چرا داشتن هوش مالی مهم است؟

blank

دنیای امروز، دنیای تخصص‌ها به شمار می‌رود.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، در روزگار حاضر برای هر موضوع، حتی آن‌هایی که بنظر پیش پا افتاده هستند و به امور روزمره زندگی مربوط می‌شوند، باید نگاه و رفتار تخصصی و حساب شده داشت.

در غیر این صورت، پیشبرد صحیح امور و همگام شدن با زمان و قرن حاضر، تقریبا غیر ممکن خواهد بود و به شکست می‌انجامد.

عناوین مطلب:

یکی از معمول‌ترین و البته مهم‌ترین این موضوعات، مباحث مالی و اقتصاد است. از افراد بی خانمان که دارایی بسیار ناچیزی دارند تا ثروتمندانی که در چندین کشور متفاوت سرمایه گذاری کرده‌اند و حساب‌های هنگفت مالی دارند، نگرش درست به اقتصاد می‌تواند به بهتر شدن وضعشان کمک کند.

به همین ترتیب، نگاه غیر تخصصی و ناشیانه نیز باعث بدتر شدن تدریجی یا ناگهانی اوضاع مالی آن‌ها خواهد شد.

آیا برای موفقیت مالی نیاز به تحصیلات اکادمیک است؟

با این حال، نگاه تخصصی برای امور مالی و برنامه‌ریزی اقتصادی هر شخص، به معنی این نیست که حتما از تحصیلات آکادمیک برخوردار باشد. بلکه استفاده از مشورت و تجربه افراد موفق یکی از بهترین راه‌ها برای قدم‌های اصولی در اداره وضع مالی است.

نکته کلیدی در کسب و کار یا فعالیت اقتصادی یا اصلا رفتار‌های مالی، نه داشتن تحصیلات و نه پیروی از دیگران، بلکه برخورداری از موهبتی به نام هوش مالی است. هوش مالی عبارتی ساده و تقریبا گویا به شمار می‌رود که می‌تواند به اصطلاح عامیانه، یک نفر را از فرش به عرش برساند.

ویژگی‌های افراد دارای هوش مالی

یکی از مشخصات افراد دارای هوش مالی، این اصل ساده است که برای پول ارزش زیادی قائل هستند. این خصلت لزوما به معنای منفی طمع کاری یا خسیس بودن، نیست.

به عبارت دیگر، افرادی که از هوش مالی برخوردارند، ترجیح می‌دهند از پول خود به بهترین شکل ممکن استفاده نمایند و همین موضوع کمک م کند تا ثروت بیشتری کسب کنند.

نشانه دیگری که به وسیله آن می‌توانید هوش مالی یک نفر را بسنجید، این است که همواره بخشی از پول خود را به شیوه‌ای مصرف کند که بتواند سود آوری داشته باشد.

به عبارت دیگر، ایجاد گردش مالی و تبدیل بخشی از پس انداز به سرمایه سود آور، هنری است که باید آن را نتیجه مستقیم هوش مالی دانست.

بیشتر بخوانید:  8 راهکار عملی برای افزایش هوش مالی

نباید فراموش کنیم که هوش مالی تقریبا در وجود تمام افراد نهادینه شده و به نوعی، هر کس برای بهترین تصمیم گیری در قبال داشته‌های پولی و بانکی خود استعداد دارد. به همین ترتیب، این استعداد می‌تواند به خوبی تقویت شود.

حوزه‌های هوش مالی

از معروف ترین افرادی که توانسته‌اند در زمینه هوش مالی به صورت مشخص و متمرکز کار کنند، رابرت کیوساکی است.

کیوساکی یک میلیاردر خودساخته است؛ به این معنی که توانسته است استعداد مالی خود را به خوبی پیدا کرده و آن را بر اساس شرایط زندگی، به بهترین شکل مورد بهره برداری قرار دهد.

از نظر کیوساکی، هوش مالی را می‌توان با پنج شاخص بررسی کرد.

  1. یکی از این شاخص‌ها، میزان درآمد است، یعنی به طور کلی اگر شخصی بتواند در طول سال پول بیشتری بسازد، گویا از هوش مالی بالاتری برخوردار است.
  2. شاخص مهم دیگر، توانایی حفظ پول است که قبلا هم به آن اشاره شد. گاهی دیده می‌شود برخی افراد بسیار دست و دل باز بنظر می‌رسند و برای خرج کردن پول خود حد و مرزی ندارد و انگار از هوش مالی و ثروت بالایی برخوردارند، در صورتی که لزوما اینطور نیست.
  3. راه دیگر برای تشخیص هوش مالی، توانایی و هنر بودجه بندی درست است. در وهله اول، مهم نیست در آمد شما در ماه یکصد هزار تومان یا ده میلیون تومان است؛ مهم این است که بتوانید با همان مقدار پول، به بهترین شکل ممکن برخورد کنید.
    حتی اگر تمام پول شما بابت بدهی یا خسارت صرف شود، تعیین اولویت بدهی‌ها و زمان بندی پرداخت هم نشان دهنده هوش مالی است.
  4. قبل از این پیرامون تبدیل پول به سرمایه نیز توضیحاتی داده شد که به اصطلاح آن را اهرم سازی برای پول می‌نامند. به عبارت بهتر، این که چطور بتوانید با قسمتی از پس انداز خود سود بیشتری بسازید، هوش مالی شما را نشان دهد.
    شاید شنیده باشید که برخی می‌توانند هزار تومان را طی چند روز به صد هزار تومان تبدیل کنند، این استعداد، حکم اهرم سازی برای پول را دارد و یکی از مهم ترین پیش نیاز‌هایش نیز، جسارت است.
    در واقع اگر جسارت لازم برای ورود به وادی پر خطر و هیجان انگیز افزایش سرمایه را نداشته باشید، با وجود هوش و استعداد مالی بالا، موفق نخواهید بود.
    ناگفته نماند که جسارت و خطر پذیری برای تولید سرمایه، به معنی کارهای نسنجیده و ناشیانه نیست و تلفیقی از عقلانیت و احتیاط را نیز می‌طلبد.
  5. از نظر کیوساکی،  بالا بردن دقت و ثبت اطلاعات مالی نیز برای تعیین هوش مالی ملاک است. کسانی بیشتر می‌توانند ثروت آفرین باشند که به دقت حساب و کتاب مالی خود را شفاف داشته باشند.

شرح 5 ضریب هوش مالی را در این صفحه بخوانید

باز هم لازم به تاکید است که برخورداری و تقویت هوش مالی بالا، صرفا برای افراد ثروتمند نیست. بلکه اگر درآمد ناچیز و مشکلات مالی زیادی هم دارید، می‌توانید از همین امروز برای بهبود هوش مالی خود تلاش، و بخش مالی زندگی را هوشمندانه اداره کنید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش سواد و هوش مالی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx