همه چیز درباره شبکه هارمونی (Harmony) و توکن بومی آن (ONE)

harmony

بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال، با هدف تمرکززدایی مبادلات ایجاد شده‌اند.

در ابتدا که بیت‌کوین به وجود آمد، توسعه‌دهندگان در تلاش بودند تا یک بلاک‌چین کاربردی‌تر را ایجاد کنند که این امر منجر به ایجاد بلاک‌چین اتریوم شد.

اما با گذشت زمان، کاربران با مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم مواجه شدند. پس از آن توسعه‌دهندگان در جهت رفع این مشکل تلاش کردند و شبکه‌های بلاک‌چینی با مقیاس‌پذیری و سرعت تراکنش بالا را به وجود آوردند.

عناوین مطلب:

هارمونی (Harmony) یکی از شبکه‌های بلاک‌چینی است که با استفاده از مکانیزم شاردینگ (Sharding)، مشکل مقیاس‌پذیری را حل کرده و سرعت تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد.

در این مقاله به بررسی شبکه هارمونی، نحوه کار، اهداف آن و توکن بومی این شبکه (ONE) می‌پردازیم:

شبکه هارمونی (Harmony) چیست؟

شبکه Harmony در سال 2018 کار خود را به عنوان یک استارت‌آپ شروع کرد.

این پروژه در سال 2019، 18 میلیون دلار سرمایه جذب کرد و توجه سرمایه‌گذارن معروفی مانند Silicon Valley’s Consensus Capital و Hong Kong’s Lemniscap VC را به خود جلب کرد.

در همان ابتدا، بیش از 2.8 میلیارد واحد توکن ONE توسط سرمایه‌گذاران خریداری شد. در نهایت، در ماه می سال 2019 به وسیله عرضه اولیه صرافی بایننس (IEO) در لانچ‌پد این صرافی، معرفی شد و در دسترس عموم کاربران قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه صرافی (IEO) چیست؟

از زمان معرفی فناوری بلاک‌چین تاکنون، این فناوری با 3 مشکل اساسی مقیاس‌پذیری، تمرکززدایی و امنیت مواجه بوده است. در طی این سال‌ها، راه‌حل‌های بسیاری به وجود آمدند ولی هر کدام قدرت حل این 3 مشکل را به صورت همزمان نداشتند.

در نهایت توسعه‌دهندگان بلاک‌چین، به مکانیزم جدیدی به نام شاردینگ دست پیدا کردند که با استفاده از آن می‌توان به طور همزمان به مقیاس‌پذیری، غیرمتمرکز بودن و امنیت در شبکه‌های بلاک‌چینی دست پیدا کرد.

comparing
مقایسه شبکه هارمونی با سایر شبکه‌ها

شبکه هارمونی نیز، از این مکانیسم استفاده می‌کند که این 3 ویژگی مهم را در خود جای داده است. این شبکه مدعی است که غیرمتمرکز بودن را در عین مقیاس‌پذیری به همراه دارد و برای این ادعا 4 شارد و 1000 نود را به کار گرفته است.

اهداف شبکه هارمونی چیست؟

همانطور که گفتیم، تا قبل از ایجاد مکانیزم شاردینگ، هیچ شبکه بلاک‌چینی تعادل بین 3 ویژگی مهم مقیاس‌پذیری، تمرکززدایی و امنیت را برقرار نکرده بود.

اهداف کلی شبکه هارمونی به 3 دسته تقسیم می‌شود:

  • حل مشکل مقیاس‌پذیری در بلاک‌چین بدون حذف 2 ویژگی دیگر (امنیت و تمرکززدایی)
  • فراهم کردن بستری برای تبدیل ارزهای دیجیتال به پول واقعی و کاربردی
  • ایجاد فضایی امن برای توسعه برنامه‌های مختلف

شبکه هارمونی، توان بالایی در انجام تراکنش‌ها دارد که آن را نسبت به سایر بلاک‌چین‌ها منحصر به فرد جلوه می‌دهد.

توسعه‌دهندگان این شبکه، با کمک فناوری شاردینگ و بدون قربانی کردن دو ویژگی مهم دیگر، فضایی را به وجود آوره‌اند که هارمونی با قدرت و سرعت بسیار بالا تراکنش‌ها را پردازش کند.

در سال 2018، شبکه تست هارمونی توانست 118000 تراکنش در ثانیه را به وسیله 44000 نود پردازش کند. هدف این شبکه بلاک‌چینی این است که بتواند بیش از 2000 تراکنش در ثانیه را برای کاربران خود فراهم آورد.

نحوه کار شبکه Harmony

در سال 2019، شبکه بلاک‌چینی هارمونی، به عنوان یک بلاک‌چین با قابلیت اجرای قرارداد هوشمند و براساس ماشین مجازی اتریوم (EVM) راه‌اندازی شد.

همانطور که گفتیم، این شبکه از فناوری شاردینگ استفاده می‌کند؛ برای درک بهتر نحوه عملکرد شبکه هارمونی، لازم است تا اول با مفهوم شاردینگ و سپس مکانیزم اجماع آشنا شوید.

مکانیزم شاردینگ در شبکه هارمونی

مکانیزم شاردینگ، یک راه‌حل برای مشکل مقیاس‌پذیری در بلاک‌چین‌هاست.

کلمه Shard به معنای جز کوچکی از یک مجموعه بزرگ است؛ به عبارت دیگر، شاردینگ به معنای تقسیم یک تراکنش بزرگ به تراکنش‌های کوچکتر است.

sharding
مکانیزم شاردینگ در شبکه هارمونی

مزایای مکانیزم شاردینگ عبارتند از:

  • در شاردینگ، تراکنش‌ها بین شاردهای مختلف شبکه تقسیم می‌شوند و همین امر توان پردازش شبکه را بالا می‌برد.
  • در این مکانیزم، نودهای جدید نیازی به ذخیره کل تاریخچه بلاک‌چین ندارند و به همین دلیل نودهای بیشتری می‌توانند در شبکه فعالیت کنند.
  • در شاردینگ، هر کدام از نودها باید تعداد مشخصی از تراکنش‌ها را پردازش کنند؛ به همین دلیل تراکنش‌ها می‌توانند در شاردها به صورت موازی و مستقل از یکدیگر پردازش شوند.

 از شبکه‌های معروف و پیشتازی که از مکانیزم شاردینگ استفاده می‌کند، زیلیکا (Zilliqa) است.

در شبکه زیلیکا، هر کدام از شاردها پردازش بخشی از تراکنش‌های شبکه را به دست می‌گیرند. در زیلیکا محدودیت برای ساخت شارد وجود ندارد و با افزایش نودها در شبکه، تعداد شاردها هم افزایش می‌یابد؛ بنابراین با افزایش تعداد کاربران شبکه، سرعت پردازش تراکنش‌ها کم نخواهد شد. 

هارمونی معتقد است، روشی که زیلیکا به کار می‌برد، مانع از دسترسی دستگاه‌ها با منابع محدود برای مشارکت در شبکه می‌شود. این امر ممکن است منجر به حمله تصرف شارد (Shard Takeover) شده و امنیت شبکه را به خطر بیندازد.

حمله تصرف شارد مانند حمله 51 درصد (51% Attack) در شبکه‌های بلاک‌چینی است. در این حمله، یک یا چند نود خرابکار، کنترل یک شارد را به دست می‌گیرند و در آن به انجام تراکنش‌های مخرب می‌پردازند.

برای درک بهتر این نوع حمله به یک مثال توجه کنید:

فرض کنید که یک شبکه از 200 نود و 10 شارد که هرکدام از آن‌ها 20 نود نیز دارد، تشکیل شده است. اگر در این شبکه، در یکی از شاردها 11 تا از نودها به آن شارد حمله کنند، آن شارد تصرف شده و به دست نودهای مهاجم می‌افتد. با این اتفاق، امنیت کل شبکه به خطر خواهد افتاد.

اما شبکه هارمونی برای جلوگیری از این نوع حمله، از مکانیسم شاردینگ عمیق (Deep Sharding) استفاده می‌کند که نسبت به شاردینگ معمولی مزایای بسیار مهمی دارد:

  • در این مکانیزم، ظرفیت پردازش موازی تراکنش‌ها بهبود یافته و به توسعه شبکه کمک می‌کند.
  • شاردینگ عمیق، شامل شاردینگ هم در سطح تراکنش و هم در سطح مکانیزم اجماع است.
  • در این مکانیزم، هر نود می‌تواند نودهای دیگری را که در انجام تراکنش نقش داشته‌اند، شناسایی کرده و به عنوان بخشی از مکانیزم اجماع توسط آن‌ها، تراکنش‌ها را انجام دهند.
  • در شاردینگ عمیق، به دلیل حذف ذخیره‌سازی کل وضعیت بلاک‌چین توسط نودها، به کاربرانی که دستگاه‌های کامپیوتری قوی ندارند، این امکان داده می‌شود تا به عنوان نود در شبکه هارمونی فعالیت کنند.

مکانیزم Deep Sharding، چگونه در برابر حملات محافظت می‌شود؟

شاردینگ در شبکه هارمونی مبتنی بر الگوریتم گواه اثبات سهام موثر (EPOS) اجرا می‌شود.

شبکه هارمونی، برای توزیع تراکنش بین نودهای موجود در هر شارد، از پروتکل توزیع تصادفی (DRG) استفاده می‌کند. اگر شاردینگ از پروتکل DRG استفاده نکند، در برابر حمله نودها آسیب‌پذیر خواهد بود.

همچنین، این پروتکل منجر می‌شود که تشخیص شارد فرستنده در کد ارسالی برای نودها سخت شود و همین امر احتمال حمله تصرف شارد را کاهش می‌دهد.

شرکت‌هایی همچون OmniLedger و RapidChain با مطالعات خود، پروتکل DRG را به وجود آوردند؛ اما راه‌حل پیشنهادی این شرکت‌ها، فاقد سرعت و امنیت لازم بود. به همین دلیل تیم توسعه‌دهنده هارمونی سیستم منحصر به‌فرد خود را راه‌اندازی کرد.

پروتکل توزیع تصادفی که هارمونی به کار گرفته است، از ترکیب تابع تصادفی قابل بررسی و تایید (VRF)، که توسط شبکه الگوراند استفاده می‌‌شود، و تابع تاخیر قابل بررسی و تایید (VDF) که قرار است در اتریوم 2 استفاده شود، بهره می‌برد.

مکانیزم اجماع در شبکه Harmony چگونه است؟

همانطور که کمی قبل‌تر هم اشاره کردیم، شبکه هارمونی به منظور تامین امنیت در شبکه خود، از مکانیزم مبتنی بر گواه اثبات سهام موثر استفاده می‌کند. این روش نسبت به الگوریتم گواه اثبات سهام دو مزیت دارد:

اولین مزیت آن، ایجاد انگیزه برای سپرده‌گذاران کوین ONE در شبکه هارمونی است.

در شبکه‌هایی که از گواه اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند، حق ایجاد و تایید بلاک‌ها به طور تصادفی بین ولیدیتورها تعیین می‌شود؛ اما مقدار کوین‌های استیک شده توسط ولیدیتورها عامل مهمی در انتخاب آن‌ها برای ایجاد بلاک است.

به عبارت دیگر، هرچه ولیدیتورها تعداد بیشتری کوین سپرده‌گذاری کنند، شانس بیشتری برای اجرای تراکنش و ایجاد یک بلاک خواهند داشت.

اما در مکانیزم استفاده شده توسط شبکه هارمونی این موضوع به شکل دیگری است. در این شبکه هر ولیدیتور به اندازه سهم موثر خود از شبکه پاداش دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش استیک ارز هارمونی (ONE)

به عنوان مثال،  اگر در یک شارد 10000 واحد کوین ONE استیک شده باشد و یک نود دارای 1000 واحد کوین ONE باشد، پس از انجام تراکنش و ایجاد بلاک، 10 درصد از پاداش به او تعلق می‌گیرد. این امر از تمرکز بیش از حد کوین‌ها توسط یک نود جلوگیری می‌کند و با افزایش تعداد ولیدیتورها و غیرمتمرکز‌سازی شبکه از انواع حملات جلوگیری می‌شود.

همچنین برای اجرای یک تراکنش در هر شارد، باید بیش از 2/3 ولیدیتورها، اجرای تراکنش را تایید کنند.

دومین مزیت این است که، ولیدیتورهای خطاکار به دو روش در شبکه هامونی جریمه می‌شوند. اگر یک ولیدیتور، بلاک‌های مشکوک را امضا و تایید ‌کند، جریمه اسلشینگ (Slashing) برای او انجام خواهد شد. به این صورت که از کوین‌های سپرده‌گذاری شده آن ولیدیتور برداشت شده و سپس دسترسی او به طور دائم از شبکه قطع می‌شود.

علاوه بر این، در پایان هر دوره ولیدیتورهایی که بیش از یک سوم دوره در دسترس نبوده‌اند، به عنوان ولیدیتورهای غیرفعال در نظر گرفته شده و در رای‌گیری‌ها و تصمیم‌گیری‌های بعدی کنار گذاشته می‌شوند. این موضوع منجر به حذف ولیدیتورهای غیرفعال شده و از ازدحام در شبکه جلوگیری می‌کند.

شبکه Harmony چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

شبکه هارمونی، یک شبکه حرفه‌ای و کاربردی برای توسعه‌دهندگان به شمار می‌رود که بستری را برای ایجاد و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز در زمینه‌های مختلف دیفای، متاورس و NFT فراهم می‌کند.

ecosystem
اکوسیستم شبکه هارمونی در یک نگاه

علاوه براین، کاربران می‌توانند با استیک کوین‌های این شبکه (ONE) به ولیدیتور تبدیل شوند و یا با تامین نقدینگی در استخر صرافی‌های مختلف کسب درآمد داشته باشند و در فرآیند حاکمیتی شبکه هارمونی شرکت کنند؛ در این صورت به رشد و توسعه این شبکه کمک خواهند کرد.

در ادامه، خدماتی را که این شبکه ارائه می‌دهد بررسی می‌کنیم:

در حوزه دیفای

کاربران می‌توانند با استیک کوین‌های خود در صرافی‌های غیرمتمرکزی که بر بستر شبکه هارمونی ساخته شده‌اند مانند Viper Swap، سود به دست آورده و درآمد کسب کنند.

ایجاد، خرید و فروش NFT

کاربران می‌توانند در پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین هارمونی، NFTهای خود را بسازند یا خرید و فروش کنند. از جمله پلتفرم‌های ساخته شده بر بستر شبکه هارمونی می‌توان به پلتفرم‌هایی همچون DavinciGallery و Atari اشاره کرد.

اجرای نود

کاربران شبکه هارمونی می‌توانند با استیک 10000 واحد کوین ONE و نصب برنامه مخصوص شبکه هارمونی، به یکی از ولیدیتورهای این شبکه تبدیل شوند.

همچنین کاربرانی که توانایی خرید این تعداد کوین را ندارند و یا مایل به اجرای یک نود به طور مستقل نیستند، می‌توانند با واگذاری کوین‌های خود به ولیدیتورهای فعال شبکه هارمونی از این شبکه پاداش دریافت کنند.

کوین ONE در شبکه Harmomy

ONE در واقع توکن بومی شبکه هارمونی است و کاربردهای مهمی در این شبکه دارد. کاربردهای کوین ONE به شرح زیر است:

  • استیک کوین ONE و تبدیل شدن به یکی از نودهای شبکه هارمونی.
  • در اختیار داشتن کوین ONE و توانایی مشارکت در فرآیندهای حاکمیتی شبکه هارمونی.
  • پرداخت کارمزد خدمات مختلف در شبکه هارمونی با کوین ONE

در شکل زیر، نحوه توزیع کوین ONE (توکنومیک) را مشاهده می‌کنید:

 

token allocation
توزیع کوین ONE در امور مختلف

با توجه به این شکل:

  • 22.4 درصد از کوین‌ها در فروش اولیه فروخته شد.
  • 12.5 درصد از کوین‌ها در لانچ پد بایننس به فروش رسید.
  • 16.9 درصد از کوین‌ها متعلق به تیم سازنده شبکه هارمونی است.
  • 26.4 درصد از کوین‌ها به توسعه شبکه هارمونی تخصیص داده شده است.
  • 21.8 درصد از کوین‌ها صرف رشد اکوسیستم هارمونی می‌شود.

رودمپ شبکه هارمونی

شبکه هارمونی، رودمپ خود را در 3 بخش رسمی، اکوسیستم و کامیونیتی (Community) ارائه داده است.

همچنین هارمونی در این رودمپ، 300 میلیون دلار به رشد و توسعه اکوسیستم خود اختصاص داده که در شکل زیر فعالیت‌های مربوط به توسعه این شبکه نشان داده شده است:

 

fund
نحوه تخصیص بودجه در شبکه هارمونی
  • 50 میلیون دلار برای رشد و توسعه سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز (DAO)
  • 30 میلیون دلار در جهت بهبود، رفع و اصلاح مشکلات شبکه
  • 30 میلیون دلار برای شرکا و توسعه Cross Chainهای شبکه هارمونی
  • 20 میلیون دلار برای توسعه کیف پول ONE Wallet
  • 20 میلیون دلار برای راه‌اندازی بازار NFTها و توسعه بازی‌های بلاک‌چینی
  • 20 میلیون دلار برای راه‌اندازی پروژه‌های جدید
  • 20 میلیون دلار جهت سرمایه‌گذاری
  • 10 میلیون دلار جهت برگزاری کنفرانس‌ها و رویدادها

در وب‌سایت رسمی شبکه هارمونی، علاوه بر مواردی که ذکر شد، فعالیت‌های دیگری نیز برای انجام در آینده ذکر شده است:

  • جذب یک میلیون کاربر در کیف پول ONE Wallet
  • استخدام 10000 توسعه‌دهنده به منظور گسترش اکوسیستم شبکه هارمونی
  • تخصیص بودجه 50 میلیون دلاری برای راه‌اندازی 100 سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO)
  • ایجاد پل میان زنجیره‌ای بین شبکه هارمونی و Cosmos
  • راه‌اندازی کامل کیف پول ONE Wallet با ارائه ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از NFT‌ها، دسترسی به پروتکل‌های دیفای، امکان انتقال پول به بانک‌ها و اختصاص نرخ ثابت بهره برای سپرده‌گذاران کوین ONE 

معرفی همکاران شبکه هارمونی

شبکه هارمونی، به دلیل امکانات و ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد، با پروژه‌های بسیاری همکاری داشته است.

همکاری‌‌های این شبکه را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد:  

همکاری با صرافی‌ها

شبکه هارمونی برای عرضه توکن  ONE، با صرافی‌های بزرگی همچون بایننس، کوکوین و هوبی همکاری داشته است. علاوه بر این، کاربران می‌توانند برای ذخیره کوین ONE از کیف پول‌های لجر، متامسک و Math Wallet استفاده کنند.

در ضمن، همانطور که اشاره کردیم، کیف پول اختصاصی این شبکه به نام ONE Wallet نیز در اختیار کاربران قرار دارد.

همکاری با صرافی‌های غیرمتمرکز و بازارهای NFT

شبکه هارمونی با صرافی‌های غیرمتمرکز معروفی مانند سوشی‌سواپ (SushiSwap) همکاری داشته که کاربران می‌توانند در این صرافی، کوین ONE را بخرند، بفروشند و یا از آن برای استیک استفاده کنند.

همچنین، پلتفرم‌هایی مانند Soccer Player از این شبکه برای ساخت بازار NFT استفاده کرده‌اند.

همکاری با شبکه‌ها و اوراکل‌ها

هارمونی به منظور ساخت و راه‌اندازی پل‌های میان زنجیره‌ای، با بلاک‌چین‌های مختلفی مانند اتریوم، پولکادات و بایننس اسمارت‌چین همکاری داشته است.

علاوه براین، شبکه هارمونی با اوراکل‌های مطرحی مانند چین‌لینک (ChainLink) و بند پروتکل (Band Protocol) همکاری کرده است.

بیشتر بخوانید: با اوراکل‌های بلاک‌چین، نحوه کارکرد و انواع آن‌ها آشنا شوید

همکاری سرمایه‌گذاران با شبکه هارمونی

 سرمایه‌گذاران بسیاری در شبکه هارمونی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها در سال 2018 و در همان ابتدای کار این شبکه رقم خورده است. در ادامه به برخی از سرمایه‌گذاران معروف شبکه هارمونی اشاره می‌کنیم.

لازم به ذکر است که تمام این سرمایه‌گذاران، شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه دارایی‌های دیجیتال، پروژه‌ها و استارت‌آپ‌های نوظهور بلاک‌چینی هستند.

  • Hong Kong’s Lemniscap VC
  • Silicon Valley’s Consensus Capital
  • Australia’s BCA Fund Lemniscap
  • Singapore’s UniValues Associates

بنیانگذاران شبکه هارمونی چه کسانی هستند؟

تیم اصلی این شبکه از 13 نفر تشکیل شده که شامل توسعه‌دهندگان، مهندسان نرم‌افزار و بازاریاب‌ها هستند. در ادامه به معرفی هر یک از اعضای اصلی تیم هارمونی می‌پردازیم:

founders
بنیان‌گذاران اصلی شبکه هارمونی

Stephen Tse: این شخص به عنوان موسس و مدیرعامل در هارمونی فعالیت می‌کند. او مدرک دکترای خود را در رشته پروتکل‌های امنیتی و کامپایلرها از دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania) گرفته است.

Stephen، در اواخر تحصیلات خود به عنوان کارآموز پژوهشی در مایکروسافت مشغول به کار شد. در سال 2006 به عنوان مهندس ارشد در گوگل شروع به کار کرد و چهار سال را در این شرکت گذراند.

او در سال 2011 استارت‌آپی با نام Spotsetter را راه‌اندازی کرد که یک موتور جستجوی موفق بود و بعدها اپل آن را خریداری کرد. همچنین در سال 2014، به عنوان یکی از مهندسین اصلی اپل برگزیده شد. وی هارمونی را در سال 2017 تاسیس کرد.

جالب است که بدانید، تیم موسس و مدیران شبکه هارمونی از 13 نفر تشکیل شده که 7 نفر از آن‌ها کارمندان سابق گوگل، اپل، مایکروسافت و آمازون هستند.

Rongjian Lan: این شخص به عنوان یکی از مهندسان زیرساخت جستجو در Play Store کار می‌کرد. Rongjian بیش از 10 مقاله تخصصی مرتبط با رشته خود منتشر کرده است.

او فعالیتش را در زمینه پروتکل‌های غیرمتمرکز را از سال 2017 آغاز کرد و در حال حاضر به عنوان یکی از بنیان‌گذاران هارمونی در این شبکه فعالیت می‌کند.

Sahil Dewan: او فارغ‌التحصیل مدرسه بازرگانی هاروارد است و قبل از فعالیت در شبکه هارمونی، یک استارت‌آپ ed-tec را راه‌اندازی کرده است.

Nick White: وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته برق از دانشگاه استنفورد است. Nick قبل از فعالیت در شبکه هارمونی، به عنوان دستیار آموزشی با پروفسور Bernard Widrow درباره هوش مصنوعی و ریاضیات کاربردی تحقیق می‌کرد.

از کجا کوین ONE را خریداری کنیم؟

کوین ONE را می‌توان از صرافی‌های متمرکزی مانند بایننس، کوکوین، هوبی، کوینکس، Gate.io ،MEXC ،Ceyoto.com ،HitBTC و BKEX خریداری کرد.

علاوه بر این، کوین ONE در صرافی‌های غیرمتمرکز پنکیک سواپ و DODO نیز قابل ‌معامله است.

کدام کیف پول‌ها برای ذخیره کوین ONE مناسب است؟

کوین ONE را می‌توان در کیف پول‌هایی که مبتنی بر شبکه‌های هارمونی، اتریوم و بایننس اسمارت چین هستند، نگهداری کرد.

به عنوان مثال، کیف پول‌های نرم‌افزاری متامسک، SafePal، تراست والت، Math Wallet، Infinity Wallet و کیف پول سخت‌افزاری لجر برای ذخیره ONE مناسب هستند.

 همچنین، می‌توان کوین ONE را در کیف پول مختص به شبکه هارمونی به نام ONE Wallet که هم به صورت اپلیکیشن موبایل و هم به صورت افزونه در گوگل کروم در دسترس است، ذخیره کرد.

سخن پایانی

از همان زمان که فناوری بلاک‌چین معرفی شد، توسعه‌دهندگان به فکر حل مشکلات مقیاس‌پذیری بودند.

در این میان، شبکه‌های مختلفی با ایده‌ها و راهکارهای جدید تشکیل شدند و شبکه‌های قدیمی مانند اتریوم نیز سعی در برطرف کردن این مشکل داشتند.

شبکه هارمونی یکی از شبکه‌های بلاک‌چینی است، که با استفاده از مکانیزم شاردینگ توانسته است مقیاس‌پذیری را در کنار امنیت و تمرکززدایی، به طور کامل در شبکه خود پیاده‌سازی کند.

در این مقاله به بررسی شبکه هارمونی، نحوه عملکرد این شبکه و توکن بومی آن (ONE) و نحوه ذخیره این توکن صحبت کرده‌ایم. اگر شما هم تجربه استفاده از این شبکه یا توکن آن را دارید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx