انواع حساب‌های معاملاتی در فارکس

انواع حساب در فارکس

در بازار فارکس، کارگزاری‌ها و حساب‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام امکانات متفاوتی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

تریدها با استفاده از این حساب‌ها، می‌توانند به راحتی معامله کرده و به سود یا ضرر برسند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع حساب در فارکس آشنا کرده و آنها را مورد مقایسه قرار دهیم.

این نکته را مد نظر قرار دهید که هیچ حسابی در فارکس بهتر از حساب دیگر نیست و اینکه کدام حساب معاملاتی را برای معامله انتخاب کنید بستگی به شرایط شما دارد.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • در بازار فارکس انواع مختلفی حساب معاملاتی از جمله حساب استاندارد، ECN، دمو، سنت، پم و STP وجود دارد.
  • انتخاب نوع حساب در فارکس بستگی به قدرت ریسک پذیری شخص، اهداف سرمایه گذاری، میزان سرمایه اولیه و سطح دانش و تخصص او دارد.
  • مبتدیان و کسانی که به تازگی وارد بازار شده‌اند بهتر است از حساب دمو (آزمایشی) و حساب سنت (میکرو یا نانو) استفاده کنند.
  • کارگزاری‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام بعضی از انواع حساب‌ها را با شرایط و امکانات متفاوت به معامله کنندگان خود ارائه می‌دهند؛ همچنین بعضی از این حساب‌ها تنها مختص یک کارگزاری هستند.

انواع حساب در فارکس

از آنجایی که ارزها و دارایی‌های مختلفی در بازار فارکس برای معامله وجود دارد، حساب‌های مختلفی هم وجود دارد که از طریق آن‌ها و متناسب با زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید به شما خدمات ارائه می‌شود.

هر یک از حساب‌های فعال در فارکس ویژگی‌ها و شرایط خود را دارند و به تریدرها این امکان را می‌دهند آزادانه و براساس معاملات خود، یک نوع حساب را انتخاب کنند.

انواع حساب در فارکس بدین شرح است:

حساب در فارکس00
مهمترین انواع حساب در فارکس

در ادامه توضیح هر کدام از این حساب‌ها می‌پردازیم:

حساب آزمایشی یا دمو

حساب دمو نوعی حساب در فارکس است که به تریدرها این امکان را می‌دهد به جای استفاده از پول واقعی، با پول مجازی معامله کرده و استراتژی‌های خود را اجرا کنند.

این کار به معامله‌گران این فرصت را می‌دهد تمرین و آزمایش کنند تا بتوانند تجربه لازم را بدست آورند.

حساب دمو توسط کارگزاری‌های آنلاین به تریدرها ارائه می‌شود و به صورت رایگان است. مدت زمان استفاده از این حساب یک ماه است و همان طور که گفتیم هیچ پول واقعی‌ای در آن معامله نمی‌شود.

اگر می‌خواهید ترید کردن را شروع کنید توصیه می‌کنیم با این مطلب استارت بزنید: چگونه ترید را شروع کنیم؟

حساب معاملاتی استاندارد

رایج‌ترین نوع حساب از انواع حساب در فارکس، حساب استاندارد است که نقطه شروع کار معامله گران محسوب می‌شود.

این حساب بسیار ساده طراحی شده است و نسبت به حساب‌های دیگر، به حداقل سپرده کمتری نیاز دارد. حساب استاندارد فارکس به کاربران خود دسترسی به رایج‌ترین جفت ارزها را فراهم می‌کند و با استفاده از آن می‌توانید دامنه گسترده‌ای از استراتژی‌های معملاتی را اجرایی کنید.

برای معامله در این حساب می‌بایست مبلغی را به عنوان کمیسیون به بروکر بپردازید. درباره تفاوت اسپرد و کمیسیون بخوانید.

تریدرها با این حساب می‌توانند به اهرمی تا 1:50 یا 1:100 دسترسی داشته باشند. یعنی در ازای هر یک دلاری که سپرده می‌کنند، می‌توانند تا اندازه 50 یا 100 دلار ترید انجام دهند.

حساب VIP

این حساب در معاملات فارکس برای تریدرهای باتجربه‌تر طراحی شده است و برای کسانی است که تمایل دارند مبالغ بیشتری سرمایه گذاری کنند.

کسانی که حساب VIP فارکس دارند به ابزارهای خاص معاملاتی، ابزارهایی جهت تجزیه و تحلیل و آپشن‌های پیشنهاد و پاداش ویژه دسترسی دارند.

این حساب به مشتریان خود اسپرد کمتر و اهرم بالاتر ارائه می‌دهد. اهرم بالاتر سود بیشتری به همراه دارد اما می‌تواند مقدار ضرر و زیان را نیز بالاتر ببرد.

با توجه به نکات گفته شده درمورد حساب VIP فارکس، تریدرها می‌بایست با احتیاط بیشتری در این حساب معامله کنند.

حساب ECN

شبکه ارتباط الکترونیکی یا حساب ECN به دارندگان خود این امکان را می‌دهد که بدون دخالت میز واسط (Table Maker)، به بازار بین بانکی دسترسی داشته باشند.

در واقع این حساب یک سیستم کامپیوتری است که سفارش خرید و فروش در بازار را به شکل خودکار مطابقت می‌دهد.

تریدرها با استفاده از این حساب می‌توانند بدون استفاده از یک شخص ثالث، در هر منطقه جغرافیایی که باشند یک معامله امن انجام دهند.

در حساب ECN قیمت ارز از چند منبع مختلف جمع آوری می‌شود که این امکان به شخص کمک می‌کند معامله بهتر و پرسودتری داشته باشد.

این حساب همچنین به خاطر شفافیت بالایی که دارد بین تریدرها شناخته شده است زیرا هم تعداد دقیق معامله گران و هم عمق بازار را نشان می‌دهد.

حساب ECN برای تریدرهای حرفه‌ای و کسانی که تخصص و تجربه کافی برای مدیریت ریسک را دارند، مناسب‌تر است.

حساب سنت

این حساب به تریدرها اجازه می‌دهد تا به جای دلار، با سنت معامله کنند.

در واقع در این نوع حساب‌ها، اگر شما 100 دلار به حساب خود واریز کنید، 10 هزار سنت امکان معامله خواهید داشت، یعنی این حساب‌ها از ارزهای صد برابری جهت معامله استفاده می‌کنند.

حساب سنت برای کسانی است که قصد دارند با سرمایه کمتری معامله کنند و معمولا توسط کارگزاران آنلاین ارائه می‌شود.

این حساب مانند یک حساب استاندارد است اما با این تفاوت که به جای دلار، با سنت معاملات را انجام می‌دهد در نتیجه برای کسانی که تازه وارد بازار فارکس شده‌اند و قصد دارند با ریسک کمتری معامله کنند، بسیار مناسب است.

در فارکس حساب‌های دیگری به نام میکرو و نانو وجود دارند که شبیه حساب سنت عمل کرده و برای افرادی مناسب‌اند که قصد دارند با سپرده کمتر معامله کنند.

این حساب‌ها برای مبتدیان و افرادی که به دنبال ریسک کم در معامله هستند، پیشنهاد مناسبی است.

حساب پم

حساب پم یا PAMM (Percentage allocation management module) نوعی حساب فارکس است که معاملات در آن به صورت غیرمستقیم انجام می‌شوند. پم به معنی فضایی جهت مدیریت تخصصی سرمایه است.

در این نوع حساب سرمایه گذاران دارایی خودرا به شخص دیگر یا یک صندوق دار می‌دهند تا آنها با تخصص و دانش خود معامله انجام داده و سود کنند. سود و زیان حاصل از این حساب بین سرمایه گذاران صندوق تقسیم می‌شود.

از آنجایی که این حساب توسط یک مدیر حرفه‌ای مدیریت می‌شود، گزینه مناسبی برای سرمایه گذارانی است که ریسک پذیری کمتری دارند.

حساب در فارکس1
حساب پم در فارکس را می‌توان مانند صندوق‌های سرمایه گذاری بورس دانست.

حساب STP

حساب STP (Straight Through Processing) یا پردازش مستقیم، یکی از انواع حساب در فارکس است که سفارش را به شکل مستقیم برای طرف مقابل ارسال می‌کند و اینکه طرف مقابل از چه بروکری استفاده می‌کند، اهمیتی ندارد.

این حساب اسپرد ثابت و شناور ارائه می‌دهد و سفارش‌ها را با سرعت و دقت بیشتری اجرا می‌کند.

در واقع می‌توان گفت این حساب‌ها به حساب‌های ECN شباهت زیادی دارند زیرا به تریدرها این امکان را خواهند داد که به طور مستقیم به بازار بین بانکی دسترسی داشته باشند.

تفاوت این حساب‌ها با ECN هم در اسپرد بالاتر آن است.

این حساب برای کسانی مناسب است که قصد دارند با یک بروکر شفاف، منصف و کم هزینه معامله انجام دهند.

حساب اسلامی

این حساب یکی از انواع حساب در فارکس است که برای مسلمانانی که قصد سرمایه گذاری بدون ربا در فارکس را دارند مناسب است. درباره حساب اسلامی فارکس، بیشتر بخوانید.

انوع حساب در آلپاری

آلپاری یک بروکر آنلاین در فارکس است که حساب‌های زیر را برای مشتریان خود ارائه می‌دهد:

  • حساب استاندارد
  • حساب میکرو
  • حساب ECN
  • حساب پم
  • حساب حرفه‌ای (این حساب برای تریدرهای حرفه‌ای ارائه می‌شود و خدمات و پشتیبانی بالاتر و اسپرد پایین‌تری در مقایسه با سایر حساب‌ها دارد. کمترین حد سپرده در این حساب 10 هزار دلار است.)
  • حساب رمز ارز (این حساب که به شکل تخصصی توسط آلپاری ارائه می‌شود به تریدرها امکان معامله ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، لایت کوین و غیره را میدهد. کمترین میزان سپرده در این حساب 50 دلار است.)

انواع حساب در لایت فارکس

انواع حساب‌ها در کارگزار لایت فارکس (LiteForex) به صورت زیر است:

  • حساب سنت
  • حساب کلاسیک (این حساب ساده‌ترین نوع حساب در لایت فارکس است که به حداقل سپرده 50 دلار نیاز دارد. این حساب اسپرد پایینی دارد و از اهرمی تا 1:500 استفاده می‌کند. معامله گران اجازه دارند با حداقل اندازه 0.01 لات در این حساب معامله کنند.)
  • حساب پم
  • حساب ECN
  • حساب کریپتوکارنسی (این حساب یک حساب اختصاصی در لایت فارکس است که امکان معامله ارز دیجیتال را به معامله کنندگان می‌دهد. کمترین حد سپرده برای این حساب 20 دلار است.)
  • حساب اسلامی

انواع حساب در آمارکتس

این بروکر حساب‌های زیر را به مشتریان خود ارائه می‌دهد:

  • حساب استاندارد
  • حساب ECN
  • حساب فیکس (به حسابی که اسپرد آن ثابت باشد، حساب فیکس می‌گویند. این اسپرد مخصوص جفت ارزهای ارائه شده در بازار فلزات و فارکس است.)
  • حساب اسلامی

انواع حساب در روبوفارکس

حساب‌های معاملاتی در کارگزار روبوفارکس به صورت زیر است:

  • حساب سنت
  • حساب ECN
  • حساب پرایم (این حساب شبیه حساب اسلامی سوآپ فری است، کمیسیونی برای آن مشخص نشده، حداقل حجم معامله در آن 0.01 لات و حداکثر 50 لات است.)
  • حساب پرو
  • حساب R Trade (این نوع حساب در ربوفارکس ویژگی‌های خاص خود را دارد، از جمله کمترین حد سپرده گذاری در آن 100 دلار آمریکاست، به بیش از 12 هزار شاخص و ارز دیجیتال دسترسی دارد، برداشت وجه در آن رایگان است و تعداد معامله‌ها در آن هیچ محدودیتی ندارند.)
  • حساب استاندارد
  • حساب اسلامی

انواع حساب در فیبوگروپ

  • حساب سنت
  • حساب فیکس یا اسپرد ثابت
  • حساب NDD (برای این نوع حساب در فیبوگروپ در متاتریدرچهار، در هر لات شش دلار کمیسیون دارد و در متاتریدر پنج، در هر لات 10 دلار و بیشتر کمیسیون در نظر می‌گیرد.)
  • حساب NDD بدون کمیسیون (کمترین حد سپرده گذاری در این حاب 50 دلار است و از اهرم 1:400 استفاده می‌کند.)
  • حساب اسلامی

بهترین حساب برای مبتدیان فارکس

برای کسانی که تجریه کافی در بازار فارکس نداشته و به اصول آن تسلط کامل ندارند، حساب دمو و میکرو گزینه بسیار مناسبی هستند.

همان طور که اشاره کردیم، حساب دمو نوعی حساب آزمایشی است که به جای پول واقعی، از پول مجازی استفاده می‌کند. در همین راستا آموزش ترید مجازی در تریدینگ ویو (Trading View) را از دست ندهید.

این حساب به معامله گر اجازه می‌دهد بدون صرف هزینه و ریسک، استراتژی‌های خود را به شکل آزمایشی اجرا کند تا در نهایت به تسلط قابل قبولی دست یابد.

حساب میکرو نیز یک حساب کوچک و کم ریسک است که به معامله گر اجازه می‌دهد با مقادیر بسیار کم معامله کند که همین نکته ریسک معامله را کاهش می‌دهد. این حساب معمولا به سپرده‌ای بین 10 تا 50 دلار نیاز دارد.

حساب بدون کمیسیون در فارکس

همان طور که می‌دانید، هر کارگزاری در بازار فارکس به ازای انجام هر معامله، مبلغی به عنوان کمیسیون یا اسپرد از معامله کننده اخذ می‌کند.

اما حساب‌هایی وجود دارد که امکان معامله بدون کمیسیون را برای تریدرها فراهم می‌کنند.

حساب‌های بدون کمیسیون برای معامله کنندگانی مناسبند که استراتژی معالاتی آنها بر اساس ترید در چارچوب یک روز یا اسکالپینگ باشد. سود این حساب‌ها بر اثر انجام معاملات متعدد در کوتاه مدت بدست می‌آید.

حساب در فارکس 30

سوالات متداول

کارگزاری‌های فارکس معمولا چه حساب‌هایی ارائه می‌کنند؟

حساب استاندارد، حساب ECN، حساب دمو، حساب سنت (میکر و نانو)، حساب پم، حساب STP، حساب VIP حساب‌هایی هستند که به طور معمول توسط کارگزاری‌ها ارائه می‌شوند اما هر کارگزاری نیز حساب‌هایی به شکل اختصاصی ارائه می‌دهد که هر کدام شرایط منحصر بفرد خود را دارند.

افراد مبتدیان بهتر است از چه حسابی در فارکس استفاده کنند؟

افراد تازه کار و کسانی که هنوز به اصول و قواعد بازار فارکس مسلط نیستند بهتر است از حساب دمو (حساب آزمایشی) و حساب سنت (میکرو و نانو) استفاده کنند.

حساب بدون کمیسیون فارکس چه نوع حسابی است؟

حساب‌هایی که به معامله گران امکان معامله بدون پرداخت کمیسیون را می‌دهند، حساب بدون کمیسیون می‌گویند. استراتژی معاملاتی این حساب‌ها بر پایه اسکالپینگ یا ترید در چارچوب یک روز است.

سخن پایانی

همان طور که در متن اشاره کردیم، در فارکس حساب‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام شرایط و امکانات مخصوص به خود را دارند. انتخاب هر حساب متناسب با میزان ریسک پذیری و اهداف معامله کننده خواهد بود.

اگر فردی بتواند ریسک بالاتری را تحمل کند و به دنبال کسب سود بیشتر هم باشد، توصیه می‌شود از حساب ECN استفاده کند.

این حساب‌ها دارای اسپرد پایین هستند و سرعت اجرای بالایی دارند که این نکته به تریدرها به کسب سود در مدت کوتاه کمک می‌کند.

اگر تریدر به دنبال بدست آوردن سود در بازه زمانی طولاتی‌تر است، توصیه می‌شود از حساب استاندارد استفاده کند.

این نوع حساب امکانات متنوعی مثل شرایط بازار و ویژگی‌های آن را ارائه می‌دهد که به بررسی دقیق و آگاهانه شرایط بازار به شخص معامله‌گر کمک می‌کند.

برای کسانی که هم که به دنبال کسب سود در بازار فارکس هستند اما تخصص کافی در این زمینه را ندارند، استفاده از حساب پم توصیه می‌شود. این نوع حساب به شخص امکان کمک گرفتن از یک مدیر حرفه‌ای را فراهم می‌آورد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی فارکس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
elahe

حساب سنت توی بروکر فیبو واقعا برای تازه کارها حساب عالی هست، تنها نکته اش اینه که متاسفانه پلتفرم های MT5 و Ctrader در این حساب در دسترس نیستند.

امین

وقتتون بخیر، طبق گفته کارگزاری لایت فارکس حساب classic بهترین انتخاب برای افرادی است که با حجم بالا معاملات خود را انجام می دهند. معاملات من ماهیانه حدود 100 تا 110 لات هست، به نظرتون از حساب کلاسیک استفاده کنم؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx