صرافی بلم (Belem) چگونه از مردم کلاهبرداری کرد؟

صرافی بلم

صرافی بلم یک پلتفرم معاملاتی متمرکز ارز دیجیتال است که با ادعای سود‌های کلان با واریز ارزهای دیجیتال توانست از کاربران ایرانی زیادی کلاهبرداری کند.

همه ما می‌دانیم که صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز همیشه هدف انواع حملات و ایرادات امنیتی هستند اما در دنیای صرافی‌های متمرکز، این قضیه چالش‌های جدی را ایجاد کرده است.

صرافی Belem یکی از سایت‌هایی است که اخیرا با وعده سود‌های نامعقول خود سر و صدای زیادی به پا کرده است.

عناوین مطلب:

این پلتفرم با دعوت از کاربران ایرانی برای ثبت نام در صرافی بلم اقدام به جذب سرمایه می‌کرد که در این مسیر وعده پرداخت سود‌های کلان‌ ارزهای دیجیتال، توانست کاربران زیادی را به دام بیندازد.

در دنیای متمرکز به دلیل عدم شفافیت صرافی‌های متمرکز، نمی‌توان از ماهیت و هدف واقعی آن‌ها اطمینان حاصل کرد.

در کنار آن باید ناشناس بودن تیم توسعه دهنده یا مدیران صرافی را نیز در نظر گرفت که می‌تواند به عنوان چراغ قرمز‌های جدی تلقی شوند.

با این که صرافی‌های متمرکز ایرانی هنوز هیچ مجوزی در مورد ارزهای دیجیتال ندارند اما کاربران باید در هنگام مواجهه با پلتفرم‌هایی مانند سایت صرافی بلم، نهایت دقت را به خرج دهند.

در ادامه این مقاله به بررسی کامل صرافی Belem و چراغ‌های قرمز آن قبل از آشکار شدن کلاهبرداری آن خواهیم پرداخت. همچنین اطلاعاتی از نحوه شکایت و پیگیری پرونده نیز عنوان می‌شود.

نکات کلیدی

  • صرافی بلم ادعا می‌کرد یک پلتفرم بین المللی خرید و فروش ارزهای دیجیتال است اما عمده ترافیک آن از کشور ایران ثبت شده است.
  • کاربران می‌توانستند بدون نیاز به دانلود صرافی بلم، در آن به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند.
  • ماهیت اصلی صرافی بلم در واقع یک باند هرمی بود که با وعده سود‌های کلان، هموطنان را به دام می‌انداخت.
  • پلیس ایران برخی از متهمان این پرونده را دستگیر کرده است و آن‌ها به کلاهبرداری 8 میلیارد تومانی اعتراف کرده‌اند.

صرافی بلم چیست؟

صرافی بلم (Belem exchange) در توضیحات وبسایت خود این گونه نوشته است که یک پلتفرم ارائه خدمات بلاک‌چین و خرید و فروش دارایی‌های کریپتو بین المللی است که ایجاد بستری جامع در حوزه بلاک‌چین را دنبال می‌کند.

نکته جالب این که صرافی Belem، ادعا کرده است که این پلتفرم در کشور‌هایی مانند سنگاپور، کانادا، کره جنوبی، ویتنام، ژاپن و سایر نقاط مهم فعالیت می‌کند. تا اینجا کلاهبرداری صرافی بلم چندان برای کاربران عادی مشهود نیست.

در گوشه دیگری از ادعاهای صرافی بلم، آن‌ها می‌گویند خدمات ارزهای دیجیتال به کاربران ایرانی بدون محدودیت و حتی با درگاه‌های پرداخت ریالی قابل انجام است.

به خاطر داشته باشید در زمان نوشتن این مقاله تقریبا همه صرافی‌های بزرگ و کوچک دنیا کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند و بدون استفاده از ابزار تغییر IP برای ترید نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

belem 2
صفحه ثبت نام صرافی Belem

نمونه‌های معدودی مانند کوینکس وجود دارند که کاربران ایرانی می‌توانند بدون نگرانی از بابت‌ تحریم‌ها در آن به معامله ارزهای دیجیتال بپردازند؛ اما همچنان این صرافی، به عنوان یک پلتفرم بین المللی خرید و فروش ارزهای دیجیتال، برخلاف صرافی بلم، هیچ درگاه پرداخت ریالی ندارد.

اما در نهایت، به عنوان یک کاربر ارزهای دیجیتال، قبل از ورود به چنین پلتفرمی باید درباره صرافی بلم تحقیقات خود را آغاز کنیم. اولین کاری که باید انجام دهیم این است که ببینیم آیا ادعاهای صرافی ارز دیجیتال بلم با واقعیت مطابقت دارد؟

آیا امکان برداشت از صرافی بلم وجود دارد؟ اعتبار صرافی بلم چقدر است؟

در ادامه مقاله به بررسی چراغ قرمز‌هایی می‌پردازیم که باعث تمایز کلاهبرداری صرافی بلم از سایر صرافی‌های فعال می‌شود.

اگر قصد فعالیت با امنیت بالا در حوزه ارزهای دیجیتال را دارید توصیه می‌کنیم لیست بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی را مشاهده کنید.

سازندگان صرافی بلم چه کسانی هستند؟

اولین چراغ قرمز در هنگام مواجهه با یک پلتفرم معاملات متمرکز مانند صرافی بلم، مدیران آن است.

واقعیت این است که در سایت صرافی بلم هیچ اطلاعات تماس دقیقی برای تماس با پشتیبانی آن وجود ندارد و حتی شما نمی‌دانید گردانندگان این وبسایت چه کسانی هستند!

با این که آن‌ها با احراز هویت کاربران ایرانی هیچ مشکلی ندارند اما سیاست‌های آن‌ها نسبت به کاربران ایرانی مشخص نیست و این موضوع به عنوان یک چراغ قرمز مهم مطرح می‌شود.

شواهدی وجود دارد که ظاهرا تیم مدیریت کننده پروژه صرافی بلم، سایتی به نام شبدر چهار برگ یا Four leaf Clover است که در زمینه باند هرمی و پامپ و دامپ توکن‌های ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند (اگر می خواهید بدانید که از کجا بفهمیم ارزی پامپ می شود می توانید مقاله بورسینس را در این خصوص مطالعه کنید).

جالب است بدانید شرکت مذکور ادعا می‌کند کاربران می‌توانند به صورت تضمینی با خرید ارزهای دیجیتال معرفی شده بیش از 30% سود کنند در حالی که توکن‌های بی‌ارزش بسیاری در صرافی بلم لیست شده است که بسیاری از آن‌ها حتی یک وبسایت یا وایت پیپر هم ندارند.

به طور کلی راه ارتباطی مستقیمی با پشتیبان صرافی بلم وجود ندارد به همین دلیل در هنگام ثبت نام در صرافی بلم یا نمونه‌های مشابه، باید به خوبی همه جوانب را در نظر بگیرید چرا که پس از آشکار شدن کلاهبرداری، دیگر خیلی دیر شده است!

بررسی اعتبار صرافی بلم

هنگامی که بسیاری از کاربران در یک پروژه ارز دیجیتال یا پلتفرم کلاهبردار مانند صرافی بلم مشارکت می‌کنند، تا زمانی که علائم کلاهبرداری هنوز کاملا نمایان نشده‌اند همه چیز خوب به نظر می‌رسد، اما به محض بالا گرفتن حجم کلاهبرداری و افشا شدن ماهیت کار آن‌ها، تازه به نشانه‌ها توجه می‌شود.

در این هنگام کار از کار گذشته است و دیگر امکان بازگشت سرمایه وجود ندارد. این موضوع در مورد صرافی بلم نیز صدق می‌کند.

بسیاری از کاربران با هدف کسب درآمد بالا با ثبت نام در صرافی Belem، سرمایه گذاری یک عمر خود را از دست داده‌اند که این موضوع می‌تواند به شکل یک چرخه بی‌پایان تکرار شود.

متاسفانه بسیاری از وبسایت‌های بررسی پروژه کلاهبرداری صرافی بلم، داشتن قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی از زبان فارسی یا حتی تازه بودن پلتفرم را به عنوان سرنخ کلاهبردار بودن می‌دانند، اما اگر کمی به صرافی‌های جهانی نگاه کنیم، گزینه‌های معتبری که از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند نیز وجود دارد.

این موضوع در مورد تازه بودن پروژه نیز صدق می‌کند.

به خاطر داشته باشید در دنیای ارزهای دیجیتال، پروژه‌های متنوعی وجود دارند که هر کدام هدف خاصی را دنبال می‌کنند.

برای نمونه، برای بررسی یک صرافی غیرمتمرکز نمی‌توان از سرنخ‌های صرافی متمرکز استفاده کرد. این موضوع به صورت برعکس نیز صدق می‌کند.

belem 3
تصویری از صرافی Belem

اکنون فرض کنیم صرافی بلم با وجود ماهیت کلاهبرداری، هنوز به فعالیت خود ادامه می‌داد و شما به عنوان کاربر قصد دارید قبل از ثبت نام در آن، به بررسی اعتبار صرافی بلم بپردازید.

در ادامه به مهم‌ترین زنگ خطر‌هایی که قبل از مشارکت در صرافی ارز دیجیتال بلم و حتی نمونه‌های دیگر باید به آن توجه کنید خواهیم پرداخت:

راه ارتباطی و پشتیبانی

در بین ایمیل‌های ارتباطی، تنها‌ یک ایمیل No-replay وجود دارد که از این ایمیل برای ارسال پیام‌های یک طرفه به کاربران ارسال می‌شود و اگر شما از طریق این آدرس ایمیل به صرافی بلم پیامی ارسال کنید، آن‌ها را مطالعه نخواهند کرد.

جالب است بدانید این آدرس ایمیل معمولا در دید عموم قرار نمی‌گیرد اما این که طراح وبسایت آن را به صورت عمومی در سایت صرافی بلم نشان می‌دهند یک جای کار درست نیست.

این موضوع می‌تواند یکی از راه‌های فریب کاربران تازه کار باشد تا با دیدن ایمیل ارائه شده، این ذهنیت را پیدا کنند که صرافی Belem دارای اعتبار است.

در بخش دیگری از صرافی بلم یک افزونه چت آنلاین وجود دارد که شما به کمک آن باید بتوانید با پشتیبانی صرافی بلم صحبت کنید. اما آن‌ها هیچ پاسخی به کاربران نمی‌دهند.

پس از بالا گرفتن شکایت کاربران از صرافی بلم، این بخش نیز غیرفعال شد و دیگر خبری از آن نیست.

در صرافی‌های متمرکز مانند Belem، شما پس از واریز پول باید بتوانید در صورت بروز هر گونه مشکل، آن را با پشتیبانی مطرح کنید. بنابراین این موضوع یک زنگ خطر جدی برای صرافی متمرکز بلم محسوب می‌شود.

ثبت نام محدود به داشتن کد معرف

در صرافی‌های متمرکز رایج، شما می‌توانید در هنگام ثبت نام با وارد کردن یک کد معرف، زیر مجموعه یک سطحی معرف خود قرار بگیرید.

در برخی از پلتفرم‌ها به صورت آزمایشی دوره ثبت نام فقط با داشتن کد معرف امکان پذیر است بنابراین محدود بودن ثبت نام به کد معرف چیز بدی نیست.

اما داستان از آن‌جایی مشکوک می‌شود که صرافی یا پلتفرم مورد نظر به عنوان عملکرد اصلی خود از شما کد دعوت اجباری تقاضا می‌کند.

این موضوع به ما نشان می‌دهد که زیرمجموعه گیری یکی از عملکرد‌های اصلی صرافی است و به احتمال بالا شما محصول هستید.

در صرافی بلم برای دریافت کد معرف شما باید به گروه‌های زیرمجموعه گیری مراجعه کنید که در تلگرام اقدام به توزیع کد معرف خود می‌کنند.

جالب است بدانید کانال‌های تلگرامی زیادی با هدف آموزش صرافی بلم ایجاد شد اما در نهایت همه آن‌ها کد معرف خود را برای ورود ارائه می‌دهند.

این موضوع لزوما روش بدی نیست اما از آن‌جایی که داشتن کد معرفی در صرافی بلم ضروری است، پای یک سیستم هرمی در میان خواهد بود.

این مسئله یکی از زنگ‌ خطر‌های جدی در هنگام تحقیق درباره صرافی بلم به شمار می‌رود.

در کوین مارکت کپ یا کوین گکو وجود ندارد!

صرافی بلم خود را یک پلتفرم بین المللی معرفی می‌کند. همه صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال حداقل در یکی از وبسایت‌های کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) یا کوین گکو (CoinGecko) لیست شده‌اند.

اهمیت لیست شدن در این وبسایت‌ها از آن‌ جهت است که صرافی بلم برای تایید شدن به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال بین المللی باید مدارک و مجوز‌های خاصی را ارائه دهد که این موضوع برای لیست شدن در چنین وبسایت‌هایی اهمیت بالایی دارد.

کاربران ارزهای دیجیتال برای بررسی اعتبار صرافی‌های ارز دیجیتال مانند صرافی بلم می‌توانند به کوین مارکت کپ مراجعه کرده و وضعیت صرافی از جمله حجم معامله، بازار‌ها، مقر اصلی و سایر جزییات مورد نیاز را مشاهده می‌کنند.

لیست شدن در کوین مارکت کپ یا نمونه‌های معتبر دیگر نیازمند سپری کردن یک پروسه میان مدت است به همین دلیل صرافی‌ها معمولا کاربران خود را از فرآیند لیست شدن در کوین مارکت کپ مطلع می‌کنند.

اما اگر مدت زیادی است که صرافی کار می‌کند و سایر علائم مشکوک در آن مشاهده می‌شود و آن‌ها برای لیست شدن در این وبسایت‌ها اقدامی نکرده‌اند مسلما باید آن را به عنوان یک چراغ قرمز در نظر بگیرید.

عدم حضور در شبکه‌های اجتماعی

آیا یک پلتفرم با ادعای فعالیت بین المللی مانند صرافی بلم نباید در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین یا توییتر فعالیت داشته باشد؟

مسلما حداقل باید در توییتر یک حساب رسمی از آن‌ها مشاهده کنیم اما در مورد صرافی بلم این‌گونه نیست. پروژه‌های معتبر بین المللی از حساب توییتر برای اطلاع رسانی رسمی فعالیت خود استفاده می‌کنند.

البته داشتن یک حساب توییتر لزوما به معنای اعتبار صد در صد صرافی بلم نیست اما نداشتن آن زنگ خطر دیگری است که نشان می‌دهد این پروژه با اهداف خطرناکی در حال کار است.

احراز هویت با کد ملی

شما چند صرافی ارز دیجیتال بین المللی دیده‌اید که برای احراز هویت کاربران ایرانی از آن‌ها شماره شناسنامه و یا کد ملی دریافت کنند؟

معمولا برای احراز هویت مدارک ترجمه شده یا پاسپورت دریافت می‌شود که این موضوع در صرافی بلم مشاهده نمی‌شود. آن‌ها از شما یک کد ملی و یا شناسنامه به همراه تصویر سلفی دریافت می‌کنند.

واریز ریالی

سوال دیگری که در هنگام بررسی اعتبار Belem باید از خود بپرسیم این است که یک پلتفرم بین المللی مانند صرافی بلم در شرایط تحریم و نوسانات نرخ ارز، چرا باید ریال دریافت کند؟

اگر عملکرد صرافی بلم آن طور باشد که مدیران آن ادعا می‌کنند، آن‌ها چگونه می‌توانند این حجم از ریال را با در نظر گرفتن تحریم‌ها و نرخ بالای نوسانات تبدیل به دلار یا سایر ارزهای مقصد کنند؟

حتی در صرافی‌های بین المللی که از کاربران ایرانی پشتیبانی می‌کنند نیز امکان واریز ریالی برای آن‌ها امکان پذیر نیست چرا که خطرات مالی زیادی آن‌ها را تهدید خواهد کرد.

شت کوین‌های بی‌ارزش

با این که در صرافی بلم واریز دارایی به کمک ارزهای دیجیتال مانند تتر امکان پذیر بود اما معاملات آن فقط به ارزهای برتر بازار مانند بیت‌کوین محدود نمی‌شد.

در واقع صرافی بلم مملو از شت کوین‌های بی نام و نشانی بود که صرفا با هدف پامپ و دامپ عرضه شده‌ بودند.

این شت کوین‌ها حتی اطلاعات و مشخصات درستی ندارند و با توجه به نقدینگی پایین صرافی بلم، کاربر متحمل ریسک زیادی می‌شد (بخوانید: شت کوین چیست)

belem 5

این دو مشکل به تنهایی می‌تواند سرنخ خوبی برای عدم ثبت نام در صرافی بلم باشد.

سیگنال صرافی بلم

یکی از نکات عجیب صرافی بلم سیگنال آن بود. در این حالت آن‌ها با ارائه سیگنال خرید به کاربر اطلاع می‌دادند یک ارز خاص را در زمان خاص خریداری کرده و پس از رسیدن به تاریخ و زمان مشخص، آن را بفروشند.

سیگنال صرافی بلم یکی از نکاتی است که شما باید قبل از قرار گرفتن تحت تاثیر سود‌های آن، حواس خود را جمع کنید.

در این بخش، حتی اگر در نظر بگیریم معاملات انجام شده واقعی بوده‌اند، صرافی بلم با ترغیب کاربران به خرید ارزهای خاص، به راحتی می‌تواند دست خود را از شت کوین‌ها خالی کند که این موضوع نتیجه‌ای جز از دست دادن سرمایه نداشت.

مسلما در بین سیگنال صرافی بلم ارزهایی با رشد بالا نیز وجود داشت اما تحت کنترل بودن معاملات توسط صرافی بلم و دستکاری مستقیم، از زنگ خطرهایی است که باید قبل از ثبت نام در صرافی Belem به آن توجه کنید.

وعده سود بالا

یکی از ابزارهای مهم صرافی بلم برای به دام انداختن کاربران، وعده سود‌های بالا بود که در آن با ارائه سیگنال‌های جعلی، کاربر را ترغیب به واریز و سرمایه گذاری می‌کرد.

قبل از هر چیز باید بدانید صرافی بلم به صورت مستقیم در دستکاری معاملات دست داشت و این موضوع باعث ارائه اطلاعات جعلی از وضعیت معامله به کاربر می‌شد.

متاسفانه بسیاری از کاربران بدون داشتن اطلاعات کافی، نتوانستند جعلی بودن معاملات را تشخیص دهند.

اما وعده سود بالای صرافی Belem به اینجا محدود نمی‌شود. سیگنال صرافی Belem چیزی نبود جز کلاهبرداری پامپ و دامپ که نه تنها کاربر به واریز دارایی‌ خود به صرافی ترغیب می‌شد بلکه با خرید شت کوین‌های بی‌ارزش در یک سیستم معاملاتی ساختگی، همه چیز را از دست می‌داد.

ترافیک نامعمول صرافی

صرافی بلم ادعا می‌کرد که در بسیاری از کشور‌های جهان کاربر دارد. با این حال با بررسی ترافیک آن، متوجه می‌شویم که عمده کاربران آن از ایران هستند.

جالب است بدانید بسیاری از کاربران ایرانی به صورت مداوم از ابزار تغییر IP برای ترید استفاده می‌کنند به همین دلیل بخشی از آمار ورودی از کشورهای خارجی نیز به این دسته از کاربران اختصاص دارد.

همین موضوع کافی است تا احتمال ایرانی بودن صرافی در ذهن ما قوت بگیرد. البته صرافی‌های ایرانی بد نیستند اما صرافی بلم با ادعای سود‌های بالا، مسلما یک زنگ خطر جدی است.

مستندات و راهنمای ضعیف

سایت صرافی بلم راهنمای دقیقی از نحوه عملکرد خود نداشت و این موضوع یکی از سرنخ‌های مشکوک بودن این صرافی را به ما می‌دهد. چطور ممکن است یک صرافی بین المللی، یک راهنمای جامع نداشته باشد؟

جالب‌تر این که نحوه خرید و فروش و فرآیند‌های داخل وبسایت صرافی ارز دیجیتال Belem از طریق سرشاخه‌ها ارائه می‌شد که این مسئله باید شما را هوشیار کند.

نظرات سایر کاربران

مسلما تحقیق در مورد صرافی بلم می‌تواند دیدگاه بهتری از نظر کاربران آن در اختیار شما قرار دهد. با این حال در این روش تحقیق نیز باید نهایت دقت را به خرج دهید.

برای نمونه اگر ملاک نظرات را سایت تراست پایلوت یا مانند آن بگذاریم، مسلما به نتیجه دقیقی نخواهیم رسید چرا که در چنین وبسایت‌هایی، مدیران صرافی بلم به راحتی با خرید نظرات می‌توانند امتیاز خود را افزایش دهند.

اما اگر به بررسی نظرات مردم در سایر وبسایت‌های فارسی زبان و حتی Reddit بپردازیم، مسلما نتایج دقیق‌تر خواهند بود.

در یک نمونه اگر عبارت بلم را در بخش جستجو تلگرام وارد کنید، گروه‌ها و کانال‌های زیادی را مشاهده می‌کنید که در مورد صرافی بلم صحبت می‌کنند.

البته بسیاری از آن‌ها گروه‌های زیرمجموعه گیری است اما با انجام تحقیقات عمیق‌تر، به نتایج بهتری دست پیدا می‌کنید.

آیا برداشت از صرافی Belem امکان پذیر است؟

در اوایل پروژه ظاهرا امکان برداشت از صرافی امکان پذیر بود و آن‌ها حتی برداشت از صرافی بلم توسط درگاه‌های پرداخت ریالی نیز فراهم کرده بودند.

اما پس از مدتی، کم کم برداشت از صرافی بلم با تاخیرهای زیادی انجام می‌شد که این موضوع در نهایت باعث نارضایتی کاربران شد.

belem 6

با بالا گرفتن نارضایتی‌ها، امکان برداشت از صرافی بلم به طور کامل متوقف شد.

این در حالی بود که آن‌ها همچنان با وعده سود چند برابری راه‌های واریز و ثبت نام در صرافی بلم را باز گذاشته بودند که مسلما باعث به دام افتادن کاربران جدید می‌شد.

با توقف برداشت‌ها، وبسایت‌های بسیاری در مورد کلاهبرداری صرافی بلم نوشتند که با مطالعه نظرات کاربران آن‌ها متوجه می‌شویم متاسفانه هموطنان زیادی در دام این وبسایت گرفتار شده‌اند.

نکته دیگری در هنگام برداشت از صرافی بلم باید به آن توجه شود مبحث کارمزد بود.

کارمزدهای این صرافی برای برداشت پول بسیار بالا تعیین شده بودند و این موضوع باعث شد تا برای به صرفه بودن برداشت، بسیاری از کاربران با مبالغ بالا وارد آن شوند.

آیا صرافی بلم ایرانی است؟

با این که اطلاعات دقیقی از مدیران صرافی بلم در دست نیست و آن‌ها هیچ راه ارتباطی دقیقی را ارائه نداده‌اند اما، بسیاری از کاربران صرافی بلم بر این باور هستند که این صرافی کاملا ایرانی است.

با در نظر گرفتن ترافیک ورودی بالای سایت بلم از کشور ایران و همچنین واریز و برداشت ریالی، احتمال ایرانی بودن گردانندگان آن بسیار بالاست.

دریافت درگاه پرداخت ریالی لازمه داشتن هویت واقعی و آدرس مشخص است که بدون آن نمی‌توان حتی از درگاه پرداخت‌های واسط آن را دریافت کرد.

از طرف دیگر فعالیت سرشاخه‌های ایرانی نیز موضوعی است که نباید از یاد ببریم. تعداد بالای سرشاخه‌های ایرانی به ما می‌گوید مسلما گردانندگان این وبسایت ایرانی هستند چرا که راه اندازی چنین سیستمی بدون استخدام تعدادی سرشاخه‌ اولیه امکان پذیر نیست.

آیا می‌توانم پولم را از Belem پس بگیرم؟

پاسخ کوتاه این است که شاید بتوانید با شکایت به پول خود برسید. به خاطر داشته باشید هویت گردانندگان وبسایت کاملا مخفی است و این موضوع کار را کمی سخت می‌کند.

در حال حاضر اگر مالباخته هستید، مسلما شکایت از سرشاخه‌ها یا کسانی که شما را وارد این صرافی کرده‌اند بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

از آن‌جایی که ثبت نام در صرافی بلم فقط توسط کدهای معرف انجام می‌شود، سرشاخه‌های این پروژه را باید هدف قرار دهیم.

نحوه شکایت از صرافی بلم را می‌توان به صورت همزمان از دادگاه‌های ایران و بین المللی دنبال کرد. البته اگر مالباخته‌ها با یکدیگر هماهنگ شوند مسلما نتیجه بهتری خواهند گرفت.

لازم است بدانید در زمان نوشتن این مقاله، پلیس برخی از متهمان این پرونده را دستگیر کرده است. همچنین فرمانده انتظامی لارستان ادعا می‌کند متهمان به کلاهبرداری 8 میلیارد تومانی از شهروندان ایرانی از طریق شرکت هرمی صرافی بلم اعتراف کرده‌اند.

شکایت از سرشاخه‌ها و هماهنگی با سایر مالباخته‌ها مهم‌ترین کاری است که کاربران صرافی بلم می‌توانند انجام دهند.

در تلگرام گروهی با نام مالباختگان صرافی بلم وجود دارد که با مراجعه به آن می‌توانید از وضعیت صرافی بلم و سرشاخه‌های اطلاعات بهتری کسب کنید.

با این حال، نباید کلاه کارآگاهی خود را زمین بگذارید. مسلما اشخاصی به شما پیام خواهند داد که با واریز X مقدار ارز دیجیتال آن‌ها می‌توانند پول شما را پس بگیرند، به هیچ وجه در دام چنین کلاهبردارانی نباید گرفتار شوید.

سوالات متداول

صرافی بلم چیست؟

صرافی بلم (Belem exchange) در توضیحات وبسایت خود این گونه نوشته است که یک پلتفرم ارائه خدمات بلاک‌چین و خرید و فروش دارایی‌های کریپتو بین المللی است که ایجاد بستری جامع در حوزه بلاک‌چین را دنبال می‌کند. با این حال یک پلتفرم هرمی و پانزی است که سرمایه زیادی را سرقت کرده است.

آیا صرافی Belem کلاهبرداری بود؟

با بررسی کلی متوجه می‌شویم کلاهبرداری صرافی بلم قطعی است. مهم‌ترین سرنخ‌های کلاهبرداری صرافی Belem شامل راه ارتباطی و پشتیبانی نامشخص شامل تلفن ثابت، ثبت نام محدود به داشتن کد معرف، عدم حضور در شبکه‌های اجتماعی، واریز و برداشت ریالی در پلتفرم بین المللی، شت کوین‌های بی‌ارزش، سیگنال صرافی بلم، وعده سود‌های بالا، نظرات منفی کاربران و مستندات راهنمای ضعیت است.

چگونه از صرافی بلم شکایت کنیم؟

از آن‌جایی که سرشاخه‌های صرافی بلم ایرانی هستند، ابتدا با یک وکیل خبره در این زمینه مشورت کرده و ثبت شکایت خود را در دادگاه‌های ایران ثبت کنید. همزمان با سایر مالباختگان در این زمینه هماهنگ شوید تا روند پیگیری با سرعت بیشتری انجام شود.

وضعیت فعلی صرافی Belem چیست؟

سایت صرافی بلم از دسترس خارج شده است. پلیس برخی از متهمان این پرونده را دستگیر کرده است. همچنین فرمانده انتظامی لارستان ادعا می‌کند متهمان به کلاهبرداری 8 میلیارد تومانی از شهروندان ایرانی از طریق شرکت هرمی صرافی بلم اعتراف کرده‌اند.

نتیجه گیری

صرافی Belem یک وبسایت خرید و فروش ارزهای دیجیتال بود که در حال حاضر وبسایت آن دیگر در دسترس نیست. کلاهبرداری صرافی بلم از جهات مختلفی قابل بررسی است.

وعده سود‌های بالا، واریز و برداشت ریالی، نبود اطلاعات هویت گردانندگان وبسایت، ثبت نام محدود به داشتن کد معرف و سیگنال‌های Pump و Dump از مهم‌ترین سرنخ‌هایی است که متاسفانه بسیاری از کاربران به آن توجه نکردند.

صرافی ارز دیجیتال بلم با فعالیت سرشاخه‌های خود توانست تعداد زیادی از شهروندان را در دام خود گرفتار کند.

مسلما کسب درآمد دلاری در وضعیت فعلی ایران فکر و ذهن بسیاری از هموطنان است اما در این مسیر نباید فریب پروژه‌هایی مانند صرافی بلم را بخوریم.

طبق اطلاعات موجود، پلیس ایران برخی از متهمان صرافی ارز دیجیتال Belem را دستگیر کرده است با این حال برای رسیدن به پول خود، ابتدا با یک وکیل خبره مشورت کرده و سپس اقدام به ثبت شکایت در دادگاه‌های ایران کنید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
شهرام سلیمانی

سلام من یه مال باخته هستم حدود150میلیون پولم رفته کسی خبری چیزی داشت بهم بگه پول زحمت بود بخدااا شب روز کارکردم اسیر سایت بلم شدم هرکسی خبرداشت بهم ایمیل بزنه

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx