بررسی سقوط بازار کریپتو؛ 8 دلیل مهم که نباید فراموش کنیم!

سقوط بازار کریپتو

بازار کریپتوکارنسی همیشه به عنوان یک بازار مالی پرنوسان شناخته می‌شود.

سرعت افت و خیز قیمت‌ها در این بازار مانند سوار شدن روی یک ترن هوایی است.

این بازار برای فعالان آن گاهی سودهای خیره‌کننده به همراه می‌آورد و گاهی دچار سقوط می‌شود.

عناوین مطلب:

کاهش قیمت بازار کریپتو یکی از بزرگ‌ترین سقوط‌های سال 2022 است.

بسیاری از سرمایه‌گذاران کریپتو به خاطر سقوط بازار ارز دیجیتال در شوک قرار دارند و برای برخی افراد و به خصوص کسانی‌ که پس‌انداز زندگی خود را وارد بازار ارز دیجیتال کرده‌اند چاره‌ای جز صبر وجود ندارد. 

مسئله اصلی این است که شما دلیل ریزش‌های اخیر را نمی‌دانید، هیچ ایده‌ای در مورد چرایی و چگونگی ریزش بیت‌کوین و سقوط آلتکوین‌ها به ذهن شما نمی‌رسد، اما در عین حال ترس همه وجود شما را فراگرفته و مطمئن نیستید آیا باید همه دارایی‌های کریپتو خود را بفروشید یا نه!

قبل از اتخاذ هر نوع تصمیمی، خودتان را آرام کنید.

ابتدا باید در مورد دلایل احتمالی ریزش اخیر بیت‌کوین تحقیق کنید. اتخاذ تصمیمات غیرقابل بازگشت در شرایط سقوط بازار کریپتو می‌تواند موقعیت شما را وخیم‌تر کند.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

کریپتو کارنسی چیست؟

این بخش برای تازه کاران بازار کریپتو نوشته شده و اگر شما در مورد ارز‌های دیجیتال اطلاعات کافی دارید به بخش بعدی رجوع کنید. 

کریپتو کارنسی نوعی ارز دیجیتال است که توسط الگوریتم‌های رمزنگاری (Cryptography) ایمن شده‌اند. در این روش، تقلب و یا دو بار خرج کردن آن‌ها تقریبا غیرممکن است.

محبوبیت‌ کریپتو کارنسی در سال‌های اخیر به دلیل بازدهی بالای سرمایه‌گذاری در آن و به عنوان جایگزینی برای ارز‌های سنتی فیات (مانند دلار و ریال)، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. این ارز‌ها با شبکه‌های P2P (همتا به همتا) خود که بدون واسطه امکان انجام امور مالی را فراهم می‌سازد توانسته‌اند سیستم‌های مالی سنتی را به چالش بکشند.

ارزهای دیجیتال
برخی از کارشناسان معتقد هستند که ارز‌های دیجیتال در نهایت جای ارز‌های فیات را خواهد گرفت اما تا رسیدن به آن نقطه فاصله زیادی وجود دارد.

در حال حاضر واقعیت این است که کریپتو یک سرمایه‌گذاری پرنوسان و به صورت بالقوه‌ای سودآور است. 

8 دلیل سقوط بازار کریپتو

به عنوان یک سرمایه‌گذار کریپتو اگر در حال حاضر پوزیشن‌های معاملاتی شما در ضرر هستند، قبل از انجام هر اقدامی، در مورد علت‌ ریزش بیت‌کوین اطلاعات کافی کسب کنید.

همان‌طور که می‌دانید همبستگی بیت‌کوین و سایر آلت‌کوین‌ها، باعث شده تا قیمت بیت‌کوین و روند آن تاثیر مستقیمی در نوسان سایر دارایی‌های کریپتویی داشته باشد. 

1. کاربری کم

کریپتو کارنسی‌هایی مانند بیت‌کوین پتانسیل زیادی را برای استفاده به عنوان روش پرداخت جهانی در خود دارند.

اخیرا با مشاهده اتخاذ این ارز در جهان و به خصوص کشور‌هایی مانند السالوادور که در آن‌ها بیت‌کوین را می‌توان در مناقصه‌ها مورد استفاده قرار داد، هنوز اتخاذ آن در وسعت بالا جای کار دارد. 

بیشتر بخوانید: 365 روز آزادی مالی: داستان‌های پذیرش بیت‌کوین در السالوادور!

در حال حاضر هنوز ارز‌های دیجیتال به شکل گسترده‌ای به عنوان روش پرداخت استفاده نمی‌شوند، نگاه جهان به ارز‌های دیجیتال بیشتر به عنوان یک کالای سرمایه گذاری است.

از نگاه کارشناسان مالی، این مسئله یکی از دلایل اصلی سقوط‌ بازار کریپتو است. در حال حاضر، ما استفاده از دارایی‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین را به شکل گسترده نمی‌بینیم. این مسئله می‌تواند در نهایت افت ارزش کریپتو و سقوط آن را در پی داشته باشد.

مطالعات نشان داده است که حدود 28 درصد از کسب و کار‌های کوچک از بیت‌کوین به عنوان روش پرداخت برای کالا و خدمات استفاده می‌کنند. این روش پرداخت نسبت به سایر روش‌هایی مانند کارت‌های اعتباری (80% استفاده) یا پی‌پال (61%) هنوز در اقلیت است.

2. مقررات در کریپتو

عامل مهم‌ دیگری که در سقوط بازار کریپتو موثر مواقع می‌شود قوانین و مقررات تعیین شده از سوی دولت‌هاست.

با گذشت سال‌ها، حوزه قضایی دولت‌ها و حکومت‌های جهان روی خوشی به کریپتو نشان نداده‌اند. اما طی این سال‌ها پیامد‌های رویکرد تهاجمی چین نسبت به کریپتو برای سرمایه‌گذاران و به خصوص شبکه بیت‌کوین بیشتر محسوس بوده‌ است.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین در برابر مقررات و قوانین دولتی مصون است؟

در سپتامبر سال 2017، دولت چین محدودیت‌های ملی را روی عرضه اولیه کوین (ICO) اعمال کرد.

علاوه‌بر این محدود‌یت‌ها، به صرافی‌های ارز دیجیتال در این کشور نیز دستور داده شد همه معاملات خود را متوقف کنند. چنین سیاستی باعث کاهش 20 درصدی قیمت بیت‌کوین فقط در عرض چند روز شد.

در June سال 2021 نیز دولت چین دوباره پای خود را روی فعالیت‌های کریپتویی گذاشت. این مسئله باعث توقف بسیاری از ماینر‌های کریپتو در این کشور شد. با سهم 65% ماینر‌های کریپتو در چین، جلوگیری از تاثیرات ناشی از خاموشی آن‌ها در بازار کریپتو غیرممکن است.

قانون‌گذاری برای بازار کریپتو
در حوزه قانون‌گذاری دولت‌ها برای بازار کریپتو و به خصوص بیت‌کوین هنوز اتفاقات زیادی در پیش است که از آن‌ها بی‌اطلاع هستیم.

شاید سقوط‌های شدید‌تری در انتظار این بازار است و سرمایه‌گذارانی که در قیمت‌های بالا وارد آن شده‌اند، مدت زمان بیشتری را برای خروج به انتظار بمانند.

کشورهای دیگر مانند کره جنوبی نیز قوانین سخت گیرانه‌ای در حوزه کریپتو اتخاذ کرده‌اند. برخی از این قوانین مربوط به اعمال محدودیت روی معامله ارز‌های دیجیتال در سال 2018 بود. مصر، عراق، بنگلادش و الجزایر نیز مقررات سفت و سختی برای فعالیت‌های مرتبط با کریپتو در نظر گرفته‌اند. 

3. FUD

ترس (Fear)، عدم قطعیت (Uncertainty) و تردید (Doubt) عامل دیگری است که همیشه در بازار کریپتو وجود دارد و اغلب می‌تواند منجر به سقوط بازار کریپتو شود. 

بیشتر بخوانید: 15 اشتباه مهلکی که مبتدیان کریپتو مرتکب می‌‌شوند!

برخی کریپتو کارنسی‌ها مانند میم‌کوین‌ها (مثل دوج‌کوین و شیبا) ارزش ذاتی چندانی ندارند و نمی‌توان در دنیای واقعی و کریپتو کاربری خاصی برای آن‌ها یافت. قیمت چنین کوین‌هایی به شکل گسترده به گرایش سرمایه‌گذاران و قدرت شبکه‌های اجتماعی وابسته است. 

فضای کریپتو نیز از رویداد‌های اقتصاد کلان تاثیر می‌پذیرد. رویداد‌هایی مانند سقوط بازار بورس آمریکا، تورم، سیاسیت‌های پولی ابر قدرت‌ها مانند آمریکا و یا هر گونه بحران جهانی مانند کرونا می‌تواند باعث سقوط بازار کریپتو شود.

ریزش بزرگ بازار کریپتو در سال 2022 که هنوز تبعات و آثار آن قابل مشاهده است را می‌توان یک نمونه کامل FUD دانست. وضعیت کلی نزولی بازار بورس و اقتصاد جهانی به طور طبیعی باعث دقت و احتیاط بیشتر مردم در سرمایه‌گذاری می‌شود.

از آن‌جایی که دارایی‌های بازار کریپتو بسیار پرنوسان هستند، در چنین دوره‌ای مردم نسبت به افت و خیز‌های بازار حساسیت بیشتری نشان خواهند داد که دلیل آن ملموس‌تر شدن FUD و سرمایه‌گذاری با ریسک بالا در این حوزه است.

اتفاقات و اظهار نظر‌هایی که در سال 2022 و 2021 با آن مواجه بوده‌ایم، چرخه‌های بازار کریپتو را تحت تاثیر قرار داده‌اند. در زمان نوشتن این مقاله، به تازگی استیبل‌کوین الگوریتمی TerraUSD با علامت UST و توکن بومی آن Luna، به طور کامل سقوط کردند. این مسئله باعث ایجاد یک ابر بزرگ ترس بر روی فضای کریپتو شد که قیمت دارایی‌های کریپتو کارنسی را به شدت با سقوط مواجه کرد. 

بیشتر بخوانید: بررسی استیبل کوین‌های الگوریتمی + نگاهی به سقوط اخیر LUNA

نمونه دیگری که در سال 2021 با آن مواجه شده‌ایم، اعلام مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک مبنی بر عدم پذیرش بیت‌کوین به عنوان روش پرداخت برای خودرو‌های الکتریکی بود. این مسئله باعث ریزش 10% قیمت بیت‌کوین در عرض چند ساعت شد.

نمونه‌های دیگر این دست اتفاقات مانند اخبار مرتبط با نفوذ امنیتی یا هک شبکه‌های کریپتو را می‌توان در فروش عمده یک ارز یا ایجاد ترس موثر دانست. در همه این اتفاقات، ما از یک چیز مطمئن هستیم، و آن کاهش اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران نسبت به امنیت سرمایه‌های آن‌ها در این حوزه است.

4. هک صرافی‌ها

هک صرافی‌های بزرگ می‌تواند تاثیر مستقیمی در سقوط بازار کریپتو داشته باشد.

هک صرافی Mt.gox
در سال 2014، هک صرافی Mt. Gox باعث از دست رفتن 850,000 بیت‌کوین شد که ارزش آن‌ها در آن زمان بیش از 470 میلیون دلار برآورد می‌شد. این مسئله سقوط 20 درصدی قیمت بیت‌کوین در آن زمان را در پی داشت.

برای معامله ارز‌های دیجیتال مردم باید به صرافی‌های ارز دیجیتال (چه متمرکز و چه غیرمتمرکز) مراجعه کنند، اگر شخصی بتواند یک راه نفوذ به آن‌ها بیابد، این امر می‌تواند منجر به از دست رفتن حجم زیادی دارایی و ایجاد ترس در بازار کریپتو شود.

5. فروش آبشاری ناشی از بدهی مارجین

با افزایش محبوبیت کریپتو کارنسی، حجم پولی که از سمت سرمایه‌گذاران به سمت این بازار سرازیر می‌شود نیز افزایش می‌یابد.

با این که افزایش حجم پول در این بازار می‌تواند باعث رشد و افزایش سرعت آن شود اما خطر سقوط بازار کریپتو نیز همگام با آن افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: مارجین تریدینگ (Margin Trading) در بازار ارزهای دیجیتال

بدهی مارجین زمانی رخ می‌دهد که یک سرمایه‌گذار اقدام به معامله اهرمی مارجین می‌کند.

در این حالت سرمایه‌گذار با قرض گرفتن دارایی از یک بروکر یا صرافی، در بازار به معامله می‌پردازد.

با این کار آن‌ها پتانسیل کسب سود بالقوه‌ای را خواهند داشت اما در عین حال ضرر آن‌ها نیز سنگین‌تر خواهد بود. هر چه اهرم انتخابی بالاتر باشد، تاثیر آن در سقوط قیمت در صورت لیکوئید شدن دارایی‌ها نیز بیشتر است. این مسئله باعث یک موج فروش آبشاری در بازار کریپتو می‌شود که قیمت‌ها را به شکل قابل توجهی جا به جا خواهد کرد.

6. مشکلات فنی

گاهی اوقات سقوط یک کریپتو می‌تواند ناشی از مشکلات فنی آن یا اختلال شبکه باشد.

برای مثال، وجود مشکل در تکنولوژی زیرساختی یک کریپتو کارنسی می‌تواند منجر به فروش و خروج سرمایه‌گذاران از آن شود.

نمونه آن را می‌توان در اتریوم در سال 2016 مشاهده کرد، در آن سال یک هک در یکی از قرارداد‌های هوشمند این پلتفرم باعث سرقت بیش از 3.6 میلیون توکن اتریوم شد که بیش از 50 میلیون دلار ارزش داشتند.

مشکلات فنی فقط به ارز‌های دیجیتال محدود نمی‌شود بلکه کیف‌پول‌های محبوب یا صرافی‌های متمرکز (CEX) و غیرمتمرکز (DEX) نیز از وجود چنین ایراداتی در امان نیستند.

بیت‌کوین به عنوان پیشگام ارز‌های دیجیتال و انقلاب بلاک‌چین، و اتریوم برای پلتفرم قرارداد‌های هوشمند خود به عنوان اولین و دومین نسل کریپتو کارنسی محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. اما این ارز‌ها نیز با توجه به مشکلات فنی و عدم مقیاس پذیری موجود در تکنولوژی‌های مورد استفاده با چالش‌های جدی مواجه هستند

با وجود بیش از 17,000 ارز دیجیتال در دسترس، امروز رقیق سازی نوآورانه از ارز‌های دیجیتال قدیمی ضروری است. از آن‌جایی که بیت‌کوین و اتریوم اغلب قوانین بازار کریپتو را شکل داده‌اند، یک گام فنی رو به عقب توسط این بلاک‌چین‌ها می‌تواند مانند دومینو باعث ایجاد یک موج فروش فوری در سراسر بازار شود.

7. کلاه‌برداری‌های کریپتو

متاسفانه همیشه کسانی وجود دارند که در فضای کریپتو به دنبال سو استفاده از سرمایه‌گذاران ناآگاه هستند.

در حوزه کریپتو انواع مختلفی کلاهبرداری (اسکم) وجود دارد که از راگ پول (Rug Pull) در پروژه اسکویید گیم گرفته تا طرح‌های پامپ و دامپ بسیاری از اینفلوئنسر‌های شبکه‌های اجتماعی مانند FaZe Clan در حال خالی کردن جیب سرمایه‌ گذاران هستند. 

بیشتر بخوانید: 4 نشانه که یک ارز دیجیتال اسکم (کلاهبردار) است

در سال 2021، اکانت‌های زیاد و بزرگی توسط کلاهبرداران مورد دستبرد قرار گرفتند که متاسفانه ناشی از فریب و یا ناآگاهی سرمایه‌گذاران این حوزه بوده است. برآورد‌ها حاکی از سرقت بیش از 14 میلیارد دلار انواع دارایی کریپتو از بازار در آن سال بوده که قابل بازگشت نیستند.

با توجه به طبیعت تکنولوژی High Tech ارز‌های دیجیتال، ساخت کیف‌پول‌، صرافی و یا حتی کریپتو کارنسی و توکن‌های دیجیتال جعلی آسان است. چنین کلاهبرداری‌های کریپتویی می‌تواند منجر به از دست رفتن دارایی‌هایی که کاربران برای به دست آوردن آن به سختی زحمت کشیده‌اند منتهی شود. این امر باعث کاهش اعتماد کلی به بازار ارز‌های دیجیتال و هر چیز مرتبط با بلاک‌چین می‌شود.

8. دستکاری بازار

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در سقوط بازار کریپتو نقش موثری ایفا کند دستکاری آن در جهت مطلوب عده‌ای خاص است.

منظور از دستکاری بازار این است که یک سازمان یا شخص سعی می‌کند به صورت مصنوعی بازار را دستکاری کند. نحوه دستکاری با پخش شایعات صورت می‌گیرد، مثلا پخش شایعاتی که می‌تواند باعث FUD در سرمایه‌گذاران شوند. هدف آن‌ها به طور مشخص ایجاد موج خرید یا فروش روی یک ارز دیجیتال خاص در مقیاس وسیع است. 

نهنگ کیست؟ 

نهنگ سرمایه‌گذاران بزرگی هستند که با حجم پول زیاد خود وارد بازار می‌شوند. آن‌ها معمولا به صورت ناآگاهانه یا عمد تاثیر زیادی روی قیمت‌ها دارند.

برای مثال اگر یک نهنگ حجم بیت‌کوین زیادی را در یک لحظه خرید کند، قیمت این ارز افزایش زیادی را تجربه خواهد کرد. در طرف مقابل، اگر آن‌ها در یک لحظه همه بیت‌کوین‌های خود را بفروشند، ما شاهد سقوط شدید قیمت بیت‌کوین خواهیم بود.

با این که دستکاری بازار در حالت اسپات (Spot) کار مشکلی است اما باید بدانید که در دنیای کریپتو چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

چگونه از دارایی‌ خود محافظت کنیم؟

حالا که در مورد اغلب دلایل ریزش بازار کریپتو آگاهی دارید، شاید برای‌تان سوال شده باشد که چگونه می‌توانید از سرمایه خود در برابر چنین اتفاقاتی محافظت کنید.

این اتفاقات به ندرت قابل پیش‌بینی هستند، مثلا تورم، سیاست‌های پولی دولت‌ها و یا بحران‌های جهانی را می‌توان تحلیل کرد، اما آگاهی از مسائل ایمنی بلاک‌چین‌ها یا صرافی‌ها برای کاربران عادی غیرممکن است.

محافظت از دارایی‌ها در هنگام سقوط بازار
زمانی که در بازار کریپتو فعالیت می‌کنید، باید بدانید که هیچ راهی برای محافظت کامل از دارایی‌هایتان در هنگام سقوط بازار وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

در اینجا نکاتی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید ضرر خود را به حداقل برسانید.

1. تنوع سبد دارایی

در مورد این مسئله ما بار‌ها در بورسینس به ضرورت آن تاکید کرده‌ایم.

برای کاهش این ریسک، همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید. سرمایه‌گذاری در انواع مختلف کریپتو کارنسی با رعایت سهم هر کدام مانند سایر سرمایه‌گذاری‌ها اهمیت دارد. برای یک لحظه تصور کنید اگر همه دارایی شما در یک بلاک‌چینی مانند Terra قرار داشت، چه چیزی در انتظار شما بود؟!

بیشتر بخوانید: چگونه یک سبد سرمایه‌گذاری متوازن در کریپتو داشته باشیم؟

بیش از مبلغی که می‌توانید از دست بدهید، سرمایه‌گذاری نکنید.

در هنگام فعالیت و معامله در بازار کریپتو، به خاطر داشتن نوسان بالای کریپتو در گوشه ذهن ضروری است. در این بازار، سقوط قیمت‌ها می‌تواند در هر لحظه رخ دهد. بنابراین فقط سرمایه‌ای که با از دست دادن آن زندگی شما دچار مشکل نمی‌شود وارد این بازار شوید.

اگر قصد سرمایه‌گذاری پولی که ممکن است در یک یا دو سال آینده به آن نیاز پیدا کنید را دارید، ما اکیدا توصیه می‌کنیم چنین اقدامی انجام ندهید.

2. استراتژی میانگین هزینه دلاری (DCA)

میانگین کم کردن اصطلاحی است که در بین سرمایه‌گذاران و تریدر‌های ایرانی رواج یافته است.

در این روش، سرمایه‌گذار در بازه‌های زمانی مختلف و سطوح قیمتی مورد نظر اقدام به خرید می‌کند. هدف سرمایه‌گذار کاهش میانگین قیمت خرید یک دارایی است. بازه زمانی مورد نظر شما می‌تواند از یک هفته تا یک ماه متفاوت باشد.

در این روش بدون در نظر گرفتن سنتیمنت بازار و افت و خیز‌های آن، شما اقدام به خرید یک دارایی می‌کنید که این روش می‌تواند از شما در برابر خرید یک دارایی یا ارز دیجیتال در قیمت‌های بالا محافظت کند. 

بیشتر بخوانید: استراتژی DCA چیست و چرا در سرمایه‌گذاری اهمیت دارد؟

البته وقتی سقوط قیمت ارز دیجیتال شدید باشد، در صورت ورود در نقطه نامناسب، این استراتژی می‌تواند زیان بزرگی به همراه آورد.

نحوه پیاده‌سازی این استراتژی اهمیت زیادی دارد.

3. هودل (Hodl)

یکی دیگر از رایج‌ترین اصطلاحات کریپتویی هودل است که به جمله “برای زندگی عزیزتان آن را نگه‌دارید” اشاره دارد. این کلمه بیشتر در زمان‌هایی که بازار کریپتو در تلاطم زیادی به سر می‌برد برای تشویق سرمایه‌گذاران به حفظ کوین‌های خود استفاده می‌شود. 

هودل در زمان‌هایی که بازار در حال ریزش سنگین است می‌تواند جایگزین مناسبی برای جلوگیری از فروش دارایی‌ها در ضرر‌های جبران ناپذیر باشد. استراتژی هودل به ما می‌گوید بازاری که امروز در ترند نزولی قرار دارد، در آینده نه چندان دور دوباره بر می‌خیزد و شما را در موقعیت سود قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه هولدر (Holder) بهتری در بازار ارزهای دیجیتال باشیم؟

نتیجه گیری

در زمان نوشتن این مقاله سطح تورم آمریکا به بالای 8% رسیده که باعث اتخاذ سیاست‌های پولی شدید از سمت دولت آمریکا شده است.

این مسئله نه تنها در بازار بورس آمریکا تاثیر گذاشته بلکه در ارز‌های دیجیتال نیز این مسئله به خوبی آشکار است. 

در یک ماه اخیر، بیت‌کوین با اخبار منفی پی در پی و کاهش علاقه سرمایه‌گذاران به ورود به بازار کریپتو، به زیر 20,000 دلار سقوط کرده است.

با این حال، کریپتوکارنسی‌ها سود‌های نجومی را عاید بسیاری از سرمایه‌ گذاران خود کرده‌اند.

در این بازار، پس از هر روند عمده بزرگ، یک اصلاح و سقوط خانمان برانداز نیز ظاهر می‌شود که می‌تواند اغلب سود‌های به دست آمده را از بین ببرد.

برای اغلب تماشاگران این بازار، نوسانات قیمت کریپتو باعث نگرانی هستند. اما کسانی که تحقیقات خود را از قبل انجام داده‌اند و آماده مواجهه با افت و خیز‌های بازار کریپتو هستند، این تغییرات قیمتی ناگهانی را به چشم فرصت‌هایی برای خرید دارایی‌ها در قیمت‌های با تخفیف می‌بینند.

فرقی نمی‌کند، شما چه در بازار کریپتو تازه کار باشید و چه یک سرمایه‌گذار چند ساله، درک عواملی که می‌تواند به سقوط بازار کریپتو منتهی شود ضروری است. با آگاهی از ریسک‌های موجود در این بازار، شما می‌توانید آمادگی خود در برابر نوسانات و استفاده از فرصت‌های به دست آمده ناشی از آن اطمینان حاصل کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx