طرح‌های پونزی در قالب استخراج ابری ارز دیجیتال

طرح های پونزی در استخراج ابری ارز دیجیتال

مراقب کلاهبرداران در بازار ارزهای دیجیتال باشید.

چه سایت‌های اسکم مدعی بر استخراج ابری ارز دیجیتال و چه طرح‌های پونزی جدید و از هم پاشیده شده مانند Bitconnect باشد، فضای ارزهای دیجیتال پر از اسکمر‌ها و کلاهبرداران است که با ترفندهای مختلف سعی می‌کنند پول افراد از چنگ‌شان خارج کنند.

در حال حاضر شرایطی وجود دارد که متاسفانه عدم دانش و آگاهی افراد باعث شده اسکمرها به سادگی، مقادیر زیادی پول کلاهبرداری کنند.

عناوین مطلب:

در ادامه این مطلب از بورسینس قصد داریم به یکی از متداول‌ترین کلاهبرداری‌ها که در حوزه استخراج ارز دیجیتال انجام می‌شود بپردازیم: سیستم‌های استخراج ارز که با طرح پونزی، پول سرمایه‌گذاران را به بازی می‌گیرند.

در بین سایر خطراتی که در فضای ارزهای دیجیتال وجود دارد، شناسایی اسکم‌های ماینینگ مشکل‌تر است و نمی‌توان به راحتی، شرکت‌ها و سایت‌های سالم را از کلاهبرداران تشخیص داد.

کلاهبرداران فعال در زمینه استخراج ارز، به دلیل فنی بودن استخراج بیت‌کوین و علاقه شدید افراد به این زمینه، فضا را برای کلاهبرداری مناسب دیده‌اند. این افراد، ترفندهای خود را در قالبی جذاب و با ارائه روش‌های به ظاهر مشتری‌پسند پیاده‌سازی می‌کنند.

افراد در این سیستم‌ها می‌توانند برای استخراج ارز، با پرداخت مبالغی مشخص، استخراج را بدون نیاز به دانستن مسائل فنی، در اختیار داشتن سخت‌افزار و… آغاز کنند.

البته سیستم‌های سالمی نیز وجود دارد. ولی مشکل اینجاست که شرکت‌های معتبر استخراج ابری ارز مانند genesis-mining اغلب در جستجوهای گوگل محو شده‌اند و سایت‌های دیگری که فعالیت‌های مشکوکی دارند جای آنها را گرفته‌اند.

با این وجود همیشه راه‌هایی برای شناسایی کلاهبرداران وجود دارد، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای یافتن شرکت‌های معتبر ماینینگ و بررسی آنها، خواندن نظرات افراد متخصص و جستجوی اطلاعات مرتبط در انجمن‌هایی مانند bitcointalk.org و سایت reddit.com است.

طرح پونزی در قالب استخراج ارز

در مطلب استخراج ابری ارز دیجیتال در مورد کلود ماینینگ توضیحات کاملی را داده‌ایم. استخراج ابری، ساده‌ترین راه برای شروع استخراج ارز دیجیتال است زیرا شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات، صرفا با فروش مقدار مشخصی هش‌ریت، امکان استخراج ارز را برای سایرین را فراهم کرده‌اند.

به این ترتیب، افراد نیازی به خرید سخت‌افزار، نصب و راه‌اندازی آن، نگرانی از بابت مکان و هزینه برق و … ندارند. اما طبیعتا سود ناشی از اینکار نیز به دلیل هزینه‌هایی که شرکت‌های استخراج ابری دریافت می‌کنند بیشتر اوقات کمتر است.

استخراج ارز دیجیتال توسط شخص، علاوه بر نیاز به سرمایه بالاتر، نیاز به داشتن مکان مناسب، پرداخت هزینه برق و دانستن نکات فنی استخراج است که هرکسی نمی‌تواند از پس آن بربیاید.

به همین خاطر شرکت‌های استخراج ابری ارز دیجیتال رشد چشم‌گیری کرده‌اند.

طرح پونزی (ponzi scheme) چیست؟

یک طرح پونزی با ترغیب مشارکت‌کنندگان به سرمایه‌گذاری در یک استراتژی یا صندوق که اغلب اوقات سود تضمین‌شده و بسیار جذابی و ثابتی برای آن تعریف شده، پول سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری می‌کند.

اما در واقع پولی که افراد در این سایت، شرکت‌ها یا پروژه و… سرمایه‌گذاری کرده‌اند برای کسب و کار، سرمایه‌گذاری یا ادعای مطرح شده بکار گرفته نمی‌شود، بلکه برخلاف ادعای سیستم، سود پرداختی به سرمایه‌گذاران از محل سرمایه‌های جدید که سرمایه‌گذاران جدید وارد سیستم می‌کنند پرداخت می‌شود.

(در ایران خیلی آشناست، اینطور نیست؟)

طرح پونزی نیازمند ورود مداوم پول به سیستم است تا گردانندگان سیستم پونزی بتوانند با پول‌های جدید، پول سرمایه‌گذاران قبلی را پرداخت کنند و سیستم پابرجا باقی بماند. وقتی به دلیل کاهش ورود پول جدید یا دلایل دیگر، همه‌چیز از هم می‌پاشد، ذات سیستم برملا می‌شود.

در دنیای طرح‌های پونزی در ارزهای دیجیتال، طرح‌های پونزی از هم پاشیده شده اغلب با یک خروج عجولانه توسط گردانندگان سیستم همراه است که پول‌های سرمایه‌گذاران را به سرقت می‌برند.

همیشه به خاطر بسپارید که سیستم‌های پونزی در زمان وجود حباب و صعودی بودن بازارها فعالیت بیشتری دارند زیرا وجود خوش‌بینی افراطی در سرمایه‌گذاران و افراد دیگر، یکی از اساسی‌ترین موفقیت‌آمیز بودن این ترفندهاست.

نمونه آن، ارز Bitconnect بود که در اوایل سال 2017 تشکیل شد و در زمان اوج بازار ارزهای دیجیتال به قیمت باورنکردنی 435 دلار به ازای هر ارز رسید.

نشانه‌های طرح‌های پونزی

اگر چیزی شبیه اردک است، مثل یک اردک شنا می‌کند و صدایی مانند اردک دارد پس حتما یک اردک است.

نیاز نیست دانشمند باشید تا یک اردک را تشخیص دهید. هیچ نظریه علمی برای تشخیص یک اردک وجود ندارد ولی شما وقتی یک اردک را ببینید می‌دانید که اردک است.

منظور این است که طرح‌های پونزی نیز مانند اردک دارای ویژگی‌های به خصوصی است که شناسایی آنها را ساده می‌کند.

طرح‌های پونزی چه در فضای آفلاین و چه در فضای دیجیتال و آنلاین باشند، ویژگی‌های مشخصی دارند. اگر فرصت سرمایه‌گذاری که شما در حال نگریستن به آن هستید مانند طرح‌های قبلی کلاهبرداری و پونزی به نظر می‌رسد پس باید آنرا یک طرح پونزی دانست.

در ادامه برخی از ویژگی‌های طرح‌های پونزی را شرح می‌دهیم تا در این دام نیفتید:

1 – عدم وجود آدرس مشخص

وقتی شما مقداری هش‌ریت از یک سیستم استخراج ابری ارز دیجیتال خریداری می‌کنید باید بتوانید آدرس‌های عمومی آن تشکیلات را ببینید.

منظور از آدرس عمومی، آدرسی است که ارز استخراج شده در آن قرار می‌گیرد. هیچ دلیلی وجود ندارد که یک شرکت یا سایت، آدرس کیف پولی که ارزهای استخراج شده در آن قرار می‌گیرند را فاش نکند.

2 – نبود تاییدیه از سمت ارائه‌دهنده سخت‌افزار

با وجود طرح‌های پونزی بسیار زیاد، فعالیت در صنعت ارزهای دیجیتال نیازمند چنین تحقیقاتی است. اغلب افراد حرفه‌ای از شرکت‌هایی که ادعای استخراج ارز را دارند می‌خواهند سند یا مدرکی دال بر مالک بودن سخت‌افزارهای استخراج و اجراشدن استخراج را ارائه دهند.

پس شرکتی که قصد دارید از آن هش‌ریت خریداری کنید باید ثابت کند مالک سخت‌افزارهاست و صرفا نمایش چند سخت‌افزار نمی‌تواند دلیلی بر معتبر بودن شرکت باشد.

3 – نبود تصویر و فیلم از مراکز استخراج ارز

یک درخواست معمول از شرکت‌های کلود ماینینگ، ارائه فیلم یا تصاویر از مزارع استخراج است که باید ارائه شود. البته نباید انتظار داشت در تصاویر و فیلم‌ها، جزییات زیادی از قبیل محل مزرعه ذکر شود زیرا اینکار ممکن است از لحاظ امنیتی ممکن نباشد.

4 – عدم وجود محدودیت در خرید هش

شرکت‌های استخراج ابری ارز دیجیتال برای فروش هش‌ریت دارای محدودیت هستند زیرا سخت‌افزار آنها محدود است و کسی که فعالیتی سالم و قانونی دارد نمی‌تواند ادعا کند هش‌ریت نامحدود ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، گسترش فرایند استخراج و ساخت مزارع جدید استخراج بسیار زمان‌بر است و با وجود عرضه محدود سخت‌افزارهای ASIC به بازار، ساخت مزارع جدید طولانی‌تر می‌شود.

وقتی یک شرکت، مقدار کل هش‌ریتی که در اختیار دارد را با سایرین به اشتراک نمی‌گذارد، می‌توان این موضوع را یک زنگ خطر تلقی کرد.

5 – وجود طرح‌های چندسطحی زیرمجموعه‌گیری

اغلب اوقات، سیستم‌های پونزی طرح‌های بازاریابی یا زیرمجموعه‌گیری چندسطحی ارائه می‌دهند تا کاربران را ترغیب کنند افراد بیشتری را به این سیستم بکشانند.

افراد برای رشد زیرمجموعه‌ها ترغیب می‌شوند تا سود بیشتری به بدست آورند.

6 – تیم ناشناس

اگر تیم پروژه یا شرکت ناشناس است، از آن سایت یا پروژه دوری کنید. هیچ دلیلی وجود ندارد که گردانندگان یک پروژه، سایت یا شرکت، هویت خود را فاش نسازند، مخصوصا وقتی بحث استخراج ابری ارز دیجیتال مطرح می‌شود.

البته ممکن است تیم پروژه، هویت جعلی داشته باشند و تصاویر و اطلاعات ارائه شده در خصوص تیم، واقعی نباشد که باید با تحقیق در شبکه‌های اجتماعی و تحقیق عمیق‌تر این موضوع را نیز بررسی کنید.

7 – سود تضمینی و بالا

اغلب طرح‌های پونزی، سودی تضمینی و با درصد بالا ارائه می‌دهند.

اگر هرکدام از موارد فوق در یکی از ارائه‌دهندگان خدمات استخراج ابری ارز دیجیتال وجود داشت، باید بررسی دقیقی در مورد قانونی و معتبر بودن آن انجام دهید.

سخن آخر

وجود صرفا یکی از عوامل بالا در یک سایت، شرکت یا پروژه، به معنای کلاهبردار بودن نیست. برای تشخیص طرح‌های پونزی باید بسیار دقت داشت تا در دام سیستم‌های کلاهبردار نیفتید و از طرف دیگر، سیستم‌های سالم و سودآور را به عنوان طرح پونزی تلقی نکنید.

اولین و بنیادی‌ترین موضوع در سیستم پونزی، دریافت پول از سرمایه‌گذاران است. اگر هیچ پولی از کسی دریافت نشود، طبیعتا نمی‌توان به یک سیستم، برچسب پونزی زد.

از نمونه‌های طرح‌های پونزی که به آنها برخورد کرده‌ایم می‌توان به Power Mining Pool، BitClub Network، HashOcean، Coinmulitplier Club، MinersLab، Bitcoin Cloud Services اشاره کرد.

اگر شما نیز طرح‌های پونزی را شناسایی کرده‌اید بهتر است آنرا با سایرین در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا افراد در دام این کلاهبرداران نیفتند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

16 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مهدی

سلام و درود استاد عزیز لطفا در خصوص سایت makhhash.com
بفرمایید وضعیت چگونه هست ؟مورد اطمینان هست ؟

احمدی

سلام دوستان سایت /nextdecademiners.com کلاهبرداره روزگار من را سیاه کرد حواستون باشه. خیلی بد بود اولش هم یه مورد پرداخت میکنه بعدش همه دارایتون را قفل میکنه به بهانه ورداخت مالیات وپرداخت صندوق بین المللی پول و…

محمد

سلام
ببخشید این سایت هایی که اصلا پولی برای واریز کردن از ما نمی خواهند و فقط لازم است تا وارد سایت شویم تا رایگان ماین کنند و به ما واریز کنند چگونه کار میکنند؟

سیدمحمدحسین

imsminig
هم به لیست کلاهبردارها اضافه کنین

ش

جدیدا هم شرکت جنرال تریدینگ که افراد زیادی سرمایه گذاری با بیت کوین کرده بودن و سود ثابت میداد از دسترس خارج شد حدوا یک هفته ای هست

محمدرضا عزيزی

سلام استاد جهاندیده خوب هستید،. چطور میتونم با شما درارتباط باشم؟

جو جو

Uniex.biz فعلا داره خوب کار میکنه

مهران

شرکت gelios که ادعای این چنینی داشت ، سود بسیار بالایی میداد و تقریبا اغلب مدارکی رو که ارایه داده بود درست به نظر میرسید ولی ناگهان پس از سرمایه گزاری های فراوان مردم به ناگهان از دسترس خارج شد . حتی فیلمهایی از مقرشون در ایرلند در یوتیوب و … منتشر کرده بودند . تقریبا اغلب افرادی که دراین مجموعه پولشون رو گذاشته بودند ار پانزی بودنش خبر داشتند ولی فکر نمیکردند 4 ماهه خاموش بشه و اون به عبارتی رودست زد به همه سرمایه گزارها . وحشتناک بود

سورنا

جدیدترین کلاهبرداری های پونزی در ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به این ترتیب است:
۱.فاینانشال
۲.ورلد واید انرژی یه همون e2c و v2c
3.یونیک فاینانس
۴.علی اکسچنچ یا همون نسل جدید فاینانشال aliexchange

منصور

ممنون آقای جهاندیده. من خودم و تعدادی از دوستان در حال حاضر در worldwide-energy سرمایه گذاری کردیم و تا حالا نتونستیم یک ریال هم بگیریم. شیوه جذب اونها همینجوره که شما نوشتید. خدا بخیر بگذرونه

آیدین

منم یک سال و نیم قبل با اصرار یکی از دوستام 4000 دلار تو این شرکت سرمایه گذاری کردم و موقع برداشت سود هر بار یه بهونه ای آوردن و قسمت پرداخت رو که با اتریوم و بیت کوین بود رو قفل کرده بوند و بعد از چند ماه گفتن که قراره ارز دیجیتالی خود شرکت E2C رو بدن. پول من با سودش تا امروز باید 6500 دلار میشد که بجای این 6500 دلار 4500 تا توکن E2C رو به مبلغ هر توکن یک دلار به من پرداخت کردن که تو صرافی TIDEX فقط مبادله میشه و ارزش کلیش نهایتا 2000 دلار میشه و همین ارز اونجا 45 سنت ارزش داره یعنی رسما شرکت سر ما کلاه گذاشته. البته من زرنگی کردم و تمام توکن هایی که پرداخت شده بود رو تبدیل به اتریوم کردم و سریع تو یه یک کیف پول امن فرستادم.
البته شرکت با یه حقه دیگه سعی داشت تا همین توکن ها رو تبدیل به اتریوم کنیم و اتریوم ها رو دوباره بدیم شرکت تا به ما توکن E2C بفروشه با قیمت 25 سنت که 18 ماه دیگه لانچ میشه و به گفته خودشون اون موقع به قیمت یک دلار به فروش خواهد رسید که من این دفعه دیگه گول این حرفهارو نخوردم و پولم رو ندادم بهشون. اگرچه من الان ضرر نکردم و این بخاطر بالا رفتن قیمت دلار هستش ولی اگر دلار 4 هزار تومن باقی میموند با این 2000 دلاری که که شرکت با ارز ای تو سی به من داده من 2000 دلار متضرر شده میبودم.

تمام طرح این world wide energy شبیه سیستم حقه بازی پانزی هستش و مو نمیزنه. دوستان آگاه باشن گول این شرکتها رو نخورن.

shirin

salam manam moteasefane e2c kharidam.. mishe lotfan be mn komak konid to in zamine ke betonam mese shoma polamo nejat bedam??

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
16
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx