند نیز از جمله این 11 بورس بود. این اتفاق باعث توسعه پرسرعت بورس لندن شد.

با ایجاد شرایط جدید، فعالیت بورس لندن در شرایط حساس خود قرار گرفت. روبرت فل به‌عنوان مدیر اجرایی انتخاب شد تا وضعیت بورس لندن را تا جای ممکن سر و سامان بخشد.

در سال 1991 تغییرات گسترده‌ای در سیستم مدیریتی بورس ایجاد شد. این تغییرات به‌گونه‌ای اعمال شد که پس‌ازآن، شورای حاکم بر اوراق بهادار توسط هیئت مدیره تعیین‌شده از سمت فعالان بورس، مشتریان و کاربران انتخاب می‌شد. همچنین نام تجاری این بورس به «بورس اوراق بهادار لندن» تبدیل شد.

در ژانویه سال 1984 مجموعه FTSE 100 Index (تلفظ “Footsie 100”) توسط گروهی از روزنامه فایننشال تایمز و بورس اوراق بهادار راه‌اندازی شد. این لیست 100 کمپانی برتر و هدایت‌گر در بورس اوراق بهادار را نشان می‌داد. موضوعی مهم که برای هدایت جریان سرمایه‌گذاری مفید و راهگشا بود.

بمب‌گذاری ایرلندی

در 20 ژوئیه 1990، یک بمب‌گذاری‌شده توسط ارتش جمهوری‌خواه ایرلند، در توالت‌های مردمی پشت گالری بازدیدکنندگان منفجر شد. این منطقه قبلا تخلیه‌شده بود و هیچ‌کس مجروح نشد. حدودا 30 دقیقه قبل از انفجار، یک مرد که ادعا می‌کرد عضوی از ارتش جمهوری‌خواه ایرلند است یک بمب جایگذاری کرده که تا چند دقیقه دیگر منفجر می‌شود.

اگر تخلیه ساختمان در این 30 دقیقه اتفاق نیافتاده بود، فاجعه انسانی بزرگی در بورس لندن اتفاق می‌افتاد. خوشبختانه هیچ تلفات جانی در پی نداشت؛ اما یکی از طبقات ساختمان دچار آسیب شد و شیشه و قسمت‌هایی از دیوار به خیابان پرتاب شد.

پس‌ازاین واقعه، حساسیت بیشتری بر روی گالری شیشه‌ای بورس به عمل آمد تا افراد متفرقه کمتری وارد شوند. در سال 1992 نیز برای حفظ امنیت بورس لندن، این قسمت کاملا بسته شد.

بیگ بنگ بورس لندن

بزرگ‌ترین رویداد دهه 1980 تنظیم ناگهانی بازار مالی در انگلستان در سال 1986 بود. عبارت «بیگ بنگ» برای توصیف اقدامات صورت گرفته در این زمان است.

از جمله این اقدامات می‌توان به لغو هزینه‌های ثابت فیش حقوقی و تمایز بین سهامداران و کارگزاران در بورس اوراق بهادار لندن بود. همچنین تغییرات گسترده در نوع معاملات از روش‌های سنتی به سمت روش‌های کامپیوتری، از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که در این سال‌ها در بورس لندن اتفاق افتاد.

در سال 1995، بورس اوراق بهادار، بازار سرمایه‌گذاری جایگزین AIM را راه‌اندازی کرد تا شرکت‌های رو به رشد به بازارهای جهانی راه پیدا کنند.

دو سال بعد، سرویس تجارت الکترونیک (SETS) راه‌اندازی شد و سرعت و کارایی بیشتری را به بازار سرمایه لندن اضافه کرد. بعد، خدمات حل و فصل CREST راه‌اندازی شد. در سال 2000، سهامداران بورس اوراق بهادار لندن برای تبدیل‌شدن این بازار به یک شرکت سهامی عام، رای دادند تا شرایط این بازار تغییراتی از نظر ماهیت پیدا کند.

برج قدیمی بورس اوراق بهادار پس از بیگ بنگ تقریبا تغییر ماهیت داد. دیگر خبری از اتاق‌های مختلف برای خرید چهره به چهره اوراق نبود؛ بلکه سیستم‌های رایانه‌ای و بعد اینترنت جایگزین این تعاملات حضوری شده بود. در سال 2004 بورس اوراق بهادار لندن به ساختمان جدیدی نزدیک به کلیسای جامع سنت پل منتقل شد.

در سال 2007، بورس اوراق بهادار لندن با بورس ایتالیا (میلان) ادغام شد و گروه LSEG را تشکیل داد. گروه بورس لندن از سال 2007 به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای سرمایه در دنیا شناخته شد که میزان بسیار بالایی از سرمایه را در خود جای داده است.

فعالیت‌های بورس لندن

حالا که با تاریخچه بورس لندن آشنا شدید، وقت آن رسیده تاکمی در مورد نحوه عملکرد بازار سرمایه لندن بدانید. آشنایی با ساختارهای فعلی بورس لندن به شما برای شناخت بیشتر این بازار سرمایه‌ای کمک خواهد کرد.

بازارهای اصلی

خدمات صادرکنندگان به شرکت‌های مختلف از سراسر جهان برای پیوستن به بازار سهام لندن کمک می‌کنند. بورس اوراق بهادار لندن به شرکت‌های مختلف اجازه می‌دهد تا اطلاعات مورد نیاز خود را جمع‌آوری و تحلیل کرده تا با استفاده از این اطلاعات به‌صورت هوشمندانه سرمایه‌های خود در بورس را مدیریت کنند.

بورس اوراق بهادار لندن چندین بازار را برای فهرست بندی کردن شرکت‌های مختلف در نظر گرفته است. در چنین شرایطی امکان حضور شرکت‌های کوچک و بزرگ در بورس لندن فراهم می‌شود.

شرکت‌های بین‌المللی می‌توانند تعدادی از محصولات خود در لندن را شامل سهام، سپرده‌ها و بدهی‌ها لیست کنند. در این صورت می‌توانند با ارائه راه‌های مختلف و مقرون‌به‌صرفه برای جمع‌آوری سرمایه به فعالیت خود در بورس ادامه دهند. این شرایط برای بسیاری از شرکت‌های غیر بریتانیایی مناسب است.

در سال 2004، بورس اوراق بهادار لندن یک دفتر در هنگ‌کنگ افتتاح کرد. بیش از 200 شرکت از منطقه آسیا و اقیانوسیه تابه‌حال از طریق دفتر هنگ‌کنگ بورس لندن، جذب بازار سرمایه بریتانیا شده‌اند.

برای بزرگ‌ترین شرکت‌ها، بازار اصلی در نظر گرفته شده است. این روش، کمک می‌کند تا شرکت‌های بزرگ حاضر در بورس بتوانند در کنار شرکت‌های دولتی و اثرگذار، فعالیت کنند.

بزرگ‌ترین عرضه اولیه عمومی یا IPO در بورس لندن، در ماه می‌2011 توسط Glencore International plc تکمیل شد. این شرکت 10 میلیارد دلار را در عرضه اولیه پذیرفت و به‌عنوان یکی از رکوردداران جذب سرمایه شناخته شد.

بازار سرمایه‌گذاری جایگزین (AIM) به‌عنوان مکانی برای عرضه سهام شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) در نظر گرفته شده است. برای شرکت‌های بین‌المللی که خارج از اتحادیه اروپا قرار می‌گیرند، راهکاری در برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده تا مشکلی بابت قوانین این اتحادیه وجود نداشته باشد.

علاوه بر بازار سرمایه جایگزین، دو بازار تخصصی نیز در بورس لندن وجود دارد:

بازار اوراق بهادار حرفه‌ای: این بازار باعث افزایش سرمایه از طریق صدور اوراق بهادار مخصوص یا DR به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای می‌شود. این بازار تحت شرایطی به‌عنوان بورس سرمایه‌گذاری شناخته شده تا سرمایه‌گذاران مختلف را به خود جلب کند.

بازار دارایی‌های تخصصی: این بازار به‌نوعی یک بازار اختصاصی در بورس لندن به شمار می‌رود. کاربرد آن برای پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیچیده‌تر، مدل‌های حکومتی و امن تعریف‌شده است. این بازار فقط برای سرمایه‌گذاران سازمانی، حرفه‌ای و بسیار شناخته شده مناسب است.

بازار صندوق تخصصی، یک بازار تنظیم‌شده در اتحادیه اروپا است. به همین دلیل اوراق بهادار پذیرفته‌شده در این بازار، واجد شرایط قوانین سرمایه‌گذاری در این اتحادیه است.

بازارهای ثانویه

در بازار ثانویه بورس لندن، دو بازار اصلی وجود دارد که شرکت‌های تجاری در آن مشغول به فعالیت هستند.

بازار اصلی

بازار اصلی، مرکز تجمع بیش از 1300 شرکت بزرگ از 60 کشور مختلف است. در طول 10 سال گذشته ارزش این بازار بیش از 366 میلیارد پوند از طریق مسائل جدید و بیشتر توسط شرکت‌های اصلی بازار، افزایش یافته است. شاخص فوتسی که FTSE 100 شاخص سهام 100 شرکت بزرگ انگلیس است در این بازار لیست شده است.

بازار سرمایه جایگزین (AIM)

بازار سرمایه جایگزین، بازار بین‌المللی LSE برای شرکت‌های کوچک است. طیف وسیعی از کسب و کارها از جمله مراکز در حال توسعه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر سرمایه و همچنین شرکت‌هایی که چند سالی از تاسیس آن‌ها می‌گذرد، به AIM می‌پیوندند تا به سرمایه‌هایی که برای رشد نیاز دارند دسترسی پیدا کنند. AIM به‌عنوان یک تسهیلات معاملاتی چندجانبه (MTF) تحت دستورالعمل MiFID 2004 طبقه‌بندی‌شده است. AIM در واقع یک بازار انعطاف‌پذیر با فرایند پذیرش ساده برای شرکت‌هایی است که مایل به حضور در فهرست عمومی هستند.

سیستم عامل‌های الکترونیکی

در بورس لندن چندین پلتفرم رایانه‌ای برای معاملات کالاهای مختلف در نظر گرفته شده که هر کدام از آن‌ها ساختار و کاربردهای خاص خود را دارد. بد نیست با این فعالیت بورس لندن نیز بیشتر آشنا شوید.

  • SETS (بورس اوراق بهادار الکترونیک): این پلتفرم در واقع گل سرسبد دفتر سفارشات و معاملات الکترونیک بورس لندن LSE است. در این پلتفرم اوراق بهادار فهرست شده معامله می‌شود. مثل کالاهای تجاری موجود در لیست بورس ایرلند و لندن، فوتسی 100، فوتسی 250 و فوتسی اسمال کپ (کلاه کوچک)
  • SETSqx: این پلتفرم شبیه به همان پلتفرم SETS است با این تفاوت که نسبت به آن معاملات در حجم و میزان کمتری برقرار می‌شود. این پلتفرم با استفاده از بازار مستقل و غیر الکترونیک، یک لیست برای خرید و فروش را به ازای هر 4 ساعت به‌روزرسانی می‌کند.
  • SEAQ: این پلتفرم نوعی بازار سرمایه غیر الکترونیکی است که اجازه فعالیت در AIM را داشته تا به روش‌های مختلف در این بازار به داد و ستد و ثبت پیشنهاد بپردازد.

خدمات بازرگانی بین‌المللی

یکی از خدمات مهم ارائه‌شده در بورس لندن، خدمات بازرگانی بین‌المللی با استفاده از پلتفرم‌های الکترونیکی است. این پلتفرم‌ها در بهبود روند سرمایه‌گذاری خارجی در لندن نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

IOB: دفتر سفارشات بین‌المللی، دسترسی آسان و مقرون‌به‌صرفه برای معامله گران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در اقتصادهای رو به رشد (به‌عنوان مثال در اروپای مرکزی و شرقی، آسیا و خاورمیانه) از طریق رسید‌های سپرده‌گذاری (DRs) را ارائه می‌دهد. ساختار این پلتفرم شبیه به SETS است.

سرویس نقل قول اروپایی EQS: این سرویس مشتریان را قادر می‌سازد تا از تعهدات شفاف خواسته‌های شفاف خود در زمینه تجارت الکترونیک آگاهی پیدا کنند. EQS یک پلت فرم گزارشگری مبتنی بر نقل قول است که طیف گسترده‌ای از درخواست‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

نکاتی در مورد فعالیت های بورس لندن

MTS یک پلتفرم تجارت الکترونیک ثابت است که در آن اوراق قرضه دولتی اروپا، اوراق قرضه شبه‌دولتی، اوراق قرضه شرکتی، اوراق قرضه تحت پوشش و بازپرداخت معامله می‌شود.

MTS دسترسی به هر دو بازار نقدی و بازپرداختی و همچنین داده‌های بازار ثانویه ثابت و شاخص‌های درآمد ثابت را فراهم می‌کند. اکثریت سهام این پلتفرم متعلق به گروه بورس لندن است.

شرکت‌های سهامدار نیز شامل بانک‌های بزرگ بین‌المللی مانند JPP Morgan، Deutsche Bank و BNP Paribas هستند.

همچنین دفتر سفارش برای اوراق قرضه خرده‌فروشی (ORB) که در فوریه 2010 راه‌اندازی شد، قیمت‌گذاری دو جانبه برای تجارت در بورس اوراق بهادار انگلیس و اوراق بهادار شرکت‌های خرده‌فروشی در مبادلات را انجام می‌دهد.

ORB به‌عنوان یک بازار ثانویه الکترونیکی برای سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی عمل می‌کند. در سال 2009، بیشترین درآمد توسط سرمایه‌گذاران در خرده‌فروشی به دست آمد. مبلغی بالغ‌بر 10.7 میلیارد پوند!

ORB یک مدل باز و شفاف برای تجارت در اندازه خرده‌فروشی ارائه می‌دهد. مدل‌های بازار جدید به این معنی است که سرمایه‌گذاران خصوصی می‌توانند قیمت‌ها را بر روی صفحه نمایش و تجارت اوراق قرضه با همان روش که در حال حاضر برای سهام انجام می‌شود، ببینند. این موضوع کمک بزرگی برای کارکرد مناسب‌تر معامله گران با استفاده از تجهیزات مدرن است.

اوراق قرضه خرده‌فروشی به‌وسیله هزینه-اثربخشی، سادگی شارژ معامله و استانداردسازی ساختار بازار هدایت می‌شود. هدف اصلی ORB افزایش توزیع اوراق قرضه با باز کردن این بازار به روی سرمایه‌گذاران خصوصی است که ممکن است قبلا از بازار خارج شده باشند.

این کار به‌راحتی و با انجام اقداماتی مثل انتشار جزئیات ریسک برای سرمایه‌گذاری در این بازار و همچنین میزان مالیاتی که به معاملات تعلق می‌گیرد، امکان‌پذیر خواهد بود.

نکته جالب توجه این است که تازه‌واردان به ORB قادر به جمع‌آوری وجوه کافی هستند؛ مانند مکان‌هایی برای افرادی که توانستند 140 میلیون پوند سرمایه را جذب کنند. این موضوع نشان می‌دهد که ORB حتی برای شرکت‌های کوچک غیر بانکی که مایل به جذب سرمایه هستند نیز مزایای فراوانی دارد.

آمار و اطلاعات جالب از بورس لندن

در حال حاضر تعدادی فراتر از 2600 شرکت از بیش از 60 کشور جهان در بورس لندن مشغول به فعالیت هستند. به‌صورت مجزا می‌توان گفت که:

  • 1151 شرکت در AIM
  • 44 شرکت در بازار اوراق بهادار حرفه‌ای
  • 10 شرکت در بازار دارایی‌های تخصصی

مشغول به فعالیت‌اند مستمر و قدرتمندانه‌اند. شاید داشت اطلاعات در مورد تاریخچه بورس لندن و فراز و نشیب‌های فراوانی که به خود دیده است، ارزش جمع شدن این تعداد شرکت را بیشتر نمایان سازد.

پنی استرلینگ (GBX) زیربنای پوند استرلینگ (GBP) است. پوند استرلینگ واحد ارز اصلی انگلستان است؛ اما پنی اغلب هنگام نقل قول از قیمت‌ها در بورس استفاده می‌شود؛ به‌عنوان مثال، قیمت یک سهام در بورس لندن معادل GBX 2360 معادل 23.60 پوند است.

در ژوئن سال 2011، بازار AIM 56 شرکت فعال از کشورهای آفریقایی، 41 شرکت از چین، 26 شرکت از آمریکای لاتین، 23 شرکت از اروپای مرکزی و شرقی و 29 شرکت از هند و بنگلادش داشت و یکی از بازارهای جهانی با رشد بسیار مناسب به‌حساب می‌آمد.

از زمان راه‌اندازی AIM در سال 1995، بیش از 67 میلیارد پوند افزایش سرمایه رقم خورده که در نوع خود کم‌نظیر است.

همچنین ارزش بازار کل این شرکت‌ها 3.9 تریلیون پوند بوده است. گردش مالی روزانه در ماه جولای 2011 4.4 میلیارد پوند (5.0 میلیارد یورو) و تعداد روزانه معاملات 611.941 گزارش‌شده است.

سهم LSE در تجارت در انگلیس، سهم قابل توجه و غیر قابل انکاری است. این سهم بالا نشان از قدرت زیاد بورس لندن در تصمیم‌گیری‌های بریتانیا دارد.

از سال 2011، بورس اوراق بهادار لندن، معاملات بیشتری نسبت به هر بورس دیگری در جهان را به ثبت رسانده است. بالاترین میزان معاملات در بورس لندن نسبت به دیگر بازارهای جهانی، قدرت این بورس در دنیا را نیز بیشتر مشخص می‌کند.

خدمات اطلاعاتی در بورس لندن

سهامداران بورس لندن دسترسی مناسبی به قیمت‌های واقعی و داده‌های تجاری دارند. این موضوع باعث ایجاد شفافیت می‌شود که توسط چند سامانه در اختیار افراد مختلف قرار دارد. برخی از محصولات و مراجعی که این اطلاعات را در اختیار افراد مختلف قرار می‌دهند عبارت‌اند از:

UnaVista: راهکار بورس لندن برای خدمات پس از معاملات. این سرویس به مشتریان یک پلت فرم میزبانی جهانی ارائه می‌دهد تا به‌وسیله آن برای ادغام تطبیق، اعتبارسنجی و مصالحه مشکلی نداشته باشند.

RNS – Regulatory News Service: کانال ارتباطات قانونی و مالی شرکت‌ها برای ارتباط با سرمایه‌گذار حرفه‌ای است. حدود 150،000 اعلامیه توسط RNS هرساله پردازش می‌شود.

Proquote: ارائه‌دهنده داده‌ها و سیستم نمایش اطلاعات بورس اوراق بهادار لندن. این ابزار هر دو خدمات قبل و بعد از معاملات به‌صورت مانیتورینگ و آنالیز داده‌ها ارائه می‌دهد.

گروه بورس لندن

پس‌ازاینکه بورس میلان به بورس لندن پیوست، شرایط بورس لندن با جهش مناسبی مواجه شد. تشکیل گروه بورس لندن گامی روبه‌جلو برای در دست گرفتن بازار سرمایه به‌ویژه در اروپا بود.

با اضافه شدن بورس ایتالیانا یا همان بورس میلان به سیستم بازار سرمایه لندن، قدرت این گروه بورسی برای جذب سرمایه‌های کلان افزایش یافت. به نظر می‌رسد این تصمیم‌گیری یکی از مهم‌ترین گام‌های پرقدرت بورس لندن بودن است.

از 23 ژوئن 2007 و با پیوستن بورس میلان به بورس لندن، گروه بورس لندن توانسته رهبری بازار بورس در کل اروپا را به خود اختصاص دهد. به‌جرئت می‌توان گفت که هیچ بورس یا مجموعه سرمایه‌ای در اروپا نیست که قادر به رقابت با بورس لندن باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایل رفتن بورس لندن به سمت تشکیل گروه بورس لندن و ادغام با بورس ایتالیانا، گسترش بازار و اجازه ورود دیگر شرکت‌های اروپایی به این بورس بود. در ساله‌ای گذشته و با تشکیل این گروه سرمایه‌ای، شاهد ورود شرکت‌های بزرگی از کل اروپا به گروه بورس لندن بوده‌ایم.

ساعات فعالیت بورس لندن

جلسات معاملاتی عادی در دفتر سفارش اصلی (SETS) از ساعت 08:00 تا 16:30 به‌وقت محلی هر روز هفته، به‌جز شنبه‌ها، یکشنبه‌ها و تعطیلات اعلام‌شده انجام می‌شود.

برنامه دقیق به شرح زیر است:

گزارش معاملات: 7:15 تا 7:50

شروع به کار مزایدات: 7:50 تا 8:00

معاملات مداوم: 8:00 تا 16:30

بسته شدن مزایدات: 16:30 تا 16:35

تعمیر و نگهداری: 16:35 تا 17:00

گزارش معاملات بورس: 17:00 تا 17:15

تعطیلات رسمی بورس لندن عبارت‌اند از:

  • سال نو میلادی
  • جمعه خوبی
  • عید پاک دوشنبه
  • تعطیلات ماه می بانک
  • تعطیلات بهاری بانک
  • تعطیلات تابستانی بانک
  • روز کریسمس
  • روز بعد از کریسمس (Boxing Day)

همچنین اگر روز سال نو، روز کریسمس در تعطیلات آخر هفته باشد، روز کاری بعدی تعطیل است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بورس‌های بین‌المللی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

13 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
امیر

درود و خسته نباشید خدمت مجموعه خوب و قوی بورسینس
اولین اینکه از مقاله پر بار در مورد بورس لندن از شما و گروه عالی تان نشکر میکنم .
دوم اینکه تمام مقالات رو تحسین میکنم چون خیلی مفید و جامع هستند.
بنده یک سوال در مورد بورس لندن داشتم
چگونه می توانیم وارد بورس لندن بشویم یعنی شروع به خرید و فروش سهام بکنیم
اگر گام ها و مراحل انجام این کار رو توضیح دهید من خوشحال میشم

امیر

اگه دانشجو باشیم متونیم دسترسی داشته باشیم و یا اقامت قانونی داشته باشیم چطور هست ؟.

رضا خدابخشی کرِلائئ

سلام خسته نباشید من میخواستم بدونم بورس بین الملل چیه مجموعه ای فارکس و بورس کشورهای مختلف و یا یک بورس جدا مثل بورس ایران ؟؟؟؟

سلام وقت بخیر
بورس بین‌الملل اسم یه بورس خاص نیست.
منظور بازارهای مالی هست که در سطح بین‌المللی مطرح هستن مثل بورس نیویورک، بورس لندن و…

رامین ش

با سلام و عرض خسته نباشید
میخواستم بدونم حد نوسان در بورس لندن چقدره ؟
مثلا ایران -5 تا 5 و -10 تا 10 هستش
این برای بورس لندن چقدره ؟

ممنون

آرش

درود بر شما
من لندن زندگی میکنم و دوست دارم آگاهی بیشتری درمورد بورس پیدا کنم . فعلا نمیتونم دانشگاه برم و دوست دارم اگاهی رو خودم کسب کنم .
سایت یا سایت ها و یا رفرنس های دارید که کمک کننده باشه؟

Mari

سلام منم مثه شما هستم انگلیس هستم خیلی دوست دارم تو بورس لندن شرکت کنم ،لطفا اطلاعاتی گرفتین به من بدین ممنون

omid

سلام وقت بخیر.شما اطلاعاتی از بورس گرفتید؟

Mari

سلام نه متاسفانه

مرضی

سلام وقت بخیر
ممنون از مطالبتون واقعا کارآمد بود
من برای تحقیقی که بر روی بازار بورس لندن دارم نیاز به حجم معاملات این بازار و دستورالعمل ورود به این بازار دارم.
از کجا میتوانم این اطلاعات را به دست بیاورم؟؟
ممنون میشوم راهنمایی فرمایید

غلامرضا صفرپور

سلام من ایرانم ولی بزودی میرم استانبول.الان در ایران معاملات بورسی انجام میدم وراضی ام.سئوالم اینه که چطور میتونم در بورس های خارج کشور مثل بورس لندن کد بورسی بگیرم وفعالیت کنم.واینکه چقدرسرمایه اولیه لازمه.ممنونم پاسخ بدین.

سمر

سلام من علاقمند به يادگيرى به جريانات بورس لندن هستم ولى نميدانم أز كجا و به چه صورت بايد ياد بگيرم ، لطف ميكنيد راهنماييم كنيد؟!

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، سرمایه گذاری در بورس‌های خارجی برای ساکنین ایران شدنی نیست

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
13
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx