تتر (USDT) یا یو اس دی کوین (USDC)؛ کدام را انتخاب کنیم؟

یو اس دی کوین یا تتر

همیشه انتخاب بین یو اس دی کوین یا تتر برای فعالان بازار کریپتو سخت بوده است. هر دوی این ارزهای دیجیتال از مشهورترین استیبل‌کوین‌های (stablecoin) موجود در بازار ارزهای دیجیتال هستند.

استیبل‌کوین به ‌معنای کوین با ارزش ثابت به هر دارایی گفته می‌شود که ارزشی همواره ثابت داشته باشد و دچار نوسانات قیمت نشود.

یو‌ اس دی کوین (USD coin) و تتر (Tether) هر دو ارزهای دیجیتالی با پشتوانه ارز فیات دلار ایالات‌متحده هستند و طراحی‌ شده‌اند تا یک دارایی دیجیتال با نوسانات جزئی باشند.

عناوین مطلب:

در ادامه این مقاله به بررسی این دو استیبل کوین می‌پردازیم. اگر بین انتخاب یو اس دی کوین یا تتر مردد هستید، این مقاله برای شماست.

نکات کلیدی

  • یو اس دی کوین یا تتر یا هر استیبل‌کوین دیگری، ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش آنها به یک دارایی فیزیکی مثل دلار، طلا و غیره گره خورده است.
  • استیبل‌کوین‌ها نوسان قیمت کمی دارند و به‌همین‌دلیل می‌توانند در بازار پرنوسان، به‌عنوان سدی در برابر خطر سقوط ارزش دارایی‌ها عمل کنند.
  • usdt یا usdc هر دو توسط یک نهاد مرکزی ایجاد شده‌اند و دارای پشتوانه هستند اما از نظر اهداف و میزان شفافیت کمی باهم تفاوت دارند.

استیبل کوین چیست؟

یو اس دی کوین یا تتر هر دو استیبل‌کوین هستند. بنابراین بهتر است ابتدا ویژگی‌های کلی استیبل‌کوین‌ها را بشناسیم.

استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که ارزش آن به یک دارایی خارجی همچون ارز فیات، کالاها و سایر ارزهای دیجیتال است.

علاوه بر انتخاب دارایی پشتوانه توکن، باید نسبت توکن و دارایی ثابت را نیز در نظر داشته باشید. به ‌عنوان مثال، تتر نسبتی یک‌به‌یک با دلار ایالات‌متحده دارد.

امن‌ترین ارزهای دیجیتال را شرکت‌هایی منتشر می‌کنند که حضور و نظارت آن‌ها موجب می‌شود مردم نسبت به اینکه آن دارایی دارای یک پشتوانه واقعی از دارایی‌های فیزیکی است اطمینان پیدا کنند.

ارزش هر استیبل‌کوین به نسبت دارایی پشتیبان آن تغییر می‌کند. تتر و یو اس دی کوین هر دو استیبل‌کوین‌هایی هستند که رابطه‌ای یک‌به‌یک با دلار دارند.

به ‌عبارت دیگر، هر یک تتر برابر با یک دلار و هر یک یواس‌دی کوین نیز برابر با یک دلار است. در بازار ارزهای دیجیتال نیز دو شرکت تتر و سیرکل که به ترتیب USDT و USDC را منتشر کرده‌اند بسیار مورد اعتماد هستند.

آنها روی چند بلاک‌چین از جمله اتریوم و سولانا منتشر می‌شوند. ارزش تتر از نظر میزان ارزش بازار پیشتاز است. سپس USDC و پس از آن‌ها Binance USD یا BUSD قرار دارد که ارزش بازار بسیار کمتری دارند.

مزایای استیبل کوین‌ها

برای برخی سرمایه‌گذاران استیبل کوین، مزایا بیش از معایب است. اما برای برخی دیگر، برعکس است.

یو اس دی کوین یا تتر یا هر استیبل کوین دیگری، فرقی نمی‌کند. در واقع تریدرها باید در موقعیت‌های مختلف از استیبل‌کوین مناسب‌تر استفاده کنند.

اما همان‌طور که اشاره کردیم استفاده از استیبل‌کوین‌ها می‌تواند مزایایی نیز به همراه داشته باشد:

  • پایداری: استیبل‌کوین‌هایی مثل یو اس دی کوین یا تتر پایدارتر از سایر انواع ارز دیجیتال هستند.

ازآنجایی‌که یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های جامعه کریپتو، نوسانات قیمت است، این مسئله در استیبل‌کوین‌ها به‌شدت کمتر وجود دارد چراکه ارزش آن‌ها به ارزش یک دارایی با ارزش مثل دلار، طلا یا چیز دیگری گره خورده‌اند.

  • قابلیت تعویض: گاهی اوقات تلاش برای تبدیل مجدد یک ارز دیجیتال به ارز فیاتی که نوسان کمتری دارد مثل دلار یا یورو، فرآیند سخت و پرهزینه ایست.

استیبل‌کوین‌هایی مثل USDT/USDC امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به دلار دیجیتال را فراهم می‌کنند تا تبدیل آن به فیات نیز ساده‌تر و ارزان‌تر شود.

  • شفافیت: یکی از رایج‌ترین شکایاتی که درباره بانکداری سنتی شنیده‌ایم نبود حسابرسی مستقل و بی‌طرف است.

استیبل‌کوین‌ها برای حل این مشکل اجازه می‌دهند هر کاربر علاقه‌مندی، اطلاعات بلاک‌چین را بررسی و حسابرسی کند. اما USDC سطح شفافیت بیشتری نسبت به تتر دارد.

استیبل‌کوین‌ها مزایای دیگری مثل سرعت بالای تراکنش‌ها، دسترسی بالا، هزینه پایین نیز دارند. اما هزینه جابجایی  usdt یا usdc و هر ارز دیجیتال دیگری به صرافی مورد استفاده نیز بستگی دارد.  

بیشتر بخوانید: مقایسه استیبل کوین و ارز فیات؛ ویژگی‌ها و تفاوت‌ها

یو اس دی کوین یا تتر

معایب استیبل کوین‌ها

بااینکه فناوری بلاک‌چین باعث شفافیت بیشتر شده اما هنوز معایب و مشکلاتی دارد که باعث می‌شود مردم ارز فیات را ترجیح دهند.

برخی استیبل‌کوین‌ها مثل تتر به‌سختی تن به حسابرسی می‌دهند و این می‌تواند باعث کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران شود:

  • عدم قطعیت در نظارت‌ها: صنعت ارزهای دیجیتال هنوز در حال توسعه است و اینکه بسیاری از استیبل‌کوین‌ها مثل یو اس دی کوین یا تتر و سایر کریپتوکارنسی‌ها تحت نظارت درستی نیستند، یکی از عوامل بازدارنده مردم از ورود به این بازار است.
  • عدم شفافیت: یکی از فاکتورهایی که برای موفقیت ارزهای دیجیتال یا فناوری‌های مبتنی بر دیفای (DeFi) لازم است شفافیت بالاست.

استیبل کوین‌ها از سیستم‌های سنتی شفاف‌تر هستند، اما این شفافیت زیاد نیست. مشکلات تاریخی تتر در این موضوع به ما خاطرنشان می‌کند که قبل از سرمایه‌گذاری احتیاط بیشتری داشته باشیم.

  • عدم پذیرش در دنیای واقعی: در تئوری، استفاده از ارزهای دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها مثل  یو اس دی کوین یا تتر به‌جای پول فیات مزایای زیادی دارد اما در عمل بخش زیادی از مردم هنوز آن‌ها را قبول ندارند.

گاهی ممکن است انتقال یک استیبل‌کوین‌ها برای خرج کردن یا تبدیل آن‌ها به فیات کار دشواری باشد.

البته در این مورد باید میزان شاخص نقدینگی هم توجه کرد هرقدر میزان نقدینگی کمتر باشد تبدیل آن استیل کوین به فیات یا سایر ارزهای دیجیتال دشوارتر است.

اهمیت Stable Coin

ارزش پول به‌طور مداوم تغییر می‌کند و یکی از عوامل این تغییر، سیاست مالی هر کشور است.

به‌عنوان مثال، تصمیم‌های بانک مرکزی تایلند در مورد نرخ بهره بر میزان قدرت ارز ملی تایلند، بات، تأثیرگذار است. اولین پیامد ضعیف شدن یا قوت گرفتن ارز ملی یک کشور بر کسب‌وکارهای بین‌المللی خواهد بود.

به ‌عنوان مثال، تغییر ارزش ارز ملی به‌طور مستقیم بر سود کارخانه‌ای که محصولی را از کشوری خارجی تهیه می‌کند و قصد دارد آن‌ها را در کشور خود بفروشد، تأثیرگذار است.

به دلیل ماهیت نوسانی بسیاری از ارزهای ملی، سرمایه‌گذاران در کشورهای مختلف برای کسب سود و ذخیره سرمایه خود تصمیم می‌گیرند روی ارزهای خارجی سرمایه‌گذاری کنند که ارزش پایدارتری دارند و قدرتمندتر هستند.

بااین‌همه، هنوز چالش‌هایی همچون ممنوعیت‌ها، تحریم‌ها و موانع بانکی وجود دارند.

در این شرایط، بسیاری از افراد تمایل دارند روی استیبل‌کوین‌هایی همچون یو اس دی کوین یا تتر سرمایه‌گذاری کنند.

یو اس دی کوین یا تتر
ارزهایی دیجیتال با نوسانات بسیار کمتر که قابلیت خریدوفروش 24 ساعته دارند و در تمام نقاط جغرافیایی و مناطق زمانی قابل دسترسی هستند.

تتر چیست؟

تتر (Tether) یا به‌اختصار USDT در سال 2014 ایجاد شد و نوعی ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین است که نسبتی یک‌به‌یک با دلار ایالات‌متحده دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، یک تتر ارزشی معادل با یک دلار ایالات‌متحده دارد.

تتر تحت نظارت شرکتی با همین نام، واقع در هنگ‌کنگ، مدیریت می‌شود. تتر پلی بین ارزهای فیات و دنیای کریپتو بود.

سرمایه‌گذاران تتر در هر زمان می‌توانند موجودی تتر خود را با دلار ایالات‌متحده معاوضه کنند یا با پرداخت دلار، تتر خریداری کنند. علاوه بر این، به هنگام افزایش نوسانات بازار، وجود تتر باعث ایجاد ثبات در سبد دارایی می‌شود.

درواقع، معامله گران می‌توانند سایر ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به تبدیل آن‌ها به فیات، مستقیما به تتر تبدیل کنند.

تتر مزایای زیادی همچون امکان ارسال راحت دلار را همراه با شفافیت، سرعت بالا و هزینه پایین را به دنیا عرضه کرد. بسیاری از جفت‌های معاملاتی کریپتو، پس از انتشار در کنار تتر قرار گرفته‌اند.

به‌این‌ترتیب تتر تبدیل به یکی از مهم‌ترین توکن‌های بازار شد. این توکن در بلاک‌چین‌های مختلف از جمله اتریوم، بیت‌کوین، الگوراند، EOS و غیره در گردش است.

درحال‌حاضر (9 آپریل 2023)، این استیبل‌کوین محبوب با بیش از 80 میلیارد دلار ارزش بازار، پس از بیت‌کوین و اتریوم، در رتبه سوم بازار ارز دیجیتال برتر از نظر میزان ارزش قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: دای یا تتر؛ از کدام استیبل کوین استفاده کنیم؟

یو‌ اس‌ دی‌ کوین چیست؟

یو اس دی‌ کوین (USDC) یکی دیگر از استیبل‌کوین‌های محبوبی است که در سال 2018 توسط کوین‌‌بیس، یکی از شناخته‌شده‌ترین صرافی‌های دیجیتال، و شرکت فناوری مالی سیرکل (Circle Internet Financial) عرضه شد.

یواس‌دی‌ کوین یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 است که در بلاک‌چین اتریوم با پشتوانه یک‌به‌یک با دلار ایالات‌متحده ایجاد شده است.

درواقع، به‌ازای هر یواس‌دی‌ کوین موجود در بازار، یک دلار ایالات‌متحده در یک حساب بانکی حسابرسی‌شده ذخیره شده است.‌

موسسات مالی دیگری که فریمورک و چارچوب عضویت سیرکل را داشته باشند می‌توانند USDC صادر کنند.

به‌این‌ترتیب اکوسیستم یواس‌دی کوین توسعه می‌یابد. این کریپتو با بلاک‌چین‌های مختلفی از جمله اتریوم، استلار، هدرا، الگوراند، سولانا، بایننس و غیره پشتیبانی می‌شود.

یواس‌دی‌ کوین یکی از محبوب‌ترین توکن‌های دیجیتال است. ارزش بازار این توکن درحال‌حاضر (9 آپریل 2023) بیش از 32 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

یواس‌دی کوین با جای‌گیری در رتبه پنجم بازار ارزهای دیجیتال، مقام دومین استیبل‌کوین محبوب پس از تتر را از آنِ خود کرده است.

تفاوت بین تتر و یو‌ اس‌ دی‌ کوین

تفاوت usdt و usdc مثل تفاوت تخم‌مرغ‌هایی است که برای پختن نیمرو استفاده می‌شوند! در تئوری هیچ تفاوتی ندارند.

هر دو توکن، استیبل‌کوین‌هایی با پشتوانه دلار آمریکا و مبتنی بر فناوری بلاک‌چین هستند؛ بزرگ‌ترین فرق usdt  وusdc در میزان ارزش بازار آن‌هاست.

بعلاوه، درحال‌حاضر نمی‌توان گفت آن‌ها جایگزین مناسبی برای دلار هستند چون نمی‌توان آن‌ها را به‌راحتی به حساب بانکی واریز کرد و هنوز مشاغل زیادی هستند که استیبل‌کوین‌ها را قبول ندارند.

اما با توجه به اینکه شرکت‌های مختلفی مالک این دو توکن هستند، برخی از جزئیات آن‌ها متفاوت‌اند که باعث می‌شوند تریدرها بین یو اس دی کوین یا تتر یکی را ترجیح دهند.

یو اس دی کوین یا تتر

در ادامه، به این جزئیات اشاره می‌کنیم:

اصول پایه‌ای

همان‌طور که اشاره کردیم هر دوی آن‌ها از نظر قیمت به ارزش دلار آمریکا وابسته هستند.

البته آن‌ها مثل بقیه ارزهای دیجیتال نوسان قیمت را تجربه می‌کنند اما نوسانات آن‌ها بسیار کم است. اگر نوسان آن‌ها بیش از یک دلار شود پیوند خود را با دلار از دست می‌دهند.

تتر و USDC به دلیل اینکه از پشتوانه فیات استفاده می‌کنند و مثل بسیاری از استیبل‌کوین‌ها متکی بر الگوریتم نیستند، احتمال نوسان بالا و سقوط در آن‌ها کمتر است.

بیشتر بخوانید: بررسی استیبل کوین‌های الگوریتمی + نگاهی به سقوط اخیر LUNA

هر دوی آن‌ها سرعت تراکنش بالاتری نسبت به ارزهای فیات دارند اما بسته به اینکه از چه نوع توکنی با چه استانداردی استفاده شود، سرعت اتمام تراکنش متفاوت خواهد بود.

مثلا توکن‌های تتر با استاندارد TRC-20 که مربوط به بلاک‌چین ترون هستند در دو دقیقه کامل می‌شوند اما مواردی که با استاندارد ERC-20 و روی بلاک‌چین اتریوم هستند تا 14 دقیقه زمان می‌برند.

توکن‌های USDC که از نوع TRC-20 هستند نیز زمان بلوک یک دقیقه‌ای دارند درحالی‌که توکن‌های USDC که از نوع ERC-20 هستند، همچنان 14 دقیقه زمان می‌برند.

خالق و پدیدآورنده

usdt یا usdc هیچ‌کدام غیرمتمرکز نیستند. تتر در سال 2014 توسط شرکت Tether Limited ایجاد شد؛ درحالی‌که، یو‌اس‌دی کوین محصول شرکت Coinbase و سیرکل (Circle) است و کار خود را از سال 2018 آغاز کرده است.

USDC توسط کنسرسیوم سنتر منتشر می‌شود که توسط سیرکل و کوین‌بیس پایه‌گذاری شده است و حق انحصاری ایجاد و از بین بردن یو‌اس‌دی کوین را دارد. ذخایر USDC نیز توسط این نهاد کنترل می‌شود.

اهداف

هدف بلاک‌چین تتر فراهم کردن خدمات مالی بین مرزی به واسطه یک دارایی دیجیتالی است که ارزشی برابر دلار دارد.

همچنین می‌تواند مثل یک دلار دیجیتال در نظر گرفته شود و افراد، بدون نگرانی از نوسان بالای قیمت، آن را به‌جای دلار ذخیره کنند.

USDC هم مثل تتر یک دلار دیجیتالی است و ارتباطی به سیستم بانکداری سنتی ندارد. هر دوی این کریپتوها بسیار سریع‌تر از پول فیات منتقل می‌شوند و گزینه راحت‌تری هستند.

وثیقه یا پشتوانه

وثیقه همان دارایی پشتیبانی است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر بیشتری آن دارایی را بخرند چون مطمئن هستند در صورت سقوط آن، ضرر نمی‌کنند.

گرچه یو اس دی کوین یا تتر، هر دو دارای وثیقه پشتیبان هستند اما طیف زیادی از دارایی‌ها، مثل وام‌های تضمینی، اوراق قرضه، فلزات گران‌بها، پول نقد و غیره به‌عنوان وثیقه تتر استفاده می‌شوند.

بااین‌حال وضعیت گزارشات مالی تتر شفاف نیست و انتقاداتی که به آن وارد است باعث شده سرمایه‌گذاران محتاط‌تر باشند.

ازدیگرسو سیرکل اعلام کرده که USDC توسط پول نقد و دارایی‌های کوتاه‌مدت خزانه‌داری آمریکا پشتیبانی می‌شود. البته سیرکل هم شفافیت کافی ندارد اما وضعیت آن از تتر بهتر است.

میزان دسترسی

تفاوت usdt و usdc از نظر میزان دسترسی چندان چشمگیر نیست. چون تتر و USDC دارایی‌های قانونی و محبوب هستند هر دو در اکثر صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز در دسترس‌اند.

صرافی‌های بزرگ دنیا مثل بایننس، کوین‌بیس، کراکن و غیره از هر دوی این کریپتوها پشتیبانی می‌کنند.

چون تتر و USDC هر دو می‌توانند از نوع ERC20 باشند بنابراین در صرافی‌های غیرمتمرکز مثل یونی سواپ هم قابل خرید‌و‌فروشند.

از نظر میزان پشتیبانی کیف پول‌های دیجیتال نیز باید بگوییم بسیاری از کیف پول‌های معروف دنیا از جمله اکسودوس، لجر و اتمیک ولت از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.

یو اس دی کوین یا تتر

ریسک‌ها

یو اس دی کوین یا تتر هم مثل هر ارز دیجیتال دیگری با ریسک همراه هستند.

گرچه نوسانات آن‌ها کمتر است اما امکان سقوط آن‌ها هم وجود دارد. مثلا تتر در نوامبر 2022 در بحبوحه زمستان کریپتو به خاطر ورشکستگی صرافی FTX برای مدتی با کاهش ارزش زیادی مواجه بود.

بیشتر بخوانید: سرنوشت توکن صرافی FTX؛ هر آنچه که باید درباره ارز FTT بدانید!

همچنین وجود پشتوانه و اداره کردن این دو کریپتو توسط نهادهای متمرکز به معنی کنترل آن‌ها توسط افرادی محدود است. بنابراین تصمیمات آن‌ها می‌تواند اثرگذار باشد.

حسابرسی حساب‌های ذخیره‌ای دلار

شاید مهم‌ترین نکته در انتخاب یو اس دی کوین یا تتر همین مورد باشد. حساب‌های ذخیره‌ای تتر توسط شرکت حقوقی فری اسپورکین و سالیوان (Freeh Sporkin & Sullivan LLP) بررسی می‌شود.

بااین‌حال، مشخص نیست که این حساب‌ها هر چند وقت یک‌بار بررسی می‌شوند؛ این امر باعث ایجاد برخی نگرانی‌ها در میان سرمایه‌گذاران تتر شده است.

در مقابل، حساب‌های یو‌‌اس‌دی‌ کوین توسط گرنت ثورنتون (Grant Thornton)، یکی از پنج شرکت برتر حساب‌رسی، بررسی می‌شود.

این حساب‌ها هر ماه چک می‌شوند و آمار دقیق آن‌ها از طریق وب‌سایت رسمی سیرکل منتشر می‌شود.

بلاک‌چین

هر ارزهای دیجیتالی مثل یو اس دی کوین یا تتر در بلاک‌چین‌ پشتیبانی می‌شود که امکانات و مزایای متفاوتی از جمله سرعت انجام تراکنش گرفته تا میزان کارایی را برای کاربر فراهم می‌کند.

تتر از بلاک‌چین‌های زیر بهره می‌برد:

  • USDT Bitcoin
  • اتریوم (ERC20)
  • ایاس
  • ترون (TRC20)
  • الگوراند
  • اسمال لاوپوشن (SLP)
  • اومیسه گو (OMG)

بلاک‌چین‌های مورد استفاده یو‌‌اس‌دی‌ کوین نیز شامل موارد زیر می‌شوند:

  • USDC Ethereum
  • الگوراند (algorand)
  • سولانا (Solana)

درحال‌حاضر (9 آپریل 2023)، میزان عرضه در گردش تتر و یو‌اس‌دی کوین، به‌ترتیب، 80.2 میلیارد و 32.6 میلیارد واحد است.

استفاده از دیفای برای وام‌دهی

امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای، اکوسیستمی است که بدون حضور شخص ثالث یا نظارت مرکزی کار می‌کند. این اکوسیستم یک سری برنامه‌های مالی مبتنی بر بلاک‌چین دارد که به‌صورت همتابه‌همتا فعال هستند.

افراد می‌توانند در سیستم دیفای، استیبل‌کوین‌های خود را وام دهند و سود بگیرند.

کسی که وام می‌گیرد نیز بهره خیلی کمتری نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز پرداخت می‌کند. امکان وام‌دهی یو اس دی کوین یا تتر در پلتفرم‌های وام‌دهی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال در 2022

سوالات متداول

استیبل کوین چیست؟

استیبل‌کوین‌هایی مثل یو اس دی کوین یا تتر ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش آنها به یک دارایی فیزیکی مثل طلا، یک ارز فیات مثل دلار یا هر چیز دیگری گره خورده است. به این معنی که ارزش آنها نوسان خیلی کمی نسبت به قیمت آن دارایی دارد.

یو اس دی کوین یا تتر؟ کدام بهتر است؟

پاسخ قاطعی برای این سوال وجود ندارد. هر یک از این استیل‌کوین‌ها ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارند. مثلا تتر از نظر قدرت نقدشوندگی در رده بالاتری قرار دارد اما شفافیت USDC بیشتر و امنیت دارایی در آن بالاتر است. بنابراین انتخاب به اولویت‌های سرمایه‌گذار برمی‌گردد.

آیا می‌توان از استیبل‌کوین‌هایی مثل تتر و یو‌اس‌دی‌کوین در دنیای واقعی استفاده کرد؟

با اینکه ارزش این دارایی‌ها نسبتا ثابت است اما هنوز آن طور که باید مورد قبول کسب‌و‌کارهای مختلف نیستند. بنابراین استفاده از آنها برای خرید‌و‌فروش یا معاملات روزمره بسیار محدود است.

سخن پایانی

یو اس دی کوین یا تتر هر دو استیبل‌کوین‌هایی با پشتوانه دلار ایالات‌متحده هستند. هر دو کوین نسبتی یک‌به‌یک با دلار دارند و ازاین‌رو، نوسان بسیار کمتری را نسبت سایر ارزهای دیجیتال تجربه می‌کنند.

یو‌اس‌دی‌ کوین و تتر از بسیاری جهات کاملاً شبیه به هم هستند، اما از آنجا که توسط شرکت‌های مختلف راه‌اندازی شده‌اند، در برخی جزئیات، همچون روند حسابرسی حساب‌های پس‌انداز دلار، تفاوت‌هایی بین این دو استیبل کوین دیده می‌شود.

اینکه بین شاید مهم‌ترین نکته در انتخاب یو اس دی کوین یا تتر همین مورد باشد کدام ارز بهتر است، می‌تواند به فرق usdt و usdc و کاربردی که از این ارزها انتظار دارید نیز بستگی داشته باشد.

ممکن است در یک صرافی، ارز USDC لیست نشده و راهی به‌جز انتخاب USDT نداشته باشید. یا به هر دلیلی بخواهید انتقال استیبل‌کوین را روی بلاک‌چین خاصی انجام دهید که USDT روی آن وجود ندارد.

از لحاظ دارای پشتوانه بودن، USDC از اعتبار بالاتری از لحاظ حسابرسی‌های دوره‌ای برخوردار است.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

استیبل کوین (Stablecoin ارز دیجیتال با ارزش پایدار)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

12 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
کاظم خدامرادی

سلام وخسته نباشید
ببخشید من یه تراکنش تتر به ادرس usdcداشتم یعنی اشتباه واریز کزرم چطور میشه ایا میتونم برشگردونم یا نه اگر میشه کمکم کنید

سلام وقت بخیر
تتر و usdc اگه روی یه شبکه (مثلا ERC20) داشته باشید متوجه میشید آدرس‌شون یکیه. بنابراین با انتقال دادن به آدرس usdc نباید مشکلی در دریافت تتر پیدا کرده باشید.

علی

اگر تتر FATF رو عملی کرده پس USDC هم میتونه اینکار کنه

شجاع‌الدین جهاندیده

بله احتمالش هست

صفاجمشیدی

میتونیم برای جلوگیری از تحریم از busd استفاده کنیم؟؟؟

صاحب

چگونهusdc را بهusdtتبدیل کنیم؟؟

کیوان

سلام وقت شما به خیر
آیا برای دریافت usdt بر پایه بلاک چین اتریوم ، میشه همون آدرس eth خودمو که تو myetherwallet دارم ، استفاده کنم ،
یا مثلا توی خود myetherwallet درقسمت swap برای تبدیل eth به usdt از همون ادرس eth برای دریافت usdt استفاده کنم ؟
ممنون از شما

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست عزیز، اگه USDT بر پایه اتریوم هست بله میشه.

کیوان

بسیار ممنون از پاسخ دهی سریع شما

شجاع‌الدین جهاندیده

سلامت باشین

بهمن

سلام میشه توضیح بدین usdc رو چطور تبدیل به تتر بکنیم ممنون میشم

صاحب

منم همین مشکلو دارم

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
12
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx