ارز هگز (HEX)؛ یک پروژه سرمایه گذاری یا کلاهبرداری؟

ارز هگز

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، پروژه هگز، حساب سرمایه‌گذاری بلندمدت را به بلاک‌چین آورده است!

حتما با حساب سرمایه‌گذاری بلندمدت در بانک‌ها آشنایی دارید. وقتی این نوع حساب را افتتاح کنید نمی‌توانید تا مدت مشخصی به موجودی حساب دست بزنید و در عوض سود می‌گیرید.

پروژه هگز هم همین کار را می‌کند. به کاربرانی که توکن‌های هگز خود را برای مدت زمان مشخصی در این پروتکل قفل کنند سود می‌دهد. به همین دلیل خودش را با عنوان بانک سرمایه‌گذاری کریپتو معرفی کرده است.

عناوین مطلب:

شاید فکر کنید این که موضوع تازه‌ای نیست. قضیه شبیه سایر پلتفرم‌های استیکینگ و ییلد فارمینگ به نظر می‌رسد.

بله همین‌طور است اما پاداشی که هگز برای کاربران خود در نظر می‌گیرد آن‌قدر بالاست که خیلی‌ها را به این گمان می‌اندازد که درباره قانونی بودن پروژه تحقیق کنند. با ما همراه باشید تا درباره پروژه HEX بیشتر بدانید.

نکات کلیدی

  • ارز هگز یک توکن ERC20 روی بلاک‌چین اتریوم است که هیچ ارزش ذاتی ندارد و قیمت آن براساس تقاضا بالا می‌رود. نحوه درآمدزایی پروژه آن نیز شبیه طرح‌های پونزی است.
  • نرخ بالای سود سالیانه این توکن که ممکن است تا 40 درصد هم بالا رود باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران شده است.
  • سرمایه‌گذاری در این پلتفرم با قفل کردن ارز هگز برای مدت مشخص انجام می‌شود و هرقدر مدت آن طولانی‌تر باشد سود حاصل از آن نیز بیشتر می‌شود.

پروژه هگز (Hex) چیست؟

پروژه هگز در سال 2019 در قالب استاندارد ERC20 روی بلاک‌چین اتریوم ایجاد شد؛ به این معنی که از اتریوم برای ارسال و دریافت توکن‌های HEX و تعامل با قرارداد هوشمند، اجماع و استیکینگ خود استفاده می‌کند.

روش کار HEX مبتنی بر الگوریتم اثبات صبر یا PoWa است که همان‌طور که اشاره کردیم موجب می‌شود دارندگان رمزارز هگز با قفل کردن توکن‌هایشان، سود بگیرند.

اما نکته اینجاست که باید مدت مشخصی صبر کنند تا بتوانند دوباره به توکن‌هایشان دسترسی داشته باشند.

ارز هگز هر سال حدود 3.69 درصد تورم دارد یعنی هر مقدار توکن هگز که در جریان باشد تعداد آن‌ها هر سال 3.69 درصد افزایش می‌یابد. در واقع پاداشی که به سپرده‌گذاران داده می‌شود از همین مقدار تورمی تامین می‌گردد.

درباره ارزهای دیجیتال تورمی و غیر تورمی اینجا بخوانید.

اما نکته مهم اینجاست که نرخ 3.69 درصد سود مربوط به زمانی است که 100 درصد توکن‌های هگز، سپرده‌گذاری شده‌اند اما طبق آنچه در وبسایت پروژه HEX درج شده در حال حاضر تنها 10 درصد کل ارزهای هگز وارد استیکینگ شده‌اند.

بنابراین سپرده‌گذاران هر سال حدود 40 درصد سود می‌گیرند. ارزش مالی سود کاربر به ارزش توکن Hex در هنگام سررسید استیکینگ بستگی دارد.

در این پروژه، هرقدر حجم استیکینگ و مدت آن طولانی‌تر باشد سود آن هم بیشتر است. افراد می‌توانند بازه 1 روزه تا 15 ساله را برای استیکینگ انتخاب کنند.

البته این بدین معنا نیست که اگر کسی بازه 15 ساله را انتخاب کند باید 15 سال منتظر بماند تا بتواند سودش را برداشت کند.

او می‌تواند طبق زمان‌بندی‌های مشخصی سود خود را برداشت کند اما نباید به سرمایه اصلی دست بزند. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند به‌جای برداشت سود، آن را مجددا سرمایه‌گذاری کنند تا پول بیشتری به دست آورند.

کسانی که سپرده خود را زودتر و حتی دیرتر از بازه تعیین‌شده برداشت کنند جریمه می‌شوند.

علاوه بر سودی که سپرده‌گذاران از هر بار انتشار توکن‌های هگز می‌گیرند، هربار که یک فرآیند استیک جدید را شروع کنند، پاداش جدیدی خواهند گرفت.

با انجام یک استیک جدید، توکن‌های هگز سوزانده می‌شوند و کاربران در مقابل آن، T-Shares دریافت می‌کنند.

هر‌قدر که سپرده‌گذاری طولانی‌تر باشد، کاربران تعداد بیشتری T-Shares می‌گیرند که به هر کدام از آن‌ها هر روز مقداری سود تعلق خواهد گرفت.

علاوه بر این‌ها، کاربران با معرفی سرمایه‌گذاران جدید به این پلتفرم نیز پاداش می‌گیرند.

تیم توسعه‌دهنده ارز HEX

هگز در دسامبر 2019 راه‌اندازی شد و در اولین مرحله یک ایردراپ داشت که توکن‌های خود را به صورت رایگان به هولدرهای بیت‌کوین و اتریوم داد.

در آخرین روز برپایی پروژه که با عنوان «روز پرداخت بزرگ» شناخته می‌شود همه توکن‌های هگز باقی‌مانده به مالکان توکن‌های هگز قبلی داده شد.

تصویر ریچارد هارت بنیان گذار پروژه هگز

بنیان‌گذار این پروژه ریچارد هارت (Richard Heart) است که به واسطه اینکه مدیر عامل PulseChain، یکی از فورک‌های اتریوم است در دنیای کریپتوکارنسی مشهور شده است.

او همچنین یک بنیاد غیرانتفاعی به نام ریچارد هارت دارد که روی توسعه هگز و پالس‌چین کار می‌کند.

جالب است بدانید که هارت قبلا متهم به کلاهبرداری و اجرای طرح‌های پونزی شده است. بااین‌حال همچنان اتهامات را نپذیرفته و ادعا کرده که ارز دیجیتال هگز قانونی است.  

نقشه راه پروژه هگز

ارز هگز رودمپ شفاف و مشخصی ندارد. نام اعضای تیم، نقشه راه، شرکا و اهدافی که در نظر دارد مشخص نشده‌اند. اما گفته می‌شود این توکن اهداف زیر را برای آینده دنبال می‌کند:

  • لیست شدن در صرافی‌های برتر، توسعه ویژگی‌ها و محصولاتی مثل کیف پول و صرافی هگز و ارائه خدمات دیفای (خدمات مالی غیرمتمرکز)
  • ایجاد جامعه قوی‌تر
  • شراکت بیشتر با سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف
  • امکان استکینگ NFT

در سال‌های گذشته، رویدادهای مهمی که در روند پروژه مشاهده شده‌اند به ترتیب زیر هستند:

  • سه‌ماهه اول 2020: راه‌اندازی پروژه و ارز هگز و اولین ایردراپ آن برای مالکان بیت‌کوین
  • سه‌ماهه دوم 2020: راه‌اندازی امکان استیکینگ هگز
  • سه‌ماهه سوم 2020: انتشار کیف پول هگز
  • سه‌ماهه چهارم 2020: شروع به کار صرافی هگز
  • سال 2021: راه‌اندازی خدمات مبتنی بر دیفای
  • سال 2022: جلب حمایت و توجه بیشتر و همکاری با سرمایه‌گذاران سازمانی

توکنومیک HEX

توکنومیک HEX شبیه طرح‌های پونزی است و شباهتی به اکثر ارزهای دیجیتال ندارد. توکنومیک آن مبتنی بر استیکینگ است و کاربران را به هولد کردن بلندمدت برای کسب پاداش تشویق می‌کند.

در همین راستا بخوانید: آیا ارزهای دیجیتال به ترفندهای هرمی و پونزی ارتباط دارند؟

توکنومیک ارز هگز شفاف نیست. فقط بر هولد کردن بلندمدت تاکید دارد.

مهم‌ترین اصول توکنومیک ارز هگز عبارتند از:

  • استیکینگ به معنی قفل کردن توکن‌های هگز برای دریافت سود است که سود آن با توجه به شرایط متغیر است و می‌تواند تا حدود 40 درصد هم برسد.
  • مدت زمان سپرده‌ها که می‌تواند از یک روز تا 15 سال باشد و هر قدر بیشتر باشد، کاربر سود سالیانه بالاتری دریافت می‌کند.
  • منظور از تورم یعنی همه توکن‌های هگز یکباره استخراج نشده‌اند بلکه در طول زمان ضرب می‌شوند و نرخ تورم به مرور کاهش می‌یابد.
  • هر بار که تراکنش جدیدی انجام شود درصد کمی از توکن‌های هگز سوزانده می‌شوند تا میزان ذخایر و قیمت آن پایدار بمانند.

درباره مفهوم سوزاندن توکن بیشتر بخوانید.

براسات توکنومیک ارز HEX، هر قدر تقاضا برای توکن بیشتر باشد موفقیت آن بیشتر است. بنابراین اگر افراد زیادی آن را بخرند و استیک کنند، ارزش آن بیشتر می‌شود. اما اگر تقاضا کم باشد قیمت آن افت می‌کند.

به‌این‌ترتیب سرمایه‌گذاری در آن با ریسک بالایی همراه است و به‌نوعی شبیه میم کوین‌ها عمل می‌کند که ارزش آن‌ها وابسته به عرضه و تقاضا است.

ویژگی‌های هگز

هگز با هدف افزایش سریع و زیاد قیمت توکن خود تاسیس شد اما مهم‌ترین ویژگی‌های این پروژه موارد زیر هستند:

  • نرخ بالای سود سالیانه نسبت به سایر روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال
  • پرداخت سود براساس مدت زمان سپرده‌گذاری
  • وجود مکانیسم توکن‌سوزی
  • قرارداد هوشمند متن‌باز و قابل بررسی برای همه

نشانه‌های کلاهبرداری در هگز!

با اینکه برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ارز هگز در سال‌های آینده با افزایش قیمت خوبی همراه خواهد شد و قیمت آن تا سال 2030 به 1 دلار می‌رسد، اما برخی هم آن را یک پروژه کلاهبرداری می‌دانند و دلایل زیر را برای این ادعا مطرح می‌کنند:

  • بنیان‌گذار این پروژه، ریچارد هارت که نام اصلی او ریچارد جیمز شولر است در یک پروژه اسکم در سال 2022 نقش داشته است.
  • خود ریچارد هارت گفته در پروژه هگز از تاکتیک‌هایی استفاده می‌کند که ممکن است یک کلاهبردار از آن‌ها استفاده کند و شامل طرح‌هایی برای پولدار شدن سریع است. اما تاکید کرده که هگز یک پروژه صادقانه و واقعی است.
  • توکن‌های هگز هیچ ارزش ذاتی و کاربرد واقعی ندارند و قیمت آن‌ها براساس سفته بازی بالا می‌رود. در واقع تنها هدف رمزارز هگز افزایش قیمت است.
  • مکانیسم استیکینگ ارز هگز شبیه طرح‌های پونزی است که در آن سرمایه‌گذاران با وعده و وعیدهای بلندمدت برای کسب سود بیشتر و در‌عین‌حال در نظر گرفتن جریمه، تمایلی به برداشتن دارایی خود ندارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه تشخیص پروژه‌های کلاهبرداری در ارز دیجیتال، مطالعه مقالات زیر را توصیه می‌کنیم:

احتمال اینکه هگز یک پروژه پونزی کلاهبرداری باشد بالاست

خرید ارز HEX

توکن هگز در حال حاضر در چندین صرافی از جمله یونی‌سواپ، MEXC Global، Bitget، Bkex، Dexzbitz، Poloniex و YoBit لیست شده است. برای خرید توکن کافی است در یکی از این صرافی‌ها عضو شوید.

خرید ارز هگز در صرافی‌های ایرانی هم امکان‌پذیر است. برخی صرافی‌های داخلی مثل ارزپایا این توکن را ارائه می‌کنند.

نگهداری هگز

برای نگهداری هگز می‌توانید از کیف پول‌های مختلفی استفاده کنید. اولین گزینه، کیف پول اختصاصی هگز ولت است که به صورت اختصاصی برای این رمزارز طراحی شده است.

به‌جز این مورد، سایر ولت‌هایی که از استاندارد ERC20 اتریوم پشتیبانی می‌کنند مثل تراست والت، لجر، اتمیک والت و متامسک نیز گزینه‌های مناسبی هستند.

برای هولد کردن ارز هگز میتوانید آن را در وبسایت استیکینگ هگز بگذارید و سود بگیرید.

برای هولد کردن هگز می‌توانید از برنامه استیکینگ این پلتفرم استفاده کنید. برای این کار باید ابتدا مقداری توکن هگز بخرید و به کیف پول متامسک خود انتقال دهید.

سپس به بخش استیکینگ در سایت HEX بروید. کیف پولتان را به آن کانکت کرده و مقدار هگزی که می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید را انتخاب نمایید.

مدت زمان سرمایه‌گذاری را تعیین کنید و با تایید تراکنش، توکن‌ها از کیف پول به پلتفرم منتقل می‌شوند و استیکینگ شروع خواهد شد.

قیمت ارز HEX

ارز هگز اولین بار در سال 2020 با قیمت حدود 0.00017 دلار منتشر شد و از ماه می 2021 شروع به رشد قیمت کرد و تا اواخر سپتامبر تا 67.95 دلار هم پیش رفت.

اما همان‌طور که با سرعت رشد کرده، سریع فرو ریخت و تا 0.018 دلار هم کاهش پیدا کرد. تنها اواخر مارس 2023 بود که دوباره به ارزش 0.106 دلار رسید.

برای مشاهده قیمت لحظه‌ای ارز HEX کلیک کنید. همچنین در ادامه نمودار تغییرات قیمت این توکن را می‌بینید:

نمودار قیمت ارز هگز از ابتدا تا 9 جولای 2023

سوالات متداول

پروژه HEX چیست؟

پروژه هگز مثل سرمایه‌گذاری بلندمدت بانکی است که کاربران توکن‌های هگز خود را برای مدتی در آن قفل می‌کنند و نسبت به حجم سرمایه و مدت استیکینگ خود سود می‌گیرند. با این حال قبل از سرمایه گذاری دقت کنید که نشانه‌های زیادی مبنی بر کلاهبرداری بودن پروژه و ارز HEX وجود دارد.

ارز هگز چیست؟

ارز هگز یا HEX، توکن بومی پلتفرم هگز است که سپرده‌گذاری در این پلتفرم با کمک آن انجام می‌شود و پاداش‌ها نیز در قالب این توکن به سرمایه‌گذاران داده می‌شود. این توکن از نوع ERC20 بوده و روی اتریوم ساخته شده است.

چرا پروژه هگز مشکوک است؟

بنیان‌گذار این پروژه اعلام کرده که در آن از طرح‌های شبیه کلاهبرداری استفاده می‌کند اما کلاهبرداری نیست. این شخص قبلا در پروژه‌های اسکم حضور داشته است. علاوه بر آن نرخ سود بالایی که به سپرده‌گذاران داده می‌شود و وابستگی سود آن‌ها به میزان تقاضا برای توکن، باعث شک بیشتر به کلاهبرداری بودن آن شده است.

جمع‌بندی

ارز هگز مورد توجه کسانی است که می‌خواهند از یک سرمایه‌گذاری بلندمدت سود کسب کنند. با‌این‌حال کارشناسان زیادی درباره کلاهبرداری بودن این پروژه هشدار داده‌اند.

هگز توکنومیک و نقشه راه مشخصی ندارد و هیچ‌کس نمی‌داند چه برنامه‌ای برای آینده خود دارد. علاوه بر آن میزان سود بالایی که به کاربران خود می‌دهد باعث مشکوک‌تر شدن پروژه شده است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx