5 تغییر بزرگ که بلاک‌چین در گردشگری و مسافرت به‌وجود می‌آورد

بلاک چین در صنعت گردشگری و توریسم

عاشق مسافرت هستید، اینطور نیست؟ مقاصد هیجان‌انگیز، سواحل گرمسیری، لذت بردن از نوشیدنی‌ها و غذاهای جدید در هنگام غروب در ساحل دریا تنها بخشی از مزایای مسافرت است. البته قبول داریم که گاهی اوقات برخی مسافرت‌ها مشکل‌ساز می‌شود.

اگر بخواهیم حوزه‌ای را نام ببریم که تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند در آن تغییراتی عمده ایجاد کند، حوزه پرخرج و گسترده‌ای همانند مسافرت و گردشگری است.

شاید بلاک‌چین نتواند ما را بطور لحظه‌ای از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کند، ولی می‌تواند رفتن از مبدا به مقصد را برای ما قابل تحمل‌‌تر کند. در همین زمینه، 5 تغییری که بلاک‌چین روی صنعت مسافرت و گردشگری خواهد گذاشت را در ادامه این مطلب از بورسینس می‌خوانید.

عناوین مطلب:

1 – عدم نیاز به کنترل پاسپورت یا بلیط

بلاک‌چین می‌تواند هویت آنلاین و دیجیتال ما را نگهداری کند. این ویژگی به این معناست که ما می‌توانیم با استفاده از بیومتریک (مثلا اثر انگشت یا اسکن چشم) احراز هویت را انجام دهیم و اتلاف وقت در مرزهای بین‌المللی را به حداقل برسانیم.

دیگر لازم نخواهد بود کیف‌تان را برای یافتن پاسپورت خالی کنید یا منتظر بمانید تا افسرهای کنترل مرز، پاسپورت شما را مهر بزنند. در واقع آنها حتی نیازی به پرسیدن دلیل مسافرت شما نیز نخواهند داشت، زیرا کل این اطلاعات بصورت دیجیتال قابل دسترس خواهد بود.

بنابراین احتمالا در آینده نزدیک، دیگر با افسران عبوس کنترل پاسپورت مواجه نخواهید شد.

2 – داشتن تعطیلات سفارشی

بلاک‌چین می‌تواند همراه با Big data و هوش مصنوعی برای یافتن مناطق خاص و موقعیت‌های مناسب گردشگری و اقامت، بسیار کارآمد باشد. البته همین الان هم می‌توانید در سایت‌هایی مانند Expedia یا Booking، با فیلترکردن جستجوها، نیاز خودتان را بیابید ولی هنوز احتمال این وجود دارد هتلی را رزرو کنید یا خودرویی را کرایه کنید که مطابق انتظارات و نیازهای شما نیست.

به طور مثال شرکت‌هایی همانند Chozun و Siesta Cloud در حال محدودکردن انتخاب‌ها به نفع مسافران هستند تا با کمترین پیچیدگی، امکان یک مسافرت و اقامت لذتبخش فراهم شود.

بنابراین نیازی نیست برای خواندن نظرات مشتریان قبلی هتل‌ها و نظرات بازدیدکنندگان یک منطقه تفریحی، ساعت‌ها وقت بگذارید و سایت‌های گردشگری را زیر و رو کنید.

پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین، براساس رفتارهای شما در گذشته، علایق، سرگرمی‌ها و نظرات افراد معتبر، بطور خودکار بهترین مناطق گردشگری و مقاصد سفر را به شما معرفی می‌کنند.

3 – مسافرت با هزینه کمتر

در سال‌های دور، از طریق مشاهده کاتالوگ‌ها به انتخاب هتل می‌پرداختند و صنعت توریسم راه درازی را طی کرده است. اینترنت، صعنت گردشگری و مسافرت را به شکلی اساسی تغییر داده و با امکان خرید بلیط و رزرو هتل بصورت آنلاین، نیاز به وجود دفاتر مسافرتی را در دنیا از بین برده است.

اما به این پیشرفت‌ها که در ابتدا خیلی عالی به نظر می‌رسید، اکنون به چشم یک محدودیت نگریسته می‌شود. سایت‌های بزرگ گردشگری و مسافرتی آنلاین در این حوزه انحصارطلبی به وجود آورده‌اند و ایرلاین‌ها و شرکت‌های کوچک را از دور خارج کرده‌اند که این موضوع در نهایت به ضرر مشتری تمام می‌شود.

زیرا مرکزیت داشتن این کسب و کارها در صنعت گردشگری، به انتخاب‌های ضعیف‌تر و قیمت‌های بالاتر برای مشتریان منتهی شده است.

تکنولوژی بلاک‌چین با قابلیت‌های همتا به همتا، می‌تواند واسطه‌هایی همانند Airbnb یا Uber را از میان بردارد. زیرا بلاک‌چین می‌تواند با احراز هویت مشتریان، نگرانی از مسائل امنیتی و مالی را کاملا از میان ببرد.

قراردادهای هوشمند می‌توانند تضمین‌کننده اجرای توافق از سمت دو طرف باشند و کل مبلغ تراکنش را بطور خودکار به فروشنده انتقال دهند. بنابراین نیاز به هیچ‌ واسطه‌ای نخواهد بود، فقط یک انتقال ساده و امن بین خریدار و فروشنده انجام می‌شود و هیچ هزینه‌ای اضافی نیز بر دوش هیچ‌کس نخواهد افتاد.

4 – بهبود ردگیری بار مسافران

درباره بلاک‌چین و زنجیره تامین (Supply chain) بسیار شنیده‌ایم. این تکنولوژی برای ردگیری آیتم‌ها در سرتاسر دنیا بسیار کاربرد دارد و برای ردگیری بار مسافران نیز به همین ترتیب می‌تواند عمل کند.

گم‌شدن بار مسافران، فقط در سال 2016 معادل 2.1 میلیارد دلار به شرکت‌های صنعت هواپیمایی ضرر زده است.

در بسیاری از مواقع که بار مسافران گم می‌شود، هیچ‌کس برای شکایت وجود ندارد و احتمالا باید برای پرکردن درخواست خود مدت زیادی منتظر ماند. ردگیری بار مسافران هزینه‌های اضافی را از دوش شرکت‌های هواپیمایی برمی‌دارد و مسافران نیز دردسرهای گم‌شدن بارشان را نخواهند داشت.

با قابلیت بلاک‌چین برای افزایش کارآمدی در زنجیره تامین و ردگیری آیتم‌ها تا موقعیت دقیق فیزیکی، شاهد دردسرهای گم‌شدن بار برای هیچ‌یک از طرفین (مسافر، ایرلاین و مسئولان) نخواهیم بود.

5 – بهره‌گیری از پاداش‌ها

بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند یک برنامه برای مشتریان وفادار خود داشته باشند. اگر شما در یک هتل اقامت داشته‌اید و مقداری امتیاز بابت وفاداری به شما تعلق گرفته، در صورتی که در مقصدی دیگر، شعبه‌ای از آن هتل وجود نداشته باشد، نمی‌توانید از آن امتیاز بهره بگیرید.

اما با تکنولوژی بلاک‌چین قادر خواهید بود از طریق اپلیکیشن‌ها، با این امتیازهای وفاداری، یک تجربه بهتر در مقصد موردنظرتان بدست آورید.

مثلا تصور کنید از طریق یک رستوران در کشورتان مقداری امتیاز بدست آورده‌اید. با مسافرت به چین متوجه می‌شوید این رستوران در آن ناحیه دارای شعبه نیست ولی می‌توانید آن امتیازها را در سایر رستوران‌ها استفاده کنید و هیچ امتیازی را از دست ندهید.

بلاک‌چین، پتانسیل‌های عظیمی در گردشگردی و مسافرت دارد

یکی از بزرگترین مشکلات صنعت گردشگری، این است که داده‌ها جریان پیدا نمی‌کند و هیچ ارتباطاتی بین طرفین وجود ندارد. این موضوع باعث و بانی گم شدن بار مسافران، تاخیرها، افزایش هزینه‌ها، طی کردن مراحل زیاد برای خرید بلیط و ناکارآمدی‌های دیگر در مسافرت می‌شود.

بلاک‌چین می‌تواند این فرایند را بسیار تسهیل کند و یک تجربه ارزان‌تر، امن‌تر، راحت‌تر و لذت‌بخش از مسافرت را برای افراد مهیا نماید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاک‌چین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx