کاربرد و مزایای بلاک‌چین در خیریه‌ و فعالیت‌های بشردوستانه

کاربرد بلاکچین در اقدامات بشردوستانه

کاربرد بلاک‌چین در سال‌های ابتدایی فقط محدود به ارزهای دیجیتال و انجام تراکنشات می‌شد؛ اما با گذشت زمان متخصصان پتاسیل بالای این فناوری برای استفاده از آن در دیگر صنایع و رشته‌های دیگر را کشف کرده و امروزه می‌بینیم که کاربرد بلاک‌چین بسیار گسترده‌تر از انتقال پول و ثبت داده‌هاست.

یکی از کاربردهای بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال در مسائل بشردوستانه است و اصطلاحا crypto-philanthropy گفته می‌شود.

سازمان‌های خیریه با مشکلات و موانع زیادی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند و پاسخگویی به ابهامات و شفاف‌سازی از بزرگترین مشکلات این سازمان‌هاست.

عناوین مطلب:

از دیگر مسائل پیش روی آن‌ها، محدود بودن روش‌های دریافت کمک‌های خیریه است؛ اما بلاک‌چین یک راه‌حال جایگزین مناسب ارائه می‌دهد و به خاطر ماهیت غیرمتمرکز و تراکنش‌های مستقیم، سازمان‌های خیریه می‌توانند به طور موثرتری اقدام به جذب سرمایه و کمک‌ها کنند.

مبانی بلاک‌چین

به وجود آمدن سیستم بلاک‌چین به دلیل وجود شفافیت و امنیت بالا، منفعت‌های زیادی را برای صنایع مختلف به ارمغان آورده است.

مفهوم این تکنولوژی از سال‌ها قبل وجود داشته است؛ اما بعد از ظهور بیت‌کوین، توجهات به سمت بلاک‌چین جذب شد و اطلاعات و پتانسیل‌های این فناوری طیف گسترده‌تری را در بر گرفت.

بلاک‌چین بخش اصلی و اساسی هر شبکه ارز دیجیتالی است که می‌شناسید و اولین بار توسط ساتوشی ناکاموتو به عنوان دفتر کل غیرمتمرکز بیت‌کوین ابداع شد.

اما بعد از آن بلاک‌چین در موارد مختلفی به کار گرفته شد و متخصصان متوجه شدند که این فناوری نه تنها برای ارزهای دیجیتال، بلکه برای هرنوعی از ارتباطات دیجیتال و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مفید است.

بلاک‌چین بیت‌کوین به عنوان تکنولوژی دفتر کل توزیع‌شده (Distributed ledger) عمل می‌کند که توسط سیستم رمزنگاری محافظت شده و شبکه‌ای از کامپیوتر‌ها (nodeها) آن را اجرا می‌کنند.

این سیستم امکان پرداخت‌های همتا به همتا را به هرکسی در سراسر دنیا، بدون مرز و بدون نیاز به اعتماد به کسی فراهم می‌کند.

دفتر کلی که برای تراکنش‌های بیت‌کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیچ اطلاعاتی را در هیچ سرور و مرکزی نگه‌داری نمی‌کند؛ اما در عوض بلاک‌چین در تعداد بی‌شماری کامپیوتر (node) در سراسر جهان تکثیر می‌شود.

این موضوع به این معناست که هر وقت یک تراکنش تایید و بلاک‌چین تغییر یافت، تمام افراد حاضر در این شبکه باید با توجه به رویدادهای جدید بلاک‌چین خود را بروزرسانی کنند.

همانطور که در خط‌های بالاتر گفته شد، بلاک‌چین به عنوان یک دفتر کل توزیع عمل می‌کند و مزایای این سیستم به بسیاری از سازمان‌های بشر دوستانه و موسسات خیریه کمک می‌کند.

موسسه خیریه بایننس یکی از مثال‌های موفق این موضوع است.

اهدای ارز دیجیتال

هنوز راه بسیار زیادی پیش روی ارزهای دیجیتال قرار گرفته است تا به صورت جهانی مورد قبول قرار بگیرند و در مورد خیریه‌ها این راه طولانی‌تر نیز هست.

مطلب مرتبط را بخوانید: کاربرد بیت‌کوین در ایران

در حال حاضر تعداد کم؛ اما در حال رشدی از سازمان‌های خیریه وجود دارند که از تکنولوژی بلاک‌چین برای سر و سامان دادن به کارهای خودشان استفاده می‌کنند و به عنوان روشی برای دریافت کمک‌ها استفاده می‌کنند.

خیرینی که می‌خواهند از طریق ارزهای دیجیتال کمک‌های خود را به نیازمندان برسانند، یا باید از تعداد محدود موسسه‌هایی که از این نوع پول پشتیبانی می‌کند استفاده کنند و یا با می‌توانند با فشار آوردن بر روی خیریه مورد علاقه‌اشان یا کمک کردن مقدار زیادی پول، آن‌ها را مجبور به استفاده از بلاک‌چین برای دریافت کمک‌ها کنند.

قبل از اینکه یک سازمان خیریه اقدام به دریافت کمک‌ها از راه ارزهای دیجیتال بکند، باید یک فرآیند توزیع کمک‌ها به صورت شفاف را دنبال کند.

درک و فهمیدن تکنولوژی بلاک‌چین و یاد گرفتن راه‌های موثر برای تبدیل ارزهای دیجیتال کمک شده به ارز فیات، از جمله کارهایی است که یک خیریه قبل از ایجاد سیستم بلاک‌چین برای خود، باید پیگیری کند.

مزایای استفاده از بلاک‌چین در خیریه

کمک‌های بشردوستانه از طریق ارزهای دیجیتال یک سری مزایای قابل توجه هم برای سازمان‌ها خیریه و هم خیرین دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده و توضیحات مختصری در مورد آن‌ها می‌نویسیم:

  • شفافیت کامل: هر تراکنش در ارز دیجیتال خاص خودش بوده و در بلاک‌چین قابل ردگیری است. یک سطح بالاتر از شفافیت و پاسخگویی، خیال خیرین را راحت کرده و آن‌ها بیشتر تشویق به کمک کردن به این موسسات می‌شوند؛ اما علاوه بر این شهرت و امانت‌داری موسسات خیریه را نیز افزایش می‌دهد.
  • جهانی و غیرمتمرکز: اکثر شبکه‌های بلاک‌چین، سطح بالایی از غیرمتمرکز بودن را ارائه می‌دهد؛ یعنی افراد نیازی به اعتماد به یک دولت و یا نهاد مرکزی ندارند، در نتیجه پول‌ها و کمک‌ها به طور مستقیم از خیرین به خیریه‌ها منتقل می‌شوند و ذات غیرمتمرکز بلاک‌چین، کار را برای تراکنش‌های بین‌المللی آسان‌تر می‌کند.
  • توافق دیجیتال: بلاک‌چین کار به اشتراک‌گذاری و ذخیره‌سازی اطلاعات را آسان‌تر می‌کند و همچنین تضمینی است که اسناد و قراردادهای مهم بدون توافق تمام طرفین و اعضای قرارداد قابل تغییر نیستند.
  • کاهش هزینه‌ها: بلاک‌چین این پتانسیل را دارد که نحوه مدیریت خیریه‌ها را بسیار آسان‌تر کند. اتوماتیک شدن بخشی از کار و کوتاه کردن دست واسطه‌ها در این صنعت، می‌تواند باعث کاهش بسیار زیاد هزینه‌ها شود.
  • کاهش مالیات: یک خیر ساکن ایالات متحده آمریکا را در نظر بگیرید! حال اگر خیریه مورد نظر مبلغ کمک شده را با بیت‌کوین دریافت کند، تمام ارزش معادل آن را می‌گیرد و هیچ مالیات سنگینی روی آن بسته نمی‌شود و از آن طرف خیر مورد نظر نیز با کاهش مالیات پرداختی مواجه خواهد شد.

نگرانی‌ها و محدودیت‌ها

با وجود مزایای بسیار زیاد، هنگام کار با بلاک‌چین در خیریه‌ها یک سری نگرانی و محدودیت نیز وجود دارد که اشاره به آن‌ها در این مقاله ضروری به نظر می‌رسد:

  • نوسان: به جز استیبل کوین‌ها، اکثر ارزهای دیجیتال با نوسانات بسیار زیادی در بازار مواجه می‌شوند.
  • امنیت: اگر کلید شخصی کیف پولی که مخصوص دریافت کمک‌ها در نظر گرفته شده گم شود، ممکن است افرادی اقدام به دزدی از این کیف پول بکنند.
  • آگاهی و فهم عمومی: بسیاری از مردم در فهم سیستم بلاک‌چین مشکل دارند و بسیاری از خیرین مبانی ارزهای دیجیتال و این تکنولوژی را به اندازه کافی درک نکرده‌اند تا بتوانند به این سیستم اعتماد کرده و از آن برای کمک‌های خیریه خود استفاده کنند.

مثال‌های واقعی

Crypto-philanthropy در سال‌های اخیر توسط برخی از سازمان‌های خیریه سطح بالا مورد استفاده قرار گرفته است؛ برای مثال در سال 2017 میلادی موسسه جهانی Fidelity Charitable به اندازه 69 میلیون دلار کمک در شکل ارزهای دیجیتال دریافت کرد.

در همان سال یک خیر ناشناس 55 میلیون دلار بیت‌کوین به موسسه‌های خیریه مختلف در سراسر جهان کمک کرد.

سخن پایانی

استفاده از بلاک‌چین یک مفهوم نسبتا جدید و نو در فضای ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین است و به عنوان راه تازه‌ای برای کمک کردن، دریافت کردن کمک و توزیع آن شناخته می‌شود.

با جهانی‌تر شدن بلاک‌چین و معروف شدن آن، سازمان‌های خیریه یک راه جذاب برای کمک کردن به افراد نیازمند پیدا کرده‌اند.

هرچه افراد بیشتری کمک‌های خود را از طریق بیت‌کوین و یا دیگر ارزهای دیجیتال به دست این خیریه‌ها برسانند، این موسسات نیز بیشتر به فکر بالا بردن سطح سیستم‌های بلاک‌چین خود خواهند بود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بلاک‌چین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx