کارنامه معاملاتی چیست؟ + نحوه تهیه یک استیتمنت کاربردی!

کارنامه معاملاتی

معامله‌گری امروزه فقط یک ابزار ساده برای کسب سود و درآمد بیشتر نیست، بلکه تبدیل به یک سبک زندگی شده است.

سبک زندگی معامله‌گری به‌گونه‌ای است که هر کس باید تلاش کند برای بهتر شدن و پیشرفت، نسبت به فردی که در گذشته بوده است، قدم بردارد.

درواقع هر معامله‌گر، در ابتدا باید با خودش رقابت کند و کارنامه معاملاتی بهتر و موفق‌تری بسازد. همیشه به همه افرادی که به‌تازگی وارد بازار شده‌اند یا سال‌هاست تجربه حضور در بازار را دارند، توصیه می‌شود تا عملکرد خود را به‌صورت سالانه و ماهانه و دوره‌ای بررسی کنند.

عناوین مطلب:

این کار به آنها کمک می‌کند تا رفتار معاملاتی‌‌شان را تجزیه‌وتحلیل کرده و یک درک دقیق و کامل‌تر از کارنامه معاملاتی خود داشته باشند.

شاید اکنون به این سوال فکر کنید که کارنامه معاملاتی چیست، چطور باید به چنین کارنامه‌ای دسترسی داشت و چگونه کمک می‌کند تا در طول فعالیت‌ تریدری خود، تبدیل به معامله‌گر حرفه‌ای و دقیق‌تری شوید.

این‌ها همه سوالاتی است که در این مطلب از بورسینس همراه شما بررسی می‌کنیم.

تعریف کارنامه معاملاتی

کارنامه معاملاتی گزارشی است که عملکرد یک معامله‌گر را در بازه زمانی مشخصی نشان می‌دهد.

صورت‌حساب یا گزارش حساب، عملکرد مشابهی با کارنامه‌های معاملاتی دارد. برای مثال وقتی شما یک صورت‌حساب سه‌ماهه از حساب بانکی خود می‌گیرید، یکی از اهداف‌تان بررسی عملکرد مالی‌ در سه ماه گذشته است.

اینکه چه خرید‌های ریز و درشتی در طول این مدت داشته‌اید، چطور خرید‌های خود را مدیریت کرده‌اید یا چه محصولاتی جزء کالاهای ضروری هستند که خرید آنها در هر سه ماه غیر قابل حذف بوده است.

بیشتر بخوانید: تفاوت تحمل ریسک (RT) و ظرفیت ریسک (RC) چیست؟

این کارنامه‌ها به تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا پیش‌بینی و ارزش‌گذاری‌هایی که در طول این مدت در نظر داشته‌اند را بررسی کنند. گاهی نتیجه معاملات آنها نشان می‌دهد که لازم است برخی از پیش‌بینی‌ها، استراتژی‌ها و ارزش‌گذاری‌های خود را اصلاح کند.

درواقع، می‌توان گفت که کارنامه معاملات کل فروش، تغییرات در ترکیب فروش و … را به معامله‌گر نشان می‌دهد. همین اطلاعات باعث می‌شود تا بتوان چشم‌اندازی از گذشته و حتی آینده داشت و برای بهبود مسیری معاملاتی و اقداماتی که قرار است در آینده نزدیک انجام شود، قدم برداشت.

استیتمنت معاملاتی و تاثیر آنها در استراتژی معاملاتی

استیتمنت معاملاتی، چیزی است که یک تریدر گزارش معاملات خود را در آن ثبت و ضبط می‌کند.

چنین عملکردی، نظم‌وانضباط بیشتری را وارد کار معامله‌گر می‌کند و باعث می‌شود هر معامله‌ای که انجام می‌دهد، تجربیات و آموزه‌های بیشتری برای او داشته باشد.

معنی استیتمنت
استیتمنت یعنی شرح، اعلامیه و اظهاری که از عملکرد معاملاتی یک سرمایه‌گذار به دست می‌آید.

بازارهای مالی پر از مشکلات و اشتباه است. همه این اشتباهات به‌گونه‌ای هستند که ممکن است یک معامله‌گر چندین و چند بار در دام آنها بیفتد. معامله‌گران با بررسی عملکرد دوره‌ای خود، از تکرار چندین باره اشتباه‌های بازار جلوگیری می‌کنند.

معیارهای لازم برای بررسی کارنامه معاملاتی

همان‌طور که گفتیم، کارنامه معاملاتی، عملکرد مالی یک فرد را در بازه زمانی مشخصی ارائه می‌کند و عملکردها هم می‌تواند توسط معیارهای مختلفی سنجیده شوند.

بعضی از این معیارهای شامل موارد زیر است:

  • نسبت ریسک به ریوارد: نسبت ریسک به پاداش (Risk / Reward ratio) به نسبت سود و نسبت در ضرر در هر معامله گفته می‌شود. برای مشخص‌کردن این نسبت باید حد ضرر خود را در یک معامله مشخص کرده تا بتوانید نسبت ریسک به ریوارد را هم تعیین کنید.
  • مجموع سود خالص: مجموع سود خالص (Total net profit) از طریق مجموع سود در یک بازه زمانی مشخص، منهای مجموع ضرر در همان بازه مشخص به دست می‌آید.
  • فاکتور سود: فاکتور سود (Profit factor) تقسیم مجموع سودها بر ضررها را پرافیت فاکتور می‌دانند. سیستم معاملاتی به‌عنوان یک سیستم سودآور است که باید پرافیت فاکتور آن بیشتر از یک باشد. برای مثال، مجموع معاملات سودآور شما حدود 3 میلیون تومان است، مجموع معاملات ضرر ده هم به حدود 1.5 میلیون تومان رسیده، در این صورت پرافیت فاکتور شما 2 است.
  • وین ریت: وین ریت (win rate) به نسبت تعداد معاملات سودآور یک تریدر گفته می‌شود. برای مثال، اگر در بازه زمانی مشخص، در کارنامه معاملاتی یک معامله‌گر حدود 100 معامله به ثبت رسیده باشد، 53 معامله آن سودده و 47 معامله ضرر ده است. در این شرایط وین ریت معامله‌گر در حدود 53 درصد خواهد بود.  

بیشتر بخوانید: 3 معیار مهم برای اندازه گیری عملکرد پورتفولیو (سبد سرمایه گذاری)!

انواع کارنامه‌های معاملاتی

استیتمنت‌های معاملاتی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • کارنامه‌های اتوماتیک و نرم‌افزاری
  • کارنامه‌های دستی

دسته‌ای از کارنامه‌‌های اتوماتیک هستند که به‌صورت اتوماتیک از نرم‌افزارهای معاملاتی مثل متاتریدر گرفته می‌شوند.

دسته‌ای دیگر، کارنامه‌‌هایی هستند که از سایت‌هایی مثل myfxbook و mql به کسانی که حساب معاملاتی خود را به این سایت‌ها متصل کرده‌اند، ارائه می‌شود. این گروه از کارنامه‌های معاملاتی قابلیت دسترسی عمومی دارند و می‌تواند در معرض دید عموم هم باشند.

نوع دیگر این کارنامه‌های معاملاتی، به صورتی است که افراد می‌توانند خودشان کارنامه معاملاتی موردنظرشان را بنویسند و ایجاد کنند. این نوع کارنامه‌ها یک گزارش کامل از رفتار معامله‌گران در طول دوره معاملاتی آنها است و می‌توان باتوجه‌به نتایجی که به‌دست‌آمده، بخش‌هایی از این استراتژی را اضافه یا کم کنند.

قسمت اول کارنامه دستی شامل نمادهایی است که در سبد معاملاتی قرار دارد. در بخش بعدی می‌توان استراتژی یا اهداف خود را درج کنند.

معمولا معامله‌گران از یک استراتژی استفاده می‌کنند، اما استفاده از اطلاعات کارنامه معاملاتی به آنها کمک می‌کند تا بر اساس شرایط و ضوابط، ‌استراتژی‌های خود را تغییر دهند.

ایچیموکو یا روش‌های پرایس اکشن که بر اساس زمان و پوزیشن و شرایط افراد مورداستفاده قرار می‌گیرد از جمله استراتژی‌هایی است که برای اصلاح کارنامه کاربرد دارند.

 

اموزش خواندن استیتمنت
یادگیری تحلیل استیتمنت های معاملاتی به شما کمک میکند که روال معاملات خودتان را موشکافانه دنبال کنید و ضعف‌های آن را بدانید.

تلاش کنید بدون هیچ احتیاط، محافظه‌کاری و تعصبی، عملکرد معاملاتی خود را بسنجید و به اقداماتی که در طول این مدت برای معاملات خود انجام داده‌اید نمره دهید.

با استفاده از پارامترهایی مثل پایبندی به حد ضرر یا ورود و خروج به هنگام و مناسب، نمره انضباط و مدیریت ریسک را بررسی کنید و به خود نمره دهید.

معامله‌گران حرفه‌ای، حتی حالات روحی، روانی، جسمی و تصمیماتی که تحت این شرایط گرفته‌اند را هم بررسی می‌کنند. چرا که این اتفاق‌ها و تاثیرات روحی و جسمی هم می‌تواند نشان دهد که یک معامله‌گر تا چه اندازه موفق شده عملکرد مناسبی داشته باشد و احساسات و هیجانات خود را کنترل کند.

بیشتر بخوانید: 3 استراتژی ضروری برای تریدرهای حرفه‌ای که معاملات‌شان کپی می‌شود!

معامله‌گری موفق خواهد بود که در برابر هیجاناتش عملکردی کامل‌تر و دقیق‌تر داشته باشد. پس ثبت این وارد هم می‌تواند به تجربه افراد در هنگام معامله و چیدن استراتژی جدید آنها کمک کند.

نمونه کارنامه دستی معاملات

نمونه کارنامه معاملاتی دستی

برای آشنایی بیشتر با نمونه کارنامه دستی معاملات، به تصویر بالا نگاه کنید. در ادامه تمام بخش‌ها و قسمت‌های مهم این تصویر را بررسی خواهیم کرد:

همانند تصویر، ابتدا نماد موردنظر را در جدول درج کنید. سپس قسمت‌های عناوین  مربوط به هر ستون را با استفاده از استراتژی شخصی خود تکمیل کنید.

برخی اشخاص تک استراتژی عمل می‌کنند و ممکن است ترجیح دهند بر اساس تجربه خود، استراتژی‌شان را تغییر ندهند. برخی دیگر بر اساس زمان و شرایط بازار ترجیح می‌دهند استراتژی‌های مختلفی را امتحان کنند. 

اگر استراتژی شما متنوع است، برای کسب اطلاعات بیشتر از موارد بیشتری در این جدول کارنامه معاملاتی استفاده کنید. برای مثال در مورد ایچیموکو می‌توان به کراس تنکانسن و کیجونسن یا همپوشانی فیبوناچی با سنکو B به‌عنوان حمایت جهت ورود یا … اشاره کرد.

بخش‌های بعدی جدول کارنامه معاملاتی را با استفاده از اطلاعات استراتژی معاملاتی خود تکمیل کنید. همچنین نقطه ورود، حد ضرر و حد سود را هم بنویسید.

تکمیل قسمت ورود و خروج هم به استراتژی‌های شخصی تریدر بستگی دارد. برای مثال در استراتژی پرایس اکشن به سبک آقای لنس بگز  ورود، یک مرحله‌ای و خروج دومرحله‌ای است. خروج مرحله دوم هم با حد سود متحرک انجام می‌شود. بقیه استراتژی‌ها، معمولا خرید و فروش پله‌ای را در نظر گرفته‌اند.

مابقی فیلدها را هم با گذشت زمان و تکمیل میزان سود و زیاد در کل بازه موردنظر و در نهایت، کل سرمایه، تکمیل کنید.

از پارامترهای دیگری که می‌توان در برآورد و تکمیل این دو فیلد بکار برد می‌توان به تعیین حد ضرر، پایبندی به استراتژی، صبوری یا عدم صبوری و هیجانی شدن در موقعیت‌های معاملاتی، ورود و خروج مناسب و … اشاره کرد. مثلا تأخیر در ورود باعث می‌شود میزان ریوارد به ریسک کاهش‌یافته و در سایر فیلدها از جمله سود و زیان و کل سرمایه، بسزایی تاثیر زیادی داشته باشد.

این موارد را نوشته و با ذکر درصد وزنی، نمره نهایی انضباط و مدیریت ریسک معاملات خود را مشخص کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب از بورسینس، صفرتاصد بررسی و تعیین کارنامه معاملاتی را همراه شما بررسی کردیم.

کارنامه معاملاتی یکی از بخش‌های بسیار مهمی است که تمامی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باید به آن توجه کنند. اطلاعات این استیتمنت به معامله‌گران کمک می‌کند تا بتوانند ضعف‌های معاملاتی خود را شناخته، نقاط قوت را بررسی و استراتژی معاملاتی را بهبود دهند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش پیشرفته ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx