پاراچین (Parachain) چیست و چگونه کار می‌کند؟

پاراچین

پاراچین، یک بلاک‌چین لایه 1 است که برروی اکوسیستم Polkadot به صورت موازی اجرا می‌شود (البته فقط به دات محدود نمی‌شود و شبکه‌های Kusama نیز این قابلیت را دارند).

هر کدام از بلاک‌چین‌های پاراچین از نظر عملکردی و هدف منحصر به‌فرد هستند و اکوسیستم، سیستم حاکمیتی و قوانین خود را دارند. 

از نظر فنی، این زنجیره‌‌ها با اتصال به زنجیره بازپخش مرکزی (Central Relay chain)، از امنیت و مزایای آن بهره می‌برند.

عناوین مطلب:

در این روش، Parachain از ایمنی، مقیاس‌پذیری، همکاری بین زنجیره‌ای و حاکمیت زنجیره اصلی که در اینجا پولکا دات است استفاده می‌کنند. سازگاری بین زنجیره‌ای پولکادات باعث شده تا بتوان هر نوع داده یا دارایی را بین پاراچین‌های آن منتقل کرد. 

این مسئله می‌تواند زمینه جدیدی برای میزبانی و کاربری‌های جدید در حوزه دیفای و دنیای کریپتو به دنبال داشته باشد. البته پاراچین‌ها فقط محدود به زنجیره اصلی خود نیستند و می‌توانند با استفاده از بریج‌های بین شبکه‌ای موجود، به بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم و بیت‌کوین نیز متصل شوند.

ویژگی‌های پاراچین

این بلاک‌چین‌های لایه 1 به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند هم با شبکه‌های درونی لایه 0 و هم بلاک‌چین‌های بیرونی ارتباط برقرار کنند، اما آن‌ها این قابلیت را مدیون ویژگی‌های خاصی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تخصص و انعطاف‌پذیری

مدل پاراچین بلاک‌چین Polkadot‌ با این باور طراحی شده است که اینترنت آینده به شکلی خواهد بود که بلاک‌چین‌های مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند.

همان‌طور که نسخه فعلی اینترنت نیاز‌های متفاوت ما را تامین می‌کند، بلاک‌چین‌ها نیز برای ارائه انواع خدمات باید با یکدیگر کار کنند. به عبارت دیگر با توجه به تخصصی بودن هر بلاک‌چین در ارائه برخی خدمات مثل گیمینگ، مدیریت هویت، مالی و … نیاز به همکاری بین‌ آن‌ها اهمیت زیادی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تعامل‌پذیری بلاک‌چین و اهمیت آن برای توسعه Dappها

به همین دلیل، بلاک‌چین پولکادات هیچ محدودیت و شاخص خاصی را به جز قابلیت همکاری بین بلاک‌چین‌های Parachain روی آن‌ها اعمال نکرده است. در این فرآیند، زنجیره‌های Parachain باید به اعتبارسنج‌های بلاک‌چین پولکادات، اعتبار و پیروی از قوانین پروتکل را برای هر بلاک اثبات کنند. 

این انعطاف پذیری بدان معناست که هر Parachain باید طراحی سیستم، توکن و فرآیند حاکمیتی موارد استفاده مخصوص به خود را طراحی و اجرا کند.

پولکادات هیچ محدودیت و قوانین دست و پا گیری برای پاراچین‌ها تعریف نکرده هست همان‌طور که این بلاک‌چین‌ها می‌توانند به صورت شبکه‌های عمومی یا خصوصی عرضه شوند. ممکن است شما حتی این بلاک‌چین‌ها را در قالب شبکه‌های تجاری یا انجمن محور مشاهده کنید. 

در پاراچین‌ها شما حتی می‌توانید اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد و یا از خدمات منحصر به‌فردی که در قالب کالا به کل اکوسیستم پولکادات ارائه می‌دهند بهره ببرید. به طور کلی، مدل‌های مختلفی از پاراچین‌ها وجود دارند که هر کدام عملکرد و خصوصیات خود را در ارائه خدمات نشان می‌دهند.

مقیاس‌پذیری

در مدل پاراچین، پولکادات به ما این امکان را می‌دهد تا مقیاس‌پذیری را به جای بلاک‌چین‌های لایه 2، در لایه 1 داشته باشیم.

این روش به شکل بهتری از ویژگی غیرمتمرکز بودن و بهره‌وری موثر‌تر برای دستیابی به مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند. لایه Parachain به تراکنش‌ها اجازه می‌دهد تا روی یک اکوسیستم موازی از بلاک‌چین‌های لایه 1 پردازش شود.

مقیاس‌پذیری پاراچین
این روش پردازش در مقیاس‌پذیری و سرعت تراکنش‌ها تاثیر زیادی دارد.

همکاری بین زنجیره‌ای

Parachain به بلاک‌چین‌ها امکان ارتباط با سایر شبکه‌ها را با حفظ کنترل کامل و حق حاکمیت لایه‌های 1 میسر می‌کند.

در این روش آن‌ها توانایی معامله آزاد با سایر پاراچین‌ها یا بلاک‌چین‌های بیرونی را خواهند داشت. ترکیب‌پذیری بین زنجیره‌ای پولکادات نه تنها به آن‌ امکان تبادل توکن‌ها را می‌دهد بلکه هر نوع داده‌ای شامل فراخوانی توابع قرارداد‌های هوشمند، اعتبارنامه‌های قابل تایید و اطلاعات خارج از زنجیره مانند اطلاعات قیمت بورسی از اوراکل‌های بلاک‌چینی را دسترس بلاک‌چین‌های لایه 1 دات قرار می‌دهد. 

بیشتر بخوانید: با اوراکل‌های بلاک‌چین، نحوه کارکرد و انواع آن‌ها آشنا شوید

این مسئله در فضای بلاک‌چین فرصت‌ها و قابلیت‌های جدیدی را برای همکاری بین بلاک‌چین‌ها در جهت خلق خدمات جدید امکان پذیر می‌کند. اگر بخواهیم کلی‌تر به پاراچین‌ها نگاه کنیم، آن‌ها به عنوان اقتصاد باز و بازار معامله آزاد دقیقا نقطه مقابل ماکسیمالیست‌های زنجیره‌های ویژه (مثل بیت‌کوین و یا اتریوم) است.

بیشتر بخوانید: ماکسیمالیسم (Maximalism) بیت‌کوین چیست و چرا اهمیت دارد؟

حاکمیت 

Parachain دات نسبت به اتخاذ هر نوع مدل حاکمیتی آزاد هستند. حتی آن‌ها می‌توانند از ماژول‌های از پیش ساخته شده برای پیاده سازی انواع سیستم‌های حاکمیتی بهره ببرند. توانایی دسترسی به مکانیزم‌های پیچیده حاکمیتی درون زنجیره‌ای احتمال هارد فورک زنجیره‌های آن‌ها را که خطر دو دسته شدن انجمن این بلاک‌چین‌ها را در پی دارد را کاهش می‌دهد. 

حاکمیت درون زنجیره‌ای معنای جدیدی در شفافیت مسئولانه برای انجمن‌های پاراچین به همراه خواهد داشت. از این رو، بسیاری از سازمان‌ها و امانتداران مالی قبل از ورود و درگیر شدن با تکنولوژی این بلاک‌چین‌ها، باید در مورد فرآیند تصمیم‌گیری درون آن‌ها به خوبی آگاه شوند. 

اسلات لیزینگ پاراچین

سوال بعدی که ممکن است به ذهن ما خطور کند این است که پاراچین‌ها چگونه به عنوان بلاک‌چین‌های زیر مجموعه پولکادات انتخاب می‌شوند؟ آیا همه پاراچین‌ها امکان همکاری مستقیم با بلاک‌چین لایه 0 Polkadot را دارند؟

قبل از پاسخ به این سوالات باید بدانید که در بلاک‌چین Polkadat در حال حاضر 100 اسلات پاراچین وجود دارد.

البته این محدودیت قابل تغییر است که اعضای سازمان خودگردان غیرمتمرکز پولکادات در مورد آن تصمیم گیری خواهند کرد.

راه‌اندازی پاراچین
پروژه‌هایی که قصد راه اندازی پاراچین روی شبکه پولکادات را دارند ابتدا باید در یک مزایده اسلات پاراچین برنده شوند.

زمانی که مهلت لیزینگ یک پاراچین به اتمام می‌رسد، برای اسلات خالی یک مزایده برگزار می‌شود. در این مزایده، پیشنهادات قیمتی براساس توکن‌های بومی هر بلاک‌چین (برای پولکادات، توکن دات و برای Kusama، توکن KSM) ارائه می‌شوند. تیم‌های توسعه پاراچین‌ها می‌توانند برای لیزینگ یک اسلات روی پولکادات از حداقل 6 ماه تا 2 سال، دوره زمانی مورد نظر خود را انتخاب کنند. 

با مشارکت در یک مزایده اسلات پاراچین، تیم‌ها موافقت می‌کنند که پیشنهادات قیمتی ارائه شده در صورت موفقیت برای دوره لیزینگ انتخابی قفل شود. پس از لیزینگ، دارایی‌های قفل شده باز و قابل استفاده خواهند بود. اما در دوره لیزینگ، دارایی‌های قفل شده در اکانت اصلی نگهداری می‌شوند اما صاحب حساب نمی‌تواند آن‌ها را استیک، منتقل یا مصرف کند. 

تیم‌ها می‌توانند برای تامین بودجه پیشنهادات خود در مزایده، از راه‌های مختلفی اقدام کنند، برجسته‌ترین روش‌های مورد استفاده، تامین مالی توسط خود تیم‌ها و وام جمعی است.

ParaThread چیست؟

وقتی به بررسی موضوع پاراچین‌ها می‌پردازیم، با عبارت Parathread مواجه خواهیم شد. پاراترد، پروژه‌هایی هستند که در مزایده لیزینگ اسلات پولکادات موفق نشده‌اند.

البته این مفهوم فقط برای پروژه‌های شکست خورده در این مزایده به کار نمی‌رود، بلکه پاراچین‌هایی که نیاز به اتصال کمتری به بلاک‌چین لایه 0 دارند نیز به عنوان پاراترد فعالیت خود را ادامه می‌دهند. 

مقایسه Parathread و Parachain

همان‌طور که اشاره شد، پاراترد‌ها همان پاراچین‌هایی هستند که به جای استفاده از اسلات پاراچین پولکادات، به مدل پرداخت در حین استفاده (Pay as you go) روی می‌آورند. این مدل برای پروژه‌هایی که دائما نیاز به اتصال به شبکه اصلی را ندارند به کار می‌رود. 

پاراترد چیست
بلاک‌چین‌های مستقر روی پولکادات می‌توانند با توجه به نیازهای خود و دسترسی اسلات پاراچین به زنجیره رله بلاک‌چین لایه 0، بین حالت پاراچین و پاراترید تغییر حالت دهند. 

کارمزد و هزینه‌های راه‌اندازی یک پاراچین

اگر تا اینجای مقاله در مورد کارکرد این بلاک‌چین‌ها علاقمند‌ شده‌اید باید به هزینه‌های هنگفت راه‌ اندازی آن هم توجه کنید!

پاراچین‌هایی که توسط اسلات به بلاک‌چین پولکادات متصل هستند می‌توانند بدون نیاز به پرداخت کارمزد یا هزینه Gas اضافه‌ای، به هر مقدار قدرت پردازشی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند. 

از آن‌جایی که در طی لیزینگ، همه دارایی‌های پیشنهاد شده در مزایده توسط تیم برای به دست آوردن اسلات قفل می‌شوند می‌توان هزینه راه اندازی پاراچین را این‌گونه توصیف کرد که شما برای راه اندازی پاراچین فقط مقداری توکن DOT/KSM را برای مدت زمان مشخص وثیقه می‌گذارید. 

با این حال، از آن‌جایی که در مزایده، پروژه‌ها باید بالاترین پیشنهاد را ارائه دهند، مبلغ پیشنهادی هنگفت خواهد بود و از آن‌جایی که همه تیم‌ها توانایی چنین سرمایه‌گذاری را ندارند به ناچار از روش Crowdloan استفاده خواهند کرد.

در این روش آن‌ها باید برای کسانی که توکن‌های خود را قرض می‌دهند پاداش‌هایی در نظر بگیرند از این رو، اهدا پاداش در ازای قرض می‌تواند هزینه راه اندازی یک Parachain را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.  

با این حال راه‌اندازی یک پاراچین روی بلاک‌چین Polkadat با اختلاف، هزینه کمتری نسبت به راه اندازی آن به صورت یک بلاک‌چین مستقل دارد. حتی ایجاد یک اکوسیستم بلاک‌چینی روی پلتفرم‌های قرارداد هوشمند فعلی نیز می‌تواند هزینه زیادی در برداشته باشد.

هزینه راه‌اندازی پاراچین
حداقل هزینه راه‌اندازی یک پاراچین روی پولکادات حدود 100,000 دلار برآورد می‌شود که عمده آن باید صرف خرید توکن بومی بلاک‌چین دات و قفل کردن آن در فرآیند لیزینگ شود.

معرفی چند پاراچین

تاکنون پاراچین‌های مختلفی روی شبکه Kusama و پولکادات از طریق مزایده انتخاب شده‌اند.

در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین پاراچین‌های موجود بر روی این دو شبکه می‌پردازیم.

1. Statemine

این پاراچین برای دارایی‌های دیجیتال به کار می‌رود. استیت ماین اولین پاراچین موجود روی شبکه Kusama بود.

اخیرا کنسول Kusama اجازه ارتقا این بلاک‌چین را به استفاده از حالت Permissionless صادر کرده است. پس از انجام این ارتقا، همه کاربران می‌توانند با واریز یک واحد توکن KSM هر نوع کلاس دارایی اعم از توکن‌های مثلی و غیرمثلی (NFT) را روی پاراچین Statemine ایجاد کنند.

2. Karura

یک هاب دیفای با محوریت سواپ، قرض گیری، وام‌ دهی و کسب سود.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

Karura به تازگی توانسته از فاز Crowdloan و آغاز فعالیتش عبور کند و پس از فاز دو، برای اجرای حاکمیت توسط مدل POA برای فرآیند عرضه، اخیرا به سمت فاز سوم برای پیاده سازی سیستم حاکمیتی خود حرکت کرده است.

3. Moonriver

یک پاراچین مانند اتریوم و سازگار با ماشین مجازی اتریوم.

مون ریور نیز از 5 فاز خود توانسته از فاز اول عبور کند. پس از عبور از پیاده سازی سیستم‌های غیرمتمرکز و وثیقه‌گذاران ثانویه، این پاراچین اکنون در فاز دو خود برای پیاده سازی حاکمیت درون زنجیره‌ای به سر می‌برد.

4. ACALA

یک هاب دیفای مستقر روی بلاک‌چین پولکادات که با ماشین مجازی اتریوم سازگار است.

آکالا امکان استقرار قرارداد‌های هوشمند را فراهم می‌کند. پلتفرم ACALA یک سیستم استیک نشات‌ گرفته از نقدینگی DOT را پیشنهاد می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نحوه استیک پولکادات (Polkadot) چگونه است؟

علاوه‌بر آن، این پلتفرم یک استیبل کوین چند وثیقه‌ای با نام aUSD ارائه می‌دهد که می‌توان از آن در صرافی غیرمتمرکز با مدل AMM این بلاک‌چین استفاده نمود.

5. LITENTRY

یک بلاک‌چین چند زنجیره‌ای تجمیع هویت غیرمتمرکز که در آن کاربران می‌توانند هویت خود را مدیریت و در صورت نیاز در لحظه اعتبار دریافت کنند.

توکن بومی این پاراچین LIT نام دارد که مجموع عرضه آن 100 میلیون واحد است. 

6. Efinity

این پلتفرم سعی در حل مشکلات موجود در فضای توکن‌های NFT را دارد.

در افینیتی، یک محیط کاربر پسند برای ایجاد و مدیریت توکن‌های NFT وجود دارد. همه امکانات این پلتفرم فقط برای کاربران معمولی خلاصه نمی‌شود. این بلاک‌چین امکاناتی برای ایجاد قرارداد‌های هوشمند انعطاف پذیر برای توسعه دهندگان فراهم کرده است.

نتیجه گیری

بلاک‌چین Polkadot و Kusama هر دو سعی در ایجاد همکاری در بین بلاک‌چین‌های زیر مجموعه خود دارند.

علی‌رغم این که کاربران عادی نمی‌توانند بلاک‌چین‌های خود را به راحتی روی این پلتفرم‌ها ایجاد کنند اما می‌توانند با مشارکت در حاکمیت پروژه‌های مورد علاقه خود در بستر این شبکه‌ها، در روند پیشرفت آن‌ها سهیم باشند. 

ما همچنان توصیه می‌کنیم قبل از سرمایه‌گذاری روی هر یک از بلاک‌چین‌های لایه 1 این شبکه‌ها، در مورد آن‌ها به خوبی تحقیق کنید چرا که پاراچین‌ها به بلاک‌چین‌های لایه 0 خود وابسته هستند و در صورت بروز هر گونه اختلال در بلاک‌چین لایه 0، پروتکل‌های لایه 1 مستقر بر روی این بلاک‌چین‌ها تاثیر می‌پذیرند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx