قانون 80/20 یا اصل پارتو چیست و چه کاربردی برای معامله‌گران دارد؟

قانون 80/20

قانون 80/20 که به اصل پارتو (Pareto) معروف است، در سال 1906 توسط اقتصاددان ایتالیایی به نام ویلفردو پارتو معرفی شد.

در آن سال، ویلفردو به این نکته پی برده بود که بیش از 80 درصد زمین‌های ایتالیا فقط متعلق به 20 درصد از جمعیت آن است.

او بعدها این اصل را در مورد موضوعات دیگری تعمیم داد که به قانون پارتو شهرت یافته است.

عناوین مطلب:

ویلفردو پارتو، از این اصل نتیجه گرفت که چه در کسب‌و‌کار و چه در اقتصاد یا باغبانی، 80 درصد کل نتایج تنها با 20 درصد تلاش نتیجه می‌دهد.

قطعا شنیده‌اید که می‌گویند بیش از 90 درصد معامله‌گران در بازارهای مالی شکست می‌خورند؛ این نسبت نیز از همان قانون پارتو گرفته شده است.

در این مقاله قصد داریم تا روش‌های موجود در اصل پارتو جهت موفقیت یک معامله‌گر را مورد بررسی قرار دهیم.

تاریخچه‌ای از اصل پارتو

اصل 20/80 که به عنوان اصل پارتو نیز شناخته شده است، اولین بار در ابتدای قرن بیستم و در مباحث مربوط به اقتصاد کلان، جهت توصیف توزیع ثروت در کشور ایتالیا استفاده شد.

در آن زمان؛ پارتو در باغچه خانه خود متوجه نکته‌ای شد که توانست آن را به موضوعات گسترده‌تری تعمیم دهد. او متوجه شده بود که تنها 20 درصد از نخودهای کاشته شده در باغچه، مسئول رشد و شکل‌گیری 80 درصد از نخودها هستند. پارتو این اصل را به اقتصاد کلان تعمیم داد و نشان داد که 80 درصد ثروت در کشور ایتالیا متعلق به 20 درصد از جمعیت آن است.

بعدها نیز در دهه 1940، دکتر جوزف جوران، از این اصل در زمینه مدیریت عملیات و کنترل کیفیت تولیدات تجاری بهره برد. او نشان داد که 80 درصد از عیب‌های موجود در محصولات، ناشی از 20 درصد مشکلات موجود در روش‌های تولید است. بنابراین؛ با تمرکز بر آن 20 درصد و کاهش مشکلات تولید، کیفیت کلی یک کسب‌وکار افزایش می‌یابد.

قانون 80/20 در کسب و کارها چگونه خود را نشان می‌دهد؟

همانطور که در ابتدای این مقاله درباره قانون 80/20 توضیح دادیم، این قانون را می‌توان به عنوان یک علت و معلول ساده نیز تصور کرد؛ به این صورت که 80 درصد از پیامد یا خروجی‌ها، ناشی از 20 درصد از علل یا ورودی‌ها هستند.

معمولا این قانون در یک شرکت به این شکل است که 80 درصد از درآمد شرکت مذکور توسط 20 درصد از مشتریان آن به دست می‌آید.

بنابراین؛ برای این شرکت مهم است که روی آن 20 درصد از مشتریانی که مسئول 80 درصد درآمدها هستند، تمرکز و بازاریابی کند. در واقع با این کار، مشتریان قدیمی حفظ شده و مشتریان جدید نیز با همین ویژگی افزایش می‌یابند.

در واقع، هدف اصلی قانون 80/20 این است که بهترین دارایی‌ها در یک واحد معاملاتی شناسایی شده و از آن‌ها جهت ایجاد ارزش‌های حداکثری، استفاده بهینه شود.

به عنوان مثال؛ فرض کنید که یک دانش‌آموز پیش از امتحان خود، باید تشخیص دهد که کدام بخش از کتاب درسی برای امتحان بیشترین سود را دارد، سپس بیشتر وقت و تمرکز خود را صرف آن قسمت از کتاب کند.

نمونه‌هایی از اصل 80/20 

برای اینکه درک بهتری از اصل پارتو داشته باشید، در ادامه مثال‌هایی از این اصل را برای شما شرح می‌دهیم:

  • در حوزه مهندسی کامپیوتر؛ 80 درصد عملکرد یک برنامه توسعه یافته، از 20 درصد تلاش توسعه‌دهنده نرم‌افزار می‌آید.
  • در موضوع معامله و تجارت؛ 80 درصد سود یک شرکت، ناشی از انجام معاملات 20 درصد از معامله‌گران فعال در آن شرکت است.
  • در موضوع خدمات به مشتری؛ معمولا 80 درصد اعتراضات و شکایات از سوی 20 درصد مشتریان است.
  • در حوزه جرم‌شناسی؛ آمار نشان می‌دهد که 80 درصد جرم‌ها توسط 20 درصد جمعیت انجام می‌شود.
  • در مبحث محیط زیست؛ اگر به آمار آلودگی‌های جهانی بنگریم، می‌بینیم که 80 درصد آلودگی جهانی از 20 درصد کارخانه‌ها ناشی می‌شود.

حال که با انواع مثال‌های اصل پارتو آشنا شدید؛ نوبت آن است که به بررسی قانون 80/20 در حوزه معامله‌گری بپردازیم.

قانون 80/20 در ترید و معامله‌گری

قانون 80/20 در حوزه تجارت و معامله‌گری بسیار رایج است.

ممکن است شما به عنوان یک تریدر، بیشترین سود خود را از معامله یک جفت ارز یا سهام در بازارهای مالی به دست بیاورید؛ اما در شرکت‌های تجاری، بیشترین سودشان حاصل فعالیت و معامله 20 درصد از معامله‌گران‌ آن‌ها است!

البته به طور مشابه، این موضوع برای شرکت‌های تجاری نیز وجود دارد که گاهی بیشتر درآمدشان مربوط به انجام معامله در دارایی‌های خاص مانند ارزهای دیجیتال یا سهام است.

جالب است بدانید که در حوزه معامله‌گری؛ قانون 80/20 در موقعیت‌های مختلف زمانی نیز دیده می‌شود.

به عنوان مثال؛ ممکن است در روند معاملات خود متوجه این نکته شده باشید که 80 درصد از درآمد شما، در سشن (Session) صبح یا در نیمه اول سال به دست آمده است.

شایان ذکر است که نسبت 80/20 تنها یک نقطه شروع است و این نسبت می‌تواند به 70/30 یا 60/40 نیز تغییر یابد.

نحوه استفاده از قانون 80/20 هنگام معامله

در ادامه به نحوه استفاده از این قانون در معاملات می‌پردازیم:

1. یک استراتژی معاملاتی برای خود ایجاد کنید

اگر در امر ترید و معامله تازه‌وارد هستید؛ توصیه ما این است که جهت توسعه استراتژی معاملاتی خود زمان زیادی بگذارید.

شما می‌توانید با جستجو و مشاوره با کارشناسان این حوزه، یک استراتژی معاملاتی را بررسی کرده و برای وارد شدن به این زمینه اقدام نمایید. علاوه بر این؛ لازم است که برای ایجاد و آزمایش استراتژی مورد نظر خود، از یک حساب آزمایشی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

در ادامه؛ انواع روش‌های معاملاتی که برای افراد مبتدی مناسب است را ذکر کرده‌ایم:

2. به انتخاب دارایی‌ها‌ در معاملات خود توجه کنید

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید، توجه به انتخاب دارایی‌ها است.

یک اشتباه رایج که بسیاری از مردم آن را انجام می‌دهند، این است که سعی دارند از همه‌چیز پول در بیاورند. این کار کاملا اشتباه است!

قانون پارتو در معامله‌گری
توجه داشته باشید که دارایی‌های مختلف، شرایط متفاوتی دارند؛ پس حتما دارایی‌هایی که منجر به موفقیت شما در معامله می‌شوند را شناسایی کرده و روی آن‌ها تمرکز کنید.

در همان مرحله اول که قانون 80/20 را در استراتژی معاملاتی خود توسعه می‌دهید؛ می‌توانید تمام معاملات خود را نیز مورد بررسی قرار داده و سودآورترین آن‌ها را شناسایی کنید.

در این استراتژی، شما باید بهترین عملکردهای خود را شناسایی کرده و آن‌ها را دو برابر کنید.

3. به زمان انجام معاملات خود توجه کنید

از ویژگی‌ها مهم بازارهای مالی مانند بازار سهام و بازار کریپتو، امکان انجام معامله به شکل 24 ساعته است. این امر باعث می‌شود که با بررسی معاملات خود، بهترین زمان را پیدا کنید.

به عبارت دیگر؛ ممکن است بیشترین سود شما در سشن اروپا و یا سشن آمریکا باشد. به این ترتیب؛ براساس قانون 80/20، شما باید آن زمان از شبانه‌روز که سود بیشتری را برای شما به همراه دارد شناسایی کرده و روی آن تمرکز کنید.

4. عملکرد خود را تجزیه و تحلیل کنید

جهت اعمال قانون 80/20 در معاملات روزانه، چند رویکرد متفاوت وجود دارد.

شما می‌توانید از این رویکردها، برای تجزیه و تحلیل عملکرد خود نیز استفاده کنید. به عنوان مثال؛ بررسی کنید که ضررهای شما ناشی از کدام رویکرد یا استراتژی است و به دنبال رفع آن باشید.

علاوه براین؛ می‌توانید ارزیابی کنید که معمولا بیشتر زیان‌های شما، در چه روزهایی رخ می‌دهند؟ یا ضرر و زیان شما مربوط به کدام دارایی‌ها هستند؟

5. وضعیت بازار را در نظر بگیرید

هنگام اعمال قانون 80/20 در معاملات خود، حتما به وضعیت بازار توجه کنید. به عنوان مثال؛ توجه داشته باشید که آیا اکثر معاملات موفق شما در یک بازار پرتلاطم صعودی یا نزولی رخ می‌دهند، یا در یک بازار خنثی (Range)؟

از طرف دیگر؛ می‌توانید زمان به دست آوردن سود خود را نیز بررسی کنید (سشن صبح یا سشن عصر).

روند بازار
در نظر گرفتن وضعیت بازار نیز در اعمال قانون 80/20، نقش مهمی دارد.

6. استراتژی‌های خود را تحلیل کنید

یکی از کاربردهای مهم قانون 80/20، در تجزیه و تحلیل استراتژی‌ها است. همانطور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم؛ گاهی اوقات متوجه می‌شوید که بیشترین سود شما، حاصل استفاده از تنها یک یا دو استراتژی است.

اینجاست که باید به انواع سفارش‌های ثبت شده و اندیکاتورهای استفاده شده در معاملات موفق خود، توجه کرده و روی آن‌ها بیشتر تمرکز کنید.

ساخت یک استراتژی معاملاتی با استفاده از قانون 80/20

قانون 80/20، به خودی خود یک استراتژی معاملاتی نیست؛ بلکه شما باید به عنوان یک معامله‌گر، با کمک قانون 80/20 و یافتن پاسخ پرسش‌هایی که در قسمت قبل مطرح شد، بهترین روش‌ها را پیدا کرده و سپس یک استراتژی معاملاتی برای خود طراحی کنید.

به عنوان مثال؛ یک تریدر می‌تواند بهترین شیوه‌های معاملاتی خود را یادداشت کرده و سپس آن رویکردهایی را که منجر به موفقیت او شده است را مشخص کند.

اگر شما یک معامله‌گر تمام‌وقت هستید و متوجه شده‌اید که بیشتر سود شما هنگام معامله در صبح به دست می‌آید؛ پس باید تلاش بیشتری را برای ادامه این روند داشته باشید.

علاوه بر این؛ اگر متوجه شده‌اید که فقط با استفاده از یک اندیکاتور درآمد بیشتری کسب می‌کنید، می‌توانید فقط روی همان اندیکاتور تمرکز کرده و بقیه را رها کنید.

با مرور این چک لیست، به یک استراتژی محدود و متناسب با خودتون می‌رسید که به خوبی کار می‌کند. برای موفقیت بیشتر در انجام معاملات، لازم است که از راهکارهای بیهوده دیگر اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: استراتژی لبه معاملاتی (Trading Edge) چیست؟ + 9 گام برای ایجاد آن

سخن پایانی

اصل 80/20، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای اولویت‌بندی مشکلات است.

شما می‌توانید با استفاده از این قانون، تشخیص دهید که کدام معضل یا مشکل، روی نتیجه نهایی شما تاثیر بیشتری دارد. این اصل نه تنها منجر به شناسایی مشکلات در زمینه‌های مختلف می‌شود، بلکه به شما کمک می‌کند که بهترین استراتژی معاملاتی خود را شناسایی کرده و آن را تقویت کنید.

قانون 80/20، تقریبا در تمام زمینه‌ها یک مفهوم مهم و کاربردی است. شما می‌توانید به عنوان یک معامله‌گر در هنگام انجام معاملات خود، از قانون 80/20 استفاده کنید. برای این کار لازم است که فاکتورهای مهم در معاملات موفق خود را شناسایی کرده و آن‌ها را دو برابر کنید. با این کار؛ مهارت‌های معاملاتی شما تقویت شده و در موقعیت خوبی قرار خواهید گرفت و بدون اینکه مسیر اشتباهی را طی کنید، معامله‌گر بهتری خواهید شد.

در این مقاله؛ درباره اصل 80/20 که به آن اصل پارتو نیز می‌گویند، صحبت کرده و با استفاده از قانون پارتو، راهکارهایی را جهت موفقیت بیشتر و افزایش بهره‌وری معامله‌گران مطرح کردیم. امیدواریم که با استفاده از این مقاله، عملکرد بهتری در معاملات خود داشته باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش پیشرفته ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx