3 نکته مهم قبل از سرمایه‌گذاری در میم‌کوین‌ها!

سرمایه گذاری در میم کوین‌ها

مفهوم میم کوین‌ها به یکی از فرصت های بزرگ سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال تبدیل شده که با رشد 50 میلیون برابری توکن شیبا اینو در 12 ماه اخیر، این نکته را به ما یادآوری می‌کند که فرصت کسب سود هنگفت از طریق میم‌ کوین‌های ترند شده را نمی‌توان نادیده گرفت.

در حالیکه پتانسیل زیادی در بسیاری از این میم کوین‌ها جهت افزایش ثروت و کسب سود در فضای ارزهای دیجیتال وجود دارد، اما خرید حجم زیادی از آن‌ها می‌تواند ریسک سرمایه گذاری بزرگی را به همراه داشته باشد.

به عبارت دیگر اغلب میم‌کوین‌های که در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید و اغلب آن‌ها از تصاویر حیوانات بی‌زبان استفاده می‌کنند، می‌توانند به دلیل کلاهبرداری، هک و یا سوء استفاده سازندگان آن باعث از دست رفتن همه سرمایه ما شوند.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: 14 کلاهبرداری متداول در ارزهای دیجیتال

نیاز به گفتن نیست که ضرر‌هایی که عدم کنترل احساسات ما باعث آن می‌شود، می تواند دلیل عمده ضرر ما در این حوزه باشد.

فرض کنید یک میم‌کوین در حال رشد چند 10 درصدی است و ما به محض دیدن این وضعیت ممکن است به دلیل ترس از دست دادن یا فومو به داخل واگن در حال حرکت آن کوین بپریم و سرمایه خود را به خطر بیندازیم.

بیشتر بخوانید: چگونه آلتکوین‌ها را انتخاب یا تحلیل کنیم؟

میم کوین‌ها
سوال اصلی این است که چگونه در پروژه‌های میم‌کوین به صورت ایمن سرمایه گذاری کنیم؟

تاریخچه میم کوین‌ها

قبل از این که به معرفی ویژگی‌های اصلی پروژه‌های فعلی بازار بپردازیم، نیاز است تا در مورد طرح کلی میم کوین‌ها و نحوه کارکرد آن‌ها در بازار ارز‌های دیجیتال اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

میم‌کوین‌ها در سال 2013 معرفی شدند. این توکن‌ها، پروژه‌‌هایی هستند که در مورد موضوعات با محوریت MEME و حیوانات صحبت می کنند.

برای نمونه دوج‌کوین با علامت DOGE را در نظر بگیرید، این کوین به عنوان اولین میم کوین تاریخ بازار ارز های دیجیتال شکل گرفت.

توکن شیبا اینو (Shiba Inu) نیز بعدها از این میم‌کوین الهام گرفته و با استفاده از آیکون سگ شیبا اینو که یک میم با تصویر لبخند سگ است سعی در کسب محبوبیت و ورود به جایگاه ارزهای دیجیتال پرطرفدار کرد.

با موفقیت دوج کوین و سر و صدای زیاد آن در بازار ارز‌های دیجیتال، حجم انبوهی از میم‌ کوین‌های با موضوعات سگ در سراسر فضای کریپتو توسعه پیدا کردند که اغلب با عنوان Doge Killer یا همان نابود کننده توکن دوج خود را معرفی می کردند. 

در این میان توکن شیبا اینو با علامت SHIB  توانست گوی رقابت را از حریف خود یعنی دوج‌کوین در سال 2021 به راحتی برباید.  برخلاف ارزهای دیجیتال رایج؛ میم‌کوین‌ها بر اساس کاربری آن در دنیای واقعی برای کاربران، مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند.

در عوض جایگاه آن‌ها بر اساس توانایی این میم کوین‌ها در جذب مخاطبان و سرمایه گذاران بیشتر در تبلیغات و بازاریابی آن‌ها مشخص می‌شود. 

لزوماً محبوبیت گسترده میم کوین‌ها یکی از فاکتورهای حیاتی موفقیت آن‌ها به شمار می‌رود. با در نظر گرفتن این نکته آیا شما می‌توانید میم کوین‌های جعلی و واقعی را از یکدیگر تفکیک کنید؟

در ادامه به بررسی سه نکته در مواجه با میم‌کوین‌ها و نحوه تفکیک این پروژه‌ها می‌پردازیم.

1. چگونگی تشخیص میم‌کوین جعلی از معتبر

برای تفکیک میم‌کوین‌های جعلی و پرهیز از افتادن به دام این میم‌کوین‌ها باید به دو فاکتور مهم توجه کنیم:

هدف پروژه

با اینکه تمرکز میم‌کوین‌ها در حل مشکلات و یا ارائه خدمات نیست اما زمانی که انجمن پشتیبانی میم‌کوین، پروژه مرتبط یا قابل استفاده در این توکن را معرفی می کند، می‌تواند علامت خوبی برای آن پروژه باشد.

با اینکه هدف همه میم‌کوین‌ها کسب سود است، اما زمانی باید مشکوک شد که همه انجمن پشتیبانی آن میم کوین تنها برای کسب سود بیشتر و افزایش ارزش توکن به تشویق سرمایه گذاران جدید برای خرید میم‌کوین مورد نظر بپردازند. 

در این حالت هدف آن‌ها فقط افزایش فشار خرید و به دنبال آن افزایش قیمت و فروش توکن‌ها در سقف‌های بالاتر است.

برای نمونه توکن شیبا اینو را در نظر بگیرید، انجمن این توکن علاوه بر ابراز علاقه به سگ‌های شیبا اینو، به عنوان بخشی از هدف کوین، جمع آوری پول برای نجات سگ‌های ولگرد را نیز دنبال می‌کنند.

هدف بعدی این پروژه راه اندازی یک صرافی غیر متمرکز با نام ShibaSwap است که با هدف بهبود کاربری توکن برای هولدر‌ها اجرا می‌شود.

 همانطور که مشاهده کردید، تحقیق در مورد اهداف بلند مدت پروژه‌‌های میم کوین و برنامه‌های این پروژه‌ها و تیم توسعه دهنده آن برای حفظ شبکه و اعضای انجمن ضروری است.

اولین محلی که می توانید پاسخ سوالات خود را در این زمینه پیدا کنید، وایت پیپر پروژه است. در کنار آن اگر نقشه راهی (رودمپ) وجود دارد، توسط آن می‌توان چشم انداز پروژه را مورد ارزیابی قرار داد.

دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی رسمی پروژه نیز برای کسب اطلاعات بیشتر و ارزیابی بازخورد کاربران نسبت به پیشرفت پروژه حیاتی است.

سوابق تیم توسعه دهنده

کسانی که با صنعت کریپتو آشنایی دارند، می‌دانند که اعتبار، فاکتور حیاتی برای ارزیابی پایداری یک پلتفرم یا پروژه کریپتو است.

توصیه می شود هویت مشارکت کنندگان اصلی پروژه و سوابق آن‌ها را بررسی کنید در این مسیر ممکن است به دلیل ناشناس بودن تیم اصلی پروژه نتوانید هیچ اطلاعاتی در مورد آن‌ها کسب کنید.

بیشتر بخوانید: آیا سایت X کلاهبردار است؟ (راهنمای تشخیص کلاهبرداری)

در این وضعیت، تحقیقات خود را بر روی تصمیمات اتخاذ شده در طراحی و معماری پروژه مانند توکنومیک (Tokenomic) آن معطوف کنید.

توکنومیک به ما در مورد نحوه توزیع توکن‌های یک پروژه ارز دیجیتال می‌گوید. شما می‌بایست در مورد کوین‌هایی که بخش زیادی از توکن‌های آن در اختیار یک یا چند آدرس انگشت شمار است هوشیار باشید.

تجربه ثابت کرده که در چنین توکن‌هایی، هولدر‌های بزرگ می توانند به راحتی با فروش حجم زیادی، قیمت را به شدت کاهش دهند. از این رو، ما توصیه می‌کنیم میم کوین‌هایی را انتخاب کنید که حجم زیادی از توکن آن‌ها بر روی تعداد کمی آدرس متمرکز نشده باشد.

2. چگونه با اطمینان در میم کوین‌ها سرمایه گذاری کنیم؟

 در بازار ارزهای دیجیتال بیش از 250 توکن وجود دارد که همه آن‌ها به دنبال جلب توجه سرمایه‌گذاران هستند.

حداقل چند ده مورد از این پروژه‌ها از پسوند اینو (Inu) در نام خود استفاده می‌کنند. با اینکه بسیاری از آن‌ها معتبر به نظر می‌رسند اما اغلب از پروژه‌های معتبر ارز دیجیتال الهام گرفته‌اند و فقط با هدف کلاهبرداری و طرح‌های پامپ و دامپ طراحی می‌شوند.

شما می‌توانید ریسک سرمایه گذاری خود را در چنین توکن‌هایی، با ارزیابی پروژه در جهت یافتن طرحی با نام rug pull کاهش دهید.

برای کسانی که با این اصطلاح آشنایی کافی ندارند، لازم است بدانید Rug Pull زمانی رخ می‌دهد که تیم توسعه دهنده پروژه به دنبال افزایش قیمت کوین، همه توکن‌های خود را بفروشد. در این وضعیت سرمایه گذاران کسانی هستند که مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند و توکن‌های در دست آن‌ها، ارزشی نزدیک به صفر دارد.

پروژه squid token و snow dog بزرگ‌ترین مثال‌هایی هستند که اخیراً با این ترفند دارایی‌های سرمایه گذاران را به تاراج بردند. برای پرهیز از به افتادن در دام طرح‌های کلاهبرداری نیاز است تا برخی نکات را در هنگام سرمایه گذاری در میم‌کوین‌ها رعایت کنید.

پروژه اسکوئیدگیم
درسی که از پروژه پروژه squid token گرفتیم: از کوین‌هایی که توسعه دهندگان آن بخش زیادی از توکن‌ها را در دست دارند بپرهیزید.

همانطور که قبل تر اشاره شد میم‌کوین‌هایی که بخش زیادی از توکن‌های آن‌ها در دست تعداد انگشت‌ شماری سرمایه‌گذار یا تیم توسعه دهنده قرار دارند، می‌توانند برای سرمایه‌گذاری خطرناک باشند. از این رو، برای اطمینان بیشتر، مطمئن شوید هیچ آدرسی بیش از 5 درصد توکن‌ها را در اختیار ندارد.

اعتبار استخرهای نقدینگی پروژه را بررسی کنید

در اغلب اوقات، میم‌کوین‌ها از بازار سازهای خودکار (AMM) برای توزیع توکن‌ها استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: منظور از AMM در کوینکس چیست؟

این بدان معناست که زمانی که یک توکن برای اولین بار لانچ می‌شود، تیم توسعه دهنده، یک استخر جدید برای سرمایه گذاران جهت معامله توکن ایجاد می‌کنند.

استخرهای نقدینگی، قراردادهای هوشمندی هستند که به سرمایه‌گذاران امکان سوآپ ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به سرویس ثانویه لیست سفارش یا میانجی فراهم می‌کنند.

برای مثال، یک سرمایه گذار قصد دارد توکن اتریوم را با یک میم‌کوین در یک استخر نقدینگی معامله نماید، برای رسیدن به این هدف، تیم توسعه دهنده باید نقدینگی کافی را در قرارداد هوشمند مربوطه واریز کرده باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی کامل اتریوم (ETH)؛ دومین ارز دیجیتال محبوب جهان

این کار با واریز جفت ارز انتخابی که در مثال ما توکن اتریوم و میم کوین مورد نظر به استخر نقدینگی است امکان‌پذیر می‌شود. در واقع این استخر نقدینگی است که امکان معامله توکن جدید را برای معامله‌گران و سرمایه گذاران فراهم می‌کند.

در اینجا مشکل از ارائه دهنده نقدینگی آغاز می شود که در این حالت برای میم کوین‌ها و توکن‌های بلاک‌چینی، تیم توسعه دهنده این نقش را عهده‌دار هستند.

اگر یک سیستم حفاظتی مناسب برای استخرها اجرا نشده باشد، مدیران پروژه یا همان توسعه‌دهندگان می‌توانند به راحتی نقدینگی استخر را برداشت کنند. زمانی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد سرمایه گذاران با توکنی مواجه می‌شوند که ارزش خود را در معاملات به سرعت از دست می‌دهد.

با توجه به مثال ارائه شده در بالا، می‌توانیم به اهمیت تعامل کاربر با استخرهایی که توسط آدرس‌های سوخته (آدرس هایی که معمولاً با 0x0000 آغاز می شوند) مدیریت می‌شوند پی ببرید. نقدینگی این استخرها برای همیشه قفل شده است، به همین دلیل امکان برداشت مستقیم از آن‌ها وجود ندارد.

وضعیت شفافیت و Audit پروژه‌های میم‌کوین را بررسی کنید

در زمینه دارایی‌های دیجیتال، تیم توسعه دهنده این پروژه‌ها باید یک اکوسیستم شفاف و متن باز ارائه دهند.

مهم‌تر از آن کدهای آن پروژه باید توسط گروه‌های معتبری مانند Certik یا Kacken برای بررسی هر نوع آسیب پذیری یا طرح‌های کلاهبرداری بررسی شود.

در این بررسی‌ها که به طور دقیق کدهای توکن برای یافتن Backdoor به منظور ایجاد Exit scam کاربرد دارند تحلیل می‌شوند. نتیجه گزارش‌های Audit توسط این گروه‌های امنیتی با تجربه معمولاً در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند و شما می توانید با یک جستجوی ساده آن‌ها را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: 4 نشانه که یک ارز دیجیتال اسکم (کلاهبردار) است

3. چگونه میم‌کوین‌ها را معامله کنیم؟

زمانی که شما یک پروژه میم‌کوین معتبر پیدا می‌کنید قدم بعدی در نظر گرفتن نحوه معامله این دارایی‌های پرنوسان است.

به خاطر داشته باشید شایعات و ترند‌های شبکه اجتماعی سوخت اصلی حرکت قیمت این پروژه‌ها را تأمین می‌کنند. به همین دلیل، در هنگام سرمایه‌گذاری در این کوین‌ها شما می بایست با نوسان شدید آن نیز مبارزه کنید.

با در نظر گرفتن این نکته، می‌توانید با روش‌های مختلفی در این پروژه‌ها سرمایه گذاری کنید:

تنوع در سرمایه گذاری

تا حد ممکن سعی کنید همه تخم‌های خود را در یک سبد نگذارید.

به عبارت دیگر از سرمایه‌گذاری همه دارایی‌ها در یک میم‌کوین پرهیز کنید، به جای آن از یک استراتژی حساب شده برای سرمایه‌گذاری پیروی کنید.

بخشی از سبد سرمایه گذاری شما باید از یک یا چند میم‌ کوین تشکیل شده باشد، در حالی که بقیه سرمایه می‌تواند بین ارزهای دیجیتال پایدارتر توزیع شود. به طور کلی حداکثر حدود 5 درصد از سبد سرمایه گذاری شما می‌تواند به معامله این کوین‌ها اختصاص پیدا کند.

خرید میم کوین
به طور مثال اگر سرمایه شما حدود 10 هزار دلار باشد، حداکثر مقداری که می‌توانید با اطمینان در یک میم کوین سرمایه گذاری کنید 500 دلار است!

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چه موقع است؟

هودل برای یک عمر

اگر در مورد پایداری و ثبات یک میم‌ کوین مطمئن هستید، می‌توانید برای بلند مدت روی آن حساب باز کنید.

در این حالت، شما بدون توجه به جهش‌های قیمتی در میم‌کوین مورد نظر، به حفظ پوزیشن خود می‌پردازید. میم‌کوین‌هایی موفقی در این زمینه وجود دارند. برای مثال پروژه‌های دوج کوین و شیبا اینو سال‌ها طول کشید تا به چنین ارزشی دست پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه هولدر (Holder) بهتری در بازار ارزهای دیجیتال باشیم؟

سنتیمنت جامعه میم‌کوین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

در مواجه با میم کوین‌ها، فراموش نکنید که مهم‌ترین دلیل موفقیت آنها شهرت آن‌هاست.

از این رو توصیه می‌شود میزان بازخورد انجمن چنین توکن‌هایی را نسبت به سنتیمنت بازار آن بررسی کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا در پیش‌بینی قیمت میم کوین‌ها به دقت بیشتری دست پیدا کنید. 

برای رسیدن به چنین هدفی، می‌توانید به انجمن Reddit ،Discord و یا Twiiter موجود در وبسایت‌ آن‌ها مراجعه کنید. در این شبکه‌های اجتماعی، اخبار دسته اولی در مورد میزان بازخورد کاربران از پروژه و منشن‌های آن قابل مشاهده است.

البته ابزارهای دیگری نیز برای اندازه‌ گیری سنتیمنت وجود دارند که با پرداخت حق اشتراک آن‌ها می‌توانید از داده‌های ارائه شده استفاده کنید. برخی از این سرویس‌ها عبارت‌اند از Intotheblock و The Tie. سرویس‌های نیمه رایگان دیگری مانند Santiment و LunarCrush برای دریافت اطلاعات پایه‌ای در مورد سنتیمنت ارز‌های دیجیتال وجود دارند.

بیشتر بخوانید: تحلیل درون زنجیره‌ای چیست؟ + پلتفرم‌های ارائه دهنده تحلیل Onchain

دچار FOMO نشوید

 در هنگام سرمایه گذاری یا معامله در میم کوین‌ها، لازم است از اتخاذ هر گونه تصمیمات غیر منطقی براساس ترس از دست دادن (FOMO) یا طمع که از احساسات ما نشأت می‌گیرند پرهیز کنید.

تا حد ممکن در مواجه با ارزهای دیجیتال و به خصوص پروژه‌های میم‌کوین منطقی باشید. قبل از سرمایه گذاری در این پروژه‌ها باید از خود سوال کنید آیا قیمت این میم‌کوین در سقف است؟ بهترین نقطه ورود کجاست؟ نقاط خروج کجا هستند؟ این‌ها سوالاتی هستند که باید قبل از انجام هر کاری به آن‌ها پاسخ دهید.

نتیجه گیری

مسلما سرمایه‌گذاری در پروژه‌های میم‌کوین خالی از ریسک نیست.

ما امروزه شاهد پروژه‌های میم‌کوین موفقی در بازار ارز‌های دیجیتال هستیم. چیزی که از آن آگاه نیستیم وجود هزاران پروژه میم کوین شکست خورده یا در حال شکست در انتهای لیست ارزهای دیجیتال است.

بنابراین قبل از پیروی از ادعاهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص سلبریتی‌ها، لازم است تا به تحقیق و بررسی میم کوین معرفی شده بپردازید. 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

میم‌کوین (Memecoin)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx