ارز BRG (توکن بریج)؛ یک پروژه واقعی یا کلاهبرداری؟

ارز brg

در میان پروژه‌های ارز دیجیتال، همیشه نمونه‌های کلاهبرداری و توکن‌های پرخطر وجود دارد. اما ارزیابی پروژه‌هایی مانند ارز BRG قبل از سرمایه گذاری بر روی آن‌ها، کاملا برعهده سرمایه گذاران آن است.

همه ما می‌دانیم بازار ارزهای دیجیتال تابع هیچ قانون خاصی نیست و به دلیل عدم وجود سیستم‌های احراز هویت و نظارتی، جابه‌جایی پول به دور از چشم قانون گذاران کار چندان مشکلی نیست.

ارزیابی دقیق پروژه‌هایی همچون ارز دیجیتال ایرانی BRG نیازمند تحقیق و داشتن کمی اطلاعات فنی است.

عناوین مطلب:

در این مقاله ما به بررسی ارز BRG و وضعیت آن خواهیم پرداخت. شما می‌توانید از آینده ارز BRG و سرنوشت توسعه دهندگان آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.  

ارز BRG چیست؟

قبل از این که از خود بپرسیم ارز بریج اوراکل چیست باید به سرویس‌های اوراکل توجه کنیم.

توکن BRG ارز مورد استفاده یک اوراکل بلاک‌چینی است که در آن قراردادهای هوشمند می‌توانند داده‌های مورد نیاز خود را از خارج از بلاک‌چین دریافت کنند.

البته این مفهوم چیز جدیدی نیست و استفاده از داده‌های برون زنجیره‌ای توسط پروژه‌های معروف دیگری مانند ChainLink به اوج خود رسیده است.

در دنیای بلاک‌چین و پلتفرم‌های قرارداد هوشمند، مشکل از آن‌جایی آغاز می‌شود که شبکه‌های بلاک‌چینی نمی‌توانند از داده‌های خارج از شبکه استفاده کنند.

برای مثال شما نمی‌توانید قیمت یک سهام بورسی را به راحتی به قرارداد هوشمند وارد کنید مگر با استفاده از یک اوراکل بلاک‌چینی که در آن داده‌ها با روش‌های مخصوص اعتبارسنجی و وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: با اوراکل‌های بلاک‌چین، نحوه کارکرد و انواع آن‌ها آشنا شوید

brg 2

بریج اوراکل و توکن بریج نیز دقیقا با همین هدف اما در شبکه ترون در سال 2020 فعالیت خود را آغاز کرد.

در آن زمان، ارز BRG ادعا می‌کرد جزو اولین اوراکل‌های فعال در شبکه ترون است که می‌تواند به قراردادهای هوشمند و به طور کلی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موجود در این بستر خدمات ارائه دهد.

با این حال، آینده ارز BRG آن طور که نقشه راه آن تعیین شده بود پیش نرفت و امروز در دنیای ارزهای دیجیتال آن را با عنوان یک پروژه کلاهبرداری می‌شناسند.

در هنگام بررسی پروژه ارز بریج اوراکل چراغ‌های قرمز‌ مهمی وجود دارد که باید به عنوان درس عبرت آن‌ها را بررسی کنیم.

بریج اوراکل توسط چه کسی توسعه یافته است؟

در بین توسعه دهندگان این توکن، نام چند شخص به چشم می‌خورد که از بین همه آن‌ها، سینا استوی که قبلا با صرافی کریپتولند (که در نهایت یک کلاهبرداری از آب درآمد) شناخته شده بود، بیشتر مورد توجه است.

او توکن NFT توییت جک دورسی (یکی از بنیان‌گذاران توییتر) را به قیمت بالایی خریداری کرد.

در شهریور سال 1399، سینا استوی به همراه چند نام مشهور در حوزه ارزهای دیجیتال، پروژه‌ ارز بریج اوراکل را ایجاد کردند. نماد ارز سرویس بریج اوراکل با علامت BRG در شبکه ترون شناخته می‌شود.

البته سینا استوی نقش اصلی در ایجاد این سرویس داشته است اما نام‌هایی همچون Mate Tokay و Sydney Ifargan نیز به عنوان مشاور و هم بنیان گذار در کنار او حضور داشته‌اند.

در بین اشخاصی که با این پروژه همکاری کرده‌اند، آقای mate Tokay که قبلا در ایجاد وبسایت‌های Bitcoin.com و Bitcoinist.com نقش کلیدی ایفا کرده است، همکاری خود را پروژه ارز دیجیتال BRG قطع کرد.

علت قطع همکاری او عدم پرداخت دستمزد تعیین شده با قرارداد 37.5 میلیون ارز BRG بود.

ناگفته نماند که این مقدار توکن در آن زمان حدود نیم میلیون دلار ارزش داشت و آقای Tokay به دلیل عدم پرداخت آن علیه سینا استوی، سازنده اصلی ارز BRG شکایت کرد.

در این شکایت، آقای Tokay گفته بود عرضه در گردش ارز BRG با مقدار ادعا شده در تضاد است.

همچنین دستکاری قیمت توکن نیز در این شکایت مطرح شده بود و باعث موج گسترده‌ای از شکایت‌ها و انتقادات به سوی سینا استوی شد.

لازم به ذکر است پس از شکایت‌های گسترده سرمایه گذاران ایرانی این توکن، تیم توسعه دهنده آن در ایران بازداشت شده‌اند و از آخرین وضعیت اعضای توسعه دهندگان آن اطلاعات دقیقی در دست نیست.

آینده ارز BRG

پس از آغاز پروژه و تبلیغ گسترده آن در وبسایت‌های ایرانی و هدف گذاری کاربران فارسی زبان، بسیاری از کارشناسان و تیم‌های امنیتی و Audit‌ درباره کلاهبرداری این ارز هشدارهای زیادی داده‌اند.

اما قبل از آن سرمایه گذاران زیادی در دام ارز BRG گرفتار شده‌ بودند. موضوع کلاهبرداری ارز BRG چراغ قرمزهایی دارد که باید قبل از سرمایه گذاری بر روی آن، بیشتر دقت کنیم.

brg 3

همان‌طور که گفته شد، بین تعداد ارز دیجیتال BRG در گردش و مقدار اعلامی از سوی وبسایت این پروژه تفاوت‌های بزرگی مشاهده می‌شود.

اما ممکن است برای‌تان سوال شود، چگونه تفاوت این دو می‌تواند باعث برملا شدن کلاهبرداری یک ارز دیجیتال شود؟

بیشتر بخوانید: انواع عرضه (Supply) در ارزهای دیجیتال

وقتی تعداد عرضه توکن‌های در گردش ارز BRG‌ از تعداد اعلامی آن از سوی وبسایت بیشتر می‌شود یعنی سازنده آن قصد دارد با ضرب توکن‌های بیشتر و عرضه آن در صرافی‌ها، از نقدینگی موجود به نفع خود استفاده کند.

این موضوع در نهایت منجر به کاهش قیمت ارز BRG و سقوط آن می‌شود. با انتشار این اخبار، صف فروش سنگینی ایجاد شد که به دنبال آن سرمایه گذاران بسیاری در آن متضرر شده‌اند.

البته تنها راه تشخیص تفاوت تعداد توکن‌های در گردش نسبت به مقدار اعلامی با بررسی اطلاعات درون زنجیره‌ای (On-chain) شبکه مورد نظر امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: تحلیل درون زنجیره‌ای چیست؟ + پلتفرم‌های ارائه دهنده تحلیل Onchain

در نمونه دیگر، اگر تعداد توکن‌های ارز BRG با توجه به ادعاهای وبسایت آن قرار است ثابت باشد، چرا تابع Mint در قرارداد هوشمند آن وجود دارد؟

این تابع به مدیران قرارداد هوشمند این اجازه را می‌دهد تا به راحتی تعداد دلخواه توکن جدید ضرب کرده و به کیف پول خود واریز کنند.

چراغ قرمز دیگر در توکنومیک ارز BRG‌ است. قبل از سرمایه گذاری و بررسی آینده یک پروژه باید به نحوه تقسیم و توزیع ارزها دقت کنید.

brg 4

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، 10 ولت حدود 78% توکن‌ها را در اختیار دارند.

اما با کنار هم قرار دادن 50 کیف پول ارز BRG، متوجه می‌شویم که 95% توکن‌های موجود در اختیار چند نفر است که به راحتی می‌توانند بازار را دستکاری کنند.

با توجه به آمار بالا، خرده فروشان این ارز کمتر از 1% از کل توکن‌های آن را در اختیار دارند.

در اردیبهشت سال 1400، در بیانه‌ای اعلام شد ارز دیجیتال ایرانی BRG یک توکن غیرقانونی، بدون پشتوانه و غیرمعتبر است.

لازم به ذکر است سینا استوی طی شکایت سرمایه گذاران ایرانی دستگیر شد اما به دلایل نامعلوم آزاد شد و اکنون به خارج از کشور متواری شده است.

از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه ارزهای دیجیتال هشدارهای زیادی در مورد مکانیزم پانزی این پروژه داده‌اند.

بیشتر بخوانید: آیا ارزهای دیجیتال به ترفندهای هرمی و پونزی ارتباط دارند؟

در این حالت بسیاری از سرمایه گذاران اولیه این ارز سود زیادی کسب کرده‌اند اما سرمایه گذارانی که بعدا اقدام به خرید ارز BRG‌ کرده‌اند، به طور کامل در ضرر هستند.

اگر به فکر خرید ارز BRG هستید باید در مورد کلاهبرداری آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. بسیاری از سرمایه گذاران فعلی در مورد آینده ارز BRG هیچ امیدی ندارند.

ارز BRG در کدام صرافی است؟

با وجود کلاهبرداری ارز BRG، آیا هنوز خرید این امکان پذیر است؟

با این که بسیاری از صرافی‌های متمرکز آن را از لیست ارزهای خود حذف کرده‌اند اما همچنان ارز دیجیتال BRG در صرافی‌های غیرمتمرکز P2P قابل معامله است.

پس از شکایت سرمایه گذاران و افزایش موج فروش، قیمت ارز BRG افت زیادی کرده است به طوری که بیش از 90% از ارزش اولیه خود فاصله دارد.

اگر شما هم یکی از سرمایه گذاران متضرر ارز BRG هستید، می‌توانید با مراجعه به صرافی کوینکس آن را با جفت ارز USDT معامله کنید.

بسیاری از سرمایه گذاران برای انتخاب کیف پول ارز BRG از ولت‌های صرافی‌ها استفاده می‌کنند که این موضوع می‌تواند باعث به خطر افتادن دارایی‌های آن‌ها شود.

با توجه به استقرار ارز BRG در شبکه ترون، کیف پول ترون لینک (TronLink) گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

سوالات متداول

ارز BRG‌ چیست؟

توکن BRG، ارز مورد استفاده یک اوراکل بلاک‌چینی است که در آن قراردادهای هوشمند می‌توانند داده‌های مورد نیاز خود را از خارج از بلاک‌چین دریافت کنند.‌ اما در اصل ارز BRG‌ یک پروژه کلاهبرداری بود که در آن کاربران ایرانی متحمل بیشترین ضرر شده‌اند.

آیا ارز BRG‌ کلاهبرداری است؟

از نگاه بسیاری از متخصصان، ارز BRG یک پروژه کلاهبرداری پانزی است. در حال حاضر سرمایه گذاران مالباخته این ارز در وضعیت بلاتکلیف به سر می‌برند.

ارز BRG در کدام صرافی قابل معامله است؟

ارز BRG در 6 صرافی از جمله کوینکس (Coinex) با جفت ارز USDT قابل معامله است.

نتیجه گیری

ارز BRG یک ارز دیجیتال ایرانی است که توسط سینا استوی، موسس صرافی کریپتولند، ایجاد شد.

با این که ارز بریج خود را یک پروژه جهانی معرفی کرده بود اما عمده تبلیغات این ارز بر روی کاربران ایرانی معطوف شد که به دنبال خرید ارز بریج توسط کاربران ایرانی، متاسفانه افراد زیادی متضرر شده‌اند.

جدای از این که یک پروژه ارز دیجیتال ایرانی است یا خیر، شما به عنوان سرمایه گذار باید به خوبی در مورد پروژه مورد نظر تحقیق کنید.

برای مثال ارز دیجیتال BRG‌ یک نمونه کلاهبرداری پانزی است که در آن بسیاری از کاربران از سود حاصل از این سیستم رضایت دارند اما در طرف دیگر، گروه بزرگ‌تری وجود دارد که همه سرمایه خود را به دلیل خرید ارز بریج از دست داده‌اند.

در حال حاضر قیمت ارز BRG فاصله زیادی از اوج خود دارد که در نتیجه آن می‌توان گفت، سرمایه گذاران ارز BRG، چیزی برای از دست دادن ندارند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx