کاربرد بلاک‌چین در زنجیره تامین (مزایا و چالش‌ها)

کاربرد بلاکچین در زنجیره تامین

زنجیره تامین به شبکه‌ای از افراد و شرکت‌ها گفته می‌شود که بر روی تولید و توزیع یک محصول و یا خدمات خاص از مرحله تولید‌کنندگان اولیه تا مشتریان و مصرف‌کنندگان تمرکز می‌کند.

یک زنجیره تامین ساده اغلب شامل تهیه‌کنندگان غذا یا مواد اولیه، تولیدکنندگان، شرکت‌های حمل و نقل محصولات و در نهایت خرده فروش نهایی است.

در حال حاضر مدیریت زنجیره‌های تامین موثر نبوده و شفافیت ندارد.

عناوین مطلب:

اکثر شبکه‌های تامین و توزیع با مدیریت همه این اجزا در کنار هم با مشکلاتی روبرو هستند.

به طور ایده‌آل محصولات و مواد باید مانند اطلاعات و پول به صورت یکپارچه و همزمان در مراحل مختلف این زنجیره منتقل شوند.

در مدل فعلی بازار، ایجاد یک زنجیره تامین و مدیریت موثر مداوم آن کاری بسیار سخت است که این موضوع نه تنها بر روی سود شرکت‌ها و تولیدکنندگان، بلکه بر روی قیمت نهایی محصول نیز تاثیر می‌گذارد.

بسیاری از مشکلات زنجیره‌‌های تامین فعلی از طریق تکنولوژی بلاک‌چین قابل حل است؛ زیرا بلاک‌چین راه‌های بسیار خوب و بکری برای ثبت، انتقال و اشتراک‌‌گذاری اطلاعات به ما ارائه می‌دهد.

در این بخش بورسینس می‌خواهیم در مورد کاربرد بلاک‌چین در زنجیره تامین و مزایای این موضوع صحبت کنیم.

مزایای استفاده از بلاک‌چین در زنجیره تامین

از آنجایی که بلاک‌چین‌ها به عنوان سیستم‌های توزیع طراحی شده‌اند، نسبت به دستکاری اطلاعات مقاوم بوده و برای شبکه‌های تامین و توزیع محصولات بسیار مناسب هستند.

یک بلاک‌چین از یک سری بلوک اطلاعات تشکیل شده است که این اطلاعات از طریق تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته محافظت شده و امکان تغییر و دستکاری در اطلاعات ذخیره شده روی بلوک‌ها وجود ندارد.

در نتیجه این صحبت‌ها، بلاک‌چین یک ساختار بسیار امن و قابل اعتماد برای انتقال اطلاعات ارائه می‌دهد. در ابتدای ظهور بلاک‌چین، از این فناوری تنها برای پیگیری تراکنش‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌شد؛ اما بلاک‌چین می‌تواند برای محافظت از انواع اطلاعات دیجیتال فوق‌العاده کاربردی باشد و استفاده از آن در زنجیره تامین، منافع زیادی را به همراه دارد.

1. ثبت اطلاعات به صورت شفاف و غیرقابل تغییر

فرض کنید که چند شرکت و موسسه مختلف با هم کار می‌کنند و ممکن است که از بلاک‌چین برای ثبت اطلاعات مالکیت و محل نگهداری مواد و محصولات خودشان استفاده کنند.

تمام اعضای این زنجیره تامین می‌توانند وضعیت منابع و محصولات در طول انتقالشان از شرکتی به شرکت دیگر مشاهده کنند و از آنجایی که در بلاک‌چین اطلاعات قابل دستکاری نیست، در صورت پیش آمدن یک اشتباه، کسی در این میان مقصر نیست.

2. کم کردن هزینه‌ها

به دلیل ناکارآمد بودن انتقال اطلاعات در زنجیزه تامین، پول‌های زیادی حیف و میل می‌شود و این موضوع در صنایعی که محصولات آن‌ها خراب و فاسد می‌شوند، بیشتر مورد توجه است.

استفاده از تکنولوژی شفاف و پیشرفته بلاک‌چین به شرکت‌ها کمک می‌کند که موارد پر هزینه‌ را شناسایی کرده و از روش‌های صرفه‌جویی در آن موارد بهره ببرند.

بلاک‌چین می‌تواند هزینه کارمزد انتقال پول از طریق بانک‌ها و دیگر روش‌های انتقال پول را نیز حذف کند. هزینه این کارمزدها در محاسبه قیمت نهایی و سود محصولات وارد می‌شود و حذف کردن آن‌ها سود را بیشتر و هزینه نهایی برای مشتری را کمتر خواهد کرد.

3. تولید اطلاعات تعاملی

یکی از شاخص‌ترین مشکلات زنجیره تامین فعلی عدم امکان ادغام و یکی کردن اطلاعات برای تمام اعضای زنجیره است.

بلاک‌چین‌ها به عنوان یک سیستم توزیع طراحی شده‌اند که یک محل ذخیره شفاف و خاص برای اطلاعات ارائه می‌دهند.

هر node (اعضای زنجیره) اطلاعات جدید را به بلاک‌چین اضافه کرده و درستی و اعتبار آن را تایید می‌کند.

این موضوع به این معنی است که تمام اعضای حاضر در زنجیره تامین در تمام شرکت‌ها و فروشگاه‌ها به اطلاعات دسترسی داشته می‌توانند اعتبار و درستی آن را در هر مرحله‌ای تایید کنند.

4. جایگزین تبادل اطلاعات الکترونیکی

بسیاری از شرکت‌ها برای ارسال اطلاعات تجاری به یکدیگر از سیستم تبادل اطلاعات الکترونیک (EDI) استفاده می‌کنند؛ اما بهرحال این اطلاعات با تاخیر بوده و همزمان با ارسال محصولات به دست شرکت‌ها نمی‌رسد.

اگر ارسال محصولات با مشکل مواجه شده و یا قیمت‌ها به طور مداوم تغییر کنند، اعضای زنجیره تامین این اطلاعات را در بسته‌های بعدی تبادل اطلاعات الکترونیک دریافت می‌کنند.

با استفاده از بلاک‌چین اطلاعات به طور مداوم بروزرسانی شده و در هر زمانی قابل انتقال به کمپانی‌های حاضر در زنجیره تامین است.

5. توافقات دیجیتال و به اشتراک‌گذاری اسناد

وجود تنها یک نسخه حقیقی برای به اشتراک‌گذاری اسناد زنجیره تامین بسیار اهمیت دارد.

اسناد و قراردادهای ضروری می‌توانند با بلاک‌چین و سیستم امضای دیجیتال در اختیار افراد قرار بگیرند؛ پس در نتیجه این عمل، تمام شرکا به نسخه اصلی و اولیه قرارداد و اسناد دسترسی دارند.

بلاک‌چین غیرقابل تغییر بودن قرارداد و توافق‌ها را تضمین می‌کند و فقط در صورتی که تمام شرکا به یک توافق جمعی برسند، مفاد قرارداد تغییر پیدا می‌کند.

با وجود این سیستم کمپانی‌ها و موسسات پول و زمان کمتری را صرف وکیل و رفتن پای میز قرارداد و مذاکره می‌کنند و مقدار زیادی از کاغذبازی‌ها حذف می‌شود؛ در نتیجه کمپانی‌ها می‌توانند وقت بیشتری را روی توسعه بیشتر محصولات و رشد تجارت خودشان بگذارند.

چالش‌های پیش روی استفاده از بلاک‌چین در زنجیره تامین

تا به اینجا در مورد مزایا و منافع استفاده از بلاک‌چین در صنعت زنجیره تامین صحبت کردیم؛ اما با وجود تمام این نقاط قوت، استفاده از این فناوری در زنجیره تامین با یک سری چالش‌ها و محدودیت‌ها مواجه است که باید به آن‌ها توجه شود.

پیاده‌سازی سیستم‌های جدید

سیستم‌هایی که امروزه شرکت‌ها برای زنجیره تامین از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ شاید توانایی و پتانسیل قبول یک فضای بلاک‌چینی را نداشته باشند.

تغییر کلی زیرساخت‌های یک کمپانی و تجارت یک مسوولیت بسیار بزرگ را می‌طلبد و ممکن در کارهای اجرایی و منابع مالی آن شرکت تداخلات زیادی را به وجود بیاورد و به همین دلیل ممکن است که کمپانی‌ها قبل از همه‌گیر شدن و استفاده از بلاک‌چین توسط رقبا،در امر سرمایه‌گذاری روی این موضوع شک داشته باشند.

جلب رضایت شرکا

شرکا و تمام اعضای یک زنجیره تامین برای پیاده‌سازی و استفاده از بلاک‌چین باید به توافق برسند و هرچند که ممکن است بخشی از یک تجارت از بلاک‌چین به سود برسد؛ اما برخی از اعضای زنجیره تامین با وجود بلاک‌چین به مشکل برمی‌خورند.

از تمام این موضوعات مهم‌تر این است که برخی از شرکت‌ها علاقه‌ای به شفافیت در کارهایشان ندارند!

مدیریت تغییر

وقتی سیستم بلاک‌چین روی زنجیره تامین یک محصول و یا خدمات اجرا شود، بسیاری از شرکت‌ها باید از سیستم‌ها و فناوری‌های جدید استفاده کرده و به نوعی خود را به روز کنند.

یک برنامه مدیریت تغییر باید مشخص کند که بلاک‌چین چیست و چه تغییراتی در وظایف شغلی آن‌ها به وجود می‌آورد، در ضمن نحوه کار کردن با سیستم جدید نیز باید آموزش داده شود.

برای تمام این موارد یک برنامه آموزش مداوم و دقیق نیاز است تا همه شرکا با پتانسیل‌ها و مزایای بلاک‌چین آشنا شوند که این موضوع نیازمند زمان و منابع مالی زیادی است.

در آینده چه خواهد شد؟

بسیاری از بزرگترین بازیگران صنعت زنجیره تامین سیستم توزیع بر پایه بلاک‌چین را قبول کرده و در حال صرف منابع برای تشویق دیگران به استفاده از آن‌ هستند.

به احتمال زیاد در سال‌های آینده خواهیم دید که زنجیره‌های تامین جهانی از بلاک‌چین برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به یه شرکت استفاده می‌کنند.

تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند شکل کار شرکت‌ها را به روش‌های مختلف تغییر دهد. این تغییرات می‌تواند شامل نحوه تولید مواد اولیه، تولید محصول، انتقال و پشتیبانی از محصولات بشود.

تمام اتفاقات و تغییرات می‌تواند در یک سیستم شفاف و غیرقابل تغییر ثبت شود؛ پس استفاده از بلاک‌چین می‌تواند بسیاری از نا کارآمدی‌های معمول در مدل‌های مدیریتی سنتی را از بین ببرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بلاک‌چین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx