چگونه از سرمایه خود با هوش مالی محافظت کنیم؟

blank

حتما شما هم بارها این ضرب المثل قدیمی را شنیده اید که «پول، پول میاره!»…

هوش مالی و ذکاوت گذشتگان به خوبی در این ضرب المثل نمایان می‌شود. نیاکان ما به خوبی می‌دانستند که برای داشتن دارایی بیشتر، باید پول بیشتری هم داشته باشیم.

  • اما به راستی چطور باید در زندگی به پول بیشتر برسیم؟
  • چطور می‌توانیم مثل افراد ثروتمند جهان هر روز بر ثروت خود بیفزاییم؟
  •  و چطور می‌توانیم از فرصت‌های کوچک، ثروت‌های بزرگ بسازیم؟

برای رسیدن به جواب این سوالات و هزاران سوال مشابه دیگر که هر روز ذهن ما را به خود مشغول می کند، باید بدانیم:

عناوین مطلب:

هوش مالی چیست و چگونه با هوش مالی می توانیم حافظ سرمایه خود باشیم؟

اگر به دنبال پاسخی برای این سوال هستید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما هم مثل افراد بزرگ جهان نسبت به راه های پولدار شدن آگاهی پیدا کنید ..

هوش مالی چیست؟

هوش مالی یعنی هر واکنشی که شما نسبت به پول نشان می‌دهید! شاید این ساده‌ترین و بهترین تعریفی باشد که می‌توان برای این عبارت ارائه داد.

اما اگر بخواهیم این مفهوم را کمی گسترش دهیم، باید بگوییم رفتاری که شما نسبت به پول دارید، هوش مالی شما را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: 5 ضریب هوش مالی چیست؟

اگر نگاهتان به پول، یک ابزار صرفا برای برطرف کردن خواسته‌های مالی شماست، باید بگویم باید قدر در نگرش خود نسبت به پول تغییر و تحول ایجاد کنید؛ اما اگر پول را وسیله ای می‌بینید برای اینکه دنیای بزرگتری داشته باشید و جهان دیگری را کشف کنید، باید به هوش مالی خود ببالید…!

بهتر است کمی صبر کنید…قدری تامل روی جمله آخر پاراگراف قبلی ما را به تعابیر بهتری از هوش مالی می‌رساند. اگر کمی دقیق‌تر بنگریم، هوش مالی یعنی اینکه شما چطور در شرایطی که دستیابی به موفقیت‌های مالی دشوار است و یا حتی گاهی دور از ذهن، بتوانید برای خود ثروتی مثال زدنی خلق کنید.

برای موفق شدن در هرکاری باید آن را اموزش دید و بارها تمرین کرد،
برای ثروتمند شدن هم باید یاد بگیرید ثروت بسازید و آن را تکرار کنید!

حال که با مفهوم هوش مالی آشنا شدید، نوبت می‌رسد به پاسخ این سوال که:

چطور با هوش مالی می‌توانیم حافظ سرمایه خود باشیم؟

پول

باهوش باشید تا پولدار شوید!

اگر در مدرسه و یا دانشگاه نمرات خوبی نداشتید، ممکن است با دیدن این جمله از ثروتمند شدن ناامید شوید، اما باید بدانید که این هوشمندی با آنچه که تاکنون در مورد افراد نابغه در کلاس‌های درس می‌دیدیم و می‌شنیدم، زمین تا آسمان تفاوت دارد.

هوش مالی هیچ ارتباطی به مدارک تحصیلی یا معدل کل سه سال آخر دبیرستان شما ندارد. هوش مالی یعنی اینکه بتوانید در موقعیت‌های مختلف مالی تصمیمات درست و عاقلانه را جایگزین تصمیم گیری‌های عجولانه کنید.

خب حالا برای اینکه بتوانید بهتر تصمیم بگیرید باید مهارت‌هایی را در خود تقویت کنید. این مهارت‌ها به شما کمک می‌کند، انتخاب‌های درستی داشته باشید. انتخاب درست در زمان درست، همواره بهترین فرمول برای موفقیت بوده است.

ما در اینجا برخی از این مهارت‌ها را به شما یادآوری می‌کنیم، اما در نهایت این هوشمندی شماست که چطور این مهارت‌ها را در زندگی خود به کار ببرید!

یاد بگیرید که درآمد کسب کنید.

برای اینکه بتوانید هوش مالی خود را افزایش دهید باید بتوانید بهترین روش‌های کسب درآمد را تا حد ممکن بشناسید و آنها را به خدمت خود درآورید. قطعا بهترین روش برای همه یکسان نیست.

پس به دنبال روشی باشید که بیشتر از همیشه بتوانید از توانمندی‌های و استعداد‌های خود بهره بگیرید. بهترین روش، روشی است که تمام توانمندی‌های شما را به کار گیرد.

هدف خود را بشناسید. بر روی آن تمرکز کنید و بدانید برای رسیدن به هدف‌تان باید تلاشتان را چند برابر کنید. خودتان را باور داشته باشید و اعتماد به نفستان را افزایش دهید تا بتوانید مسیر درست برای رسیدن به هدف را پیدا کنید.

یکی از مهارت‌هایی که به شما کمک می‌کند درآمد بیشتری کسب کنید، کنترل احساسات در زمان‌های حساس است. باید یاد بگیرید چطور در زمان‌های حساس، بر احساسات خود غلبه کنید تا بتوانید انتخاب درست‌تری داشته باشید.

برای رسیدن به نتیجه و درآمد مطلوب صبور باشید. راهی را انتخاب کنید که درآمد بیشتری را نصیب شما می‌کند. یاد بگیرید به درآمد‌های مختصر در مدت کوتاه بسنده نکنید، هوش مالی یعنی اینکه کمی بیشتر صبر کنید اما درآمد بیشتری داشته باشید…

پول خودتان را حفظ کنید!

همه کسب و کارها همیشه چیزی برای فروش به شما دارند. اما تصمیم در مورد خرید وسایل مختلف به هوش مالی شما بستگی دارد. در هنگام خرید از خود بپرسید آیا این وسیله من ثروتمندتر می‌کند یا فقیرتر؟

مراقب خوره‌های پول که بر ثروت شما چنگ می‌اندازند، باشید. مالیات‌های سنگین، بانک‌هایی که پول شما را به عنوان سپرده از چنگ شما در می‌آورند و کسب و کارهایی که به هر طریقی سعی می‌کنند چیزی به شما بفروشند. همه و همه عواملی است که به نوعی سرمایه را از دست شما خارج می‌کند.

پس پیش از هر خرید یا سرمایه گذاری اطلاعات خود را در مورد آن افزایش دهید و با دانش بیشتری نسبت به آن عمل کنید.

پول خود را بودجه بندی کنید

شما باید بتوانید هزینه‌های ثابت خود را کنترل کنید. در واقع همیشه باید بخشی از درآمد خود را به هزینه‌های ثابت اختصاص دهید.

ضمن اینکه همیشه باید مبلغی را پس انداز کنید. پس انداز بخشی از هزینه‌های ثابت است و معمولا ده درصد درآمد را شامل می‌شود.

برای کنترل بهتر هزینه‌های ثابت خود دو راه دارید: یا هزینه‌های خود را کاهش دهید، یا درآمد خود را افزایش!

تجربه ثابت کرده افزایش درآمد در بلند مدت روش موثری است.

برای مدیریت بهتر هزینه‌ها در بحران‌های مالی به جای خرج نکردن پول، آن را برای اولویت‌ها هزینه کنید. هزینه‌های اضافی خود را کاهش دهید و به جای آن برای دانش و ارتقا دانسته‌هایتان هزینه کنید.

ریاضی را دریابید!

تعجب نکنید، برای اینکه بتوانید دو دوتا چهارتا کنید باید ریاضی بدانید! بخش بزرگی از هوش مالی افراد به توانمندی آنها در محاسبات ریاضی بستگی دارد. اینکه شما بتوانید حساب خود را مدیریت کنید و جایگاه هزینه‌ها و درآمد‌ها را در حساب خود مشخص کنید، به اندک دانش ریاضی احتیاج دارید.

برای درک بهتر این قضیه به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید من یک وسیله را با لوازم جانبی آن 110 هزار تومان خریده‌ام، حال اگر به شما بگویم قیمت وسیله اصلی صد هزار تومان از لوازم جانبی آن بیشتر است، در وهله اول شاید همه فکر کنند قیمت آن صد هزار تومان بوده است.

اما یک محاسبه ساده ریاضی می‌توان گفت که قیمت وسیله اصلی 105 هزار تومان بوده و لوازم جانبی آن 5 هزار تومان!

بسیاری از محاسبات مالی در زندگی روزمره به همین سادگی است. با کمی دقت و افزایش مهارت خود در مسائل ریاضی می‌توانید بودجه و هزینه خود را مدیریت کرده و درآمد خود را روز به روز افزایش دهید!

سخن آخر

و در پایان بدانید داشتن هوش مالی بیشتر از اینکه یک ویژگی ارثی و ژنتیکی در افراد باشد، یک مهارت است. مهارتی که با افزایش دانش خود در زمینه‌های مرتبط مالی به راحتی می‌توانید آن را ارتقا دهید. پس برای اینکه بتوانید پول پارو کنید، گاهی فقط کافیست که به مهارت و دانش خود بیفزائید!

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش سواد و هوش مالی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx