ارز Auction؛ تجربه مزایده در دنیای ارزهای دیجیتال

ارز auction

ارز Auction‌ یک توکن فعال در زمینه مزایده است که امکانات زیادی در اختیار افراد و شرکت‌ها قرار می‌دهد.

به کمک این پروژه، شما می‌توانید نه تنها در مزایده‌های فعال در بلاک‌چین شرکت کنید بلکه دارایی‌های دیجیتال خود را به صورت مزایده در معرض فروش قرار دهید!

در این مقاله ما به بررسی یکی از پروژه‌های خوب بلاک‌چین می‌پردازیم که به کمک آن می‌توانید در مزایده‌های غیرمتمرکز بربستر شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین مشارکت کنید.

عناوین مطلب:

در پایان مقاله شما نه تنها با نحوه عملکرد ارز دیجیتال Auction آشنا خواهید شد بلکه می‌توانید در مورد سرمایه گذاری بر روی آن تصمیم آگاهانه‌تری اتخاذ کنید.

نکات کلیدی

  • ارز Auction توکن اصلی پلتفرم bounce Finance است که برای استیک و پرداخت کارمزد‌های مزایده استفاده می‌شود.
  • پروتکل Bounce از انواع حالت‌های مزایده پشتیبانی می‌کند.
  • ارز Auction در شبکه‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین عرضه شده است.
  • هسته پروژه Bounce در زنجیره‌هایی از جمله سولانا، اتریوم، پالیگان، بایننس اسمارت چین و بسیاری دیگر قرار دارد.

ارز Auction چیست؟

ارز Auction توکن اصلی پلتفرم Bounce Finance است. این پروتکل در واقع یک اپلیکیشن غیرمتمرکز چند زنجیره‌ای است که در شبکه‌های اتریوم (Ethereum)، بایننس اسمارت چین (BSC) و بسیاری دیگر فعالیت می‌کند.

پلتفرم bounce طیف وسیعی از انواع خدمات مزایده و مناقصه را ارائه می‌دهد که در آن کاربران می‌توانند به ایجاد، شبکه سازی، معامله و دریافت انواع دارایی‌های دیجیتال از جمله توکن‌های مثلی و توکن غیرمثلی (NFT) بپردازند.

البته وقتی صحبت از مزایده می‌شود، منظور ما فقط یک نوع مزایده نیست بلکه در این پلتفرم انواع مزایده‌های فروش دارایی‌های دیجیتال برگزار می‌شود.

با این که ارز آکشن نام مزایده را در ذهن ما تداعی می‌کند اما پلتفرم غیرمتمرکز در پشت این پروژه Bounce Finance نام دارد و در کنار خدمات مزایده، امکانات گسترده‌ای برای کسب درآمد کاربران فراهم کرده است.

auction 2
شما می‌توانید در این پلتفرم با کمک ارز Auction به مبادله انواع دارایی‌های دیجیتال کمیاب بپردازید.

البته به دست آوردن دارایی در این پلتفرم کار چندان آسانی نیست، چرا که در فضای مزایده شما باید با دیگران بر سر به دست آوردن یک دارایی کمیاب یا ارزشمند به رقابت بپردازید.

روش کلی مزایده بدین صورت است که هر معامله‌گر باید قیمتی بالاتر از قیمت خریدار قبلی ارائه دهد. این کار تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که هیچ معامله‌گری قیمت بالاتر از قیمت فعلی ارائه ندهد.

البته در برخی از مدل‌های مزایده، این فرایند به شکل معکوس انجام می‌شود.

مزایده انواع مختلفی دارد که شامل معامله ثابت، پیشنهاد بسته، مزایده انگلیسی و هلندی هستند.

هر کدام از آن‌ها مکانیزم‌های خاص خود را در ارائه پیشنهاد و شرایط معامله دنبال می‌کنند که شما به عنوان کاربر باید قبل از مشارکت در مزایده‌های این پلتفرم، در مورد آن‌ها بدانید.

علاوه‌بر قابلیت‌های اصلی این پروتکل در زمینه مزایده، شما می‌توانید از سایر خدمات دیفای آن مانند مکانیزم استیک و استخراج نقدینگی بهره‌ ببرید.

به خاطر داشته باشید که همه خدمات ارائه شده در این پلتفرم کاملا در بستر غیرمتمرکز و توسط قراردادهای هوشمند انجام می‌شوند.

به همین دلیل شما با داشتن یک کیف پول سازگار با یکی از شبکه‌های پشتیبانی شده، به راحتی می‌توانید بدون نگرانی از تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، به خرید و سرمایه گذاری در پلتفرم bounce و ارز Auction بپردازید.

در کنار خدمات دیفای، کاربران این پروتکل می‌توانند با استفاده از بازارچه NFT از روش معاملاتی OTC به صورت عمومی و خصوصی بهره‌مند شوند.

در این روش معامله، بدون لیست کردن دارایی‌ می‌توانید یک پیشنهاد خرید یا فروش دارایی را ثبت کنید.

بیشتر بخوانید: معاملات همتا به همتا (P2P) چیست؟

البته به خاطر داشته باشید امکان استفاده از خدمات پروتکل Bounce با آی‌پی ایران امکان پذیر نیست و شما باید از ابزارهای تغییر IP برای ترید استفاده کنید.

در کنار خدمات غیرمتمرکز این پلتفرم، خدمات دیگری نیز ارائه شده است که برای استفاده از آن‌ها نیاز به ثبت نام خواهد بود.

در این میان ارز Auction به عنوان توکن کاربری و حاکمیتی این پروژه امکانات متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

ارز آکشن چگونه کار می‌کند؟

مهم‌ترین رویکرد پروتکل bounce‌ و ارز Auction تکیه‌بر اصل کمیابی یک دارایی است. هر چه یک دارایی کمیاب‌تر باشد، خواهان بیشتری دارد و می‌توان مزایده‌های هیجان انگیزی‌تری را برای آن ترتیب داد.

در این پلتفرم، کاربران پس از اتصال کیف پول خود در یکی از شبکه‌های اتریوم یا بایننس اسمارت چین (BSC)، می‌توانند رویداد فروش توکن مثلی یا NFT خود را ایجاد کنند.

برای مثال می‌توانید حتی توکن‌های پروژه خود را در اینجا با قیمت مناسب به فروش برسانید.

auction 3

برای ایجاد یک مزایده نیز گزینه‌های مختلفی در اختیار کاربر قرار گرفته است که شما می‌توانید براساس نیاز خود در ایجاد مزایده عمومی یا مزایده با پیشنهاد‌های بسته، آن را ایجاد کنید.

در ادامه مقاله به معرفی دقیق انواع مزایده‌های پشتیبانی شده در این پلتفرم خواهیم پرداخت:

پلتفرم Bounce‌ و ارز کاربری آن دقیقا نقطه مقابل پلتفرم‌های دیفای معامله دارایی هستند که در آن از مفهوم نقدینگی نامحدود پیروی می‌شود.

در پلتفرم bounce کاربران ارزهای دیجیتال در یک محیط کاملا رقابتی برسر به دست آوردن یک دارایی‌ خاص مانند توکن NFT به ارسال پیشنهادات قیمتی می‌پردازند.

از بسیاری جهات می‌توان این پلتفرم را مانند فروشگاه‌های NFT دانست که در آن شما می‌توانید با ارائه پیشنهادات قیمتی برای توکن‌های NFT‌ یک کلکسیون آن‌ها را خریداری کنید.

البته در اینجا خرید و فروش دارایی‌های بیشتر بر روی توکن‌های NFT‌ کمیاب متمرکز شده است.

از طرف دیگر امکان فروش توکن‌های مثلی به صورت مزایده‌ای نیز میسر است که در فروشگاه‌های NFT امکان پذیر نیست.

برای مثال شما یک پروژه ارز دیجیتال ایجاد کرده‌اید که قصد دارید بخشی از توکن‌ها را به صورت یکجا در یک مزایده به بالاترین قیمت به فروش برسانید.

البته فروش توکن‌ها بدین شکل به معنای جذب سرمایه گذار برای فروش است و می‌توان آن را یک Token sale نامید.

نکته جالب در مورد این پروژه سوق پیدا کردن مدیران سایر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برای فروش بخشی از توکن‌های خود است.

به عنوان یک پلتفرم دیفای غیرمتمرکز، کاربران Bounce می‌توانند با کمک ارز Auction رویدادهای فروش اختصاصی خود را ایجاد کرده و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.

مراحل کلی ایجاد یک رویداد و فروش دارایی در این پلتفرم نیز بدین صورت است که پس از ایجاد Listing جدید، به صورت عمومی در پلتفرم منتشر می‌شود.

مثلا Listing‌ یک توکن NFT کمیاب. پس از آن کاربران می‌توانند براساس مزایده انتخاب شده، پیشنهادات خود را ارسال کنند.

پس از انتخاب شدن برنده توسط قراردادهای هوشمند، صرافی معامله را به صورت خودکار تکمیل می‌کند. در این مرحله همه چیز به صورت خودکار و بدون واسطه انجام می‌شود.

به خاطر داشته باشید اپلیکشن مزایده این پلتفرم در زمان نوشتن این مقاله در نسخه 3 قرار دارد. با هر بار ارتقا Bounce‌ به نسخه جدید، نسخه‌های قدیمی آن منقضی می‌شوند و امکان استفاده از آن وجود ندارد.

توکنومیک ارز Auction

ارز Auction به عنوان توکن اصلی پلتفرم Bounce Finance عرضه شده است. این توکن در قالب استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم برای اهداف معاملاتی و تراکنش‌های مزایده کاربرد دارد.

علاوه‌بر آن هولدرهای این ارز می‌توانند در رای‌ گیری‌های حاکمیتی پروتکل شرکت کرده و در مورد آینده پروژه تصمیم گیری کنند.

در بخش دیگری از این پلتفرم امکان استیک ارز Auction وجود دارد که سرمایه گذاران امکان دریافت پاداش از محل کارمزد‌های پروتکل را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: چگونه استیکینگ کنیم؟ راهنمای استیک ارزهای دیجیتال

auction 4

حداکثر تعداد توکن قابل عرضه ارز دیجیتال Auction به صورت ثابت 10 میلیون واحد تعیین شده است که در زمان نوشتن این مقاله 65% درصد آن عرضه شده است.

در هنگام جستجو برای نام ارز Auction در گوگل ممکن است با نام Bounce Governance توکن مواجه شوید که در نگاه اول کمی گمراه کننده است اما با بررسی دقیق‌تر، منظور همان ارز آکشن است.

توکنومیک ارز Auction‌ به شکل زیر است:

  • 40% برای اکوسیستم و مشوق کاربران
  • 30% برای سازمان
  • 20% برای سرمایه گذاران
  • 10% برای تیم توسعه دهنده

انواع مزایده در پلتفرم Bounce

در پلتفرم Bounce انواع مختلف مزایده در اختیار کاربران قرار دارد. در واقع عملکرد اصلی این پروتکل در ارائه خدمات مزایده با استفاده از ارز Auction خلاصه شده است.

در این پروتکل غیرمتمرکز کاربران می‌توانند به راحتی دارایی‌های خود را به فروش بگذارند به همین دلیل در به گردش در آوردن اقتصاد آن نقش کلیدی ایفا می‌کنند.

اگر قصد فروش دارایی‌های دیجیتال را در این پلتفرم دارید، بهتر است در مورد انواع مزایده در این سرویس آشنا شوید.

در ادامه این بخش به بررسی انواع رویدادهای مزایده و مزایای هر یک خواهیم پرداخت:

مزایده تبادل ثابت (Fixed Swap)

این نوع مزایده برای توکن‌های ERC-20‌ در اتریوم و BEP-20 در دسترس است.

در این حالت، حراج گذار و پیشنهاد دهنده هر دو بر سر یک قیمت ثابت توافق دارند و مزایده‌ به صورت خودکار بین دو طرف انجام می‌شود. برای مثال شما قصد دارید یک توکن NFT‌ را در قیمت 1000$ به فروش برسانید.

در مزایده با قیمت ثابت، دارایی‌ها به صورت همزمان بین دو طرف جابه‌جا می‌شود.

البته کل فرایند از طریق قراردادهای هوشمند مستقر در بلاک‌چین مدیریت می‌شود و هیچ سازمان یا شخص واسطی در اینجا دخالت نمی‌کند.

استفاده از این حالت مزایده برای فروشندگانی که قیمت ثابتی برای دارایی خود در نظر گرفته‌اند مناسب است.

مزایده با پیشنهاد بسته (Sealed Bid)

همان‌طور که از نام آن پیداست، پیشنهاد دهنده (خریدار) پیشنهاد خود را به صورت خصوصی و جلوتر از زمان پایان رویداد ارائه می‌کند.

auction 5
در این حالت برخلاف مزایده‌های باز که ارائه چندین پیشنهاد امکان پذیر است، در مزایده بسته خریدار فقط می‌تواند یک پیشنهاد قیمتی ارائه دهد.

پس از آن‌ که همه خریداران قیمت‌های خود را پیشنهاد دادند، در سررسید تاریخ رویداد، همه پیشنهادات ارائه شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و برنده توسط قرارداد هوشمند انتخاب خواهد شد.

در این حالت قراردادهای هوشمند به صورت خودکار همه دارایی‌های مورد مزایده را از بالا تا پایین توزیع می‌کنند.

مزایده هلندی (Dutch)

در این حالت، مزایده کننده برای هر دارایی یک قیمت سقف در نظر می‌گیرد و مزایده را با آن آغاز خواهد کرد.

در روند مزایده هلندی با ارائه پیشنهادات، قیمت کاهش پیدا می‌کند، این فرایند تا آن‌جایی ادامه پیدا می‌کند که همه دارایی‌ها به پیشنهاد دهندگان تخصیص داده شود.

از این روش مزایده معمولا برای کشف قیمت استفاده می‌شود. گاهی از این روش مزایده در عرضه‌های اولیه سهام یا ارزش گذاری یک دارایی خاص استفاده می‌شود.

استخر مزایده NFT پیشنهاد بسته

روش‌های مزایده یک دارایی در پروتکل ارز Auction تقریبا نامحدود است. این موضوع حتی برای توکن‌های NFT نیز صدق می‌کند.

شما می‌توانید توکن‌های NFT ‌خود را در استخرهای مزایده پیشنهاد بسته برای فروش قرار دهید. البته لیست کردن توکن‌های کمیاب نتیجه بهتری برای شما به همراه خواهد داشت.

در این حالت کسانی که به توکن NFT‌ شما علاقمند هستند می‌توانند با ثبت یک پیشنهاد خصوصی شانس خود را برای دریافت توکن امتحان کنند.

در این نوع مزایده، تا زمان تاریخ تعیین شده رویداد، همه پیشنهادات به صورت مخفی باقی خواهند ماند.

زمانی‌ که تاریخ رویداد مزایده فرا برسد، قراردادهای هوشمند مرتبط با این مزایده، برنده را مشخص کرده و توکن NFT را به او منتقل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: پلتفرم OpenSea یا Rarible؛ کدام بازار برای خرید و فروش NFT بهتر است؟

مزایده انگلیسی

در مزایده انگلیسی همه مزایده کنندگان باید یک قیمت رزرو برای دارایی مورد نظر تعیین کنند. قیمت اولیه می‌تواند حتی نزدیک به صفر باشد.

قیمت رزرو، در واقع حداقل قیمتی است که دارایی مورد نظر را می‌توان در آن قیمت به فروش رساند. برای مثال اگر یک توکن NFT را حداقل 10$ قیمت گذاری کنید، پیشنهادات کمتر از آن به صورت خودکار رد خواهند شد.

در مزایده انگلیسی پس از آن که یک پیشنهاد کننده قیمت خود را برای قیمت رزرو تعیین شده ثبت کرد، مزایده کننده می‌تواند درخواست پیشنهادات با قیمت بالاتر را بدهد.

auction 6
در مزایده انگلیسی هیچ محدودیت زمانی برای فروش یک توکن NFT وجود ندارد.

در واقع این مزایده زمانی به پایان می‌رسد که هیچ پیشنهاد دهنده دیگری تمایلی برای ارائه قیمت بالاتر برای دارایی مورد نظر نداشته باشد. در این حالت فروشنده می‌تواند بالاترین پیشنهاد را برای فروش دارایی انتخاب کند

مزایده NFT هلندی

درست مانند مزایده هلندی که در آن قیمت به سمت کاهش حرکت می‌کند، در اینجا نیز توکن NFT مورد نظر با قیمت اولیه شما برای فروش مورد مزایده قرار می‌گیرد.

با این حال به جای این که پیشنهادات قیمتی بالاتر دریافت کنید، قیمت دارایی با هر پیشنهاد کاهش پیدا می‌کند.

برای مثال اگر یک توکن NFT کمیاب را 1 میلیون دلار قیمت گذاری کرده باشید، با ارائه هر پیشنهاد، قیمت آن مثلا 50,000$ کاهش پیدا می‌کند.

این روند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که یک پیشنهاد دهنده مایل به خرید توکن NFT در قیمت فعلی باشد.

مزایده توکن‌های NFT‌ لاتاری

در این حالت مزایده کننده می‌تواند در پلتفرم ارز Auction یک رویداد فروش توکن‌های NFT لاتاری را ایجاد کند.

در این روش مزایده، توکن‌های NFT‌ لاتاری با یک قیمت ثابت به فروش گذاشته می‌شوند. البته قیمت کاملا از سوی ایجاد کننده استخر مزایده تنظیم می‌شود.

پس از آن کاربران باید توکن‌های لاتاری را خریداری کنند.

خریداران این توکن‌ها به صورت خودکار وارد یک رقابت برای بردن مزایده می‌شوند. پس از آن یک قرارداد هوشمند به صورت تصادفی توکن لاتاری برنده را تعیین می‌کند که توکن NFT مورد مزایده به ولت برنده ارسال خواهد شد.

البته برنده لاتاری پولی که برای دریافت بلیط لاتاری پرداخت کرده است را در اختیار مزایده کننده قرار می‌دهد و کسانی که در این مزایده برنده نشده‌اند نیز می‌توانند هزینه بلیط‌های لاتاری را پس بگیرند.  

ویژگی‌های پلتفرم Bounce و ارز آکشن

پروژه ارز آکشن دارای ویژگی‌های خاصی است که در کمتر پروتکل دیفای می‌توان آن‌ها را یافت.

در به روز رسانی اخیر این پروژه، ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه شده است که برای کارجویان و کسانی که به دنبال توسعه ارتباطات خود در دنیای بلاک‌چین هستند، بستر مناسبی فراهم شده است.

در ادامه این بخش به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های پلتفرم Bounce خواهیم پرداخت:

متالنت (Metalent)

یکی از جدید‌ترین ویژگی‌های ارز Auction، قابلیت متالنت است که به عنوان یک بازارچه فریلنسری ارائه شده است.

در واقع این بخش را می‌توان با وبسایت‌هایی مانند Upwork و Fiverr مقایسه کرد که در آن برنامه نویسان می‌توانند پروژه‌های مورد نیاز کارفرمایان را انجام دهند.

auction 7
در حال حاضر شرکت‌های کریپتویی دنیا از این پلتفرم برای یافتن برنامه نویسان و متخصصان با استعداد حوزه‌های ارز دیجیتال استفاده می‌کنند.

اگر بخواهیم این پلتفرم را با وبسایت Upwork مقایسه کنیم، آن‌ها قوانین احراز هویت سخت گیرانه‌ای ندارند و کارمزد درخواست‌ها به مراتب پایین‌تر از Upwork است.

این موضوع فرصت یافتن کار ریموت برای متخصصان ایرانی در حوزه ارزهای دیجیتال را فراهم کرده است.

البته برای استفاده از این قسمت شما باید یک حساب کاربری با ایمیل ایجاد کنید که با توجه به محدودیت آی‌پی ایران، استفاده از ابزارهای تغییر آی پی، ضروری است.

سیستم حساب کاربری ترکیبی

از دیگر قابلیت جدیدی که در نسخه 3 این پروژه اضافه شده است می‌توان به سیستم حساب کاربری ترکیبی و امکان انتخاب بین حالت حساب اشاره کرد.

در این حالت کاربر می‌تواند علاوه‌بر تعامل با قراردادهای هوشمند مستقر در شبکه توسط کیف پول خود، با استفاده از ایمیل نیز یک حساب کاربری ایجاد کند.

البته ثبت شماره موبایل در آن ضروری است با این حال پس از ثبت نام می‌توانید پروفایل خود را برای جلب توجه شرکت‌های توسعه ارز دیجیتال کامل کنید.

داشتن یک حساب کاربری در این پلتفرم مزایای خاص خود را دارد که بیشتر برای متخصصان حوزه کریپتو مفید است.

شبکه اطلاعات

پس از ایجاد یک حساب کاربری سنتی در پلتفرم Bounce، کاربر می‌تواند اطلاعات پروفایل خود را با جزییاتی از تجربیات حرفه‌ای، تحصیلات و سرمایه گذاری‌ها و بسیاری موارد دیگر تکمیل کند.

برخلاف پروفایل‌های لینکدین، در اینجا پروفایل کاربران کاملا تعاملی است. پروفایل شرکت‌های فعال در این حوزه نیز می‌تواند همراه با اطلاعات مربوط به اعضای تیم، مراحل جذب سرمایه و فرصت‌های شغلی باز باشد.

مزایده‌های تایید شده اجتماعی

مزایده‌های تایید شده با هدف کاهش فعالیت کلاهبرداری برخی از کاربران با حفظ ماهیت غیرمتمرکز پروژه شکل گرفته است.

این ویژگی به پروتکل Auction کمک می‌کند تا تجربه کاربران و کیفیت مزایده‌ها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

برای ایجاد یک مزایده تایید شده، کاربران باید اطلاعات پروژه مربوطه را به طور کامل تکمیل کنند و اطلاعات دقیقی از وضعیت پروژه به صورت عمومی ارائه دهند.

کاربر ایجاد کننده استخر مزایده باید اطلاعات قابل تاییدی از داده‌های درون زنجیره‌ای پروژه مورد نظر ارائه دهد. این اطلاعات باید کاملا عمومی باشند تا مشارکت کنندگان بتوانند صحت آن را مورد بررسی قرار دهند.

از طرف دیگر استخرهای ایجاد شده از این دسته باید قبل از عرضه، توسط انجمن Bounce مورد تایید قرار گیرند.

طول دوره بررسی استخرها تا 48 ساعت زمان نیاز دارد. طی این دوره، اعضای انجمن با استیک ارز Auction می‌توانند ماهیت استخر مورد نظر را تایید کنند.

پس از آن‌که استخر مورد نظر توانست حداقل 300 توکن استیک شده جذب کند، به صورت خودکار توسط قراردادهای هوشمند عرضه خواهد شد.

البته در فرایند تایید مزایده‌ها هیچ مشوقی برای اعضای انجمن در نظر گرفته نشده است با این حال کاربرانی که اقدام به ایجاد مزایده می‌کنند، با در نظر گرفتن مشوق‌های خاصی می‌توانند حمایت اعضای انجمن را کسب کنند.

بیشتر بخوانید: استخر استیکینگ چیست؟ + نکات مهم در انتخاب Staking Pool

پیش‌بینی بازار

پیش بینی بازارها در یک محیط غیرمتمرکز از جمله ویژگی‌های مهم این پروتکل به شمار می‌رود.

البته جالب است بدانید کاربران می‌توانند با ایجاد بازار پیش‌بینی قیمت یک دارایی خاص با ترکیب مزایده، از همه قابلیت‌های این پلتفرم در جهت کسب درآمد استفاده کنند.

auction 8

قابلیت پیش بینی قیمت بازار، امکان ایجاد استخر پیش‌بینی یا مشارکت را برای همه کاربران فعال امکان پذیر کرده است.

هر کسی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارد و کمی در مورد اعداد و ارقام آگاهی داشته باشد می‌تواند با پیش بینی قیمت یک دارایی، از آن کسب درآمد کند.

مهم‌ترین ارز‌های پشتیبانی شده در این بخش شامل Bitcoin ،Ethereum ،Chainlink ،Compound ،Synthetix و XRP هستند. 

کاربران برای مشارکت در پیش بینی بازار باید از ارز Auction استفاده کنند که پاداش برند‌گان نیز در قالب ارز دیجیتال آکشن پرداخت خواهد شد.

البته میزان موجودی استخر ارز Auction به شکل چشم گیری به ارز دیجیتال مورد نظر بستگی دارد.

به خاطر داشته باشید پیش بینی قیمت دارایی‌های کریپتو با ریسک‌های زیادی همراه است و شما در چشم به هم زدن ممکن است دارایی سرمایه گذاری شده را از دست بدهید.

موتور جستجوی مزایده‌ها

موتور جستجوی مزایده‌های این پروتکل مشابه سیستم eBay کار می‌کند. البته در نسخه 2 این پروتکل، توسعه دهندگان آن سعی کرده‌اند آن را به یک گوگل برای مزایده‌های غیرمتمرکز تبدیل کنند.

برای رسیدن به این هدف، آن‌ها با ارائه یک نوار جستجو در صفحه وب اختصاصی به جای لیست مزایده‌های باز این قابلیت را پیاده سازی کرده‌اند.

به کمک این قابلیت، جستجو و ناوبری در میان مزایده‌های فعال به شکل چشمگیری آسان‌تر خواهد بود. از طرف دیگر شانس مواجه با پروژه‌های کلاهبرداری نیز کاهش یافته است که در کل به امنیت پروژه کمک می‌کند.

بهترین کیف پول برای ارز Auction

از آن‌جایی که این ارز در چندین پلتفرم سازگار با ماشین مجازی اتریوم قرار دارد، شما می‌توانید با استفاده از کیف پول متامسک، ارز Auction‌ را هولد کنید.

البته در بین کیف پول‌های موبایل نیز تراست ولت (Trustwallet) برای هولد این ارز گزینه مناسبی است.

اگر قصد تعامل با پلتفرم ارز Auction را دارید، مسلما استفاده از کیف پول متامسک می‌تواند دسترسی شما را سهولت ببخشد.

البته همه کیف پول‌های سازگار با Web3 که از یکی از شبکه‌های بایننس اسمارت چین (BSC) یا اتریوم پشتیبانی می‌کنند امکان تعامل با این پلتفرم را فراهم کرد‌ه‌اند.

با توجه به پشتیبانی پلتفرم bounce از شبکه سولانا، شما باید از کیف پول اختصاصی آن برای اتصال به این پروتکل استفاده کنید.

در بین کیف پول‌های سخت افزاری نیز Ledger و Trezor امکان هولد ایمن ارز دیجیتال Auction را میسر کرده است.

بیشتر بخوانید: لجر یا ترزور؛ کدام کیف پول سخت افزاری بهتر است؟

ارز Auction را از کجا بخریم؟

با توجه به اطلاعات سایت کوین مارکت کپ، شما می‌توانید این ارز را در بیش از 20 صرافی مختلف معامله کنید.

از نظر حجم معامله صرافی بایننس و کوین بیس در رتبه‌های اول قرار دارند با این حال با در نظر گرفتن تحریم‌های موجود، کاربران ایرانی باید به سراغ گزینه‌های دیگر بروند.

auction 9

خوشبختانه این ارز در صرافی متمرکز کوینکس با جفت ارز USDT‌ لیست شده است که امکان خرید و فروش آن برای کاربران ایرانی امکان پذیر شده است.

در بین صرافی‌های غیرمتمرکز نیز SushiSwap امکان معامله ارز Auction‌ را با جفت ارز ETH فراهم کرده است که برای معامله آن فقط به یک کیف پول سازگار با Web3 نیاز خواهید داشت.

آیا سرمایه گذاری بر روی ارز Auction ایده خوبی است؟

ارز Auction و پروتکل Bounce در دنیای ارزهای دیجیتال توانسته محبوبیت زیادی کسب کند.

از طرف دیگر تیم توسعه دهنده این پروژه دائما در حال ارتقا قابلیت‌های آن است که این موضوع را می‌توان یک امتیاز مهم برای آن در نظر گرفت.

در طرف مقابل، این پلتفرم رقیبی برای فروشگاه‌های NFT محسوب می‌شود چرا که امکان مزایده توکن‌های NFT به اشکال مختلف در آن فراهم شده است.

البته نباید فراموش کنیم که پلتفرم Bounce فقط یک پروتکل مزایده است و امکان ضرب توکن‌های NFT را ندارد.

از منظر فنی نیز این پروژه نوآوری‌هایی به همراه داشته است که در نوع خود اولین محسوب می‌شود.

برای مثال ارائه یک پلتفرم مزایده با پشتیبانی از انواع سیستم‌های مزایده موضوعی نیست که بتوان هر روز در پروتکل‌های دیفای شاهد آن بود.

از دیگر کاربردهای جالب آن می‌توان به عرضه اولیه توکن‌های پروژه‌های جدید کریپتو اشاره کرد. در اینجا مدیران پروژه‌ها می‌توانند با ارائه بخشی از توکن‌های پروژه در قالب مزایده، سرمایه مورد نیاز برای توسعه پروژه را جذب کنند.

با این حال اگر آن را از منظر یک سرمایه گذار با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهیم، ایرادهایی نیز در آن دیده می‌شود.

برای نمونه مهم‌ترین چالشی که این پروژه در حال حاضر با آن روبه‌روست، کاهش اتخاذ آن در معامله توکن‌های NFT است.

با مراجعه به بخش Auction این پلتفرم، توکنی برای مزایده وجود ندارد. با بررسی نظرات سایر کاربران این پلتفرم نیز متوجه می‌شویم این موضوع برای مدتی است که گریبان توسعه دهندگان ارز Auction‌ را گرفته است.

اغلب مزایده‌های موجود در این پلتفرم مربوط به توکن‌های مثلی و عرضه‌های اولیه آن‌ها است که در آن با پرداخت استیبل کوین امکان دریافت توکن‌های ارائه شده فراهم خواهد شد.

با این حال با بررسی مزایده‌های فعال متوجه خواهیم شد همچنان این پلتفرم کاربر زیادی ندارد.

شاید مهم‌ترین دلیل آن را باید عدم نیاز کاربران به این بازارچه دانست که با در نظر گرفتن وضعیت نزولی بازارهای ارز دیجیتال، چندان دور از ذهن نیست.

بیشتر بخوانید: رشد ارزهای دیجیتال؛ بازار کریپتو کی رشد می‌کند؟

وضعیت ارز Auction در بازار ارز دیجیتال چگونه است؟

ارز دیجیتال Auction در سال 2021 که اوج بازار ارزهای دیجیتال بود توانست ناحیه 65$ را به ثبت کند.

از آن‌ زمان تاکنون این پروژه نتوانسته ATH خود را باز پس بگیرد. با توجه به حجم بازار 39 میلیون دلاری آن، ارز Auction در جایگاه 469 بازار قرار می‌گیرد.

مسلما این پروژه یکی از پروتکل‌های مهم حوزه دیفای به شمار می‌رود اما به نظر می‌رسد حضور آن‌ در این بازار هنوز تقاضای چندانی ندارد.

با این حال ممکن است با توجه ناگهانی رسانه‌های جریان اصلی به این پروژه، روند استفاده از آن ظرف چند ماه تغییر کند.

اما با توجه به ماهیت غیرقابل پیش بینی بازار ارزهای دیجیتال، لازم است با توجه به استراتژی سرمایه گذاری خود، بر روی این ارز سرمایه گذاری کنید.

امنیت ارز Auction چقدر است؟

با توجه به گزارش‌های ارائه شده از سوی وبسایت Bounce، ارز آکشن و قراردادهای هوشمند وابسته به آن توسط تیم Salusec مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

در این ارزیابی 11 مشکل کلی یافت شد که تنها یک مورد از آن‌ها، از نظر خطر ایمنی در سطح متوسط قرار داشت.

البته با توجه به این گزارش بسیاری از مشکلات قراردادهای هوشمند آن رفع شده است و اکنون امنیت قراردادهای هوشمند ارز Auction به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: حسابرسی قرارداد هوشمند (Smart Contract Audit) چیست؟

سوالات متداول

ارز Auction چیست؟

ارز Auction توکن اصلی پلتفرم bounce Finance است. این پروتکل در واقع یک اپلیکیشن غیرمتمرکز چند زنجیره‌ای است که در شبکه‌های اتریوم (Ethereum) و بایننس اسمارت چین (BSC) فعالیت می‌کند. پلتفرم bounce طیف وسیعی از انواع خدمات مزایده و مناقصه را ارائه می‌دهد

ارز Auction چه کاربردی دارد؟

این توکن در قالب استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم برای اهداف معاملاتی و تراکنش‌های مزایده کاربرد دارد. علاوه‌بر آن هولدرهای این ارز می‌توانند در رای‌ گیری‌های حاکمیتی پروتکل شرکت کرده و در مورد آینده پروژه تصمیم گیری کنند.

ارز Auction در کدام صرافی لیست شده است؟

خوشبختانه این ارز در صرافی متمرکز کوینکس با جفت ارز USDT‌ لیست شده است. در بین صرافی‌های غیرمتمرکز نیز SushiSwap امکان معامله ارز Auction‌ را با جفت ارز ETH فراهم کرده است که برای معامله آن فقط به یک کیف پول سازگار با Web3 نیاز خواهید داشت.

نتیجه گیری

ارز Auction یکی از پروژه‌های ارزشمند دنیای ارز دیجیتال است که به دلیل زمستان کریپتو با افت کاربر مواجه شده است.

در پروژه Bounce شما می‌توانید برای فروش دارایی‌های ارزشمند خود یک مزایده ایجاد کنید. همچنین با شرکت در مزایده‌های فعال، امکان بهره‌ برداری از فرصت‌های کسب سود برای‌تان فراهم شده است.

با ساخت یک حساب کاربری در وبسایت Bounce.Finance می‌توانید از آخرین فرصت‌های شغلی موجود در حوزه بلاک‌چین آگاه شده و در صورت تمایل از آن‌ها استفاده کنید.

با این که ارز Auction سقوط سنگینی را تجربه کرده است اما از نظر بسیاری از کارشناسان، این پروژه پتانسیل زیادی در سرمایه گذاریو  بازدهی دارد. تیم توسعه دهنده آن‌ها دائما در حال به روز رسانی پروژه هستند.

با این که ارز دیجیتال Auction سهم کمی از این بازار بزرگ دارد اما توانسته پتانسیل قراردادهای هوشمند و دنیای غیرمتمرکز را به شکل بهتری برای ما ترسیم کند.

توسعه دهندگان این پروژه همچنان در حال کار بر روی پروژه هستند و از بهبود آن خسته نخواهند شد.

در نهایت به خاطر داشته باشید در هنگام استفاده از این پروتکل باید از ابزارهای تغییر IP استفاده کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx