نقشه راه جدید اتریوم؛ همه‌چیز درباره رود مپ اتریوم 2.0!

نقشه راه اتریوم

بالاخره اتریوم 2.0 شروع به کار کرد و حالا باید به دنبال این موضوع باشیم که ویتالیک بوترین، نقشه راه جدید اتریوم را به چه سمتی خواهد برد.

اتریوم 2 در ابتدای کار زیاد موفق عمل نکرده، چراکه مشکلاتی که از قبل پیش‌بینی می‌شد مانند تمرکز و سانسور با تغییر الگوریتم اجتماع، به وجود آمد. بااین‌حال ویتالیک در توییتی درباره نقشه راه اتریوم 2 توضیح داده که در ادامه قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

اگر شما هم از علاقه‌مندان به اتریوم و سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال ETH هستید، پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب با بورسینس همراه باشید.

عناوین مطلب:

بروزرسانی The Merge اتریوم چیست؟

ویتالیک بوترین درباره نقشه راه جدید اتریوم در توییتی به‌طور کامل توضیح داد که هدف رودمپ جدید اتریوم چیست.

توییت او به شرح زیر است:

تکامل اتریوم 2.0 به سمت تمرکززدایی مجدد از شبکه و افزایش اعتماد به شبکه خواهد بود.

برای درک اینکه چرا ویتالیک بوترین تصمیم به ایجاد این نقشه راه جدید برای اتریوم گرفته است، لازم است کمی بیشتر درباره گذشته و شرایط فعلی اتریوم بدانیم.

همان‌طور که گفته شد، اتریوم 2.0 راه‌اندازی شده و الگوریتم اجماع آن به PoS تغییر پیدا کرده و شبکه را اجرا می‌کند.

مشکل اصلی که با رویداد The Merge ایجادشده، مشکل تمرکز است که بیشتر گره‌های (نود) آن در دو کشور ایالات‌متحده و آلمان هستند.

بیشتر بخوانید: The Merge (ادغام) چیست؟ حرکت اتریوم به سمت اثبات سهام (PoS)

ethereum roadmap bit2me academy 01
تمرکز نوهای اتریوم 2.0 در دو کشور آمریکا و آلمان

موضوع زمانی حساس‌تر می‌شود که بدانیم حدود 49.5 درصد از تمام نودهای شبکه اتریوم 2.0 در حال حاضر در ایالات‌متحده هستند. علاوه بر آن اگر گره‌ها از ارائه‌دهندگان سرویس مجزا استفاده می‌کردند، مشکل به این شکل حاد نمی‌شد.

مشکل زمانی بحرانی‌تر می‌شود که اکثر نودها از خدمات وب آمازون (AWS) برای دریافت خدمات استفاده می‌کنند و علاوه بر آن نزدیک به 66 درصد از آن‌ها میزبان هستند. بنابراین شخص ثالث می‌تواند به‌راحتی با فشار دادن یک دکمه همه آن گره‌ها را به‌راحتی از شبکه حذف کند.

به‌طورکلی با رویداد اتریوم و تغییر از شبکه اثبات کار به اثبات سهام شرایط به حدی برای این شبکه بلاک‌چین بحرانی شده که اگر ایالات‌متحده تصمیم بگیرد نودهای موجود در منطقه جغرافیایی تحت کنترل خود را آفلاین کند، شبکه بیش از 50 درصد از امنیت، سهام و ظرفیت عملیاتی خود را از دست خواهد داد!

به‌عنوان یک شبکه بلاک‌چین P2P این موضوع برای جامعه استفاده‌کننده از اتریوم قابل پذیرش نیست.

علاوه بر تمام مشکلات گفته شده این موضوع هم وجود دارد که رشد نودها در کشور ایالات‌متحده به‌سرعت در حال افزایش است، در حدی که SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا) روی اتریوم حساس شده است.

بنابراین قابل درک است که چرا جامعه اتریوم و همچنین ویتالیک بوترین به دنبال رفع این مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن هستند.

به همین دلیل ویتالیک بوترین نقشه راه جدید اتریوم را ساخته و به دنبال راهی است تا هرچه سریع‌تر ادامه تاثیر این روند بر شبکه اتریوم را بگیرد.

نقشه راه جدید اتریوم

ethereum roadmap bit2me academy 02
نقشه راه (رودمپ) جدید اتریوم

ویتالیک بوترین نقشه راه اتریوم را به‌صورت کامل برنامه‌ریزی کرده و ما قصد داریم در ادامه این مطلب رود مپ اتریوم 2.0 را باهم به‌صورت گام‌به‌گام بررسی کنیم:

1. Surge؛ بهبود مقیاس‌پذیری و حریم خصوصی

فاز اول نقشه راه جدید اتریوم رویداد The Surge است و هدف آن ارتقا مقیاس‌پذیری اتریوم و افزایش تمرکززدایی آن است.

اولین قدم در این مرحله توسط EIP-: Proto Danksharding 4844 برداشته شده است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره استانداردهای اتریوم؛ EIP و ERC چه تفاوتی با هم دارند؟

ایده ‌این مرحله از رودمپ اتریوم، فعال کردن یک فرمت تراکنش جدید برای اتریوم است که در آن نودها می‌توانند “حباب‌های داده” داشته باشند که می‌توانند به‌طور شفاف در گره‌ها و عملکرد آن‌ها ادغام شوند.

با این کار، EIP-4844 به دنبال ایجاد یک سری اصول اولیه است که امکان تولید تراکنش‌هایی را فراهم می‌کند که از یک مدل مقیاس‌پذیری از نوع Rollup استفاده می‌کنند. این فناوری از قبل در اتریوم وجود داشته و امنیت آن برای جامعه به اثبات رسیده است.

علاوه بر این، EIP-4844 امکان مقاوم شدن در برابر کوانتوم به‌وسیله کریپتوگرافی را به همراه خواهد داشت. همچنین مجموعه‌ای از ابزارها را ارائه می‌کند که توسعه zk-Rollups و گزینه‌های مقیاس بندی zk-EVM (با استفاده از فناوری Zero Knowledge Proof – ZKP) را مستقیماً روی اتریوم تسهیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: ZK-Rollup؛ راهکاری برای بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم!

اضافه شدن فناوری ZKP به اتریوم همچنین مشکل انتخاب گره‌ها برای اعتبارسنجی بلوک‌ها را که یکی از مشکلات حال حاضر است، برطرف می‌کند. در حال حاضر فرآیند انتخاب ولیدیتور در اتریوم به‌صورت عمومی با استفاده از نوعی رمزنگاری به نام EdDSA ارائه می‌شود.

 این روش نیز ایمن و شبه ناشناس است که تضمین‌های خاصی را ارائه می‌دهد. اما اپراتورهای نودها را از ردیابی و اجبار به انجام اقدامات توسط اشخاص ثالث محافظت نمی‌کند (مثلاً در صورت نیاز دولت می‌تواند گره خود را خاموش کند).

بوترین با واردکردن ZKP به دنبال انتخاب رهبر مخفی (SLE) است که اتفاقا با این کار به هدف خود می‌رسد.

ویتالیک بوترین با انجام این کار به دنبال این است که انتخاب ولیدیتورها توسط سیستم رمزنگاری ZKP محافظت شود و شناسایی گره‌های واقعی و کسانی که در پشت آن‌ها هستند غیرممکن (یا حداقل دشوارتر) ‌شود.

البته، این پیشرفتی است که اگرچه راه زیادی در پیش دارد (در حال حاضر پیاده‌سازی‌هایی از zk-Rollups و zk-EVM وجود دارد که می‌توانند به‌راحتی در اتریوم ادغام شوند)، واقعیت این است که ساختار اتریوم 2.0 بسیار متفاوت است.

به همین دلیل پیاده‌سازی ZKP نیاز به توسعه و آزمایش دارد که تیم در حال حاضر روی آن کار می‌کند.

پس از تکمیل این مرحله، اتریوم توانایی مقیاس‌پذیری به 100 هزار تراکنش در ثانیه را خواهد داشت (احتمالاً برای مسائل امنیتی و ثبات کمتر). همچنین اتریوم 2.0 دارای قابلیت‌های FPC و نوع رمزنگاری جدید برای مقابله با تهدیدات آینده خواهد بود.

2. Scourge؛ بهبودهایی برای تمرکززدایی

فاز دوم نقشه راه جدید اتریوم با نام The Scourge شناخته می‌شود و هدف اصلی آن ایجاد تمرکززدایی است.

اولین گام در این مرحله از رود مپ اتریوم جداسازی پیشنهاددهنده/سازنده (PBS) است. PBS یک راه‌حل پیشنهادی برای مشکل سانسور و احتمال حمله MEV (حداکثر ارزش قابل‌استخراج) به شبکه اتریوم است.

ایده این است که به‌جای اینکه اعتبارسنجی در هر دو کار وزن داشته باشد (به صورت موزون اجرا شود)، ساخت بلوک‌ها و پیشنهاد بلوک‌های جدید به بخش‌های مختلف شبکه اختصاص داده شود.

Ethereum roadmap
Scourge؛ مرحله دوم از رودمپ جدید اتریوم

درواقع می‌توان گفت ویتالیک بوترین با PBS به دنبال یک گره اعتبار سنجی برای پیشنهاد یک بلوک و یک گره اعتبارسنجی دیگر برای ساختن آن است.

این رفتاری است که در شبکه‌های بلاک‌چین دیگر دیده شده است. به‌عنوان‌مثال، Flow با یک طرح مشابه کار می‌کند، که در آن گره‌ها در طول فرآیند اعتبار سنجی وظایف متفاوتی دارند.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال فلو (FLOW) چیست؟

بنابراین، PBS این پتانسیل را دارد که اتریوم را در برابر سانسور مقاوم‌تر کند و درعین‌حال با ایجاد ساختار «پیشگیری ناهم‌زمان» در آن، امکان بهبود مقیاس‌پذیری شبکه را ایجاد کند.

PBS ایده‌ای است که توسط یک سازمان تحقیق و توسعه به نام Flashbots، که اثرات خارجی منفی حملات MEV را کاهش می‌دهد، ارائه شده و برای چنین پیشنهادی مورد تحسین قرارگرفته است.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که هولدرهای اتریوم پس از آپدیت این شبکه باید بدانند!

3. The Verge؛ ساده‌سازی تأییدیه‌های اتریوم

مرحله سوم از نقشه راه اتریوم، The Verge بوده و تمرکز آن بر ساده‌سازی تأییدیه‌های تراکنش‌های اتریوم است.

بخش “ساده‌سازی” کمی فریب دهنده است، زیرا کاری که The Verge درواقع انجام خواهد داد، ادغام فناوری ZKP در سیستم تأیید تراکنش است، کاری که با استفاده از فناوری zk-SNARK ها انجام می‌دهد.

درهرصورت، ورود zk-SNARK ها به این فرآیند قطعا تست‌ها را ساده می‌کند (ازنظر کوچک‌تر بودن، اشغال فضای کمتر و پردازش بسیار سریع توسط کامپیوتر)، اما در سطح الگوریتمی و رمزنگاری، zk-SNARKs پیچیدگی زیادی را به اتریوم اضافه خواهد کرد.

El nuevo roadmap de Ethereum explicado paso a paso
مراحل نقشه راه اتریوم

با تمام این تفاسیر می‌توان گفت که جنبه‌های مثبتی که zk-SNARKs اضافه می‌کند کاربرد بیشتری نسبت به پیچیدگی که در شبکه اتریوم ایجاد می‌کند، دارد.

این سیستم امکاناتی مانند ساده کردن اجرای verkels tree (که به اشغال فضای کمتر اتریوم در دیسک به دلیل حضور بلاک‌چین کمک می‌کند)، تولید حالت‌های zk-EVM بسیار کوچک‌تر و قابل مدیریت‌تر ( بهبود دیگری ازنظر امنیت و داده‌های ذخیره‌سازی این بلاک‌چین) و تولید کلاینت‌های سبک کاربردی‌تر در شبکه را ارائه می‌کند.

4. The Purge؛ ساده‌سازی اتریوم

فاز چهارم The Purge است و تمرکز آن بر قابل‌حمل‌تر و ساده‌تر کردن شبکه اتریوم است.

این مرحله ارتباط نزدیکی با فاز قبلی یعنی The Verge دارد. درواقع، بدون موفقیت کامل در The Verge، بعید است که The Purge اجرا شود.

Purge بستگی به این دارد که ZK-snarks و verkels tree به‌درستی پیاده‌سازی شده و در اتریوم ادغام‌شده باشند. زیرا این فناوری‌ها همان‌هایی هستند که به The Purge اجازه می‌دهند ایده‌های خود را توسعه دهد، که اصلی‌ترین ایده آن توانایی همگام‌سازی سریع برای اتریوم است.

درواقع در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ اتریوم این است که اندازه بلاک‌چین آن به‌سرعت در حالت رشد است درحالی‌که سرعت همگام‌سازی آن به طرز چشمگیری کند است.

با نرخ فعلی، اتریوم 2.0 به‌راحتی می‌تواند 2 تا 6 ترابایت فضای ذخیره‌سازی را برای یک گره کامل در 8 سال ایجاد کند، که اجرای آن را برای یک نود خانگی بسیار دشوار می‌کند. به‌خصوص که همان‌طور که گفته شد نودها متمرکز هستند و از یک مرکز ارائه خدمات داده استفاده می‌کنند.

ویتالیک بوترین قصد دارد در بخش The Purge تمام توان ابزارهای موردنیاز برای حل این مشکل را در اختیار داشته باشد. به‌این‌ترتیب می‌تواند همگام‌سازی سریع را برای Beacon Chain فعال کند و درعین‌حال، سربار شبکه را ازنظر ذخیره‌سازی داده تا حد زیادی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: سازماندهی مجدد زنجیره (Chain Reorganization) در بلاک‌چین چیست؟

5. Splurge؛ هر مشکل دیگری را برطرف می کند!

مرحله آخر نقشه راه اتریوم “عمومی” ترین مرحله است و بر حل بقیه مشکلات شبکه متمرکز خواهد بود.

به‌عنوان‌مثال، در این مرحله EIP-1559 به پایان می‌رسد و طرح هزینه تراکنش فعلی و سوزاندن توکن را که در حال حاضر در اتریوم حاکم است، پشت سر می‌گذارد.

یکی دیگر از بهبودهای پیشنهادی در این مرحله، بهبود EVM (یا zk-EVM، اگر در نظر بگیریم که zk-SNARK ها و ZKP در مراحل قبلی وارد خواهند شد) است و درنهایت شاهد ورود VDF (عملکرد تاخیر قابل تأیید) خواهیم بود.

VDF نوعی تابع رمزنگاری است که تأیید داده‌ها را کارآمدتر می‌کند و مانند VFR ها در سیستم‌های غیرمتمرکز کاربرد دارد. این تابع کارهایی مانند ایجاد اعداد تصادفی قابل اعتماد در یک محیط بدون اعتماد، یا ایجاد بلاک‌چین‌های کارآمد ازنظر منابع را انجام می‌دهد.

در این مرحله، ویتالیک بوترین در مورد نقشه راه خود چندان دقیق توضیح نداده و دلیل آن قابل درک است.

باید توجه داشته باشیم که رسیدن به این نقطه مستلزم تلاش زیاد تیم توسعه است که می‌تواند تیم را به سمت چالش‌ها و مشکلات جدید و تلاش برای غلبه به آن سوق دهد.

سوالات متداول

نقشه راه اتریوم 2.0 توسط چه کسانی پیاده‌سازی می‌شود؟

رودمپ جدید اتریوم توسط ویتالیک بوترین و تیم توسعه دهنده اتریوم انجام خواهد شد.

هدف رودمپ اتریوم 2.0 چیست؟

هدف اصلی از نقشه راه اتریوم 2 این است که تمرکز را کاهش دهند و شبکه را به سمت غیرمتمرکز بودن پیش ببرند.

نقشه راه اتریوم 2 شامل چند مرحله است؟

نقشه راه اتریوم 2.0 در 5 مرحله انجام می‌شود که توسعه دهندگان در هر مرحله روی رفع یکی مشکلات این شبکه تمرکز می‌کنند.

جمع بندی

آنچه در این مطلب گفته شد نقشه راه جدید اتریوم 0.2 توسط ویتالیک بوترین است.

نکاتی در مورد نقشه راه اتریوم وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، در این نقشه راه جدید هیچ اشاره‌ای به ورود هارد فورک شانگهای نشده است، که توسط اعتبارسنجی‌های اولیه زنجیره Beacon انتظار می‌رفت که برداشت پاداش خود را فعال کنند.

با در نظر گرفتن این رویداد، کاملاً امکان‌پذیر است که ویتالیک در نظر داشته باشد که کل این نقشه راه را در دو سال آینده انجام دهد، که در نتیجه آن در سال 2025 ممکن است همه این توابع در داخل اتریوم باشند.

به‌هرحال، قصد ویتالیک بوترین این است که آنچه را که اکنون بزرگ‌ترین مشکل پیش روی اتریوم است، برطرف کند. مشکلی که ممکن است درنهایت به از دست دادن شبکه و تصمیم‌گیری شخص ثالث ختم شود که قطعا اتفاق خوبی برای اتریوم و جامعه آن نیست.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اتریوم (Ethereum) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx