بررسی جامع شبکه بلاک‌چینی کوساما (Kusama) و توکن بومی آن (KSM)

شبکه کوساما

شبکه بلاک‌چینی کوساما (Kusama)، یک شبکه چند زنجیره‌ای و مقیاس‌پذیر است که به دلیل نوآوری‌ها و ابتکارات بسیاری که دارد، توسعه‌دهندگان زیادی جذب این شبکه بلاک‌چینی می‌شوند.

توسعه‌دهندگان بلاک‌چینی با کمک شبکه کوساما می‌توانند پلتفرم‌های مقیاس‌پذیر با قابلیت تعامل‌پذیری با دیگر شبکه‌ها را طراحی کنند.

این شبکه براساس Substrate ایجاد شده و کدهای آن نیز بر مبنای شبکه پولکادات (Polkadot) است.

عناوین مطلب:

در واقع می‌توان گفت که شبکه kusama شکلی از پولکادات است و برای انجام آزمایش‌های مربوط به پلتفرم‌هایی که قصد استفاده از تکنولوژی شبکه پولکادات را دارند، ساخته شده است.

در این مقاله می‌خواهیم درباره شبکه کوساما، خدمات، نقشه راه و توکن بومی آن صحبت کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به پروژه‌های بلاک‌چینی جدید با قابلیت‌های زیاد هستید، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

شبکه کوساما (Kusama) چیست؟

شبکه کوساما را اصطلاحا شبکه قناری پولکادات می‌نامند!

شاید جالب باشد که بدانید در اینجا نام قناری، از ایده قناری‌هایی که در معادن ذغال سنگ برای هشدار به معدن‌چیان وجود داشتند، گرفته شده است.

موضوع به این صورت است که قناری‌ها در معادن ذعال سنگ، با شناسایی مونوکسید کربن و گازهای سمی دیگر که می‌توانستند به معدن‌چیان آسیب برسانند، به آن‌ها هشدار داده و معدن‌چیان را از خطر مرگ نجات می‌دادند.

معدن‌چیان برای کار در معدن، قناری‌ها را در قفس با خود به داخل تونل‌ها می‌بردند. هنگامی که گازهای خطرناکی مانند مونوکسید کربن در معدن جمع می‌شد، این گازها اول از همه قناری‌ را می‌کشت که این کار به صورت یک هشدار برای خروج فوری معدن‌چیان از تونل‌ها بود.

همانطور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم، شبکه کوساما یک شبکه مقیاس‌پذیر است که با استفاده از Substrate ایجاد شده است. در واقع Substrate یک کیت توسعه نرم‌افزاری در شبکه پولکادات است که پولکادات و تمام شبکه‌های بلاک‌چینی روی آن، توسط این کیت نرم‌افزاری ساخته شده‌اند.

این پلتفرم با توجه به اینکه از پایه کد پولکادات و کیت Substrate بهره می‌گیرد، بستری را برای توسعه‌دهنده‌هایی که علاقه‌مند به نوآوری در شبکه کوساما و ارتقای شبکه پولکادات هستند، فراهم می‌کند.

در سال 2019، گاوین وود که از بنیان‌گذاران اتریوم و شبکه پولکادات است، شبکه بلاک‌چینی کوساما را نیز راه‌اندازی کرد. گاوین وود قبلا به عنوان مدیر ارشد اتریوم فعالیت داشته است.

شبکه کوساما باعث شده تا توسعه‌دهندگان با کمک پویایی و انعطاف‌پذیری این شبکه، بلاک‌چین‌های اختصاصی خود را طراحی کنند؛ علاوه بر این، در شبکه Kusama فرآیند ارتقا و مدیریت خیلی سریع اتفاق می‌افتد؛ چراکه توسعه‌دهنده بلاک‌چینی در این شبکه، پلتفرم‌های خود را با مقیاس‌پذیری و امنیت بالا تولید کرده و در بازار جهت استفاده کاربران عرضه می‌کند.

بیشتر بخوانید: بلاک‌چین چگونه توسعه پیدا می‌کند؟ 8 گام برای توسعه بلاک‌چین

از طرفی، شبکه کوساما یک محیط حرفه‌ای و ایده‌آلی را برای استارت‌آپ‌ها فراهم آورده است؛ به این صورت که استارت‌آپ‌ها می‌توانند همانند مکانیزمی که در شبکه پولکادات وجود دارد، ساختارهای پاراچین (Parachain) را در شبکه بلاک‌چینی کوساما نیز ایجاد کنند.

شبکه کوساما همانند سایر شبکه‌های بلاک‌چینی نسل جدید، توسط جامعه‌ای از کاربران خود هدایت می‌شود که در آن هرگونه نظر یا پیشنهاد به رای گذاشته خواهد شد. دموکراسی در این شبکه، با کمک تعامل افراد با یکدیگر نمود واقعی پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است که جامعه کوساما، از حمایت شبکه پولکادات نیز بهره‌مند است که این امر موجب رشد و پیشرفت آن می‌شود.

اهداف شبکه کوساما چیست؟

اعضای تیم توسعه‌دهنده و سازنده شبکه کوساما، همان اعضای تیم سازنده شبکه پولکادات هستند.

این شبکه، از کدها و زبان برنامه‌نویسی مشابه شبکه پولکادات استفاده می‌کند. همه تغییرات و به‌روز‌رسانی‌های لازم قبل از آنکه در شبکه پولکادات انجام شوند، در شبکه کوساما پیاده‌سازی می‌شوند.

در واقع این شبکه، به توسعه‌دهندگانی که قصد استفاده از بلاک‌چین پولکادات را دارند اجازه می‌دهد تا تمامی عملیات اجرایی خود را روی شبکه کوساما اجرا کنند تا از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شوند.

توسعه‌دهندگان بعد از راه‌اندازی و اطمینان از عملکرد برنامه‌های خود در شبکه کوساما، می‌توانند با شرکت در مزایده پاراچین‌های شبکه پولکادات، در صورتی که در این مزایده‌ها برنده شدند، برنامه‌های خود را به شبکه پولکادات انتقال دهند.

توسعه‌دهندگان با استفاده از شبکه Kusama می‌توانند پلتفرم‌های خود را ارتقا و جامعه کاربری خود را گسترش دهند؛ بعد از اطمینان از عملکرد برنامه‌های خود، آن‌ها را به شبکه پولکادات منتقل کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها برای توسعه بلاک‌چین

نحوه عملکرد شبکه کوساما چگونه است؟

شبکه کوساما، همچون سایر شبکه‌های بلاک‌چینی، از ساختار مخصوص به خود بهره می‌گیرد.

شبکه کوساما و شبکه پولکادات، از لحاظ ساختاری شباهت بسیار زیادی به هم دارند. از این رو، کوساما نیز در ساختار خود از زنجیره‌هایی مانند پاراچین (Parachain)، ریلی چین (Relay Chain) و دیگر ساختارهایی که در شبکه پولکادات از آن‌ها استفاده شده، بهره می‌گیرد.

در ادامه، هریک از این ساختارها که در شبکه کوساما وجود دارند را شرح می‌دهیم تا بیشتر با چگونگی عملکرد این شبکه آشنا شوید:

1. ریلی چین (Relay Chain)

ریلی چین، یک بخش مهم و اصلی در شبکه کوساما است؛ تمام شبکه‌هایی که روی شبکه کوساما ساخته شده‌اند، به ریلی چین متصل می‌شوند و با اشتراک‌گذاری بلاک‌های خود، از امنیت شبکه کوساما نیز بهره می‌گیرند.

همچنین، شبکه‌های ساخته شده بر روی بستر بلاک‌چینی کوساما، می‌توانند از طریق ریلی چین با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

2. ولیدیتورها (Validator)

ولیدیتورها همان نودهای اعتبارسنج هستند که مسئولیت حفظ امنیت ریلی چین در شبکه کوساما را برعهده دارند.

دارندگان توکن بومی این شبکه (KSM)، می‌توانند با استیک توکن‌های خود، به یکی از ولیدیتورهای شبکه کوساما تبدیل شوند. در واقع ولیدیتورها در شبکه کوساما، بلاک‌های پیشنهادی پاراچین‌ها را دریافت می‌کنند و با اعتبار‌سنجی صحت انجام آن‌ها، این بلاک‌ها را در شبکه کوساما به ثبت می‌رسانند.

این ولیدیتورها، در صورتی که عملکرد صحیحی در شبکه کوساما داشته باشند، پاداشی در قالب کارمزد تراکنش‌ها و پاداش ساخت بلاک جدید از شبکه کوساما، دریافت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: نحوه استیک پولکادات (Polkadot) چگونه است؟

3. پاراچین (Parachain) 

پاراچین‌ها، بلاک‌چین‌های مستقلی هستند که در شبکه کوساما راه‌اندازی شده‌اند (در شبکه پولکادات نیز، پاراچین‌ها وجود دارند).

پاراچین‌ها با اهداف مختلف و به منظور انجام کار خاصی ساخته شده‌اند که همه آن‌ها به وسیله ریلی چین، به شبکه کوساما متصل می‌شوند. نحوه کار به این صورت است که تراکنش‌ها در پاراچین‌ها و در بازه‌های زمانی مشخصی به ریلی چین ارسال شده و پس از تایید صحت آن‌ها، در شبکه Kusama ثبت می‌شوند.

4. نودهای جمع‌کننده (Collator)

نودهایی در شبکه کوساما تحت عنوان “نودهای جمع‌کننده” وجود دارند که مسئولیت جمع‌آوری اطلاعات و انجام تراکنش‌ها در پاراچین‌ها را برعهده دارند.

در واقع نودهای جمع‌کننده، تراکنش‌ها را در یک بلاک جمع‌آوری می‌کنند و به ولیدیتور مربوط به پاراچین خود ارسال می‌کنند.

بیشتر بخوانید: فول نود (Full Node) چیست و چه مزایایی دارد؟

مکانیزم شبکه کوساما
تصویری از نحوه عملکرد و مکانیسم شبکه کوساما

مکانیسم اجماع در شبکه کوساما چگونه است؟

در ابتدا، الگوریتم اجماع در شبکه کوساما به گونه‌ای بود که مدیریت ولیدیتورها، به طور مستقیم برعهده بنیاد اینترنت نسل سوم (Web3 Foundation) بود.

بیشتر بخوانید: Web3 چیست؟ + معرفی بهترین مرورگرهای وب 3

این بنیاد که توسط گاوین وود راه‌اندازی شده، وظیفه ساخت و نظارت ‌بر فناروری‌ها و برنامه‌های کاربردی مربوط به حوزه نرم‌افزارهای اینترنت غیرمتمرکز را به منظور تمرکززدایی و ثبات اکوسیستم Web3، برعهده دارد.

بعد از مدتی، یک نوع مدیریت ابتدایی به کوساما داده شد و یک شبکه غیرمتمرکز مبتنی بر الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) ایجاد شد. کم‌کم، این مکانیسم اجماع بیشتر توسعه یافت و گواه اثبات سهام کاندید شده (NPoS) شکل گرفت.

طرز کار این مکانیسم به این صورت است که، دارندگان توکن بومی شبکه کوساما، می‌توانند 16 ولیدیتور مختلف را کاندید کنند. هر یک از این ولیدیتورها مقداری توکن بومی را به عنوان پاداش دریافت می‌کند؛ البته باید بگوییم که مقدار این پاداش، به رتبه آن‌ها بستگی ندارد.

در آخر، پاداش‌های شبکه متناسب با مقدار توکن‌های استیک شده توسط ولیدیتورها، بین آن‌ها توزیع می‌گردد.

فرآیند حاکمیتی در شبکه کوساما به چه شکل است؟ 

در این شبکه، لازم است تا درباره چگونگی حاکمیت در آن صحبت کنیم؛ چراکه نحوه حاکمیت در شبکه کوساما از 3 بخش مختلف تشکیل شده است. در ادامه به شرح هریک از این 3 بخش می‌پردازیم:

1. شورای تصمیم‌گیری

شورای تصمیم‌گیری که در شبکه کوساما وجود دارد، به وسیله دارندگان توکن بومی این شبکه انتخاب می‌شوند. اعضای این شورا، موظفند که برای انجام کارها پروپوزال پیشنهاد دهند و پروپوزال‌هایی که توسط اعضا ارائه می‌شود را جهت اعمال در شبکه، تایید کنند.

این شورا در ابتدا با 7 عضو شروع به کار کرد که به نظر می‌رسد با افزایش جامعه کاربری این شبکه، تعداد اعضای آن نیز افزایش یابد. 

2. اتاق رفراندوم

همانطور که اشاره کردیم، هرکسی که توکن مخصوص این شبکه را خریداری کند، امکان نظر دادن جهت اعمال تغییرات و تصمیم‌گیری‌ها در شبکه کوساما را در “اتاق رفراندوم” خواهد داشت.

کاربران این شبکه می‌توانند پیشنهادات خود را در قالب پروپوزال جهت اعمال تغییرات در شبکه اعلام کنند و برای پروپوزال سایر کاربران نیز تصمیم‌گیری کرده و آن‌ها را تایید یا رد کنند.

3. کمیته فنی

کمیته فنی در شبکه کوساما نیز اعضایی دارد که با رای اعضای حاضر در شورا، انتخاب می‌شوند. کمیته فنی، از تیم‌هایی تشکیل شده که فعالانه در حال توسعه این شبکه هستند. این گروه اختیار این را دارد که در مواقع اضطراری پیشنهادات ویژه‌ای را ارائه دهد.

اصل ماجرا در اجرای فرآیند حاکمیتی، زمانی است که یک پیشنهاد عمومی یا اضطراری از طرف کمیته فنی ارسال می‌شود و باعث تغییر در پروتکل شبکه می‌گردد. نکته قابل توجه در مدیریت شبکه کوساما این است که رفراندوم در این شبکه پابرجاست.

پروپوزال‌هایی که طرفداران زیادی داشته باشند و افراد زیادی از آن حمایت کنند، به رفراندوم گذاشته می‌شوند. هر دوره راه‌اندازی در این شبکه معادل 28 روز است و پیشنهاد‌هایی که در این دوره بیشترین طرفدار را داشته باشند، وارد مرحله رفراندوم و رای‌گیری خواهند شد.

زمانی که رفراندوم انجام می‌شود، تمام دارندگان توکن KSM می‌توانند در آن شرکت کرده و به پیشنهاد مذکور رای مثبت یا منفی دهند. بعد از گذشت 30 روز، نتیجه نهایی تصویب خواهد شد. 

در اینجا، شورای تصمیم‌گیری نقش مهمی دارد و در صورتی پیشنهاد این شورا به رفراندوم گذاشته می‌شود که توسط اکثریت اعضا تایید شود. اگر پیشنهادی توسط اکثریت اعضای شورا تایید نشود، آن پیشنهاد هرگز به اتاق رفراندوم راه پیدا نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اسنپ شات (Snapshot)؛ پلتفرم رای‌گیری غیرمتمرکز + آموزش رای‌دهی

خزانه در شبکه کوساما چیست و چه کاربردی دارد؟

در شبکه Kusama، توکن‌هایی که به وسیله کارمزد تراکنش‌ها، مجازات نودهای درون شبکه و موارد دیگر به دست می‌آیند، در جایی به نام “خزانه شبکه کوساما” جمع‌آوری خواهند شد.

این توکن‌های جمع‌آوری شده، توسط اعضای شورای شبکه کوساما مدیریت می‌شوند و به منظور توسعه شبکه، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هر دوره، این توکن‌ها خرج می‌شوند و به همین دلیل است که مکانیسم‌هایی برای ایجاد انگیزه و خرج کردن همه توکن‌ها در این شبکه ایجاد شده است. اگر این توکن‌ها در طول دوره مورد نظر خرج نشوند و در اختیار امور مربوط به رشد و توسعه شبکه قرار نگیرند، سوزانده (Burn) خواهند شد.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

در شبکه کوساما، دو روش برای خرج کردن توکن‌های موجود در خزانه وجود دارد؛ روش پاداش‌دهی و پیشنهادهای خرج کردن توکن. هر کسی این امکان را دارد که پاداش را پیشنهاد دهد و این فرآیند توسط شورا پشتیبانی شود.

معمولا برای انجام کار‌های خلاقانه، بازاریابی، ترجمه و تولید محتوا به افراد پاداش داده می‌شود و ارزش نهایی آن نیز براساس میانگین پاداش‌های داده شده توسط تمامی افراد جامعه کوساما تعیین می‌شود.

روش دیگری که برای خرج کردن توکن‌های موجود در این خزانه وجود دارد، ارائه پیشنهاد برای خرج کردن این توکن‌ها است. این پیشنهاد‌ات باید جذاب و انجام آن‌ها در راستای رشد و توسعه شبکه کوساما باشند.

پیشنهادات ارائه شده توسط اعضای شورای کوساما مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورتی که واجد شرایط باشند، تصویب می‌شوند؛ سپس مبلغی از صندوق خزانه جهت اجرای این پیشنهادات اختصاص می‌یابد.

لازم به ذکر است که اعضای شبکه کوساما، می‌توانند پیشنهادات خود را با پرداخت 5 درصد از مبلغ درخواستی و یا با واریز 20 توکن KSM، جهت اطمینان از اسپم نبودن پیشنهادات خود، ارائه دهند.

پیشنهادات ارائه شده، در زمینه‌هایی همچون امنیت، توسعه زیرساخت، فعالیت‌های بازاریابی و غیره است. در این میان موقعیت‌های خوبی وجود دارد و تا زمانی که پیشنهاد داده شده ایده‌ای بکر و خلاقانه باشد و مشکلی اساسی را حل کند، تایید شده و از خزانه شبکه کوساما بودجه‌ای مشخص به آن تعلق خواهد گرفت.

شبکه کوساما، چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

شبکه کوساما، خدمات متنوعی را به کاربران و توسعه‌دهندگان خود ارائه می‌دهد. جهت ارائه توضیحات شفاف‌تر، سرویس‌هایی که در این شبکه به کاربران و توسعه‌دهندگان ارائه شده را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم:

خدمات ارائه شده برای توسعه‌دهندگان

نقش اصلی و مهم در این شبکه، نقش توسعه‌دهندگان و سازندگان بلاک‌چین‌های مختلف بر روی شبکه کوساما است.

خدمات ارائه شده در کوساما برای توسعه‌دهندگان به این منظور است که این افراد با استفاده از شبکه کوساما که مکانی برای آزمایش ایده‌های جدید است، اقدام به ساخت پاراچین، اکسپلورر و خدمات دیگری در این شبکه کنند.

همانطور که قبل‌تر هم بیان کردیم، برنامه‌ها و شبکه‌های مختلف بایستی یک پاراچین در شبکه کوساما ایجاد کنند تا از مزایای این شبکه مانند امنیت، ارتباط با سایر بلاک‌چین‌ها، مقیاس‌پذیری بالا، کارمزد پایین معاملات و به‌روز‌رسانی بدون نیاز به فورک بهره‌مند شوند؛ اما سوال اینجاست که برای به‌دست آوردن یک پاراچین، توسعه‌دهندگان باید چه کاری انجام دهند؟

توسعه‌دهندگانی که تمایل به ساخت شبکه‌ها و پلتفرم‌های خود بر روی شبکه کوساما را دارند، باید در رقابتی به نام “حراج اسلات پاراچین” (Parachain Slot Auction) شرکت کرده و برنده یک اسلات شوند. در واقع؛ هر اسلات پاراچین، یک جای خالی در شبکه کوساما برای ساخت یک شبکه است و توسعه‌دهندگان برای کسب این جایگاه باید با یکدیگر به رقابت بپردازند.

توجه داشته باشید که پاراچین اسلات‌ها در شبکه کوساما محدود است و حداکثر 100 اسلات در این شبکه وجود دارد. از این رو، رقابت برای تصاحب یکی از این اسلات‌ها بین پروژه‌های مختلف بسیار دشوار است.

توسعه‌دهندگان می‌توانند با دو روش، یکی از این اسلات‌ها را به دست آورند:

  1. روش اول به این صورت است که توسعه‌دهندگان با تامین سرمایه از سرمایه‌گذاران مختلف و یا اعضای پروژه و با قفل کردن توکن‌های KSM، در Parachain Slot Auction شرکت کنند.
  2. در روش دوم؛ توسعه‌دهندگان می‌توانند پروژه‌های خود را به کاربران معرفی کنند و سپس توکن‌های KSM را به صورت وام جمعی (Crowd Loan) از کاربران جمع‌‌آوری کرده و در حراجی اسلات پاراچین‌ها شرکت کنند. در مقابل کاربران نیز در ازای شرکت در وام جمعی و در صورت برنده شدن پروژه برای دریافت یک اسلات در شبکه کوساما، توکن‌های بومی آن پروژه را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد.

توکن‌های KSM که برای حراج جمع‌آوری شده، در یک قرارداد هوشمند و تا پایان اجاره اسلات، قفل می‌شوند؛ و در نهایت بعد از پایان مهلت اجاره، به دارندگان آن‌ها بازگردانده می‌شوند.

مدت زمان اجاره هر اسلات در شبکه کوساما بین 6 ماه تا 2 سال است و هر پروژه می‌تواند بسته به نیاز خود، قبل از شرکت در حراج اسلات‌ها، این مدت زمان را تعیین کند. در آخر، این رقابت بین پروژه‌های مختلف برگزار می‌شود و هر اسلات به پروژه‌ای تعلق می‌یابد که بیشترین تعداد توکن KSM را قفل کرده باشد.

علاوه براین، توسعه‌دهندگان مختلف می‌توانند با استفاده از کیت توسعه نرم‌افزاری شبکه پولکادات و کوساما (Substrate)، بلاک‌چین‌های خود را که هر کدام قابلیت‌ها و خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند، ایجاد کنند.

توسعه‌دهندگان برای ایجاد بلاک‌چین در شبکه کوساما، با توجه به نوع برنامه‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهند، باید مراحل زیر را طی کنند: 

  • ساخت یک پاراچین با استفاده از Substrate
  • انجام تست جهت اطمینان از صحت عملکرد برنامه ایجاد شده
  • تعیین یک استراتژی اجاره یک اسلات در شبکه کوساما
  • شرکت در مزایده اجاره اسلات‌ها و ارائه توضیحات لازم به کاربران (به مدت یک هفته)
  • در صورت برنده شدن اسلات، استقرار برنامه ساخته شده
  • در نهایت؛ تمدید اجاره اسلات با پایان یافتن مدت قرارداد اجاره

بیشتر بخوانید: فناوری میان زنجیره‌ای (Cross Chain) چیست؟ + معرفی پلتفرم‌های مهم

خدمات ارائه شده برای کاربران 

در شبکه کوساما، کاربران به چند طریق امکان استفاده از خدمات را خواهند داشت:

  • استفاده از پروژه‌های مختلفی که بر بستر این شبکه اجرا می‌شوند و هر کدام از آن‌ها خدماتی را ارائه می‌دهند. مانند پروژه‌های Moonriver، Integritee Network و غیره.
  • شرکت در Crowd Loan و مشارکت در پروژه‌هایی که می‌خواهند در شبکه کوساما فعالیت کنند.
  • تبدیل شدن به ولیدیتور در شبکه کوساما و یا شبکه‌هایی که بر روی شبکه کوساما راه‌اندازی شده‌اند.
پروژه‌های همکار با شبکه کوساما
برخی از پروژه‌هایی که بر روی شبکه کوساما مستقر هستند.
 

نقشه راه شبکه کوساما به چه شکل است؟  

  • آگوست سال 2019: انتشار نسخه اولیه‌ای از کوساما بر پایه پولکادات و ایجاد محیطی برای آزمایش‌های پولکادات.
  • سپتامبر سال 2019: انجام ارتقاهای جدید در شبکه کوساما و عیب‌یابی در این شبکه.
  • اکتبر سال 2019: در این مرحله، تبدیل الگوریتم گواه اثبات سهام به الگوریتم گواه اثبات سهام کاندید انجام شد. همچنین واحدی برای انتخابات شورای شبکه و انتخاب اعضای شورا نیز تشکیل شد.
  • نوامبر سال 2020: به‌روزرسانی سیستم مدیریتی شبکه کوساما و ایجاد یک سیستم مدیریتی غیر‌متمرکز در آن.
  • ژانویه سال 2020: ارتقاهایی که در این ماه برای بهبود شبکه کوساما صورت گرفته بود، با شکست مواجه شد. البته با کمک شبکه پولکادات، خیلی سریع همه چیز به روال عادی خود بازگشت.

بیشتر بخوانید: رودمپ ارز دیجیتال (Roadmap) چیست؟

شبکه کوساما، با کدام پروژه‌ها همکاری کرده است؟ 

دو شرکت Parity Technologies و Web3 Foundation که مستقیما زیر نظر گاوین وود هستند، از توسعه‌دهندگان اصلی شبکه کوساما نیز محسوب می‌شوند.

علاوه براین، شبکه کوساما با پروژه‌ها و سرمایه‌گذاران بسیاری فعالیت داشته که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • 1Confirmation: یک صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر است که کار آن، تامین مالی پروژه‌هایی است که در راستای توسعه و تمرکززدایی وب فعالیت دارند.
  • NGC Ventures: این شرکت در سال 2017 در سنگاپور تاسیس شد که از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین سرمایه‌گذاران در حوزه ارزهای دیجیتال، به شمار می‌رود. این شرکت در پروژه‌های بلاک‌چینی بسیاری سرمایه‌گذاری کرده است.
  • Placeholder: این شرکت نیز یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر است که در شبکه‌های بلاک‌چینی غیرمتمرکز و مستعد رشد، سرمایه‌گذاری می‌کند. 

بنیان‌گذاران و اعضای تیم شبکه کوساما 

همانطور که گفتیم؛ اعضای تیم شبکه کوساما، همان اعضای تیم شبکه پولکادات هستند که با حمایت‌های Web3 Foundation توسعه یافته است.

در سال 2019، گاوین وود، شبکه کوساما را ایجاد و راه‌اندازی کرد و در آن زمان، هدف اصلی این پروژه را، ایجاد محیطی جهت انجام آزمایش‌های پولکادات بیان کرد.

گاوین وود
گاوین وود؛ بنیان‌گذار شبکه کوساما

لازم به ذکر است که در حال حاضر، شبکه Kusama بیشتر از یک شبکه آزمایشی است و کاربردها و قابلیت‌های متعددی را برای توسعه‌دهندگان و کاربران خود فراهم کرده است.

توکن بومی شبکه کوساما (KSM) چیست؟ 

توکن KSM، توکن بومی شبکه کوساما است. افرادی که در عرضه اولیه (ICO) شبکه پولکادات، توکن DOT را در اختیار داشتند، می‌توانند به همان مقدار توکن KSM را از شبکه کوساما مطالبه کنند.

در ادامه، اشاره‌ای به کاربردهای توکن KSM خواهیم داشت: 

  1. پرداخت کارمزد تراکنش‌ها
  2. انتخاب ولیدیتورها
  3. اعتبارسنجی در شبکه کوساما
  4. مشارکت در فرآیندهای حاکمیتی و توسعه و بهبود شبکه کوساما
  5. شرکت در اسلات پاراچین‌ها   

در ابتدا، توکن KSM به صورت ایردراپ بین سرمایه‌گذاران توکن DOT و با نسبت 1 به 1 توزیع شد.

حداکثر تعداد توکن‌های KSM ثابت نیست و نرخ تورم آن برای هر سال، 10 درصد محاسبه شده است. همچنین اگر بیش از 50 درصد از توکن‌های KSM، استیک شوند، تمام توکن‌های جدیدی که در این شبکه تولید می‌شوند به ولیدیتورهای این شبکه تعلق می‌گیرند؛ اما اگر این میزان کمتر از 50 درصد باشد، بخشی از توکن‌های جدید به خزانه شبکه کوساما منتقل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: چگونه استیکینگ کنیم؟ راهنمای استیک ارزهای دیجیتال

توکن KSM را از کجا بخریم و در کجا ذخیره کنیم؟

شما می‌توانید کوین KSM را از صرافی‌های متمرکزی مانند بایننس، کوینکس، کوکوین، بیترکس، بیت‌فینکس، کراکن، Mandala Exchange، LBank MEXC و Gate.io خریداری کنید. 

کیف پول برای ذخیره توکن KSM
کیف پول‌های مناسب جهت ذخیره توکن KSM

همچنین برای نگهداری کوین KSM، می‌توانید از کیف پول‌های نرم‌افزاری تراست ولت، im Token ،Math Wallet و کیف پول رسمی شبکه پولکادات به نام polkadot.js که می‌توان به صورت افزونه آن را به مرورگر کروم اضافه کرد، استفاده کنید.

همچنین این کوین، در کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور نیز قابل نگهداری است.

سخن پایانی

شبکه کوساما، با توجه به اینکه بستری برای رشد و توسعه ایده‌های جدید است، می‌تواند آینده درخشانی داشته باشد و افراد با کمک امکانات و ویژگی‌های این شبکه، می‌توانند برنامه‌ها و شبکه‌های غیرمتمرکز خود را با چشم‌اندازی بهتر بر روی شبکه کوساما توسعه دهند.

در این مقاله، درباره شبکه کوساما، نحوه عملکرد، خدمات و توکن بومی آن صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه استفاده از این شبکه و توکن KSM را دارید، تجربه خود را با ما درمیان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx