ترید مارجین یا مارجین تریدینگ (Margin Trading) چیست؟

blank

فعالان بازار ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری احتمالا با اصطلاح‌ها و روش‌های زیادی برای افزایش سرمایه و سود خود آشنا هستند. یکی از این روش‌ها که در سال‌های اخیر استقبال زیادی از آن شد، مارجین تریدینگ است.

  • اما مارجین تریدینگ یا ترید مارجین در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟
  • مارجین ترید چطور می‌تواند تاثیر مثبتی روی سود و سرمایه شما داشته باشد؟

تاکنون حتما به این نکته رسیده‌اید که معاملات ارزهای دیجیتال علاوه بر سودآوری بالا، دارای ریسک زیادی است.

معاملات به سبک Margin trading زمانی انجام می‌شود که سرمایه‌گذاران برای خرید سهام بیشتر، پول قرض می‌کنند!

عناوین مطلب:

شاید در ظاهر سازوکار این روش معاملاتی ساده به نظر برسد، اما در باطن علاوه بر مخاطرات و ریسک‌هایی که دارد، یکی از پیچیده‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری هم محسوب می‌شود.

این استراتژی از معامله‌گر می‌خواهد تا پول نقد خود را در حساب کارگزاری به‌عنوان وثیقه برای وام واریز کند و وجوه قرض گرفته شده را با بهره مشخصی برگرداند! درست مشابه وام‌های بانکی که با بهره مشخصی دریافت می‌شود، با این تفاوت که ریسک و دردسر آن کمی بیشتر است!

به همین دلیل، اشخاص قبل از اختصاص سرمایه به این کار، باید ابتدا اطلاعات جامعی درباره معامله‌گری در ارزهای دیجیتال به دست آورند.

همان‌طور که سرمایه شخص در ارزهای دیجیتال در مدت کوتاهی می‌تواند دوبرابر شود، این احتمال نیز وجود دارد که درصد بالایی ضرر (مثلا 80 درصد ضرر) محتمل شود و حتی کل سرمایه خود را از دست بدهد.

به طور نمونه در زیر تغییرات قیمت چند ارز در 24 ساعت را می‌توانید ببینید که نوسان بسیار بالای این بازار را نشان می‌دهد.

بیشترین افزایش قیمت:

big gain

بیشترین کاهش قیمت:

big loser

نکته: منبع اطلاعات فوق سایت coinmarketcap است، رشد زیاد یک ارز نمی‌تواند دلیلی بر معتبر بودن یا مناسب بودن آن برای سرمایه‌گذاری باشد!

بنابراین بازار ارزهای دیجیتال نوسانات بالایی دارد و شاید همین موضوع باعث شده نوعی از معاملات که با نام مارجین تریدینگ (Margin Trading) یا معاملات اهرمی شناخته می‌شود، در این بازار مرسوم شود.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

مارجین تریدینگ (Margin Trading) چیست؟

باتوجه‌به تعریف‌ها و مروری که به مفهوم مارجین در بازار سرمایه داشتیم، احتمالا تا اینجا اطلاعات کلی درباره اینکه مارجین تریدینگ چیست دریافت کرده‌اید.

مارجین تریدینگ فعالیتی است که در آن، با اهرم ساختن موجودی فعلی ارز دیجیتال، مبلغی سرمایه اضافه‌تر قرض گرفته می‌شود تا امکان انجام معاملات با سرمایه بالاتر برای شخص فراهم شود.

در اصل، «معامله مارجین» یا «خرید با این روش» به معنای استفاده از پول قرض گرفته شده از یک کارگزار برای خرید اوراق بهادار یا ارز دیجیتال است. با استفاده از این پول قرض گرفته شده، معامله‌گر می‌تواند دارایی خود را حداقل دوبرابر کند و به جای یک سهم، دو سهم بخرد.

برای انجام این کار، به‌جای یک حساب معمولی در صرافی، باید یک حساب مارجین داشته باشید. حساب مارجین یک حساب کارگزاری است که در آن کارگزار به سرمایه‌گذار وام می‌دهد.

این وام باعث می‌شود تا فرد سرمایه‌گذار یا معامله‌گر، نقدینگی بیشتری برای خرید سهم یا ارز داشته باشد و باتوجه‌به آن نقدینگی، بتواند اوراق بهادار بیشتری را نسبت به آنچه که در غیر این صورت می‌توانست با موجودی موجود در حساب خود بخرد، تهیه کند. استفاده از مارجین برای خرید اوراق بهادار عملاً مانند استفاده از پول نقد جاری یا اوراق بهادار موجود در حساب خود، به‌عنوان وثیقه برای وام است.

وام دارای وثیقه با نرخ بهره دوره‌ای است که باید پرداخت شود. سرمایه‌گذار از پول قرض گرفته شده یا اهرم استفاده می‌کند. در نتیجه چنین اقدامی، ضرر و زیان سرمایه‌گذاری هم افزایش پیدا می‌کند. مارجین تریدینگ گاهی اوقات می‌تواند سود و بازدهی بسیار بالایی داشته باشد. حتی ممکن زمانی که بازار با ریزش و ارزش سقوط مواجه خواهد شد، ضرر چندبرابری را برای سرمایه‌گذار به ارمغان می‌آورد.  

به همین دلیل به مارجین تریدینگ، معاملات اهرمی نیز می‌گویند. این روش، یک روش قدیمی است که در بازارهای مالی سنتی نیز استفاده شده و می‌شود.

این مفهوم در ابتدا در بازارهای مالی ایالات متحده آمریکا ایجاد شد و اکنون در چندین بورس در سطح دنیا پیاده‌سازی شده است.

پس در تعریف مارجین تریدینگ چیست می‌توان گفت که یک روش معامله است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد از اهرم چندبرابر کردن دارایی خود استفاده کنند تا قدرت خرید را افزایش دهند.

درنتیجه، سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تری نسبت به منابع خود انجام خواهند داد. اما زیان این نوع سرمایه‌گذاری هم درست به‌اندازه سود آن، به‌صورت چندبرابری تمام خواهد شد!

هنگامی که یک حساب کارگزاری جدید باز می کنید، ممکن است این فرصت به شما پیشنهاد شود که یک حساب مارجین انتخاب کنید. وقتی از کارگزار خود وام می‌گیرید تا با مارجین خرید کنید، بازگشت وام یا بهره آن با سرمایه‌گذاری‌هایی که خریداری می‌کنید تضمین می‌شود.

اصطلاح مارجین تریدینگ در بازار ارز دیجیتال چیست؟

مارجین (margin) در امور مالی و بازار ارز دیجیتال، وثیقه‌ای است که سرمایه‌گذار باید نزد صرافی خود سپرده‌گذاری کند تا ریسک اعتباری که دارنده برای کارگزار یا صرافی ایجاد می‌کند را پوشش دهد.

اگر سرمایه‌گذار برای خرید ارز دیجیتال و کسب سود بیشتر، وجه نقد از صرافی قرض بگیرد، می‌تواند سرمایه بیشتری ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: آموزش مارجین تریدینگ در پلتفرم بایننس (تصویری)

مارجین سود چیست
معامله با روش مارجین تریدینگ بهترین راهی است که کمک می‌کند سود و سرمایه چندین برابری به دست آورید.

قوانین مارجین ترید چیست؟

 مقررات سرمایه‌گذاران را به وام گرفتن تا 50 درصد از قیمت خرید سرمایه‌گذاری محدود می‌کند. کارگزاری‌ها ممکن است محدودیت‌های دیگری در مورد میزان وام گرفتن شما برای معاملات مارجین داشته باشند.

قوانین زیادی برای مارجین تریدینگ در بورس‌های دنیا وجود دارد ولی در بازار ارزهای دیجیتال، قوانین به نسبت ساده‌تری برای اینگونه معاملات تعریف شده است. بااین‌حال، اصل و اساس مارجین تریدینگ، چه در بازارهای سنتی سهام و اوراق بهادار و چه در بازار ارزهای دیجیتال، یکسان است.

ترید با مارجین یکی از روش‌هایی است که پیش‌ازاین توسط فدرال رزرو، سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) آمریکا تنظیم شد و همچنان روی این روش نظارت دارند.

باوجوداینکه کارگزاران ممکن است قوانین خاص خود را برای انجام تجارت مارجین داشته باشند، به‌طورکلی مقرراتی برای این روش معامله در نظر گرفته شده که در تمام معاملات مارجین صادق است.

این قوانین شامل موارد زیر است:

  • حداقل مقدار مارجین برابر با حداقل مبلغی است که شما باید برای خرید اوراق بهادار با مارجین سپرده‌گذاری کنید.
  •  FINRA از افراد می‌خواهد که حداقل 2000 دلار یا 100 درصد از قیمت خرید اوراق بهادار مارجین را، هرکدام که کمتر باشد، واریز کنند.
  • کارگزار شما ممکن است به حداقل سپرده مارجین بیشتری نیاز داشته باشد.
  • مارجین اولیه درصدی از قیمت خرید اولیه است که هنگام خرید اوراق بهادار با مارجین با پول نقد خودتان پوشش داده می‌شود.
  • همچنین مقررات فدرال رزرو به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا 50 درصد از قیمت خرید اولیه اوراق بهادار را وام بگیرند، اگرچه برخی از کارگزاران به مارجین اولیه بالاتری نیاز دارند.

موجودی مارجین (maintenance margin) درصدی از وجوه شخصی شما است که باید برای خرید اوراق بهادار یا ارز با روش مارجین، در حساب مارجین خود نگهداری کنید. برای سرمایه‌گذاری به این روش نیاز به حداقل به موجودی 25٪ است، اما بسته به کارگزار می‌تواند تا 40٪ نیز برسد.

بزرگ‌ترین ریسک معاملات مارجین کاهش ارزش اوراق بهاداری است که با مارجین خریداری کرده‌اید. ازآنجایی‌که اوراق بهادار وام شما را وثیقه می‌کنند، هر کاهش قیمتی باعث کاهش ارزش سهام شما می‌شود و به طور بالقوه باعث ایجاد مارجین یا همان مارجین سود و ضرر در سرمایه خواهد شد.

Call Margin در مارجین تریدینگ چیست؟

زمانی که حقوق صاحبان سهام در یک حساب مارجین برای برآورده کردن بازپرداخت مارجین کم باشد هم به‌اصطلاح کال مارجین رخ می‌دهد. وقتی این اتفاق می‌افتد، کارگزار از دارنده حساب می‌خواهد که پول کافی برای تامین مارجین تعمیرات را واریز کند.

درواقع،‌ می‌توان گفت که فراخوانی مارجین یا margin call روشی است که در آن کارگزاری که قبلاً وام مارجین را به یک سرمایه‌گذار اعطا کرده بود، اخطاریه‌ای را برای آن سرمایه‌گذار ارسال می‌کند و از آنها می‌خواهد که میزان وثیقه را در حساب مارجین خود افزایش دهند.

زمانی که سرمایه‌گذاران با کال مارجین مواجه می‌شوند، اغلب نیاز به واریز وجه نقد اضافی به حساب خود دارند، گاهی اوقات با فروش سایر اوراق بهادار می‌توان موجودی لازم برای حساب را افزایش داد. در صورت امتناع سرمایه‌گذار از انجام این کار، کارگزار حق دارد دارایی‌های سرمایه‌گذار را به اجبار بفروشد تا وجوه لازم را جمع آوری کند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران از کال مارجین می ترسند زیرا می‌توانند سرمایه‌گذاران را مجبور به فروش موقعیت‌ها و دارایی‌شان با قیمت‌های نامناسب و زیر قیمت بازار کنند. با این حال، بهترین راهی که می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند، بازپرداخت به موقع و پایبندی به شرایط حساب است.

بهترین مثال از مارجین تریدینگ چیست؟

فرض کنید قصد دارید مبلغ 2000 دلار بیت‌کوین خریداری کنید ولی سرمایه‌ای که در اختیار دارید فقط 1000 دلار است. با مارجین تریدینگ می‌توانید 1000 دلار بیشتر برای خرید بیت‌کوین را داشته باشید (در اینجا گفته می‌شود که شخص از اهرم 2:1 استفاده کرده است).

حال اگر قیمت بیت‌کوین خریداری شده 50 درصد رشد کند، 2000 دلار ذکر شده به 3000 دلار می‌رسد. شخص می‌تواند معامله خود را ببندد (بیت‌کوین را بفروشد)، 1000 دلار قرض گرفته شده را به قرض‌دهنده بپردازد و 1000 دلار سود را نیز برای خود نگه دارد.

اما از سمت دیگر، اگر قیمت بیت‌کوین 50 درصد کاهش یابد، 2000 دلار سرمایه‌گذاری شده به 1000 دلار خواهد رسید. در این شرایط، به دلیل اینکه قرض‌دهنده پول برای دریافت پول اولویت دارد، باید 1000 دلار باقیمانده به قرض‌دهنده پرداخت شود و معامله‌گر کل سرمایه خود را از دست می‌دهد.

بنابراین همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، مارجین تریدینگ هم می‌توانند باعث افزایش سودآوری شود و هم سرمایه شخص را به‌طورکلی نابود کند.

به همین دلیل است که همواره تاکید می‌شود فقط افراد حرفه‌ای دست به معاملات اهرمی بزنند.

بیشتر بخوانید: معایب استفاده از اهرم (Leverage) در معاملات ارز دیجیتال!

مارجین چیست
مارجین ترید یکی از روش‌های پر ریسکی است که فقط حرفه‌ای‌های بازار باید سراغ آن بروند.

مارجین تریدینگ در بازار ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

 معامله با مارجین ذاتاً ریسک بیشتری نسبت به معاملات معمولی دارد، اما وقتی صحبت از ارزهای رمزنگاری شده به میان می‌آید، ریسک‌ آن بیشتر است. باتوجه‌به سطوح بالای نوسانات که در این بازارها وجود دارد، معامله گران مارجین ارزهای دیجیتال باید به‌طور ویژه مراقب باشند.

در حالی که استراتژی‌های پوشش ریسک و مدیریت ریسک ممکن است برای بیشتر سرمایه‌گذاران مفید باشند، معاملات مارجین برای مبتدیان انتخاب مناسب نیست. توانایی تجزیه و تحلیل نمودارها، شناسایی روندها و تعیین نقاط ورود و خروج خطرات مربوط به معاملات مارجین را از بین نمی برد، اما ممکن است به پیش بینی بهتر ریسک ها و معامله بهتر در این روش کمک کند.

بنابراین، قبل از استفاده از معاملات ارزهای دیجیتال خود، ابتدا به کاربران توصیه می‌شود که درک دقیقی از تحلیل تکنیکال داشته باشند و تجربه گسترده‌ای در معاملات نقطه‌ای کسب کنند.

مزایای مارجین تریدینگ چیست؟

مزیت اصلی معاملات مارجین قدرت خرید بیشتر است. با یک حساب نقدی، تنها در صورتی می توانید اوراق بهادار بخرید که پول کافی برای پرداخت کل قیمت خرید داشته باشید.

وقتی با مارجین خرید می‌کنید، می‌توانید سهام بیشتری نسبت به زمانی که محدود به استفاده از وجوه خود بودید، داشته باشید. درواقع به این صورت است که با همان موجودی قبلی، می‌توانید از مارجین استفاده کرده، موجودی را در ظاهر و با استفاده از وامی که از کارگزاری می‌گیرید، چندبرابر کنید و سپس سهم یا ارز دیجیتال بیشتری را بخرید.

 معامله با مارجین یا اهرم می‌تواند سود بالقوه شما را افزایش دهد و همچنین زمینه بیشتری را برای خرید در مارجین فراهم کند. این عملکرد به این دلیل است که وقتی ارزش اوراق بهادار افزایش می‌یابد، نه تنها ارزش اوراق بهادار شما بیشتر است، بلکه ارزش بالاتر آنها به‌عنوان وثیقه، اهرم بیشتری را برای معاملات مارجین در اختیار شما قرار می‌دهد.

برخلاف سایر انواع وام‌ها، حساب‌های مارجین برنامه بازپرداخت ثابتی ندارند. شما فقط باید وام را زمانی که سهام فروخته می‌شود، بازپرداخت کنید، تا زمانی که شرایط مارجین تعمیر و نگهداری کارگزار را برآورده کنید.

معایب مارجین تریدینگ چیست؟

روش معاملاتی margin trading در کنار مزایا و ویژگی‌های مناسبی که دارد، معایبی دارد که این معایب را هم باید بررسی کنیم.

ترید با مارجین رایگان نیست و باید به پولی که از کارگزار خود قرض می‌‌گیرید، بهره پرداخت کنید. نرخ بهره بر اساس کارگزار متفاوت است و به میزان وام و شرایط بازار بستگی دارد.

مهم نیست که سرمایه‌گذاری‌های شما چقدر خوب یا ضعیف عمل می‌کند، بازدهی سود و بهره مارجین همیشه روی حساب شما باقی خواهند ماند و در نهایت باید این بازدهی یا بهره دریافت شده را به کارگزاری برگردانید.

اگر ارزش اوراق بهادار متعلق به یک حساب مارجین خیلی پایین بیاید و ارزش ویژه حساب شما به کمتر از حداقل موردنظر برسد، با یک مارجین فراخوان مواجه خواهید شد. کارگزار شما از شما می‌خواهد که برای برآورده کردن بهره دریافت شده، پول اضافی واریز کنید.

اگر توسط کارگزار کال مارجین شدید و در مهلت مقرر وجه نقد کافی را واریز نکردید، کارگزار حق دارد اوراق بهاداری را که با مارجین خریداری شده اند را نقد کند. این شرایط ممکن است بدون اطلاع رسانی اتفاق بیفتد و حتی اگر سرمایه شما با ضرر بزرگی مواجه شود، می‌تواند موقعیت‌ را سخت‌تر و جبران آن را غیر‌ممکن‌تر کند.

به این ترتیب، اگر ارزش اوراق بهادار خریداری شده با مارجین به سرعت کاهش یابد، شما نه تنها سرمایه‌گذاری خود را از دست می‌دهید، بلکه برای وام خود به کارگزار نیز مدیون هستید.

تفاوت لیکوئید و کال مارجین
کال مارجینگ زمانی اتفاق می‌افتد که میزان ضرر شما به حدی می‌رسد که سرمایه شما در حال از بین رفتن است.

چه کسی به معامله‌گر پول قرض می‌دهد؟

احتمالا فکر می‌کنید چه کسی حاضر می‌شود به معامله‌گر، مبلغی اضافی برای معامله‌گری قرض دهد؟

اغلب اوقات، این افراد قرض‌دهنده، کارگزاران یا پلتفرم‌های معاملاتی هستند که پول و سرمایه‌ خود را در ازای دریافت مقداری کارمزد و بهره، در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند.

در بورس تهران نیز کارگزاران مبالغی در قالب بسته‌های اعتباری به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرض می‌دهند.

بیشتر بخوانید: ارزش تضمین چیست؟ + شرایط دریافت اعتبار از سوی کارگزاری

در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس، زمانی که دارایی خریداری شده توسط معامله‌گر، به شدت افت قیمت می‌کند و ضرر به حدی می‌رسد که سرمایه قرض‌داده شده به معامله‌گر در خطر نابودشدن قرار می‌گیرد، موقعیت معاملاتی معامله‌گر بصورت خودکار توسط کارگزار یا پلتفرم معاملاتی بسته می‌شود.

به‌این‌ترتیب، کارگزار یا پلتفرم معاملاتی، جلوی ازدست‌رفتن پول و کارمزد خود را می‌گیرد.

از طرف دیگر، وقتی معامله‌گر معاملات سودآوری انجام می‌دهد، کارمزد به‌موقع به حساب کارگزار یا پلتفرم معاملاتی واریز می‌شود. به همین دلیل، درهرحال، پلتفرم معاملاتی یا کارگزار به پول خود می‌رسد.

پلتفرم‌های معاملاتی ارائه‌دهنده مارجین تریدینگ در ارز دیجیتال

در بازار ارزهای دیجیتال، چندین پلتفرم معاملاتی وجود دارد که امکان معاملات اهرمی یا همان مارجین تریدینگ را فراهم کرده‌اند:

البته سایت‌های فوق، ساکنین داخل ایران را تحریم کرده‌اند و اجازه فعالیت به این افراد داده نمی‌شود. بااین‌حال افرادی با تغییر آی پی و سایر روش‌ها به استفاده از برخی از این پلتفرم‌ها برای معاملات مارجین تریدینگ می‌پردازند.

آیا معامله مارجین برای شما مناسب است؟

فقط سرمایه‌گذاران باتجربه ای که می‌دانند چطور ریسک هر معامله را تا جای ممکن کاهش دهند، باید سراغ معاملات مارجین را بروند.

اگر یک سرمایه‌گذار تازه کار هستید، نمی‌توان این استراتژی را برای شما روش مناسبی دانست. زیرا مارجین یک روش معاملاتی بسیار پر ریسک است که احتمال دارد منجر به ضرر و زیان‌های سنگین شود.

سرمایه‌گذاران جدیدتر احتمالاً بهتر است از حساب‌های نقدی برای سرمایه‌گذاری و یادگیری در مورد بازار استفاده کنند. در نتیجه، توصیه می‌شود تا زمانی که به درک مناسبی از نیازهای بازار و دانش کافی از آن نرسیده‌اید، سراغ روش‌های پر ریسکی مثل margin trading نروید.

اگر به هر حال به معامله مارجین فکر می‌کنید، باید مطمئن شوید که پول نقد کافی در اختیار دارید تا در صورت کاهش ارزش سرمایه‌گذاری، ضررهای احتمالی را پوشش دهید. در غیر این صورت، سرمایه‌گذاری‌های شما ممکن است منحل شود و مقدار قابل توجهی از پول را از دست بدهید.

سوالات متداول

مارجین تریدینگ چیست؟

مارجین تریدینگ فعالیتی است که در آن، با اهرم ساختن موجودی فعلی، مبلغی سرمایه اضافه‌تر قرض گرفته می‌شود تا امکان انجام معاملات با سرمایه بالاتر برای شخص فراهم شود.

مزایا و معایب مارجین تریدینگ چیست؟

مزیت اصلی معاملات مارجین قدرت خرید بیشتر است. وقتی با مارجین خرید می‌کنید، می‌توانید دارایی بیشتری نسبت به زمانی که محدود به استفاده از وجوه خود بودید، معامله کنید. با این حال ترید با مارجین رایگان نیست و باید به پولی که از کارگزار خود قرض می‌‌گیرید، بهره پرداخت کنید. نرخ بهره نیز به کارگزار، میزان وام و شرایط بازار بستگی دارد.

آیا معاملات مارجین برای همه افراد مناسب است؟

فقط سرمایه‌گذاران باتجربه ای که می‌دانند چطور ریسک هر معامله را تا جای ممکن کاهش دهند، باید سراغ معاملات مارجین را بروند. اگر یک سرمایه‌گذار تازه کار هستید، نمی‌توان این استراتژی را برای شما روش مناسبی دانست.

سخن آخر

مارجین تریدینگ به زبان ساده یعنی اینکه معامله‌گر، مقداری پول به تناسب سرمایه اصلی از کارگزار یا پلتفرم معاملاتی قرض گرفته می‌گیرد تا با آن، معاملات خود را با حجم بیشتری انجام دهد.

همواره به‌خاطر بسپارید که مارجین تریدینگ ریسک زیادی دارد و برای تازه‌کاران نیست، زیرا در صورت ندانستن اصول حرفه‌ای معامله‌گری، نوسانات بازار به‌راحتی می‌تواند سرمایه را از بین ببرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

48 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Alireza Amini

سلام و عرض احترام باسپاس از مطلب مفیدتان
سوال من اینه که در صرافی کوینکس نرخ بره روی مارجین اگر پوزیشن از یک روز بیشتر باز باشه حساب میشه (مثل بروکر های فارکس)یا این که بهد از پایان معامله ودر هر مدت زمانی حساب میشه؟

علیرضا

چینی هست

محمد

معاملات مارجین درصورتی که به وام دهنده، سود و بهره ای ندیم مشکلی نداره اما با توجه به اینکه در معاملات مارجین مفهومی به عنوان Daily Interest یا همون نرخ سود روزانه وجود داره در این صورت معاملات مارجین مشکل شرعی داره

حمید

سلام. در مارجین به عنوان مثال سایت hitbtc مقدار کارمزد کارگزاری در ۲۴ ساعت چقدره .چون در حالت سودی در میزان ۳۰ درصد یک روز و روز دوم ۱۴۰ درصد سود میزان دریافتی من یکی شد.سوالم اینه که چرا

محمد علی صادقی

سلام من مارجین معامله میکنم ،مثلا xrp/usdt و میخام شورت بگیرم ولی ریپل ندارم . چجوری بعد از قرض گرفتن تتر اونو تبدیل به ریپل کنم توی کوینکس؟ کلن باید چیکار کنم

محمد

سلام فقط میخواستم بدونم من که تو دمو معامله میکنم ۱۰۰۰۰۰ مارتین برآن اولش زده بود الان بعد از دو ماه که روزی ۱ ساعت تا دو ساعت معامله میکنم الان شده ۲۴۶۰۰۰ یعنی چقدر سود کردم؟ بعد ارزش ثبت نام داره تو بایننس

بردیا

سلام وقتتون بخیر، ببخشید برای مثال سایت kucoin بعد از اینکه ترید انجام شد فقط مبلغ قرض داده شده رو پس میگیره؟ یا بر اساس سود من هم کارمزد اضافه تری میگیره؟

امیر

سلام
من در کوینیکس معامله انجام دادم با 2 دلار و اهرم 10 و pnl نمایش 13درصد مثبت را نشون میداد وقتی معامله را بستم در آخر کل پولم شد 2.2 دلار . چرا این سود اینقدر کم شد؟

رضا

معاملات فیوچر با اهرم بابت قرض هم کارمزد میگیره؟
اصلا معاملات فیوچر واقعا خریدی انجام میشه یا نه؟

علی صدفی

سلام چرا مارجین بایننس ترانسفر به اسپات انجام نمیده و میگه که ریسکتون باید به 2 برسه من معامله باز هم ندارم و ریسکم الان 1.23 هست

معین

سلام دادش اینو یاد گرفتی ب منم بگو

ارش

میشه این ریسک رو یه توضیح برای من بدید ینی چی شما ریسکتون 1.23 است؟

علی

به احتمال زیاد بالانس ارزها درست نیست یا اینکه ارزی که قرض گرفتی borrow کردی باید باهمان ارز پس بدی
شاید درست نتونم بیان کنم من هم اوایل این مشکله ریسک 2 رو داشتم زیاد بالا و پایین کردم تا فهمیدم داستان از چه قراره اگر خواستی بهم ایمیل بزن تا از محیط برات فیلم بگیرذم عملی انجام بدم

محمدحسن

سلام مرسی از سایت خوبتون فقط یه سوال واسم پیش اومد اونم اینه که وقتی مارجین معامله میکنیم دقیقا چه اتفاقی میوفته مثلا اگر پوزیشن لانگ میگیریم از صف فروش واسمون میگیره و زمان بستن معامله به صف خرید میفروشه یا کلا چیزی معامله نمیشه فقط یک قرار داد هستش ؟

محمد مهدی زاده

با سلام استاد گرامی میتونم عکس سایت رو براتون بفرستم نظرتون رو درباره سرمایه‌گذاری بپرسم. تو تلگرام. ایمیل یا … ممنون میشم کمکم کنید.

میثم

لطفاً درباره قابلیت margin insolate تو بایننس یه توضیح بدین..(منظورم insolate توی فیوچرز نیست)

حامد

خسته نباشید خیلی کامل توضیح دادید.فقط یک سوال الان مثلا بایننس سود هم میگیره اون سود نزول حساب نمیشه ؟ مشکل شرعی نداره؟

ممد

شرعی😁

Arash

😂😂😂

Mn

🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

علی

چون در سود و زیان شریک نیستند و ذیل هیچ قرارداد شرعی کار پیش نمیره، ربا میشه قاعدتاً. ولی باید پرسید

یاسر

سلام
الان توی بورس خودمون همهمچین چیزی دداریم همین اعتباری که کارگزاری ها میدن همینه دیگه .فکر نکنم مشکلی داشته باشه ولی بهتره که مستقیم سوال بکنید تا مطمئن بشید

حمید

بله حرام هست

ImBestBoy

ممنون بابت مطلب خوب و توضیحات ساده
صرافی kucoin از مارجین پشتیبانی میکنه و خوشبختانه با ایرانیا مشکلی نداره

one

درود دوست واقعا دستت درد نکنه با این آموزش خوبت . چون تو سایت دیگه خوندم و چیزی متوجه نشدم . در کل مثل همون قمار خودمون هست که توی پوکر بازی میکنیم .فقط فرقش اینه که پوکر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال نداره .

مهدی

سلام
صرافی سینکروبیت مارجین داره؟

صادق

سلام جناب جهاندیده
ینی سایتی برا ایرانیا نیست که بتونن مارجین تریدینگ انجام بدن؟ برا تمام سایتها باید پاسپورت و شناسنامه غیرایرانی داشت؟

مهدی

سلام باینانس سود میگره یا خیر؟

حسن

کوئینکس مارجین تا ضریب پنج میده فقط یه ایمیل میخواد برای ورود

سعید

ببخشید بروکر مگه بابت مارجین از ما سود میگیره ؟؟؟
سود بروکر توی اینه که ما با حجم زیاد معامله کنیم تا بیشتر سود ببره از کارمزد این مارجینی هم که میده بابت سودی نمیگره که سودش دو از معاملات حجم بالای ما از کارمزد میبره

اینجوری که شما میگید بروکر به ما قرض میده بعد سود میگیره میشه ربا و باعث اشتباه برداشت شدن میشید

آیا من درست میگم یا دارم اشتباه میگم ادمین عزیز؟ممنونم از پاسخگوییتون

حامد

آیا باید زمان معامله رو در مارجین مشخص کنیم لطفا تصویری با مثال توضیح بدین سپاسگزارم

سجاد

بروکر ها هیچ گونه سودی برای دادن مارجین نمیگیرند حداقل در بازار فارکس بنده بدلیل داشتن تجربه زیاد این مساله رو با اطمینان میتونم بگم .

حسن

یه مبلغ ناچیزی کم می‌کنه بیشتر شبیه کارمزد از قرض دادن هستش

علی

خوب توضیح داده بودید
من ده تا سایت خوندم نفهمیدم دقیق چی هست مارجین تریدینگ با خوندن توضیح شما الان فهمیدم
متشکرم

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
48
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx