کانترپارتی (Counterparty)؛ پلتفرم غیرمتمرکز در شبکه بیت‌کوین!

Counterparty چیست؟

مدت‌ها پیش از اینکه مجموعه NFT هایی مانند کریپتوپانک، کریپتوکیتیز یا بازار Opensea باعث محبوبیت توکن‌های غیر مثلی شوند، کانترپارتی در سال 2014 برای ایجاد دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد ایجاد شد.

Counterparty پلتفرمی است که به تسریع این نوآوری برای جهان و ایجاد صنعت چند میلیارد دلاری NFT کمک کرد.

این پلتفرم از فناوری بیت‌کوین برای استفاده از قدرت بیشتر پول دیجیتال استفاده می‌کند و مالکیت قابل‌تأیید دارایی‌های دیجیتال مانند آثار هنری و کلکسیونی را امکان‌پذیر می‌کند.

عناوین مطلب:

در این مطلب از بورسینس نگاهی به عملکرد این پلتفرم و تفاوت آن با پلتفرم‌های جدید NFT می‌اندازیم.

Countreparty چیست؟

در فرهنگ مالی سنتی، این کلمه به معنای طرف مقابل یا طرف دیگری است که در یک معامله شرکت می‌کند.

اما در دنیای وب 3، Counterparty به پروتکلی از نوع متاکوین اشاره می‌کند که در سال 2014 توسط رابرت درمودی، آدام کرلنشتاین و ایوان واگنر تأسیس شد.

کانترپارتی (Counterparty) به‌عنوان یک صرافی غیرمتمرکز روی شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین با توکن بومی خود به‌صورت متن‌باز و غیرمتمرکز ایجاد شده است.

هدف از ایجاد این پلتفرم این بود که به کاربران اجازه دهد دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد را ایجاد و خریدوفروش کنند.

بااینکه امروزه پلتفرم‌های غیرمتمرکز زیادی روی بلاک‌چین‌های مختلف مانند اتریوم و سولانا رایج شده اما در آن زمان، راه‌اندازی Counterparty نقطه عطف مهمی در تاریخ دیجیتال بود.

این پلتفرم به مردم کمک کرد تا متوجه شوند که طراحی بیت‌کوین می‌تواند برای هر دارایی یا تراکنشی که به درجه‌ای از تأیید نیاز دارد، کاربردی باشد و به بیت‌کوین فقط به‌عنوان یک جایگزین پول یا ابزاری برای ذخیره ارزش نگاه نشود.

کانترپارتی همچنین زمینه را برای جنبش جهانی هنر رمزنگاری و کلکسیون‌های دیجیتال فراهم کرد.

همان‌طور که در پروژه‌های بومی این پلتفرم مانند Spells of Genesis در سال 2015 و Rare Pepes در سال 2016 مشاهده شد، هر دو پروژه شروعی برای رونق پروژه‌های مدرن NFT در نظر گرفته می‌شوند.

Counterparty چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که استانداردهای توکن اتریوم چگونگی کارکرد دارایی‌های خاص را روی پروتکل آن تعریف می‌کنند، Counterparty نیز زیرساختی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد چگونه مردم می‌توانند توکن‌های منحصربه‌فرد را در بلاک‌چین بیت‌کوین ایجاد کنند.

این دارایی‌ها به مجموعه‌های دیجیتال یا توکن‌ها محدود نمی‌شوند، بلکه هر دارایی نادری مانند اقلام فیزیکی نیز می‌توانند روی بلاک‌چین بیت‌کوین ثبت شوند.

می‌توان گفت کانترپارتی شبیه راه‌حل لایه 2 برای بلاک‌چین بیت‌کوین است.

بیشتر بخوانید: تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر با پل زدن از اتریوم به لایه 2! (راهنمای کامل)

به این شکل که پلتفرمی است که بر روی بیت‌کوین ساخته‌شده و امنیت بلاک‌چین اصلی را با خود دارد اما عملکردهای بیشتری را به کاربران ارائه می‌کند.

Counterparty از این نظر، شبیه به شبکه Stacks است، پلتفرم دیگری که روی بیت‌کوین ساخته‌شده تا عملکرد قراردادهای هوشمند را برای تامین انرژی NFT و برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) ارائه دهد.

ازآنجایی‌که Counterparty پلتفرم بومی بیت‌کوین است و می‌تواند داده‌های پروتکل بیت‌کوین را هنگام اجرای قراردادها در خود تعبیه کرده و از آن استفاده کند، تراکنش‌ها روی پلتفرم، دقیقاً مانند هنگام استفاده از BTC به نظر می‌رسد.

نودها یا گره‌های کانترپارتی به‌سادگی داده‌های این تراکنش‌ها را بر اساس قوانین خاصی تفسیر می‌کنند. همچنین در ادامه پروتکل دفتر کل تراکنش‌های مرتبط خود را ایجاد می‌کند که در شبکه بیت‌کوین وجود دارد.

اگر بخواهیم نحوه عملکرد تراکنش‌های این پلتفرم را طور دیگری توضیح دهیم، می‌توانیم به مفهوم ساختار تودرتو (Nesting) یا عروسک‌های روسی (Russian Doll) اشاره کنیم که به موجب آن تراکنش‌های بیت‌کوین به عنوان تراکنش‌های کوچک‌تری در داخل Counterparty انجام می‌شوند.

علاوه بر پیچیدگی‌ها، تراکنش‌های این پلتفرم مانند بیت‌کوین هستند و بنابراین به همان اندازه ایمن خواهند بود.

بااین‌حال، یک تفاوت قابل‌توجه بین بیت‌کوین و این پلتفرم بومی در رابطه با گره‌ها وجود دارد.

برخلاف نودهای بیت‌کوین، گره‌های کانترپارتی با یکدیگر ارتباط برقرار نمی‌کنند و «شبکه همتا به همتا» را ارائه نمی‌دهند.

درحالی‌که همه آن‌ها کد یکسانی را به اشتراک می‌گذارند و داده‌های تراکنش یکسانی را دریافت می‌کنند، نقش اصلی گره‌های Counterparty اتصال به نرم افزار بیت‌کوین است.

پس از اتصال، گره‌ها، داده‌های هر تراکنش را دانلود و رمزگشایی می‌کنند و درعین‌حال از امنیت و قدرت محاسباتی بیت‌کوین بهره‌مند می‌شوند.

علاوه بر این، مانند Gas Fee در اتریوم، کاربران همچنان باید هنگام انجام تراکنش در Counterparty، هزینه‌های استخراج را بپردازند.

قابلیت‌های کانترپارتی

علاوه بر ایجاد بستری برای ساخت دارایی‌های منحصربه‌فرد قابل‌تأیید، Counterparty از طیف وسیعی از عملکردهای دیگر نیز پشتیبانی می‌کند.

برخی از این موارد عبارتند از:

آدرس‌های چند امضایی (MultiSig)

کانترپارتی با ارائه پشتیبانی از Multisig، امنیت قوی‌تر و طیف گسترده‌ای از ابزارها را برای کاربران خود ارائه می‌کند.

همچنین به صادرکنندگان توکن، راهی امن برای ذخیره دارایی‌هایشان، به‌علاوه کنترل بهتر بر توزیع دارایی را ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کیف پول چند امضایی چیست؟ + معرفی بهترین ولت‌های Multisig

Multisig در کانترگارتی
قابلیت Multisig در کانترپارتی از مهمترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

حاکمیت و رای‌گیری

کاربران همچنین می‌توانند توکن‌های Counterparty را ایجاد کرده و با استفاده از آن به یک نتیجه دلخواه در یک DAO یا انجمن آنلاین (مانند DevParty) رأی دهند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دائو (DAO) + معرفی پروژه‌های معروف آن

بااین‌حال، رأی گیری سهام با ارز بومی کانترپارتی، XCP، هنوز درحال‌توسعه است. طبق برنامه‌ریزی‌ها به‌زودی امکان حاکمیت قوی و غیرمتمرکز پروتکل Counterparty برای کاربران فراهم خواهد شد.

Counterparty DEX

صرافی غیرمتمرکز کانترپارتی پیش از به وجود آمدن یونی سواپ و سوشی سواپ راه‌اندازی شده است.

مانند هر DEX دیگری، این پروتکل نقش یک عامل سپرده و اتاق تسویه را بر عهده می‌گیرد و هزینه‌های غیرضروری، زمان و خطرات شخص ثالث را برای کاربران در هنگام انجام معاملات حذف می‌کند.

افراد می‌توانند سفارشات باز را در DEX از طریق xchain.io (کاوشگر بلاک) مشاهده کنند و از طریق کیف پول‌های پشتیبانی شده مانند Freewallet یا Rare Pepe Wallet مبادلات خود را انجام دهند.

دیسپنسرها یا توزیع‌کننده‌های خودکار در این پلتفرم چگونه کار می‌کنند؟

یک راه متداول برای خریدوفروش دارایی‌ها در Counterparty، از طریق توزیع‌کننده‌های خودکار است.

مشابه ماشین‌های فروش خودکار (Vending Machines)، هر کسی می‌تواند یک توزیع‌کننده راه‌اندازی کند و مقداری از توکن یا دارایی را که می‌خواهد از طریق آن بفروشد، در این پلتفرم معرفی کند.

البته که باید قیمت آن به بیت‌کوین یا XCP نیز توسط توسعه‌دهنده مشخص شود.

خرید دارایی از توزیع‌کننده‌های خودکار تفاوت چندانی با انتقال یا ارسال توکن بین کیف پول ندارد.

تنها کاری که خریدار باید انجام دهد این است که بارکد QR توزیع‌کننده را اسکن کند یا به‌صورت دستی آدرس کیف پول توزیع‌کننده را کپی کند.

سپس خریدار باید مقدار BTC یا XCP را که می‌خواهد برای خرید یک یا چند مورد از کالاهای پیشنهادی خرج کند، ارسال کند. توزیع‌کننده پس از دریافت سفارش، دارایی را به کیف پول خریدار ارسال می‌کند.

راه دیگری برای اندیشیدن در مورد دستگاه‌های توزیع‌کننده، به‌عنوان یک قرارداد هوشمند اولیه با قوانین از پیش تعریف‌شده است که به‌طور مستقل دارایی‌های آن را توزیع و مدیریت می‌کند.

برای کمک به کاهش هرگونه خطر یا کلاهبرداری، یک پیام خالی را به‌عنوان یک علامت هشدار در کنار خود نشان می‌دهد. این پیام به خریداران می‌گوید که با بسته شدن پیام، هیچ بیت‌کوینی ارسال نکنند.

XCP چیست؟
XCP؛ توکن بومی پلتفرم Counterparty

XCP چیست؟

خرید دارایی در کانترپارتی و توزیع‌کننده‌های آن می‌تواند از طریق ارز دیجیتال اختصاصی پروتکل XCP انجام شود.

به‌جای تکنیک‌های سنتی‌تر مانند عرضه اولیه کوین (ICO) که معمولا برای جمع‌آوری سرمایه برای راه‌اندازی آلت‌کوین‌ها استفاده می‌شود، این پروتکل از الگوریتم اثبات سوختن (PoB) برای ایجاد ارزهای دیجیتال XCP در ژانویه 2014 استفاده کرد.

برای ایجاد تعهد برای ایمن‌سازی این شبکه، یک ماینر بخشی از ارزهای دیجیتال خود را می‌سوزاند تا یک ریگ استخراج (Mining Rig) مجازی بخرد.

این ریگ استخراج به آن‌ها حق و قدرت استخراج بلوک‌ها در شبکه Counterparty را می‌دهد. هر چه ماینر، بیت‌کوین‌های بیشتری بسوزاند، «پلتفرم» استخراج مجازی او بزرگ‌تر خواهد بود.

تیم کانترپارتی اذعان کرده که سعی می‌کند بر اساس الگوریتم PoB تا حد امکان شبکه خود را غیرمتمرکز نگه دارد و از مشکلات قانونی احتمالی جلوگیری کند.

برای ایجاد XCP در شبکه، تقریباً 2140 بیت‌کوین، به ارزش بیش از 2 میلیون دلار در آن زمان، با ارسال آن‌ها به یک آدرس بیت‌کوین غیرقابل‌مصرف بدون کلید خصوصی شناخته‌شده، نابود یا “سوخته” شدند. به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها برای همیشه گم‌شده‌اند.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

توکن XCP نیز به روش‌های مختلفی در پروتکل Counterparty استفاده می‌شود، مانند کمک به کاربران برای ایجاد دارایی‌های جدید، تجارت و استیکینگ.

XCP در صرافی‌هایی مانند Dex-Trade و Zaif معامله می‌شود که با BTC یا ین ژاپن قابل معامله است.

بزرگ‌ترین پروژه‌های اجرا شده در Counterparty چیست؟

از زمان انتشار، بسیاری از پروژه‌های قابل‌توجه در Counterparty راه‌اندازی و پشتیبانی شده‌اند.

برخی از این موارد عبارتند از:

Spells of Genesis

در مارس 2015، EverdreamSoft اولین کارت تجارت بلاک‌چین، FDCARD را روی پلتفرم کانترپارتی منتشر کرد که بعداً در بازی کارتی استراتژیک Spells of Genesis استفاده شد.

در این بازی، بازیکنان می‌توانند دارایی‌هایی به نام ORB را جمع‌آوری و معامله کنند. همچنین می‌توانند با استفاده از این توکن در بازی پیشروی کنند و قلمرو خود را گسترش دهند.

Rare Pepes

در پاسخ به تقاضا برای دارایی‌های کلکسیونی مبتنی بر بلاک‌چین، اولین Rare Pepes در سپتامبر 2016 ساخته شد و می‌توان آن را از طریق بیت‌کوین یا XCP خریدوفروش کرد.

این اکوسیستم پررونق هنوز در کانترپارتی وجود دارد، جایی که کلکسیونرها می‌توانند کارت‌های اصلی و کارت‌های رایج، کمیاب و نادر را (کارت‌های با سطوج مختلف کمیابی) خریداری کنند.

Bassmint

بیتس مینت که توسط گروهی از هنرمندان، نوازندگان و افراد فنی قدیمی در جامعه بیت‌کوین ایجاد شده است، یک پروژه برچسب‌گذاری آثار موسیقی مبتنی بر کریپتو در Counterparty است که برای بازگرداندن درآمد و ارائه قدرت بیشتر به هنرمندان طراحی‌شده است.

از طریق Counterparty، هنرمندان می‌توانند NFT موسیقی خود را مینت کنند و آن را در Bassmint مدیریت کنند.

علاوه بر این هنرمندان می‌توانند آثار خود را به‌طور مستقیم به طرفداران خود بفروشند و در ازای آن بیت‌کوین دریافت کنند.

HODLpet

HODLpet که به‌عنوان اولین پروژه میزبانی شده در بلاک‌چین بیت‌کوین شناخته می‌شود، شبیه یک تاماگوچی (یک اسباب بازی معروف) آنلاین است.

این پروژه که توسط جامعه‌ای از هولدرها پرورش می‌یابد، یک بازی کارتی NFT قابل بازی است.

Phockheads

به‌عنوان یکی از اولین مجموعه‌های دیجیتالی، Phockheadها (یک پروژه NFT) از بستر اولیه خود یعنی Namecoin که تا حدودی فراموش شده، به کانترپارتی منتقل شدند تا بتوانند همچنان فعال باقی بمانند.

نحوه انتقال دارایی‌های Counterparty به بلاک‌چین اتریوم

به لطف Ethereum Emblem Vault، بسیاری از پروژه‌ها صرفا از طریق کانترپارتی قابل دسترسی هستند.

Emblem Vault که در سپتامبر 2020 راه‌اندازی شد، یک کیف پول شامل چند دارایی است که برای پشتیبانی از NFT در بلاک‌چین‌های مختلف طراحی‌شده است.

کلکسیونرها می‌توانند دارایی‌های مبتنی بر بیت‌کوین خود مانند کارت‌های Rare Pepes و Spells of Genesis Cards را به بلاک‌چین اتریوم و به عنوان توکن ERC-721 منتقل کنند.

این قابلیت به دارایی‌های موجود در Counterparty اجازه می‌دهد تا از طریق پلتفرم پیشرو NFT و از طریق بازارهای بزرگ مانند Opensea معامله شوند.

بیشتر بخوانید: روش خرید NFT (روی پلتفرم Opensea)

کیف پول های کانترپارتی
از کدام کیف پول برای استفاده از کانترپارتی استفاده کنیم؟

کیف پول‌های Counterparty

Counterparty یک کیف پول بومی به نام Counterwallet ارائه می‌دهد.

بااین‌حال، ذخیره دارایی‌هایی مانند Rare Pepes یا توکن‌های XCP را می‌توان با طیف وسیعی از گزینه‌ها که در ادامه معرفی می‌شود، انجام داد:

FreeWallet

یک کیف پول رایگان و متن‌باز که از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند.

از طریق FreeWallet، کاربران می‌توانند بیت‌کوین و توکن‌ها را ارسال و دریافت کنند، توکن ایجاد کنند، تراکنش‌ها را امضا یا تولید کنند و از چندین آدرس پشتیبانی کنند.

این برنامه برای هر دو دستگاه iOS و اندروید در دسترس است و در مرورگرهای وب نیز اجرا می‌شود.

Rare Pepe Wallet

Rare Pepe Wallet که توسط توسعه‌دهنده مشهور Joe Looney ایجاد شده است، یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین کیف پول‌های کانترپارتی برای معامله گران برای جمع‌آوری و ذخیره کارت‌های Rare Pepe است.

کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از BTC ،PepeCash یا XCP ،Rare Pepes را از طریق کیف پول خریداری و جستجو کنند.

Freeport

این کیف پول به‌عنوان یک افزونه کروم از توکن‌های بیت‌کوین و Counterparty پشتیبانی می‌کند.

همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های منحصربه‌فرد در بلاک‌چین بیت‌کوین را جمع‌آوری، معامله و ایجاد کنند.

سوالات متداول

Counterparty چیست؟

این پلتفرم روی بلاک‌چین بیت‌کوین ساخته‌شده و به کاربران کمک می‌کند دارایی‌های دیجیتال یا فیزیکی منحصربه‌فرد خود را روی آن بسازند.

کیف پول‌های قابل‌استفاده در کانترپارتی کدام‌اند؟

Freeport و Free Wallet از جمله کیف پول‌های قابل‌استفاده برای دارایی‌های موجود در کانترپارتی هستند.

چطور می‌توان ارز دیجیتال XCP را خریداری کرد؟

شما می‌توانید این ارز دیجیتال را از صرافی متمرکز Zaif خریداری کنید.

ارز دیجیتال بومی پروژه Counterparty چیست؟

XCP توکن بومی پروژه کانترپارتی است.

سخن پایانی

محبوبیت بازار NFT طی چند سال گذشته به دلیل پلتفرم‌های پررونقی مانند اتریوم، سولانا و فلو افزایش یافت.

امروزه Counterparty مانند قبل تقاضایی ندارد اما به‌طورکلی کمک زیادی به رشد دارایی‌های منحصربه‌فرد مانند NFT در دنیای بلاک‌چین کرده است.

این پلتفرم روی بیت‌کوین ساخته‌شده که امن‌ترین شبکه اجماع را دارد، بنابراین دارایی‌های بومی موجود روی این پلتفرم امنیت نسبتاً خوبی دارند و به سرورهای ذخیره‌سازی خارجی (IPFS) نیز متکی نیستند.

همان‌طور که بیت‌کوین به‌عنوان سنگ بنای کل اقتصاد کریپتو عمل می‌کند، Counterparty ارتباط خود را از طریق مجموعه‌ای از الگوهای رفتاری، پروژه‌ها و ابتکاراتی که در پروتکل به مدت طولانی وجود داشته، حفظ کرده است.

می‌توان گفت کانترپارتی بخش مهمی از تاریخچه توکن‌های غیر مثلی را ایجاد کرده و این دارایی‌ها در حال حاضر به لطف Ethereum Emblem Vault در دسترس هستند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx