لیست با ارزش‌ترین پول‌های دنیا

با ارزش ترین پول دنیا

ارزش یک ارز فاکتور مهمی در بررسی وضعیت اقتصادی یک کشور است.

لیست باارزش‌ترین پول‌های جهان در هر سال، براساس تغییر قیمت آن‌ها نسبت به دلار آمریکا به‌روز می‌شود.

در ادامه به بررسی باارزش ترین پول دنیا بر اساس منبع معتبر (مجله Forbes) پرداخته‌ایم.  

عناوین مطلب:

در سال 2024، کویت با ارزش ترین پول دنیا را دارند.

با ارزش ترین پول دنیا در یک نگاه

در ادامه لیست ارزشمندترین پول های دنیا به ترتیب در مقایسه با دلار آمریکا را می‌بینید:

ردیف
نام ارزهای با ارزش
ارزش نسبت به دلار آمریکا
1
دینار کویت (KWD)
3.26
2
دینار بحرین (BHD)
2.65
3
ریال عمان (OMR)
2.6
4
دینار اردن (JOD)
1.41
5
پوند انگلیس (GBP)
1.2
6
دلار جزایر کیمن (KYD)
1.2
7
پوند جبل الطارق (GIP)
1.2
8
فرانک سوییس (CHF)
1.07
9
یورو (EUR)
1.07
10
دلار آمریکا (USD)
1

جزییاتی از با ارزش‌ترین پول های جهان

طبق گزارشی از Forbes با‌ارزش‌ترین پول‌های جهان به صورت زیر هستند:

1. دینار کویت (KWD)

با ارزش ترین پول دنیا

دینار کویت با ارزش ترین پول دنیا است. ارزش آن در مقابل دلار آمریکا 1 به 3.26 است یعنی یک دلار آمریکا حدودا 0.32 دینار کویت ارزش دارد. و همین امر باعث شده که به گران ترین پول جهان تبدیل شود.

دینار در سال 1960 معرفی شد و در ابتدا ارزش آن به پوند انگلیس گره خورده بود اما بعدها به صورت یک ارز شناور درآمد.

این کشور یک کشور عربی در همسایگی عربستان صعودی و عراق است که بیشترین سهم درآمد آن از صادرات نفت بدست می‌آید. همین ذخایر نفتی باعث ثبات اقتصادی و سیاسی این کشور شده است.

علاوه‌بر‌این، بانک مرکزی کویت این ارز را طوری مدیریت می‌کند که ارزش آن را ثابت نگه دارد و تورم را کاهش دهد. به‌این‌ترتیب دینار کویت تبدیل به ارز مورد علاقه سرمایه‌گذاران و تجار بین‌المللی شده است.

2. دینار بحرین (BHD)

با ارزش ترین پول دنیا

ارزش دینار بحرین در مقابل دلار آمریکا، یک به 2.65 است یعنی 1 دلار آمریکا حدودا 0.38 دینار بحرین ارزش دارد و این دومین ارز قدرتمند و با ثبات دنیاست.

دینار بحرین در سال 1965 معرفی گردید که از نوع ارزهاییست که ارزش آن به دلار آمریکا گره خورده و همیشه همین نسبت را حفظ خواهد کرد.

بحرین نیز کشوری جزیره‌ای در همسایگی عربستان صعودی در خلیج فارس است که بیشتر درآمد آن از صادرات نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی به دست می‌آید.

3. ریال عمان (OMR)

با ارزش ترین پول دنیا

ریال عمان سومین ارز در لیست  با ارزش ترین پول دنیا و نیز جز ارزهای غیرشناور است که ارزش آن به نسبت ثابت 2.6 به دلار آمریکا گره خورده است.

یعنی 1 دلار آمریکا حدودا 0.38 ریال عمان ارزش دارد. ریال عمان در دهه 1970 معرفی و به دلار آمریکا متصل گردید.

عمان در نوک شبه جزیره عربستان بین امارات متحده عربی و یمن قراردارد. اقتصاد آن به‌شدت به منابع نفتی متکی است و از صادرکنندگان بزرگ نفت و گاز جهان است.

اما دولت این کشور اقداماتی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر مثل متالوژی، گردشگری و غیره انجام داده تا وابستگی به نفت را کاهش و ثبات اقتصادی را بهبود دهد.

4. دینار اردن (JOD)

با ارزش ترین پول دنیا

چهارمین مورد در لیست قویترین و با ارزش ترین پول دنیا دینار اردن است که با نسبت 1 به 1.41 با دلار آمریکا معامله می‌شود. در واقع هر دلار آمریکا 0.7 دینار اردن ارزش دارد.

این ارز در سال 1950 وارد شد و از همان ابتدا ارزش آن با همین نسبت به دلار آمریکا ثابت گردید. این ارز در اردن، کرانه باختری رود اردن و کنار واحد پولی اسرائیل نیز به کار می‌رود.  

اردن کشوری در همسایگی مصر، سوریه، عراق و عربستان صعودی است که مثل همسایگان خود صادرات نفت و گاز زیادی ندارد و رشد اقتصادی ضعیفی را تجربه می‌کند.

با‌این‌حال اقتصاد این کشور شامل بخش های متنوعی مثل تجارت، امور مالی، تولید و معدن است و ارزش بالای پول این کشور به دلیل همین تنوع است.

5. پوند انگلیس (GBP)

با ارزش ترین پول دنیا

پوند انگلیس پنجمین ارز قدرتمند جهان است. روزگاری پوند اولین و با ارزش ترین پول دنیا بود اما امروزه با 1 پوند انگلیس می‌توان 1.2 دلار آمریکا خرید. به عبارت‌دیگر 1 دلار آمریکا برابر با 0.83 پوند انگلیس است.

این ارز اولین بار در سال 1400 معرفی و در سال 1707 پس از اتحاد انگلستان و انگلستان به پول رسمی بریتانیا تبدیل شد. در سال 1971 نیز به صورت اعشار درآمد. پوند از ارزهای شناور است.

پوند قدیمی‌ترین ارز در گردش بریتانیا قبل از جنگ جهانی اول بود. اگرچه با‌ارزشترین ارز نیست اما هم‌چنان یکی از پرکاربردترین ارزها در امور مالی بین‌الملل است.

براساس گزارش بانک جهانی، بریتانیا از نظر تولید ناخالص داخلی (GDP) ششمین کشور بزرگ دنیاست.

6. دلار جزایر کیمن (KYD)

با ارزش ترین پول دنیا

ششمین ارز با ارزش دنیا حدود 1.2 دلار ارزش دارد یعنی می‌توانید 1 دلار آمریکا بدهید و 0.83 دلار جزایر کیمن بگیرید. این ارز در سال 1970 معرفی شد و از همان ابتدا با همین نسبت به دلار آمریکا گره زده شد.

جزایر کیمن در بریتانیای کبیر و در قلمرو دریای کارائیب قرار دارد که یک مرکز مالی فراساحلی است. قدرت دلار جزایر کیمن را می‌توان به بخش خدمات مالی پررونق این کشور و ثبات اقتصاد آن نسبت داد.

به‌این‌ترتیب، این ارز در تجارت و امور مالی بین‌المللی بسیار مورد توجه است.

7. پوند جبل الطارق (GIP)

با ارزش ترین پول دنیا

ارزش هر پوند جبل‌الطارق حدود 1.2 دلار است یعنی 1 دلار آمریکا برابر 0.83 پوند جبل‌الطارق ارزش دارد. این ارز اولین بار در دهه 1920 معرفی شد و ارزش آن از پوند انگلیس تبعیت می‌کند.

شاید دشوار باشد که حدس بزنیم این کشور دارای با ارزش ترین پول دنیا است اما دولت جبل‌الطارق مسئول مدیریت ارز و انتشار اسکناس و سکه در بریتانیا است.

جبل الطارق در منتهی‌الیه جنوبی اسپانیا قرار داد و جز قلمرو بریتانیا محسوب می‌شود. در واقع خارج از قلمروی مرزی بریتانیا قرار دارد.

اقتصاد آن به بخش‌های مختلفی مثل گردشگری و بازی‌های الکترونیکی متکی است و این کشور همچنان درحال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود است. رابطه نزدیک این کشور با بریتانیا نیز از دیگر عوامل اثرگذار بر اقتصاد پایدار آن است.

8. فرانک سوئیس (CHF)

با ارزش ترین پول دنیا

فرانک سوییس هشتمین ارز قوی دنیاست که 1.07 دلار ارزش دارد. به این معنی که با 0.93 فرانک سوییس می‌توان 1 دلار آمریکا خرید.

این ارز، ارز رسمی سوئیس و لیختن اشتاین است که به دلیل ثبات سیاسی این کشور یک پناه‌گاه امن سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود.

فرانک سوییس در سال 1850 معرفی شد. مدت کوتاهی به یورو متصل شده بود و سپس به صورت یک ارز شناور درآمد.

سیاست‌های سخت‌گیرانه پولی و پایین بودن سطح بدهی این کشور باعث جذب سرمایه‌گذاران زیاد و ثبات پولی این کشور شده است.

فرانک سوییس تنها پولی است که در جهت عمودی چاپ می‌شود و قدرت آن بازتابی از ثبات اقتصادی و شهرت آن به‌عنوان یک محل امن برای سرمایه‌گذاری و با ارزش ترین پول دنیا است.

9. یورو (EUR)

با ارزش ترین پول دنیا

یورو هشتمین ارز قدرتمند دنیاست که 1.07 دلار ارزش دارد. به‌این‌ترتیب با 1 دلار آمریکا می‌توان 0.94 یورو خرید. این ارز، پول رسمی 19 کشوری است که منطقه یورو را شکل داده‌اند و همگی عضو اتحادیه اروپا هستند.

یورو در سال 2002 معرفی گردید و یک ارز شناور است.

10. دلار آمریکا (USD)

با ارزش ترین پول دنیا

دلار آمریکا دهمین پول قوی دنیاست و همه واحدهای ارزی دیگر کمتر از یک دلار ارزش دارند. این ارز در سال 1700 ایجاد شد که پول ایالات متحده و برخی کشورهای مستقل مثل پورتوریکو، اکوادور و زیمبابوه است.

ایالات متحده بیشترین نرخ تولید ناخالص داخلی را دارد و دلار آن پرمعامله‌ترین ارز دنیاست.

این ارز همچنین دارای بیشترین ذخیره ارزی دنیاست و در بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورها نگهداری می‌شود و از این نظر با ارزش ترین پول دنیا محسوب می‌شود حتی اگر ارزهای دیگری قبل آن آمده باشند.

همچنین برای قیمت‌گذاری بسیاری از کالاهای مهم مثل نفت، طلا و مس استفاده می‌شود.

ارزش یک ارز چطور تعیین می‌شود؟

تعیین کم ارزش‌ترین و با ارزش ترین پول دنیا به صورت نسبی انجام می‌شود. ارزها می‌توانند شناور باشند یا ارزششان به یک ارز دیگر گره خورده باشد.

ارزش ارزهای شناور به میزان عرضه‌ و‌ تقاضا بستگی دارد. به عنوان مثال هرقدر میزان استفاده از دلار در روابط بین‌الملل بالاتر و تقاضا برای خرید آن در دنیا بیشتر باشد ارزش آن نیز افزایش می‌یابد.

اما دسته دوم پول و ارزهایی هستند که ارزش آنها به صورت یک نرخ توافقی ثابت به یک ارز دیگر گره خورده است. به عنوان مثال از سال 2018 تعیین شد که دینار بحرین همیشه 0.38 دلار آمریکا ارزش داشته باشد.

ارزهای خارجی به شکل جفت ارز معامله می‌شوند، شبیه آنچه در بازار فارکس می‌بینید! مثلا یورو با یوآن چین.

یعنی مقداری یورو می‌پردازیم و یوآن می‌گیریم. در نتیجه ارزش ارزها، نسبت به هم تعیین می‌شود که به آن نرخ مبادله (exchange rate) می‌گویند. به‌این‌ترتیب نمی‌توان گفت ارزش دقیق و ثابت یک ارز چقدر است.

هر قدر نرخ مبادله‌ای دو ارز نسبت به هم تفاوت بیشتری داشته باشند هزینه‌ای که باید برای خرید اجناس یا خدمات با آن دو ارز بپردازیم هم متفاوت می‌شود.

مثلا اگر ارزش ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا کاهش یابد، هزینه‌ای که باید برای خرید یک جنس به ین بپردازیم بیش از هزینه آن به دلار خواهد بود.

اما این اختلافات و تغییرات نرخ ارز فرصتی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود از طریق خرید‌ و‌ فروش آنها ایجاد کرده است. بازار فارکس بر همین اساس شکل می‌گیرد.

البته هر شکلی از سفته بازی می‌تواند خطرناک باشد و باید با نحوه تغییر قیمت ارزها کاملا آشنا باشید تا سرمایه شما از بین نرود. ورود بدون علم به این حوزه کار نادرستی است.

سوالات متداول

با ارزش‌ترین پول دنیا چه ارزی است؟

دینار کوین با‌ارزش‌ترین پول دنیاست که 3.26 برابر دلار قیمت دارد.

چرا قیمت ارزها را نسبت به دلار آمریکا می‌سنجیم؟

زیرا دلار آمریکا پرمعامله‌ترین ارز دنیاست و ارزی است که بیشترین ذخایر را در کشورهای مختلف دارد. همچنین قیمت کالاهای مهم مثل فلزات و معادن نیز نیز بر اساس دلار قیمت‌گذاری می‌شود.

جایگاه ریال ایران (رتبه پول ایران در جهان) چیست؟

متاسفانه ریال ایران پایین‌ترین رتبه را در بین سایر ارزها دارد (از نظر نرخ برابری با دلار).

جمع بندی

در این مقاله به بررسی ارزش پول کشورها به ترتیب پرداختیم. اگر با‌ارزش‌ترین و کم‌ارزش‌ترین کشورهای دنیا از نظر ارزش پولی را بررسی کنیم می‌بینیم عوامل مختلفی بر ارزش پول ملی آنها اثرگذار است.

از جمله اینکه ارزش برخی از آنها به صورت ثابت به یک ارز دیگر مثل دلار یا پوند گره خورده و به وضعیت داخلی و اقتصادی آن کشور بی ارتباط است.

از سوی دیگر کشورهایی که ارز شناور دارند، بخصوص آن‌هایی که ارزش پولی پایینی را تجربه می‌کنند با مشکلات اقتصادی و گاه سیاسی زیادی دست به گریبان هستند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بازارهای مالی و اقتصاد بین‌الملل

5 1 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx