آموزش جامع تحلیل فاندامنتال فارکس

تحلیل فاندامنتال فارکس

معمولا هر کدام از علاقه‌مندان بازارهای مالی، درباره بازار فارکس چیزهای مختلفی شنیده‌اند و بسیاری از آنان تمایل دارند که در این بازار بسیار بزرگ و پراهمیت فعالیت کنند.

فارکس محل فعالیت بانک‌های مرکزی، موسسات بزرگ مالی و تجاری و معامله‌گران خرد پرشماری است.

مزایا و ویژگی‌های مختلف این بازار باعث شده است که بازار فارکس در ایران هم طرفداران زیادی داشته باشد.

عناوین مطلب:

برای فعالیت در بازار فارکس می‌توان از همان ابزارهای تحلیلی معمول که در سایر بازارها هم کاربرد دارد استفاده کرد. مهم‌ترین این ابزارها، تحلیل بنیادی یا فاندامنتال و تحلیل تکنیکال هستند.

در این مطلب به تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس می‌پردازیم و نحوه استفاده از آن را برای فعالیت در این بازار توضیح می‌دهیم.

نکات کلیدی

  • بانک‌های مرکزی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی وضعیت و قیمت جفت‌ارزها در بازار فارکس هستند و با تصمیمات و اقدامات خود می‌توانند به طور مستقیم این بازار را دستخوش تغییر نمایند.
  • تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم و شاخص قیمت مصرف‌کننده، وضعیت اشتغال و بیکاری، نرخ بهره، تراز تجاری، گزارش سنتیمنت کسب‌وکار و مصرف‌کننده، شاخص مدیران خرید و شاخص خرده‌فروشی و فروش وسایل نقلیه، از مهم‌ترین اندیکاتورهای اقتصادی موثر بر وضعیت بازار فارکس محسوب می‌شوند.
  • اعلامیه و اطلاعیه‌های دولت، سنتیمنت بازار، اخبار، وضعیت معاملات و قراردادهای آپشن، مسائل سیاسی و حوادث طبیعی، از دیگر عواملی هستند که می‌توانند روی بازار فارکس تاثیر بگذارند.
  • در تقویم اقتصادی، زمان وقوع یا انتشار رویدادهای مختلف اقتصادی که بر وضعیت بازار فارکس موثرند، آورده می‌شود.
  • سرمایه‌گذاری بلندمدت بر اساس تحلیل فاندامنتال، سوئینگ تریدینگ با استفاده از رویدادهای اقتصادی و ترکیب تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، از مهم‌ترین استراتژی‌های معامله بر اساس تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس محسوب می‌شوند.

تحلیل بنیادی در فارکس

تحلیل بنیادی یکی از دو روش اصلی تحلیل در بازارهای مالی است. در تحلیل بنیادی سعی بر این است که ارزش واقعی دارایی یا اوراق بهادار شناسایی شود.

اگر قیمت بازاری آن دارایی یا ورقه بهادار از ارزش واقعی آن کمتر باشد، می‌توان به این امید که این دو در آینده یکسان شوند، وارد معامله شد و سود کسب کرد.

برای تحلیل بنیادی یک دارایی در بازارهای مالی، از نسبت‌های مالی، اطلاعات و داده‌های فنی دنیای واقعی استفاده می‌شود.

برای مثال در تحلیل بنیادی سهام، از نسبت‌های مالی شرکت بهره می‌برند و در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال، تحلیل ارز از نظر فنی و تکنولوژیک هم در نظر گرفته می‌شود.

این روش تحلیل در بازار فارکس هم کاربرد دارد. همانطور که می‌دانید، در بازار فارکس ارز کشورها در برابر هم معامله می‌شوند.

قدرت ارز کشورها نسبت به یکدیگر بر اساس عوامل و معیارهای اقتصاد کلان یا همان اندیکاتورهای اقتصادی تعیین می‌شود.

بنابراین اگر بخواهیم به تحلیل فاندامنتال فارکس بپردازیم، بیش از هر چیز باید درگیر داده‌های اقتصادی کشورها باشیم.

با استفاده از این روش تحلیل می‌توان جهت و شدت تغییر نسبت ارزها با یکدیگر را پیش‌بینی کرد. بر اساس این پیش‌بینی می‌توان وارد معامله شد و سود قابل توجهی به دست آورد.

البته برای این کار بهتر است که از تحلیل تکنیکال هم استفاده شود؛ زیرا ممکن است با وجود پیش‌بینی تغییرات نرخ یک ارز، نتوانید زمان حرکت قیمت، مقدار دقیق تغییر و نقطه اتمام حرکت قیمت را مشخص کنید.

درباره بازار فارکس بیشتر بدانید: رایج‌ترین اصطلاحات فارکس که هر تریدری باید بداند!

بانک‌های مرکزی؛ موتور محرک فارکس

بانک‌های مرکزی مسئول مدیریت سیستم پولی در هر کشوری هستند.

این بانک‌ها وظایف گوناگونی دارند. از وظایف آن‌ها می‌توان به نظارت بر سیاست پولی، کنترل نرخ تورم، بالا نگه داشتن سطح اشتغال و ثبات نرخ ارز اشاره کرد.

چاپ پول با هدف کنترل عرضه پول، عمل کردن به عنوان بانک دولت، مقررات‌گذاری روی سیستم اعتباری، نظارت بر بانک‌های تجاری، مدیریت موجودی ارز و عمل کردن به عنوان آخرین مرجع وام‌دهنده (lender of last resort)، از دیگر وظایف بانک‌های مرکزی به شمار می‌رود.

با وجود همه این‌ها، مهم‌ترین نقش بانک‌های مرکزی برای معامله‌گران، تغییر نرخ‌های بهره به عنوان بخشی از سیاست پولی است.

بانک‌های مرکزی باید تعادل ظریفی را برقرار کنند. اگر اقتصاد با سرعت خیلی زیادی رشد کند، تورم بالا باعث می‌شود که قیمت‌ها تا حد زیادی برای مصرف‌کنندگان افزایش یابند.

از طرف دیگر، اگر اقتصاد با سرعت خیلی کمی رشد کند، پدیده بیکاری به‌زودی ظاهر خواهد شد.

مهم‌ترین مکانیزمی که بانک‌های مرکزی از طریق آن می‌توانند بین این دو مورد تعادل برقرار کنند، نرخ‌های بهره هستند.

نرخ بهره بانک مرکزی
نرخ‌های بهره مهم‌ترین عامل اثرگذاری بانک‌های مرکزی روی وضعیت بازار فارکس هستند که به عنوان بخشی از سیاست پولی و با هدف حفظ رشد اقتصادی و مهار تورم تغییر داده می‌شوند.

نحوه تاثیرگذاری نرخ‌های بهره بر بازارها

مانند هر دارایی دیگری، قیمت ارزها هم بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

معمولا سرمایه‌گذاران به سمت اقتصادهایی هجوم می‌برند که نرخ بهره بالاتری در آن‌ها وجود دارد؛ زیرا در این اقتصادها می‌توان بازدهی بالاتری به دست آورند.

اما برای سرمایه‌گذاری در یک کشور خارجی، لازم است که ارز آن کشور خریداری شود. این مسئله باعث می‌شود که تقاضا برای ارز کشوری که نرخ بهره بالاتری دارد افزایش یابد و در نتیجه، قیمت آن ارز بالاتر برود.

بعضی از سرمایه‌گذاران با استفاده از استراتژی «carry trade» از این رابطه سود می‌برند.

در این استراتژی، معامله‌گر ارزی را که نرخ بهره بالا دارد می‌خرد و ارزی که نرخ بهره پایینی دارد را می‌فروشد. اگر او بتواند بهره کافی کسب کند که هرگونه نوسان بین نرخ تبدیل این دو ارز را پوشش دهد، سود می‌کند.

جلسات بانک مرکزی

حال به این سوال می‌رسیم که بانک‌های مرکزی چگونه تغییرات مربوط به نرخ بهره را اعلام می‌کنند. معمولا اعلام تغییرات نرخ‌های بهره در جلسات رسمی از پیش تعیین‌شده‌ای اتفاق می‌افتد.

هر بانک مرکزی جلسات منظم خود را دارد. برای مثال، کمیته بازار باز فدرال یا FOMC که سیاست پولی را برای فدرال رزرو آمریکا مشخص می‌کند، معمولا هشت جلسه در طول یک سال دارد.

معامله‌گران به‌دقت به نتایج جلسات بانک مرکزی که به طور رسمی اعلام می‌شود توجه می‌کنند. با این حال، معمولا معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای ورود به موقعیت معاملاتی، تا زمان اعلام رسمی نرخ بهره صبر نمی‌کنند.

در عوض، بین منابع مختلف به جستجو و بررسی می‌پردازند تا سرنخی از اقدامات آینده بانک مرکزی به دست آورند و طبق آن در بازار وارد عمل شوند.

بانک‌های مرکزی برای تصمیم‌‌گیری درباره اقدام بعدی خود، به اندیکاتورهای مختلف اقتصادی توجه زیادی می‌کنند. معامله‌گران هم توجه زیادی به انتشار این داده‌ها می‌کنند تا به کمک آن‌ها بتوانند اقدامات آینده را پیش‌بینی نمایند.

در ادامه درباره این شاخص‌های اقتصادی توضیح خواهیم داد:

شاخص اندیکاتور اقتصادی چیست؟

منظور از اندیکاتورها یا شاخص‌های اقتصادی، شاخص‌هایی هستند که عملکرد اقتصاد کلان و ثبات آن را اندازه می‌گیرند.

تولید ناخالص داخلی یا GDP، مصرف، سرمایه‌گذاری و تجارت بین‌المللی از جمله شاخص‌هایی هستند که عملکرد اقتصاد کلان را می‌سنجند و شاخص‌هایی مانند بودجه دولت مرکزی، قیمت‌ها، عرضه پول و تراز پرداخت‌ها، از جمله مواردی هستند که ثبات اقتصاد را اندازه می‌گیرند.

اندیکاتورهای اقتصادی گزارش‌هایی هستند که توسط دولت یا سازمان‌های خصوصی منتشر می‌شوند و در آن‌ها عملکرد اقتصادی یک کشور بیان می‌شود.

به کمک این گزارش‌ها می‌توان سلامت اقتصادی یک کشور را به طور مستقیم اندازه گرفت اما باید به این نکته توجه داشت که عوامل و سیاست‌های مختلفی روی عملکرد اقتصادی یک کشور تاثیر می‌گذارند.

این گزارشات در زمان‌های تعیین‌شده‌ای منتشر می‌شوند و اطلاعاتی در اختیار بازار قرار می‌دهند که نشان می‌دهد اقتصاد کشور پیشرفت کرده است یا در آن بازه افت داشته است.

این گزارشات مانند گزارشات و صورت‌های مالی شرکت‌ها که روی عملکرد سهام آن‌ها در بورس اثر می‌گذارند، در حرکت قیمت ارزها در بازار فارکس موثرند.

در بازار فارکس، درست مانند بازار سهام، هر اتفاقی که کمی از حالت عادی فاصله داشته باشد، می‌تواند باعث تغییر زیادی در قیمت و حجم معاملات شود.

بعضی از این اندیکاتورهای اقتصادی در میان مردم شناخته‌شده‌ترند و عموم مردم اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها و مفهوم‌شان دارند.

با این وجود، تمامی این اطلاعات و شاخص‌ها از اهمیت قابل توجهی برخوردارند؛ هر یک از آن‌‌ها به هدف خاصی منتشر می‌شود و می‌تواند در آن حوزه خاص مورد استفاده قرار گیرد و اطلاعات مفیدی به فعالان بازار بدهد.

مهم‌ترین اندیکاتورها و شاخص‌های اقتصادی در فارکس

شاخص‌های اقتصادی بسیار زیاد و متنوعی وجود دارند که وضعیت قسمت خاصی از اقتصاد را می‌سنجند و با هدف خاصی منتشر می‌شوند.

با این که به طور کلی اقتصاد سیستم پیچیده‌ای است که تحت تاثیر تمام این وقایع و داده‌ها عمل می‌کند، برخی از این اندیکاتورهای اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردارند.

اهمیت این اندیکاتورها در تشخیص وضعیت اقتصادی یک کشور بیشتر از بقیه است و بنابراین در بازار فارکس هم برای معامله‌گران و فعالان مهم‌تر تلقی می‌شوند.

در ادامه این اندیکاتورها را معرفی می‌کنیم و درباره هر یک به طور خلاصه توضیح می‌دهیم:

تولید ناخالص داخلی یا GDP

تولید ناخالص داخلی (Gross Domestic Product) یا GDP، اصلی‌ترین و گسترده‌ترین شاخص برای سنجش وضعیت اقتصاد یک کشور است.

تولید ناخالص داخلی نشان‌دهنده ارزش بازاری کل کالاها و خدماتی است که در طول یک سال مشخص در یک کشور تولید شده‌اند.

تولید ناخالص داخلی در فارکس
تولید ناخالص داخلی از مهم‌ترین اندیکاتورهای اقتصادی در بازار فارکس است که به‌دقت توسط معامله‌گران و تحلیلگران دنبال می‌شود.

از آنجا که تولید ناخالص داخلی اغلب به عنوان یک اندیکاتور تاخیری (lagging indicator) در نظر گرفته می‌شود، بیشتر معامله‌گران روی دو گزارش دیگر که چند ماه پیش از آمار نهایی GDP منتشر می‌شوند، تمرکز دارند.

یکی از این دو، گزارش پیشرفت (advance report) و دیگری گزارش مقدماتی (preliminary report) است. اگر بازنگری قابل توجهی بین این دو گزارش صورت گیرد، می‌تواند باعث نوسان چشمگیری شود.

تولید ناخالص داخلی تقریبا شبیه حاشیه سود ناخالص شرکت‌های بورسی عمل می‌کند؛ زیرا هر دوی این‌ها معیاری برای سنجش رشد داخلی محسوب می‌شوند.

معمولا GDP در فواصل زمانی منظم منتشر می‌شود؛ برای مثال در سال 2021، اداره تحلیل اقتصادی آمریکا (BEA)، نوزده بار اطلاعات مربوط به GDP‌ را منتشر کرد.

برنامه کامل انتشار این اطلاعات روی سایت BEA در دسترس است. بسیاری از معامله‌گران همه این تاریخ‌ها را در تقویم خود ثبت می‌کنند تا راهنمای فعالیت‌شان در بازار باشد.

این اطلاعات به صورت فصلی و چهار هفته پس از پایان هر فصل توسط BEA منتشر می‌شود. البته در آینده روی آن اصلاح و بازنگری‌هایی انجام می‌شود و آمار نهایی GDP سه ماه پس از پایان فصل مربوط به آن منتشر می‌شود.

آمار GDP چه تغییری در قیمت ایجاد می‌کند؟

تغییرات قیمتی که در پی انتشار آمار GDP اتفاق می‌افتند را می‌توان به سه دسته مختلف تقسیم کرد.

  • اگر آمار GDP کمتر از میزان مورد انتظار باشد، احتمالا باعث ضعف دلار می‌شود و در تمامی جفت‌ارزهای اصلی که یک سمت آن‌‌ها ارز دلار است، به این سمت فشار می‌آورد.

اگر آمار GDP خیلی از انتظارات فاصله داشته باشد، این وضعیت می‌تواند تشدید شود و نوسان بیشتری ایجاد کند.

  • اگر آمار تولید ناخالص داخلی در بازه مورد انتظار باشد، باید درباره آن احتیاط بیشتری داشت. در این حالت، احتمالا نوسان شدید و چشمگیری در قیمت اتفاق نخواهد افتاد.

در این زمان می‌توان آمار فعلی را با فصل گذشته یا با همین فصل در سال گذشته مقایسه کرد. همچنین می‌توان نگاهی به وضعیت GDP آمریکا در مقایسه با آمار سایر کشورها داشت.

  • اگر آمار GDP بالاتر از انتظارات باشد، احتمالا باعث تقویت دلار در برابر سایر ارزها خواهد شد.

هر چقدر که وضعیت GDP‌ از پیش‌بینی‌ها و انتظارات بهتر باشد، دلار تقویت بیشتری را در برابر سایر ارزها تجربه می‌کند و قیمت آن در مقابل سایر ارزها رشد بیشتری خواهد داشت.

آمار و داده‌هایی مثل NFP که در ادامه توضیح داده خواهد شد، به معامله‌گران این امکان را می‌دهند که به طور مستقیم بر اساس آن‌ها وارد معامله شوند و اقدام خاصی را انجام دهند.

اما معمولا اطلاعات مربوط به GDP به‌تنهایی برای معامله کافی نیستند و بهتر است به جای یک فرصت آنی برای معامله، از آن‌ها برای به دست آوردن دید وسیع‌تر درباره جفت‌ارزهای مربوطه استفاده کرد.

نرخ تورم (شاخص قیمت مصرف‌کننده)

تورم اصطلاحی است که به افزایش قیمت‌ها در طول زمان در یک اقتصاد اطلاق می‌شود.

ممکن است افزایش قیمت‌ها اتفاق کاملا بدی به نظر برسد اما در واقع این بخشی از رشد اقتصاد است. بیشتر اقتصاددانان بر این باورند که یک نرخ تورم کم و باثبات می‌تواند از شدت رکود اقتصادی کم کند.

شاخص قیمت مصرف‌‌کننده در فارکس
تورم و به طور خاص، شاخص قیمت مصرف‌کننده، از جمله داده‌های اقتصادی بسیار مهمی است که انتشار آن می‌تواند در بازار تغییرات مهمی ایجاد کند.

به همین دلیل بانک‌های مرکزی سعی می‌کنند که نرخ تورم را در یک بازه قابل قبول نگه دارند.

برای مثال، هدف بانک مرکزی انگلیس (Bank of England)، نرخ تورم 2 درصدی است؛ این یعنی قیمت‌ها باید هر سال در مجموع 2 درصد افزایش یابند.

اگر نرخ تورم به کمتر از 2 درصد برسد، ممکن است بانک مرکزی این کشور تصمیم به کاهش نرخ بهره بگیرد تا اقتصاد را تحریک کند و آن را به حالت سابق برگرداند.

اگر نرخ تورم خیلی بالا برود، نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهند تا حرکت اقتصاد را کند نمایند. در غیر این صورت، خطر درگیر شدن با پدیده «ابر تورم» وجود خواهد داشت.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (Consumer Price Index) یا CPI، تغییرات قیمت کالاهای مصرفی را در بیش از 200 دسته مختلف اندازه می‌گیرد.

برای محاسبه CPI، به قیمت متوسط یک سبد از محصولات که شامل کالاها و خدمات می‌شود، مانند مواد غذایی، هزینه‌های حمل‌ونقل و درمان، وزن داده شده و تغییرات قیمت آن‌‌ها در طی زمان اندازه‌گیری می‌شود.

با مقایسه این گزارش با صادرات یک کشور، می‌توان تشخیص داد که یک کشور در حال کسب پول از طریق کالاها و خدمات خود است یا در حال از دست دادن آن است.

در استفاده از داده‌های مربوط به صادرات، دقت کنید. این داده‌‌ها مورد توجه بسیاری از معامله‌گران هستند؛ زیرا قیمت‌های مربوط به صادرات اغلب نسبت به قدرت یا ضعف یک ارز تغییر می‌کنند.

مفهوم دیگری که درباره شاخص بهای مصرف‌کننده باید به آن توجه شود، «core CPI» است که به عنوان تورم خالص شناخته می‌شود.

این مورد با CPI کمی تفاوت دارد؛ زیرا در تورم خالص تغییرات قیمت مربوط به انرژی و غذا در نظر گرفته نمی‌شود.

علت این موضوع این است که معمولا قیمت غذا و انرژی نوسان بالایی دارند و بنابراین ممکن است درک اشتباهی از میزان واقعی تورم و فشار آن ایجاد کنند.

زمان انتشار CPI

در ایالات متحده، شاخص بهای مصرف‌کننده به صورت ماهانه توسط اداره آمار کار یا BLS منتشر می‌شود و گزارش آن از سال 1913 تا کنون اتفاق افتاده است.

با این حال، انتشار این اطلاعات در بعضی کشورها مانند استرالیا، به صورت فصلی انجام می‌شود و در کشور آلمان، شاخص بهای مصرف‌کننده به صورت سالانه منتشر می‌گردد.

تاثیر CPI بر بازار فارکس

افزایش CPI و تورم، به طور طبیعی باعث می‌شود که هر واحد پول ارزش کمتری داشته باشد؛ زیرا واحدهای بیشتری از آن پول برای خرید یک چیز خاص لازم است.

اما نکته مهم‌تر این است که مانند وقتی که NFP و GDP تغییر می‌کنند، با تغییر CPI، سیاست پولی بانک مرکزی دستخوش تغییر می‌شود.

وقتی CPI‌ بالا باشد، بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش می‌دهد تا جلوی روند تورمی را بگیرد. وقتی نرخ‌های بهره در یک کشور بالاتر باشند، تقاضا برای آن ارز بیشتر شده و در نتیجه، آن ارز در برابر سایر ارزها تقویت خواهد شد.

در مقابل، پایین بودن تورم باعث کاهش نرخ بهره می‌شود و با کاهش تقاضا برای ارز یک کشور، مصرف‌کنندگان به خرج کردن تشویق می‌شوند. با این کار پول بیشتری وارد گردش شده و جریان اقتصاد تحریک می‌شود.

با انتشار داده‌های CPI، معاملات سویینگ زیادی در فارکس اتفاق می‌افتد. بعضی مواقع انتشار CPI می‌تواند باعث ایجاد نوسانات زیاد و در نتیجه پتانسیل کسب سودهای چشمگیر و ریسک‌های نسبتا بالاتری شود.

بیشتر بخوانید: سشن های فارکس چیست؟ راهنمای جلسات معاملاتی Forex

CPI در فارکس
تغییرات CPI باعث تغییر ارزش هر واحد پول می‌شوند و مهم‌تر از آن، با تغییر سیاست پولی بانک مرکزی، وضعیت عرضه و تقاضای ارزها را تغییر می‌دهند.

استراتژی معامله با CPI

برای معامله با CPI باید از انتظارات تورمی بازار آگاهی داشته باشید. همچنین باید بدانید که اگر این انتظارات به وقوع بپیوندند یا خلاف آن‌ها اتفاق بیفتد، چه نتایجی می‌تواند برای ارز مورد نظر حاصل شود.

بعضی اوقات در یک کشور، برای مثال در کشورهایی که کاهش قیمت‌ها به امری عادی تبدیل شده است، افزایش تورم مسئله مطلوبی محسوب می‌شود.

در مقابل، در شرایط تورمی، افزایش نرخ تورم می‌تواند عامل مضر و زیان‌باری برای اقتصاد تلقی شود.

انتظارات تورمی تحلیلگران به صورت ماهانه منتشر می‌شود. تحلیلگران بر اساس وضعیت عرضه و تقاضا، قیمت ارزها، قیمت کامودیتی‌های اصلی، سیاست‌های مالی و شاخص‌های ساختاری، به قضاوت و پیش‌بینی وضعیت تورم می‌پردازند.

پس از انتشار CPI و تحلیل‌های مربوط به آن، می‌توانید از ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده کنید تا ببینید که قیمت به سطوح حمایت و مقاومت واکنش نشان می‌دهد یا خیر.

اندیکاتورهای تکنیکال می‌توانند درباره قدرت یا مومنتوم حرکت در کوتاه‌مدت به ما اطلاعات بدهند و در گرفتن تصمیمات بهتر و هوشمندانه‌تر کمکمان کنند.

در نهایت به یاد داشته باشید که درباره آمار مربوط به CPI هم مانند سایر اخبار، زمان‌بندی همه‌چیز است.

با توجه به همین نکته، هوشمندانه نیست که کمی قبل از انتشار خبر CPI، وارد موقعیت معاملاتی شوید؛ زیرا اسپردهای فارکس کمی قبل و بعد از انتشار گزارش، به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

اشتغال

دستمزد بخش غیرکشاورزی (Non-Farm Payrolls)‌ یا NFP، آمار مربوط به اشتغال در بخش غیرکشاورزی آمریکاست.

این آمار، تعداد مشاغلی را اندازه می‌گیرد که در ماه گذشته در بخش غیرکشاورزی آمریکا تصاحب شده‌اند.

معمولا آمار NFP در اولین جمعه ماه جدید منتشر می‌شود و شامل نرخ بیکاری، دستمزد میانگین ساعتی و نرخ مشارکت در بازار کار هم می‌شود.

همه این اطلاعات می‌توانند روی بازار اثر بگذارند اما مهم‌ترین عامل تاثیرگذاری روی وضعیت بازار در این بخش، همان آمار مربوط به NFP‌ است.

در دنیای مالی توجه بسیار زیادی به گزارش NFP‌ می‌شود و متخصصان این حوزه تلاش می‌کنند که آمار و ارقام نهایی این گزارش و تاثیر آن را بر ابزار مختلف مالی پیش‌بینی کنند.

قسمتی از این واکنش قابل توجه به آمار NFP به خاطر دو وظیفه‌ای است که کمیته بازار باز فدرال برعهده دارد. یکی از این دو وظیفه، حداکثر اشتغال و دیگری ثبات قیمت‌هاست.

حداکثر اشتغال به این معناست که فدرال‌رزرو برای تعیین نرخ بهره در آینده، به آمار NFP‌ نگاه می‌کند و این اثر بسیار زیادی بر سلامت اقتصاد دارد.

معمولا اگر رشد اشتغال قوی باشد، فدرال‌رزرو با فرض تحت کنترل بودن تورم، نرخ بهره را افزایش می‌دهد و اگر رشد اشتغال ضعیف باشد، خلاف این موضوع اتفاق می‌افتد.

دو راه معامله بر اساس NFP

معامله بر اساس داده‌های مربوط به گزارش NFP به دو دسته پیش از انتشار و پس از انتشار تقسیم می‌شود. ابتدا به معامله پیش از انتشار داده‌های NFP‌ می‌پردازیم:

پیش از انتشار

اگر پیش از انتشار داده‌های گزارش NFP‌ به معامله می‌پردازید، در حال پیش‌بینی جهت حرکت بازار بر اساس مهارت‌های استدلال استقرایی خود هستید.

موقع استفاده از این نوع استراتژی، مدیریت ریسک مسئله‌ای حیاتی محسوب می‌شود؛ زیرا اگر آمار منتشرشده مطابق پیش‌بینی‌ها نباشد، می‌تواند گپ‌هایی در قیمت ایجاد کند که از حد ضرر شما رد شود.

بنابراین بهتر است که به ابزار مالی خاصی که با آن معامله می‌کنید، فضای زیادی برای جابه‌جا شدن و نوسان کردن بدهید؛ در این صورت شانس موفقیت شما بیشتر خواهد شد.

بیشتر بانک‌‌های مرکزی جهان مایل‌اند که نرخ تورم سالانه حدود 2 تا 3 درصد باشد.

پس از انتشار

معامله پس از انتشار آمار NFP، محتاطانه‌تر و مطمئن‌تر خواهد بود اما همچنان ریسک‌های خاص خود را دارد.

اولین واکنش بازار به انتشار آمار NFP، تمام حرکت بازار در طول آن روز نخواهد بود. بارها پیش آمده است که بازار پس از انتشار خبر NFP، شکل V‌ را تجربه کرده است؛ یعنی ابتدا به سمتی رفته و پس از چند دقیقه یا چند ساعت، به جهت خلاف آن حرکت کرده است.

NFP در فارکس
داده‌های NFP، مهم‌ترین اطلاعات مربوط به حوزه اشتغال برای معامله‌گران و فعالان فارکس هستند.

نرخ بهره بانک مرکزی

بالاتر درباره این مورد توضیح داده شد. بانک‌های مرکزی از نرخ بهره برای کنترل تورم، حفظ رشد اقتصادی، به حداکثر رساندن اشتغال و حفظ ثبات و ارزش ارز استفاده می‌کنند.

تغییرات نرخ بهره توسط بانک مرکزی باعث رشد یا افت بازارهای مالی می‌شود.

تراز تجاری

تراز تجاری همان اختلاف بین ارزش صادرات یک کشور با ارزش واردات آن در یک بازه زمانی مشخص است.

کشورهایی که واردات بیشتری در مقایسه با صادرات خود دارند، دچار کسری تراز تجاری هستند و کشورهایی که صادرات بیشتری در مقایسه با واردات از سایر کشورها دارند، از مازاد تجاری یا تراز تجاری مثبت برخوردارند.

تراز تجاری با اثرگذاری روی مبادلات خارجی، وضعیت نرخ مبادله ارز کشورها با هم را دچار تغییر می‌کند.

وقتی خالص تراز تجاری کشوری برابر با صفر نباشد، یعنی میزان صادرات و واردات آن برابر نباشد، به این معناست که برای آن ارز خاص نسبتا عرضه یا تقاضای بیشتری وجود دارد. این مسئله روی قیمت ارز آن کشور در بازار جهانی اثر می‌گذارد.

گزارش سنتیمنت کسب‌وکار و مصرف‌کننده

سازمان‌های مختلف به طور مداوم در حال طرح پرسش‌نامه از مصرف‌کنندگان و مدیران کسب‌وکارها هستند تا بر اساس نتیجه آن، گزارش‌های سنتیمنت تهیه کنند. همه این گزارش‌ها در شکل‌گیری انتظارات بازار در آینده موثرند.

هر اقتصادی برای رشد و رونق خود به خرج کردن پول توسط کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان نیاز دارد. اگر کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان درباره وضعیت اقتصاد نگران باشند، مخارج خود را کاهش خواهند داد.

این مسئله روی رشد، اشتغال و تورم موثر است. به همین دلیل، چنین گزارش‌هایی می‌توانند نقش اندیکاتورهای پیشرو را در اقتصاد ایفا کنند.

آمار اشتغال و تورم برای فصل قبلی منتشر می‌شوند اما گزارش‌های سنتیمنت می‌توانند درباره اتفاقات آینده اقتصاد به فعالان بازار آگاهی بدهند.

شاخص مدیران خرید

شاخص مدیران خرید (Purchasing Manager Index)‌ یا PMI، جهت غالب روند اقتصادی در یک صنعت خاص را بر اساس نگاه مدیران خرید آن صنعت نشان می‌دهد.

این شاخص‌ها به عنوان اندیکاتوری برای سلامت کلی یک بخش یا صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مانند اندیکاتورهای قیمتی، معمولا برای هر اقتصادی چندین PMI مختلف منتشر می‌شود.

  • اگر شاخص PMI بالاتر از 50 باشد، نشان‌دهنده این است که مدیران معتقدند عملکرد کسب‌وکارشان در ماه جاری بهتر از ماه پیش است.
  • اگر این شاخص زیر 50 باشد، مدیران فعالیت این ماه را کمتر از ماه پیش می‌دانند.
  • اگر این شاخص عدد 50 را نشان بدهد، وضعیت این ماه با ماه پیشین یکسان است و تفاوتی ندارد.

شاخص‌های مدیران خرید به عنوان نوعی ارزیابی سریع و میدانی از نحوه عملکرد یک صنعت کاربرد دارند.

اگر یکی از صنایع اصلی و کلیدی در یک کشور افت کند، کل اقتصاد کشور از آن تاثیر می‌پذیرد. در مقابل، اگر آن صنعت در حال رشد و شکوفایی باشد، می‌تواند به رشد و پیشروی اقتصاد کمک کند.

شاخص خرده‌فروشی و فروش وسایل نقلیه

شاخص خرده‌فروشی (Retail Sales) اندیکاتوری است که تقاضای کالاهای نهایی را اندازه می‌گیرد و شاخص فروش وسایل نقلیه (Vehicle Sales)، تقاضای صنعت خودرو را می‌سنجد.

همانطور که دیدیم، عملکرد اقتصاد به مخارج مصرف‌کنندگان وابسته است.

شاخص خرده‌فروشی و فروش وسایل نقلیه، امکان اندازه‌گیری و سنجش مستقیم مخارج را فراهم کرده و معامله‌گران را از رشد یا افت مصرف مطلع می‌کنند.

شاخص خرده‌فروشی دید وسیعی از وضعیت مخارج و مصرف به ما می‌دهد و معمولا داده‌های آن به صورت ماهانه توسط دولت جمع‌آوری می‌شود.

در مقابل، شاخص فروش وسایل نقلیه از یک نظر می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای دریافت اطلاعات باشد؛ زیرا اطلاعات آن به طور مستقیم توسط کسب‌وکارها و شرکت‌‌ها منتشر می‌شود.

بسیاری از معامله‌گران معتقدند که فروش وسایل نقلیه می‌تواند دید مناسبی از وضعیت کلی مخارج و مصرف به ما بدهد؛ بنابراین از آن به عنوان یک اندیکاتور پیشرو برای آمار خرده‌فروشی استفاده می‌کنند.

سایر عوامل موثر بر بازار فارکس

در قسمت‌های قبلی درباره اندیکاتورهای اقتصادی و داده‌های اقتصادی مختلفی که وضعیت و ارزش ارزها را نسبت به هم دستخوش تغییر می‌کنند توضیح دادیم.

با این که این اندیکاتورها و داده‌های اقتصادی اهمیت بسیار بالایی در تعیین وضعیت بازار فارکس دارند، همه ماجرا محدود به آن‌ها نیست.

در این قسمت به بعضی از عوامل دیگری که در تحلیل فاندامنتال فارکس نقش دارند اشاره می‌کنیم:

اعلام و اطلاعیه‌های دولت

دولت کشورها مسئول اجرا و نظارت بر سیاست مالی هستند که اثر قابل توجهی روی وضعیت ارزها دارد.

برای مثال، برای تامین مالی یک پروژه زیرساختی، دولت با فروش اوراق قرضه به سرمایه‌گذاران به استقراض پول از آن‌ها می‌پردازد.

سیاست مالی انبساطی، اقدامی مورد توافق دولت‌هاست و بعضی اوقات برای تبدیل آن به قانون، به رای قانون‌گذاران نیاز است.

این‌گونه اقدامات دولت اهمیت بسیار بالا و تاثیر زیادی بر بازارهای مالی دارند و بنابراین برای فعالیت در بازارهای مالی، لازم است که در جریان این اخبار باشید و تصمیمات مهم دولت را از دست ندهید.

سیاست مالی دولت
دولت از طریق سیاست‌های مالی خود که با هزینه‌های دولت و مالیات‌ها دنبال می‌شوند، روی بازار فارکس تاثیر می‌گذارد.

سنتیمنت بازار

به بیان ساده، اگر قیمت یک دارایی در حال افت باشد، احساس ترس می‌تواند باعث شود که همه وحشت‌زده شوند و به هر قیمتی فقط بخواهند هر چه زودتر دارایی خود را بفروشند و از بازار خارج شوند.

همچنین وقتی بازار در حال رشد و صعود باشد، احساس طمع باعث می‌شود که معامله‌گران بدون تحقیق، بررسی و در نظر گرفتن عوامل مختلف، با چشمِ بسته وارد معامله شوند و آن دارایی را بخرند.

برای مثال بحران حوزه اتحادیه اروپا، به‌خصوص در یونان، باعث شد که در دهه 2010 میلادی فشار فروش زیادی به ارز یورو (EUR) وارد شود؛ زیرا ترس بر معامله‌گران بازار چیره شده بود.

کمی بعد از این اتفاق، طمع وارد ماجرا شد و قیمت این ارز را به سطوحی رساند که برای توازن بین اشتغال و تورم زیان‌آور و مشکل‌ساز بود.

در این زمان، بانک مرکزی اروپا مجبور شد از طریق بعضی مکانیزم‌های بازار، ارزش ارز یورو را کاهش دهد.

اصولا وقتی احساسات ترس یا طمع بر بازار چیره می‌شوند و نتیجه خاصی اتفاق می‌افتد، به‌راحتی می‌توان آن را تشخیص داد و اشتباهات بازار را مشخص کرد.

اما در زمانی که این احساس در بازار وجود دارد و اتفاقات در لحظه در جریان هستند، تشخیص آن‌ها دشوار می‌شود. بنابراین باید توجه بیشتری به این نکات داشته باشید و بررسی دقیقی از وضعیت به عمل آورید.

در همین راستا بخوانید: اسکرینر فارکس چیست؟ معرفی 6 فارکس اسکرینر برتر

اخبار

ارزش تمام اخبار یکسان نیست. برای مثال، به عنوان یک قانون کلی می‌توان گفت که گزارش‌های اشتغال بیشتر از گزارش‌های فروش کالاهای صنعتی روی بازار اثر می‌گذارند.

همچنین آمار شاخص خرده‌فروشی، بیشتر از گزارش عرضه پول، بازار را به تحرک وا می‌دارد.

تقویم اقتصادی فارکس منبع خوبی است که به وسیله آن می‌توانید تشخیص دهید کدام گزارش‌ها بیشترین تاثیر را روی بازار می‌گذارند.

با این که همه اخبار مهم و چندان تاثیرگذار نیستند، به طور کلی می‌توانند تغییرات زیادی در وضعیت ارزها در بازار فارکس ایجاد کنند.

آپشن

بیشتر حجم معاملات آپشن در فارکس با هدف کسب‌وکارهای بین‌المللی انجام می‌شوند؛ زیرا کسب‌وکارها و شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از قراردادها و معاملات آپشن، ریسک تغییرات قیمت ارز را پوشش دهند.

با این حال، سهم در حال رشدی از معاملات آپشن در بازار فارکس با هدف سوداگری و کسب سود انجام می‌شود.

آپشن‌های «Double No Touch» یا DNT، نوع خاصی از قراردادهای آپشن هستند که بیش از انواع دیگر، مورد توجه معامله‌گران می‌گیرند.

معمولا این نوع از قراردادهای آپشن روی اعداد رُند و صحیح در جفت‌ارزهای محبوبی مانند EUR/USD یا USD/JPY قرار داده می‌شوند.

اگر قیمت یک جفت‌ارز کمی حرکت کند و به این مرزها و قیمت‌ها که اثر روانی دارند نزدیک شود، بعضی اوقات از آن سطح بالاتر می‌رود و به‌سرعت برمی‌گردد.

در بقیه مواقع، قیمت بازار به این سطوح نزدیک می‌شود ولی هیچوقت به آن نمی‌رسد و برمی‌گردد.

سیاست

تغییرات سیاسی در کشورها می‌توانند اثر قابل توجهی روی بازارهای مالی داشته باشند.

برای مثال ممکن است رئیس‌جمهور جدیدی در یک کشور به قدرت برسد که شرایط فعالیت را برای کسب‌وکارها دشوارتر کند یا روی زیرساخت‌های جدید سرمایه‌گذاری قابل توجهی کند.

مسئله ژئوپولیتیک هم می‌تواند اهمیت زیادی در وضعیت بازارهای مالی از جمله فارکس داشته باشد.

برای مثال افزایش تنش‌ها در خاورمیانه می‌تواند محدودیت و مشکلی در عرضه نفت جهانی ایجاد کند و قیمت آن را افزایش دهد.

حوادث طبیعی

ممکن است این عامل نسبت به بازارهای مالی بی‌ربط به نظر برسد اما در اغلب اوقات می‌تواند نوساناتی در دارایی‌های مختلف ایجاد کند.

حوادث طبیعی می‌توانند مانعی بر سر راه شرکت‌ها یا اقتصاد کشورها ایجاد کنند و زنجیره تامین کالاهای اساسی مختلفی را با مشکل مواجه نمایند.

منابع تحلیل فاندامنتال فارکس

سایت‌ها و منابع مختلف و گسترده‌ای برای تحلیل فاندامنتال فارکس و دریافت اطلاعات و داده‌های با اهمیت در این حوزه وجود دارد.

در این قسمت چند مورد از مهم‌ترین این منابع را به شما معرفی می‌کنیم:

سایت Forex Factory

سایت فارکس فکتوری یکی از منابع محبوب تحلیل فاندامنتال بازار فارکس محسوب می‌شود.

این سایت امکانات ارزشمندی از قبیل تقویم اقتصادی، اخبار و تحلیل‌های بازار، تالارهای گفتگوی معامله‌گران برای تعامل آن‌ها، ابزارها و اندیکاتورهای معاملاتی، بررسی بروکرها و مقایسه آن‌ها و پلتفرمی برای حفظ و نگهداری ژورنال‌های معاملاتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ورود به سایت Forex Factory

بررسی فارکس فکتوری و نحوه کار با آن را اینجا بخوانید.

سایت و سرویس خبری Bloomberg

بلومبرگ یکی دیگر از منابع مهم بررسی بازار فارکس محسوب می‌شود که بیشتر معامله‌گران و علاقه‌مندان به بازار با آن آشنایی دارند.

البته برای خدمات اصلی این وب‌سایت باید اشتراک ویژه تهیه کنید که هزینه قابل توجهی هم برای شما خواهد داشت.

با این حال، این وب‌سایت اطلاعات ارزشمندی را هم به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد که استفاده از آن‌ها به‌شدت به علاقه‌مندان بازار فارکس توصیه می‌شود.

پوشش زنده اخبار بازار، انتشار نرخ ارزها و نمودارهای مربوط به آن‌ها، اندیکاتورهای اقتصادی، دسترسی به پلتفرم معاملاتی بلومبرگ ترمینال، ارائه تحلیل بازار توسط متخصصان حوزه مالی و تلویزیون بلومبرگ، از جمله خدمات گسترده‌ای است که این سایت در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

ورود به Bloomberg

سایت MarketWatch

منبع بعدی که در این بخش معرفی می‌کنیم، وب‌سایت مارکت‌واچ است. این سایت اخبار بازار را به صورت زنده در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

همچنین امکانات دیگری از قبیل اطلاعات مربوط به ارزها، تقویم اقتصادی، تحلیل بازار، منابع لازم برای امور مالی شخصی و ابزارهای نظارت بر پورتفولیو را هم برای کاربران خود فراهم می‌کند.

ورود به MarketWatch

سایر سایت‌های مفید برای تحلیل فاندامنتال فارکس

سایت‌ها و منابعی که بالاتر معرفی شدند، صرفا چند نمونه از منابع مفید و کاربردی در زمینه تحلیل فاندامنتال فارکس هستند.

سایت‌های مختلف دیگری هم به این منظور وجود دارند که با وجود تفاوت‌هایشان، به طور کلی نوع خدماتی که به کاربران خود ارائه می‌کنند مشابه هم است که در قسمت بالا به آن‌ها اشاره شد.

رویترز، دیلی فارکس، فارکس استریت و اینوستینگ، چند نمونه دیگر از سایت‌ها و منابعی هستند که می‌توان در تحلیل فاندامنتال فارکس مورد استفاده قرار گیرند و به تحلیلگران و معامله‌گران برای فعالیت در این بازار کمک کنند.

استراتژی‌های معامله در فارکس بر اساس تحلیل فاندامنتال

با استفاده از تحلیل فاندامنتال می‌توانید عوامل بنیادی و اساسی تاثیرگذار روی قیمت را شناسایی کنید و بر این اساس، با استراتژی‌های مختلفی وارد معامله شوید و از حرکت قیمت سود کسب کنید.

استراتژی‌هایی که بر پایه تحلیل بنیادی در بازار فارکس قابل استفاده‌اند، محدود به چند مورد انگشت‌شمار نمی‌شوند و در صورت مورد نظر قرار دادن عوامل و اولویت‌های گوناگون، می‌توان استراتژی‌های متفاوتی برای معامله در این بازار تدوین نمود.

با این حال، به صورت کلی می‌توان این استراتژی‌ها را به چند بخش اصلی تقسیم کرد. در ادامه این استراتژی‌ها را معرفی می‌کنیم و درباره هر یک به صورت مختصر توضیح می‌دهیم:

سرمایه‌گذاری بلندمدت بر اساس تحلیل فاندامنتال

در صورتی که بتوانید عوامل بنیادی و اصلی تاثیرگذار روی قیمت یک ارز را شناسایی کنید و به‌خوبی آن را درک کرده باشید، توانایی تشخیص روند کلی تغییرات قیمت آن ارز نسبت به ارزهای دیگر را خواهید داشت.

برای مثال اگر بتوانید بروز تورم در یک کشور را تشخیص دهید و نشانه‌های کافی برای افزایش نرخ بهره از سمت بانک مرکزی آن کشور را دریافت کرده باشید، می‌توانید انتظار داشته باشید که پس از افزایش نرخ بهره، تقاضا برای آن ارز افزایش یابد.

زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال بالاترین بازدهی روی سرمایه خود هستند و کشوری که نرخ‌های بهره بالاتری را برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌کند، به صورت بالقوه گزینه جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

در این صورت، با فرض ثابت بودن سایر عوامل، می‌توان پیش‌بینی کرد که ارز این کشور در برابر سایر ارزها تقویت خواهد شد.

با دانستن این نکته می‌توان به صورت بلندمدت در جهت خرید این ارز وارد معامله شد و از تغییرات آن در بلندمدت سود کسب کرد.

استراتژی‌های معامله با تحلیل فاندامنتال در فارکس
با استفاده از تحلیل فاندامنتال فارکس می‌توانید جهت کلی تغییرات قیمت ارز را تشخیص دهید و با سرمایه‌گذاری بلندمدت روی آن، سود قابل توجهی کسب کنید.

سوئینگ تریدینگ با استفاده از رویدادهای اقتصادی

در سوئینگ تریدینگ سعی بر این است که از حرکت و نوسان قیمت طی چند روز تا چند هفته سود کسب شود.

معمولا این روش ترید با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال به کار می‌رود اما هیچ محدودیتی برای استفاده آن بر اساس تحلیل فاندامنتال وجود ندارد.

همانطور که در بخش‌‌های قبلی توضیح داده شد، اخبار و رویدادهای اقتصادی روی وضعیت و نرخ ارزها نسبت به هم تاثیر می‌گذارند.

وقتی قرار است داده اقتصادی خاصی منتشر شود، از قبل توسط تحلیلگران و معامله‌گران پیش‌بینی و اجماعی روی آن داده آماری شکل می‌گیرد.

با این حال معمولا وقتی داده مورد نظر منتشر می‌شود، مقداری انحراف از اجماع و پیش‌بینی فعالان بازار خواهد داشت.

هر چه این انحراف بیشتر باشد و همزمان خود آن داده یا خبر اقتصادی اهمیت بالاتری داشته باشد، توانایی بیشتری برای ایجاد تغییر در بازار خواهد داشت.

معامله‌گران می‌توانند بر اساس این اخبار و رویدادهای اقتصادی وارد معامله شوند و از تاثیری که انتشار آن اطلاعات و اخبار روی نرخ ارزها در بازار فارکس دارد، برای کسب سود خود استفاده نمایند.

ترکیب تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ابزارهای مفید و ارزشمندی برای معامله و کسب سود در بازارهای مالی هستند.

در حالی که با استفاده از تحلیل فاندامنتال می‌توانید عوامل بنیادی و اساسی تاثیرگذار روی حرکت قیمت را شناسایی کنید، با تحلیل تکنیکال قادر به شناسایی نقاط مناسب برای ورود و خروج، تعیین حد سود و حد ضرر و تشخیص میزان قدرت حرکت خواهید بود.

به بیان دیگر، هر اتفاقی که روی نمودار قیمت و حجم بیفتد، با استفاده از تحلیل تکنیکال قابل بررسی خواهد بود.

با استفاده از ابزارهای این روش تحلیلی می‌توانید مکمل بسیار قوی و مناسبی را برای اطلاعات بنیادی خود از وضعیت جفت‌ارزها به کار بگیرید.

می‌توانید جهت تغییر و حرکت قیمت را با استفاده از تحلیل فاندامنتال فارکس شناسایی کنید. سپس باید منتظر بمانید تا سیگنال‌هایی روی نمودار، پیش‌بینی شما را از جهت و میزان تغییر قیمت تایید کنند.

بر این اساس، معاملات دقیق‌تر و کم‌خطاتری خواهید داشت. همچنین اگر اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل تکنیکال، نتایج تحلیل فاندامنتال شما را تایید کنند، وزن تحلیل شما بیشتر می‌شود و با اعتماد به نفس بالاتری می‌توانید روی آن حساب کنید و بر اساس آن وارد معامله شوید.

در نهایت از به کار بردن سطوح تکنیکال برای تعیین حد سود و حد ضرر در معاملات خود غافل نشوید. برای درک بهتر تحلیل تکنیکال در این بازار، پرکاربردترین الگوهای تکنیکال فارکس را از دست ندهید.

اشکالات و محدودیت‌های تحلیل فاندامنتال فارکس

با این که تحلیل فاندامنتال ابزار قدرتمندی برای شناسایی روندها و وضعیت ارزها در بازار فارکس است، همچنان دارای ایرادات و محدودیت‌هایی است که باید به‌خوبی به آن‌ها توجه شود.

تحلیل فاندامنتال راه بسیار خوبی برای آشنایی با دارایی یا صنعت مورد نظر معامله‌گر است و می‌تواند در یافتن فرصت‌های سودآور بسیار مفید باشد؛ با این حال دو مسئله اساسی در استفاده از این روش تحلیل وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود:

مسئله اول این است که هیچ‌گونه تضمینی وجود ندارد که بازار مورد نظر شما، به سمت ارزش ذاتی خود حرکت کند، حتی اگر به‌خوبی روی آن تحقیق کرده و از نتیجه بررسی‌های خود اطمینان بالایی داشته باشید.

برای نمونه، یک اتفاق کاملا غیرقابل پیش‌بینی مانند حوادث طبیعی، می‌تواند قیمت یک دارایی را دستخوش تغییر کند و تمام برآوردها و محاسبات شما از ارزش ذاتی و واقعی آن دارایی را به هم بریزد.

حالت دیگر این که اصلا ممکن است بازار در زمینه قیمت آن دارایی غیرمنطقی عمل کند و این وضعیت طولانی‌تر از آن شود که شما بتوانید موقعیت معاملاتی خود را همچنان باز نگه دارید و منتظر تغییر قیمت به سمت مورد نظرتان بمانید.

مورد دوم، حجم بسیار زیاد داده‌ها و اطلاعات درباره بازارهای جهانی است.

وقتی چیزهای بسیار زیادی برای در نظر گرفتن وجود داشته باشد، چطور می‌توانیم تصمیم بگیریم که کدام یک از آن‌ها ارزش توجه و بررسی ما را دارد و کدام یک از اهمیت چندانی برخوردار نیست؟

یک روش حل این مشکل، استفاده از رویکرد بالا به پایین است. پیش از تصمیم‌گیری درباره این که کدام یک از بازارها بالای قیمت یا زیر قیمت هستند، ابتدا با بررسی کلی اقتصاد شروع کنید.

سپس به عوامل خاصی که روی دارایی‌های خاص مورد نظر شما اثرگذارند توجه کنید. با استفاده از چنین رویکردی، می‌توانید پوزیشن مورد نظر خود را بگیرید.

برای آموزش تحلیل بنیادی به زبان ساده کلیک کنید

سوالات متداول

چرا بانک‌های مرکزی نرخ بهره را تغییر می‌دهند؟

بانک‌های مرکزی با هدف اعمال سیاست پولی مورد نظر خود، دست به تغییر نرخ‌های بهره می‌زنند. بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره را تغییر می‌دهند تا در عین حال که پویایی اقتصاد را زنده نگه می‌دارند، مانع بروز تورم شوند.

نرخ بهره چگونه روی وضعیت بازار فارکس تاثیر می‌گذارد؟

وقتی نرخ بهره در کشوری بالاتر باشد، تقاضا برای ارز آن کشور افزایش یابد و در نتیجه، قیمت آن ارز بالاتر خواهد رفت.

مهم‌ترین اندیکاتورهای اقتصادی در بازار فارکس چه مواردی هستند؟

تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم و شاخص قیمت مصرف‌کننده، وضعیت اشتغال و بیکاری، نرخ بهره، تراز تجاری، گزارش سنتیمنت کسب‌وکار و مصرف‌کننده، شاخص مدیران خرید و شاخص خرده‌فروشی و فروش وسایل نقلیه، از مهم‌ترین اندیکاتورهای اقتصادی موثر بر وضعیت بازار فارکس محسوب می‌شوند.

چه استراتژی‌هایی برای معامله بر اساس تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس وجود دارد؟

سرمایه‌گذاری بلندمدت بر اساس تحلیل فاندامنتال، سوئینگ تریدینگ با استفاده از رویدادهای اقتصادی و ترکیب تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، از مهم‌ترین استراتژی‌های معامله بر اساس تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس محسوب می‌شوند.

کلام آخر

تحلیل بنیادی ابزار بسیار کارآمدی برای بررسی وضعیت بازار فارکس و معامله در آن است. در این تحلیل، تمرکز اصلی بر اندیکاتورهای اقتصادی و اخبار و رویدادهای اقتصادی و سیاسی است.

برای استفاده درست از ابزارهای تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس، لازم است که این عوامل را به‌خوبی بشناسید و تجربه کافی از نحوه واکنش بازار فارکس به این عوامل اقتصادی کسب کرده باشید.

در نهایت می‌توانید از یکی از استراتژی‌های معامله با تحلیل فاندامنتال فارکس استفاده کنید و با استفاده از اطلاعات تحلیلی خود، به کسب سود در این بازار پیشرفته بپردازید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی فارکس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx