5 نوع هوش مالی که اگر ندانید آینده مالی‌تان به خطر می‌افتد!

حوزه های هوش مالی

هوش مالی به عنوان یکی از انواع هوش مطرح می‌شود که اخیراً توسط اساتید زیادی در سراسر جهان به آن پرداخته شده و اهمیت و کاربرد آن برای افراد پررنگ‌تر شده است.

حتی اگر کسی پول و ثروت زیادی هم داشته باشد اما از هوش اقتصادی برخوردار نباشد، ممکن است که شکست بخورد و دارایی خود را از دست بدهد.

بهره هوشی یا IQ که مخفف عبارت «intelligence quotient» است، سطح کلی هوش ما را ارزیابی می‌کند و هوش هیجانی نشان‌دهنده میزان توانایی ما در کنترل هیجانات است که با ضریب هیجانی یا EQ سنجیده می‌شود.

عناوین مطلب:

بهره‌ی هوشی مالی شما در زمینه‌های مالی و اقتصادی، با هوش مالی‌تان سنجیده می‌شود و نشانگر این است که چقدر خوب از پس مسائل مالی برمی‌آیید.

مطلب مرتبط: 12 ویژگی افراد موفق در مسائل مالی

عدم تناسب درآمدها و هزینه‌های زندگی، نداشتن خانه شخصی، بدهکاری، هزینه‌های خودرو، هزینه‌های بهداشتی و درمانی و موارد مختلف دیگر، بخشی از مشکلات مالی رایج در دنیای امروز هستند که با استفاده از هوش مالی می‌توان تا حدی آن‌ها را برطرف کرد.

اگر هوش اقتصادی خود را تقویت نکنیم، مشکلات هر روز وخیم‌تر می‌شوند و شرایط دشوارتری را تجربه خواهیم کرد.

واقعیت این است که پول تاثیر قابل توجهی بر سبک و کیفیت زندگی دارد؛ پول و ثروت می‌تواند باعث آسایش و آرامش انسان شود و آزادی زمانی و انتخاب او را افزایش دهد.

اما مسئله این است که اگر کسب پول و درآمد با هوش اقتصادی همراه نشود، نمی‌تواند ما را به ثروت برساند.

بیشتر بخوانید: چگونه به آزادی مالی برسیم؟

هوش مالی در مقایسه با ضریب هوش مالی

اغلب ما می‌دانیم فردی با ضریب هوشی 130 باید باهوش‌تر از فردی با ضریب هوشی 95 باشد.

همین نسبت را می‌توان در ضریب هوش مالی هم در نظر گرفت. ممکن است فردی در حوزه هوش آکادمیک یک نابغه باشد اما هوش اقتصادی‌اش چندان تعریفی نداشته باشد.

اغلب درباره فرق بین هوش مالی و ضریب هوش مالی پرسیده می‌شود. پاسخ این سوال این است:

هوش مالی بخشی از هوش ذهنی ماست که در حل مشکلات مالی از آن استفاده می‌کنیم.

ضریب هوش مالی، مقیاس سنجش این هوش یا نحوه تعیین کیفیت هوش مالی ماست. به عنوان مثال، فردی را تصور کنید که 100 هزار دلار درآمد داشته باشد و 20 درصد آن را به عنوان مالیات پرداخت کند. در مقابل، شخص دیگری را در نظر بگیرید که با همان میزان درآمد، ۵۰ درصد مالیات می‌پردازد. در این حالت، فرد اول هوش مالی بیشتری دارد.

در این مثال، کسی که به طور خالص و پس از کسر مالیات ۸۰ هزار دلار درآمد دارد، نسبت به کسی که درآمد خالص او پس از کسر مالیات 50 هزار دلار است ضریب هوش مالی بیشتری دارد.

در واقع هر دوی این افراد دارای این نوع هوش هستند؛ اما کسی که پول بیشتری را برای خودش نگه می‌دارد، ضریب هوش مالی بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه هوش مالی به افزایش درآمد افراد موفق کمک می‌کند؟

اهمیت هوش اقتصادی از دیدگاه رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی، در کتاب خود با عنوانِ «شانس دوم: پول شما، زندگی شما، دنیای ما» یک بار دیگر به اهمیت هوش اقتصادی اشاره می‌کند و می‌نویسد:

زمانی که می‌خواهید ثروتمند شوید، نیاز دارید بدانید که چه رفتاری با پول نشان دهید.

پول مانند سگ دست‌آموزتان است، اگر بتوانید رفتار صحیحی با او نشان دهید، هر زمانی که برایش تکه چوبی پرت کنید خیلی سریع می‌رود و آن را برای‌تان می آورد… پول هم دقیقاً همینطور کار می‌کند.

و در ادامه می‌نویسد :

اگر بتوانید مفهوم جریان مالی، سرمایه و بدهی را بدانید، شانس شما برای ثروتمند شدن به طرز عجیبی افزایش پیدا می‌کند.

دلیلِ اینکه اکثر افراد مشکلات مالی دارند و هرگز نمی‌توانند از گرداب بدهی خارج شوند، عدم آگاهی از این 3 مفهوم ساده است؛ آن‌ها جریان خروجی پول زیاد و جریان ورودی پول کمی دارند.

پنج ضریب  اصلی هوش مالی

پنج ضریب برای هوش اقتصادی و مالی وجود دارد که شامل کسب پول (درآمد) بیشتر، حفاظت از پول، بودجه‌بندی پول، اهرم ساختن از پول و ارتقای دانش مالی است.

در ادامه، جزئیات این‌ موارد را بخوانید:

1. کسب پول بیشتر

همه ما از هوش اقتصادی کافی برای کسب پول برخورداریم.

هر قدر درآمد شما بیشتر باشد، ضریب هوش مالی شماره 1 شما بالاتر است؛ به عبارت دیگر، کسی که سالانه 1 میلیارد تومان درآمد دارد، نسبت به کسی که در سال 300 میلیون تومان درآمد دارد، از ضریب بالاتری برخوردار است.

چنانچه هر یک از آن‌ها سالانه 1 میلیارد تومان درآمد داشته باشد، کسی که نسبت به دیگری مالیات کمتری می‌دهد، همان شخصی است که از ضریب هوش مالی بالاتری برخوردار است. زیرا او از ضریب شماره 2، یعنی حفاظت از پول بهره‌برداری بیشتری می‌کند و به هدف دستیابی به یکپارچگی مالی نزدیک‌تر است.

همه ما می‌دانیم که ممکن است کسی ضریب هوشی علمی بالایی داشته باشد و در کلاس درس یک نابغه باشد اما در دنیای واقعی توانایی کسب پول زیاد را نداشته باشد.

رابرت کیوساکی می‌گوید: «پدر بی‌پولم، معلمی بزرگ و مردی سخت‌کوش بود، او ضریب هوش علمی بالایی داشت، اما ضریب هوش مالی او پایین بود. او در دنیای علمی عملکرد خیلی خوبی داشت، اما در جهان کسب و کار ضعیف بود.»

2. حفاظت از پول

حقیقتی ساده وجود دارد مبنی بر این که همه می‌خواهند پول‌تان را از شما بگیرند؛ اما همه‌ی کسانی که پول‌تان را می‌گیرند، کلاه‌بردار یا قانون‌شکن نیستند.

یکی از بزرگ‌ترین شکارچیان پول افراد، مالیات‌ها هستند. دولت‌ها به طور قانونی پول افراد را از چنگ‌شان در می‌آورند.

اگر ضریب هوش مالی شماره 2 فردی پایین باشد، مالیات‌های بیشتری پرداخت خواهد کرد و هزینه‌های بیشتری بر دوش او خواهد بود.

این ضریب هوش مالی بیان می‌کند که باید تا حد ممکن سود خالص را افزایش داد. کسی که کسب‌وکاری دارد و برای مثال سالانه 1 میلیارد تومان درآمد به دست می‌آورد ولی 900 میلیون تومان از آن هزینه می‌شود، در این ضریب هوش مالی ضعیف است.

فردی که هزینه‌های کمتری می‌پردازد، از ضریب هوش مالی بالاتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: چگونه از سرمایه خود با هوش مالی محافظت کنیم؟

3. بودجه‌بندی پول

بودجه‌بندی پول، نیازمند هوش اقتصادی بسیار زیادی است. بسیاری از مردم در بودجه‌بندی پول خود مثل یک فقیر عمل می‌کنند، نه یک فرد ثروتمند.

بسیاری از مردم پول زیادی به دست می‌آورند اما نمی‌توانند پول زیادی برای خودشان نگه دارند؛ زیرا بودجه‌بندی فقیرانه‌ای دارند.

به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که 200 میلیون تومان در سال درآمد دارد و تمام آن را خرج می‌کند. در مقابل شخص دیگری وجود دارد که 100 میلیون تومان در سال درآمد دارد و می‌تواند با بودجه‌ای 30 میلیون تومانی به‌خوبی زندگی کند و 70 میلیون تومان آن را هم سرمایه‌گذاری کند. در این مثال، نفر اول از ضریب هوش مالی شماره 3 پایین‌تری برخوردار است.

توانایی خوب زندگی کردن و در عین حال سرمایه‌گذاری کردن با هر میزانی از درآمد، به سطح بالایی از هوش اقتصادی و مالی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: منظور از سواد مالی چیست و شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

4. اهرم ساختن از پول

پس از این که فرد توانست درآمد مازاد خود را بودجه‌بندی کند، چالش بعدی او این است که این درآمد مازاد را سرمایه‌گذاری نماید.

اغلب مردم درآمد اضافی خود را در بانک سرمایه‌گذاری می‌کنند.

زمانی که تورم پایین‌تر از نرخ سود بانکی باشد، این کار می‌تواند هوشمندانه محسوب شود. اما وقتی تورم بالاتر از سودی باشد که بانک پرداخت می‌کند، با نگهداری پول در بانک فقط پول شما بی‌ارزش می‌شود و سود واقعی به دست نمی‌آورید.

مثلا اگر تورم سالانه 35 درصد و نرخ بهره بانک 20 درصد باشد، شما به ازای هر سال نگهداری سپرده خود در بانک، 15 درصد از ارزش پول‌تان را از دست می‌دهید.

میلیون‌ها نفر در ایران نمی‌دانند پول خود را کجا سرمایه‌گذاری کنند؛ به همین دلیل درآمد مازاد خود را در صندوق‌های مشترک با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند یا آن را به بانک می‌سپارند، با این امید که پول خود را به سودآوری برسانند.

گرچه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در سبدهای سهام متنوع صندوق‌های مشترک، نوعی اهرم ساختن از پول است، راه‌های بهتری هم برای کسب سود از پول‌تان وجود دارد.

احتمالاً همه موافق هستند که پس‌انداز کردن پول در بانک و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مشترک، کار سختی نیست و به هوش مالی زیادی نیاز ندارد.

ضریب هوش مالی شماره 4 بر اساس نسبت سودآوری به سرمایه‌گذاری ارزیابی می‌شود.

به عنوان مثال، فردی که 50 درصد از پول خود را به عنوان سود دریافت می‌کند، نسبت به کسی که 5 درصد سود می‌گیرد، ضریب هوش مالی شماره 4 بالاتری دارد. همچنین کسی که بابت‌ سودهایی که بدست آورده مالیات کمتری می‌پردازد، از ضریب هوش مالی بالاتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: تفاوت سرمایه گذاری و پس‌انداز کردن چیست؟

5. ارتقای دانش مالی

در این جمله نکته بسیار خردمندانه‌ای نهفته است:

قبل از این که بتوانید بدوید، باید راه رفتن را بیاموزید.

این امر درباره هوش اقتصادی و مالی هم صدق می‌کند.

پیش از آن که مردم بتوانند یاد بگیرند که چگونه از محل سرمایه‌گذاری خود صاحب سودهای چشمگیر شوند (ضریب هوش مالی شماره 4: اهرم ساختن از پول)، باید نحوه راه رفتن را بیاموزند؛ به این معنا که اصول و قواعد مالی را فرا بگیرند و سواد مالی خود را افزایش دهند.

یکی از دلایلی که بسیاری از مردم با ضریب هوش مالی شماره 4، یعنی اهرم ساختن از پول مشکل دارند، این است که یاد گرفته‌اند پول‌شان را به دست «کارشناسان» مالی همچون بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بسپارند.

مشکل سپردن پول‌تان به کارشناسان و مشاوران مالی این است که از یادگیری باز می‌مانید و نمی‌توانید هوش اقتصادی خود را افزایش دهید؛ در نتیجه در آینده هم نمی‌توانید از پس حل مسائل و مشکلات مالی خود برآیید.

اگر پایه‌ای قوی از دانش مالی داشته باشید، ارتقای هوش مالی برایتان آسان است؛ اما در صورتی که ضریب هوش مالی شما ضعیف باشد، دانش مالی جدید می‌تواند برایتان گیج‌کننده و دارای کمترین ارزش باشد.

یکی از مزیت‌های کسب دانش مالی این است که به مرور زمان نسبت به اطلاعات مالی پیچیده‌تر درک بهتری خواهید داشت؛ درست همان‌طور که ریاضی‌دانان می‌توانند پس از سال‌ها حل مسائل ریاضی، معادلات پیچیده را حل کنند. با این حال باز هم نیاز دارید که ابتدا مسائل پایه‌ای را یاد بگیرید.

پس برای پیشرفت در زندگی‌تان در زمینه مالی، باید دانش مالی خود را افزایش دهید و برای تقویت 5 ضریب اصلی هوش مالی که بالاتر به آن‌ها اشاره شد تلاش کنید.

4 روش برای تقویت هوش مالی

در ادامه، چهار روش توضیح داده می‌شود که به کمک آن‌ها می‌توانید هوش اقتصادی و مالی خود را افزایش دهید:

1. خودتان را درگیر کار کنید

اگر وظایف کاری‌تان را به‌درستی انجام ندهید و از انجام آن‌ها سر باز زنید، مطمئن باشید که طولی نمی‌کشد تا رئیس‌تان جای شما را به کس دیگری دهد و اخراج‌تان کند. شغل شما، منبع مالی و در واقع پول شماست.

وقتی به پول و امور مالی خود به طور شایسته‌ای توجه کنید، آن‌گاه می‌توانید تغییر را ببینید. تلاش و ممارست برای بهبود رابطه با پول‌تان، هوش مالی شما را افزایش می‌دهد.

2. به خودتان آموزش دهید

البته قصد نداریم به شما پیشنهاد کنیم که به دوران مدرسه برگردید و درباره مسائل مالی چیزهایی بیاموزید یا در کلاس‌های آموزشی مربوط به معامله سهام و اوراق قرضه ثبت‌نام کنید.

تا زمانی که می‌توانید یک مشاور معتبر استخدام کنید تا در تصمیمات و انتخاب‌های مالی کمک‌تان کند، ضرورتی ندارد که خودتان تمام زیر و بم سرمایه‌گذاری را بدانید.

مهم این است که بفهمید رفتارتان را با پول چگونه تغییر دهید. باید توجه داشته باشید که با پول‌تان چگونه رفتار می‌کنید و روزانه چه تصمیماتی می‌گیرید که وضع مالی‌تان را بهتر یا بدتر می‌کند. فقط رفتاری را از خود بروز دهید که به نفع شماست و به این مسئله متعهد باشید. این کار هوش مالی شما را افزایش می‌دهد.

3. تفکرتان را تغییر دهید

اغلب مواقع، تفکر ما در جایی نگه‌مان می‌دارد که هیچ‌گونه رشد فکری نداریم.

برای افزایش احساس کامیابی از نظر مالی، لازم است که طرز تفکرتان را تغییر دهید. به جای این که فکر کنید زندگی بدون خریدن فلان چیز گران‌قیمت برای‌تان پوچ است، بیشتر درباره‌ی ثروت ساختن بیندیشید.

وقتی روی خرج کردن تمرکز می‌کنید، هوش شما در حوزه مالی پایین می‌ماند و رشدی نمی‌کند. در مقابل، وقتی به این فکر می‌کنید که چگونه می‌توانید پول بیشتری به دست آورید، هوش مالی‌تان افزایش می‌یابد و تصمیماتی می‌گیرید که باعث تغییر تفکر شما می‌شود. باهوش‌تر بودن یعنی هوشمندانه‌تر اندیشیدن.

4. زمان‌تان را عاقلانه سپری کنید

برای افزایش هوش مالی، زمان‌تان را به انجام کارهایی اختصاص دهید که واقعاً برای زندگی سالم‌تر با پول به آن نیاز دارید. برای این که رابطه‌تان با پول بهتر باشد، نیاز دارید کارهای بهتری با پول انجام دهید.

رهاسازی خودتان از بدهی‌ها، هوش مالی‌تان را افزایش می‌دهد؛ بنابراین خرج روزانه‌تان را شدیداً کنترل کنید.

به جای این که منتظر بمانید و به این فکر کنید که آیا می‌توانید از پس خواسته‌هایتان برآیید یا خیر، هر ماه زمانی را به این اختصاص دهید که برنامه‌ای برای امور مالی‌تان بنویسید. در این برنامه دقیقاً مشخص کنید که چه میزان پول به دست می‌آورید و چه انتخاب‌هایی برای خرج کردن آن دارید. انجام این کار قدرت بیشتری برای کنترل پول‌تان به شما می‌دهد.

دانلود PDF کتاب «هوش مالی یک میلیاردر را داشته باشید»

در ابتدای این کتاب آمده است: آیا پول شما را ثروتمند می‌کند؟

پاسخ این سوال «خیر» است، پول به تنهایی نمی‌تواند شما را ثروتمند کند. همه ما می‌دانیم افرادی که هر روز خیلی سخت کار می‌کنند، پول بیشتری بدست می‌آورند اما هرگز ثروتمند نمی‌شوند و حتی بسیاری از آن‌ها بیشتر از قبل بدهکار می‌شوند.

ادامه را در «کتاب هوش مالی یک میلیاردر را داشته باشید» بخوانید.

برای دانلود رایگان اینجا کلیک کنید

هوش مالی یک میلیاردر را داشته باشید

تست هوش مالی

در این قسمت یک تست هوش مالی برای شما فراهم شده است. به سوالات تستی زیر پاسخ دهید تا بدانید تا چه میزان هوش مالی شما رشد کرده است.

سوال اول: آیا فکر می‌کنید سخت کار کردن مشکلات مالی شما را جبران می‌کند؟

1. تا حدودی جبران می‌کند

2. خیر

3. بله

سوال دوم: داشتن یک شغل خوب چه تأثیری بر ثروتمند شدن دارد؟

1. تا حدودی تاثیر دارد

2. تاثیر خیلی زیادی دارد

3. هیچ تاثیری ندارد

سوال سوم: اگر به مشکل مالی بربخورید، چه کار می‌کنید؟

1. از مشاور مالی کمک می‌گیرم

2. توانایی حل آن را نخواهم داشت

3. سعی می‌کنم خودم مشکل مالی به وجود آمده را حل کنم

سوال چهارم: نگاه شما به مشکلات مالی چگونه است؟

1. مشکلات مالی باعث رنج هستند

2. با تحصیلات دانشگاهی و آگاهی آکادمیک می‌توان از عهده آن‌ها برآمد

3. مشکلات مالی فرصتی برای محک زدن توانایی‌ها هستند؛ درصدد حل آن‌ها برمی‌آیم

سوال پنجم: چطور پول خرج می‌کنید؟

1. کنترلی بر پول خرج کردن ندارم و هر چه داشته باشم خرج می‌کنم

2. به طور کامل بر احساسات خودم کنترل دارم و در صورت نیاز و از روی برنامه مالی هزینه می‌کنم

3. سعی می‌کنم مقداری کنار بگذارم و با مقدار معین پول به بازار می‌روم

سوال ششم: فرض کنید پول اضافه‌ای به دستتان رسیده، اولویت شما برای خرج آن کدام است؟

1. مقداری از بدهی‌ها را می‌دهم؛ سفری تدارک می‌بینم و برای خوش‌گذرانی آماده می‌شوم

2. بدهی‌ها را پرداخت می‌کنم، همه‌چیز را نو می‌کنم؛ لباس نو، کفش نو، لوازم منزل نو و…

3. تحقیق می‌کنم و بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری را شناسایی می‌کنم. مبلغی را سرمایه‌گذاری می‌کنم و در صورت داشتن بدهی، از سود سرمایه‌گذاری پرداخت می‌کنم

سوال هفتم: آیا برای به دست آوردن پول بیشتر، حاضر هستید کارهایی چون کارگری، فروشندگی، کارهای خدماتی و… انجام دهید؟

1. شاید انجام دهم

2. خیر به‌ هیچ‌ وجه

3. فرقی نمی‌کند، کار کردن عار نیست

سوال هشتم: اگر ورشکسته شوید، چه کار می‌کنید؟

1. نمی‌دانم چه کار کنم شاید به فکر فروش دارایی‌هایم بیفتم

2. افسرده می‌شوم و دست از کار می‌کشم

3. در هر کسب‌وکاری احتمال این وجود دارد، حتماً راهی هست

سوال نهم: آیا می‌دانید هزینه‌های ماهانه شما خرج چه مواردی می‌شود؟

1. سعی می‌کنم به ضروریات خرج کنم

2. در خرج کردن برنامه خاصی ندارم

3. برای خرج ماهانه برنامه‌ریزی می‌کنم

سوال دهم: اگر چیزی نظر شما را جلب کرد اما هزینه و مبلغی بیشتر از توانایی مالی شما داشت، چه کار می‌کنید؟

1. به این فکر می‌کنم که چطور می‌توانم هزینه آن را فراهم کنم

2. مشابه و ارزان‌تر از آن را پیدا می‌کنم و می‌خرم

3. از خریدش منصرف می‌شوم

نتیجه تست هوش اقتصادی: اگر پاسخ شما به بیشتر سوالات گزینه 3 است، به شما تبریک می‌گوییم. تست هوش اقتصادی شما نتیجه خوبی داشته و نشان می‌دهد که بی‌شک شما از هوش مالی مناسبی برخوردارید.

کتاب‌های افزایش هوش مالی

خواندن کتاب یکی از اصلی‌ترین روش‌های افزایش هوش مالی است. اگر بودجه کافی برای شرکت در دوره‌های آموزشی خوب را ندارید، خواندن کتاب‌های کسب ثروت و پول و همینطور زندگی‌نامه افراد ثروتمند می‌تواند به رشد هوش مالی شما کمک بزرگی کند.

در ادامه برخی از برترین کتاب‌های مفید برای رشد هوش مالی و همچنین تغییر ذهنیت نسبت به پول را معرفی می‌کنیم:

معرفی کتاب 21 راز میلیونرهای خودساخته

برایان تریسی در کتاب 21 راز میلیونرهای خودساخته، بهترین قوانین و اصولی که تا به حال در تاریخ بشری برای رسیدن به ثروت شخصی کشف شده است را با شما در میان می‌گذارد.

آنچه که قرار است در کتاب 21 راز میلیونرهای خودساخته (The 21 Success Secrets of Self-Made Millionaires) یاد بگیرید، می‌تواند زندگی شما را متحول کند. این ایده‌ها، بینش‌ها و راهبردها جایگاه پرش به سوی موفقیت‌های مالی برای میلیون‌ها مرد و زن در هر دوره‌ای از زندگی بوده است.

به‌کارگیری این اصول، ساده، موثر و تقریباً آسان است. هر یک از آن‌ها حاصل پژوهش‌های جامع و مصاحبه با میلیونر‌های خودساخته است. همه این ایده‌ها بارها و بارها آزمایش و امتحان شده‌اند. بنابراین اگر شما هم آن‌ها را در زندگی‌تان به کار بگیرید، قطعاً جواب خواهید گرفت.

21 راز میلیونرهای خودساخته

کتاب چهار راه پول‌سازی از رابرت کیوساکی

اکثر افراد جامعه، صرف نظر از شغل و کسب و کاری که دارند، اغلب با مشکلات مختلف مالی دست به گریبان هستند. این گرفتاری‌های مالی اغلب به علت نداشتن سواد مالی است. برای رفع مشکلات مالی ما نیاز به دانش مالی داریم که شامل درک مفاهیم مختلف می‌شود و نیاز به آموزش دارد.

پس از آشنایی کامل با مفاهیم آموزش مالی به خوبی در خواهید یافت که راه حل مشکلات مالی، تغییر شغل و یا شغل دوم نیست؛ بلکه تلاش برای تغییر ربع کاری در چهارراه نقدینگی است.

یکی دیگر از کتاب‌های آقای رابرت کیوساکی از سری کتاب‌های پدر پولدار «کتاب چهارراه نقدینگی پدر پولدار» است که در آن به مفاهیم اصلی آموزش‌های مالی و روش‌های مختلف کسب درآمد افراد مختلف در جامعه می‌پردازد.

چهاراه پول سازی

 کتاب هوش مالی اثر رابرت کیوساکی

بیشتر مردم فکر می‌کنند برای به دست آوردن پول باید پول داشت؛ ولی این یک باور غلط است. همیشه به یاد داشته باشید که اگر بتوانید با سرمایه گذاری در بازار طلا پول از دست بدهید، همه جا می‌توانید پول از دست بدهید.

در نهایت طلا، ملک، کار سخت یا پول نیست که شما را ثروتمند می‌کند؛ آنچه درباره آن‌ها می‌دانید شما را پولدار می‌کند. کتاب هوش مالی است که باعث افزایش هوش مالی شما می‌شود و شما را ثروتمند می‌کند. لطفاً بخوانید و با زیرک‌تر شدن ثروتمند شوید.

هوش مالی رابرت کیوساکی

سوالات متداول

هوش مالی چیست؟

هوش مالی بخشی از هوش کلی ماست که برای حل مشکلات و مسائل مالی از آن استفاده می‌کنیم.

پنج ضریب اصلی هوش مالی چه هستند؟

پنج ضریب برای هوش اقتصادی و مالی وجود دارد که شامل کسب پول (درآمد) بیشتر، حفاظت از پول، بودجه‌بندی پول، اهرم ساختن از پول و ارتقای دانش مالی است.

چه روش‌هایی برای تقویت هوش مالی وجود دارد؟

برای تقویت هوش اقتصادی خود باید خودتان را درگیر کار کنید، به خودتان آموزش دهید، تفکرتان را تغییر دهید و زمان‌تان را عاقلانه سپری کنید.

سخن آخر

اگر دو شخص منابع یکسانی در کار و زندگی داشته باشند، شخصی که هوش مالی بالاتر دارد می‌تواند به نتایج بهتری در زمینه اقتصاد و پول برسد. با تست هوش مالی می‌توانید میزان درک و آگاهی‌تان از مسائل مالی را بسنجید و بعد با روش‌های گفته‌شده و تلاش در این مسیر، هوش مالی خود را تقویت کنید تا وضعیت مالی بهتری داشته باشید. در عین حال به یاد داشته باشید که در این دنیا همه چیز پول و مسائل مادی نیست. خیلی از چیزهای ارزشمند در زندگی‌تان (مثلا سلامتی، انرژی، دوستان و خانواده) هیچ هزینه‌ای برای شما ندارند ولی از پول ارزش بیشتری دارند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش سواد و هوش مالی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

7 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
حمیدزارعی

با سلام وتشکربابت مطالب مفیدتان .

بنظر من اشخاصی که پول رافقط برای جمع کردن میخواهند وحتی باخساست وندادن حقوق افرادی که با گذاشتن شان در رودربایستی وتعارف حقوق اشخاص را نمیدهند وفقط برای خودشان همه چیز را میخواهند این هوش مالی نیست وفقط مدیون مالی است امیدوارم کسی ازاین حرف من ناراحت نشود .بنظرم باید پول رادرآورد ودرآورد وخرح کردولذت برد وحتی این لذت رابین خودودیگران تقسیم کرد . این دنیا گذراست
.

محمد

موردی که در مورد تصمیم گیری به کمک متخصصین و مشاورین مالی در نوع پنجم هوش مالی به اون اشاره کردید کاملا برعکس هستش و یکی از ویژگی های افراد با هوش مالی داشتن همین ویژگی است

سایه

سلام مطالبتون عالی و مفید بود سپاس “سایه- م هستم از تهران ۳۵ ساله
۱۲ سالِ پیش به طور اتفاقی کتابی بدستم رسید که بعد از خواندن ،نقطه ی عطفی در من بوجود آمد ،قبل از آن بشدت بی پول و بدهکار بودم و همیشه در حالِ تغییر شغل های کم در آمد و خسته کننده (منشی ،فروشندگی ،تبلیغات و..)فقط یک ماشین داشتم که از پدرم رسیده بود ،
من با خواندن کتابِ(حکایت ودولت فرزانگی) به جایی رسیدم که الان صاحب یک کارگاه تولید و پخش در اطراف تهران و پرسنل ۵۰ نفری ،بدون هیچ بدهکاری و مالیات ،و به قول معروف با پول ،پول میسازم ،و خدا رو شکر که توانستم خود را تغییر دهم وروشهای درست را در زندگی مالی خود اعمال نمایم ،به این نکته کاملا آگاه و موافق ،لازمه ی پیشرفت در هر کار،علم ودانشه ،
امیدوارم مشکلات مالی مردم عزیزمون ،هرچه سریعتر برطرف بشه و همه خوشحال باشند❤

کاظم 30کرمان

عالی بود ….بدونید که من قدر این اطلاعات مفیدی که در اختیارم گذاشتید میدونم خواهشمندم کمکم کنید برای افزایش ضریب هوش مالی و هر هزینه ای لازم باشه تقدیم میکنم .من میخواهم رشد کنم

عباس طاهری

ممنون از شما بابت مقاله خوب و کاربردیتون

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
7
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx