راهنمای کامل توکن‌ اهرمی بایننس (BLVT)

توکن اهرمی بایننس

برای درک کامل مفهوم توکن‌ اهرمی بایننس ابتدا باید نگاهی به مفهوم توکن اهرمی داشته باشیم.

توکن‌های اهرمی (به انگلیسی leveraged tokens) به شما اجازه می‌دهند تا بدون لیکوئید شدن (یعنی بدون ریسک از دست‌دادن کل سرمایه)، معاملات اهرمی و چند برابر انجام دهید.

به این ترتیب، می‌توانید از سود چندبرابری یک معاملات اهرمی بهره‌مند شوید، بدون اینکه نیاز باشد نگران مدیریت موقعیت اهرمی خود باشید.

عناوین مطلب:

به‌عبارت دیگر، شما مجبور نیستید وثیقه‌ای را مدیریت کنید، نگران مارجین (margin) حساب خود باشید یا خطری در مورد ازدست‌دادن سرمایه متحمل شوید.

مطلب مرتبط: مارجین تریدینگ در بازار ارز دیجیتال چیست؟

اولین بار، صرافی مشتقه FTX از توکن‌های اهرمی استفاده کرد. از آن زمان تاکنون، این توکن‌ها موضوع بسیار بحث‌برانگیزی بوده‌اند، خصوصاً به این دلیل که در بلندمدت کارایی مطلوب ندارند. در این بین، توکن‌های اهرمی بایننس (Binance Leveraged Tokens) یا به‌اختصار BLVT طرح جایگزینی ارائه می‌دهند که می‌تواند برای معامله‌گرها ثمربخش‌تر باشد.

نکته: قبلا در مورد مفهوم اهرم در بازارهای مالی شرح داده‌ایم. اینجا در مورد اهرم بیشتر بخوانید.

توکن‌ اهرمی بایننس چیست؟

توکن‌های اهرمی بایننس دارایی‌هایی قابل‌معامله در صرافی بایننس هستند.

هر توکن اهرمی بایننس نمایان‌گر سبدی از موقعیت‌های باز در بازارهای آتی دائمی (بازار perpetual futures) است. بنابراین توکن‌های اهرمی بایننس اساساً نسخه‌های توکنیزه‌شده از موقعیت‌های آتی اهرمی هستند.

اولین توکن‌های اهرمی بایننس توکن‌های BTCUP و BTCDOWN بودند.

توکن BTCUP به‌هنگام افزایش قیمت بیت‌کوین، سودی اهرمی ارائه می‌دهد و توکن BTCDOWN به‌منظور کسب سود به‌هنگام افت قیمت بیت‌کوین ایجاد شده است.

این سودهای اهرمی ضرایبی بین 1.25 تا 4 برابر دارند. در بخش بعد در مورد علت و چگونگی ایجاد این اهرم‌ها بحث می‌کنیم.

binance

در حال حاضر، توکن‌های اهرمی بایننس فقط در صرافی بایننس فهرست و معامله می‌شوند و شما قادر به انتقال آنها به کیف پول خود نخواهید بود.

در نظر داشته باشید که توکن‌های اهرمی بایننس به‌صورت درون‌زنجیره‌ای (on-chain) ایجاد نمی‌شوند. به زبان ساده، این توکن‌ها روی یک بلاک‌چین خاص ایجاد نشده‌اند و صرفا برای تسهیل معاملات ایجاد شده‌اند.

توکن‌‌های BLVT چگونه کار می‌کنند؟

یکی از تفاوت‌های اصلی توکن‌های اهرمی بایننس با انواع دیگر توکن‌های اهرمی عدم حفظ اهرم ثابت است. در واقع، میزان اهرم در توکن‌های اهرمی بایننس متغیر است.

به‌عنوان مثال، در مورد توکن‌های BTCUP و BTCDOWN، میزان اهرم در محدوده‌ای بین 1.25 تا 4 برابر قرار دارد که به‌عنوان یک هدف اهرمی دائمی برای توکن‌ها عمل می‌کند.

ایده توکن اهرمی بایننس به‌حداکثررساندن سود بالقوه به‌هنگام افزایش قیمت و به‌حداقل‌رساندن ریسک ازدست‌دادن سرمایه به‌هنگام کاهش قیمت است.

X09I0HurJD

علت ثابت‌نبودن اهرم هدف و قابل‌مشاهده‌نبودن آن برای عموم، جلوگیری از رقابت و برتری یک دسته از معامله‌گران نسبت به دیگران است. اگر این توکن‌ها در فواصل ازپیش‌تعیین‌شده بازتنظیم شوند، احتمال دارد سایر معامله‌گرها از این رویداد مشخص سوءاستفاده کنند.

از آنجا که اهرم هدف ثابت نیست، اگر ضرورتی از سمت شرایط بازار ایجاد نشده باشد، توکن‌ها مجبور به بازتنظیم نیستند. درواقع، پنهان‌کردن اهرم هدف باعث می‌شود که سایر معامله‌گرها نتوانند رویدادهای بازتنظیم پورتفوی شما را پیش‌بینی کنند.

توکن‌های اهرمی در صرافی بایننس معامله می‌شوند. علاوه بر این، آنها می‌توانند به قیمت روز نیز بازخرید شوند. در این حالت، باید کارمزد بازخرید بپردازید. البته، در اغلب موارد بهتر است به‌جای فرآیند بازخرید، از موقعیت خود در بازار خارج شوید. (معامله را ببندید)

خروج از طریق بازخرید معمولاً گران‌تر از خروج از موقعیت در بازار است، مگر اینکه شاهد یک رویداد بسیار خاص باشید. رویدادهای بسیار خاص معمولا به اصطلاح «قوی سیاه» (black swan) نامیده می‌شوند. قوی سیاه اصطلاحی است که به اتفاقات پیش‌بینی‌نشده و عجیب اطلاق می‌شود. به‌ همین دلیل، تقریباً همیشه توصیه می‌شود که از طریق معاملات بازار از موقعیت‌های خود برای توکن‌های اهرمی بایننس خارج شوید تا کارمزد کمتری پرداخت کنید.

در صفحه توکن اهرمی، اصطلاحی تحت عنوان «ارزش خالص دارایی» (Net Asset Value) یا به‌اختصار NAV را مشاهده می‌کنید. این اصطلاح ارزش توکن‌های اهرمی شما را به تتر نشان می‌دهد. هنگامی‌که از توکن‌های خود استفاده می‌کنید، میزان تتر دریافتی شما توسط اندیکاتور NAV نشان داده می‌شود.

چرا از BLVT استفاده می‌شود؟

یکی از مشکلات در حوزه توکن‌های اهرمی، مفهومی به‌نام «کشش نوسانی» (volatility drag) است. به‌عبارت ساده، کشش نوسانی اثر مخربی است که نوسانات ممکن است در طول زمان بر سرمایه‌گذاری شما داشته باشند. هرچه نوسانات بازار و مدت زمان بودن در یک معامله بیشتر باشد، کشش نوسانی بر عملکرد توکن‌های اهرمی اثر قابل‌توجه‌تری دارد.

توکن‌های اهرمی اغلب به‌هنگام روندهای قدرتمند و مومنتوم بالای بازار عملکرد خوبی دارند. با این حال، به‌هنگام یک بازار خنثی (بازار بدون روند) این مسئله صادق نیست. بایننس برای رفع این مشکل، اهرم متغیر را ایجاد کرده است.

توکن‌ اهرمی بایننس فقط در مواقعی که بازار به‌شدت بی‌ثابت است، میزان اهرم را بازتنظیم می‌کند و در غیر این صورت، نیازی به بازتنظیم دوره‌ای ندارند. این مسئله تأثیر بلندمدت کشش نوسانی روی عملکرد توکن‌های اهرمی بایننس را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

هزینه استفاده از توکن‌‌ اهرمی بایننس چقدر است؟

sWY3dD7jWa

برای کار با توکن‌های اهرمی بایننس، بهتر است در مورد هزینه و کارمزدی که باید بپردازید، اطلاعات کامل داشته باشید.

کارمزد معاملات: ابتدا باید کارمزد معاملات (trading fee) را پرداخت کنید. از آنجا که توکن‌های اهرمی بایننس مانند سایر کوین‌ها، همچون بیت‌کوین، اتریوم یا بایننس کوین، در بازار عادی صرافی (Spot) معامله می‌شوند، مانند سایر معاملات Spot دارای کارمزد هستند. ‌می‌توانید میزان کارمزد فعلی این معاملات را در این صفحه از سایت بایننس بررسی کنید.

کارمزد مدیریت: علاوه بر کارمزد معاملات، مبلغی نیز باید به‌عنوان کارمزد مدیریت (management fee) پرداخت شود. در نظر داشته باشید که این توکن‌ها نمایان‌گر موقعیت‌های باز در بازار قراردادهای آتی هستند.

شما با خرید توکن اهرمی درواقع نسخه‌ای توکنیزه‌شده از این موقعیت‌ها را می‌خرید. بنابراین، برای بازنگه‌داشتن این موقعیت‌ها باید روزانه، کارمزدی 0.01 درصدی برای مدیریت پرداخت کنید که در مجموع، برابر با 3.5 درصد کارمزد سالیانه است.  

کارمزد بازخرید: برای خروج از موقعیت نگهداری توکن‌های اهرمی بایننس دو راه دارید. ساده‌ترین راه، فروش این توکن در بازار است. علاوه بر این، می‌توانید در ازای ارزش توکن‌ها آنها را بازخرید کنید.

پس از بازخرید توکن‌ اهرمی بایننس از این طریق، به‌تناسب ارزش توکن‌ها تتر دریافت می‌کنید. در این حالت، شما باید 0.1 درصد کارمزد بازخرید (redemption fee) به‌تناسب ارزش توکن‌های خود پرداخت کنید.

البته، در شرایط عادی بازار بهتر است از موقعیت‌های خود خارج نشوید. سازوکار بازخرید درواقع روشی برای خروج از موقعیت‌ها به‌هنگام شرایط اضطراری بازار است.

کارمزد تأمین بودجه: نکته دیگری که باید به آن توجه شود، مسئله کارمزد تأمین بودجه (funding fee) است. همانطور که می‌دانید، توکن‌های اهرمی بایننس نمایان‌گر موقعیت‌های آتی بازار هستند؛ به‌عبارت دیگر، کارمزد تأمین بودجه برای این موقعیت‌ها نیز اعمال می‌شود.

با این حال، نیازی نیست نگران کارمزد تأمین بودجه باشید، زیرا این مبلغ نه توسط نگهدارندگان توکن‌های اهرمی، بلکه توسط معامله‌گران در بازار قراردادهای آتی پرداخت می‌شود.

اما در هر صورت، باید این نکته را در نظر داشته باشید، زیرا کارمزد تأمین بودجه‌ای که برای قراردادهای آتی پرداخت می‌شود روی ارزش توکن‌های اهرمی بایننس تأثیرگذار است.

چگونه توکن‌ BLVT بخریم؟

توکن‌های اهرمی بایننس مانند سایر کوین‌ها و توکن‌ها در بازار Spot بایننس قابل‌معامله هستند.

با این حال، در مکان‌های دیگری همچون سربرگ ETF در رابط معاملاتی پیشرفته (Advanced) نیز می‌توانید آنها را معامله کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند از سردرگمی نجات پیدا کنید و بتوانید این توکن‌ها را از سایر دارایی‌های قابل‌معامله تمییز دهید.  

1 1

علاوه بر این، می‌توانید از نوار بالای صفحه اصلی بایننس، صفحه «توکن‌های اهرمی» (Leveraged Tokens) را پیدا کنید و با طی‌کردن مراحل زیر توکن‌های اهرمی بایننس بخرید.

  • وارد حساب کاربری خود در صرافی بایننس شوید.
  • روی نوار بالای صفحه و نزدیک به «مشتقات» (Derivatives) نشان‌گر خود را قرار دهید و گزینه «توکن‌های اهرمی» (Leveraged Tokens) را انتخاب کنید.
  • جفت‌ارز معاملاتی موردنظر خود را از بخش توکن‌های اهرمی بایننس انتخاب کنید تا به صفحه این توکن‌ها هدایت شوید.
  • با کلیک روی گزینه «خرید» (Buy)، رابط معاملاتی پیشرفته (Advanced) را مشاهده خواهید کرد.
  • پیش از شروع، متن «سلب مسئولیت» (Risk Disclaimer) را بخوانید. اگر بیش از 18 سال سن دارید و با این متن موافق هستید، در کادر علامت بزنید و با تأیید گزینه Confirm به صفحه بعد بروید.
  • در این مرحله، باید بتوانید توکن‌ اهرمی بایننس را همچون سایر کوین‌ها و توکن‌ها معامله کنید.

به‌عنوان مثال، این صفحه مختص معامله توکن BTCUP است. اگر از قبل توکن‌ اهرمی بایننس در اختیار دارید و قصد دارید از آن استفاده کنید، مراجعه به این صفحه و کلیک‌ روی دکمه «بازخرید» (Redeem) به شما کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

توکن‌های اهرمی بایننس معامله‌گران را قادر می‌سازند تا به‌دور از مشکلات معمول سایر توکن‌های اهرمی سایر صرافی‌ها، معاملات اهرمی ارزهای دیجیتال را انجام دهید.

این توکن‌ها به دلیل اهرمی بودن و وجود نوسانات شدید در ارزش آنها، ریسک بالاتری نسبت به توکن‌ها و ارزهای دیگر دارند.

توکن اهرمی بایننس به‌لطف اهرم متغیر در طولانی‌مدت عملکرد بهتر و ثابت‌تری خواهد داشت. اگرچه نگهداری توکن‌های اهرمی بایننس معادل با معاملات آتی نیست، می‌توانید با استفاده از توکن‌های اهرمی بایننس ابزارهای معاملاتی خود را گسترده‌تر و استراتژی معاملاتی خود را بهینه‌تر کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی بایننس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx