همه چیز درباره استانداردهای اتریوم؛ EIP و ERC چه تفاوتی با هم دارند؟

EIP و ERC چیست

تفاوت استاندارد‌های EIP و ERC را می‌دانید؟ حتی اگر کمی اطلاعات درباره بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید، بارهاوبارها درباره استاندارد‌های اتریوم شنیده‌اید.

معروف‌ترین استاندارد‌ این بلاک‌چین، ERC است. با این حال،‌ استاندارد‌های دیگری هم وجود دارند که نقش مهمی در شبکه اتریوم ایفا می‌کنند. یکی از این استانداردها EIP است؛ این استاندارد را می‌شناسید؟

شبکه اتریوم برای بهبود و حفظ کارآمدی خود همواره باید به‌روز باشد. معمولا ایده‌ اصلی این توسعه‌ها و به‌روزرسانی‌ها از پیشنهاد‌های مختلفی که به شبکه ارسال شده الهام گرفته می‌شود.

عناوین مطلب:

پیشنهاد‌هایی که برای ارتقا و بهبود شبکه اتریوم مطرح می‌شود را با عنوان اختصاری EIP می‌‌شناسند.

سپس EIPهایی که عملیاتی شده‌اند و در مرحله استفاده و کاربرد قرار دارند را به نام استاندارد ERC در شبکه وارد می‌کنند. این دو تعریف توضیح مختصری درباره این دو استاندارد است.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر استاندارد EIP و ERC لازم است تا پایان همراه ما باشید.  

منظور از استاندارد در بلاک‌چین چیست؟

قبل از صحبت درباره EIP و ERC بهتر است مروری بر مفهوم استاندارد داشته باشیم.

استاندارد در فناوری بلاک‌چین سند یکپارچه‌ای است که فرآیند طراحی و بهبود بلاک‌چین را مشخص می‌کند. استفاده از این استاندارد در بلاک‌چین اجماع، انصاف، مسئولیت‌پذیری عمومی و کیفیت بلاک‌چین را نشان می‌دهد.

در اکوسیستم Web2، استانداردها معمولاً توسط W3C و اعضای آن ایجاد می‌شوند. در حالی که اکوسیستم Web3 اجازه تولید استاندارد را به جامعه پشتیبان خود می‌دهد و فقط توسط یک گروه خاص تعیین نمی‌شوند.

این جامعه متشکل از افرادی است که در اکوسیستم حضور دارند و می‌توانند در ارائه و ساخت استانداردهای شبکه، به خصوص استاندارد EIP و ERC شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: توکن ERC-20 چیست؟

البته همه استاندارد‌هایی که توسط اعضای جامعه پیشنهاد می‌شوند مراحل مختلفی را طی کرده و بعد از گرفتن تایید نهایی در شبکه به وجود می‌آیند.

چرا استاندارد‌ها مهم هستند؟

استانداردها برای تعریف نحوه عملکرد عملیات، نام‌گذاری، نحوه انتقال توکن‌ها و طراحی قوانین پیرامون این اصول ضروری هستند.

درواقع این استانداردها قوانینی برای تمام این عملکرد‌ها محسوب می‌شوند. اگر چنین استانداردها یا قوانینی در شبکه وجود نداشته باشد، هر پروژه راه خود را می‌رود و قابلیت همکاری زیادی بین پروژه‌های وجود نخواهد داشت.  

بلاک‌چین و به‌خصوص اتریوم قصد دارد به یک شبکه در دسترس و عمومی تبدیل شود. شبکه‌ای که روزانه توسط میلیون‌ها نفر استفاده خواهد شد. در نتیجه بسیار مهم است که بتواند مطابق خواست جامعه هدف خود پیش برود و رفته‌رفته و با هر بهبود، عملکردی مطابق نیاز‌های افراد داشته باشد.

بهبود وضعیت اتریوم

اتریوم دومین شبکه بزرگ در فناوری بلاک‌چین محسوب می‌شود. رقابت در بازار و بین فناوری‌های بلاک‌چین آن‌قدر گسترده و تنگاتنگ بوده که هر لحظه ممکن است فناوری دیگری جایگزین اتریوم شود. اینجاست که اتریوم برای حفظ جایگاه خود نیاز به بهبود دارد.

بیشتر بخوانید: چرا ارز اتریوم (ETH) ارزش سرمایه گذاری دارد؟

غول‌های فناوری مثل اپل (AAPL) و مایکروسافت (MSFT) به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری خود را پشت درهای بسته و در سکوت خبری انجام می‌دهند. اتریوم اما برعکس است. اتریوم تلاش می‌کند تا همه پیشنهاد‌ها و نظرهای عمومی و تخصصی را برای بهبود خود بپذیرد.

تولید EIP جدید
EIP جدیدی که توسط نویسندگان پیشنهاد می‌شود باید ویژگی‌های جدیدی را تعریف کند.

هر کس که مهارت فنی کافی را داشته باشد می‌تواند در به‌روزرسانی اتریوم شرکت کند. افرادی که برای بهبود اتریوم پیشنهاد‌های مختلفی دارند، فقط باید باتوجه‌به مهارت فنی خودشان و با در نظر گرفتن عملکرد‌های اتریوم، برنامه جدیدی برای بهبود بخشی از شبکه طراحی، ویرایش و ارسال کند.

EIP-1 منبع اصلی برای نویسندگان و مشارکت‌کنندگان است. این منبع تمام جنبه‌های مهم مربوط به EIPها را تشریح می‌کند. جنبه‌هایی که شامل فرآیند، تعاریف و انواع EIP‌ها، چارچوب EIP و همچنین ویرایشگرهاست.

چه کسی استاندارد‌های جدید را مشخص می‌کند؟

اتریوم یک اکوسیستم باز است که هرکسی می‌تواند در آن مشارکت کند و ویژگی‌های جدیدی به این اکوسیستم اضافه کند.

توسعه‌دهندگان معمولا استانداردهای جدیدی را پیشنهاد می‌کنند. استاندارد‌های که در حال طی یک فرآیند رسمی هستند و گروهی از افراد صلاحیت این استاندارد‌ها را مشخص می‌کنند.

این گروه شامل All Core Devs ،Ethereum Cat Herders و EIP Editors است. درواقع این افراد هستند که مشخص می‌کنند آیا استانداردهای جدید پیشنهاد‌ شده قابلیت پیاده‌سازی دارند یا نیاز به ویرایش و حتی آرشیو شدن خواهند داشت.

اکنون با درک استاندارد و اهمیت آن در شبکه، می‌توان تعریف دقیق‌تر و قابل‌فهم‌تری از استاندارد‌های EIP و ERC داشت.

EIP چیست و چرا استاندارد اتریوم است؟

EIP مخفف عبارت Ethereum Improvement Proposal است. EIP که مخزن GitHub‌ پیشنهادهایی جهت بهبود اتریوم محسوب می‌شود در سال 2015 ایجاد شد.

این استاندارد امکان طراحی اطلاعات، ویژگی‌های جدید و فرآیندهای محیطی اتریوم را برای جامعه بلاک‌چین فراهم می‌کند. همچنین EIPها مکانیسم‌های اولیه برای ارائه پیشنهاد‌های مختلف و جدید را آماده می‌کنند.

این پیشنهاد‌ها برای بهبود ویژگی‌های اتریوم، جمع‌آوری اطلاعات فنی از جامعه در مورد یک موضوع و مستندسازی تصمیمات و طراحی‌ها در اتریوم است.

EIPها به‌عنوان روشی مناسب برای پیگیری پیشرفت تغییرات طراحی اتریوم ساخته شدند. امروزه از آنها برای تعریف توابع طراحی اتریوم استفاده می‌شود. این استاندارد‌ها به دسته‌های اصلی، رابط، شبکه، متا، اطلاعات و ERC طبقه‌بندی می‌شوند.

استاندارد بهبود اتریوم بر اساس فرآیند پیشنهادهای بهبود بیت‌کوین (BIPs) و پیشنهاد تقویت پایتون (PEPs) مدل‌سازی شده است.

ERC چیست و چه اهمیتی در شبکه اتریوم دارد؟

ERC مخفف عبارت (Ethereum Request (for) Comments) است.

این استاندارد در واقع همان شرح مجموعه قوانین و توصیه‌هایی را که توسعه دهندگان باید برای پیاده‌سازی ویژگی‌های جدید رعایت کنند، است. ERCها EIPهای مرتبط با لایه کاربردی روی زنجیره هستند.

زمان آغاز به کار اتریوم در سال 2015 بود. از آن زمان تا امروز پیشنهاد‌ها مختلف و استاندارد‌های زیادی برای شبکه ارسال و اجرا شده است. درخواست اتریوم برای اظهار نظر یا همان ERC برای دسته خاصی از استانداردهای پیگیری EIP اعمال می‌شود.

استاندارد Track EIP در واقع شامل هر تغییری است که روی قسمتی یا همه اتریوم تاثیر می‌گذارد.

این تغییرات می‌توانند به زیرشاخه‌های مختلفی مثل هسته، شبکه، رابط و ERC تقسیم شوند. ERC  پیش‌نویس اولیه پیشنهادی بود که توسعه‌دهندگان آن نوشتند و بعداً به‌عنوان EIP برای سطوح و قراردادهای مختلف برنامه اصلاح شد.

استاندارد ERC
استاندارد ERC شرح مجموعه قوانین و توصیه‌هایی را که توسعه‌دهندگان باید برای پیاده‌سازی ویژگی‌های جدید رعایت کنند، است.

البته لازم به ذکر است که این تعریف از ابتدا تا امروز بارهاوبارها دچار تغییر شده است. با این حال اساس آن ثابت مانده‌ است.

درواقع تغییرهایی که در استاندارد ERC اعمال شده بیشتر شامل استانداردهای توکن (ERC-20)، طرح‌های URI، فرمت‌های کتابخانه (EIP-82) یا قالب‌های کیف پول است.

تفاوت EIP و ERC

EIPها عمدتاً توابع هسته اتریوم و ERCها توابع و طرح‌های لایه برنامه غیرمتمرکز را تعریف می‌کنند. این مهم‌ترین تفاوت میان EIP و ERC است.

تفاوت مهم دیگر این است که ERC زیرمجموعه EIP محسوب می‌شود. درواقع این استاندارد تنها یکی از دسته‌های EIP است، اما به خاطر اینکه پر‌مصرف‌ترین مجموعه هستند، محبوبیت آنها بیشتر است. همچنین نسبت به دیگر استاندارد‌ها بیشتر شناخته شده‌اند.

اگر یک پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP) بتواند نظر مثبت جامعه اتریوم را جلب کند، تبدیل به استاندارد جدیدی خواهد شد که قوانین ذکر شده در سند را از طریق یک قرارداد هوشمند مرتبط، به صورت خودکار اجرا می‌کند.

 تفاوت اصلی در این زیرمجموعه‌های استاندارد Track EIP در محل استقرار آن است. به‌عنوان‌مثال، ERCها در سطح برنامه مستقر هستند. برخلاف هسته که در سطح پروتکل مستقر است و نیاز به اجماع گسترده‌تری در جامعه دارد، نیازی نیست که همه شرکت‌کنندگان آن‌ها را بپذیرند.

به عبارت دیگر همه EIP‌های اصلی باید به طور گسترده پذیرفته شوند. در اصل همه ند‌ها باید ارتقا پیدا کنند تا  EIP را اجرا کرده و همچنان بخشی از شبکه باشند. علاوه بر استانداردهای پیگیری EIP، انواع دیگر پیشنهادهای بهبود اتریوم شامل Meta EIP و  Informational EIP است.

چگونه می‌توان یک EIP را ایجاد کرد و روند آن چگونه است؟

هرکسی می‌تواند EIP یا ERC ایجاد کند. پیشنهاد‌دهندگان یا نویسندگان برای شروع ابتدا باید EIP-1 ​​را بخوانند.

این کار باعث می‌شود که بدانند EIP، انواع آن و فرآیند‌های مرتبط به آن چیست. همچنین اطلاعات دیگری مثل قالب و چارچوب استاندارد، لیست ویرایشگر‌ها و اطلاعات اصلی سند پیشنهاد در این منبع ذکر شده است.

EIP جدیدی که توسط نویسندگان پیشنهاد می‌شود باید ویژگی‌های جدیدی را تعریف کند. این ویژگی‌ها پیچیده و سخت نیستند، اما در عین حال باید کاربردی موثر و موفق در اکوسیستم داشته باشند.

همچنین پیشنهاد توسعه اتریوم باید به گونه‌ای باشد که بتواند مشکل یا ضعفی از سیستم را حل کند. علاوه بر آن قابلیت همکاری داشته باشد تا به مرحله پایانی راه پیدا کند.

فرآیند مشارکت و تصمیم‌گیری برای ERCها

قبل از ارسال و بررسی یک پیشنهاد در مخزن GitHub پیشنهاد‌های اتریوم، باید یک فرآیند دقیق و خاص همان‌طور که در EIP 1 ذکر شده است طراحی و دنبال شود. این فرآیند شامل موارد زیر است:

 طراحی موضوع و ایده

نویسندگان باید ابتدا ایده خود را در انجمن پشتیبانی اتریوم مطرح کرده و مورد بررسی قرار دهند. این کار برای جلوگیری از همپوشانی با پیشنهادها یا استانداردهای موجود است.

اگر موضوع ذکر شده قابل‌قبول باشد و ارزش پیگیری داشته باشد وارد مرحله بعدی خواهد شد.

مرحله بعدی ارائه و مستندسازی بازخورد آن به‌عنوان یک پیشنهاد EIP است. طرح و ایده اعلام شده باید شامل مشخصات فنی و مختصر ویژگی‌های استاندارد و منطق مربوط به آنها باشد.

پیش‌نویس

بعد از تایید اولیه، پیش‌نویس پیشنهاد ثبت می‌شود. برای انجام این کار، نویسندگان باید درخواست ایجاد پیشنهاد به اکوسیستم ارائه کنند.

با این درخواست از سردبیران، داوران و هر شخص علاقه‌مند برای ارائه بازخورد دعوت به عمل خواهد آمد. سپس ویراستار‌ها بعد از بررسی پیشنهاد، بازخوردها و نظرهای خود را به نویسنده اصلی اعلام می‌کنند.

این بازخوردها برای بهبود پیشنهاد و منطبق کردن آن با چارچوب اصلی استاندارد و اتریوم است.  

بازبینی

بعد از ارائه بازخورد‌ها، نویسنده فرصت دارد تا یک بار دیگر پیشنهاد خود را بازبینی و کنترل کند. در این مرحله هرگونه عملکرد یا نقص قابل پیش‌بینی برطرف خواهد شد.  

آخرین بررسی

 زمانی که یک نویسنده مطمئن شد نیازی به تغییرات بیشتر نیست، پیشنهاد خود را به مرحله آخر، یعنی بررسی پایانی ارسال می‌کند. در صورت تایید، پیشنهاد برای آخرین بار توسط سردبیر بررسی می‌شود.

ویراستار تاریخ نهایی (حداقل دوهفته) را برای انجمن تعیین می‌کند تا تغییرات بیشتری را پیشنهاد کنند. در صورت نیاز به هرگونه تغییر مهم، سند به مرحله بررسی بازمی‌گردد.

 نهایی

پس از آخرین بررسی، نویسنده ممکن است یک درخواست انتقال برای رفتن به مرحله ثبت پروپوزال و وضعیت نهایی داشته باشد. در این مرحله همه پیشنهاد‌ها و استاندارد‌های انجام شده روی اتریوم در دسترس نویسنده قرار می‌گیرد تا آخرین بررسی‌های پیش از انتشار استاندارد را انجام دهد.

اگر دوره بررسی پیش‌نویس‌ها بیش از شش ماه باشد یا غیرفعال بماند، پیشنهاد را به صورت موقت غیرفعال می‌کنند. زمانی که نویسنده یا ویراستار دوباره برای به جریان انداختن پیشنهاد اقدام کند، بلافاصله می‌تواند این پیشنهاد را به چرخه تایید برگرداند.

فرآیند ارائه EIP
پیشنهاد EIP چندین مرحله مختلف طی می‌کند تا به فرآیند نهایی برسد.

ویراستاران EIP

همان‌طور که گفتیم مرحله ویراستاری پیشنهاد‌ها یکی از مهم‌ترین مراحل برای تایید استاندارد جدید است.

ویراستاران EIP مسئول بررسی EIPها از نظر سلامت فنی، ویرایش نوشتاری و سبک کد هستند. ویراستاران اصلی EIP از 2015-2016 مارتین بچ، ویتالیک بوترین و گاوین وود به همراه چندین نفر دیگر بودند.

ویرایشگرهای EIP فعلی عبارت‌اند از:

  • Alex Beregszaszi (@axic)
  • Matt Garnett (@lightclient)
  • Micah Zoltu (@MicahZoltu)
  • Greg Colvin (@gcolvin)
  • Sam Wilson (@SamWilsn)

سردبیران اصلی ویرایشگر‌ها:

  • Casey Detrio (@cdetrio)
  • Nick Johnson (@arachnid)
  • Vitalik Buterin (@vbuterin)
  • Hudson Jameson (@Souptacular)
  • Nick Savers (@nicksavers)
  • Martin Becze (@wanderer)

در کنار این گروه از ویراستاران اعضای انجمن Ethereum Cat Herders و Ethereum Magicians هم در تصمیم‌گیری نهایی پیشنهاد اثر دارند. این افراد در مورد اجرای EIP و انتقال به مرحله نهایی یا حذف پیشنهاد نظر می‌دهند. 

مرحله نهایی ویراستاری استاندارد

زمانی که یک پیشنهاد از مرحله ویرایش عبور کرد و وارد مرحله نهایی شد، آماده تبدیل شدن به ERC است.

در این مرحله ویرایشگر‌ها آخرین اقدامات زیر را برای تولید استاندارد انجام می‌دهند:

  • یک شماره ERC اختصاصی پیدا می‌کنند
  • درخواست‌های اعلام شده توسط نویسنده را بررسی می‌کنند
  • نویسندگان ERC را به مراحل بعدی راهنمایی می‌کنند

محبوب‌ترین استاندارد اتریوم کدام است؟

در ادامه به پرکاربردترین استاندارد توکن‌های اتریوم می‌پردازیم:

استاندارد ERC – 20

 استاندارد توکن ERC-20 محبوب‌ترین ERC است که توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) و فابین وگلستلر (Fabian Vogelsteller) ایجاد شده است.

این استاندارد در سال 2017 آغاز به کار کرد و امروزه برای ایجاد توکن در اتریوم مورداستفاده قرار می‌گیرد. بیش از 70 درصد توکن‌هایی که در اتریوم وجود دارند از قرارداد توکن ERC20 استفاده می‌کنند.

ERC-20 محبوب‌ترین رابط برای توکن‌های مثلی (قابل تعویض) است که یک API (رابط برنامه‌نویسی کاربردی) را در قراردادهای هوشمند پیاده‌سازی می‌کنند.

 برخی از کارهایی که توکن ERC-20 به افراد اجازه می‌دهد انجام دهند عبارت‌اند از:

  • انتقال توکن‌ها بین حساب‌ها
  • مشاهده موجودی رمز جاری یک حساب
  • مشاهده کل عرضه یک توکن موجود در شبکه
  • تایید هزینه‌های شخص ثالث

استاندارد ERC – 721

ERC-721 با الهام از استاندارد توکن ERC-20 دو سال بعد توسط ویلیام انتریکن، دیتر شرلی، جیکوب ایوانز و ناستاسیا ساکس در ژانویه 2018 پیشنهاد شد.

بیشتر بخوانید: توکن ERC-721 چیست؟ همه چیز درباره استاندارد NFT ساز اتریوم!

استاندارد ERC-20 از ساختار منحصر به‌فرد توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) پشتیبانی نمی‌کند. زیرا NFTها دارایی‌های مجزا و غیرقابل تعویض هستند.

در نتیجه، ERC-721 به‌عنوان رابط استاندارد برای NFTها مانند آثار هنری یا آهنگ‌ها ایجاد شد.

ازآنجایی‌که هر توکن ERC-721 منحصر به‌فرد است، با یک شناسه روی بلاک‌چین مشخص می‌شود. آن شناسه می‌تواند توسط افراد یا برنامه‌های کاربردی دیگر برای تأیید اثبات مالکیت استفاده شود.

استاندارد EIP اتریوم چیست
استاندارد EIP اتریوم شامل پیشنهاد‌های است که برای بهبود اتریوم ارائه می‌شود.

مجموعه‌های معروف NFT

چندین مجموعه معروف NFT که از استاندارد توکن ERC-721 استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

CryptoKitties: این NFT در اصل با نسخه قبلی استاندارد ERC-721 سازگار است. CryptoKitties یک بازی بلاک‌چین است که می‌توان از این بازی کسب درآمد داشت. کریپتوکیتیز به کاربران اجازه می‌دهد گربه‌های دیجیتال را در بلاک‌چین Ethereum پرورش دهند و جمع‌آوری کنند.

سرویس نام اتریوم (ENS): Ethereum Name Service یک سرویس نام‌گذاری امن و غیرمتمرکز است. سرویسی که آدرس‌های کیف پول را شخصی‌سازی می‌کند. این شخصی‌سازی استفاده از کیف پول‌های رمزنگاری و انتقال ارز دیجیتال را آسان‌تر می‌کند.

Bored Ape Yacht Club (BAYC): کلکسیون NFT میمون‌های بی‌حوصله مجموعه‌ای از 10000 NFT منحصر به‌فرد است که در آوریل 2021 توسط Yuga Labs راه‌اندازی شد.

نمونه‌های بیشتری از استانداردهای قرارداد ERC عبارت‌اند از:

  •  ERC-115 استاندارد چند نشانه‌ای که می‌تواند دارایی‌های قابل تعویض و غیر قابل تعویض ایجاد کند.
  •  ERC-777 یک استاندارد توکن که سرعت معاملات ERC-20 را بهبود می‌بخشد.

جمع‌بندی

درباره استاندارد EIP و ERC و اهمیت آن در شبکه اتریوم با شما صحبت کردیم. اتریوم برای بهبود و توسعه خود نیاز به برنامه‌ها و پیشنهادهای مختلفی دارد که می‌تواند ضعف‌های شبکه را پوشش دهد.

این برنامه ‌و پیشنها‌د‌ها از طرف نویسندگان و جامعه طرفدار و پشتیبانی اتریوم تنظیم و ارسال می‌شوند. علاوه بر این، هر فردی که اطلاعات فنی لازم را داشته باشد می‌تواند پیشنهادهای بهبود اتریوم را به شبکه ارسال کند.

به این پیشنهاد‌های ارسال شده EIP و به استانداردی که نظرها و ویرایش‌های نهایی را دریافت کرده‌اند، استاندارد ERC گفته می‌شود. EIPها عمدتاً توابع هسته اتریوم و ERCها توابع و طرح‌های لایه برنامه غیرمتمرکز را تعریف می‌کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

اتریوم (Ethereum) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx