فلیپنینگ چیست؟ آیا اتریوم می‌تواند جای بیتکوین را بگیرد؟

فلیپنینگ

بسیاری از ما بازار کریپتو را با دو ارز دیجیتال برتر آن یعنی بیت‌کوین و اتریوم شناختیم اما کمتر کسی با مفهوم فلیپنینگ (Flippening) آشناست.

اتریوم اخیرا شروع به توسعه و به‌روزرسانی شبکه خود کرده که باعث شده دیدگاه کاربران بازار نسبت به ملکه کریپتوها تغییر کند.

به نظر می‌رسد زمانی که این روند توسعه با موفقیت به پایان برسد اتریوم تبدیل به کاربردی‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمند در فضای کریپتو شود و بتواند جایگاه خود را یک بار دیگر تثبیت کند.

عناوین مطلب:

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این حرکت رو به جلوی اتریوم باعث به وقوع پیوستن فلیپنینگ می‌شود؟ با این مقاله از بورسینس همراه باشید تا ببینیم مفهوم فلیپنینگ چیست و چه چیزی انتظار اتریوم را می‌کشد.

نکات کلیدی

  • اتریوم درحال‌حاضر دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر میزان ارزش بازار است اما با تکمیل به‌روزرسانی و ارتقاهای پیش‌رو می‌تواند به ارز اول بازار هم تبدیل شود.
  • به دلیل اینکه اتریوم به بستری گسترده برای برنامه‌های غیرمتمرکز و هوش مصنوعی تبدیل شده است می‌تواند مثل نفت در دنیای واقعی عمل کند و احتمال اینکه به‌زودی جای بیت‌کوین را بگیرد زیاد است.
  • حتی بعد از فلیپنینگ نیز بیت‌کوین کاربران خود را حفظ خواهد کرد، چراکه ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن مثل امنیت بالای شبکه همچنان برای کاربران مهم است.

فلیپنینگ (Flippening) چیست؟

فلیپنینگ (Flippening) اصطلاحی است که برای تغییر جایگاه بیت‌کوین و اتریوم در بازار کریپتو به کار می‌رود.

به این معنی که اتریوم گوی سبقت را از بیت‌کوین بگیرد و به برترین ارز دیجیتال از نظر میزان ارزش بازار تبدیل شود.

گرچه افزایش ارزش بازار اتریوم برای فلیپنینگ لازم است اما تنها شرط کافی نیست.

کارشناسان معتقدند علاوه بر این موضوع، فاکتورهایی مثل حجم تراکنش‌ها و تعداد آدرس‌های فعال نیز برای رخ دادن فلیپنینگ باید در نظر گرفته شوند.

اما نکته جالب اینجاست که اتریوم از این دو نظر هم بیت‌کوین را پشت سر گذاشته است.

سلطه اتریوم بر بازار کریپتو چقدر است؟

هیچ شاخصی به‌اندازه بررسی میزان دامیننس اتریوم (Ethereum Dominance) نمی‌تواند میزان سلطه آن را نشان دهد.

شاخص تسلط یا دامیننس، برای سنجش سهم اتریوم از کل بازار کریپتو به کار می‌رود. اتریوم بیشترین سطح تسلط بازار خود را در سال 2017 تجربه کرد و این میزان به 25.32 درصد رسید.

قدیمی‌ترها به یاد دارند که این دوران طلایی زمانی بود که چندین عرضه اولیه کوین (ICO) برای آلت‌کوین‌های مبتنی بر اتریوم برگزار شد.

بااین‌حال حتی در این دوره حیاتی هم ارزش بازار بیت‌کوین کاهش نیافت و همچنان صدرنشین بود.

به‌روزرسانی‌های شبکه بیت‌کوین نظیر Taproot که به بهبود حریم خصوصی و افزایش بازدهی بیت‌کوین کمک کرد، در کنار پدیده هاوینگ که استخراج بیت‌کوین را سخت‌تر و آن را کمیاب‌تر کرد باعث شد که بیت‌کوین بیش‌ازپیش محبوب شود.

بیشتر بخوانید: فناوری تپروت؛ ارتقائی برای بهبود حریم خصوصی در شبکه بیت‌ کوین

بااین‌حال با سخت شدن شرایط اقتصادی کشورهای دنیا و بروز فجایعی مثل ورشکستگی و سقوط پروژه Terra Luna و به دنبال آن صرافی FTX، شاهد این هستیم که تا اول فوریه 2023 تسلط اتریوم بر بازار حدود 19.32 درصد است.

این موضوع باعث شده سرمایه‌گذاران یک‌بار دیگر درباره اینکه آیا اتریوم هر آنچه را برای پشت سر گذاشتن بیت‌ کوین لازم است در اختیار دارد یا خیر، گمانه‌زنی کنند.

فلیپنینگ
اما سوال اصلی اینجاست که احتمال وقوع فلیپنینگ چقدر است؟

آیا وقوع فلیپنینگ اجتناب ناپذیر است؟

هنوز هم کارشناسان زیادی معتقدند فلیپنینگ رخ خواهد داد.

آن‌ها برای این ادعا دلایلd دارند و معتقدند به‌زودی اتریوم و بیت‌کوین جایگاه خود را از نظر ارزش بازار به هم می‌دهند.

در ادامه با برخی از این دلایل آشنا می‌شویم:

طلا و نفت دیجیتالی

یکی از معروف‌ترین القابی که به بیت‌کوین می‌دهند طلای دیجیتالی است.

آلت‌کوین‌هایی که در بازار وجود دارند به‌شدت تحت نوسان هستند و به‌همین‌دلیل سرمایه‌گذاران، بیت‌کوین را با هدف در امان ماندن از این نوسانات شدید، در سبد دارایی خود نگه می‌دارند.

درواقع آن‌ها بیت‌کوین را مثل پناهگاهی در مقابل نوسانات می‌بینند.

این ویژگی بیت‌کوین همان ویژگی طلا در دنیای واقعی است که سرمایه‌گذاران طلا را برای در امان ماندن در برابر تغییر قیمت دارایی‌های سنتی و تورم اقتصادی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: طلا و بیت‌کوین چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟

اما اتریوم نیز رفتاری مشابه نفت در دنیای واقعی دارد. همان‌طور که قراردادهای نفتی برای تامین انرژی هستند، معاملات قراردادهای هوشمند مالی غیرمتمرکز یا دیفای نیز عمدتا مبتنی بر اتر هستند.

این موارد طیف وسیعی از بازار NFT، تا تأییدیه قراردادهای سپرده‌گذاری (استیکینگ)، پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در قالب گس اتریوم و غیره را شامل می‌شود.

اتریوم بعد از معرفی مکانیسم توکن سوزی لندن، هر بار که کاربر درگیر یکی از تراکنش‌های قرارداد هوشمند می‌شود، توکن اتر را سوزانده و از گردش خارج می‌کند. این موضوع جلوی تورم و کاهش ارزش اتریوم را می‌گیرد.

درمجموع حرکت اتریوم به سمت فلیپنینگ، موجب افزایش بازار آن و محبوبیت بیش‌ازپیش این کریپتو خواهد شد.

با بیشتر شدن محبوبیت اتریوم در روندهای صعودی، این پلتفرم میزبان حجم بیشتری از تراکنش‌ها خواهد بود که منجر به سوزاندن توکن‌های بیشتری می‌شود و به‌این‌ترتیب به افزایش ارزش بازار اتریوم در طول زمان کمک می‌کند.

هاوینگ سه‌گانه اتریوم

یکی از مهم‌ترین پدیده‌هایی که در بلاک‌چین بیت‌کوین وجود دارد پدیده هاوینگ است که به موجب آن، هر چهار سال یک‌بار پاداش استخراج بیت‌کوین نصف می‌شود.

این مسئله باعث حفظ کمیابی بیت‌کوین و خنثی شدن تورم آن خواهد شد. اما شاید کمتر کسی مطلع باشد که اتریوم هم یک پدیده هاوینگ مشابه بیت‌کوین دارد.

زمانی که اتریوم به صورت کامل به مکانیسم اجماع اثبات سهام (POS) مهاجرت کند انتظار می‌رود که میزان انتشار توکن اتر بیش از 80 درصد کاهش یابد.

این کاهش هشتاد درصدی معادل سه بار هاوینگ بیت‌کوین است که در طی 12 سال اتفاق می‌افتد.

به همین جهت هاوینگ اتریوم را هاوینگ سه‌گانه می‌گویند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید این کاهش چشمگیر چطور اتفاق خواهد افتاد. در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

هاردفورک لندن که هاردفورک معروف اتریوم است هم‌زمان با توکن‌سوزی، هزینه گس را هم تغییر داد.

تا قبل از این هزینه گس اتریوم براساس سرعت انجام تراکنش تعیین می‌شد یعنی کاربری که گس بیشتری می‌پرداخت می‌توانست تراکنش خود را سریع‌تر نهایی کند.

اما در هاردفورک لندن کاربران باید کارمزد پایه هر بلاک را بپردازند. به‌این‌ترتیب سودی که قبلا به ماینرها می‌رسید حالا سوزانده می‌شود.

این توکن‌سوزی موجب می‌شود تعداد توکن‌های در گردش کاهش یابد و فشارها برای کاهش ارزش توکن اتر کمتر گردد.

همان‌طور که می‌دانید روند انتخاب نودهای (Node) اعتبارسنج در پلتفرم‌های مبتنی بر اثبات سهام با اثبات کار (PoW) متفاوت است.

به‌این‌ترتیب که در اثبات کار، کسانی که سخت‌افزار و قدرت محاسباتی بیشتری در اختیار دارند، می‌توانند بلاک‌های بیشتری استخراج کنند و پاداش آن‌ها هم افزایش می‌یابد.

اما در پلتفرم‌های مبتنی بر اثبات سهام، نظیر اتریوم، اعتبارسنج‌ها براساس میزان دارایی متعهد شده به شبکه پاداش می‌گیرند.

به این معنی که هرقدر دارایی سپرده‌گذاری شده در شبکه توسط یک نود بیشتر باشد میزان پاداشی که می‌گیرد بیشتر خواهد بود.

ازآنجایی‌که ادغام بیکن چین (Beacon Chain) در شبکه اصلی اتریوم کامل شده و حالا این پلتفرم کاملا مبتنی بر اثبات سهام است، نودهایی که علاقمندند تبدیل به اعتبارسنج شوند باید حداقل 32 توکن اتر سپرده‌گذاری کنند تا بتوانند پاداش بگیرند.

هرقدر میزان اتر سپرده‌گذاری شده بیشتر باشد میزان اتری که در این پلتفرم از چرخه خارج و سوزانده می‌شود بیشتر خواهد بود.

اتریوم و فریمورک ESG

به صورت عمومی موسسات مختلف برای تصمیمات سرمایه‌گذاری خود از فریمورک‌های مختلف محیطی، اجتماعی و دولتی (ESG) استفاده می‌کنند.

چون ESG ها حجم سرمایه بالایی دارند که ورود آن به بازار کریپتو باعث تغییر جهت قیمت دارایی‌ها می‌شود. بنابراین اگر موسسات بتوانند خود را با دستورالعمل‌های آن‌ها هماهنگ کنند می‌توانند سرمایه‌گذاری کم‌خطری را تجربه نمایند.

متاسفانه بیت‌کوین با بسیاری از دستورالعمل‌های ESG ها سازگاری ندارد چراکه عواملی مثل استفاده بیت‌کوین از اثبات کار و تخریب‌های محیط زیستی در کنار میزان بالای عدم تمرکز آن، باعث شده که ریسک سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین بیش‌ازپیش باشد.

اما اتریوم با دستورات ESG انطباق بیشتری دارد. به‌عنوان مثال یک بنیاد به نام بنیاد مرکزی اتریوم وجود دارد که امکان مدیریت و به‌روزرسانی این پلتفرم را فراهم می‌کند.

همچنین اتریوم از اثبات سهام استفاده می‌کند که باعث کاهش انتشار توکن اتر می‌گردد.

فلیپنینگ
این ویژگی‌ها باعث شده اتریوم برای سرمایه‌گذاران سازمانی، محبوب‌تر گردد و کسانی که به ESG پایبند هستند تمایل بیشتری به این بلاک‌چین نشان دهند.

چرا فلیپنینگ تابه‌حال رخ نداده است؟

برای اینکه ببینیم یک ارز دیجیتال در بلندمدت چه عملکردی دارد باید نقص‌ها و معایب آن راهم در نظر بگیریم.

در ادامه مواردی را که جلوی رخ دادن فلیپنینگ را گرفته‌اند بررسی می‌کنیم:

ماهیت دو لبه محبوبیت ویتالیک بوترین!

برخی از کسانی که منتقد اتریوم هستند می‌گویند وجود یک شخص مرکزی باعث می‌شود که غیرمتمرکز بودن اتریوم زیر سوال برود.

در واقع اگر قرار است یک نهاد، اتفاقات پیش رو را کنترل کند پس چه کسی باید بر آن نهاد نظارت داشته باشد؟ در مورد اتریوم و نهاد آن، این شخص ویتالیک بوترین است که موفقیت اتریوم به اعتبار آن گره‌خورده است.

بخش بزرگی از موفقیت اتریوم به‌خاطر ماهیت ارتباطی آن با کاربران و حمایت بوترین از آن است که باعث شده برای موفقیت آن تلاش کند.

هرچند محبوبیت بوترین در بین کاربران به نفع اتریوم بوده است اما گاهی باعث آسیب به آن شده است. چنین موضوعی در سایر پروژه‌هایی که اشخاص معروف آن را مدیریت می‌کنند هم دیده می‌شود.

مثلاً در مورد تسلا، که اقدامات ایلان ماسک روی آن اثر می‌گذارد، در اتریوم نیز مصاحبه‌های بوترین، اتریوم را تقویت می‌نماید.

به‌این‌ترتیب تا حدودی ارزش اتریوم به بوترین گره‌خورده و اگر این شخص از پروژه خارج شود، مردم حس می‌کنند پروژه دیگر رهبری ندارد و این موضوع باعث کاهش محبوبیت آن می‌شود.

در مقابل آن بیت‌کوین را داریم که هنوز پس از سال‌ها هویت خالق آن یعنی ساتوشی ناکاموتو نامشخص است و همین موضوع باعث شده که تمرکز کمتری در بیت‌کوین وجود داشته باشد و حضور یا عدم حضور افراد، تاثیری بر آن نگذارد.

انطباق سازمانی با ETF ها

 سرمایه‌گذاران می‌توانند برای تسهیل سرمایه‌گذاری از ETF ها استفاده کنند که باعث می‌شود مجبور نباشند با مقررات سخت‌گیرانه سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین مواجه شوند.

گرچه هنوز هیچ‌یک از ETF ها به‌صورت قانونی برای ارزهای دیجیتال تایید نشده‌اند اما احتمال به وجود آمدن آن‌ها برای بیت‌کوین زیاد است.

چراکه هم‌اکنون چند ETF آتی بیت‌کوین وجود دارد که در اولین راه‌اندازی‌شان حسابی سروصدا کردند.

بیشتر بخوانید: ETF بیت‌کوین چیست؟ چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

ممکن است با تایید شدن حتی یک ETF برای بیت‌کوین حجم عظیمی از سرمایه‌های سازمانی وارد بازار شود و قیمت بیت‌کوین به‌شدت از اتریوم فاصله بگیرد.

با توجه به اینکه شرکت‌هایی مثل سامسونگ به دنبال راه‌اندازی ETF بیت‌کوین در بورس هنگ‌کنگ هستند و همچنین شرکت‌های Ark و Shares21 که به این مسئله توجه کرده‌اند، احتمالا در آینده شاهد به وقوع پیوستن این ETF ها باشیم و سازمان‌ها بتوانند سرمایه خود را به این روش افزایش دهند.

سرنوشت بیت‌کوین پس از رخ دادن فلیپنینگ

بااینکه می‌دانیم فلیپنینگ یک روز به وقوع می‌پیوندد اما هنوز نمی‌دانیم این اتفاق چطور و تحت چه شرایطی رخ خواهد داد.

اینکه اتریوم بتواند ارزش بازار بیت‌کوین را تصاحب کند، تقریبا غیرقابل‌اجتناب است. با این حال، برعکس آنچه عموم مردم فکر می‌کنند قرار نیست روزی برسد که ارزش بیت‌کوین صفر شود.

بلکه محتمل‌ترین سناریو این است که بیت‌کوین به‌خاطر ماهیت نامتمرکزی که دارد حتی اگر جایگاه پادشاهی خود را از دست دهد همچنان در بالای جدول و جزو مهم‌ترین ارزهای بازار کریپتو بماند.

بیت‌کوین هزاران نود و میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا دارد و شبکه آن به شکل غیرقابل‌تصوری امن است.

با پیشی گرفتن اتریوم، این ویژگی‌های بیت‌کوین تغییر نخواهد کرد؛ بنابراین می‌تواند همچنان مورد استفاده باشد و جایگاه خود را به‌عنوان طلای دیجیتال حفظ نماید.

سوالات متداول

فلیپنینگ (Flippening) چیست؟

فلیپنینگ (Flippening) اصطلاحی است که برای تغییر جایگاه بیت‌کوین و اتریوم در بازار کریپتو به کار می‌رود. به این معنی که اتریوم گوی سبقت را از بیت‌کوین بگیرد و به برترین ارز دیجیتال از نظر میزان ارزش بازار تبدیل شود.

میزان سلطه اتریوم بر بازار کریپتو چقدر است؟

بیشترین میزان سلطه این ارز دیجیتال در سال 2017 به میزان 25.32 رسید. اما درحال‌حاضر این عدد به حدود 19.32 درصد رسیده است.

هاوینگ سه‌گانه اتریوم چیست؟

با تکمیل شدن مراحل به‌روزرسانی و پیاده‌سازی مکانیسم توکن‌سوزی اتریوم، حدود 80 درصد توکن‌های در گردش اتر سوزانده خواهد شد که این میزان سه برابر هاوینگ بیت‌کوین است.

نتیجه‌گیری

روی‌هم‌رفته، به نظر می‌رسد با هر بار به‌روزرسانی در شبکه اتریوم احتمال رخ دادن فلیپنینگ نیز بیشتر می‌شود.

تابه‌حال (فوریه 2023) که بیش از نیمی از پروژه ارتقای اتریوم پیش رفته است، توانسته یک‌سوم ارزش بازار را به خود اختصاص دهد.

اما اگر نقشه راه آن کامل شود و قیمت آن مسیر صعودی را طی کند، احتمالا اتریوم می‌تواند بیت‌کوین را پشت سر بگذارد و بخش گسترده‌ای از بازار کریپتو را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اتریوم (Ethereum) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx