چرا کریپتو به یک جریان اصلی تبدیل شده است؟ 8 کاربرد ارزهای دیجیتال

کاربرد ارزهای دیجیتال

با توجه به افزایش پذیرش جهانی ارزهای دیجیتال مباحث زیادی پیرامون این فناوری جدید وجود دارد.

برای مثال، ماهیت ارزهای دیجیتال همیشه با بسیاری از مؤسساتی که ما با عنوان «جریان اصلی یا Mainstream» مانند دولت‌ها، بانک‌های مرکزی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر مرتبط می‌دانیم در تضاد بوده است.

برجسته‌ترین ویژگی ارزهای دیجیتال غیر متمرکز بودن آن‌هاست که به معنای شفافیت، تغییر ناپذیری و امنیت آن‌ها هم است.

عناوین مطلب:

ارزهای دیجیتال به دنبال یک بحران اقتصادی ساخته شده و هدف از آفرینش آن‌ها بازگرداندن قدرت مالی به مردم و جلوگیری از اتکای کامل اقتصادی به پول‌های فیات و بانکداری متمرکز بود.

در حال حاضر کشمکش بین نهادهای نظارتی و سازمان‌های مرتبط با کریپتو ثابت می‌کند که ارزهای دیجیتال در واقع در حال تبدیل شدن به جریان اصلی هستند.

هیچ کس نمی‌گوید که مقررات بد است اما نکته جالب تلاش بی‌تابانه مؤسسات متمرکز برای تزریق کمی نظم متمرکز به دنیای به ظاهر آشفته و بی‌بند و بار ارزهای دیجیتال است که جای بحث و تردید دارد.

ناگفته پیداست که آینده ارزهای دیجیتال به طور جدایی ناپذیری با آینده تجارت، فناوری و به طور کلی جامعه در هم تنیده شده است. تحلیلگران پیش بینی می‌کنند با سرعت پیشرفت فعلی، اندازه بازار ارزهای دیجیتال تا سال 2030 سه برابر شده و ارزش آن به حدود 5 تریلیون دلار خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: نگاهی کمّی به ارزش بازار و درآمدزایی بیت‌کوین

1. استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان سهام شرکت‌ها

امروزه بسیاری از کسب و کارهای مدرن بخشی از سود شرکت را به عنوان سهام به کارمندان خود می‌دهند.

به نظر می‌رسد در آینده این سهام به شکل ارزهای دیجیتال باشد. به این ترتیب هر کسب و کار می‌تواند اکوسیستم مختص خود را ایجاد کند به گونه‌ای که کارکنان بتوانند در آن مشارکت داشته باشند.

در حال حاضر شرکت‌های کمی وارد این حوزه شده‌اند اما با ادامه افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال می‌توان انتظار داشت کسب و کارهای بیشتری از این فناوری استفاده کنند.

2. تأمین مالی جمعی با کیف پول بلاک‌چین اختصاصی

در حال حاضر در سراسر جهان از پلتفرم‌های آنلاین برای جذب سرمایه برای اهداف و پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود.

به لطف افزایش دسترسی به پلتفرم‌های امن، تردیدهای اولیه افراد در مورد سرمایه‌گذاری پول در ایده‌های جدید کاهش یافته است. انتظار می‌رود این روند در آینده هم ادامه پیدا کند، به‌ویژه به این دلیل که ارزهای دیجیتال به افراد اجازه می‌دهند تا بدون ترس از دست دادن پول، سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک‌تری انجام دهند.

کسب و کارهای کوچک و پروژه‌های کریپتو که به دنبال جذب سرمایه هستند می‌توانند سرمایه مدنظر را از طریق روش‌هایی جذب کنند که به معامله‌گران اجازه می‌دهد در پروژه‌های جدید بلاک‌چین سرمایه‌گذاری کنند.

بیشتر بخوانید: بلاک‌چین چگونه توسعه پیدا می‌کند؟ 8 گام برای توسعه بلاک‌چین

تامین مالی جمعی
تأمین مالی جمعی با استفاده از یک کیف پول بلاک‌چین اختصاصی باعث می‌شود این فرایند شفاف بماند و مسئولیت پذیری معامله‌گران و شرکت‌های کریپتو برای انجام ایمن معاملات افزایش یابد.

شرکت‌های جذب کننده سرمایه همچنین می‌توانند بدون به خطر انداختن اعتماد کمک کنندگان، از پرداخت هزینه به پلتفرم‌های شخص ثالث خودداری کنند.

3. استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت آسان

ارزهای دیجیتال همواره به دلیل نداشتن ارزش ذاتی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. اما گرایش افراد به انجام تراکنش‌های بدون نیاز به تماس در بحبوحه همه‌گیری کرونا ارزش ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین در دنیای مدرن را بیش از پیش برجسته کرد. 

به دلیل این انتقاد تجار تمایل چندانی به پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان نوعی روش پرداخت نشان نداده‌اند. با این حال، با افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال می‌توان انتظار داشت که در آینده شاهد پذیرش این روش پرداخت توسط کسب و کارهای بیشتر باشیم.

بیشتر بخوانید: درگاه پرداخت کریپتو و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

همه‌گیری جهانی کرونا نحوه انجام کسب و کار بسیاری از افراد را تغییر داده است. تغییر گرایش از انجام تراکنش‌ها به صورت نقدی و حضوری به سمت معاملات غیر نقدی و دیجیتال موجب آشنایی بسیاری از مردم با پرداخت راحت دیجیتالی شده است.

در نتیجه استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت راحت در حال جا افتادن است و به نظر می‌رسد به تدریج گسترش بیشتری پیدا کند.

پلتفرم‌های بزرگی مانند پی‌پال، ویزا و مسترکارت به تازگی به مشتریان خود اجازه خرید و تبادل ارزهای دیجیتال از طریق پلتفرم‌های خود را داده‌اند. در حال حاضر می‌توان از پی‌پال برای خرید و تبادل ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین (BTC)، اتر (ETH)، بیت‌کوین کش (BCH) و لایت کوین (LTC) استفاده کرد.

در عین حال، کاربران ویزا می‌توانند تراکنش‌های خود را با استیبل کوین‌های (Stablecoins) موجود در شبکه اتریوم انجام دهند.

بیشتر بخوانید: درباره استیبل کوین‌ها (Stable Coins) و انواع‌ آن‌ها بیشتر بدانید

مسترکارت هم از راه‌اندازی کارت کریپتوی خود در اواخر سال 2021 خبر داد و قرار است در سال‌های آینده از اکثر ارزهای دیجیتال پشتیبانی کند.

تاجرانی که هنوز در مورد پذیرش ارزهای دیجیتال مشکل دارند می‌توانند مطمئن باشند که این روش پرداخت به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت.

تعداد مخالفان استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت روز به‌روز کمتر می‌شود و احتمالاً کسب و کارهای بیشتری در آینده نزدیک آن‌ها را می‌پذیرند. به علاوه، کسب و کارها می‌توانند با انجام پرداخت‌ها با استفاده از ارزهای دیجیتال در کارمزدهای تراکنش‌ها صرفه‌جویی کنند.

4. استقرار به عنوان یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO)

مفهوم سازمان مستقل غیرمتمرکز یا DAO هم یکی از جوانب ارزهای دیجیتال است که احتمالاً در آینده سازمان‌ها نقش خواهد داشت.

استقرار ارزهای دیجیتال به عنوان یک DAO مزایایی برای نهادهای مختلف از دولت‌ها گرفته تا شرکت‌ها به همراه دارد که از توان ساختارهای سازمانی سنتی خارج است.

به عنوان مثال، DAO ها می‌توانند جریان‌های کاری پیچیده را با کمک فناوری بلاک‌چین ساده کنند. به علاوه، می‌توان از قراردادهای هوشمند برای تسهیل فرایندهای خسته کننده‌ای که کاغذبازی‌های طولانی مانند ثبت مجوز، گرفتن تأییدیه و غیره دارند استفاده کرد.

روش انجام کارها تغییر کرده است و در آینده نزدیک ساختار شرکت‌ها هم دچار تغییرات گسترده‌ای خواهد شد. DAO یکی از مفاهیم جذاب فناوری بلاک‌چین است که پتانسیل تغییر نحوه انجام کسب و کارها را دارد و باید در سال‌های آینده به دقت مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره حمله هکری دائو (DAO Attack)

5. دریافت وام از طریق پلتفرم‌های دیفای

با پیدایش پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) که موجب ساده شدن شرایط وام‌ها هم برای وام‌دهندگان و هم برای وام‌گیرندگان شده‌اند فرصت‌های جدیدی برای مردم و کسب‌وکارها برای گرفتن وام ایجاد شده است.

در هنگام بحران قرض گرفتن اغلب یک شر ضروری تلقی می‌شود. بدهی می‌تواند موجب تسکین کوتاه مدت مشکلات مالی شده و به کسب و کارها کمک کند در سختی‌ها به فعالیت خود ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

کسب و کارها از قرض‌های دریافتی از این پلتفرم‌ها اغلب به عنوان سرمایه در گردش یا پوشش هزینه‌های عملیاتی استفاده می‌کنند. از آنجا که نرخ بهره این وام‌ها بسیار کمتر از نرخ‌های وام دهندگان سنتی است در هزینه‌های کسب و کارها صرفه‌جویی قابل توجهی می‌شود.

با توجه به تلاش کسب و کارها برای رونق گرفتن پس از همه‌گیری کرونا به نظر می‌رسد در سال‌های آینده وام‌دهی در دیفای محبوب‌تر از قبل شود. سهولت استفاده و نرخ‌های بهره رقابتی باعث شده وام‌دهی در دیفای به گزینه‌ای جذاب برای مشاغلی تبدیل شود که به دنبال قرض گرفتن هستند.

6. ایجاد جوامع پیرامون NFTها و ارزهای دیجیتال

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های ارزهای دیجیتال امکان ایجاد و معامله کردن دارایی‌های دیجیتال یا توکن‌های غیرمثلی (NFT) است.

از توکن‌های غیرمثلی می‌توان برای نمایش هر چیزی از دارایی‌های فیزیکی گرفته تا آثار هنری دیجیتال، و همچنین مجموعه‌هایی مانند کارت‌های معاملاتی و کالاهای ورزشی استفاده کرد.

NFT ها این پتانسیل را دارند که جوامع فعالی پیرامون آن‌ها تشکیل شود. به عنوان مثال، در حال حاضر چند بازی وجود دارد که در آن گیمرها می‌توانند NFT ها جمع‌آوری و با هم معامله کنند. از جمله این بازی‌ها می‌توان به CryptoKitties، Gods Unchained و Axie Infinity اشاره کرد.

موفقیت این بازی‌ها نشان‌دهنده تقاضای روزافزون کاربران برای NFT ها و علاقه آن‌ها به سرمایه‌گذاری کردن پول و زمان در این توکن‌ها است. انتظار می‌رود با ادامه طراحی و ساخت بازی‌هایی که در آن‌ها امکان ایجاد و معامله کردن NFT ها وجود دارد این روند ادامه پیدا کند.

هر روز موارد استفاده جدید برای NFT ها مطرح می‌شود و این توکن‌ها این پتانسیل را دارند که شیوه تعامل ما با محتوای دیجیتال را متحول کنند. به عنوان مثال، در بازی دیسنترالند (Decentraland) گیمرها می‌توانند NFT های املاک را خریداری کرده و صاحب یک قطعه زمین در متاورس (Metaverse) شوند.

به تدریج که افراد یاد می‌گیرند که از طریق آواتارها و فضاهای مجازی هویت‌های منحصر به فرد خود را تعریف کنند جوامع NFT احتمالاً به قبیله‌های مختلفی در متاورس تبدیل می‌شوند.

7. دسترسی به خدمات بانکی با ارزهای دیجیتال

بیش از دو میلیارد نفر در سراسر جهان در حال حاضر از خدمات بانکی بی‌بهره‌اند و دسترسی به خدمات بانکی برای آن‌ها جنبه تجملاتی پیدا کرده است.

استفاده از ارزهای دیجیتال برای ساکنان مناطقی که ممکن است اقتصادهای با ثبات کمتری داشته باشند می‌تواند روش خوبی برای دور زدن سیستم‌های بانکداری سنتی باشد.

در حال حاضر چندین استارت آپ در زمینه تأمین خدمات بانکی از طریق ارزهای دیجیتال برای افراد بی‌بهره از خدمات بانکی، به ویژه در کشورهایی با اقتصاد ناپایدار فعالیت می‌کنند.

شرکت‌های Kotani Pay و Leaf از جمله پلتفرم‌هایی هستند که برای افراد فاقد دسترسی به خدمات بانکی در آفریقا امکان دسترسی به خدمات مالی ضروری را فراهم می‌کنند.

از ارزهای دیجیتال می‌توان برای ارسال و دریافت پول، پرداخت هزینه کالاها و خدمات و موارد دیگر استفاده کرد. ارزهای دیجیتال همچنین دارای امنیت و حریم خصوصی هستند که در سیستم‌های بانکداری سنتی وجود ندارد.

امید می‌رود در آینده پلتفرم‌های بیشتری بتوانند خدمات مالی ضروری را برای ساکنان کشورهای در حال توسعه و مناطق جنگ‌زده از طریق ارزهای دیجیتال فراهم کنند.

8. استفاده از ارزهای دیجیتال برای پرداخت حقوق کارکنان

در حال حاضر چندین شرکت پرداخت حقوق به کارمندان از طریق ارزهای دیجیتال را شروع کرده‌اند.

پرداخت حقوق با ارز دیجیتال
استفاده از ارزهای دیجیتال برای پرداخت حقوق کارکنان، به ویژه برای شرکت‌هایی با نیروی کار جهانی مزایای متعددی دارد.

اولاً، ارزهای دیجیتال بدون مرز هستند، به این معنی که از آن‌ها می‌توان برای پرداخت به کارکنان در هر نقطه از جهان استفاده کرد.

دوماً، پرداخت با ارزهای دیجیتال امن و غیر قابل برگشت بوده و خطر تقلب در این روش پرداخت به حداقل می‌رسد.

بالاخره اینکه ارزهای دیجیتال را می‌توان به راحتی به ارزهای محلی تبدیل کرد و کارمندان می‌توانند از آن‌ها برای تراکنش‌های روزمره استفاده کنند. با روی آوردن شرکت‌های بیشتر به این روش پرداخت بدون تردید استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان روشی برای پرداخت حقوق کارکنان افزایش می‌یابد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx