دیفای گروپس؛ پلتفرم دیفای یا نقابی برای کلاهبرداری؟

دیفای گروپس

به نظر می‌رسد دنیای طرح‌های پانزی و فریب مردم از روش‌های مختلف انتها ندارد. این بار دیفای گروپس دست به کار شده تا بتواند طرح پانزی خود را در لباس دیگری تبلیغ کند. 

کاربران قدیمی کریپتو طرح‌های پانزی بلاک‌چین ترون (Tron‌) را به خاطر دارند.

در آن زمان پروژه‌های زیادی با وعده سود‌های ثابت با پلن‌های سرمایه گذاری متنوع در بین کاربران ایرانی رواج یافته بود که باعث ورشکست شدن بسیاری از مردم شد. اما هر بار طرح‌های پانزی همیشه به شکل‌های جدید و خلاقانه‌ای ظهور می‌کند. 

عناوین مطلب:

پروژه دیفای گروپس که برخی آن را با نام دفی گروپس می‌شناسند نیز یکی از طرح‌هایی است که سر و صدای زیادی در بین کاربران ایرانی به پا کرده بود.

متاسفانه بسیاری از مردم بدون انجام تحقیقات کافی و البته نداشتن دانش تخصصی در زمینه ارزهای دیجیتال و حوزه دیفای، در دام این وبسایت گرفتار شده‌اند.

در این مقاله، امنیت این وب‌سایت و دلایل اعتبار یا عدم اعتبار آن را بررسی می‌کنیم.

دیفای چیست و ارتباط آن با دیفای گروپس

قبل از این که در مورد شرکت دیفای گروپس صحبت کنیم لازم است کمی به مفاهیم دیفای (DeFi) بپردازیم. 

تابستان 1399، همان سالی بود که DeFi یا در زبان فارسی سیستم مالی غیرمتمرکز معرفی شد و پس از کسب محبوبیت بسیار بین کاربران خود، سرمایه زیادی جذب کرد. 

اما چرا دیفای در چنین مدت کوتاهی توانست در دنیای ارزهای دیجیتال به چنین محبوبیتی برسد؟

پاسخ واضح است، دیفای از دو کلمه Decentralization به معنای غیرمتمرکز و Finance به معنای مالی تشکیل شده است. امور مالی غیرمتمرکز یعنی هیچ سازمان یا شخصی نمی‌تواند به صورت متمرکز کنترلی بر روی سرویس مالی مورد نظر اعمال کند. 

مثلا یک پلتفرم وام دهی غیرمتمرکز در دسته دیفای جای می‌گیرد که شما با داشتن یک کیف پول Web 3.0 مانند متامسک (MetaMask) می‌توانید علاوه‌بر حفظ کنترل دارایی‌ها توسط خودتان، با قراردادهای هوشمند بر بستر بلاک‌چین یک ارز دیجیتال مانند اتریوم یا بایننس اسمارت چین تعامل داشته باشید. 

ماهیت غیرمتمرکز دقیقا آن چیزی است که در شرکت دیفای گروپس خبری از آن نیست و کنترل دارایی‌ها مانند صرافی‌های متمرکز در اختیار صاحبان پروژه است. 

البته قرار نیست در همه پروژه‌های دیفای شما بتوانید کسب سود کنید آن‌ هم با نرخ‌های بالایی مانند 10%.

با این اوصاف، دیفای به پلتفرم‌هایی گفته می‌شود که شما در آن‌ها با استفاده از کیف پول‌های خود به قرارداد‌های هوشمند موجود متصل شده و از آن‌ها خدمات دریافت می‌کنید.

مدل‌های مالی پلتفرم‌های دیفای از نظر فنی پیچیده است اما از نظر مفهوم، کاربران عادی با داشتن کمی دانش اقتصادی می‌توانند آن‌ها را درک کنند.

طبق الگوریتم تکراری کلاهبرداری، ظهور پلتفرم‌های سود‌ه غیرمتمرکز باعث جذابیت دیفای شد و این مسئله زمینه ساز شکل گیری گروه‌های کلاهبرداری بسیاری بود. بسیاری از این افراد و گروه‌ها به‌قصد کلاهبرداری از این سیستم و فریب مردم، با چسباندن نام دیفای سعی در پنهان کردن ماهیت کلاهبرداری پروژه را دارند. 

متاسفانه یکی از پروژه‌هایی که موفق شده توجه کاربران و خصوصاً کاربران ایرانی را (به دلایلی که در ادامه بررسی می‌کنیم) به خود جذب کرده و آن‌ها را راضی به سرمایه‌گذاری در پلتفرم خود کند، دیفای گروپس (Defi Groups) است.

این پروژه در میان کاربران با عناوینی مثل دفی گروپس، دیفای گروپ و دفی گروپ هم شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد سرمایه‌گذاری در دیفای بدانید

برای فهمیدن بهتر این موضوع از مطالب جمع‌آوری‌شده در وب‌سایت رسمی دیفای گروپس استفاده می‌کنیم.

دیفای گروپس (DeFi Groups) چیست؟

طبق ادعاهای این پروژه در وبسایت‌شان، DeFi Groups یک پلتفرم نوآورانه تأمین مالی است که اساس کار خود را بر بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال قرار داده است.

آن‌ها در وبسایت خود در معرفی این‌گونه نوشته‌اند:

“در حالی‌ که راه‌حل‌های موجود تنها برای حل مشکل در یک‌ زمان ارائه می‌شوند، تیم ما آماده است تا محصولی امن، مفید، و با استفاده آسان بر اساس بلاک‌چین خصوصی بسازد. این شامل یکپارچه‌سازی آسان پرداخت‌های ارز دیجیتال و حتی یک سیستم داوری دیجیتالی خواهد بود.”

“در پایان، هدف ما ادغام همه شرکت‌ها، کارمندان و دارایی‌های تجاری در یک محیط یکپارچه بلاک‌چین است که باعث می‌شود تجارت و معاملات واقعاً کارآمد، شفاف و قابل‌اعتماد باشند.”

این‌ها مطالبی است که می‌توانید در سایت دیفای گروپس مطالعه کنید. همچنین در ادامه نیز به بخش دیگری از آن‌ها می‌پردازیم:

“وقتی صحبت از معامله به میان می‌آید، هیچ‌ چیز نباید ما را از بهترین بودن بازدارد. دیفای گروپس همراه معامله‌گرهای ارزهای دیجیتال و فارکس می‌باشد و بنابراین تبدیل به ابزاری همه‌جانبه شده که در بلاک‌چین توسعه یافته است تا تجربه‌ای بی‌نظیر در معاملات ارائه دهد.”

“به‌ منظور ارائه یک تجربه تجاری که قبلاً دیده نشده است، ما Token DeFix را ایجاد کرده‌ایم که برای پرداخت هزینه‌های معاملات اجتماعی، دریافت ارجاعات به روشی شفاف و ایمن، همچنین پرداخت هزینه‌های عملکرد ربات‌ها و غیره از آن استفاده می‌شود.”

“استفاده از این توکن‌ها در واقع راهی برای ارائه یک سرویس معاملاتی کاملاً غیرمتمرکز و صادقانه است.”

در ادامه مطالب سایت، از نقاط قوت و دلایل انتخاب دیفای گروپس برای سرمایه گذاران گفته شده است:

“شرکت دیفای گروپس تنها شما را مالک یک اکانت ثبت شده غیرمتمرکز امن برای مجموعه محصولات خود می‌کند. این اکانت به‌صورت ضد هک طراحی شده است که از ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.”

درباره دیفای گروپس

 بعد از ورود به وب‌سایت دیفای گروپس (دفی گروپس نیز خوانده می‌شود)، عبارت “کسب سود ماهانه 10 تا 17 درصدی از طریق پلتفرم دیفای گروپس” جلب‌ توجه می‌کند.

سایت دیفای گروپس
صفحه نخست وب‌سایت دیفای گروپس که وعده ماهانه 10-17 درصد سود بدون توقف را به کاربرانش می‌دهد.

در توضیحات این سایت آمده که هیچ وقفه‌ای در توزیع سود بین مشتریان به وجود نخواهد آمد. همچنین ذکر شده که این پروژه جزو اولین پروژه‌هایی است که به این شکل به کاربران سود می‌رساند.

ماهیت حقیقی دیفای گروپس

مطالبی که تا اینجا در مورد دیفای گروپس مطالعه کرده‌اید، تنها ادعاهای آن‌ها در وبسایت و وایت پیپر این پروژه بوده است. اکنون نوبت ما است تا ادعاهای این پروژه را حقیقت سنجی کنیم.

اولین نکته در مورد دفی گروپس این است که آن‌ها بر روی خدمات غیرمتمرکز و دیفای تاکید دارند. در ابتدای مقاله گفته شد خدمات دیفای برپایه کیف پول‌های مبتنی‌بر Web 3.0 و قراردادهای هوشمند بنا شده‌اند. در خدمات مالی غیرمتمرکز نیازی به رمز عبور و ایجاد حساب کاربری نیست!

در ادامه مطالب موجود در وبسایت، آن‌ها گفته‌اند که ولت کاربران غیرمتمرکز است. این موضوع نیز کاملا برپایه ادعاهای نادرست بنا شده است. از آن‌جایی که پروژه دیفای گروپس کاملا متمرکز است، کیف پول‌هایی که در حساب کاربری ایجاد شده است نیز از نوع حضانتی (Custodial) هستند. 

در کیف پول‌های حضانتی، کاربران هیچ کنترلی بر روی دارایی‌های خود ندارند و مالکان این پروژه می‌توانند در هر زمان که اراده کنند دارایی‌های کاربران را از آن خالی کنند. این موضوع در مورد صرافی‌های متمرکز نیز صدق می‌کند چرا که شما هیچ کنترلی بر روی کیف پول خود ندارید.

مسیری که به نظر می‌رسد توسط دیفای گروپس برای تولید سود در نظر گرفته باشد، سایر پروژه‌های اسکم را تداعی می‌کند. این نتیجه‌گیری حتی با توجه اندکی به مطالب سایت قابل مشاهده هست.

بیشتر بخوانید: 4 نشانه که یک ارز دیجیتال اسکم (کلاهبردار) است

ترکیب تضمین سودهای خارج از عرف، نیاز به معرفی افراد دیگر، ارائه سرویس‌های زمان‌دار و همچنین عدم ارائه اطلاعات دقیق و مورد نیاز درمورد نحوه کار سیستم؛ همان نشانه‌هایی هستند که باعث می‌شوند شک کنیم ممکن است این وب‌سایت توسط طرح پانزی به کار خود ادامه می‌دهد.

پروژه‌های پانزی یک ویژگی خاص دارند و آن در سود‌های بالای آن‌هاست. شرکت دیفای گروپس نه تنها ادعا می‌کند به صورت ماهانه 10 الی 17 درصد سود به شما پرداخت می‌کند بلکه سود‌های آن‌ها نیز ثابت است. 

لازم است بدانید، بهترین پروژه‌های دیفای حوزه ارزهای دیجیتال سالیانه در بهترین حالت 20% سودآوری دارند. به عبارت دیگر، اگر شما دارایی‌های خود را در بهترین استخر‌های کشت سود (Yield Farming) ارز دیجیتال نیز قرار دهید، نه تنها سود آن‌ها از سالانه 20% بالاتر نمی‌رود بلکه این مقدار کاملا تقریبی است. 

به عنوان یک سرمایه گذار، شما باید از خود سوال کنید چه کسب و کاری در دنیا وجود دارد که بتواند ماهیانه 10% سود ثابت به سرمایه گذاران خود پرداخت کند؟ 

بیشتر بخوانید: آیا ارزهای دیجیتال به ترفندهای هرمی و پونزی ارتباط دارند؟

بخش فنی دیفای گروپس

در حوزه ارزهای دیجیتال و پروتکل‌های آن، خصوصاً در بخش دیفای، همیشه شاهد متن‌باز بودن این‌گونه پروژه‌ها بوده‌ایم و می‌دانیم که این منابع اصولاً در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

دلیل متن باز بودن پروژه‌های دیفای این است که ماهیت دیفای برپایه شفافیت ایجاد شده است. کد‌های قرارداد هوشمند این سرویس‌ها معمولا در گیت‌هاب یافت می‌شود و سایر برنامه نویسان می‌توانند آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

با این‌وجود باز هم ممکن است برخی از پروژه‌های بزرگ که افراد معروف و یا شرکت‌ها و گروه‌های معتبری در برنامه‌ریزی و شکل‌گیری آن نقش داشته‌اند، بسته به تدابیر امنیتی خود تا مدت محدودی سورس کد خود را در اختیار عموم قرار ندهند.

اما حتی اگر سورس کد محفوظ باقی بماند و ارائه آن از طریق افرادی صورت گیرد که نیازی به معرفی ندارند، لازم است که از سوی مؤسسات معتبر و قابل‌اعتماد در همین حوزه، مورد تایید بودن این پلتفرم‌ها را جویا شویم.

متأسفانه در مورد دیفای گروپس، تا به‌ حال چنین اتفاقی نیفتاده و با وجود اینکه سورس کد این پروژه در دسترس عموم قرار گرفته است، در زمینه تأیید شدن آن از طرف شرکت‌های بزرگ و معتبر مطلبی وجود ندارد.

البته عدم شفاف سازی فنی از سوی دفی گروپس جای تعجب ندارد چرا که این پروژه نه تنها غیرمتمرکز نیست بلکه کل ماهیت فنی آن از عناصر متمرکز تشکیل شده است که در صورت شفاف سازی، پانزی بودن آن برملا خواهد شد.

در وایت پیپر دیفای گروپس چه خبر است؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید در هر پروژه کریپتو مورد ارزیابی قرار گیرد وایت پیپر (White Paper) آن‌هاست. با مطالعه وایت پیپر شما خواهید دانست این پروژه قصد دارد چه مشکلی را حل کند. 

به خاطر داشته باشید سند وایت پیپر، صرفا برای معرفی مشکل، ارائه راه حل، مباحث فنی و آمار و ارقام به کار می‌رود نه بازاریابی پروژه و تاکید بر سرمایه گذاری بر روی آن.

image 10

با بررسی وایت پیپر دیفای گروپس، چندان به نظر نمی‌رسد که کد معتبری برای ساخت این سرویس نوشته شده باشد یا مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها و سوددهی آن از طریق بات‌های دیفای انجام شود.

در محتوای وایت پیپر بیشتر بر روی مفاهیم دیفای و کاربرد‌های آن تاکید شده است در حالی که پروژه دیفای گروپس نه تنها ماهیت دیفای ندارد بلکه هیچ مدل کسب درآمد دقیقی نیز در آن ارائه نشده است.

در بخش دیگری از سند وایت پیپر این پروژه، آن‌ها بر روی بات‌های دیفای تاکید کرده‌اند. در واقع آن‌ها سعی دارند این گونه القا کنند که سود‌های نامعقول این پروژه ناشی از بات‌های معاملاتی دیفای است که می‌تواند به صورت ثابت ماهیانه تا 17% سودآوری داشته باشند.

همین دلایل، پانزی بودن این وب‌سایت را تأیید می‌کند و باعث می‌شود شایعه‌ها در مورد کلاهبرداری دیفای گروپ پررنگ‌تر شوند. 

پروژه‌های پانزی و دیفای گروپس، معمولا عمر محدودی دارند. دلیل این پدیده به طور عمده به مدل بیزینس آن‌ها باز می‌گردد. در مدل پانزی این پروژه‌ها در واقع ارزش‌ افزوده‌ای برای کاربر ندارند و استراتژی استفاده شده در این‌گونه پروژه‌های هرمی، انتقال سود از این جیب به آن جیب است. 

به همین دلیل زمانی می‌رسد که تعداد کاربران جدید و سودی که می‌توان از آن‌ها به کاربران قدیمی‌تر انتقال داد، دیگر کفاف کاربران فعلی را نداده و عمر پروژه به پایان می‌رسد.

طرح پانزی
نحوه کار استراتژی هرمی یا پانزی که سود را از کاربران جدیدتر به کاربران قدیمی انتقال می‌دهد.

اما Defi Groups همچنان به من سود می‌دهد!

مدل پانزی در شکل‌های مختلفی می‌تواند ظاهر شود.

در گذشته پروژه‌های پانزی ارزهای دیجیتال اغلب بر روی سود‌های روز شمار مانور می‌دادند. برای مثال یک پروژه سرمایه گذاری ترون ممکن بود سود‌های روزانه 1% تا 20% را به شما پیشنهاد دهد. 

هر چه سود تضمینی پانزی بیشتر باشد، سرعت سقوط آن نیز بیشتر خواهد بود. برای مثال یک پروژه پانزی با سود روزانه 20% ممکن است کمتر از یک هفته عمر داشته باشد. 

اما زمانی که دوره پرداخت سود تضمینی افزایش پیدا کند، عمر پروژه نیز به دنبال آن طولانی‌تر خواهد بود. در هر صورت، جذب کاربر جدید مهم‌ترین نقطه حیات ادامه پروژه است. 

اگر پروژه همچنان سودآوری دارد، دلیل آن در جذب بالای کاربران و نقدینگی سنگین استخر آن است که به زودی به اتمام می‌رسد.

با این حال دیفای گروپس خلاقیت‌هایی به خرج داده است. در کنار ظاهر زیبای وبسایت آن، این پروژه برای اعتماد سازی برنامه‌های آینده خود را تعیین کرده است. 

شواهدی وجود دارند که ظاهر زیبای وبسایت (یا بهتر است بگوییم لباس) دیفای گروپس و برنامه‌های آن برای ادامه پروژه باعث جلب اعتماد بسیاری از کاربران شده است. 

کسانی که در وبسایت دیفای گروپس سرمایه گذاری کرده‌اند معتقدند سودی که سرمایه‌گذاری در دیفای گروپس به دنبال دارند، مانند سودهای نامعقول سایت‌های هرمی یا استراتژی پانزی نیست و تا حدودی منطقی است.

همچنین هزینه‌ای که شما در ابتدا برای سرمایه‌گذاری در دیفای گروپس در نظر می‌گیرید؛ در انتها به شما بازگردانده شده و لازم نیست شما محصولاتی را برای ورود به این مجموعه خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: 5 کلاهبرداری رایج در حوزه دیفای + راهکارهای مقابله با آن‌ها

برای ارزیابی سود یک پروژه دیفای ابتدا باید نگاهی به میزان سود بانک‌های آمریکا داشته باشیم. در بهترین بانک‌های آمریکا، سود تضمینی سالیانه آن‌ها بین 7% تا 7.5% است که به صورت ماهیانه 0.625% خواهد بود. 

در دنیای کریپتو نیز سود‌ها به شکل سالیانه محاسبه می‌شوند. در روش Yield Farm اگر ریسک‌هایی مانند نوسان ارزش کوین را در نظر نگیریم، استخر‌های معتبر در حال حاضر میانگین حدود 25% سود سالیانه پرداخت می‌کنند.

اما این سود ثابت نیست و از 1% تا 25% بسته به وضعیت شبکه، بازار ارزهای دیجیتال، استخر‌ها و بسیاری عوامل دیگر متغیر است. 

اگر این نرخ را به صورت ماهیانه در نظر بگیریم، ممکن است بتوانید تا 2% ماهیانه سودآوری داشته باشید. استخر‌هایی نیز وجود دارند که تا 200% سود سالیانه پرداخت می‌کنند اما این سود همیشه با نوسانات شدیدی همراه است و ارزش کوین مورد نظر نیز احتمال سقوط بیشتری دارد.

 آیا در دیفای گروپس سرمایه گذاری کنیم؟ 

از نگاه یک سرمایه گذار، پاسخ کوتاه منفی است.

مهم‌ترین دلایل عدم سرمایه گذاری در دفی گروپس عبارت‌اند از:

  • وایت پیپر این پروژه هیچ ارزشی ندارد چرا که نه تنها در قالب اصولی نوشته نشده است بلکه اطلاعات فنی لازم را ارائه نمی‌دهد.
  • مدل کسب و کار این پروژه مشخص نیست و هیچ توضیحات دقیقی در مورد بازدهی و عملکرد آن ارائه نشده است.
  • ادعاهای دیفای گروپس مبنی‌بر غیرمتمرکز بودن پروژه حقیقت ندارد.
  • کیف پول‌های کاربران از نوع حضانتی هستند که این موضوع نیز برخلاف ماهیت غیرمتمرکز است.
  • سود‌های تضمینی ثابت 10 تا 17 درصد که منشا آن نامشخص است و نسبت به سایر روش‌های سرمایه گذاری رایج، منطقی نیست. 
  • پرداخت رفرال بالا از اصل سرمایه کاربر 

سوالات متداول

دیفای گروپس چیست؟

براساس اطلاعات موجود در وبسایت این پروژه، دیفای گروپس یک پروژه دیفای در حوزه ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در آن کاربران با خرید پلن‌های سرمایه گذاری، کسب درآمد می‌کنند. اما در واقعیت، دفی گروپس یک پروژه پانزی و کلاهبرداری است.

دیفای گروپس چگونه کلاهبرداری می‌کند؟

مدل کلاهبرداری دیفای گروپس از نوع پانزی است که در آن با خرید پلن‌های سرمایه گذاری، سود ماهانه ثابت 10 تا 17 دریافت می‌کنید. با کاهش جذب سرمایه گذاران جدید، این پروژه منهدم می‌شود و دیگر سودی به سرمایه گذاران پرداخت نخواهد شد.

چرا نباید در دیفای گروپس سرمایه گذاری کنیم؟

مشخص نبودن مدل کسب و کار پروژه، بی‌ارزش بودن وایت پیپر پروژه از نظر فنی، استفاده از کیف پول‌های حضانتی و ادعای پرداخت سودهای تضمینی از مهمترین دلایل عدم سرمایه گذاری بر روی این پروژه است.

جمع بندی

دیفای گروپس مانند بسیاری از پروژه‌های کریپتو، وبسایت زیبا و برنامه‌های بلند مدت ارائه می‌دهد. اما این موضوع فقط برای فریب سرمایه گذاران این پروژه است.

در عمل، دیفای گروپس با وعده سود‌های غیرمنطقی ماهانه، در یک مدل پانزی، سرمایه کاربران جدید را به سرمایه گذاران قدیمی توزیع می‌کند.

قبل از ورود به هر پروژه کریپتو، شما به عنوان سرمایه گذار باید ادعاهای آن‌ها را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهید. شرکت دیفای گروپس هیچ گونه مدل کسب و کار دقیقی برای تامین سود‌های کاربران ارائه نداده است و هیچ شفافیتی در آن وجود ندارد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمد

با این تفاسیر سرمایه گذاری کنیم یا نکنیم ؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx