مقایسه استیبل کوین و ارز فیات؛ ویژگی‌ها و تفاوت‌ها

فیات و استیبل کوین

ارز فیات و استیبل کوین شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی با هم دارند. اما ارز فیات چیست؟ استیبل کوین چیست؟ تفاوت ارز فیات و استیبل کوین در چیست؟

چه نوع ارزی برای پس انداز بلند مدت و سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت بهتر است؟ چگونه می‌توان از این دارایی‌های «استیبل» یا پایدار استفاده کرد؟

در این مقاله تفاوت‌های اصلی در نحوه پیدایش و عملکرد استیبل کوین‌ها و ارزهای فیات را بررسی خواهیم کرد.

عناوین مطلب:

ارز فیات چیست؟

ارزهای فیات (fiat currency) توسط دولت‌های هر کشور منتشر می‌شود.

این ارزها توسط هیچ دارایی خاصی پشتیبانی نمی‌شوند بلکه ارزش آن‌ها به بانک مرکزی و مقامات کشور بستگی دارد. بانک مرکزی می‌تواند تعداد اسکناس‌های در گردش را با چاپ و خارج کردن از چرخه مصرف تنظیم کند.

اگر کشوری فروپاشی شود، مانند آنچه چند دهه پیش برای اتحاد جماهیر شوروی اتفاق افتاد، ارز فیات آن تنها به یک تکه کاغذ بی‌فایده تبدیل می‌شود زیرا هیچ دولتی نیست که از آن پشتیبانی کند.

ارز فیات
ارز فیات به پول رسمی کشور گفته می‌شود که توسط بانک مرکزی هر کشور چاپ و منتشر می‌شود.

اگرچه ارزهای فیات در سراسر جهان پذیرفته شده و کاربرد دارند، اما همیشه در معرض تورم هستند و ممکن است به سرعت ارزش خود را از دست بدهند.

در صورت شدت گرفتن تورم، قدرت خرید ارز فیات یک کشور به شدت کاهش می‌یابد. دولت اغلب برای مقابله با افزایش عمومی قیمت، اسکناس‌های زیادی چاپ می‌کند.

اگر تورم به سرعت اتفاق بیفتد و از کنترل خارج شود، ارز فیات کشور معمولاً ارزش خود را در بازار ارز خارجی از دست می‌دهد. در بدترین سناریو، آن ارز به اندازه‌ای بی ارزش می‌شود که باید دارایی دیگری را جایگزین آن کرد.

بیشتر بخوانید: منظور از تورم چیست؟ + نحوه محاسبه تورم در ایران

ویژگی‌های ارز فیات

  • وقتی کشوری دوران سختی را سپری می‌کند، دولت می‌تواند عرضه پول را تا حدودی کنترل کند. این به مسئولان کشور این قدرت را می‌دهد تا ارزش ارز فیات خود را حفظ کرده، رشد یا کاهش دهند.
  • ذخیره سازی و مدیریت پول فیات بسیار ساده است. اگر پول فیات دارید، می‌توانید آن را در خانه نگه دارید یا در بانک سپرده‌گذاری کنید.
  • افراد می‌توانند به لطف قدرت خرید ارز فیات از آن برای رشد کسب و کار خود استفاده کنند. برای مثال، شرکتی که در زمینه تولید تلفن‌های همراه فعالیت می‌کند، ممکن است از ارز فیات برای توسعه فناوری خود، استخدام افراد جدید، پرداخت هزینه مواد اولیه و ورود به بازارهای جدید استفاده کند.
  • مردم می‌توانند هر نوع خدمات یا محصولاتی را که نیاز داشته باشند انتخاب کرده و هزینه آن را با استفاده از ارز فیات پرداخت کنند؛ همان‌طور که می‌دانید در گذشته در نبود پول فیات از مبادله کالا به کالا استفاده می‌شد.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها (Stablecoins) توسط شرکت‌های ارز دیجیتال منتشر می‌شوند.

این دارایی‌های دیجیتال توسط ابزارهای سنتی سرمایه گذاری مالی پشتیبانی می‌شوند. ارزش یک استیبل کوین را می‌توان به هر ارز فیات، کالاهای قابل مبادله در بازارهای خارجی، فلزات گران‌بها یا صنعتی گره زد.

شرکت‌های صادر کننده استیبل کوین برای انتشار این ارزهای دیجیتال باید مقدار معادل ارز فیات مانند USD را در یک حساب بانکی سپرده‌گذاری کنند.

برخی از استیبل کوین‌ها از ارزهای دیجیتال دیگر به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند. استیبل کوین‌های بدون وثیقه از یک رویکرد الگوریتمی برای کنترل عرضه استیبل کوین استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی استیبل کوین‌های الگوریتمی + نگاهی به سقوط اخیر LUNA

استیبل کوین
استیبل کوین‌ها نوعی ارز دیجیتال هستند که ارزش آن‌ها به یک ارز فیات، کالا، یا ارز دیجیتال دیگر وابسته است.

در هر صورت، ارزش هر استیبل کوین باید دقیقاً به اندازه پشتوانه خود حفظ شود. در این صورت هیچ تورمی موجب تغییر ارزش استیبل کوین نمی‌شود.

در عین حال، استیبل کوین‌هایی که پشتوانه آن‌ها دلار است تحت تأثیر سطوح تورم دلار قرار می‌گیرند. در این صورت اگرچه قیمت آن‌ها ثابت می‌ماند، اما ارزش واقعی 1 دلار ممکن است تغییر کند.

البته، اگر سرمایه‌گذاران، اعتبارسنج‌ها یا توسعه‌دهندگان یک استیبل کوین یا سایر پروژه‌های ارز دیجیتال را رها کنند، این دارایی‌ها نیز ممکن است شکست بخورند و ارزش خود را از دست بدهند.

طبق گزارش Coinopsy، در حال حاضر بیش از 2100 پروژه «مرده» ارز دیجیتال وجود دارد.

استیبل کوین‌ها در همه جا پذیرفته نمی‌شوند. امکان استفاده از این ارزهای دیجیتال به سیاست‌ها و مقررات هر کشور بستگی دارد.

برخی از کشورها استفاده از ارزهای دیجیتال را به طور کامل ممنوع کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر به طور مداوم استفاده از آن را تبلیغ می‌کنند.

با این حال، وقتی صحبت از کریپتوکارنسی به میان می‌آید، رگولاتورها، استیبل کوین‌ها را به دارایی‌های پرنوسانی مانند بیت‌کوین ترجیح می‌دهند.

به عنوان مثال، ایالات متحده استفاده از ارز استیبل کوین را برای پرداخت‌های بانکی تأیید کرده است.

در این شرایط، بانک‌ها می‌توانند به عنوان نودهای اعتبارسنج به بلاک‌چین‌ها متصل شوند و پرداخت‌های به شکل استیبل کوین را از طرف مشتریان خود انجام دهند.

این سیاست باعث می‌شود استیبل کوین‌ها بیش از هر زمان دیگری شبیه به پول‌های سنتی عمل کنند.

ویژگی‌های استیبل کوین‌ها

  • استیبل کوین‌ها بین المللی هستند و هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته از آن‌ها استفاده کند. استیبل کوین‌ها داده‌ها را به سرعت، به صورت ارزان و ایمن منتقل می‌کنند.
  • استیبل کوین‌ها کاملاً بومی و سازگار با پلتفرم آنلاین هستند.
  • کاربران استیبل کوین تنها با داشتن یک کیف پول دیجیتال می‌توانند ارز دیجیتال را به آشنایان خود در کشورهای مختلف ارسال کنند. کاربران برای این کار حتی نیازی به داشتن حساب بانکی خارجی ندارند.
  • حالا به لطف استیبل کوین‌ها امکان انجام تراکنش‌های الکترونیکی معتبر همتا به همتا فراهم شده است، که این نیاز واسطه‌های شخص ثالث را برای ثبت سفارش‌ها از بین می‌برد.
  • استیبل کوین‌هایی مانند USDC (ارز دیجیتال دلار آمریکا) جایگزینی سریع، مطمئن و قابل اعتماد برای انتقال وجه در سطح جهان هستند زیرا Blockchain.com همه کارها را مدیریت می‌کند.
  • یکی از ویژگی‌های اصلی استیبل کوین‌ها، ارزان بودن تراکنش‌ها و صرفه جویی در هزینه‌ها است. انتقال USDC باعث کاهش و از بین رفتن هزینه‌های متعارف بانکی، مالیات‌های اضافی یا سایر تسویه حساب‌های مالی می‌شود.
کارمزد تراکنش
بسیاری از کسب و کارها و افراد به دلیل کارمزد کم تراکنش استیبل کوین‌ها، از این ارز دیجیتال برای انتقال پول و پرداخت‌های خود استفاده می‌کنند.

تفاوت فیات و استیبل کوین

تفاوت‌ها
استیبل کوین
ارز فیات
قابلیت اطمینان و نقد شوندگی
اگر در صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال معامله می‌کنید، استیبل کوین‌ها دارایی‌های قابل اعتمادی هستند. این ارزها بسیار نقد شونده و قابل معامله هستند، حتی می‌توانید آن‌ها را به ارز فیات یا هر ارز دیجیتالی که می‌خواهید تبدیل کنید.
ارز فیات در همه جا موجود است؛ فیات مطمئن‌ترین نوع ارز است و می‌توانید آن را با ارزهای فیات دیگر مبادله کنید. برای ترید کردن به ارز فیات نیاز دارید؛ با فیات می‌توانید کریپتوکارنسی، NFT و بسیاری موارد دیگر را خریداری کنید. اکثر مردم هنوز هم ارز فیات را برای خرید نیازهای خود ترجیح می‌دهند.
منتشرکنندگان
شرکت‌های ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها را منتشر می‌کنند. مانند USDT که توسط شرکت تتر (Tether) صادر می‌شود. یا استیبل کوین BUSD Binance، که توسط شرکت‌های بایننس و Paxos معرفی و صادر می‌شود. پشتوانه این ارز به طور کامل ذخیره نقدی است. و ارز USDC توسط شرکت اصلی و صرافی coinbase منتشر می‌شود. ارزش این استیبل کوین توسط ذخیره نقدی آن در مؤسسات مالی رسمی ایالات متحده تضمین می‌شود.
دولت‌های ملی صادرکنندگان ارزهای فیات هستند.
پذیرش
استیبل کوین‌ها به طور گسترده مورد تأیید عموم قرار نگرفته‌اند. استفاده از آن‌ها به قوانین و مقررات هر کشور بستگی دارد. برخی کشورها رسماً ارز دیجیتال را ممنوع کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر استفاده از آن را تأیید می‌کنند.
اکثر ارزهای فیات موجود فقط برای معاملات محلی در داخل مرزهای کشور مبدأ قابل استفاده هستند. برای استفاده از ارز فیات در خارج از کشور باید آن را به ارزهای فیات دیگر تبدیل کرد.
انواع
دارای پشتوانه فیات؛ پشتوانه ارز دیجیتال؛ پشتوانه کالایی؛ پشتوانه الگوریتمی
دلار آمریکا، یورو اروپا (EUR)، دلار استرالیا (AUD)، دلار کانادا (CAD)
راه‌های خرج کردن
استیبل کوین‌ها را می‌توان در صرافی‌های ارزهای دیجیتال معامله کرد. از استیبل کوین‌ها می‌توان برای خریدهای روزانه در فروشگاه‌های سنتی استفاده کرد. علاوه بر این، طرح‌های دریافت و پرداخت وام ثابت و انعطاف‌پذیر وجود دارد. فعلاً روش خرید مستقیم به صورت گسترده رواج پیدا نکرده است.
ارز فیات را می‌توان به صورت پول نقد خرج کرد یا به کارت بانکی واریز کرد. از ارزهای فیات می‌توان برای خرید نقدی، انتقال پول، پرداخت قبوض و پرداخت مالیات و… استفاده کرد. همچنین به راحتی می‌توان هر چیزی را مستقیماً با ارز فیات خریداری کرد.

فیات و استیبل کوین؛ تفاوت در سرمایه گذاری

ارزهای فیات را می‌توان در سهام، اوراق قرضه و سایر دارایی‌های قابل معامله در بورس سرمایه گذاری کرد و همچنین با سپردن آن در حساب پس انداز سود مشخصی دریافت کرد.

سودی که دریافت می‌کنید بسته به خود ارز، شرایط سرمایه گذاری، رشد دارایی انتخابی یا سیاست‌های بانکی بسیار متفاوت است.

در رابطه با فرصت‌های سرمایه‌گذاری از طریق استیبل کوین‌ها، وام دادن دارایی‌های استیبل کوین به پلتفرم‌هایی که از چنین خدماتی پشتیبانی می‌کنند یکی از راه‌های سودآور است.

سود سالانه 5 تا 25 درصد حاصل از وام دهی در این پلتفرم‌ها بسیار بالاتر از سود حساب‌های پس انداز پول فیات در بسیاری از کشورهای جهان است.

بیشتر بخوانید: بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال در 2022

علاوه بر روش وام دهی، حساب‌های پس انداز برای استیبل کوین‌ها هم ایجاد شده‌اند. در ماه‌های گذشته، صرافی کوین بیس حساب پس انداز با بازده بالا را که به USDC وابسته است، معرفی کرد.

سود سالانه این حساب 4 درصد است به صورت کوین‌های USD Coins پرداخت می‌شود؛ این استیبل کوین‌ها که هر کدام معادل یک دلار هستند را هر وقت بخواهید می‌توانید به ارز فیات تبدیل کنید.

سود صرافی بایننس حدود 2 درصد برای حساب‌های پس انداز انعطاف پذیر و تا 5 درصد برای حساب‌های پس انداز قفل شده برای استیبل کوین‌هایی مانند USDT و BUSD است.

استیکینگ
استیکینگ به معنی دریافت سود به خاطر نگهداری یک ارز دیجیتال در مکانی مشخص مانند یک کیف پول یا حساب کاربری‌ یک صرافی است.

استیبل کوین‌ها در مقایسه با ارز فیات فرصت پول‌سازی دیگری را به دارندگان ارائه می‌کنند.

این روش که استیکینگ یا سهام‌گذاری نام دارد شامل خرید و نگهداری مقدار مشخصی توکن در پلتفرم‌های بلاک‌چین است. در این صورت، دارنده استیبل کوین تبدیل به یک نود اعتبارسنج فعال برای شبکه می‌شود.

دارنده در تأمین امنیت زیرساخت شبکه مشارکت می‌کند و در ازای آن سود دریافت می‌کند. پاداش استیکینگ در بازار برای استیبل کوین‌های محبوب ممکن است از 2 تا 22 درصد سود سالانه متغیر باشد.

همان‌طور که می‌بینید، استیبل کوین‌ها می‌توانند سرمایه گذاری بسیار پربازده‌تری نسبت به پول فیات باشند.

شاید تنها مانعی که مردم را از استفاده از این ارزها به عنوان ابزار مالی باز می‌دارد، عدم شفافیت قانونی و ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال باشد که در برخی کشورها اتخاذ شده است.

استیبل کوین‌ها در موارد زیر گزینه بهتری محسوب می‌شوند!

  • تبدیل: اگر می‌خواهید ارز محلی بخرید و نمی‌خواهید به بانک مراجعه کنید.
  • بدون ریسک: اگر می‌خواهید از قید و بندهای ارزهای دیجیتال دوری کنید، به سراغ استیبل کوین‌ها بروید. استیبل کوین‌هایی مانند USDC توسط سازمان‌های مورد اعتماد و تأیید شده پشتیبانی می‌شوند و تمام اقدامات احتیاطی قانونی را انجام می‌دهند.
  • راحتی: می‌توانید وجوه خود (استیبل کوین‌هایی مانند USDC) را بین بلاک‌چین‌های مختلف انتقال دهید و دارایی خود را با سهولت و راحتی از یک صرافی به صرافی دیگر جابه‌جا کنید.
  • پرداخت‌ها: می‌توانید پرداخت‌های تجاری را برای مقاصد خارج از مرز انجام دهید و بدون نیاز به تبدیل ارز یا پرداخت هزینه‌های بانکی اضافی و به صورت آنی با طرف‌های مقابل تسویه حساب کنید.
  • ثبات: معامله گران می‌توانند از استیبل کوین برای حفظ ارز دارایی‌های معاملاتی خود استفاده کنند تا از نوسان‌های شدید قیمت دارایی‌های دیجیتال بازار در امان بمانند.

قبل از انتخاب استیبل کوین چه عواملی را باید در نظر بگیرید؟

هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه استیبل کوینی را به پورتفولیوی خود اضافه کنید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • در دسترس بودن کوین در صرافی‌های معتبر را بررسی کنید.
  • امکان و چگونگی تبدیل استیبل کوین را به ارز فیات بررسی کنید.
  • در مورد تیم توسعه استیبل کوین و استقبال از آن تحقیق کنید.
  • در مورد ارزش بازار و میزان عرضه آن اطلاعات کسب کنید.
  • لیست شدن استیبل کوین در صرافی‌های مختلف، تراکنش‌ها و حجم تراکنش‌ها را بررسی کنید.

ارزهای فیات و استیبل کوین می‌توانند استقلال مالی خاصی در بازار پرنوسان امروزی به شما بدهند.

این دو شباهت‌های قابل توجهی دارند، اما تفاوت ارز فیات و استیبل کوین از جوانب مهمی است که باید به آن توجه کنید.

سوالات متداول

ارز فیات چیست؟

پول فیات نوعی ارز است که پشتوانه آن کالایی مانند طلا یا نقره نیست. ارز فیات معمولاً توسط دولت صادرکننده به عنوان ارز قانونی تعیین می‌شود.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها (Stablecoins) توسط شرکت‌های ارز دیجیتال منتشر می‌شوند. این دارایی‌های دیجیتال توسط ابزارهای سنتی سرمایه گذاری مالی پشتیبانی می‌شوند. ارزش یک استیبل کوین را می‌توان به هر ارز فیات، کالاهای قابل مبادله در بازارهای خارجی، فلزات گران‌بها یا صنعتی گره زد.

مهمترین تفاوت‌های فیات و استیبل کوین چیست؟

ارز فیات توسط بانک‌های مرکزی کشورها منتشر می‌شود و در داخل مرزهای یک کشور قدرت خرید و نقدشوندگی آنی دارد. برای استفاده از ارز فیات در خارج از مرزهای کشور معمولاً باید آن را به ارز بومی آن کشور تبدیل کرد. در مقابل، استیبل کوین توسط شرکت‌های ارزهای دیجیتال ایجاد و منتشر می‌شود و آن‌ها را می‌توان در پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال در سراسر جهان به ارز فیات تبدیل کرد.

راه‌های استفاده از ارز فیات و استیبل کوین در سرمایه گذاری چیست؟

از فیات می‌توان برای سرمایه گذاری در بورس، خرید املاک و کالا یا در حساب‌های پس انداز استفاده کرد. راه‌های سرمایه گذاری با استیبل کوین‌ها متنوع‌تر بوده و شامل حساب‌های پس انداز، وام دهی و استیکینگ است.

سخن پایانی

ارز فیات و استیبل کوین با توجه به ویژگی‌ها و ماهیت خود هر کدام کاربردهای ویژه‌ای دارند.

در حالی که ابزار سنتی پرداخت، داد و ستد و سرمایه گذاری از گذشته‌های دور ارز فیات بوده است، اما استیبل کوین‌ها قابلیت‌های جذابی ارائه می‌کنند.

یکی از مهترین کاربردهای استیبل کوین‌ها انتقال وجه به سراسر جهان در کمترین زمان و با کمترین هزینه است. همچنین با توجه به توسعه حوزه دیفای (DeFi)، پذیرش استیبل کوین‌ها به صورت چشمگیری در حال گسترش است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

استیبل کوین (Stablecoin ارز دیجیتال با ارزش پایدار)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx