8 روش برای حفظ ارزش پول در برابر تورم ایران

حفظ ارزش پول در برابر تورم

در طول تاریخ، بشر همواره در تلاش برای پیشرفت بوده و برای ثروتمندتر شدن راه‌های زیادی را امتحان کرده است.

امروزه اقتصاد کشورها کمی پیچیده‌تر از گذشته است و در نتیجه افراد باید برای ثروتمندتر شدن و حفظ ارزش پول خود هوشمندانه‌تر تصمیم‌ بگیرند و بهتر عمل کنند.

ازآنجایی‌که ارزش پول هر کشور تحت‌تأثیر عوامل متعددی مانند تورم، جنگ، وقایع سیاسی و… است، راه‌های متعددی نیز برای حفظ ارزش پول وجود دارد که هر کدام در موقعیت خاصی می‌تواند سودمند باشد.

عناوین مطلب:

در ادامه این مقاله قصد داریم 8 راهکار در راستای حفظ ارزش پول در شرایط کنونی ایران و مزایا و معایب هر یک را با شما در میان بگذاریم تا بهتر از قبل بتوانید پول نقد خود را از چنگ تورم و گرانی نجات دهید.

نکات کلیدی

  • تورم سبب می‌شود قدرت خرید مصرف‌کنندگان پایین بیاید، بنابراین هر فرد باید برای حفظ ارزش پول خود در برابر تورم، در بازاری سودمند سرمایه‌گذاری کند.
  • سکه، طلا، مسکن، زمین، خودرو، ارز، سهام، صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری و سپرده‌های مدت‌دار بانکی جزو مهم‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش پول در برابر تورم در ایران به حساب می‌آیند.
  • کامودیتی‌ها و تورم رابطه‌ی خاصی دارند، به‌طوری‌که با افزایش قیمت یک کامودیتی، محصولاتی که برای تولیدشان از آن کامودیتی استفاده می‌کنند نیز دچار افزایش قیمت می‌شوند.

پیش از اینکه بخواهیم راه‌های حفظ ارزش پول را معرفی کنیم لازم است با برخی مفاهیم اقتصادی آشنا شویم تا اهمیت تلاش برای حفظ سرمایه بیش‌ازپیش آشکار شود.

منظور از ارزش پول چیست؟

در چند سال اخیر که اقتصاد ایران دچار انواع و اقسام بیماری‌ها شده، کلمه ارزش پول زیاد شنیده شده است، اما معنی دقیق آن چیست؟

ارزش پول یعنی پول یک کشور چقدر می‌ارزد و هر فرد در مقابل پرداخت پول قادر به خرید چه چیزهایی خواهد بود. برای خرید یک بسته بیسکویت باید چه مقدار پول بپردازید؟ برای خرید خانه یا ماشین چطور؟

جواب این سؤال‌ها می‌تواند تا حدود زیادی ارزش پول را نمایان کند. برای مثال اگر شما برای خرید یک بسته بیسکویت 100 هزار تومان بپردازید این امر نشان‌دهنده این است که پول در حال ازدست‌دادن ارزش خود است.

ارزش پول هر کشور هم در عرصه جهانی و هم در داخل آن کشور قابل سنجش است.

در عرصه جهانی ارزش پول هر کشور در مقایسه با ارزش ارزهای دیگر کشورها سنجیده می‌شود.

ما می‌‌دانیم در حال حاضر ارزش ریال از دلار، یورو و اکثر ارزهای دیگر پایین‌تر است و این نشان می‌دهد که ارزش ریال از دلار کمتر شده‌، زیرا برای خرید 1 دلار شما باشد بیش از 400 هزار ریال پول پرداخت کنید.

لیست با ارزش ترین پول دنیا در 2023 را در مقاله‌ای دیگر جمع‌آوری کرده‌ایم.

تورم چیست و چه تاثیری بر ارزش پول دارد؟

از سوی دیگر می‌توان ارزش پول را در داخل کشور نیز مورد بررسی قرار داد. برای بررسی ارزش پول در داخل ایران باید نگاهی به رابطه پول و کالاها و خدماتی که در ازای آن دریافت می‌کنیم بیندازیم.

به همین جهت است که افزایش روزافزون قیمت کالاها و خدمات سبب می‌شود پول ملی بیشتر از قبل ارزش خود را از دست بدهد، زیرا یک فرد برای همان کالا باید پول بیشتری پرداخت کند.

ارزش پول تحت‌تأثیر عواملی چون تورم، جنگ، بیکاری، تصمیمات سیاسی و… قرار دارد و هر یک می‌تواند در مدت‌زمان مشخصی ارزش پول را کاهش یا افزایش دهد.

تورم چه تأثیری بر کاهش ارزش پول دارد؟

به طور خلاصه تورم، میانگین سطح عمومی قیمت‌ها را برای سبدی از کالاها و خدمات در یک اقتصاد اندازه می‌گیرند و اگر این قیمت‌ها در بازه زمانی مشخصی افزایش داشته باشند، به آن تورم گفته می‌شود.

نتیجه تورم این است که مقدار مشخصی از یک ارز، در مقایسه با قبل قدرت خرید کمتری خواهد داشت، بنابراین اهمیت زیادی دارد که بتوانیم با به‌کارگیری استراتژی‌های درست و سرمایه‌گذاری در فرصت‌های مناسب، ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کنیم.

میزان تورم یک اقتصاد بسته به رویدادهای فعلی تغییر می‌کند. افزایش دستمزدها و افزایش سریع قیمت مواد خام مثل نفت، دو عاملی هستند که در کشورهای مختلف باعث تشدید تورم می‌شوند.

از نگاهی دیگر تورم از افزایش قیمت کالاها یا خدمات ناشی می‌شود. افزایش قیمت کالاها یا خدمات از عرضه و تقاضا سرچشمه می‌گیرد. افزایش تقاضا و کاهش عرضه، هر دو می‌توانند باعث افزایش قیمت شوند.

تقاضا می‌تواند به این دلیل افزایش یابد که مصرف‌کنندگان پول بیشتری برای خرج‌کردن دارند.

تورم به طور عمومی، اتفاقی طبیعی در یک اقتصاد بازار محور است. راه‌های زیادی برای حفظ ارزش پول در برابر تورم وجود دارد.

یک سرمایه‌گذار منظم می‌تواند با سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی که در شرایط تورمی عملکرد بهتری از بازار دارند، برای محافظت در برابر تورم برنامه‌ریزی کند.

البته ماجرای تورم در ایران با اکثر نقاط دیگر دنیا متفاوت است. تورم در ایران بیماری مزمنی است که دهه‌هاست گریبان اقتصاد را گرفته است.

تورم کشور ما از مسائلی ناشی می‌شود که با سایر کشورها متفاوت است. در زمان همه‌گیری کرونا، اقتصاد جهانی دچار رکود شد؛ ولی مدتی بعد تقاضا به سطوح قبل برگشت.

در این زمان به دلیل کمبود عرضه نسبت به قبل که از مشکلات زنجیره تأمین، مخصوصاً در شرق آسیا ناشی می‌شد، تورم در جهان شروع به پاگرفتن کرد.

در این زمان تجاوز روسیه به اوکراین و بحران‌های مربوط به انرژی و مواد غذایی، اوضاع اقتصاد جهانی را از این هم بدتر کرد و تورم در بسیاری از کشورها به سطوحی رسید که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

دلایل کاهش ارزش پول در ایران

در مقابل، ایران به دلیل بسته‌بودن اقتصاد و قرارداشتن در شرایط تحریمی، نسبت به سایر کشورها از اغلب این بحران‌های جهانی تأثیر کمتری می‌پذیرد و مشکلات تورمی ما بیشتر ناشی از مسائل داخلی هستند.

دلایل اصلی تورم در ایران، بی‌انضباطی در مخارج دولت (کسری بودجه مزمن و قابل‌توجه هر ساله) و بی‌نظمی سیستم بانکی در خلق نقدینگی است.

در حقیقت بانک‌ مرکزی بدون پشتوانه مناسب، پول چاپ می‌کند و مقدار نقدینگی ایجاد شده با میزان تولید هماهنگ نیست و همین امر موجب تشدید تورم شده است.

با این اوصاف تلاش برای حفظ ارزش پول و سرمایه برای کسی که در چنین شرایطی زندگی می‌کند بسیار پر‌اهمیت است و لازم است بتواند با انتخاب‌های درست و سرمایه‌گذاری‌های به‌موقع، ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کند.

چه فاکتورهایی برای حفظ ارزش پول مهم و مؤثر هستند؟

تمام عواملی که بر افزایش یا کاهش تورم و قیمت‌ها تأثیر دارند، بر ارزش پول نیز اثرگذار خواهند بود.

در ادامه دو عامل را معرفی می‌کنیم که می‌توانند بر تورم و قیمت‌ها اثر بگذارند:

1. کنترل هزینه

یکی از عوامل مؤثر بر تورم هزینه‌های تولید هستند. درصورتی‌که بتوانیم هزینه‌های تولید را تاحدامکان کاهش دهیم، قادر به کنترل تورم خواهیم بود.

برای کنترل هزینه‌های تولید و کاهش آن، ضروری است موانعی که در مسیر ایجاد کسب‌و‌کار وجود دارد نیز از بین برده شود تا حوزه کسب‌و‌کار رونق پیدا کند.

2. کنترل تقاضا

هنگامی که تقاضا بیش از اندازه زیاد شود و از میزان تولید و عرضه پیشی بگیرد، شاهد افزایش قیمت و تورم خواهیم بود، بنابراین باید همواره تلاش شود که تعادل بین عرضه و تقاضا حفظ شود تا دچار افزایش قیمت ناگهانی نشویم.

دلایل کاهش ارزش پول در ایران

همان‌طور که می‌دانید در چند سال اخیر وضعیت اقتصادی ایران وضع نابسامانی پیدا کرده است و ارزش پول ملی روزبه‌روز در حال کاهش است و قدرت خرید مردم دیگر مانند سابق نیست و آن‌ها را با مشکلات متعدد مواجه کرده است.

دلایل زیر از جمله دلایل کاهش ارزش پول ایران است:

  • چاپ پول بدون پشتوانه
  • رکود تولید
  • عرضه قطره‌چکانی برخی کالاها
  • تورم
  • بیکاری
  • کمبود منابع مصرفی
  • صادرات بی‌رویه کالاهایی که در داخل به آن نیاز است

چرا باید به فکر حفظ ارزش پول خود باشیم؟

باتوجه‌به روند اقتصادی ایران و میزان تورم و سیاست‌های ناکارآمد اقتصادی، شاهد کاهش ارزش پول و افزایش نرخ تورم هستیم.

این امر بدین معناست که اگر شما پول نقد نگهداری کنید در طی یک سال با همان میزان پول، قادر به دریافت کالا و خدمات بسیار کمتری خواهید بود، بنابراین بسیار واضح است که چرا باید به فکر حفظ ارزش پول خود باشید.

درصورتی‌که در جهت حفظ ارزش پول در برابر تورم تلاش نکنید، در طی زمان فقیرتر خواهید شد؛ زیرا قیمت‌ها به طور مداوم افزایش پیدا می‌کنند، پس لازم است شما نیز پول خود را در بازارها و عرصه‌های سودآور سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید با تورم مقابله نمایید.

چرا باید به فکر حفظ ارزش پول باشیم؟

راه‌های حفظ ارزش پول در ایران

حال که با تورم و مفهوم ارزش پول آشنا شدیم می‌توانیم به دنبال راه‌هایی برای حفظ سرمایه خود باشیم.

راهکارهای زیادی وجود دارد که هر فرد باتوجه‌به شرایط خود می‌تواند از آن‌ها کمک بگیرد و ارزش پول خود را حفظ کند.

البته این راهکار‌ها علاوه بر شرایط فردی به شرایط اقتصادی کشور و جامعه نیز بستگی دارد و با تغییر وضعیت اقتصاد هر راهکار می‌تواند کارکردی متفاوت داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال اگر شرایط اقتصادی از ثبات لازم برخوردار باشد، بهترین راهکار برای حفظ ارزش پول این است که در فعالیت‌های مولد مانند کارآفرینی، خرید سهام و سپرده‌گذاری در بانک سرمایه‌گذاری کنید و علاوه بر حفظ ارزش پول، سود نیز دریافت کنید.

هنگامی که وضعیت اقتصادی به طور موقت و کوتاه تعادل خود را از دست بدهد، بهترین راه برای کسب سود و حفظ ارزش پول این است که به سراغ بازارها یا کالاهایی بروید که در مدت‌زمان کوتاه، سود زیادی را برای شما به ارمغان بیاورند.

از سوی دیگر در شرایط اقتصادی ناپایدار شما دیگر نمی‌توانید پول خود را در بانک بگذارید و انتظار داشته باشید که ارزش پولتان حفظ شود‌.

در این شرایط باید با دقت بیشتری سرمایه‌گذاری کنید؛ زیرا پیش‌بینی اینکه هر کالا یا خدمت در آینده به چه نحوی خواهد بود، سخت است.

در این شرایط بهترین کار این است که حوزه‌هایی را انتخاب کنید که سود زیادی به همراه نمی‌آورند، اما ریسک کمی دارند.

به‌طورکلی برای حفظ ارزش پول در برابر تورم، راهکارهای زیر وجود دارد:

  1. خرید و سرمایه‌گذاری در طلا
  2. خرید سکه
  3. خرید زمین
  4. خرید و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن
  5. خرید ارزهای خارجی
  6. خرید کالاهای بادوام مانند خودرو
  7. خرید سهام و سایر اوراق بهادار
  8. سرمایه گذاری در صندوق‌های بورسی

در ادامه این مقاله به بررسی و معرفی کامل دارایی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مختلفی می‌پردازیم که برای شهروندان ایرانی در دسترس‌اند و می‌توان با استفاده از آن‌ها ارزش پول خود را تا حد ممکن حفظ نمود.

1. طلا

از گذشته‌های دور تا کنون طلا اغلب به‌عنوان پوششی در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود.

در واقع خیلی از مردم، خصوصاً در کشورهایی که ارز ملی دچار افت ارزش می‌شود، طلا به‌عنوان ارز جایگزین شناخته می‌شود.

در این کشورها باتوجه‌به این که ارز ملی در حال افت ارزش است، مردم تمایل دارند که طلا یا سایر ارزهای قوی را به‌عنوان سرمایه خود انتخاب کرده و نگهداری نمایند.

طلا یک دارایی واقعی و فیزیکی است و در بیشتر مواقع ارزش خود را حفظ می‌کند.

سرمایه‌گذاری در طلا می‌تواند ارزش پول را در برابر تورم حفظ کند؛ چون قیمت آن طبق تغییرات قیمت جهانی طلا و همچنین نرخ تبدیل دلار به ریال تغییر می‌کند.

بنابراین با نگهداری طلا می‌توان در صورت افزایش قیمت‌ها و گران‌تر شدن دلار، دارایی خود را در برابر تورم حفظ کرد.

از دیگر مزایای طلا، نقدشوندگی بالای آن است، بنابراین برای تبدیل طلا به پول نقد زمان زیادی را از دست نخواهید داد.

از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در این فلز قیمتی می‌توان به این نکته اشاره کرد که طلا استهلاک ندارد و همچنین برای خریدوفروش آن، هزینه چندانی پرداخته نمی‌شود.

البته باید میزان اجرت و مالیات طلا را در هنگام خرید آن در نظر بگیرید. قبل از خرید طلا توصیه می‌کنیم بخوانید: چگونه بهترین زمان خرید طلا را تشخیص دهیم؟

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طلا

در واقع برای سرمایه‌گذاری در طلا، نیاز نیست که لزوماً این فلز را به طور فیزیکی بخرید. می‌توانید در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا سرمایه‌گذاری کنید.

این صندوق‌ها دارایی تحت مدیریت خود را در گواهی سکه طلا و اوراق مشتق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، نه‌تنها از همه مزایای سرمایه‌گذاری در طلا بهره‌مند خواهید شد، بلکه با مسائلی مثل گم‌شدن یا به سرقت رفتن طلا هم مواجه نخواهید بود.

به‌طورکلی، سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، هیچ یک از مشکلات خرید و نگهداری فیزیکی طلا را ندارد و از این بابت دارای مزیت است.

همچنین برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نیازی به داشتن سرمایه قابل‌توجهی ندارید و با مبالغ اندک هم می‌توانید از این فرصت بهره‌مند شوید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا در ایران، با نمادهای «طلا»، «گوهر»، «عیار» و «زر» در دسترس‌اند. همچنین امکان سرمایه‌گذاری در اوراق مشتق بر پایه صندوق طلای لوتوس هم در بازار بورس ایران وجود دارد.

حفظ ارزش پول با خرید طلا و سکه

2. سکه

سرمایه‌گذاری روی سکه هم تا حد بسیار زیادی با سرمایه‌گذاری در خود طلا یکسان است.

سکه هم عیناً از قیمت جهانی طلا و نرخ تبدیل دلار به ریال تأثیر می‌گیرد و بنابراین، ارزش خود را در بلندمدت حفظ می‌کند.

با سرمایه‌گذاری در سکه هم دارایی نقدشونده‌ای خواهید داشت که در صورت نیاز می‌توانید به‌سرعت آن را به پول نقد تبدیل کرده و مورداستفاده قرار دهید. توصیه می‌کنیم از دست ندهید: راهنمای خرید سکه در بورس

3. مسکن

مسکن گزینه‌‌ی دیگری است که با سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توانید ارزش پول خود را حفظ کنید.

یکی از مزیت‌های خرید مسکن این است که قیمت مسکن با تورم رشد می‌کند و در مواقعی، جهش قیمت آن‌ها حتی از تورم هم بیشتر بوده است.

همین امر سبب می‌شود علاوه بر حفظ ارزش پول، سود خوبی هم نصیب شما شود.

از مزایای دیگر خرید مسکن این است که شما می‌توانید آپارتمان یا مغازه خریداری شده را اجاره دهید و از مبلغ اجاره نیز استفاده کنید.

البته در کنار مزایا، خرید مسکن معایبی نیز دارد. یکی از مهم‌ترین معایب خرید مسکن نقدشوندگی پایین آن است. معمولاً برای فروش خانه یا مغازه، باید از چند هفته تا چند ماه صبر کنید.

همچنین در هنگام خریدوفروش این دارایی لازم است که هزینه بنگاهی، انتقال سند و مالیاتی آن را بپردازید.

علاوه‌برآن طبق قانون، درصورتی‌که مسکن خود را خالی نگه دارید، مشمول مالیات می‌شوید که می‌تواند از معایب این سرمایه‌گذاری محسوب شود.

افزون بر این‌ها، مسکن استهلاک دارد و برای خرید آن باید مبلغ زیادی صرف کرد و این موارد جزو معایب آن به حساب می‌آید.

برای سرمایه گذاری در بازار مسکن می‌توانید از صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان استفاده کنید.

حفظ ارزش پول با خرید مسکن و زمین

4. زمین

خرید زمین نیز تقریباً مشابه خرید مسکن است. قیمت زمین نیز در اثر تورم رشد می‌کند و چندبرابر می‌شود، بنابراین می‌تواند انتخاب مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

از مزیت‌های خرید زمین این است که استهلاک ندارد و با رونق در بخش ساختمان‌سازی می‌تواند شما را به سود زیادی برساند.

یکی از تفاوت‌های خرید زمین و خرید مسکن این است که با خرید زمین نمی‌توان درآمدی از محل اجاره داشت؛ اما با خرید مسکن این امکان وجود دارد.

خرید زمین معایبی مانند نقدشوندگی پایین و پرداخت هزینه بنگاهی هنگام فروش را دارد.

برای مقایسه بهتر این موضوع این مطلب را بخوانید: زمین یا طلا؛ سرمایه گذاری در کدام سود بیش‌تری دارد؟

5. ارز

خرید ارز، به‌خصوص دلار، از راهکارهای حفظ ارزش پول در مقابل تورم است که در کشور ما هم رواج زیادی دارد.

سرمایه‌گذاری در این دارایی ریسک زیادی دارد و علت آن این است که نرخ ارز به‌صورت دستوری کنترل می‌شود و مداخلات ارزی گسترده‌ای در کشور ما اتفاق می‌افتد.

بنابراین ممکن است سرمایه‌گذاری در این بخش شما را با خطراتی مواجه کند؛ اما در بلندمدت قیمت ارز با نرخ آزاد تعدیل می‌شود و بنابراین می‌توانید انتظار حفظ ارزش سرمایه‌تان را در بلندمدت داشته باشید.

از مزایای ارز هم می‌توان به نقدشوندگی بالا و نداشتن استهلاک و کارمزد قابل‌توجه خریدوفروش اشاره کرد.

از معایب آن هم می‌توان ریسک‌های کوتاه‌مدت و خطراتی مثل گم‌شدن یا به سرقت رفتن را برشمرد.

خرید ارز در شرایط تورمی، فارغ از نتایج مشخصی که برای خود شخص دارد، از نظر اجتماعی هم دارای عواقبی است.

با سرمایه‌گذاری در ارز به‌عنوان یک دارایی کاملاً غیرمولد، اقتصاد بیشتر و بیشتر به سمت دلالی و فعالیت‌های غیرمولد می‌رود و اثرات منفی چشمگیری به همه افراد جامعه تحمیل می‌شود.

در حقیقت درست است که ممکن است با خرید دلار و دیگر ارزهای خارجی، سود کنید، اما این کار به طور مستقیم به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و حتی سبب افزایش تورم می‌شود.

با این حال برای جا نماندن از رشد دلار یه پیشنهاد ویژه داریم: خرید سهام صادرات محور؛ همگام شدن با رشد دلار!

همچنین در مقاله‌ای جداگانه مزایا و معایب خرید طلا یا دلار را بررسی کردیم.

6. خودرو

خودرو از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرایط تورمی ایران است.

قیمت خودرو هر چند وقت یک‌بار جهش می‌کند و با خرید خودرو می‌توان ارزش پول را حفظ کرد. از مزایای خودرو این است که می‌توان از آن برای استفاده شخصی هم بهره برد.

در مقابل، خودرو نقدشوندگی چندان بالایی ندارد و برای پیداکردن مشتری باید مدتی صبر کرد که البته این مدت معمولاً از زمان لازم برای فروش خانه یا زمین کمتر است.

از دیگر معایب سرمایه‌گذاری در خودرو می‌توان به استهلاک بالای آن و پرداخت هزینه برای خریدوفروش و انتقال سند اشاره کرد.

علاوه بر این ارزش خودرو می‌تواند تحت‌تأثیر سیاست‌های قیمت‌گذاری دولت قرار بگیرد و ناگهان کاهش و افزایش نسبی را تجربه کند.

برای خرید خودرو از بورس کالا کلیک کنید.

حفظ ارزش پول با خرید خودرو

7. سهام

با سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام شرکت‌ها، می‌توانید هم از محل رشد قیمت سهم و هم از طریق دریافت سود شرکت به‌عنوان سهام‌دار بهره‌مند شوید.

برای سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام لازم است که دانش کافی از وضعیت بنیادی شرکت موردنظر داشته باشید و بتوانید پیش‌بینی نسبتاً خوبی از وضعیت سودآوری آن در آینده بکنید.

از مزایای سرمایه‌گذاری در سهام این است که مستهلک نمی‌شود و هزینه کارگزاری و مالیات آن، کمتر از سرمایه‌گذاری در بخش املاک است.

مزیت دیگر سرمایه‌گذاری در سهام این است که این دارایی از نقدشوندگی بالایی برخوردار است. همچنین این دارایی برخلاف دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری، امکان گم‌شدن، به سرقت رفتن یا آسیب‌دیدن را ندارد.

مزیت دیگر سرمایه‌گذاری در بورس این است که با سرمایه‌گذاری در سهام می‌توانید در فعالیت‌های مولد اقتصادی مشارکت کنید و باعث پیشرفت صنعت و تولید شوید.

قیمت سهام از تورم و نرخ ارز تأثیر می‌پذیرد. وضعیت شرکت‌ها و قیمت سهام آن‌ها تحت‌تأثیر مستقیم شرایط اقتصادی کشور است و البته اقبال مردم به این بازار هم می‌تواند آن را به فرصتی جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کند.

البته این مورد آخر اگر متناسب با وضعیت اقتصادی کشور نباشد، صرفاً پدیده‌ای موقت خواهد بود و در کوتاه‌مدت می‌تواند انتخاب جذابی باشد. اما اگر حباب قیمت آن بترکد، در نهایت همان عوامل بنیادی و اقتصادی هستند که وضعیت این بازار را مشخص می‌کنند.

عامل دیگری که روی این دارایی تأثیر می‌گذارد، سیاست‌های اقتصادی دولت در بخش‌های مختلف است. همچنین، قیمت سهام به طور جزئی‌تر از شرایط صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند هم تأثیر می‌پذیرد.

سرمایه‌گذاری در سهام می‌تواند ریسک زیادی به همراه داشته باشد؛ اما بازدهی سرمایه‌گذاری در سهام، معمولاً در بلندمدت مثبت است و سرمایه شما را از خطر کاهش ارزش به دلیل تورم حفظ می‌کند.

نکته‌ی بسیار مهمی که در خرید سهام و سرمایه‌گذاری در بورس باید به آن دقت کرد این است که پیش از ورود به این بازار گسترده ضروری است اطلاعات درست و دقیق راجع به چگونگی کارکرد این بازار به دست آورید و دانش معامله را یاد بگیرید.

در غیر این صورت نه‌تنها سود نمی‌کنید؛ بلکه ممکن است متضرر شوید. اگر دانش کافی ندارید متأسفانه این بازار به حفظ ارزش پول شما هیچ کمکی نمی‌کند.

سرمایه گذاری در بورس را از اینجا شروع کنید.

8. صندوق‌های سرمایه‌گذاری

با خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری می‌توان به طور غیرمستقیم از فرصت‌های سرمایه‌گذاری مختلفی بهره‌مند شد.

برای مثال همان‌طور که گفته شد، سرمایه‌گذاری در سهام به دانش و تخصص برای تحلیل وضعیت شرکت موردنظر نیاز دارد.

با سرمایه‌گذاری در صندوق می‌توانید از دانش متخصصین آن صندوق استفاده کنید و ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید.

البته صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود به صندوق‌های سهامی نمی‌شوند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا، فرصت سرمایه‌گذاری دیگری هستند که بالاتر توضیح داده شد. اما اگر ریسک‌پذیر نیستید، می‌توانید در صندوق‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنید.

این صندوق‌ها دارایی تحت مدیریت خود را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند و به همین دلیل ریسک بسیار کمی دارند.

البته بازدهی این صندوق‌ها تا حد قابل‌توجهی از میزان تورم کمتر است؛ اما هنوز هم می‌تواند از برخی فرصت‌های دیگر به‌صرفه‌تر باشد.

واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری هم دارای نقدشوندگی بالایی هستند و معایب نگهداری دارایی‌های فیزیکی را هم ندارند.

به‌صورت کلی و به طور میانگین، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، در مقایسه با روش‌های مستقیم ریسک کمتری دارند.

حفظ ارزش پول با سپرده مدت دار بانکی

بهترین بازار برای حفظ ارزش پول در ایران کدام است؟

هر یک از بازارهایی که پیش‌تر معرفی کردیم دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند و برای اینکه بدانیم بهتر است برای حفظ ارزش پول چه چیزی بخریم، باید به اوضاع اقتصادی کشور، میزان تورم، مبلغی که برای سرمایه‌گذاری در اختیار داریم  و دانش تخصصی خود توجه کنیم و باتوجه‌به همه این عوامل تصمیم‌گیری نماییم.

به‌عبارت‌دیگر دارایی موردنظر باید بتواند همراه با تورم رشد کند تا هدف اصلی ما را برآورده کند. ریسک کمتر و نیاز کمتر به دانش، زمان و تخصص بالا برای سرمایه‌گذاری، همگی مزیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شوند.

نقدشوندگی، استهلاک و خطرات خریدوفروش و نگهداری فیزیکی دارایی هم مواردی هستند که موردتوجه افراد قرار می‌گیرند. همچنین هزینه مبادله و مالیات هم می‌تواند یک فرصت سرمایه‌گذاری را به فرصتی جذاب یا غیرجذاب تبدیل کند.

مورد مهم دیگری که از محدودیت‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، مقدار سرمایه موجود است. برای مثال با مبالغ خرد نمی‌توان در بخش املاک یا حتی خودرو سرمایه‌گذاری کرد.

در مقابل، فرصت‌هایی مثل بازار سهام یا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، امکان استفاده از فرصت‌های مختلف با سرمایه اندک را فراهم می‌کنند.

به‌این‌ترتیب اگر پول کمی در اختیار دارید قادر به سرمایه‌گذاری روی زمین یا مسکن نیستید و باید بازارها و یا کالاهای ارزان‌تر مانند سهام، طلا یا سکه را انتخاب کنید.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که بیشتر این فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت دارای ریسک هستند و ممکن است نتوانند سرمایه‌گذار را منتفع کنند.

اما تقریباً همه آن‌ها در بلندمدت خودشان را با تورم و جهش قیمت‌ها تعدیل می‌کنند؛ بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دارید، اهمیت برخورداری از دانش کافی در حوزه موردنظرتان دوچندان می‌شود.

در کوتاه‌مدت خیلی مهم است که کجا وارد فرصت سرمایه‌گذاری موردنظر شده و چه زمانی از آن خارج می‌شوید.

در جدول زیر می‌توانید مزایا و معایب هر یک از راه‌های حفظ ارزش پول را مشاهده کنید و باتوجه‌به شرایط خود، بهترین آن‌ها را برگزینید:

راهکار حفظ ارزش پول
مزایا
معایب
زمین
استهلاک ندارد
با تورم رشد می‌کند
مالیات ندارد
ارزش آن متأثر از رونق ساختمان‌سازی است
عدم امکان درآمدزایی از طریق اجاره
نقدشوندگی پایین
پرداخت کمیسیون نسبتا زیاد هنگام خرید و فروش
مسکن
با تورم رشد می‌کند
درآمدزایی از محل اجاره
استهلاک دارد
مالیات دارد
نقدشوندگی پایین
پرداخت کمیسیون نسبتا زیاد هنگام خرید و فروش
خودرو
با نرخ دلار رشد می‌کند
امکان استفاده شخصی
استهلاک خیلی بالا
ارزش آن متأثر از سیاست‌های دولت است
نقدشوندگی نسبتاً پایین
طلا
وابسته به نرخ دلار و قیمت جهانی طلا
استهلاک ندارد
نقدشوندگی بسیار بالا
امکان استفاده شخصی
هزینه اجرت و مالیات هنگام خرید
سکه
وابسته به نرخ دلار و قیمت جهانی طلا
استهلاک ندارد
ریسک تقلب در عیار و وزن کم است
نقدشوندگی بسیار بالا
امکان استفاده شخصی ندارد
سهام
نقدشوندگی بالا در بورس
به سرقت نمی‌رود
متأثر از شرایط اقتصادی کشور
متأثر از کیفیت مدیریت شرکت
متأثر از تحریم و تصمیمات سیاسی
نیاز به پرداخت کمیسیون
نیاز به دانش دارد
صندوق سرمایه‌گذاری
نیاز به دانش ندارد
تأثیرپذیری کمی از کیفیت مدیریت شرکت دارد
نقدشوندگی متوسط
مزایا و معایب هر یک از روش‌های حفظ ارزش پول در برابر تورم

سؤالات متداول

چگونه می‌توانیم ارزش پول خود را حفظ کنیم؟

برای حفظ ارزش پول خود راهکارهای زیادی نظیر خرید طلا، زمین یا مسکن، خودرو، خرید سهام یا سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد.

بهترین راه‌های حفظ ارزش پول در ایران چیست؟

اینکه بهترین راه‌ حفظ ارزش پول در ایران کدام راه است به شرایط اقتصادی، وضعیت مالی خود فرد و میزان دانش و مزایا و معایب هر راه بستگی دارد.

دلایل وجود تورم در ایران چیست؟

چاپ پول بدون پشتوانه توسط بانک مرکزی، کاهش روند تولید، صادرات بی‌رویه کالاهای موردنیاز در داخل از عوامل به‌وجودآمدن و تشدیدشدن تورم در ایران به حساب می‌آیند.

سخن پایانی

کشور ما در چند سال گذشته با تورم روبه‌رو شده و در نتیجه اکنون وضعیت اقتصادی ناپایداری در ایران حاکم است.

برای اینکه بتوانیم با تورم مقابله نماییم ضروری است که در جهت حفظ ارزش پول خود تلاش کرده و از راهکارهای حفظ سرمایه کمک بگیریم.

البته برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ضد تورمی معیارهای مختلفی مانند مبلغ در دسترس برای سرمایه‌گذاری، میزان ریسک آن بازار یا کالا، دانش تخصصی خود فرد، شرایط اقتصادی کشور و… را باید موردتوجه قرار داد و بر اساس آن روش مناسب را انتخاب کرد.

در این مقاله از بورسینس ما تلاش کردیم به طور کامل راه‌های حفظ ارزش پول در ایران را به شما معرفی کنیم تا بتوانید در جهت حفظ سرمایه خود به‌درستی قدم بردارید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

تورم

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx