سشن‌های فارکس چیست؟ ساعات سشن فارکس به وقت ایران

سشن های فارکس

فارکس با حجم معاملات حدود 7 تریلیون دلار در روز بدون شک، بزرگ‌ترین بازار سرمایه موجود در دنیا محسوب می‌شود.

این بازار در  24 ساعت شبانه روز و در 5 روز کاری هفته (یکشنبه تا جمعه) باز بوده و معامله‌گران سراسر دنیا می‌توانند در این بازار معاملات خود را انجام دهند.

هرآنچه لازم است درباره سشن های فارکس بدانید را در ادامه شرح می‌دهیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • سشن‌های فارکس به 4 سشن لندن، نیویورک، سیدنی و توکیو تقسیم می‌شود.
  • سشن‌های فارکس به علت ایجاد حرکت‌های زیاد و مهم در بازار، برای تمامی معامله‌گران اهمیت زیادی دارد.
  • همپوشانی سشن معاملاتی نیویورک و لندن بیشتر حجم نوسان در بازار فارکس را ایجاد می‌کند.

سشن فارکس چیست؟

به دوره‌هایی که معاملات بازار فارکس در یک منطقه خاص شروع می‌شود، سشن معاملاتی گفته می‌شود.

نام هر یک از سشن‌های فارکس در واقع نام شهری است که مرکز اصلی مالی آن قاره یا منطقه است.

مثلا مرکز مالی آمریکا، نیویورک است. بنابراین سشن نیویورک مطابق ساعات کاری موسسات مالی است که در نیویورک فعال هستند.

معامله‌گران معمولا ساعات معاملات خود را به دلیل نوسانات خاص زمانی و تفاوت در میزان حجم نقدینگی، با این سشن‌های معاملاتی تطبیق می‌دهند.

در ایران، موسسات مالی کار خود از ساعت 8 صبح شروع می‌کنند و ساعت کاری استاندارد در این ساعت شروع می‌شود؛ حال همین موضوع در تمامی کشورهای دیگر هم صدق می‌کند.

سشن های معاملاتی فارکس هم همینطور هستند، با این تفاوت که ساعت 8 در تمامی کشورها با ساعت GMT مقایسه می‌شود و بر اساس ساعت GMT اعلام می‌شود.

برای مثال ساعت 8 در لندن برابر با ساعت 7 در GMT است؛ پس تمامی سشن های فارکس با ساعت گرینویچ تنظیم می‌شوند و ساعت گرینویچ ساعت مرجع بازار فارکس است.

ساعت سشن‌های فارکس به وقت ایران

تنها دلیلی که باعث می‌شود بازار فارکس در 5 روز هفته و به صورت 24 ساعت در روز فعالیت داشته باشد، این است که زمان کشورهای مختلف یکدیگر را پوشش دهد.

یعنی هنگامی که یکی از سشن‌های فارکس تمام می‌شود، دیگری شروع خواهد شد و این داستان ادامه دارد.

در ادامه به بررسی جزئیات هر یک از سشن‌های فارکس می‌پردازیم:

1. سشن معاملاتی نیویورک

درست زمانی که معامله‌گران اروپایی نهار خود را صرف کرده‌اند و در حال بازگشت از نهار هستند، سشن معاملاتی ایالات متحده آمریکا در ساعت 16:30 به وقت تهران آغاز به کار می‌کند و معامله‌گران فارکس به دفاتر خود می‌روند.

سشن معاملاتی نیویورک تا ساعت 00:30 بعد از نیمه شب به وقت تهران ادامه دارد.

تقریبا 17 درصد از تمامی معاملات فارکس در سشن معاملاتی نیویورک انجام می‌گیرد. برخی از معامله‌گران به این سشن، سشن شمال آمریکا هم می‌گویند و این به دلیل وجود موسسات مالی بزرگی در تورنتو و شیکاگو است.

بیشتر بخوانید: فراز و نشیب‌های بورس نیویورک، بزرگترین بازار اوراق بهادار جهان

ساعات سشن فارکس
ساعات باز و بسته شدن سشن های فارکس بر اساس ساعات گرینویچ

چند نکته درباره سشن نیویورک در معاملات فارکس

  • نقدینگی بسیار زیادی در اوایل سشن معاملاتی نیویورک وجود دارد و این نقدینگی به علت همپوشانی زمانی سشن نیویورک و سشن لندن است.
  • بیشتر اخبارها و داده‌های اقتصادی در اوایل سشن معاملاتی نیویورک منتشر می‌شوند؛ باید توجه داشت که حدود 85 درصد از تمامی معاملات بر روی دلار است؛ پس اگر خبر بزرگی برای این ارز منتشر شود، احتمال حرکت کل بازار بسیار بالا خواهد رفت.
  • پس از اتمام سشن معاملاتی لندن، نقدینگی و نوسان در  بعد از ظهر سشن نیویورک با کاهش چشمگیری روبه‌رو می‌شود.
  • سشن معاملاتی نیویورک در بعد از ظهر جمعه با نوسان و نقدینگی بسیار کمی همراه است زیرا معامله‌گران اروپایی و آسیایی، در آن ساعات مشغول تفریح‌اند.
  • در روز جمعه احتمال برگشت قیمت در نیمه دوم سشن معاملاتی نیویورک بسیار زیاد است؛ زیرا معامله‌گران آمریکایی معاملات خود را قبل از آخر هفته تمام می‌کنند تا درگیر هرگونه اخباری که در آخر هفته منتشر می‌شود، نشوند.

2. سشن معاملاتی لندن

درست زمانی که فعالان آسیا کسب‌وکار خود را تعطیل می‌کنند، اروپایی‌ها روز خود را آغاز می‌کنند و ترید در فارکس نیز شروع می‌شود

جالب است که چندین مرکز مالی در سراسر اروپا وجود دارد اما این شهر لندن است که در فارکس تمامی توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

نکته جالب درباره سشن معاملاتی لندن، منطقه زمانی استراتژیک این سشن است! صبح لندن با معاملات آخر وقت در آسیا و بعد از ظهر لندن با معاملات سشن آمریکا همپوشانی دارد.

سشن معاملاتی لندن در ساعت 10:30 به وقت تهران شروع می‌شود و تا ساعت 19:30 ادامه خواهد داشت.

هیچ جای تعجبی نیست که غالب مردم، لندن را پایتخت فارکس دنیا می‌دانند، زیرا حدود 43 درصد از کل معاملات فارکس در لندن انجام می‌شود!

برخی از معامله‌گران به این سشن، سشن اروپایی هم می‌گویند و علت آن است که جدای از لندن، شهرهای بزرگ دیگری مثل جنوا، فرانکفورت و زوریخ هم وجود دارد که معاملات زیادی در آن‌ها انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بورس لندن؛ آنچه باید از این بازار اوراق بهادار بدانید

چند نکته درباره سشن لندن

  • از آن جایی که سشن فارکس لندن با دو سشن بزرگ دیگر تلاقی دارد و با توجه به اینکه لندن یک مرکز مالی کلیدی در دنیا است، بخش بسیار زیادی از معاملات فارکس در این سشن انجام می‌گیرد. این امر منجر به ایجاد نقدینگی بالا و کاهش اسپرد می‌شود.
  • با توجه به حجم بالای معاملات در این سشن، سشن لندن معمولا دارای نوسان بسیار زیادی است.
  • بیشتر روندهای موجود در بازار فارکس در سشن لندن و معمولا تا ابتدای سشن آمریکا ادامه خواهد داشت.
  • غالبا نوسانات سشن لندن در اواسط زمان این سشن کاهش پیدا می‌کند، زیرا این زمان با زمان صرف نهار معامله‌گران آمریکایی تلاقی دارد.
  • گاهی اوقات ممکن است که روندها در انتهای سشن لندن برگشت داشته باشد زیرا احتمال حفظ یا سیو سود از طرف معامله‌گران اروپایی کم نیست.

بیشتر بخوانید: آموزش بورس لندن (انتخاب بروکر و نحوه ثبت نام)

3. سشن معاملاتی توکیو

سشن معاملاتی توکیو نسبت به دو موردی که بالاتر گفته شد اهمیت کمتری دارد، زیرا اکثر حجم معاملات در سشن لندن و نیویورک انجام می‌گیرد.

به هر حال تا زمانی که چند ساعت از باز شدن بازار توکیو نگذرد، هیچ ردپایی از نقدینگی در بازار فارکس رویت نخواهد شد.

گشایش بازار فارکس توکیو در ساعت 3:30 تهران است و فعالیت این بازار تا ساعت 12:30 ادامه خواهد داشت. باید توجه داشت که بعضی از معامله‌گران فارکس به این سشن، سشن آسیا هم می‌گویند.

نکته جالب توجه بعدی این است که ژاپن سومین مرکز بزرگ تجاری در جهان است؛ البته این مسئله خیلی هم تعجب‌آور نیست زیرا ژاپن سومین ارز با نرخ معامله بالا در سشن های فارکس است.

در واقع حدود 16.8 درصد از کل معاملات مخصوص به ین ژاپن است و به صورت کلی درصد معقولی از حجم معاملات بازار فارکس در طول سشن توکیو انجام می‌شود.

البته تمامی این معاملات در توکیو متمرکز نیست و بخشی از آن مربوط به سنگاپور و هنگ کنگ است. نکته جالب این است که امروزه بخش زیادی از سشن فارکس آسیا توسط سنگاپور و هنگ کنگ تامین می‌شود.

هنگ کنگ و سنگاپور 7.6 درصد از حجم کلی معاملات فارکس را به خود اختصاص داده‌اند؛ این در صورتی است که سهم ژاپن تنها 4.5 درصد است.

چند نکته درباره سشن معاملات توکیو

  • اقدامات بازار تنها به توکیو محدود نمی‌شود و در سایر سشن های فارکس نیز معاملات زیادی انجام می‌گیرد.
  • شرکت‌کنندگان اصلی بازار در سشن توکیو، شرکت‌های تجاری (صادرکنندگان) و بانک‌های مرکزی هستند. باید توجه داشت که اقتصاد ژاپن به شدت به صادرات وابسته است و با توجه به اینکه چین بازیگر اصلی این تجارت است، روزانه معاملات زیادی در این سشن انجام می‌شود.
  • برخی اوقات نقدینگی در این سشن معاملاتی بسیار کم است و شاید مجبور شوید برای معامله کردن در این سشن مثل یک ماهیگیر صبر کنید.
  • در زمانی که نقدینگی کم است احتمال اینکه جفت‌ارزها در یک محدوده بمانند بسیار است و این امر فرصت را برای معاملات کوتاه‌مدت روزانه فراهم می‌کند.
  • بیشترین اقدام معامله‌گران در این سشن در زمانی است که داده‌های اقتصادی مهم منتشر می‌شود.
  • حرکاتی که در سشن توکیو صورت می‌گیرد می‌تواند نوع روند را برای ادامه روز تعیین کند. در واقع معامله‌گران به اتفاقات سشن توکیو نگاه می‌کنند و تصمیم خود را برای مابقی سشن های فارکس می‌گیرند.
  • معمولا هنگامی که حرکات بزرگی در سشن نیویورک رخ داده باشد، بازار در سشن توکیو حرکت خاصی نمی‌کند.

4. سشن معاملاتی سیدنی

 تجربه اکثر معامله‌گران حرفه‌ای فارکس به ما می‌گوید که بهترین زمان برای معامله در بازار فارکس هنگامی است که حجم معاملات بالا باشد و سشن های فارکس همپوشانی داشته باشند.

در واقع سشن معاملاتی سیدنی تنها با سشن توکیو همپوشانی دارد.

اگرچه این همپوشانی به اندازه همپوشانی سشن لندن و نیویورک بازار را دستخوش نوسان نمی‌کند، اما فرصت‌های معاملاتی جذابی در این زمان دیده می‌شود.

سشن معاملاتی سیدنی در ساعت 12:30 به وقت تهران شروع می‌شود و تا ساعت 9:30 ادامه دارد.

معرفی سایت سشن‌های فارکس

بسیاری از سایت‌ها وجود دارند که ساعت سشن‌های فارکس را به صورت زنده نشان می‌دهند. در ادامه برخی از این سایت‌ها معرفی خواهیم کرد:

سشن های معاملاتی
نمایی از سایت Market24hClock

نحوه اضافه کردن اندیکاتور سشن‌های فارکس به تریدینگ ویو

برای رویت سشن ها در تریدینگ ویو باید چند مرحله ساده را انجام داد که در ادامه مراحل را به ترتیب توضیح می‌دهیم:

  1. اپلیکیشن و یا سایت تریدینگ ویو را باز می‌کنید.
  2. بر روی گزینه Indicator در بالای صفحه کلیک می‌کنید.
  3. در نوار سرچ گزینه Session را سرچ می‌کنید.
  4. از بین نتایج موجود یکی را به دلخواه انتخاب می‌کنید.

پس از طی کردن مراحل بالا می‌توانید انواع اندیکاتور سشن های فارکس را امتحان کنید و سپس اندیکاتور باب میل خود را انتخاب کنید. حالا تنظیم سشن در تریدینگ ویو به صورت کامل انجام شده و می‌توانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

سشن‌های فارکس چیست؟

به دوره‌هایی که معاملات بازار فارکس در یک منطقه خاص شروع می‌شود، سشن معاملاتی گفته می‌شود. نام هر یک از سشن‌های فارکس در واقع نام شهری است که مرکز اصلی مالی آن قاره یا منطقه است و معامله‌گران معمولا ساعات معاملات خود را به دلیل نوسانات خاص زمانی و تفاوت در میزان حجم نقدینگی، با سشن های معاملاتی تطبیق می‌دهند.

چند سشن معاملاتی در فارکس وجود دارد؟

سشن های فارکس به 4 سشن لندن، نیویورک، سیدنی و توکیو تقسیم می‌شود.

فارکس در چه زمانی بیشترین نوسان را دارد؟

همپوشانی سشن معاملاتی نیویورک و لندن بیشتر حجم نوسان در فارکس را ایجاد می‌کند.

کلام آخر

سشن‌های معاملاتی به علت ایجاد نوسانات و انتشار داده‌های مختلف، اهمیت بسیاری در نزد معامله‌گران باتجربه دارند و هر فردی باید استراتژی معاملاتی خود را بر اساس میزان نوسانات موجود در بازار ایجاد کند و از آن پیروی کند.

در این مقاله به توضیح سشن های فارکس، ساعات فعالیت آن‌ها و نحوه تنظیم سشن در تریدینگ ویو پرداختیم؛ امیدواریم از این مقاله استفاده کرده باشید و برای شما مفید واقع شده باشد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی فارکس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx