کندل هیکن آشی (Heikin-Ashi) چیست؟ + نحوه معامله با آن

هیکن آشی

هیکن آشی(Heikin-Ashi) که گاهی در زبان انگلیسی به صورت Heiken Ashi نیز نوشته می‌شود در زبان ژاپنی به معنای نوار میانگین است.

از این نمودار‌های شمعی می‌توان برای تحلیل قیمت بهره برد. فرقی نمی‌کند در بازار اسپات باشید یا بورس و یا حتی بازارهای فیوچرز و آتی، در هر صورت این نمودار‌ها می‌توانند ابزار کاربردی در شناسایی ترند بازار و پیش‌بینی قیمت آینده سهام یا کوین دیجیتال باشند.

این نمودار‌ها در سال 1700 توسط Munehisa Honma توسعه یافته‌ است. نمودار‌های هیکن با نمودار‌های شمعی رایج در برخی از ویژگی‌ها یکسان هستند. اما از نظر مقدار‌هایی که برای ایجاد یک شمع استفاده می‌شود تفاوت‌هایی دارند.

عناوین مطلب:

این روش محاسبه به نمودار یک ظاهر نرم‌تر می‌دهد که شناسایی ترند‌ها و نقاط چرخشی آسان‌تر خواهد بود اما در عین حال شناسایی Gap و داده‌های قیمتی دقیق را نیز مبهم می‌کند.

فرمول محاسبه هیکن آشی

  • Close = ¼ (Open + High + Low + Close)
  • Open = ½(Open of Prev Bar + Close of Prev Bar)
  • High = Max[High, Open, Close]
  • Low = Min[Low, Open, Close]

کندل‌های هیکن آشی به شما چه می‌گوید؟

تکنیک هیکن آشی برای تریدر‌های تکینکال ابزار کاربردی است؛ چرا که می‌توانند با تکیه به آن ترند‌های بازار را راحت‌تر شناسایی کنند.

کندل‌های بدون سایه پایینی به عنوان سیگنال قدرتمند صعودی در نظر گرفته می‌شوند و در طرف دیگر، کندل‌های قرمز بدون سایه بالایی نیز نشانه شناسایی روند نزولی قدرتمند است.

کندل‌های چرخشی (Reversal) در هیکن آشی مانند الگو‌های چرخش روند در نمودار‌های مرسوم هستند؛ همه آن‌ها بدنه کوچک با سایه‌ بلند در بالا و پایین بدنه اصلی دارند. به دلیل روش محاسبه کندل‌های هیکن آشی، هیچ نوع Gap در قیمت‌های باز و بسته شدن آن‌ها شکل نمی‌گیرد چرا که قیمت کندل فعلی با توجه به اطلاعات و داده‌های کندل قبل رسم می‌شود.

کندل‌های heikin ashi
تفاوت نمودارهای شمعی و هیکن آشی

کندل‌های رسم شده در نمودار‌های معمولی دائما در حال تغییر به بالا و پایین هستند به همین دلیل تفسیر آن‌ها مشکل است. در واقع می‌توان گفت قیمت یک دارایی در نمودار‌های معمولی دارای نویز (Noise) است. این نویز‌ها مانع درک آسان روند بازار خواهند شد.

در نمودار‌های Heikin Ashi ما شاهد کندل‌های متوالی پایداتر هستیم که به تریدر‌ها کمک می‌کند تا قیمت گذشته و نحوه حرکت آن را به آسانی درک کنند.

علاوه‌بر آن استفاده از کندل‌های هیکن باعث می‌شود سیگنال‌های معاملاتی اشتباه کمتری در حالت‌های بازار بدون جهت دریافت کنید همچنین به تریدر کمک می‌کند تا در بازار‌های متلاطم، از قرار دادن پوزیشن‌های معاملاتی پرهیز کنند.

برای مثال به جای دریافت دو سیگنال چرخشی غلط قبل از شروع ترند جدید، تریدری که از کندل‌های هیکن آشی بهره می‌برد احتمالا فقط یک سیگنال معتبر از نمودار دریافت خواهد کرد.

ساخت نمودار هیکن آشی

نمودار هیکن آشی از نظر ظاهر مانند نمودار‌های معمولی شمعی است با این تفاوت که فرمول محاسبه هر کندل نسبت به حالت معمول متفاوت است.

تایم‌فریمی توسط کاربر انتخاب می‌شود که براساس نیاز کاربر می‌تواند روزانه، ساعتی یا حتی 5 دقیقه‌ای باشد.

بیشتر بخوانید: اهمیت دوره‌های زمانی (تایم فریم‌ها) در تحلیل تکنیکال

در تصویر زیر شما نمونه‌ای از چارت‌های معمولی (در تصویر بالا) و نمونه نمودار‌های هیکن آشی(در تصویر پایین) را مشاهده می‌کنید:

نمودار heikin ashi

همان‌طور که مشخص است، در بین آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد که مهم‌ترین آن حرکت نرم قیمت است. حرکت براساس میانگین قیمت باعث شده تا ما کندل‌های نزدیک‌تری را مشاهده کنیم.

اما نکته‌ای که باید در ترند‌های بازار به آن توجه کنید این است که در یک روند نزولی، کندل‌های هیکن آشی تمایل بیشتری برای قرمز ماندن دارند همچنین در روند صعودی این مسئله به صورت برعکس رخ می‌دهد یعنی کندل‌ها سبزتر هستند!

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب تحلیل روند چیست؟ + استراتژی‌های ترید در جهت روند

در این نمودار قیمت دارایی نیز حائز اهمیت است. قیمت فعلی که در نمودار‌های معمولی شمعی نمایش داده می‌شود شامل قیمت دقیق فعلی دارایی در بازار هستند. در این وضعیت قیمت‌های باز و بسته شدن کندل دقیقا با قیمت بازار مطابقت دارند اما در مورد هیکن آشی این‌گونه نیست.

به دلیل فرمول میانگین قیمت Heikin، قیمت فعلی که بر روی نمودار مشاهده می‌کنید با قیمت فعلی بازار متفاوت است به همین دلیل بسیاری از پلتفرم‌های چارت دو قیمت متفاوت را در محور عمودی نشان می‌دهند. در این حالت قیمت اول برپایه هیکن آشی است و دومین قیمت در واقع ارزش فعلی دارایی در بازار است.

مقایسه Heikin Ashi و Renko Chart

Renko Chart نوعی نمودار است که توسط یک معامله‌گر ژاپنی توسعه یافته است.

از این نمودار نیز در کنار نمودار قیمتی برای ارزیابی بازار استفاده می‌‌شود. در این نمودار، کندل‌ها براساس حرکت قیمت در یک اندازه خاص تعیین می‌شود.

اما در هیکن آشی قیمت‌ها براساس میانگین دو بازه محاسبه می‌شوند. تفاوت دیگر این نمودار‌ها در محور زمانی آن‌ها است. نمودار Renko یک محور زمانی مجزا نیز دارد که به آجر یا جعبه معروف است.

آن‌ها از قوانین بازه زمانی تبعیت نمی‌کنند فقط با حرکت قیمت ترسیم می‌شوند. این مسئله در هیکن به صورت ترسیم براساس بازه زمانی بدون توجه به حرکت قیمت است. به عبارت دیگر در Heikin بدون توجه به نوسان و حرکت قیمت، ما همچنان کندل‌های جدید خواهیم داشت.

محدودیت‌های هیکن آشی

از آن‌جایی که تکنیک HA از میانگین دو بازه زمانی استفاده می‌کند، آماده‌سازی و توسعه معاملات زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

البته برای معامله‌گران Swing این موضوع هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند چرا که آن‌ها زمان زیادی برای ماندن برروی پوزیشن دارند. با این حال معامله‌گران روزانه‌ای که نیاز به گرفتن نوسانات سریع بازار دارند، استفاده از Heikin Ashi برای آن‌ها چندان پاسخگو و واکنش‌گرا نیست.

مشکل دیگر این نمودار این است که داده‌های میانگین قیمتی باعث می‌شود داده‌های مهم نمودار نادیده گرفته شوند. قیمت بسته شدن کندل‌ها در بازه روزانه برای بسیاری از تریدر‌ها و سرمایه‌گذاران اهمیتی زیادی دارد اما قیمت دقیق این کندل‌ها در بازه روزانه بر روی نمودار هیکن قابل مشاهده نیست.

تریدر فقط می‌تواند میانگین قیمت بسته شدن کندل را مشاهده کند. به همین دلیل برای مدیریت ریسک، تریدر باید از قیمت فعلی دارایی آگاه باشد چرا که در این وضعیت میانگین قیمت چندان کمکی به او نمی‌کند.

نکته دیگری که در هنگام استفاده و تحلیل از روی این نمودار باید به خاطر داشته باشید این است که تحلیل تکنیکال در این نمودار همیشه کامل نیست چرا که گپ‌های قیمتی (price Gaps) قابل مشاهده نیستند. بسیاری از معامله‌گران از Gap برای تحلیل حرکت قیمت و تنظیم حد ضرر و نقطه ورود استفاده می‌کنند که در اینجا میسر نیست.

چگونه از هیکن آشی در معاملات استفاده کنیم؟

از نمودار‌های هیکن می‌توان در هر بازاری بهره برد. همان‌طور که گفته شد اغلب پلتفرم‌های رایج چارت بازار‌های مالی دارای این نمودار هستند.

به طور کلی 5 سیگنال اصلی را می‌توان در نمودار هیکن شناسایی کرد. از این سیگنال‌ها می‌توان برای شناسایی ترند و موقعیت‌های خرید بهره برد:

  1. کندل‌های سبز بدون سایه پایینی که نشان دهنده جریان صعودی قدرتمند هستند. در این حالت شما می‌توانید با سوار شدن بر موج صعودی، سود خود را چند برابر کنید.
  2. کندل‌های سبز با کمی سایه که نشان دهنده یک جریان صعودی هستند، در این حالت نیز شما می‌توانید به پوزیشن‌های خرید خود بیشتر وارد شوید. همچنین بهتر است از پوزیشن‌های short خارج شوید.
  3. کندل‌های با بدنه کوچک که دارای سایه‌های بالا و پایین است نیز نشان دهنده تغییر روند است. در این وضعیت تریدر بهتر است در جهت کاهش ریسک، دارایی‌های خود را بخرد یا بفروشد. این در حالیست که دیگران ممکن است منتظر دریافت تاییدیه قبل از ورود به پوزیشن Long یا Short باشند.
  4. کندل‌های قرمز نشان دهنده روند نزولی. در این حالت نیز شما ممکن است بخواهید پوزیشن‌های Short خود را تقویت کنید و برای جلوگیری از ضرر از پوزیشن‌های long خارج شوید.
  5. کندل‌های قرمز بدون سایه بالایی نشان دهنده یک جریان نزولی قدرتمند هستند. در این وضعیت نیز می‌توانید تا تغییر روند در پوزیشن Short بمانید.

بیشتر بخوانید: 19 نکته طلایی برای سرمایه گذاری و ترید در بازار صعودی (گاوی)

بیشتر بخوانید: 9 تکنیک کاربردی برای سرمایه گذاری در بازار نزولی

دریافت سیگنال‌ها و شناسایی ترند بر روی نمودار‌های هیکن نسبت به نمودار‌های معمولی آسان است. در این نمودار ترند‌ها توسط سیگنال‌های غلط دچار وقفه نمی‌شوند و شما می‌توانید سیگنال‌های معتبر را به شکل آسان‌تری دریافت کنید.

سیگنال از heikin ashi

نموداری که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، نشان می‌دهد نمودار‌های Heikin Ashi را چگونه می‌توان برای تحلیل و اتخاذ تصمیمات معامله‌گری مورد استفاده قرار داد.

در سمت چپ نمودار کندل‌های قرمز بزرگ شکل گرفته است که نشان می‌دهد قیمت تمایلی به بالا رفتن ندارد. اما با سقوط بیشتر قیمت، سایه پایین کندل‌های قرمز نیز طولانی‌تر می‌شود.

این سایه‌ها به ما می‌گوید قیمت دارایی سقوط زیادی را تجربه کرده اما خریداران توانسته‌اند قیمت را به سمت بالا هل دهند. در ادامه با رسیدن قیمت به نقطه‌ای که خریداران کنترل بازار را در دست می‌گیرند، روند بازار دچار چرخش می‌شود.

با چرخش بازار به سمت حالت صعودی، حرکت رو به بالا به نظر قدرتمند است. این روند تا آن‌جایی ادامه پیدا می‌کند که چندین کندل کوچک با سایه کوتاه به علامت چرخش بازار ظاهر می‌شوند.

از این نمودار‌ها می‌توان برای حفظ تریدر در یک معامله پس از آغاز روند استفاده نمود. در این حالت، تا زمانی که کندل‌های هیکن آشی تغییر رنگ دهند بهتر است در معامله باقی بمانیم. با این حال تغییر رنگ کندل‌ها همیشه به معنای پایان روند نیست، ممکن است فقط یک وقفه کوتاه در روند بازار باشد اما شما باید همیشه با حفظ حد ضرر، ریسک خود را مدیریت کنید. ما توصیه می‌کنیم از حد ضرر متحرک استفاده کنید.

آیا نمودار‌های هیکن آشی قابل اتکا هستند؟

نمودار Heikin Ashi از میانگین‌ها برای ترسیم کندل بهره می‌برد به همین دلیل قیمت آن با قیمت دقیق سهام در بازار یکسان نیست.

با این حال این تکنیک به ما کمک می‌کند تا به نمودار‌ها و روند‌های نرم‌تری در بازار دسترسی داشته باشیم. در هر صورت، شما باید در حین استفاده از این نمودار، با انجام تحلیل تکنیکال همیشه نقاط ورود و خروج خود را مشخص کنید.

بسیاری از معامله‌گران از این ابزار در ترکیب با سایر ابزار‌های تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. این مسئله به آن‌ها کمک می‌کند تا در تشخیص روند‌های بازار، دقت بیشتری به خرج دهند.

بهترین اندیکاتور‌های قابل ترکیب با Heikin Ashi چیست؟

معامله‌گری و ابزار‌های مورد استفاده بیشتر براساس ترجیحات است. از این رو، بهترین اندیکاتور‌هایی که می‌توان با Heikin Ashi ترکیب کرد نیز آن‌هایی هستند که شما با آن راحت‌تر هستید و به خوبی با آن کار می‌کنید.

اندیکاتور‌هایی مانند Moving average ،Bollinger band و Relative strength index مهم‌ترین نمونه‌های رایج در ترکیب با heikin Ashi هستند.

بیشتر بخوانید: استراتژی قدرتمند ترکیب باندهای بولینگر (Bollinger Bands) و RSI

آموزش افزودن Heikin Ashi در Tradingview

برای اضافه کردن این نمودار در نرم افزار تریدینگ ویو نیازی به خرید اکانت ویژه آن نیست و شما می‌توانید به راحتی از بخش نمودار‌های در دسترس، Heikin Ashi را انتخاب و از آن استفاده کنید.

نمودار heikin ashi در تریدینگ ویو

برای تنظیمات این نمودار نیز به بخش Chart Setting در گوشه بالا راست با علامت چرخ دنده مراجعه کنید. البته تغییرات قابل انجام برای این نمودار از نمودار‌های معمولی چندان متمایز نیست.

با این حال یک گزینه در آن با نام Show real prices on price scale وجود دارد که با تیک زدن آن، آخرین قیمت بازار در کنار قیمت نمودار هیکن آشی به شما نمایش داده می‌شود.

نمودار heikin ashi در تریدینگ ویو

آموزش افزودن Heikin Ashi در MT4

برای افزودن نمودار هیکن آشی در نرم افزار معاملاتی متاتریدر شما باید گام‌های ساده‌ای را دنبال کنید چرا که از قبل این نمودار در آن به صورت پیش‌فرض فراهم شده است.

برای افزودن هیکن آشی در MT4 به منو Insert بروید و از آن‌جا Indicators را انتخاب کنید. در این بخش از گزینه Custom برای اضافه کردن اندیکاتور سفارشی بهره بگیرید. در آخر نام Heiken Ashi را انتخاب کنید.

رنگ‌های پیش‌فرض این نمودار در متا تریدر 4 برای نزولی قرمز و برای صعودی سفید هستند.

بیشتر بخوانید: آموزش اضافه کردن اندیکاتور سفارشی در MT4 (متا تریدر 4)

نتیجه‌گیری

هیکن‌ آشی نیز یکی از نمودار‌های نمایش روند قیمت دارایی است که در کنار نمودار اصلی محبوبیت زیادی دارد. توسط این نمودار قیمتی، تشخیص جهت و قدرت روند‌های فعال در بازار آسان‌تر است به طوری که حتی می‌توانید نقطه چرخش روند را در آن پیش‌بینی کنید.

با این حال توصیه می‌شود در هنگام استفاده از آن به قیمت اصلی سهام یا کوین دیجیتال نیز توجه کنید چرا که این نمودار همه ابعاد تحلیل تکنیکال را برای معامله‌گر فراهم نمی‌کند. گاهی الگو‌های قیمتی به اندازه تشخیص روند حائز اهمیت هستند به همین دلیل بهتر است فقط به این نمودار تکیه نکنید.

نکته دیگری که باید در هنگام استفاده از نمودار هیکن آشی مد نظر قرار دهید، ترکیب آن با سایر اندیکاتور‌های تحلیل تکنیکال است. شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها، به پیش‌بینی‌ها و نتایج‌ دقیق‌تری دست پیدا کنید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی بایننس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx