کلاهبرداری بزرگ پروژه شارک دیفای (SharkDeFi)

پروژه شارک دیفای

یکی از پروژه‌های کلاهبرداری بلاک‌چین که در سال 2020 قربانیان زیادی گرفت، پروژه شارک دیفای بود.

پروژه‌ای که اخبار مربوط به آن برای مدتی بازار و سرمایه‌گذارانش را در بهت بزرگی برد و هنوز هم مالباختگان زیادی در تلاش برای بازپس‌گیری سرمایه‌های خود هستند.

اگر جزء سرمایه‌گذارانی هستید که به‌تازگی وارد بازار شده‌اند و در حال کسب تجربه از این بازار هستید، شناخت پروژه‌های اسکمی که در نهایت مشخص می‌شود یک کلاهبرداری بزرگ هستند، کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری برای قدم برداشتن در این بازار حرکت کنید.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: 4 نشانه که یک ارز دیجیتال اسکم (کلاهبردار) است

شناخت این پروژه‌ها باعث می‌شود تا با هوشمندی بیشتری در بازار پرقدرت و غیرقابل‌پیش‌بینی کریپتو سرمایه‌گذاری انجام دهید.

برای همین بسیار مهم است که درباره این پروژه‌های و سرنوشت آن‌ها اطلاعات کسب کنید. هیچ چیزی به‌اندازه اطلاع از این پروژه‌ها و شناخت این پرچم‌های قرمز، نمی‌توانند هوشیاری و دقت بیشتر شما را بیدار کنند.

درباره پروژه کلاهبرداری شارک دیفای چیزی می‌دانید؟ اگر پاسختان منفی است خواندن این مطلب کمک می‌کند تا پروژه‌های کلاه‌برداری دیفای را بشناسید. همراه ما بمانید.

پروژه شارک دیفای (SharkDeFi) چیست؟

پروژه شارک دیفای (SharkTron) یک پروژه DeFi بر روی بلاک‌چین TRON است که توسط یک توسعه‌دهنده ناشناس با نام مستعار دانیل وود ایجاد شده بود.

بر اساس یک بیانیه رسمی مطبوعاتی، هدف اصلی این پروژه ایجاد یک پلتفرم کامل و خودمختار با امکان انتقال تدریجی خودگردانی به اعضای جامعه بود.

دنیل وود درباره این پروژه گفت بود ماهیت اصلی آن استفاده از توکن‌های TRX برای استخراج توکن‌های SWD است.

همچنین وود از کاربران TRX خواسته بود تا کوین‌های خود را در صرافی SHARK) SRX) که از توکن‌های بومی این پلتفرم پشتیبانی می‌کند، به اشتراک بگذارند.

این توضیحی بود که درباره این پروژه و برای معرفی به بازار و سرمایه‌گذاران مطرح شد. توضیحی که در ظاهر می‌تواند بسیار قابل‌قبول، بدون نقص و منطقی باشد، اما در نهایت و در عمل، ثابت کرد جزء یک پروژه کلاهبرداری چیز دیگری نبوده است!

البته سرمایه‌گذاران زیادی هم قبل از برملاشدن ماهیت این پروژه توانستند به سود و بازدهی برسند، اما آمار کلاهبرداری‌ها و ضرر‌هایی که برای سرمایه‌گذاران این پروژه اتفاق افتاد را اصلاً نمی‌توان نادیده گرفت.

SharkTRON یک اکوسیستم تمام چرخه (full-cycle ecosystem) مستقل بود. اعضای پلتفرم آن از توکن‌های TRX برای استخراج توکن‌های SWD استفاده می‌کردند. کاربران می‌توانستند این توکن‌ها را برای فعالیت‌های درون پلتفرم استفاده یا در JustSwap مبادله کنند.

این پروژه در واقع قصد داشت چارچوب کسب سود را که در بین پروژه‌های DeFi مبتنی بر ETH محبوب است، کپی کرده و در بلاک‌چین ترون اجرا کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با دیفای 2؛ جدیدترین سیستم مالی مبتنی بر اتریوم

با این‌ حال، جدا از این موضوع، اکوسیستم SharkTRON امکانات شرط‌بندی در پلتفرم SharkDice را هم فراهم کرده بود و این یکی از مواردی است که باعث شده شباهت پروژه شارک دیفای با پروژه‌های دیفای مبتنی بر اتریوم از بین برود.

درواقع اعضای انجمن می‌توانستند از توکن‌های SRX و TRX خود برای شرط‌بندی و دریافت جایزه‌ای استفاده کنند که در پلتفرم این پروژه هم قابل‌استفاده بود.

در نهایت، وقتی که پروژه بین کاربران بیشتری مطرح شد، توسط خالق آن، یعنی دنیل وود بسته شد و کل ارز ترونی که در این پروژه کسب شده بود به کیف پول دیگری انتقال پیدا کرد.

نتیجه این پروژه کلاهبرداری، متضرر شدن چند صد میلیونی اعضای پروژه بود که متاسفانه تعداد زیادی از کاربران ایرانی هم در این جمع حضور داشتند!

شارک دیفای
شارک دیفای بیش از 400 میلیون TRX را به سرقت برد!

پرچم‌های قرمز کلاهبرداری پروژه شارک دیفای

یکی از چیزهایی که باعث می‌شود شناخت یک پروژه کلاهبرداری یا اسکم آسان شود، توجه به پرچم‌های قرمز (علائم کلاهبرداری بودن پروژه) آن است.

بیشتر بخوانید: سه معیار مهم برای تحلیل توکن‌های دیفای

این پرچم‌های قرمز به ترتیب زیر معرفی می‌شوند:

  • وعده سودهای کلان و بازدهی قابل‌ توجه در کوتاه‌مدت و بلندمدت
  • تشابه با برنامه‌‌های هرمی و جذب زیرمجموعه برای دریافت سود بیشتر
  • نداشتن انجمن یا جامعه‌ای مشخص برای ارائه و تبادل نظر
  • استفاده از واژه قرارداد هوشمند برای موجه کردن پروژه
  • نبود نیاز و کاربرد در دنیای واقعی برای پروژه معرفی شده

وجود این پرچم‌های قرمز مواردی بود که توجه افراد زیادی را به پروژه شارک دیفای جلب کرد.

بعد از معرفی و راه‌اندازی این پروژه، طولی نکشید که کاربران تلاش کردند با صحبت درباره پرچم‌های قرمز پروژه، درباره واقعیت آن مطمئن شوند تا اگر نشانه‌ای مبنی بر واقعی بودن این پرچم‌ها بود، هر چه زودتر از این پروژه بیرون بیایند.

با این‌ حال این موارد توسط جاستین سان ، بنیادگذار ترون نادیده گرفته شد. حتی جاستین سان در جایی گفته بود که رویه شارک ترون شباهت بسیار زیادی به یکی دیگر از محصولات سان که همان صرافی غیرمتمرکز Justswap) DEX) است، دارد.

علاوه بر این، در گزارشی که درباره پروژه شارک منتشر شد، اشاره شده است که صرف‌ نظر از مشکلات نصب جاست سوآپ (Justswap)، این پلتفرم همچنان مهر تأیید خود را به پروژه Sharktron با قراردادن اسم آن در لیست سفید نگه داشته و به طور رسمی کلاهبرداری انجام شده را نپذیرفته است!

درباره پروژه‌های کلاهبرداری دیفای بیشتر بدانید

در نهایت و در ماه اکتبر 2020 بنیاد ترون اعلام کرد پروژه شارک دیفای یک کلاهبرداری بزرگ بوده که به ارزش 10 میلیون دلار توکن TRX را به سرقت برده است.

در حالی که میزان دقیق سرقت ناشناخته باقی مانده است، کاربران توییتر از ضرر 366 تا 400 میلیون TRX (حدود 10 میلیون دلار) صحبت می‌کنند.

البته با وجود تایید کلاهبرداری، بنیاد ترون اطلاعات کامل‌تری را درباره پروژه کلاهبرداری شارک دیفای منتشر نکرد تا به طور غیر مستقیم به دارندگان توکن Sharktron بگوید که بخشی از وجود گمشده واقعاً مسدود شده‌اند و دسترسی به آنها دشوار است.

البته این سکوت چیزی نبود که سرمایه‌گذاران مال‌باخته را قانع کند. درنهایت بنیاد ترون جاستین سان درباره این رویداد اطلاعیه‌ای منتشر کرد و گفت:

«ما در رابطه‌ با کلاهبرداری شارک دیفای با بایننس در تماس بوده‌ایم و برای شناسایی وجوه و افراد پشت این رویداد تعامل داشته‌ایم. بخشی از وجوه در واقع در بایننس مسدود شده است و به دارندگان توکن در صرافی OKEx که نمی‌تواند به دارایی‌هایی خود دسترسی داشته باشند، غرامت پرداخت می‌کنیم. اگر از قربانیان پروژه کلاهبرداری شارک دیفای بودید، لطفاً گزارشی از ضرر مالی خود را به ما اطلاع دهید. ما همچنین تمام تلاشمان را برای مراقبت از دیگر پروژه‌های دیفای انجام خواهیم داد.»

پس از اعلام اطلاعاتی که درباره پروژه شارک دیفای منتشر شد، کاربران در توییتر شروع به پرس‌وجو درباره سایر پروژه‌های دیفای کردند و در مورد وعده بازدهی بالا در یک محدوده زمانی بسیار کوتاه که هدف بسیاری از پروژه‌های دیفای است دچار شک و ابهام شدند.

برخی از سرمایه‌گذاران حتی پس از آنکه دارندگان توکن مشکلات دسترسی به سایت Sharktron را گزارش دادند، شروع به اتهام‌زنی درباره دیگر پروژه‌های دیفای کردند.

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد سرمایه‌گذاری در دیفای بدانید

پروژه Shark Defi
اتهام همکاری بنیاد ترون با توسعه‌دهنده شارک دیفای در این سرقت بزرگ مطرح است!

جمع‌بندی

 از پروژه شارک دیفای گفتیم و اخبار منتشر شده درباره این پروژه کلاهبرداری شارک دیفای را بررسی کردیم.

علی‌رغم اینکه مدت‌ها از برملا شدن این پروژه می‌گذرد، هنوز هم سرمایه‌گذاران زیادی موفق به بازپرداخت دارایی‌های خود نشده‌اند. متأسفانه تعداد از این سرمایه‌گذاران متضرر هم کاربران ایرانی هستند که به این بازار اعتماد کرده بودند.

شما تجربه‌ای درباره این پروژه‌های کلاه‌برداری دیفای دارید؟ اطلاعاتی از این پروژه‌ها تابه‌حال کسب کرده‌اید؟ آیا در طول مدت حضور خود در بازار، با گرفتاری در دام پروژه‌های اسکم بلاک‌چین، سرمایه‌تان را از دست داده‌اید؟

تجربیات و اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید. خواندن یک تجربه از شما هم می‌تواند به خودتان و دیگر افراد متضرری که از این پروژه‌های کلاهبرداری آسیب دیده‌اند کمک کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال

5 1 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx