دای یا تتر؛ از کدام استیبل کوین استفاده کنیم؟

دای یا تتر

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بازار کریپتو نوسانات زیاد و گاهی بسیار شدید قیمت‌ها در آن است. به دلیل همین تغییر قیمت‌های ناگهانی استفاده از کریپتو در پرداخت‌های روزمره به کاری چالش‌برانگیز تبدیل شده است.

بااین‌حال استیبل‌کوین‌ها می‌توانند راهکاری برای این چالش باشند. آن‌ها با این هدف ایجاد شده‌اند که مزیت سرعت بالای تراکنش‌های کریپتو را با ویژگی پایداری ارزش دلار گره بزنند.

طبق آمار رسمی وب‌سایت‌هایی چون کوین گکو، تتر (USDT) و یو اس دی کوین (USDC) محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌ها هستند که توسط دلار پشتیبانی می‌شوند.

عناوین مطلب:

توکن دای نیز در تلاش است تا این چشم‌انداز را دچار تغییر کند. اما در نهایت دای یا تتر؟ کدام می‌تواند سرمایه‌گذاری امن‌تری باشد؟ ابتدا با این دو استیبل‌کوین آشنا می‌شویم، سپس بررسی می‌کنیم که دای بهتر است یا تتر.

نکات کلیدی

  • دای یا تتر هر دو از استیبل کوین‌های بزرگ بازار هستند که از نظر میزان ارزش جز برترین ارزهای دیجیتال بازار محسوب می‌شوند.
  • شاید مهم‌ترین تفاوت تتر و دای در این است که تتر دارای ارزش یک‌به‌یک با دلار آمریکاست و دای، وثیقه‌ای با سایر کریپتوها دارد که حداقل 1.5 مقدار میزان دای ضرب شده است.
  • دای یک توکن غیرمتمرکز است که توسط جامعه خود حاکمیت می‌شد اما USDT توسط بنیاد تتر مدیریت می‌گردد.

مختصری درباره استیبل کوین‌ها

استیبل‌کوین‌ها دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که ارزش آن‌ها به یک دارایی معتبر به عنوان مثال ارز فیات یک کشور، گره خورده است.

معمولا از دلار آمریکا استفاده می‌شود اما استیبل‌کوین‌هایی هم هستند که ارزش آن‌ها به ین، پوند، یورو، طلا و سایر دارایی‌ها گره خورده یا اصطلاحا پگ شده است.

بیشتر بخوانید: پگ شدن (Pegging) و دی پگ چیست؟

استیبل کوین‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا از برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) استفاده کرده و درعین‌حال از نوسانات کلی بازار در امان باشند.

ورشکستگی پروژه لونا (Terra) در سال گذشته که جز ده ارز برتر بازار کریپتو بود باعث ایجاد وحشت درباره استیبل‌کوین‌ها شد. پس از ورشکستی Terra، ارزش آن از یک دلار آمریکا به شدت سقوط کرد.

بیشتر بخوانید: روزی که ترا (Terra) کمر کریپتو را شکست؛ همه چیز در مورد سقوط لونا!

از 100 ارز دیجیتال برتر بازار، 10 مورد آن استیبل‌کوین هستند. درحال‌حاضر، پس از فروپاشی لونا، تتر و دای محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌های بازار محسوب می‌شوند.

شاید تفاوت یک دلار واقعی و یک استیبل‌کوین مثل دای یا تتر برای برخی شفاف نباشد.

اما اساسی‌ترین تفاوت آن‌ها در این است که فیات توسط بانک‌ها نگهداری می‌شود درحالی‌که استیبل‌کوین‌ها در کیف پول ارز دیجیتال کاربر و توسط خود فرد نگهداری می‌شود.

استیبل‌کوین‌ها علاوه بر حذف نقش بانک‌ها کاربردهای دیگری هم دارند که پول فیات ندارد. مثلا می‌توان برای ایجاد یا تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) یا برنامه‌های وب 3 از آن‌ها استفاده کرد.

دای (Dai) چیست؟

دای (DAI) استیبل‌کوینی است که توسط شرکت MakerDAO روی زنجیره اتریوم ایجاد شده و مدیریت می‌گردد.

برعکس بسیاری از استیبل‌کوین‌ها که مستقیما با دلار پشتیبانی می‌شوند، دای توسط توکن‌های دیگر پشتیبانی می‌شود تا ارزش خود را به اندازه دلار حفظ کند.

به‌این‌ترتیب هر بار که یک توکن DAI جدید ضرب (mint) می‌شود، یک مجموعه از دارایی‌های کریپتو، به‌عنوان وثیقه در قرارداد هوشمند قفل می‌گردد.

دای یا تتر
چنین فرآیندی شبیه وثیقه وام به نظر می‌رسد. اگر کاربر بخواهد دای بگیرد باید 1و نیم برابر آن مبلغ را از توکن‌های دیگر سپرده‌گذاری کند.

اما بسیاری از تریدرها به خاطر نوسانات بازار، بین 3 تا 4 برابر میزان دای مورد نظر خود را قفل می‌کنند.

به این ترتیب درصورتی‌که ارزش وثیقه از 1.5 برابر ارزش دای پایین‌تر بیاید توکن‌های دای به صورت خودکار فروخته می‌شوند تا وام را پوشش دهند.

تتر (USDT) چیست؟

یکی از محبوب‌ترین و درعین‌حال قدیمی‌ترین استیبل‌کوین‌های بازار، USDT است که در رتبه بعدی پس از اتریوم قرار دارد.

تتر با هدف در امان نگه داشتن دارایی تریدرها از خطرات نوسانات بازار ایجاد شد. اما برخلاف دای، هر توکن تتر به صورت یک‌به‌یک با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود.

به‌این‌ترتیب در صورت تقاضا می‌توان هر تتر را به یک دلار تبدیل کرد.

تتر، نام خود را از شرکت بنیان‌گذار آن گرفته که محل دفتر آن در هنگ‌کنگ واقع است.

ذخایر تتر توسط کنسرسیومی از مؤسسات مالی مدیریت می‌شود. بعلاوه این ذخایر به صورت منظم توسط اشخاص ثالث و برای اطمینان از شفافیت آن‌ها حسابرسی و بررسی می‌شوند.

اگر به فکر سرمایه‌گذاری هستید برای مقایسه تتر با دای بهتر است ویژگی‌های آنها را نیز بررسی کنید. در ادامه به اصلی‌ترین ویژگی‌های آنها اشاره کرده‌ایم:

مهم‌ترین ویژگی‌های دای

دای به‌عنوان یک استیبل‌کوین، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که باعث تمایز آن در نظر کاربران شده است:

حاکمیت غیرمتمرکز

قرارداد هوشمندی که اکوسیستمی دای را ایجاد کرده است با عنوان پروتکل Maker شناخته می‌شود که تحت توسعه و کنترل میکردائو است.

میکردائو یک سازمان غیرمتمرکز و مستقل است و توکن بومی آن MKR نام دارد. درصورتی‌که کاربری توکن MKR داشته باشد می‌تواند در تصمیمات مدیریتی و حاکمیتی این پروتکل رای دهد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال میکر (Maker) چیست؟

آزادی مالی

ایجاد توکن‌های دای هر زمان که کاربر اراده کند امکان‌پذیر است. تا زمانی که حداقل مقدار وثیقه رعایت شده باشد می‌توان برای انجام تراکنش، دای تقاضا کرد.

این ویژگی باعث پایداری و استمرار تراکنش‌های کریپتوکارنسی شده و درعین‌حال موجب آزادی عمل کاربران می‌گردد.

تولید درآمد

دای به کاربرانش امکان کسب درآمد از طریق سیستم Savings Rate را می‌دهد. آن‌ها می‌توانند توکن‌های دای خود را در قراردادهای هوشمند قفل کنند و پاداش بگیرند.

فرآیند آن شبیه سپرده‌گذاری یا استیکینگ است، توکن‌های دای به صورت پیوسته و براساس نرخ ذخایر فعلی به قرارداد هوشمند اضافه می‌گردند.

این ویژگی درحالی‌که به کاربران امکان مشارکت در مدیریت پلتفرم را می‌دهد، منبع درآمد غیرفعالی نیز محسوب می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های USDT

برای انتخاب بین دای یا تتر باید با ویژگی‌های USDT هم آشنا شویم.  

تتر از سال 2014 به بازار معرفی شده است. در طی این سال‌ها امنیت تتر به همه کاربران بازار کریپتو ثابت شده و با وجود اتفاقات مختلفی که در این سال‌ها افتاده، همیشه قیمت 1 دلاری خود را حفظ کرده است.

دای یا تتر
به‌این‌ترتیب تتر تبدیل به یکی از محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌های بازار شده است.

قابلیت تبدیل بالا

ازآنجایی‌که هر توکن تتر با یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود پس تبدیل تتر به دلار کار ساده ایست.

همیشه نقدینگی موجود است. این ویژگی تتر که تنها به دلار آمریکا وابسته است باعث راحت‌تر شدن پذیرش و استفاده از آن در کسب‌وکارها شده است.

بیشتر بخوانید: علت تفاوت قیمت تتر و دلار در چیست؟

کارمزد کم

وقتی تراکنشی با تتر انجام می‌شود هیچ کارمزدی ندارد. تنها زمانی که سایر کریپتوکارنسی‌ها به USDT تبدیل می‌شوند یا اینکه تتر به دلار تبدیل می‌گردد، کارمزد کمی شامل می‌شود.

مزایا و معایب دای

توکن دای غیرمتمرکز است. به این معنی که کنترل آن در دست هیچ گروه یا سازمانی نیست بلکه توسط کاربرانش از سراسر دنیا مدیریت می‌شود.

هر کاربری می‌تواند آن را در قراردادهای هوشمند قفل کند و در مقابل پاداش بگیرد. دای به دلیل ماهیت غیرمتمرکزی که دارد نه تنها می‌توان آن را خرید بلکه می‌توان تولید (ضرب) کرد.

بااین‌حال ازآنجایی‌که دای نیاز به وثیقه حداقل 1.5 برابری دارد ممکن است نوسانات بازار، موجب سخت‌تر شدن تأمین وثیقه برای دای گردد. حتی ممکن است کاربران دارایی خود را از دست بدهند.

باید گفت که ارزش بازار دای در مقایسه با سایر استیبل‌کوین‌ها نظیر تتر و USDC کمتر است و این محبوبیت و نقدشوندگی پایین‌تر این ارز را نشان می‌دهد. این موضوعات در انتخاب بین تتر یا دای اثرگذار است.

مزایا و معایب تتر (USDT)

تتر یکی از قدیمی‌ترین و درعین‌حال قابل اعتمادترین استیبل‌کوین‌های بازار است.

Tether به دلیل ارزش بازار بالایی که دارد تبدیل آن به فیات به‌راحتی انجام می‌شود. اگر به پیشینه تتر نگاهی بیندازید می‌بینید همواره نرخ نوسان آن نسبت به ارزش دلار بیش از چند درصد نبوده است.

بااین‌حال تتر توسط یک سازمان متمرکز کنترل می‌شود و غیرمتمرکز نیست. نرخ 1 به 1 تتر چندین بار مورد سوال بوده و نسبت به آن شک و شبهه‌هایی وجود دارد.

به‌همین‌دلیل در برخی مناطق آمریکا مثل شهر نیویورک استفاده از آن ممنوع شده است. درعین‌حال این موضوع که برای دریافت تتر نیاز به سپرده بانکی است باعث شده ناشناس بودن مالکیت آن زیرسوال برود.

مقایسه امنیت؛ دای یا تتر

در انتخاب دای یا تتر ، مسئله امنیت موضوع مهمی است.

همان‌طور که گفتیم کریپتو یک دارای پرنوسان است. به‌همین‌دلیل بیشتر وثیقه‌هایی که در پلتفرم دای گذاشته می‌شود ارزشی حدودا 4 برابر دارد ولی بازهم ممکن است برخی افراد همان 1.5 برابر را انتخاب کنند.

در چنین مواردی اگر بازار دچار نوسان شدیدی شود، میزان سرمایه این افراد تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

دای یا تتر

بااین‌حال هر اتفاقی که برای هر کاربر بیفتد تاثیری بر کل شبکه و سایر اشخاصی که دای نگهداری می‌کنند ندارد و به‌همین‌دلیل سرمایه کاربران با ریسک مواجه نیست.

همچنین دای در طی این سال‌ها توانسته پیوند خود را با دلار حفظ کند.

برای اینکه تصمیم بگیریم دای یا تتر بخریم باید بدانیم USDT مهم‌ترین استیبل‌کوین حال حاضر است که ارزش بازار بسیار زیادی دارد.

بااین‌حال ازآنجایی‌که پشتوانه آن فیات است با ریسک تغییر اعتبار فیات مواجه است. دیگر ویژگی مهم تتر کارمزد بسیار پایین تراکنش‌های آن است که باعث شده استفاده از آن بخصوص برای کسب‌وکارها راحت باشد.

سوالات متداول

استیبل کوین چیست؟

استیبل‌کوین‌ها دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که ارزش آن‌ها به ارزش فیات، طلا یا سرمایه‌های ارزشمند دیگر گره خورده است. به‌این‌ترتیب نوسانات قیمت بازار کریپتو روی آن‌ها تأثیر ندارد.

دای یا تتر؟

همه استیبل‌کوین‌ها عملکرد مشابهی دارند اما انتخاب آن‌ها باید براساس اصول مشخصی باشد. فرق تتر و دای از جنبه‌های فنی پررنگ است. تتر با فروش دلار ایجاد می‌شود اما برای ایجاد دای نیاز به سپرده‌گذاری کریپتو آن هم حداقل 1.5 برابر مقدار مورد درخواست دارید. علاوه بر این‌ها تتر حالت متمرکزتری نیز دارد. کاربران پس از بررسی ابعاد مختلف باید مناسب‌ترین مورد را که برای کاربرد مورد نظر آن‌ها بهتر است انتخاب کنند.

فرآیند وثیقه گذاری در دای چطور است؟

هر تعداد توکن دای که کاربر بخواهد دریافت کند باید به ارزش حداقل 1.5 برابر آن از ارز دیجیتال دیگری را در یک قرارداد هوشمند سپرده‌گذاری کند. بسیاری از کاربران 4 برابر آن را در نظر می‌گیرند تا در صورت نوسان و کاهش قیمت آن توکن، وثیقه سپرده‌گذاری شده خود را از دست ندهند.

جمع‌بندی

به نظر می‌رسد دای می‌تواند جایگزین مناسبی برای استیبل‌کوین‌هایی باشد که تاکنون بازار را در تصرف خود داشته‌اند.

حتی کاربران می‌توانند برای دریافت دای، توکن‌های بزرگی چون اتریوم را به‌عنوان وثیقه قرار دهند و ترسی از نوسانات بازار نداشته باشند چراکه ارزش ETH حدودا ده برابر ارزش دای است و درعین‌حال قابلیت تبدیل راحتی دارد.

اما تتر هم ویژگی‌های عالی دارد و تابه‌حال یکه‌تاز بازار بوده است. انتخاب دای یا تتر باید با در نظر گرفتن اولویت‌های افراد انجام شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

استیبل کوین (Stablecoin ارز دیجیتال با ارزش پایدار)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx