بهترین روش استیک اتریوم (سپرده‌گذاری ETH)

استیک اتریوم

استیک اتریوم (Etherum Staking) یکی از راحت‌ترین روش‌های کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال است.

در سال‌های اخیر بحث درآمدزایی از ارزهای دیجیتال طرفداران زیادی پیدا کرده است. این روزها بسیاری از مردم، ارز دیجیتال مثل اتریوم دارند ولی فرصتی برای پایش بازار و تریدهای مکرر ندارند.

آن‌ها ترجیح می‌دهند دارایی خود را جایی بگذارند و سود بگیرند. به‌همین‌دلیل پلتفرم‌های استیکینگ روش مناسبی این کار هستند.

عناوین مطلب:

استیک کردن علاوه بر اینکه به پویایی و مانایی بلاک‌چین‌ها کمک می‌کند، دارایی کاربران را هم به گردش می‌اندازد. می‌توان گفت استیک اتریوم و حتی دیگر کریپتوها یک بازی دو سر برد است.

نکات کلیدی

  • اتریوم به عنوان یک بلاک‌چین متن‌باز و مبتنی بر اثبات سهام، دومین ارز دیجیتال دنیا از نظر ارزش بازار است و وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌های آن به عهده کسانی است که آن را استیک می‌کنند.
  • برای تبدیل شدن به نود اعتبارسنج (Validator Node) در شبکه اتریوم نیاز به استیک 32 عدد توکن اتر است که می‌تواند به صورت انفرادی یا جمعی انجام شود.
  • راه‌های مختلفی برای استیک اتریوم وجود دارد که علاقمندان با توجه به میزان سرمایه‌ای که دارند، مدتی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند و میزان دانش فنی خود می‌توانند بهترین مورد را انتخاب کنند.

استیک اتریوم چیست؟

استیک اتریوم

اتریوم پیش از این با الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) کار می‌کرد و به دلیل توسعه سریع دیفای، کاربران و حجم تراکنش‌ها چندین برابر شدند.

به‌این‌ترتیب هزینه کارمزدهای شبکه بالا می رفت و اتریوم نمی‌توانست پاسخگوی همه کاربران خود باشد.

برای حل این مشکل، اتریوم 2 که نسخه جدید این بلاک‌چین است به سمت الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) رفت تا سرعت، کارآیی، مقیاس‌پذیری و امنیت شبکه ارتقا یابد.

به‌این‌ترتیب تراکنش‌های بیشتری پردازش شده، گلوگاه‌های شبکه کاهش یافته و انجام امور مالی راحت‌تر بود.

در اتریوم در هر دور از اعتبارسنجی 32 بلاک تایید می‌شوند که به طور متوسط 6.4 دقیقه طول می‌کشد. در اصطلاح به این مدت زمان epoch گفته می‌شود.

در طول فرآیند اعتبارسنجی، استیکرها به صورت تصادفی در گروه‌های 128 نفره قرار می‌گیرند و یک بلاک به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

هر گروه زمان محدودی برای اعتبارسنجی تراکنش‌های درون بلاک که به آن‌ها اسلات می‌گویند دارد. هر epoch دارای 32 اسلات است یعنی 32 گروه که باید فرآیند اعتبارسنجی را کامل کنند.

وقتی بلاکی به گروهی تخصیص داده ‌شود یک عضو آن به صورت تصادفی انتخاب می‌شود تا حق انحصاری پیشنهاد بلاک جدید را داشته باشد و 127 عضو بعدی در مورد پیشنهاد او رای می‌دهند.

وقتی اکثریت گروه آن بلاک را تایید کنند به بلاک‌چین اضافه می‌شود و استیکری که انتخاب شده بود پاداش بیشتر و بقیه پاداش کمتری می‌گیرند.

وقتی کاربری شروع به استیک اتریوم می‌کند وارد این فرآیند می‌شود. اگر سرمایه او به اندازه 32 اتر یا بیشتر باشد شانس انتخاب شدن بعنوان اعتبارسنج را پیدا می‌کند.

در حال حاضر اتریوم در هر ثانیه چندین تراکنش را انجام می‌دهد که حتی گاهی این میزان توانایی هم کم به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود توسعه بیشتر الگوریم اجماع اثبات سهام باعث شود حجم این تراکنش‌ها به 100 هزار مورد در ثانیه هم برسد. 

به‌این‌ترتیب پروژه‌هایی که می‌توان روی اتریوم انجام داد وسعت قابل توجهی پیدا می‌کند.

استیک اتریوم به صورت انفرادی

روش‌های استیک اتریوم

برای استیک اتریوم چهار روش اصلی وجود دارد، اما اینکه شما کدام را انتخاب کنید به این برمی‌گردد که می‌خواهید چقدر اتریوم استیک کنید.

برای اینکه خودتان به تنهایی تبدیل به یک گره (Node) اعتبارسنج شوید نیاز به 32 اتر دارید اما اگر سرمایه شما کمتر از این مقدار است می‌توانید از سایر روش‌ها استفاده کنید.

در جدول زیر مقایسه‌ای از این چهار روش اصلی را ارائه کرده و سپس به بررسی جزییات آن‌ها می‌پردازیم:

نوع و ویژگی
انفرادی یا Solo
خدمات استیکینگ یا SaaS
صرافی‌های متمرکز
استخرهای استیکینگ
پاداش
زیاد
متوسط
متوسط
متوسط
نقدشوندگی فوری
ندارد
کم
متوسط تا کم
زیاد تا متوسط
بار عملیاتی
خیلی زیاد
متوسط
کمترین حد
کم
سرمایه مورد نیاز
32 اتر
32 اتر
تعیین‌نشده
تعیین‌نشده
تمرکززدایی
زیاد
کم
بسیار کم
زیاد تا کم
حضانتی
غیرحضانتی
غیرحضانتی
حضانتی
غیرحضانتی
یکپارچگی با DeFi
خیر
خیر
خیر
زیاد تا متوسط

استیک انفرادی (Solo Staking)

استیک انفرادی یا Solo به معنی اجرا کردن یک نود (Node) اتریوم متصل به اینترنت است که 32 توکن اتر در آن سرمایه‌گذاری می‌گردد تا تبدیل به یک اعتبارسنج شود.

به‌این‌ترتیب می‌تواند مستقیما در فرآیند اجماع شبکه شرکت کند. سولو استیکینگ موجب بیشتر شدن عدم تمرکز شبکه اتریوم و تقویت قدرت آن در مقابل حملات خارجی می‌شود.

یک نود اتریوم از یک کلاینت لایه اجرایی (EL) و یک کلاینت لایه اجماع (CL) شکل گرفته است.

این دو کلاینت، نرم‌افزارهایی هستند که با هم، از طریق یک مجموعه از کلیدهای معتبر کار می‌کنند تا کار اعتبارسنجی بلاک‌ها و تراکنش‌ها را انجام دهند و به بلاک‌چین اضافه نمایند.

اما استیکرهای انفرادی باید سخت‌افزار مورد نیاز برای این کلاینت‌ها را هم فراهم کنند. توصیه می‌شود از سخت‌افزارهای اختصاصی استفاده شود که به سلامت بیشتر شبکه اتریوم کمک می‌کنند.

برای راه‌اندازی کافیست سخت‌افزار مربوطه را تهیه کنید. سپس کلاینت‌ها را روی آن اجرا کرده و کلیدها را تولید کنید. در نهایت آن‌ها را در کلاینت اعتبارسنج بارگذاری (Load) کنید و عملکرد نود را زیر نظر داشته باشید.

باید به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته به اینترنت وصل باشید تا به صورت منظم پاداش خود را دریافت کنید.

پیشنهاد می‌شود سخت‌افزار اجرای گره اعتبارسنج، حافظه SSD داشته و سیستم عامل آن لینوکس 64 بیتی باشد که از کابل برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند (نه وای فای).

ویژگی‌ها
حداقل سیستم مورد نیاز
سیستم پیشنهادی
سیسم عامل
لینوکس 64 بیتی، مک، ویندوز، Arm64
لینوکس 64 بیتی، مک، ویندوز، Arm64
پردازنده
Intel Core i5–760 یا AMD FX-8100 یا بهتر
Intel Core i7–4770 یا AMD FX-8310 یا بهتر
RAM
4GB RAM
8GB RAM
حافظه
SSD 20 GB
SSD 100 GB
اینترنت
پهنای باند زیاد
پهنای باند زیاد از طریق کابل اترنت

جزییات بیشتر سخت‌افزارهای مورد نیاز در وبسایت اتریوم درج شده است. اما اگر نخواهید خودتان سخت‌افزار را شخصا تهیه کنید می‌توانید از سرویس‌های ابری (Cloud) استفاده نمایید.

آن‌ها سخت‌افزار لازم را به کاربران اجاره می‌دهند. برخی از محبوب‌ترین تامین‌کنندگان ابری سخت‌افزار عبارتند از:

  • Allnodes: یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان خدمات ابری است و میزابان بیش از 33000 گره با ارزش کلی بیش از 1.5 میلیارد دلار است. با فقط 5 دلار در ماه می‌توانید از این پلتفرم خدمات دریافت کنید.
  • Blox: این پلتفرم کنترل کامل کلیدهای خصوصی اعتبارسنجی را به کاربران می‌دهد بنابراین حریم خصوصی زیادی دارد. همچنین می‌توان به صورت رایگان در آن ثبت نام و شروع به کار کرد.
  • Blockdaemon: این پلتفرم برای استیکرهای سازمانی مناسب‌تر است و از بیش از 60 بلاک‌چین مختلف پشتیبانی می‌کند و برخی از بزرگ‌ترین سازمان‌ها، در بین مشتریان آن هستند،
مزایای استیک انفرادی اتریوم
معایب استیک انفرادی اتریوم
دریافت حداکثر میزان پاداش
نیاز به دانش فنی دارد
امکان استخراج در خانه و به صورت شخصی
میزان سود آن (5 درصد در سال) نسبت به سود سالیانه بانکی کمتر است و در ایران صرفه اقتصادی ندارد.
بیشتر بودن امنیت و کاهش خطر حملات سایبری
تا وقتی شبکه اتریوم ارتقا و به‌روزرسانی نشود، نمی‌توان توکن‌های اتر را برداشت کرد
افزایش عدم تمرکز و امنیت شبکه
هر اشتباهی می‌تواند موجب کاهش پاداش یا اخراج شما از شبکه شود
کنترل کامل کلیدها و فرآیند استیکینگ
 
استیک اتریوم در پلتفرمهای استیکینگ

استیکینگ به عنوان سرویس (Staking as a Service / SaaS)

برای این نوع استیک اتریوم نیز مثل استیک انفرادی باید حداقل 32 توکن اتر داشته باشید. اما در این روش عملیات نود (Node) به اپراتور شخص ثالث واگذار می‌شود.

در این فرآیند، راه‌اندازی اولیه را انجام داده، کلید را تولید کرده و سرمایه 32 اتری را وارد می‌کنید. سپس کلیدهای خود را روی اپراتور شخص ثالث بارگذاری کرده و کار را به او واگذار می‌نمایید.

این اپراتور در ازای دریافت یک هزینه ماهانه، کار اعتبارسنجی را انجام می‌دهد.

در صورتی که 32 اتر دارید اما کار با سخت‌افزار برای شما دشوار است استفاده از SaaS ها شما را از این سختی راحت می‌کند. تعداد این خدمات‌دهنده‌ها زیاد است و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

اما باید در نظر داشته باشید که عملکرد این سرویس‌دهنده‌ها به صورت کامل شفاف و قابل بازرسی نیست. همچنین آن‌ها موجب ایجاد عدم تمرکز در شبکه می‌شوند.

علاوه بر این اگر سرویس‌دهنده، آن‌قدر که باید معتبر و مطمئن نباشد ممکن است از اترهای شما سواستفاده کند. سعی کنید سرویس‌دهنده‌ای را انتخاب کنید که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • متن‌باز باشد و کدهای آن در دسترس عموم قرار گیرد
  • کدهای آن به صورت مرتب بازبینی و بررسی شده و نتایج آن برای عموم منتشر شود
  • بخش باگ بانتی (Bug bounty) داشته باشد و به کاربرانی که ایرادات پروژه را پیدا کنند پاداش دهد
  • برای مدتی طولانی در دسترس عموم بوده و امتحان خود را پس داده باشد
  • نیاز به مجوز، اهراز هویت و نظایر آن نباشد
  • نباید بیش از 50 درصد قدرت اجرایی یا احراز هویت‌ها از طرف یک مشتری باشد
  • کلیدهای امضا و برداشت BLS باید در اختیار کاربر باشد

نکته قابل ذکر این است که در پلتفرم‌های SaaS هر حساب دو کلید امضا و برداشت BLS (BLS signing keys and BLS withdrawal keys) دارد.

برای اینکه اعتبارسنج، وضعیت زنجیره را تایید کنید و در فرآیند اضافه کردن بلاک به بلاک‌چین شرکت نماید باید از کلیدهای امضا استفاده کند که می‌بایستی در اختیار پلتفرم باشند و به دلیل اینکه به اینترنت متصل هستند کلیدهای گرم یا hot key نامیده می‌شوند.

بنابراین لازم است کلیدهای برداشت جدا باشند تا مشکل امنیتی پیش نیاید.

از کلیدهای برداشت برای امضای پیام یک بار مصرفی استفاده می‌شود که اعلام می‌کند قصد برداشت وجه دارد. وقتی این پیام ارسال شود دیگر به این کلیدها نیازی نیست. بلکه وجوه به آدرسی که در پیام ذکر شده ارسال می‌شود.

به‌این‌ترتیب کاربر می‌تواند آدرس را شخصا وارد کند و مشکلات احتمالی امنیتی کمتر خواهد بود.

در نهایت توصیه می‌کنیم توضیحات بیشتر درمورد استفاده از پلتفرم‌های SaaS در وبسایت اتریوم را بخوانید.

استیک اتریوم در پلتفرمهای استیکینگ

از نظر میزان سود در زمان استفاده از SaaS ها باید بگوییم هر پلتفرم سود متفاوتی ارائه می‌کند مثلا نرخ سود سالیانه پلتفرم‌های زیر به این صورت هستند (این اعداد از وبسایت رسمی پلتفرم‌ها درج شده است):

  • Ethpool با سود سالیانه (APR) حدود 4.43 درصد
  • Klif با سود سالیانه (APR) حدود 4.5 درصد
  • Allnodes با سود سالیانه (APR) حدود 3.4 تا 4.8 درصد

باید متذکر شویم، به این دلیل که در پلتفرم‌های استیک اتریوم، کاربر مسئول اعتبارسنجی نیست، اگر به هر دلیلی مشکلی پیش بیاید و شامل جریمه شود، این وجوه توسط پلتفرم به شما برگردانده می‌شود.

مهم است که پلتفرم‌های SaaS از چندین نرم‌افزار کلاینت مختلف پشتیبانی کنند. به‌این‌ترتیب عدم تمرکز و سطح امنیت بالاتری خواهند داشت.

مزایای سرویس های استیکینگ
معایب سرویس‌های استیکینگ
خودتان اعتبارسنج هستید و می‌توانید وضعیت پاداش‌ها و عملکردتان در شبکه را زیرنظر داشته باشید
باید یک شخص ثالث مطمئن و معتبر پیدا کنید
شروع این کار ساده است و نیازی به دانش فنی ندارد
امکان حمله و هک شخص ثالثی که خدمات را ارائه می‌کند وجود دارد
ریسک دزدیدن سرمایه از طریق کلیدها پایین است (اما صفر نیست)
سودی که سرویس‌دهنده‌ها ارائه می‌کنند در هر پلتفرم متفاوت است.
 
میزان سود این پلتفرم‌ها از سود بانکی در ایران کمتر است بنابراین برای کاربران ایرانی جذاب نیست
استیک اتریوم در استخرهای استیکینگ

استخرهای استخراج

استخرهای استیکینگ، فضایی برای مشارکت و همکاری به منظور تامین 32 اتر مورد نیاز برای تبدیل شدن به نود اعتبارسنج هستند.

این قابلیت به صورت بومی توسط خود اتریوم پشتیبانی نمی‌شود. بنابراین پلتفرم‌های مختلف، خودشان این استخرها را راه انداخته‌اند. استخرهای استیکینگ در سال‌های اخیر به یک صنعت پرهیاهو تبدیل شده‌اند.

بعضی از استخرها غیرمتمرکز هستند و توسط قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شوند. زمانی که اترهای خود را به این استخرها وارد کنید یک توکن می‌گیرید که نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری شماست.

اما برخی دیگر از استخرها هم از قرارداد هوشمند استفاده نمی‌کنند و به صورت خارج زنجیره (off-chain) فعال هستند.

در هنگام استفاده از استخرهای استیکینگ شما همه فعالیت‌های یک نود شبکه را به استخر واگذار می‌کنید و هزینه پرداخت می‌کنید، به‌این‌ترتیب سرمایه شما در دست آن‌هاست.

در واقع در روش استخر استیک، برخلاف استیک انفرادی، دیگر کنترل دارایی و کلیدهایتان را در دست ندارید.

همچنین بخاطر داشته باشید که هر کدام از استخرها، ابزارها و قراردادهای هوشمند آن‌ها را یک تیم مختلف ساخته و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

افراد با استیک کردن اتریوم خود در این استخرها می‌توانند توکن دیگری بگیرند که نمایشگر میزان توکن استیک شده است. به این نوع توکن «مشتقات استیکینگ نقدینگی» یا liquid staking derivative می‌گویند.

به‌این‌ترتیب کاربران می‌توانند هر مقدار توکن خود را با این توکن‌ها تعویض کرده و از آن‌ها در جای دیگری استفاده کنند.

با‌این‌حال در استخرهای استیکینگ، مقدار زیادی اتریوم تحت کنترل چند سازمان مستقل قرار می‌گیرد و این باعث متمرکز شدن بلاک‌چین می‌شود.

در نهایت بهتر است استخری که برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • متن‌باز باشد و همه بتوانند کدهای منبع آن را ببینند
  • کارمزد مناسبی داشته باشد
  • به صورت دوره‌ای بازرسی شده و نتایج آن منتشر گردد
  • طرح باگ بانتی داشته باشد و به کسانی که ایرادات آن را پیدا کنند پاداش دهد
  • در دسترس عموم باشد و حداقل مدتی از راه‌اندازی آن گذشته باشد
  • در خدمات آن انسان‌ها نقشی نداشته باشند
  • هرکسی بتواند بدون محدودیت به این استخر وارد شود
  • از نودهای اعتبارسنج مختلفی استفاده کند
  • نباید بیشتر از 50 درصد عملیات آن با یک کلاینت اجرا شود
  • توکن‌های نقدینگی قابل معامله‌ای به استیکرها بدهد که نمایانگر میزان اتریوم قفل‌شده باشد
استیک اتریوم در استخرهای استیکینگ

پاداشی که استخرهای استیکینگ به کاربران خود می‌دهند میزان متفاوتی را شامل می‌شود. در ادامه میزان پاداش برخی از بهترین استخرهای استیک اتریوم را می‌بینید (اعداد زیر از وبسایت رسمی استخرها درج شده است):

  • Rocketpool فقط برای استیک اتریوم حدود 3.32 درصد و برای استیک و اجرای نود حداقل 8.45 درصد
  • Lido با سود سالیانه (APR) حدود 3.9 درصد
  • Stakewise با سود سالیانه (APR) حدود 4.77 درصد
  • Ankr با سود سالیانه (APR) حدود 3.9 درصد

مهم است که استخر نیز مثل پلتفرم‌های SaaS از چندین نرم‌افزار کلاینت مختلف پشتیبانی کند چراکه این نشانه امنیت بیشتر و عدم تمرکز است.

مزایای استخر استیکینگ
معایب استخر استیکینگ
نیازی به سرمایه هنگفتی برای ورود ندارند
همه دارایی در کنتترل استخر است و اگر استخر مورد حمله واقع شود یا کلاهبردار باشد کل سرمایه از دست می‌رود
هر لحظه که بخواهید می‌توانید شروع کنید و نیاز به هیچ پیش‌زمینه‌ای نیست
بخشی از پاداش اعتبارسنجی به استخر می‌رسد
توکنی که استخرها به‌عنوان نشانه استیکینگ به سرمایه‌گذار خود می‌دهند قابلیت استفاده در پلتفرم‌های دیگر مثلا در اپلیکیشن‌های دیفای را دارد
استخر در مقابل خدماتی که ارائه می‌کند یک هزینه ماهیانه در قالب کارمزد می‌گیرد
همه چیز چه از نظر نرم‌افزاری، چه سخت‌افزاری و چه انجام فرآیند اعتبارسنجی در دست استخر است و شما از این نظر دغدغه‌ای ندارید
اگر در فرآیند اعتبارسنجی مشکلی پیش بیاید و جریمه شود، جریمه شامل شما هم می‌شود
 
کاهش سطح عدم تمرکز
 
نیاز به کمی دانش درمورد کارکرد دیفای دارید، بخصوص در استخرهای نقدینگی

انواع استخر استیکینگ و تفاوت‌های آن‌ها

به‌طور‌کلی استخرهای استیکینگ به دو دسته غیرنقدینگی (Non-liquid) و نقدینگی (Liquid) تقسیم می‌شوند.

استخرهایی که در مقابل دریافت اتریوم‌های کاربر به او توکنی با عنوان مشتقات استیکینگ نقدینگی مثل stETH می‌دهند، استخرهای نقدینگی هستند. کاربر می‌تواند این توکن را در پلتفرم‌های دیگر نیز استفاده کند.

به‌این‌ترتیب کاربر درعین‌حال که از مزایای استیک اتریوم بهره‌مند می‌شود سرمایه‌اش هم کم نمی‌شود.

البته زمانی که کاربر سرمایه خود را از استخر خارج کند باید این توکن‌ها را به استخر پس دهد. اما در استخرهای غیرنقدینگی این توکن به کاربر داده نمی‌شود.

نکته مهم این است که در اکثر کشورها سودی که کاربر از هر دو نوع استخر می‌گیرد شامل مالیات می‌شود. با این حال این موضوع برای کاربران ایرانی مطرح نیست.

از دیگر تفاوت این دو استخر این است که معمولا از استخرهای نقدینگی، مالیات گرفته می‌شود اما درعین‌حال احتمال تبدیل شدن به نود اعتبارسنج و کسب پاداش در آن‌ها بیشتر است.   

میزان پاداشی که استخرهای غیرنقدینگی به کاربران خود می‌دهند تقریبا بین 4 تا 6 درصد در سال است. اما میزان آن در استخرهای نقدینگی بالاتر است و می‌تواند به 10 درصد هم برسد.

استیک اتریوم در صرافی متمرکز

صرافی‌های متمرکز

صرافی‌های متمرکز زیادی هستند که می‌توانید با استیک اتریوم در آن‌ها سود دریافت کنید. در واقع احتمالا ساده‌ترین روش استیک اتریوم همین روش است.

تنها موردی که باید به آن توجه کنید این است که صرافی‌ها، استخرهای بزرگی از اتریوم را با هم ترکیب می‌کنند تا یک نود اعتبارسنج ایجاد نمایند.

این مسئله موجب ایجاد تمرکز و احتمال خطا، شکست و بالاتر رفتن شانس حملات و هک می‌شود.

صرافی‌های مختلف میزان سود متفاوتی ارائه می‌کنند که معمولا سالیانه بین 3 تا 7 درصد است.

علاوه بر این، استیک اتریوم در این صرافی‌ها به صورت حضانتی است یعنی آن‌ها کلیدهای کیف پول شما و به‌این‌ترتیب اختیار دارایی‌تان را در دست می‌گیرند.

به‌این‌ترتیب برای انتخاب صرافی باید به اعتبار بلندمدت آن پلتفرم توجه ویژه‌ای داشته باشید. بسیاری از صرافی‌های بزرگ دنیا خدمات استیکینگ ارائه می‌کنند. علاوه بر این، مسئله امنیت و نرخ سود نیز اهمیت زیادی دارد.

مراقبت پلتفرم‌های ناشناخته‌ای که نرخ سود خیلی بالایی ارائه می‌کنند باشید. بسیاری از آن‌ها طرح‌های پانزی و کلاهبرداری هستند. در همین راستا بخوانید: طرح‌های پونزی در قالب استخراج ابری ارز دیجیتال

مزایای استیکینگ در صرافی متمرکز
معایب استیکینگ در صرافی متمرکز
به راحتی و با چند کلیک انجام می‌شود
کلید خصوصی کیف پول شما را می‌گیرند و کنترل دارایی‌ها در اختیار آن‌هاست
نیاز به خرید نرم‌افزار، سخت‌افزار و دانش فنی ندارد
اگر صرافی هک شود یا از کار بیفتد، دارایی شما در معرض خطر قرار می‌گیرد
در برخی صرافی‌ها، نرخ سود خوبی ارائه می‌شود
با ماهیت غیرمتمرکز بودن شبکه در تضاد است
گزارش مالیاتی ساده و قابل درکی ارائه می‌کنند
 

در نظر داشته باشید برخی کیف پول‌های ارز دیجیتال نیز امکان استیک کریپتوهای مختلف از جمله اتریوم را به کاربران خود می‌دهند.

کیف پول‌های پرکاربرد و محبوبی چون تراست والت یکی از آن‌هاست. حتی کیف پول‌های سرد که مرتبا به اینترنت متصل نیستند نیز این امکان را دارند.

البته برای استیک اتریوم در کیف پول‌های سرد مثل لجر باید آن را به اینترنت وصل کنید و تا زمانی که اتصال برقرار است سود می‌گیرید.

این کیف پول‌ها به استخرهای استیکینگ متصل هستند و دارایی شما را وارد استخرها می‌کنند.

بهترین راه استیک اتریوم

پلتفرم Lido یکی از محبوب‌ترین، بزرگ‌ترین و امن‌ترین استخرهای استیک اتریوم است. در ادامه نحوه انجام استیکینگ در این پلتفرم را بررسی می‌کنیم.

به خاطر داشته باشید توکن stETH که Lido به استیکرهای خود می‌دهد ارزشی برابر با اتریوم دارد اما گاهی به دلیل نوسانات بازار و سایر عوامل اثر‌گذار ارزش آن از اتریوم کمتر می‌شود.

در چنین حالتی می‌توانید توکن stETH را با کمتر از ETH بخرید و بدون استیک کردن اتریوم از این پلتفرم پاداش بگیرید.

نکته دوم اینکه قبل از استفاده از Lido باید یک کیف پول ارز دیجیتال مثل متامسک داشته باشید.

به صفحه استیکینگ وبسایت Lido وارد شوید و روی عبارت « Connect Wallet» کلیک کنید.

مراحل استیک ETH در Lido

گزینه Stake Now را انتخاب کنید.

مراحل استیک ETH در Lido

سپس گزینه متامسک را انتخاب کنید.

مراحل استیک ETH در Lido

به محض انتخاب، یک پیام در کیف پول نمایش داده می‌شود که می‌پرسد آیا می‌خواهید به وبسایت Lido متصل شوید؟ روی « Next» کلیک کنید و سپس « Connect» را بزنید.

مراحل استیک ETH در Lido

به‌این‌ترتیب کیف پول به وبسایت متصل می‌شود.

مراحل استیک ETH در Lido

سپس میزان توکن ETH که می‌خواهید استیک کنید را مشخص کرده و روی دکمه «Submit» کلیک کنید.

مراحل استیک ETH در Lido

در این قسمت باید تراکنش را تایید کنید. با کلیک روی دکمه «Confirm» این کار را انجام دهید تا تراکنش شروع شود.

مراحل استیک ETH در Lido

به وبسایت Lido برگردید، باید مدت کوتاهی صبر کنید تا پلتفرم، تراکنش را تایید کند.

مراحل استیک ETH در Lido

به محض تایید تراکنش، می‌بینید که مقداری توکن stETH وارد کیف پول شما می‌شود و آن را در پروفایل کاربری خود در Lido می‌بینید. این توکن را در مقابل اترهای خود دریافت کرده‌اید.

مراحل استیک ETH در Lido

چطور سود استیک خود را بیشتر کنیم؟

اگر در یک استخر نقدینگی استیک کنید، توکن مخصوص صرافی که نشان‌دهنده میزان سپرده شماست را دریافت می‌کنید. همانطور که توضیح دادیم مثلا در Lido این توکن stETH است.

می‌توانید از این توکن برای بیشتر کردن سودتان استفاده کنید به‌این‌ترتیب که آن را در یک پلتفرم دیفای مثل Yearn Finance بگذارید. با این کار سود استیک اتریوم با سود استیک esETH ترکیب شده و بیشتر می‌شود.

مثلا اگر از Lido سالیانه 4 درصد سود می‌گیرید، درصورتی‌که stETH را در استخر Yearn استیک کنید می‌توانید 4.8 درصد سود سالیانه هم از این پلتفرم بگیرید بنابراین روی هم رفته 8.81 درصد سود می‌گیرید.

البته سودی که از Lido می گیرید در قالب stETH و سودی که از Yearn خواهی گرفت با Curve stETH است که هردوی آن‌ها را می‌توان با اتریوم معامله کرد.

برای شروع سرمایه‌گذاری وارد صفحه استیک اتریوم در Yearn Finance شوید.

مراحل استیک stETH در Yearn Finance

سپس با استفاده از دکمه «Connect Wallet» کیف پول خود را متصل کنید. مقدار سود استیک اتریوم را در قسمت «APY» می‌بینید.

مراحل استیک stETH در Yearn Finance

در قسمت «From Wallet» روی آیکون Curve stETH کلیک کرده و گزینه stETH را بعنوان ارزی که می‌خواهید از کیف پول‌تان استیک کنید انتخاب نمایید.

مراحل استیک stETH در Yearn Finance

مقدار توکنی که میخواهید استیک کنید را انتخاب کرده و روی «Approve» کلیک کنید. تراکنش را از طریق کیف پول‌تان تایید نمایید.

مراحل استیک stETH در Yearn Finance

وقتی تایید کنید دکمه «Deposit» فعال می‌شود. به‌این‌ترتیب استیک شروع شده و شما  Curve stETH می‌گیرید.

مراحل استیک stETH در Yearn Finance

البته باید در جریان باشید که Yearn حدود 2 درصد کارمزد مدیریت از وجوه استیک شده و 20 درصد کارمزد عملکرد از سود بدست آمده می‌گیرد.

اگر از قابلیت‌های دیگر آن مثل Zap هم استفاده کنید باید 0.3 درصد هم کارمزد آن را بپردازید. لیست کامل کارمزدها را می‌توانید در وبسایت Yearn چک کنید.

مزایا و معایب استیک اتریوم

از مهم‌ترین مزایای استیک اتریوم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مهم‌ترین مزیت استیک اتریوم کسب درآمد غیرفعال است.
  • با استیک اتریوم به پایداری این زنجیره و امنیت بیشتر تراکنش‌های آن کمک می‌کنیم.
  • اتریوم از زمان معرفی تاکنون، رشد قیمت خوبی داشته و می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت خوب باشد.
  • بسیاری از پلتفرم‌های استیک اتریوم نیاز به احراز هویت ندارند و به‌همین‌دلیل ایرانیان هم می‌توانند به راحتی در این فرآیند شرکت کنند.
  • اتریوم یک ارز گران است و حدود 1900 دلار ارزش دارد (29 تیر 1402) به‌همین‌دلیل خرید آن با توجه به قیمت دلار که هم‌اکنون حدود 50 هزار تومان است، پرهزینه است.
  • هنوز فرآیندهای کسب مالیات و نظایر آن از بازار کریپتو در ایران به اندازه سایر کشورها توسعه پیدا نکرده بنابراین ایرانیان نیاز به پرداخت سهم مالیاتی ندارند.
  • استیکینگ فرآیند ساده‌ایست که گاهی نیاز به هیچ دانش فنی ندارد.
  • برای اشخاصی که به نوسان کوتاه‌مدت دارایی اهمیت نمی‌دهند یا وقتی برای خرید و فروش‌های مکرر ندارند، استیک اتریوم روش خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

استیک اتریوم در کنار مزایای که دارد با محدودیت‌هایی نیز روبروست:

  • در اغلب حالات میزان سودی که پلتفرم‌ها می‌دهند کمتر از سود بانکی ایران است.
  • ممکن است در مدت سرمایه‌گذاری ارزش اتر (به هر دلیلی) افت زیادی کند، سرمایه‌گذار نتواند به موقع آن را بفروشد و دچار ضرر شود.
  • در برخی روش‌های سرمایه‌گذاری، یک شخص ثالث کنترل دارایی شما را به عهده می‌گیرد و به‌همین‌دلیل باید دقت بیشتری به خرج دهید.
  • برای داشتن سود سالیانه باید حداقل یک سال استیک کنید و اگر سرمایه را زودتر برداشت کنید سود کمتری به شما تعلق میگیرد.

سوالات متداول

چگونه اتریوم استیک کنیم؟

ابتدا باید انتخاب کنید که می‌خواهید از چه روشی استفاده کنید، فردی، سرویس‌های استیکینگ، استخرها یا صرافی ها. سپس پلتفرم مناسب را انتخاب نمایید. اتریوم‌هایتان را در یک کیف پول مثل متامسک بریزید، به پلتفرم مورد نظر خود کانکت کنید و با انتخاب مقدار و مدت استیکینگ روند کار را تکمیل نمایید.

پرسودترین روش استیک اتریوم چیست؟

استیک انفرادی سود بیشتری می‌دهد چون همه پاداش به خود فرد می‌رسد. درعین‌حال با ترکیب روش‌های دیگر با هم نیز می‌توان به سود بیشتری رسید. مثلا توکن‌هایی که صرافی در مقابل استیکینگ می‌دهد را در یک پلتفرم دیفای دیگر استیک کنید.

سخت‌ترین و راحت‌ترین روش  استیک اتریوم کدام هستند؟

استیک انفرادی سخت‌ترین روش است که نیاز به تهیه نرم‌افزار، سخت‌افزار و دانش فنی دارد. درعین‌حال استیک کردن در صرافی راحت‌ترین روش است که نیاز به هیچ دانش فنی ندارد و با چند کلیک تمام می‌شود.

جمع بندی

اتریوم یکی از پلتفرم‌های مبتنی بر اثبات سهام است که برای اعتبارسنجی بلاک‌های خود از استیکینگ استفاده می‌کند.

کاربران اترهای خود را در این پلتفرم وثیقه می‌گذارند تا در عملکرد درست و امنیت آن نقش داشته باشند و در مقابل، پاداش می‌گیرد.

استیک اتریوم به صورت انفرادی، با کمک سرویس‌های استیکینگ، صرافی‌ها و استخرها امکان‌پذیر است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که درباره استیک اتریوم لازم است بدانید را به شما ارائه دهیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

اتریوم (Ethereum) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

3 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
احمد کندری

سلام من حدود ۴ ماه قبل در کیف پول لجر مقداری اتریوم استیک کردم و میخوام الان ازش خارج کنم ولی متاسفانه نمیتونم و میخوام اتریومی که دارم بفروشم لطفا اگه میشه راهنمایی کنید

امین

سلام اتریوم در هر چند دقیقه ویا چند ثانیه یک بلوک به زنجیره بلوکشان اضافه میشه و به ازای هر بلوک چه میزان به ماینرهاشان جایزه میده؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر
اطلاعاتی که میخواید رو در این صفحه میتونید ببینید:
https://bitinfocharts.com/ethereum/
روبروی Blocks avg. per hour (last 24h) تعداد متوسط بلاکهایی که در یک ساعت استخراج میشه رو نوشته
روبروی Reward Per Block هم میزان پاداشی هست که به ماینرها میرسه

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
3
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx