بلاک‌چین؛ فضایی منحصربه‌فرد برای فعالیت زنان

بلاکچین و زنان

ظهور بلاک‌چین افراد ماجراجوی زیادی را به سمت این فضای جذاب و شفاف سوق داد.

بلاک‌چین علاوه بر جذابیت و شفافیت امکان کسب درآمد را برای ما فراهم می‌کند و به همین دلیل این روزها از محبوبیت خاصی برخوردار است.

در این میان، بلاک‌چین ویژگی‌ها و برنامه‌هایی دارد که به طور ویژه به زنان در سراسر دنیا کمک می‌کند تا سطح زندگی خود را بهبود ببخشند.

عناوین مطلب:

در ادامه قصد داریم با بررسی این ویژگی‌ها، اهمیت بلاک‌چین برای زنان را آشکار سازیم و علاوه‌برآن به معرفی برخی پروژه‌های تشویق‌کننده بلاک‌چین برای زنان خواهیم پرداخت.

نکات کلیدی

  •  پیشرفت در حوزه بلاک‌چین بر پایه شایسته‌سالاری است و نه جنسیت؛ به همین دلیل زنان می‌توانند از فرصت‌های برابر با مردان برخوردار باشند.
  • زنان می‌توانند با راه‌اندازی پلتفرم‌هایی در بستر بلاک‌چین با محوریت حمایت از حقوق زنان، گسترش آموزش، ثبت املاک و پیشگیری از خشونت نیز فعالیت خود را آغاز کنند.
  • کم‌بودن تعداد زنان مؤسس، عدم دسترسی به اینترنت و کمبود سرمایه اولیه از چالش‌هایی هستند که زنان ممکن است در صنعت بلاک‌چین با آن مواجه شوند.

ارتباط پروژه‌های بلاک‌چین با توانمندسازی زنان

فناوری بلاک‌چین با ویژگی‌های خاص خود به فضایی هیجان‌انگیز، سودمند و جذاب برای زنان تبدیل شده است و قطعاً بررسی این ویژگی‌ها دید ما را نسبت به بلاک‌چین و اهمیت آن بازتر خواهد کرد.

فناوری بلاک‌چین می‌تواند به‌عنوان ابزاری دگرگون‌کننده برای توانمندسازی زنان در تمام موقعیت‌های اجتماعی-اقتصادی در سراسر جهان عمل کند.

روند فعلی بلاک‌چین و برنامه‌های آن برای آینده به‌خوبی نمایانگر این است که بلاک‌چین در صدد خلق فرصت‌های جدید و قابل‌توجه برای زنان در سراسر دنیاست.

علی‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته، هنوز از نظر شغلی، توانایی‌های مالی و حقوق دریافتی، نابرابری‌های زیادی بین زنان و مردان وجود دارد.

در گسترده‌ترین مفهوم، فناوری بلاک‌چین می‌تواند زنان را در حوزه‌های مالی و استقلال شخصی که دو حوزه بسیار مرتبط با یکدیگر هستند، توانمند کند.

این بدان معناست که وقتی زنان از نظر مالی توانمند شوند، توانایی آن‌ها برای تصمیم‌گیری راجع به زندگی‌شان نیز افزایش می‌یابد.

ازآنجایی‌که بلاک‌چین یک فناوری خنثی از نظر جنسیت است، فراگیر است و بدون درنظرگرفتن پیشینه، هویت یا هر عامل بالقوه دیگری، به افراد در سراسر جهان دسترسی آزاد می‌دهد.

تنها چیزی که برای شروع نیاز دارید دسترسی به اینترنت و درک اولیه از نحوه استفاده از وب غیرمتمرکز است.

به‌این‌ترتیب زنان می‌توانند با انتخاب شغل بلاک‌چین در یک شرکت بلاک‌چین به این صنعت پیشرو بپیوندند یا از بسیاری دیگر از فرصت‌های به وجود آمده در حوزه بلاک‌چین بهره ببرند.

به‌عنوان‌مثال می‌توانند در حوزه DeFi فعالیت خود را آغاز کنند و درآمد کسب نمایند.

علاوه بر این زنان قادر خواهند بود با شرکت در یک سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO)، اجرای یک گره، استخراج ارزهای دیجیتال یا تبادل و به اشتراک گذاشتن آن‌ها فعالیت خود را آغاز کنند.

بیشتر بخوانید: 4 کتاب برتر برای موفقیت زنان و دختران

بلاک‌چین و زنان

سیستم‌های پرداخت مبتنی بر بلاک‌چین نیز می‌توانند با ارائه راه‌حل‌های پرداخت امن و کم‌هزینه، امکان مشارکت در اقتصاد جهانی را برای زنان در کشورهای درحال‌توسعه فراهم کنند.

هنگامی که زنان تصمیم به تجارت، استفاده یا سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال یا پروژه‌های بلاک‌چین می‌گیرند، در نهایت این تصمیم به طور مستقیم بر استقلال مالی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و آن را بهبود می‌بخشد.

مهم‌تر از همه، زنان در سراسر جهان درمورد کریپتو کنجکاو هستند و همین امر موجب می‌شود با پروژه‌های بلاک‌چین نیز آشنا شوند.

در سطح جهانی، تقریباً نیمی از افرادی که برای اولین‌بار قصد خرید ارزهای دیجیتال را دارند، زن هستند.

ازآنجایی‌که توانمندسازی اقتصادی مستقیماً بر جنبه اجتماعی زندگی نیز تأثیر می‌گذارد، بلاک‌چین می‌تواند به زنان در جهت ارتقا استقلال و عاملیتشان کمک شایانی کند.

در نهایت، زمانی که زنان بیشتری از بلاک‌چین استفاده کرده و ایده‌های جدید پروژه Web3 را توسعه دهند، پیشرفت کل‌نگر در تمام بخش‌های دیگر زندگی و اقتصاد حاصل می‌شود.

بلاک‌چین؛ فضایی عالی برای کارآفرینان زن

به‌عنوان یک فضای باز و مبتنی بر شایستگی، کارآفرینان زن قادر هستند از این ویژگی بلاک‌چین در جهت مطرح‌کردن ایده‌ها و دیدگاه‌های مربوط به کسب‌وکار بهره ببرند.

هنگامی که زنان از زیرساخت‌های بلاک‌چین به‌عنوان یک فرصت تجاری جدید استفاده می‌کنند یا کسب‌و‌کارهای جدیدی را بر پایه فناوری بلاک‌چین ایجاد می‌کنند، بلاک‌چین در عین کاهش نابرابری، رشد و شمول مالی را ممکن می‌سازد.

به‌عنوان یک صنعت نوپا، فضای بلاک‌چین فرصتی ایده‌آل برای زنان کارآفرین است تا وارد این صنعت شوند و با ایده‌های تازه خود بدرخشند و کسب‌وکار موفقی را رهبری کنند.

علاوه بر این، ازآنجایی‌که فناوری بلاک‌چین ذاتاً غیرمتمرکز است، به طور طبیعی نیاز به واسطه‌هایی که از لحاظ تاریخی تحت سلطه مردان بوده، از بین می‌رود.

همچنین بلاک‌چین واسطه‌ها را به چالش می‌کشد و الزام استفاده از بانک‌ها، مؤسسات مالی و مؤسسات دولتی را حذف می‌کند.

این امر منجر به تنوع و فراگیری بیشتر در کارآفرینی می‌شود که اغلب در امور مالی سنتی و سایر بخش‌های فناوری به چشم نمی‌خورد.

نکته حائز اهمیت دیگر که بلاک‌چین را به فضایی عالی برای کارآفرینان زن تبدیل می‌کند این است که این فضا عاری از هرگونه تبعیض جنسیتی است و برخلاف صنایع و مشاغل سنتی که زنان با موانع ورود و تعصب مواجه هستند، صنعت بلاک‌چین مبتنی بر شایستگی عمل می‌کند.

در واقع در شبکه بلاک‌چین، توانایی‌ها و مهارت‌های فرد تعیین‌کننده موفقیت او هستند و نه جنسیت او. به‌این‌ترتیب، زنان کارآفرین می‌توانند با افراد همفکر ارتباط برقرار کرده و در جهت پیشرفت خود تلاش کنند.

درحالی‌که زنان در سطح جهانی به شرکت‌ها و مدل‌های کسب‌وکار جدید مبتنی بر فناوری بلاک‌چین دسترسی پیدا می‌کنند و آن‌ها را توسعه می‌دهند، دسترسی به جریان‌های درآمدی جدید برای آن‌ها ممکن می‌شود که این اتفاق به طور مستقیم به توانمندسازی و استقلال آن‌ها کمک می‌کند.

به این صورت زنان کارآفرین می‌توانند به‌عنوان رهبر و فردی تأثیرگذار در این صنعت و سایر بخش‌های زندگی شناخته شوند.

بیشتر بخوانید: 23 شغل‌ برتر پول‌ساز برای بانوان خانه‌دار

6 پیشنهاد در حوزه بلاک‌چین برای زنان

پروژه‌های جدید نه‌تنها مشاغل جدید ایجاد می‌کند و زنان کارآفرین را ترغیب می‌کند، بلکه حقوق زنان و فرصت‌های دیگر را نیز بسته به کاربرد خاص پروژه افزایش می‌دهند.

پروژه‌هایی با هدف پیشگیری از خشونت مبتنی بر جنسیت، شمول مالی، شفافیت زنجیره تأمین، مالکیت زمین و حمایت از حقوق زنان، همگی ایده‌هایی برای حمایت و تشویق زنان در سطح جهان محسوب می‌شوند.

علاوه بر این، پلتفرم‌های جامع‌تر با هدف آموزش و کارآفرینی زنان ممکن است راه‌ بسیار خوبی برای توانمندسازی زنان از طریق زیرساخت‌های غیرمتمرکز باشد.

در ادامه 6 نوع پروژه قابل اجرا بلاک‌چین را که سعی در تشویق زنان دارد، معرفی می‌کنیم:

پیشگیری از خشونت مبتنی بر جنسیت

ایده‌های مختلف پروژه بلاک‌چین برای مبتدیان ممکن است موجب پیشرفت شخصی یک زن در عملی‌ترین شرایط ممکن شود.

به‌عنوان‌مثال، امکان دارد زنان به فکر ایجاد راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین باشند که از خشونت مبتنی بر جنسیت جلوگیری می‌کند.

چنین پلتفرمی می‌تواند فضایی امن و ناشناس برای قربانیان خشونت فراهم کند که بتوانند به‌آسانی حوادث پیش‌آمده را گزارش نموده و پشتیبانی لازم را دریافت کنند.

این چنین پلتفرم‌ها همچنین می‌توانند راهی برای سازمان‌ها و مقامات برای پیگیری و پاسخگویی به پرونده‌ها فراهم کند.

ارائه خدمات مالی و وام‌های خرد

یک‌ پلتفرم مشابه ممکن است امکان دسترسی زنان به خدمات مالی، اعم از وام‌های خرد، بیمه و حساب‌های پس‌انداز مبتنی بر کیف پول را فراهم کند.

وام‌های خرد اساساً وام‌های تجاری هستند که از طریق راه‌حل‌های مبتنی بر جامعه ارائه می‌شوند.

این خدمات مالی برای توانمندسازی زنان بسیار مهم هستند، زیرا زنان ممکن است برای دسترسی به سرمایه از طریق بانک‌های سنتی دچار مشکل شوند.

بیشتر بخوانید: خصوصیات زنان کارآفرین موفق را بشناسید

ردیابی زنجیره تأمین برای مشاغل متعلق به زنان

در سرتاسر جهان، کسب‌و‌کارهای متعلق به زنان می‌توانند از راه‌حلی بهره‌مند شوند که امکان ردیابی زنجیره تأمین را فراهم می‌آورد و در نهایت فرصتی برای حمایت مستقیم از کارآفرینان زن را ایجاد می‌کند.

با ایجاد یک راه‌حل مبتنی بر بلاک‌چین که به مشاغل تحت مالکیت زنان کمک می‌کند تا اصالت و منشأ محصولات دیگری را که استفاده می‌کنند، ردیابی و تأیید کنند.

بنابراین مشتریان نهایی می‌توانند تصمیم بگیرند که از کسب‌و‌کار زنانه مذکور حمایت کنند برای مثال از طریق مسیریابی پرداخت‌های برگشتی به کیف پول‌های فردی.

بیشتر بخوانید: کاربرد بلاک‌چین در زنجیره تامین (مزایا و چالش‌ها)

پروژه های بلاک‌چین برای زنان

دفتر ثبت غیرمتمرکز برای املاک متعلق به زنان

یکی دیگر از ایده‌های جالب پروژه بلاک‌چین، توسعه یک راه‌حل مبتنی بر بلاک‌چین است که سوابق مالکیت زمین به‌صورت امن و شفاف را برای زنان فراهم می‌کند.

نکته حائز اهمیت این است که این پلتفرم می‌تواند به زنان کمک کند تا مالکیت خود را بر زمین و دارایی ثابت کنند، کاری که در اغلب نقاط جهان یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.

گزارش و ارائه راه‌حل‌های نظارتی برای حقوق زنان

می‌توان در راستای همکاری با نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل، یک پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین را با هدف حمایت از حقوق زنان مانند حق تحصیل، اشتغال و حقوق برابر توسعه داد.

این پلتفرم می‌تواند راهی برای گزارش و پیگیری پرونده‌های حقوقی زنان در نظر گرفته شود. مدافعان و فعالان حقوق بشر نیز می‌توانند از این پلتفرم غیرمتمرکز برای نظارت و گزارش در مورد حقوق زنان استفاده کنند.

پلتفرم‌های اجتماعی و آموزشی

راه‌اندازی پلتفرمی مبتنی بر بلاک‌چین که به زنان اجازه دهد با یکدیگر ارتباط برقرار نموده و همکاری کنند، می‌تواند یکی از راه‌حل‌های جامع‌تر دیگر برای توانمندسازی زنان محسوب شود.

علاوه‌برآن این پلتفرم‌ می‌تواند آموزش‌های مختلف را در دسترس زنان قرار دهد و به آن‌ها این امکان را بدهد که نقاط عطف حرفه‌ای خود را به اشتراک بگذارند و الهام‌بخش دیگران شوند.

چالش‌های بلاک‌چین برای زنان

درحالی‌که ابتکاراتی با هدف ارتقای تنوع جنسیتی و شمول وجود دارد، زنان در صنعت بلاک‌چین همچنان با چالش‌هایی مواجه هستند.

برای مثال مشارکت کامل زنان در اقتصاد غیرمتمرکز ممکن است تنها پس از سرمایه‌گذاری‌های لازم در زیرساخت‌های اساسی دیجیتال امکان‌پذیر باشد.

اعداد و ارقام حاکی از وجود شکاف جنسیتی قابل‌توجه در صنعت بلاک‌چین است:

یک مطالعه نشان داد که از میان شرکت‌های پیشرو Web3 تنها کمتر از 5 درصد از آن‌ها توسط زنان تأسیس شده‌اند و کمتر از 10 درصد از شرکای تمام صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال را زنان تشکیل می‌دهند.

علاوه بر این، شرکت‌های فناوری Web3 که توسط زنان تأسیس شده‌اند، تنها 2 درصد از سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر را تشکیل می‌دهند.

بر اساس نتایج یک مطالعه دیگر، تنها 13 درصد از تیم‌های مؤسس Web3 شامل یک زن هستند و تنها 3 درصد دارای یک تیم منحصراً متشکل از زنان هستند.

علاوه بر حضور کم‌رنگ زنان در این صنعت، موانع متعدد دیگری نیز سر راه آن‌ها قرار دارد.

به‌عنوان‌مثال ممکن است بلاک‌چین برای زنان ناآشنا با این فناوری، بسیار فنی و ترسناک به نظر برسد که همین امر سبب می‌شود از ورود به فضای بلاک‌چین خودداری کنند.

چالش های بلاک‌چین برای زنان
برخی زنان ممکن است با این تصور که مهارت کافی را برای پیوستن به این صنعت ندارند، خود را دست‌کم بگیرند و نتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.

ذکر این نکته ضروری است که اگرچه در حال حاضر بلاک‌چین تحت سلطه مردان است، اما بسیار فراگیر، دلگرم‌کننده و دوستانه است و انواع مشاغل را ارائه می‌دهد.

با این اوصاف، مهم است که زنان همواره هنگام ورود به یک صنعت جدید، ابتدا خطرات احتمالی و چالش‌ها را بشناسند و خود را برای مقابله با آن‌ها آماده کنند.

به‌عنوان‌مثال، برخی از زنان به دلیل ناشناس بودن و عدم نظارت سازمان‌های مجری قانون، با رفتارهای غیراخلاقی یا مجرمانه در دنیای مجازی مواجه شده‌اند.

ابتکارات آموزشی ممکن است تنوع جنسیتی و توانمندسازی زنان را بهبود بخشد.

به‌عنوان‌مثال، برنامه استعدادهای درخشان DLT یک برنامه آموزشی رایگان مبتنی بر شایستگی است که توسط مرکز بلاک‌چین مدرسه فرانکفورت اجرا می‌شود و آموزش‌های متنوعی در حوزه بلاک‌چین به زنان سراسر دنیا ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، بسیاری از زنان پیشرو در بخش بلاک‌چین فعالیت می‌کنند و به‌سرعت در حال پیشرفت هستند که همین امر نشان‌دهنده رویکرد فراگیر و مبتنی بر شایستگی صنعت بلاک‌چین است.

به‌طور کلی دو چالش مهم در مسیر موفقیت در بلاک‌چین وجود دارد:

  • فقدان دستگاه‌های متصل به اینترنت ممکن است مانع دسترسی به زیرساخت‌های بلاک‌چین شود.
  • مشارکت در اقتصاد غیرمتمرکز ممکن است تنها پس از سرمایه‌گذاری‌های لازم در زیرساخت‌های دیجیتال ممکن شود.

علی‌رغم وجود تمام چالش‌های موجود باید به‌خاطر داشته باشیم که در نهایت بلاک‌چین می‌تواند توانمندسازی مالی، شفافیت و فرصت‌های تجاری جدید را برای زنان به ارمغان بیاورد و موجب استقلال مالی آن‌ها شود.

سؤالات متداول

فناوری بلاک‌چین چگونه می‌تواند تبعیض‌های جنسیتی در کسب‌و‌کار را کاهش دهد؟

بلاک‌چین از نظر جنسیتی یک فناوری خنثی و فراگیر است و بدون درنظرگرفتن هویت و جنسیت، به تمام افراد دسترسی می‌دهد و پیشرفت هر فرد در گرو شایستگی او خواهد بود.

برخی از پروژه‌های بلاک‌چین برای تشویق زنان در سراسر جهان چیست؟

پروژه‌هایی با هدف پیشگیری از خشونت مبتنی بر جنسیت، شمول مالی، مالکیت زمین و حمایت از حقوق زنان سبب می‌شوند زنان به فعالیت در بلاک‌چین ترغیب شوند.

زنان در صنعت بلاک‌چین با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟

حضور کم‌رنگ زنان در تأسیس و رهبری شرکت‌های Web3، نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه و دسترسی به اینترنت و لوازم الکترونیکی از چالش‌های زنان در بلاک‌چین محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

بلاک‌چین گسترده و جذاب است و ازآنجایی‌که پیشرفت در این صنعت نه بر طبق جنسیت، بلکه بر اساس شایستگی است پس می‌تواند محیطی جذاب برای زنان باشد.

در این مقاله تلاش کردیم علاوه بر عنوان‌کردن مزیت‌ها و برخی پروژه‌های جذاب بلاک‌چین برای زنان، چالش‌هایی که زنان در این فضا با آن مواجه هستند را نیز شرح دهیم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بلاک‌چین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx