یو اس دی کوین (USDC) چیست؟

یو اس دی کوین

یکی از استیبل کوین‌هایی که در کنار تتر، مورد استفاده قرار می‌گیرد، ارز دیجیتال یو اس دی کوین است.

در این مقاله از بورسینس قصد داریم بطور کامل نحوه کار این ارز دیجیتال و سازوکار آن را بررسی کنیم. اگر قصد دارید دارایی‌های کریپتویی خود را به استیبل کوین تبدیل کنید، توصیه می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

یو اس دی کوین (USDC) چیست؟

ارز دیجیتال یو اس دی کوین یک استیبل کوین با پشتوانه 100 درصدی دلار آمریکا است که با هدف برابری با قیمت دلار آمریکا ایجاد شده است.

عناوین مطلب:

USDC یک استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات و یک دارایی دیجیتالی غیرمتمرکز بر بستر بلاک‌چین است که سازندگان برای ثابت ماندن ارزش آن، این استیبل کوین را به یک ارز فیات یعنی دلار ایالات متحده گره زده‌اند.

اما USD Coin تنها استیبل کوین موجود در بازار نیست. یک استیبل کوین دیگر با پشتوانه فیات (دلار آمریکا) به نام تتر (USDT) نیز در سال 2014 توسط شرکت Tether Limited وارد بازار شده بود.

اما سازندگان USD Coin چه کسانی هستند؟ شرکت خدمات مالی Circle و صرافی کوین بیس (Coinbase) ارز یو اس دی کوین را در سال 2018 به عنوان یکی از محصولات کنسرسیوم سنتر (Center) ایجاد کردند.

سنتر
کنسرسیوم Center توسط شرکت‌های Circle و کوین بیس تأسیس شده و مسئول انتشار ارز USDC است.

طبق ادعای سازندگان، ارزش هر توکن USDC معادل یک دلار آمریکا است، به این معنی که به ازای هر یو اس دی کوین در گردش، یک دلار آمریکا در ذخایر بانکی شرکت نگه داشته می‌شود.

در اصل، USDCoin سرویسی است که دلار آمریکا را توکنیزه کرده است و استفاده از آن را از طریق اینترنت و در بلاک‌چین‌های عمومی آسان‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: توکنیزه کردن (Tokenization) چیست و چه کاربردی دارد؟

برخلاف ارزهای دیجیتال دیگر، یو اس دی کوین را نمی‌توان به روش سنتی ایجاد کرد. USDC به عنوان یک توکن ERC-20، که پرکاربردترین استاندارد برای برنامه‌های بلاک‌چین، در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

این استاندارد باعث می‌شود این توکن با سایر برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) مبتنی بر اتریوم تعامل‌پذیر باشد.

اما سازگاری این توکن فقط به شبکه اتریوم محدود نمی‌شود. بلکه یو اس دی کوین با دیگر شبکه‌های بلاک‌چین مهم از جمله سولانا، آوالانچ، ترون، الگوراند، استلار، فلو و هدرا نیز سازگار است.

USD Coin از زمان ورود به بازار، به عنوان یکی از مهم‌ترین استیبل کوین‌های دارای نقدینگی فراوان و معامله شدن در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز در سراسر جهان جایگاه خوبی پیدا کرده است.

یو اس دی کوین چگونه کار می‌کند؟

هر بار که یک دلار آمریکا وارد ذخایر پشتوانه می‌شود، یک قرارداد هوشمند یک توکن USDC ایجاد می‌کند که ارزشی برابر با یک دلار آمریکا دارد.

منتشرکنندگان یو اس دی کوین باید همه مجوزهای مورد نیاز حوزه‌های قضایی اجرایی را داشته باشند. علاوه بر این، آن‌ها باید تمام فرآیندهای حسابرسی قانون مبارزه با پولشویی و الزامات گروه ویژه اقدام مالی را رعایت کنند.

آن‌ها باید امکان مبادله یک به یک و بازخرید توکن‌های USDC از سایر صادرکنندگان معتبر را فراهم کنند و فرایندهای گزارش‌دهی و بازرسی که توسط کنسرسیوم سنتر تعیین شده را دنبال کنند.

منتشرکنندگان یو اس دی کوین همچنین باید ذخایر فیات بانکی را با نسبت 1:1 به مقدار توکن‌های صادر شده حفظ کنند و گزارش ماهانه ذخایر فیات خود را که به تأیید حسابرسان معتبر رسیده منتشر کنند.

بیشتر بخوانید: حسابرسی قرارداد هوشمند (Smart Contract Audit) چیست؟

برای اینکه استیبل کوین‌ها و USD Coin طبق برنامه عمل کنند، طرف‌های مسئول نظارت بر آن‌ها باید قابل اعتماد و شفاف باشند.

به همین دلیل، شرکت سیرکل، شرکت حسابداری آمریکایی Grant Thornton LLP را برای حسابرسی حساب‌های ذخیره و ارائه گزارش‌های منظم به شکل اسناد ماهانه در مورد ذخایر پشتوانه یو اس دی کوین استخدام کرده است.

توکن سوزی
معادل دلاری وجوهی که به کاربران بازگردانده می‌شود از ذخایر توکن‌های در گردش USDC سوزانده می‌شود.

برای ثابت ماندن نسبت پشتوانه به توکن‌های در گردش، زمانی که کاربر تعداد مشخصی توکن یو اس دی کوین را به دلار تبدیل کند، به همان اندازه، توکن سوزانده می‌شود و معادل وجه آن از محل ذخایر پشتوانه به کاربر داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

ویژگی‌های منحصر به فرد USDC

ارز یو اس دی کوین یک استیبل کوین کاملاً شفاف و حسابرسی شده است که ارزش آن به دلار آمریکا وابسته است.

از این توکن می‌توان از آن برای پرداخت‌های آنی در سراسر جهان، خرید کالا و خدمات، وام دادن و استقراض بدون دخالت اشخاص ثالث استفاده کرد.

ارزش هر توکن USDC دقیقاً معادل یک دلار آمریکا است. از این رو، این توکن یک گزینه عالی برای نگهداری بدون تجربه کردن ریسک نوسان قیمت ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم محسوب می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه یو اس دی کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت‌های آنی جهانی: کاربران و کسب و کارها به وسیله USD کوین می‌توانند پرداخت‌های خود را به صورت شبانه روزی انجام دهند. در نتیجه، پول را می‌توان به همان سرعت ارسال پیامک به خارج از مرزهای کشور انجام داد.
  • خرید کالا و خدمات: بسیاری از خرده فروشان آنلاین امکان پرداخت هزینه کالا و خدمات خود را از طریق یو اس دی کوین برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند مجموعه ان اف تی (NFT) لحظات کمیاب بسکتبال را با USDC در بازارهای آنلاین معروف مانند NBA Top Shot خریداری کنند.
  • وام‌دهی و دریافت وام فوری: یو اس دی کوین را می‌توان بدون دخالت اشخاص ثالث به افراد نیازمند وام داد. همین‌طور، افراد نیازمند می‌توانند به طور آنی مقدار USDCoin مورد نیازشان را از افراد دیگر قرض کنند و بدون نیاز به تأمین وثیقه‌های سنتی بانکی در عرض چند ثانیه وجه خود را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

مزایا و معایب یو اس دی کوین

همان‌طور که گفتیم، USDC امکان انجام پرداخت‌ها به صورت آنی را فراهم می‌کند، کاربران را از نوسانات قیمت بازار ارزهای دیجیتال محافظت می‌کند و توسط یک شرکت حسابرسی معتبر حسابرسی می‌شود.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود این توکن یک استیبل کوین شفاف باشد.

با این حال، به دلیل ثابت ماندن قیمت این توکن امکان کسب سود از افزایش قیمت ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت‌کوین و سایر آلت کوین‌ها در یو اس دی کوین وجود ندارد.

به این ترتیب سرمایه‌گذاران ممکن است در هنگام خرید و فروش و مبادله USD Coin، هزینه‌های تراکنش بالایی را متحمل شوند.

قیمت ثابت
قیمت استیبل کوین‌ها همواره ثابت است. این می‌تواند هم مزیت و هم نقطه ضعف آن‌ها باشد.

یکی از مزیت‌های کلیدی یو اس دی کوین سرعت بالای تراکنش‌ها است.

معمولاً برای ارسال و دریافت دلار و ارزهای فیات دیگر باید مدت زیادی صبر کرد زیرا مؤسساتی مانند بانک‌ها و رویه‌های پیچیده آن‌ها روند انجام تراکنش‌ها را کند می‌کند.

با این وجود، با USDC می‌توان پرداخت‌ها و تسویه حساب‌ها را به صورت فوری انجام داد.

علاوه بر این، دارندگان استیبل کوین‌هایی مانند یو اس دی کوین دیگر نگران کاهش ارزش سرمایه خود به دلیل نوسانات شدید قیمت ارزهای دیجیتال نخواهند بود.

چرا که ذخایر این استیبل کوین به طور کامل به صورت پول نقد بوده که در بانک یا مؤسسات مالی معتبر نگهداری می‌شود.

ذخایر USD Coin را مؤسسات مالی برجسته ایالات متحده از جمله BlackRock و BNY Mellon نگهداری و مدیریت می‌کنند.

علاوه بر این، صرافی‌های ارز دیجیتال متعددی وجود دارد که می‌توان یو اس دی کوین را از آن‌ها خریداری کرد. بسیاری از صرافی‌ها نیز امکان برداشت USDC را از طریق بلاک‌چین‌های مختلف فراهم می‌کنند.

همچنین، با استفاده از کیف پول دیجیتال می‌توان به سرعت پرداخت‌های برون مرزی یا حواله‌ها را انجام داد.

در نهایت، می‌توان با وام دادن یو اس دی کوین در پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) مانند آوی (Aave) درآمد غیرفعال به دست آورد.

صرف نظر از مزایای فوق، USDC شاید برای کسانی که به دنبال کسب درآمد از دارایی‌های دیجیتال هستند ابزار مناسبی نباشد، زیرا این کوین از افزایش قیمت احتمالی ارزهای دیجیتال بی‌بهره است.

همچنین، برخی از صرافی‌ها برای برداشت استیبل کوین یو اس دی کوین کارمزد بالایی دریافت می‌کنند و کارمزد تراکنش‌ها ممکن است بیشتر از انتقال بانکی معمولی یا انتقال پی پال برای تراکنش‌های کوچک‌تر باشد.

علاوه بر این، حتی اگر پلتفرم‌های دیفای برای هر وام USD کوین، سود بیشتری ارائه دهند، ریسک این کار به دلیل اتفاقاتی مانند سرقت‌ها و هک شدن‌های مختلف ارزهای دیجیتال بالاتر خواهد بود.

مزایا و معایب یو اس دی کوین در یک نگاه

مزایا

  • نوسان قیمت پایین
  • دارای پشتوانه کامل توسط ارز فیات یا دارایی‌های رگوله شده توسط ایالات متحده
  • پوشش ریسک در برابر تورم

معایب

  • بی‌بهره ماندن از افزایش قیمت ارزهای دیجیتال
  • عدم شفافیت کامل ترکیب دارایی‌های پشتوانه در ذخیره
  • امکان کاهش ارزش در نتیجه تورم قیمت دلار آمریکا

کاربردهای USDC

کاربران از یو اس دی کوین به عنوان یک دارایی دیجیتال با قیمت ثابت به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند، از جمله:

  • محافظت در برابر نوسانات: سرمایه‌گذارانی که در سایر ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌توانند با اختصاص دادن بخشی از سرمایه خود به یک استیبل کوین مانند USDC، نوسانات پرتفوی خود را کاهش دهند. داشتن یو اس دی کوین در زمان نوسانات شدید بازار می‌تواند به ثبات ارزش پرتفوی کمک کند.
  • قیمت گذاری بر حسب پول فیات: دارایی‌های دیجیتال لیست شده در صرافی‌های ارز دیجیتال را می‌توان با استفاده از یک استیبل کوین مانند USDC به پول فیات قیمت گذاری کرد.
  • ثبات قیمت: ثبات قیمت یو اس دی کوین به کاربران کمک می‌کند از این استیبل کوین برای نشان دادن مالکیت سهام یا تأمین مالی پروژه‌ها استفاده کنند. از USDCoin همچنین می‌توان برای نشان دادن بدهی‌های شرکت‌ها استفاده کرد.
  • تسویه حواله‌ها: از یو اس دی کوین می‌توان برای ارسال وجه به سراسر دنیا استفاده کرد. گیرندگان می‌توانند USDC را بدون استفاده از حساب بانکی یا نگرانی در مورد نوسانات قیمت در یک کیف پول دیجیتال ذخیره کنند.
  • سرمایه‌گذاری در دلار آمریکا: سرمایه‌گذاران غیر آمریکایی که مایل‌اند در دلار آمریکا سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند یو اس دی کوین را به سبد سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال خود اضافه کنند.
  • پوشش در برابر تورم: سرمایه‌گذاران غیر آمریکایی که نگران کاهش ارزش پول محلی خود هستند، می‌توانند پول خود را به یک استیبل کوین مانند USDC تبدیل کنند تا از ارزش پول خود محافظت کنند.
  • تأمین مالی جمعی جهانی: شرکت‌های نوپا و سازمان‌های غیرانتفاعی می‌توانند از طریق ارز دیجیتال یو اس دی کوین از سرمایه‌گذاران و کمک کنندگان در سراسر جهان پول جمع‌آوری کنند. جمع‌آوری پول در قالب یک استیبل کوین مانند USD Coin این اطمینان را به آن‌ها می‌دهد که ارزش پول جمع‌آوری شده در آینده نوسان نخواهد کرد.
  • ارتباط متقابل میان بلاک‌چین‌ها: از آنجا که یو اس دی کوین با چند بلاک‌چین مستقل سازگار است، استفاده از این استیبل کوین می‌تواند به یکپارچه سازی سیستم‌های پرداخت و برنامه‌های کاربردی در میان بلاک‌چین‌ها کمک کند.

نحوه خرید USDC

یو اس دی کوین یکی از استیبل کوین‌های محبوب و پرکاربرد بازار است، از این رو امکان خرید و فروش آن در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال جهانی وجود دارد.

نکته قابل توجه در این زمینه انتخاب صرافی معتبر و نگهداری ایمن توکن‌های خریداری شده است.

در صرافی‌های معتبر جهانی مانند بایننس، کوین بیس، کراکن، جمینی، کوکوین و بیت استمپ می‌توانید با مبادله سایر ارزهای دیجیتال یا از طریق ارز فیات اقدام به خرید USDC کنید.

اما از آنجا که در هیچ کدام از این صرافی‌ها امکان خرید با پرداخت ریال وجود ندارد، بهترین راه خرید این توکن در صرافی‌های ایرانی است.

بیشتر بخوانید: معرفی 5 صرافی برتر ارز دیجیتال ایرانی در سال 1401

با جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید فهرستی از صرافی‌های داخلی را که این توکن را برای خرید و فروش لیست کرده‌اند به دست بیاورید.

برای خرید در این صرافی‌ها ابتدا باید در سایت مربوطه ثبت نام کرده و پس از احراز هویت به راحتی و با پرداخت ریال می‌توانید به هر مقدار که بخواهید ارز USDCoin خریداری کنید.

یو اس دی کوین و تتر (USDT)

USDC و تتر هر دوی استیبل کوین‌های دارای پشتوانه دلار آمریکا هستند، اما از نظر سال معرفی به بازار، شرکت سازنده، سازگاری با شبکه‌های بلاک‌چین، دارایی‌های پشتوانه و شرکت‌های حسابرس تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

یو اس دی کوین و تتر استیبل کوین‌هایی هستند که ارزش آن‌ها با پشتوانه فیات به دلار آمریکا وابسته است.

این استیبل کوین‌ها برای مقابله با نوسانات قیمت بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال ایجاد شده‌اند. اکثر صرافی‌های مهم ارزهای دیجیتال USD Coin و تتر را ارائه می‌کنند.

تتر و یو اس دی کوین
یو اس دی کوین و تتر هر دو استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات هستند و ارزش آن‌ها به دلار آمریکا وابسته است.

همچون تتر، USDC را می‌توان از تمام کیف پول‌ها یا صرافی‌های سازگار با استاندارد ERC-20 و سایر بلاک‌چین‌ها مانند استلار، الگوراند، سولانا و غیره ارسال و دریافت کرد.

در کنار این شباهت‌ها، تفاوت‌های جزئی دیگری بین این دو استیبل کوین وجود دارد که می‌تواند بر انتخاب کاربران تأثیر بگذارد.

در جدول زیر چند تفاوت مهم بین استیبل کوین یو اس دی کوین و تتر را مشاهده می‌کنید:

 
یو اس دی کوین
تتر
سال راه‌اندازی
2018
2014
منتشر کننده
شرکت Center (شامل شرکت‌های Center و کوین بیس)
شرکت تتر
بلاک‌چین‌ها و شبکه‌های سازگار
الگوراند، آوالانچ، اتریوم، فلو، هدرا، پالیگان، سولانا، استلار، ترون
الگوراند، آوالانچ، ایاس، اتریوم، کوساما، لیکوید، پالیگان، سولانا، تزوس، ترون
دارایی‌های پشتوانه
پول نقد و معادل آن، اوراق خزانه‌داری آمریکا، اوراق تجاری، اوراق شرکتی، اوراق شهرداری، گواهی‌های سپرده بانکی
پول نقد و معادل آن، اوراق خزانه‌داری آمریکا، اوراق تجاری، اوراق شرکتی، سپرده‌های امانی، دارایی‌های کریپتویی، وام‌های تضمین شده
حسابرس
شرکت Grant Thornton LLP
شرکت BDO Italia

آیا USDC امن است؟

علی‌رغم این واقعیت که یو اس دی کوین تحت نظارت نظارتی قرار دارد، سرمایه‌گذاران باید قبل از خرید و استفاده از آن باید به خوبی در مورد مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در استیبل کوین‌ها تحقیق کنند.

USD Coin در مقایسه با تتر تابع مقررات است و هر از گاهی حسابرسی می‌شود. همچنین شرکت Circle در مورد عملیات خود کاملاً شفاف است.

با این حال، سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، حتی در استیبل کوین‌ها، معایب خاص خود را دارد. به عنوان مثال، قیمت یو اس دی کوین هرگز افزایش نخواهد یافت و همیشه برابر با یک دلار آمریکا است.

البته این نقطه ضعف به لطف امکان وام دادن USDC در پلتفرم‌های غیرمتمرکز و کسب درآمد غیرمتمرکز جبران می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال در 2022

همچنین، با توجه به ورشکستگی صرافی‌های مورد اعتماد مانند FTX، باید به خطرات سرمایه‌گذاری در استیبل کوین‌ها و ارزهای دیجیتال توجه ویژه داشت.

سؤالات متداول

ارز USDC چیست؟

یو اس دی کوین (USDC) یک استیبل کوین با پشتوانه فیات است که به دلار آمریکا وابسته است و ارزش هر توکن آن برابر یک دلار آمریکا است.

 مهم‌ترین ویژگی‌های یو اس دی کوین چیست؟

ارز USDC یک استیبل کوین کاملاً شفاف و حسابرسی شده است که ارزش آن به دلار آمریکا وابسته است و می‌توان از آن برای پرداخت‌های آنی در سراسر جهان، خرید کالا و خدمات، وام دادن و استقراض بدون دخالت اشخاص ثالث استفاده کرد.

چگونه می‌توان USDC را خرید؟

استیبل کوین یو اس دی کوین را می‌توان در اکثر صرافی‌های دیجیتال معتبر جهان از طریق ارز فیات خرید. در ایران نیز بیشتر صرافی‌های معتبر امکان خرید آن را با پرداخت ریال فراهم کرده‌اند.

آیا یو اس دی کوین قانونی است؟

ارز USDC دارای پشتوانه کامل فیات در حساب‌های بانکی و مؤسسات مالی معتبر است. همچنین نهادهای نظارتی فعالیت شرکت صادر کننده آن را رگوله کرده‌اند و ذخایر دلاری شرکت به صورت مرتب توسط یک شرکت معتبر حسابرسی می‌شود.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید از کاهش ارزش پولتان در مقابل تورم جلوگیری کنید، تبدیل کردن آن به دلار یک راهکار ایده‌آل به نظر می‌رسد.

از آنجا که خرید و نگهداری دلار کاغذی برای تمام افراد امکان‌پذیر نیست، سرمایه‌گذاری در استیبل کوین‌هایی مانند USDC که ارزشی معادل دلار آمریکا دارند یک راه حل جایگزین و راحت است.

یو اس دی کوین را می‌توانید در صرافی‌های معتبر داخلی خریداری کرده و آن را به یک کیف پول دیجیتال امن منتقل کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

استیبل کوین (Stablecoin ارز دیجیتال با ارزش پایدار)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx