پلتفرم Bakkt؛ صرافی متمرکز که رئیس NYSE آن را مدیریت می‌کند!

پلتفرم Bakkt

پلتفرم Bakkt یک پلتفرم معاملاتی کریپتو است که توسط شرکت بورس میان قاره‌ای (ICE) که مالک بورس نیویورک (NYSE) نیز به شمار می‌رود، حمایت و پشتیبانی می‌شود.

پلتفرم بکت امیدوار است که با افزودن ویژگی‌هایی مانند برنامه‌ها پاداش و خدمات پرداختی شبیه به Venmo که اغلب صرافی‌ها فاقد آن هستند، با غول‌هایی مانند Robinhood و Coinbase رقابت کند.

بازار ارز‌های دیجیتال طیف گسترده‌ای از روش‌های مختلف تریدینگ و کسب درآمد را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

عناوین مطلب:

معاملات مشتقات (Derivatives trading)، از جمله فیوچرز و قراردادهای آپشن یکی از گزینه‌هایی محبوب برای معامله گران با تجربه‌ای است که تمایل دارند وارد بازار کریپتو می‌شوند.

هدف پلتفرم Bakkt نیز در ابتدا ارائه بستری برای اجرای این‌گونه معاملات بود.

بکت، ویژگی‌ها و خدمات زیادی از جمله خدمات پرداخت، کیف پول ارز دیجیتال و غیره را برای جذب سرمایه‌گذاران بیشتر ارائه داده است. بنیان‌گذران این صرافی امیدوارند که بکت بتواند ظرف پنج سال آینده 30 میلیون کاربر جذب کند.

بکت همچنین برنامه‌هایی برای پاداش‌دهی و تشویق سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد که شامل برند‌هایی مانند Starbucks، Chipotle، هتل‌های ماریوت و خطوط هوایی آلاسکا می‌شود.

پلتفرم بکت (Bakkt) چیست؟

بکت در اصل یک نوع سرویس حفاظتی است که ارز دیجیتال بیت‌کوین را در فضایی ایمن به نام cold storage ذخیره می‌کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت کیف پول سرد و گرم در ارزهای دیجیتال چیست؟

در واقع این سرویس بیشتر وظیفه نگهداری و امنیت دارایی‌های سرمایه‌گذاران نهادی بازار را بر عهده دارد

پس از راه‌اندازی بیت‌کوین فیوچرز در سال گذشته، Bakkt به طیف گسترده‌تری از دارایی‌های دیجیتال و برنامه‌های جدید برای کاربران و مصرف‌کنندگان متمرکز شده است.

صرافی بکت
صرافی Bakkt توسط شرکت ICE توسعه و راه‌اندازی شد.

شرکت ICE همچنین محصولات آتی بیت‌کوین را ارائه می‌دهد که معامله گران با استفاده از آن می‌توانند از نوسان‌های بیت‌کوین کسب درآمد کنند. تمامی بیت‌کوین‌های مورد استفاده ICE، توسط پلتفرم بکت ذخیره می‌شوند.

بنابراین، پلتفرم Bakkt از جانب شرکت ICE از دارایی‌های بیت‌کوین سرمایه‌گذاران مراقبت می‌کند تا آن‌ها نیز در صورت تمایل از این بیت‌کوین‌ها در معاملات فیوچرز استفاده کنند.

تلفیق یک شرکت بورسی با بازار ارز دیجیتال، به سرمایه‌گذاران و مؤسسات امکان خرید و فروش دارایی‌های ارز دیجیتال، تحت نظارت قوانین فدرال ایالات متحده را می‌دهد.

بنیان گذران پلتفرم Bakkt چه کسانی هستند؟

پلتفرم Bakkt در اوت 2018 معرفی شد اما تا 23 سپتامبر 2019 راه‌اندازی نشد. شرکت ICE که توسعه‌دهنده بکت به شمار می‌رود، توسط غول وال استریت و رئیس شرکت NYSE، جفری اسپریچر (Jeffrey Sprecher) اداره می‌شود.

اسپریچر متوجه شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران بورس، تمایل به سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال، به خصوص بیت‌کوین دارند؛ بنابراین اسپریچر پلتفرم بکت را برای پاسخگویی به تقاضای این سرمایه‌گذاران ایجاد کرد.

در روز اول عرضه بیت‌کوین فیوجرز پلتفرم بکت، تنها 71 بیت‌کوین مبادله شد که در آن زمان ارزشی معادل 700،000 دلار داشت.

به مرور زمان تعداد معاملات انجام شده در این پلتفرم افزایش یافت و در آخرین هفته سال 2020، معاملات بیت‌کوین فیوچرز به 286 میلیون دلار رسید؛ البته این مقدار در حال حاضر بسیار بالاتر هم است.

تاریخچه مختصری از پلتفرم Bakkt

  • اوت 2018: شرکت ICE توسعه پلتفرم Bakkt را اعلام کرد.
  • دسامبر 2018: پلتفرم بکت 182 میلیون دلار بودجه جمع‌آوری کرد.
  • سپتامبر 2019: معاملات بیت‌کوین فیوچرز فعال شد.
  • مارس 2021: بکت مجوز BitLicense را در نیویورک دریافت کرد.

وجه تمایز پلتفرم Bakkt در چیست؟

Bakkt یک صرافی ارز دیجیتال است که سطوح بالایی از امنیت را در معاملات بیت‌کوین به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. این شرکت علاوه بر اینکه از مزایایی مشابه سایر صرافی‌های ارز دیجیتال برخوردار است، دارای مخاطبین و کاربران بالایی نیز است.

با این حال، وجه تمایز Bakkt با صرافی‌های محبوب جهانی از جمله Binance چیست و Bakkt چه خدماتی را به جامعه ارز‌های دیجیتال ارائه می‌دهد که سایر صرافی‌ها تا کنون ارائه نداده‌اند؟

برنامه‌های وفاداری و پاداش

پلتفرم Bakkt از حمایت صنعتی و ارتباطی حوزه معاملات سنتی و مالی برخوردار است.

این امر، احتمالاً بازده بالایی برای این صرافی به همراه خواهد داشت چرا که به راحتی می‌تواند با خطوط هوایی، رستوران‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های مسافرتی مشارکت و همکاری داشته باشد.

بکت با ترکیب مالکیت دارایی‌های دیجیتال و دسترسی به برنامه‌های پاداش جذاب و خدمات کارت اعتباری، مشتریان زیادی را جذب کرده است. بکت همچنین روش‌های جدیدی برای استفاده از پاداش‌ها به کاربران می‌دهد.

این خدمات، انعطاف‌پذیری لازم را به این شبکه داده‌اند تا کاربران از پاداش‌های خود برای خرید کریپتو یا سفر‌های هوایی استفاده کنند یا حتی آن را به ارز‌های فیات تبدیل کنند.

علاوه بر این، کاربران با استفاده از کارت اعتباری Bakky نیز می‌توانند در کارهای روزمره خود از دارایی‌های ارز دیجیتال استفاده کنند.

مبادلات ارز‌های دیجیتال

در حال حاضر، راه‌های بی‌شماری برای خرید و فروش سریع ارز‌های دیجیتال وجود دارد؛ با این حال، از این پلتفرم‌های بی‌شمار، تعداد محدودی وجود دارد که گزینه‌ها و خدمات متفاوتی را در یک اپلیکیشن واحد ارائه دهند.

اپلیکیشن Bakkt، فروشگاهی وسیع برای تمامی کاربران است که می‌توانند بیت‌کوین را بدون هزینه کارمزد خرید و فروش کرده، کارت‌های هدیه خود را مدیریت کنند، امتیاز‌های پاداش را خرج کنند و این ارز دیجیتال را ارسال و دریافت کنند.

خدمات پرداخت منحصر به‌فرد

علاوه بر مواردی که در قسمت بالا بررسی کردیم، Bakkt یک رابط Venmo (مانند PayPal) در اپلیکیشن خود ارائه می‌دهد که به کاربران اجازه می‌دهد، پرداخت‌ها را به صورت مستقیم و همتا به همتا انجام دهند.

این ویژگی می‌تواند برای کاربران بسیار مفید باشد چرا که معاملات ارز‌های دیجیتال را برای آن‌ها بسیار آسان‌تر می‌کند.

این پلتفرم همچنین قصد دارد یک سیستم کارت دیجیتال و فیزیکی را منتشر کند که مانند Apple Pay عمل می‌کند و همچنین پرداخت‌های مختلف در هر جای جهان را می‌پذیرد.

پلتفرم Bakkt چه فایده‌ای برای سرمایه‌گذاران دارد؟

اگرچه Bakkt به عنوان یک صرافی ساده برای مشتقات کریپتو طراحی شده است که به ویژه سرمایه‌گذاران نهادی را مورد توجه قرار می‌دهد اما از زمان عرضه تا کنون سعی در بهبود و توسعه شبکه خود برای گنجاندن ویژگی‌های متنوع‌تر برای سرمایه‌گذاران داشته است.

هدف پلتفرم Bakkt
هدف شبکه Bakkt، جلب اعتماد سرمایه‌گذاران معروف امور مالی سنتی و همچنین عموم مردم به شبکه خود است.

اخیراً افزایش رقابت از جانب پلتفرم‌های برتر مانند Robinhood، کارگزاری‌های دیگر را وادار کرده است تا تجربه‌ها و خدمات کاربری بهتری را در اپلیکیشن‌های خود ارائه دهند و همچنین امکان انجام معاملات بدون هزینه کارمزد را برای کاربران خود فراهم کنند.

شرکت‌های مالی باید راه‌حل‌های جدید و انعطاف‌پذیر را برای ادغام دارایی‌های سنتی با دارایی‌های دیجیتال نیز ارائه دهند و سعی کنند شبکه خود را با نیاز‌های روز کاربران تطبیق دهند؛ کاری که PayPal و Venmo خیلی وقت است انجام می‌دهند.

بکت همچنین خدمات و ابزار‌های سرمایه‌گذاری‌های نهادی مانند بیت‌کوین فیوچرز و آپشن تریدینگ را نیز ارائه می‌دهد. با توجه به این‌که این پلتفرم کاملاً تنظیم شده و شفاف است، بسیاری از سرمایه‌گذاران فرصت بهره‌گیری از بیت‌کوین و شاید در آینده سایر ارز‌های دیجیتال را نیز خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین صرافی فیوچرز ارز دیجیتال کدام است؟

پلتفرم Bakkt چگونه کار می‌کند؟

مانند بسیاری از پلتفرم‌ها از جمله Robinhood، پلتفرم Bakkt نیز تراکنش‌های خارج زنجیره‌ای را تسهیل می‌کند.

این پلتفرم مقادیر زیادی بیت‌کوین را در cold storage که فضایی کاملاً ایمن است برای سرمایه‌گذاران نهادی نگه‌داری می‌کند.

علاوه بر این، بکت برای انجام تمامی تراکنش‌های روی پلتفرم و اپلیکیشن، از دفتر کل اختصاصی و متمرکز منحصر به‌فرد خود استفاده می‌کند؛ به همین دلیل تراکنش‌های بکت نه تنها سریع هستند بلکه مشمول هزینه‌های تراکنش بلاک‌چین یا تراکم شبکه نمی‌شوند.

با این حال، بکت برای کسانی که پلتفرم‌های غیرمتمرکز را ترجیح می‌دهند، مناسب نیست. این کاربران در صورت تمایل می‌توانند بیت‌کوین‌های خود را از این پلتفرم به کیف پول‌های مد نظر خود انتقال دهند. برخلاف بکت، سایر صرافی‌های سنتی هنوز از قابلیت انتقال دارایی‌ها به کیف پول‌های شخصی، پشتیبانی نمی‌کنند.

نحوه احراز هویت در صرافی Bakkt

پلتفرم Bakkt از کاربران خود تقاضا می‌کند که اطلاعات درخواستی را به منظور احراز هویت در این پلتفرم، ارسال کنند. این کار برای جلوگیری از فعالیت‌های متقلبانه و همچنین پیروی از قوانین KYC تعیین شده توسط FinCEN و سایر تنظیم‌کنندگان قوانین فدرال است.

اپلیکیشن بکت
اپلیکیشن بکت را می‌توان از طریق گوگل پلی دانلود کرد یا لینک دانلود را به طور مستقیم از وب‌سایت رسمی bakkt دریافت کرد.

برای استفاده از این اپلیکیشن کاربران ابتدا باید آن را در موبایل خود دانلود و نصب کنند و سپس، جهت احراز هویت باید اطلاعاتی مانند شماره موبایل، آدرس ایمیل، نام و نام خانوادگی، آدرس محل سکونت و … را ارائه دهند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، استفاده از این پلتفرم، برخلاف صرافی‌های غیرمتمرکز، نیاز به ارائه برخی اطلاعات خصوصی دارد؛ بنابراین هویت کاربران آن‌گونه که باید و شاید ناشناس باقی نمی‌ماند.

این اطلاعات صرفاً به منظور افزایش آگاهی ارائه می‌شوند و لازم به یادآوری است که فرایند احراز هویت در اپلیکیشن Bakkt تنها برای کاربران ایالات متحده امکان‌پذیر بوده و تنها با شماره این کشور می‌توان از آن استفاده کرد.

علاوه بر این، این اپلیکیشن برای کاربران ایرانی تحریم بوده و ورود به آن با IP ایران امکان‌پذیر نیست.

جمع‌بندی

Bakkt یک صرافی و یک پلتفرم معاملاتی مخصوص ارز‌های دیجیتال است که توسط شرکت بورس میان قاره‌ای ICE راه‌اندازی شده است. بکت در فضایی به نام cold storage، دارایی‌های سرمایه‌گذاران نهادی بازار را ذخیره می‌کند؛ در واقع، Bakkt از جانب شرکت ICE از دارایی‌های بیت‌کوین این سرمایه‌گذاران مراقبت می‌کند.

پلتفرم Bakkt در اوت 2018 توسط شرکت ICE معرفی و در 23 سپتامبر 2019 راه‌اندازی شد. شرکت ICE توسط غول وال استریت، جفری اسپریچر (Jeffrey Sprecher) که همچنین به عنوان رئیس NYSE فعالیت می‌کند، اداره می‌شود.

لازم به ذکر است که بکت یک پلتفرم متمرکز است و همانند صرافی‌های ارز دیجیتال طراحی نشده است. به همین دلیل، این پلتفرم برای افرادی که به دنبال شبکه‌ای غیرمتمرکز هستند، مناسب نیست.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش و بررسی صرافی‌های ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx