ارز دیجیتال Algorand چیست؟

توکن Algorand

Algorand در سال 2017 شکل گرفت اما در جوئن سال 2019 به طور رسمی بلاک‌چین و توکن ALGO راه اندازی شد.

بلاک‌چین Algorand با هدف حل مشکلات مقیاس‌پذیری مکانیزم اجماع POW در بلاک‌چین‌های نسل اول و دوم کارش را آغاز کرد.

این بلاک‌چین کاملا برپایه مکانیزم جدید اجماع اثبات خالص سهام (PPOS) فعالیت می‌کند که در آن نود‌های تایید اعتبارکننده به صورت تصادفی و براساس حجم توکن‌های Algo استیک شده، انتخاب می‌شوند.

عناوین مطلب:

کاربران با استیک توکن Algo، شانس انتخاب شدن برای تایید اعتبار یک تراکنش و ایجاد بلاک جدید را پیدا خواهند کرد که بلاک ایجاد شده سپس توسط کمیته‌ تصادفی تایید می‌شوند. پس از این مراحل و با اضافه شدن بلاک به بلاک‌چین Mainnet، همه تراکنش‌ها از نظر وضعیت در حالت Confirmed قرار می‌گیرند.

اگر در حین تایید اعتبار توسط یک کاربر، اطلاعات بلاک به صورت نادرست تشخیص داده شود، سیستم کاربر جدیدی را به عنوان اعتبار‌سنج انتخاب می‌کند و سپس کل فرآیند از ابتدا شروع می‌شود.

هسته اصلی قدرت این بلاک‌چین در غیرمتمرکز بودن آن هست. هر کاربر فرصت اعتبارسنجی تراکنش‌ها را خواهد داشت که در کنار چنین مکانیزمی، توکن Algo به عنوان هزینه تراکنش شبکه و پاداش تایید بلاک اتخاذ و در بین کاربران توزیع می‌شود. اگر قصد معامله ارز Algo را دارید، صرافی بایننس بهترین مکان برای انجام این کار هست.

معرفی

بلاک‌چین Algorand نسبت به رقبای‌ خود جوان‌تر هست.

هدف اصلی این بلاک‌چین تمرکز روی بهبود مقیاس‌پذیری بدون فدا کردن شبکه غیرمتمرکز آن است.

همان‌طور که گفتیم این مشکل در بین بلاک‌چین‌های نسل اول و دوم مثل بیت‌کوین و اتریوم به چشم می‌خورد. برای دستیابی به چنین هدفی، Algorand دست به خلاقیت جدیدی زده و از مکانیزم جدید PPOS یا اثبات خالص سهام استفاده می‌کند. استفاده از این مکانیزم و درآمد منفعل حاصل از استیک توکن‌های Algo، این پروژه را به سمت جذب حجم بازار زیادی سوق داده. به طوری که Algo در بین افرادی که در جستجو پاداش‌های استیکینگ هستند از محبوبیت خاصی برخوردار کرده است.

پروژه Algorand چیست؟

پروژه Algorand یک شبکه بلاک‌چینی است که در سال 2017 توسط پروفسور Silvio Micali که یک دانشمند کامپیوتر از MIT بود تاسیس شد.

شبکه اصلی این بلاک‌چین در جوئن سال 2019 به همراه ارز دیجیتال مخصوص این بلاک‌چین با نام Algo معرفی گردید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم این بلاک‌چین روی مقیاس‌پذیری تمرکز کرده است که در کنار این هدف، از قرارداد‌های هوشمند هم پشتیبانی می‌کند.

شبکه Algorand یک بلاک‌چین عمومی، غیرمتمرکز، مکانیزم PPOS و با قابلیت پشتیبانی از بلاک‌چین‌های شخصی‌سازی شده لایه یک هست. معمولا بلاک‌چین‌های لایه یک برای مقاصد خاصی ایجاد می‌شوند که کاربر نهایی آن‌ها کاربران عادی نیستند.

این پروژه پا رو فراتر گذاشته و ادعا کرده تکنولوژی Algorand برای توسعه خدمات مالی، امور مالی غیرمتمرکز(DeFi)، فین‌تک و سازمان‌ها قابل استفاده هست.

شرکت Algorand چیست؟

شرکت سازنده پروژه Algorand یک سازمان غیرانتفاعی است که در سال 2019 کار سرمایه‌گذاری، توسعه و ایجاد شبکه Algorand را شروع کرد. در کنار وظیفه توسعه بلاک‌چین این پروژه، سایر اهداف مهم این شرکت شامل تحقیق، هدایت انجمن بلاک‌چین Algorand و حاکمیت توکن (Governance) را برعهده دارد.

برای درک بهتر سایر وظایف اصلی شرکت Algorand به ذکر چند نمونه‌ از آن بسنده می‌کنیم.

این شرکت توسعه‌دهندگان بسیاری را در دانشگاه‌ها آموزش می‌دهد و پروژه‌هایی که بربستر اکوسیستم این بلاک‌چین فعالیت می‌کنند را با برنامه‌های شتاب‌دهنده‌ تقویت می‌کند.

با این حال، توسعه فنی مربوط به هسته بلاک‌چین Alogorand توسط شرکت خصوصی Algorand Inc هدایت می‌شود. همچنین شرکت غیرانتفاعی Algorand، بزرگ‌ترین هولدر توکن‌های Algo به شمار می‌آید که آن‌ها از این توکن‌ها در جهت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های سازمان استفاده می‌کنند.

بلاک‌چین Alogrand چگونه کار می‌کند؟

ویژگی مقیاس‌پذیری Algorand از مکانیزم اجماع خاص این بلاک‌چین یعنی اثبات خالص سهام یا Pure Proof of Stake سرچشمه می‌گیرد.

این پروتکل امکان انجام تراکنش‌های سریع را بدون فدا کردن ویژگی غیرمتمرکز‌گرای آن فراهم می‌کند. این روش در مقایسه با بلاک‌چین‌هایی که از روش اثبات سهام (POS) استفاده می‌کنند، از ویژگی غیرمتمرکز قوی‌تر برخوردار هست.

بلاک‌چین‌هایی که از اثبات سهام استفاده می‌کنند از مقیاس‌پذیری خوبی برخوردار هستند اما فقط افرادی که حجم‌های استیک بالایی دارند شانس تایید بلاک‌های شبکه را خواهند داشت.

اما در روش POW که توسط پادشاه ارز‌های دیجیتال یعنی بیت‌کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد، در کنار مشکلات زیست محیطی و مصرف بالای برق، استخر‌های ماینیگ بزرگ، شانس بیشتری برای ساخت بلاک‌های جدید خواهند داشت. این استخر‌ها معمولا در رقابت برای ماین بلاک‌های جدید همیشه پیروز هستند.

اما در روش PPOS مورد استفاده در شبکه Algorand، بلاک‌چین به صورت تصادفی از بین کسانی که مقداری توکن Algo استیک کرده‌اند و دارای کلید مشارکت هستند، اعتبارسنج‌ها را انتخاب می‌کنند. با این حال کسانی که درصد سهم آن‌ها از مقدار کل توکن‌های استیک شده بیشتر باشد، شانس بیشتری دارند.

طبعا هولدر‌هایی که مقدار کمتری استیک‌ کرده‌اند شانس کمتری نسبت به هولدر‌های بزرگ دارند. اما برخلاف بلاک‌چین‌های POS، این بلاک‌چین هیچ مقدار حداقلی برای استیک ندارد و هر کاربر با مقدار دلخواه می‌تواند استیک کند.

هر استیکر در بلاک‌چین Algo یک نود حساب می‌شود که شانس تبدیل شدن به اعتبارسنج (Validator) را دارد. در این حالت امنیت شبکه به شکل غیرمتمرکز‌تری تداوم خواهد داشت که برخلاف روش اثبات سهام نمایندگی (DPOS) از قدرت بیشتری برخوردار است.

1. مرحله طرح پیشنهاد

به محض استیک توکن Algo در این بلاک‌چین، کاربر کلید مشارکت دریافت می‌کند که به عنوان یک نود مشارکتی در بلاک‌چین شناخته می‌شود.

ارتباطات بین نود‌های این بلاک‌چین از طریق نود‌های واسطه تقویتی صورت می‌گیرد. در مرحله تایید اعتبار بلاک، بلاک‌چین چندین نود اعتبارسنج را از بین کاربرانی که کلید مشارکت دارند توسط شیوه VRF انتخاب می‌کند.

VRF مخفف عبارت تابع تصادفی قابل تایید است. در این تابع با توجه به حجم استیک کاربران مشارکت کننده، نود‌های مورد نظر انتخاب می‌شوند.

هویت نودهای انتخاب شده تا زمان پیشنهاد بلاک جهت تایید اعتبار، مخفی باقی می‌ماند. در این روش، کسانی که قصد ایجاد اختلال یا دستکاری بلاک را دارند نمی‌توانند نود انتخاب شده را تشخیص دهند. با این حال، نود‌های انتخاب شده می‌توانند نتیجه روش VRF و بلاک تایید اعتبار شده را برای تایید مشروعیت به دست آمده به عنوان یک نود ارائه دهند.

2. مرحله رای‌گیری نرم

پس ثبت یک بلاک جدید در بلاک‌چین Algorand، برای تایید اعتبار بلاک ثبت شده، از بین نود‌های مشارکت کننده تعدادی نود برای ایجاد کمیته رای‌گیری نرم انتخاب می‌شوند. در این مرحله فقط یک کاندید امکان اضافه شدن به بلاک‌چین را دارد به همین دلیل قدرت رای گیری در این کمیته نسبت به دارایی‌های استیک‌ شده هر نود ارتباط مستقیم دارد. در مرحله رای‌گیری، رای‌ها برای انتخاب یک بلاک پیشنهادی با کمترین میزان هش VRF استفاده می‌شود.

مزیت این روش رای‌گیری این است که حمله مستقیم به پیشنهاد‌دهنده بلاک غیرممکن است زیرا بلاک از طریق رای کمیته انتخاب می‌شود و کمترین بلاک VRF غیرقابل پیش‌بینی است.

3. مرحله گواهی تایید

پس از انتخاب یک بلاک و تایید آن توسط یک کمیته، کمیته‌ جدیدی تشکیل می‌شود تا از ایمن بودن بلاک از تقلب دوبار خرج شدن و اعتبار رای‌گیری نرم در مرحله قبل اطمینان حاصل کند.

اگر کمیته جدید بلاک رای‌گیری شده را تایید کند، بلاک به بلاک‌چین Algorand اضافه می‌شود در غیر این صورت بلاک رد خواهد شد و بلاک‌چین به حالت بازیابی می‌رود. در حالت بازیابی، یک بلاک جدید انتخاب می‌شود که این چرخه دائما در حال تکرار است. هیچ مجازاتی برای کسانی که بلاک‌های اشتباه یا آلوده را انتخاب می‌کنند در نظر گرفته نشده که در مکانیزم اجماع PPOS، این موضوع بحث برانگیز شده است.

احتمال فورک شدن بلاک‌چین Algorand ناشی از مشکلات امنیتی بسیار نادر است چرا که وقتی یک بلاک از مرحله گواهی تایید با موفقیت عبور می‌کند، در مرحله بعد به بلاک‌چین اضافه می‌شود که نشان‌دهنده تراکنش موفقیت آمیز در شبکه است.

توکن Algo چیست؟

توکن Algo، کوین اصلی بلاک‌چین Algorand است و در مجموع تعداد 10 میلیارد توکن از آن وجود دارد که تا 2030 همه آن توزیع خواهد شد.

توکن‌های باقی مانده با ایجاد هر بلاک جدید در شبکه، به عنوان پاداش استیک به ولت هولدر‌های این بلاک‌چین واریز می‌شود. شما هم می‌توانید با استیک کردن حداقل یک کوین Algo در ولت‌های غیرحضانتی( مثل ولت Algorand) از پاداش‌های شبکه بهره‌مند شوید.

پاداش‌های بلاک‌چین تقریبا هر ده دقیقه توزیع می‌شود که نرخ سود سالیانه آن چیزی حدود 5 تا 8 درصد تخمین زده می‌شود.

مکانیزم دریافت پاداش فقط با هولد در ولت، این بلاک‌چین را به یکی از آسان‌ترین بلاک‌چین‌های موجود برای کسب درآمد منفعل تبدیل کرده است.

موارد استفاده توکن Algo

مانند بسیاری از توکن‌های اصلی هر بلاک‌چین، توکن Algo نیز کارایی‌های اصلی خودش را دارد که عبارت اند از:

  • استفاده از Algo برای پرداخت هزینه تراکنش در این بلاک‌چین که نسبت به سایر بلاک‌چین‌های بزرگ مثل بیت‌کوین (BTC) و اتریوم (ETH) کارمزد بسیار ناچیزی به حساب می‌آید. از ژانویه سال 2022 هزینه‌های تراکنش در این شبکه به مبلغ ناچیز 0.0014 دلار در هر تراکنش کاهش پیدا کرده است.
  • استیک کردن توکن‌های Algo، به شما این شانس را می‌دهد تا به عنوان یک نود اعتبارسنج شبکه Algorand انتخاب شوید.
  • نگهداری (Hodl) توکن‌های Algo در ولت‌های غیرحضانتی برای کسب درآمد منفعل با اضافه شدن هر تراکنش به بلاک‌چین.

مورد استفاده سوم که در بالا ذکر شد، مشوق خوبی برای کاربران با سطح هولد متوسط برای سرمایه‌گذاری در توکن Algo به حساب می‌آید.

برای استیک و کسب سود در این بلاک‌چین نیازی به استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز(DApp) نیست.

فقط کافیست تا دارایی خود را قفل کنید تا از پاداش‌های شبکه سهم ببرید.

همه کار‌های فنی توسط قرارداد‌های هوشمند این شبکه هدایت می‌شود. در کنار موارد ذکر شده، وبسایت Algorand لیستی از پروژه‌هایی که از تکنولوژی این بلاک‌چین استفاده می‌کنند را منتشر کرده است که در برخی از این پروژه‌ها، توکن Algo مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه خرید ارز دیجیتال ALGO

این ارز دیجیتال در سایت‌های کوکوین و کوینکس معامله می‌شود.

می‌توانید با وارد کردن تتر یا ارز دیجیتال دیگر به صرافی‌های فوق، خرید ALGO را انجام دهید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx