ماکسیمالیسم (Maximalism) بیت‌کوین چیست و چرا اهمیت دارد؟

ماکسیمالیسم بیت‌کوین

یکی از اصطلاحاتی که در حوزه کریپتو و ارزهای دیجیتال به کار می‌رود، اصطلاح ماکسیمالیسم (Maximalism) است.

در واقع ماکسیمالیسم از “احساس ترس از دست دادن” نشات می گیرد که در اثر اعتقادات متعصبانه و هیجانی نسبت به یک چیزی ایجاد می‌شود؛ آن چیز ممکن است یک اعتقاد مذهبی یا سیاسی باشد یا فقط یک ارز دیجیتال باشد!

واژه ماکسیمالیسم، به معنای تعصب شدید و کورکورانه است که در حوزه کریپتو هم نمایان شده و اغلب تریدرها با آن درگیر هستند.

عناوین مطلب:

در این مقاله، قصد داریم تا بیشتر درباره اصطلاح ماکسیمالیسم در حوزه ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت‌کوین صحبت کنیم. پس تا انتهای این مقاله، همراه ما باشید. 

ترس و ماکسیمالیسم در حوزه کریپتو

ماکسیمالیسم در حوزه کریپتو به معنای اعتقادی کورکننده، متعصبانه و هیجانی به یک شبکه بلاک‌چین است.

مانند میهن‌پرستی و نژاد‌پرستی؛ تعصب درباره یک ارز دیجیتال هم ریشه در برتری‌طلبی دارد که آن نیز از ترس نشأت می‌گیرد. در این موضوع، یک ترس مشخص وجود دارد و آن این است که موفقیت بلاک‌چین‌‌های دیگر به معنای کاهش ارزش دارایی‌های ماکسیمالیست است.

موضوع تعصب، تنها در زمینه ارزهای دیجیتال نیست، بلکه در گذشته هیجاناتی با همین میزان قطعیت حول تکنولوژی‌های رقیبی که هم‌زمان به بازار عرضه‌ شدند، دیده شده است.

ماکسیمالیست بیت‌کوین به چه کسی می‌گویند؟ 

ماکسیمالیست بیت‌کوین افرادی هستند که معتقدند بیت‌کوین، محبوب‌ترین ارز دیجیتال در جهان است و تنها ارز دیجیتالی است که آینده درخشانی دارد.

ماکسیمالیست‌های بیت‌کوین، معتقدند که همه آلت‌کوین‌‌ها نقص فنی دارند. طرفداران متعصب بیت‌کوین، آن را فراتر از ارزش اقتصادی می‌بینند؛ آن‌ها دنیایی را می‌بینند که در آن تنها از بیت‌کوین استفاده خواهد شد.

اگرچه مسائل مقیاس‌پذیری باعث ایجاد مشکلاتی برای بیت‌کوین شده، اما طرفداران سرسخت آن معتقدند با گذشت زمان این مسئله نیز بهبود می‌یابد.

بیشتر بخوانید: نگاهی کمّی به ارزش بازار و درآمدزایی بیت‌کوین

نگاهی به ماکسیمالیسم در تکنولوژی

چند صد سال است که تعصب در دنیای تکنولوژی وجود دارد و مسلما این تعصب‌ها بین طرفداران تکنولوژی‌های مختلفی که قصدشان ارائه راه‌حل‌های مشابهی بوده، بحث و جدل‌های طولانی به همراه داشته است.

در گذشته نیز موضوع ماکسیمالیسم در تکنولوژی‌های مختلف وجود داشت که در ادامه به معرفی برخی از این ماکسیمالیسم‌ها در تکنولوژی می پردازیم:

  • یکی از مشهورترین آن‌ها، “جنگ جریان‌ها” در سال 1880 میلادی است که بین نیکلاس تسلا و توماس ادیسون ایجاد شد. هر دو نوع الکتریسیته AC و DC، ابزاری برای معرفی برق به خانه‌های آمریکایی برای اولین بار بود؛ اما طرفداران هر کدام از این تکنولوژی‌ها بسیار متعصب بودند. بنابراین افرادی که از این دو نوع انرژی برای تامین برق خود استفاده می‌کردند، تفکرات متعصبانه و کورکورانه‌ای در مورد این نوع انرژی داشتند. علاوه بر این، ادیسون به صورت پنهانی تبانی‌های بسیاری انجام داد که صندلی الکتریکی از برق AC استفاده کند و از تصاویر اعدام‌های آن استفاده تبلیغاتی کرد تا فجایعی که AC به وجود می‌آورد را به مردم نشان دهد.
  • یکی دیگر از مثال‌ها، دوران معاصری است که در حوزه کامپیوتر وجود دارد. بسیاری هنوز جنگ بین شرکت‌های مایکروسافت و اپل را که برای به‌دست آوردن دل مصرف‌کنندگان در دو دهه اخیر برقرار بود را به‌ خاطر دارند. خوشبختانه برنامه‌های تبلیغاتی آن‌ها برای تخریب حریف بیشتر بر پایه طنز بود تا ایجاد وحشت!

بنابراین، همان‌طور که این مثال‌ها نشان می‌دهند، تعصب به هیچ عنوان مختص دنیای کریپتو نیست.

دوران پادشاهی بیت‌کوین

در اوایل سال 2013، بازار ارز دیجیتال بسیار کوچک بود و بیشتر افرادی که وارد این بازار می‌شدند، از نظر ایدئولوژیکی، مشابه با یکدیگر بودند.

کاربرانی که در حوزه ارز دیجیتال فعالیت داشتند، معتقد بودند که نباید هیچ گونه سانسوری در مورد بیت‌کوین، صورت بگیرد و این کوین باید استقلال و حریم خصوصی خود را حفظ کند.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین جنبشی در جهت آزادی مالی است!

در این راستا نیز هرساله مجمع آزادی (Liberty Forum) در نیوهمپشایر، یک کنفرانس برای افرادی که می‌خواهند از زیر سلطه دولت‌ها بیرون آیند، برگزار می‌کرد و میزبان طرفداران بیت‌کوین بود.

دوران پادشاهی بیت‌کوین
در اوایل سال 2013 که بازار کریپتو کوچک بود، علاقه به بیت‌کوین به معنای علاقه به آزادی بود

در واقع علاقه‌ای که در مورد بیت‌کوین وجود داشت، علاقه به آزادی بود. بنابراین، علاقه به آزادی به معنای تنفر از دیگر بلاک‌چین‌ها نبود. تا اینکه، این نگرش‌ها در سال 2014 با گسترش جامعه ارز دیجیتال و آشنایی افراد با ایده‌های ویتالیک بوترین، شروع به تغییر کرد.

چگونه موضوع ماکسیمالیسم وارد دنیای کریپتو شد؟

زمانی که ویتالیک بوترین، پیشنهاد استفاده از قراردادهای هوشمند را در بلاک‌چین مطرح کرد، انتظار داشت که طرفداران بیت‌کوین از او حمایت کنند.

ویتالیک بوترین در کتاب ماشین بی‌نهایت (Infinite Machine)، از ارتباط و تعامل نزدیکش با “مجموعه‌ای از کارآفرینان و توسعه‌دهندگانی که در تلاش بودند تا مرزهای بیت‌کوین را جابه‌جا کنند تا ببینند که آیا می‌تواند چیزی بیش از یک ارز دیجیتال باشد…” می‌گوید.

ویتالیک بوترین خود یکی از طرفداران سرسخت بیت‌کوین بود و از بنیان‌گذاران مجله بیت‌کوین (Bitcoin Magazine) نیز به شمار می‌رود که در مورد این ارز دیجیتال، مقالات بی شماری منتشر کرده است.

هنگامی که ویتالیک بوترین، اتریوم را به فوروم Bitcoin Talk معرفی کرد، اعضای این فوروم برای او آرزوی موفقیت کردند اما در ژانویه سال 2014، تعدادی از طرفداران بیت‌کوین، بنا به دلایل ایدئولوژیک، با پروژه اتریوم مخالفت کردند و آن را یک پروژه کلاهبرداری دانستند. همچنین آن‌ها معتقد بودند که این تکنولوژی ارزشی به اکوسیستم ارزهای دیجیتال اضافه نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اتریوم 2.0 چیست؟ تغییرات آینده اتریوم را بخوانید

حتی قبل از انتشار اتریوم و در حالی که یک شبکه مبتنی بر قراردادهای هوشمند در حال راه‌اندازی بود، ویتالیک مقاله‌ای راجع به ماکسیمالیست‌های بیت‌کوین منتشر کرد.

در این مقاله، ویتالیک این نگرش را به چالش کشید و ماکسیمالیسم بیت‌کوین را برای جامعه رمزارز مخرب دانست. امروزه برخی از افراد جامعه اتریوم از عبارت “ماکسیمالیست بیت‌کوین” برای به سخره گرفتن ذهنیت بسته مخاطبانش استفاده می‌کنند.

مقاله ویتالیک
مقاله منتشر شده توسط ویتالیک بوترین، درباره ماکسیمالیست‌های بیت‌کوین

بنابراین با افزایش پذیرش اتریوم، ویتالیک بوترین نه تنها توجه جامعه بیت‌کوین را به سمت خود جلب نکرد، بلکه مورد انتقادهای شدیدی نیز قرار گرفت.

البته باید بگوییم که برخی از طرفداران بیت‌کوین معتقدند که ماکسیمالیسم بیت‌کوین، روشی مناسب برای هدایت کاربران نیست و برای اکوسیستم، یک خطر جدی محسوب می‌شود.

رابطه ثروت‌طلبی انسان با تفکر ماکسیمالیستی

دیدگاه بسیاری از ماکسیمالیست‌های بیت‌کوین این است: “ما باید از کاربران جدید در برابر کلاهبرداری‌ها محافظت کنیم”.

تعداد زیادی از طرفداران سرسخت بیت‌کوین به وجود کلاهبرداری‌های زیاد در بازار کریپتو اشاره می‌کنند. از ICOهایی که با حقه دارایی مردم را برای سرمایه‌گذاری جمع کرد‌ه‌اند گرفته تا کلاهبرداری‌های سنگینی که در حوزه دیفای رخ داده است.

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه سکه (ICO): راهنمای کامل

موارد بسیاری وجود دارد که طرفداران بیت‌کوین می‌توانند به آن‌ها اشاره کنند تا تصویر مخربی از اکوسیستم خارج از بیت‌کوین را به عموم مردم نشان دهند.

رابطه ثروت‌طلبی و ماکسیمالیسم
‌ثروت‌طلبی انسان‌ها در حوزه‌های مختلف، از مهم‌ترین دلایل ایجاد دیدگاه ماکسیمالیستی است

البته همه این موارد واقعیت داشته و کلاهبرداری در حوزه کریپتو به شکل گسترده‌ای وجود دارد. اما باید به این نکته هم توجه کنیم که، در نهایت موضوع ماکسیمالیسم در ارزهای دیجیتال به منافع مالی برمی‌گردد و انگیزه‌های مالی طرفداران در تکنولوژی‌های مختلف، از مهم‌ترین دلایل ایجاد تعصب هستند.

آیا دیدگاه ماکسیمالیستی برای بیت‌کوین درست است؟

به نظر می‌رسد که این نوع تعصب در دنیای ارزهای دیجیتال، بسیار مخرب و غیرمنطقی باشد.

اتریوم و بیت‌کوین، مانند شرکت‌های مایکروسافت و اپل رقیب یکدیگر نیستند؛ چراکه بیت‌کوین صراحتا خود را به عنوان شبکه‌ای برای ذخیره ارزش در آینده معرفی کرده است، درحال که اتریوم پلتفرمی برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز است.

حتی عواملی که در قیمت هریک از این دو ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارند، با یکدیگر متفاوت است.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، ماکسیمالیسم یک تعصب کورکورانه و غیرمنطقی درباره یک چیز است که اخیرا در حوزه ارزهای دیجیتال نیز بسیار دیده می‌شود. به عنوان مثال، طرفداران دوآتیشه بیت‌کوین فقط بیت‌کوین را به عنوان ارز دیجیتال برتر بازار می‌دانند و حتی باقی ارزهای دیجیتال را نوعی کلاهبرداری در حوزه کریپتو تلقی می‌کنند.

با این حال، هرکدام از ارزهای دیجیتال پروژه‌ها و سوابق مخصوص به خود را دارند و مسلما هریک از آن‌ها با هدف ایجاد راه‌حل‌هایی در جهت بهبود امور مالی غیرمتمرکز راه‌اندازی شده‌اند.

نظر شما درباره ماکسیمالیست‌های بیت‌کوین چگونه است؟ آیا شما این نوع دیدگاه را می‌پذیرید یا آن را رد می‌کنید؟

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx