5 گام تا ایجاد یک شخصیت معامله‌گری حرفه‌ای

شخصیت معامله گری

 شخصیت معامله گری بحث مهمی در بین تریدرهای حرفه‌ایست.

در بسیاری از اوقات مشاهده می‌شود که معامله گران یا تریدرهای تازه‌کار در پیدا کردن سبک معاملاتی مناسب با شخصیتشان مشکل دارند اما پیدا کردن شخصیت معامله گری برای موفقیت بلندمدت لازم است.

اگر تریدر هستید و حس می‌کنید شخصیت معامله گر خود را نمی‌شناسید هنوز هم دیر نشده می‌توانید همین امروز آن را پیدا کنید.

عناوین مطلب:

شناسایی نوع شخصیت معامله گری و سبک تریدینگ مناسب با آن شانس کسب سود را افزایش می‌دهد. حتی اگر برخی ویژگی‌های ذکر شده در این مقاله را دوست ندارید بهتر است برای گرفتن سود بیشتر با خودتان صادق باشید.

چرا شناخت شخصیت معامله گری مهم است؟

تریدینگ چهار سبک اصلی به نام‌های اسکالپینگ، معاملات روزانه، سویینگ و پوزیشن دارد. تفاوت بین این چهار سبک به‌خاطر مدت‌زمانی است که معاملات در آن‌ها انجام می‌شود.

معاملات اسکالپینگ طی چند ثانیه یا حداکثر چند دقیقه تمام می‌شوند. معاملات روزانه از چند ثانیه تا چند روز وقت می‌گیرند. اما ممکن است معاملات نوسانی یک تا چندین روز زمان ببرند و معاملات پوزیشن تا چند سال هم طول بکشند که بسته شوند.

ممکن است یک تریدر بهترین سیستم معاملاتی موجود را در اختیار داشته باشد؛ اما اگر درک درستی از مباحث روانشناسی تریدینگ نداشته باشد احتمالا دچار ضررهای زیادی می‌شود.

تریدرهای زیادی هستند که درباره اهمیت ذهن انسان در تریدینگ و سرمایه‌گذاری اظهارنظر می‌کنند. درواقع اکثر آموزش‌های تریدینگ ترکیب یک یا دو مبحث روانشناسی هستند.

بیشتر بخوانید: طرز فکر تریدری؛ چطور یک «ذهن معامله‌گر» داشته باشیم؟

اما چرا معامله گران تنها به میزان اندکی به آموزش‌های روانشناسی و اهمیت آن‌ها پایبندند؟ بیشتر معامله گران تمایل دارند که در تریدینگ، تمرکز بیشتری روی عناصر تکنیکال و فنی داشته باشند.

آن‌ها ساعت‌ها زمان صرف جستجوی اصول، نگاه کردن به چارت‌ها، بررسی اندیکاتورها، بررسی تغییرات قیمت، سیستم‌های تست مختلف و غیره می‌کنند؛ اما همین‌ها معتقدند اصول روانشناسی مهم‌ترین عامل موفقیت یک تریدر است و خودشان آن را نادیده می‌گیرند.

به‌همین‌دلیل لازم است مجددا روی ویژگی‌های شخصیتی مهمی که شخصیت معامله گری را می‌سازند تاکید کنیم. با مطالعه این ویژگی‌ها اگر شخصیت خود را برای یک سبک معاملاتی، مناسب دیدید که عالیست؛ اما در غیر این صورت هم می‌توانید با دقت و کنترل بیشتر بر رفتار و احساستان، به موفقیت بیشتری برسید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی بورس و چرخه بازار (چگونه باعث سود و زیان می‌شود؟)

شخصیت معامله گری؛ ویژگی‌های یک تریدر حرفه‌ای

گرچه در ویژگی‌هایی که در ادامه آورده‌ایم بیشتر تمرکز ما بر معاملات کوتاه‌مدت بوده است اما این ویژگی‌ها برای معامله‌گرانی که سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام می‌دهند نیز صادق است:

1. تمرکز بر فرآیند به منظور استانداردسازی روش انجام کار

بهترین معامله گران و سرمایه‌گذاران یک فرآیند معاملاتی واضح دارند.

آن‌ها از این ساختار استقبال می‌کنند و به استانداردهای خود پایبندند. البته ممکن است در طی زمان و به‌صورت کنترل‌شده آن‌ها را تغییر دهند.

این استانداردها می‌تواند براساس مولفه‌های مختلفی مثل مجموعه اندیکاتورهایی که برای تحلیل تکنیکال بکار می‌روند یا می‌توانند مبتنی بر تعداد دفعات بررسی معاملات بازار یا اصول فاندامنتال آن تنظیم شده باشند.

باید مدیریت پول و سرمایه، تعیین حد سود و ضرر و همه موارد این چنینی در آن در نظر گرفته شود.

مهم نیست استاندارد شما چیست تا وقتی استانداردی دارد. استانداردسازی از اصول موفقیت در تریدینگ است و می‌توانید به مرور آن را بهبود دهید. بدون داشتن استاندارد ایجاد نظم در کارها دشوارتر است.

بیشتر بخوانید: استراتژی لبه معاملاتی (Trading Edge) چیست؟ + 9 گام برای ایجاد آن

شخصیت معامله گری

2. انضباط در دنبال کردن روش انتخابی

وقتی یک استاندارد و فرآیند معاملاتی برای خودتان ایجاد کردید این انضباط یا دیسیپلین است که در پایبندی به آن کمکتان می‌کند.

اگر استاندارد ندارید رعایت انضباط سخت است چون نمی‌توانید تشخیص دهید از قواعد خود چقدر منحرف شده‌اید؛ به عنوان مثال یکی از بزرگ‌ترین دشمنان نظم و انضباط در دنیای تجارت، ترس از دست دادن یا FOMO است.

ممکن است ببینید که افراد زیادی در حال خرید سهام یک شرکت خاص هستند. برای خرید آن در توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شود. شما هم این سهام را به تبعیت از جمع خریده‌اید اما هنوز به قیمت مدنظر شما نرسیده است.

بله دوری از FOMO سخت است. گاهی نمی‌توان عملکرد بقیه را نادیده گرفت؛ اما هرقدر به قواعد خود پایبندتر باشید آرامش بیشتری دارید.

بیشتر بخوانید: تشخیص سیگنال‌های واقعی در میان شلوغی‌های بازار کریپتو!

3. صبر برای دوری از بازار

مطمئنا این که همیشه در حال ترید باشیم و از بالا و پایین رفتن بازار سود ببریم جالب است اما بخشی از شخصیت معامله گر منضبط بودن صبوری است.

جمله‌ای هست که می‌گوید «اجازه دهید بازار سراغ شما بیاید». دنبال معاملاتی نباشید که مربوط به شما نیست. برای ساختن سیستم تریدینگ مناسب، نیاز به صبر است. این ممکن است مدت‌ها زمان لازم داشته باشد.

بسیاری از وبلاگ‌ها و مجلات مالی، خوانندگان خود را وسوسه می‌کنند که بدون انجام تحقیقات یا براساس احساسات وارد معامله شوید اما اگر این کار را کنید ضرر آن متوجه شماست.

بیشتر بخوانید: چگونه از سرمایه گذاری احساسی در بازارهای مالی پرهیز کنیم؟

pic2

4. انعطاف در مواجه با ضررهای اجتناب‌ناپذیر

در دنیای واقعی ضرر هم وجود دارد. هیچ تریدری نیست که 100 درصد و همیشه سود کند.

باید آماده باشید که نه‌فقط یک ضرر بلکه یک رشته ضرر را بپذیرید. این ضررها طبیعی هستند اما خیلی از تریدرها را از ادامه مسیر منصرف می‌کنند.

با این حال باید آن‌ها را بپذیرید و ادامه دهید. تا وقتی به سیستم و قوانین خود پایبندید و آن را بهبود می‌دهید احتمال سود بیشتر از ضرر است.

بدترین واکنشی که به ضرر وجود دارد این است که از قوانین خود تخطی کنید و ریسک را دنبال نمایید. یا حتی بدتر، به امید کسب سود، مدیریت ریسک خود را زیر پا بگذارید.

5. یادگیری مستمر برای بهبود پیوسته

تمایل به یادگیری یک ویژگی شخصیت تریدر است که باید در همه ابعاد زندگی باشد نه‌فقط تریدینگ.

یادگیری مستمر به شما در تشخیص مسائل، بررسی آن‌ها و ایجاد یک رویکرد ساختاریافته برای حل آن‌ها کمک می‌کند. همچنین فرد با بخش‌های جدید و امکانات جدید بازار آشنا می‌شود و می‌تواند فرصت‌های تجاری جدید را پیدا کند.

چهار شخصیت معامله گری

در اکثر بازارهای مالی چهار شخصیت معامله گری اسکالپینگ، روزانه، سویینگ و پوزیشن را به‌عنوان مهم‌ترین موارد در نظر می‌گیرند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

1) ترید اسکالپ

اسکالپینگ نوعی روش معاملاتی سریع است. اسکالپرها در چند ثانیه و اغلب در جهت مخالف معامله می‌کنند. به این معنی که ممکن است معامله این لحظه آن‌ها از نوع لانگ و چند دقیقه بعد از نوع شورت باشد.

اسکالپینگ برای تریدرهای فعالی مناسب است که قادر به تصمیم‌گیری لحظه‌ای و عکس‌العمل بدون معطلی هستند.

اغلب، کسانی که بی‌حوصله و عجول هستند، شخصیت معامله گری اسکالپینگ دارد چون می‌خواهند سریع به سود برسند. در صورت برآورده نشدن هدفشان سریع از آن موقعیت بیرون می‌آیند.

تمرکز و دقت دو ویژگی اسکالپرها است. این سبک معاملاتی برای کسانی که رویاپردازی می‌کنند یا تمرکز حواس ندارند مناسب نیست؛ بنابراین اگر ذهنتان مشغول است و انرژی کافی برای پرداختن به یک موضوع در هر لحظه ندارید احتمالا این بعد از شخصیت معامله گر را ندارید.

2) ترید روزانه

تریدینگ روزانه برای تریدرهایی مناسب است که دوست دارند کاری را در یک روز شروع و در همان روز تمام کنند.

اگر از آن افرادی هستید که تا وقتی کار روزانه‌تان تمام نشود، حتی تا ساعت 3 نصف شب هم شده پای آن می‌مانید این شخصیت معامله گری شماست.

اکثر تریدرهای روزانه هیچ‌گاه معاملات سویینگ یا پوزیشن انجام نمی‌دهند. اگر پوزیشن بازی داشته باشند که احتمال دهند در ساعاتی که خوابند تحت تاثیر نوسان بازار قرار می‌گیرد، اصلا خوابشان نمی‌برد!

pic3

3) سویینگ تریدینگ

شخصیت ترید سویینگ برای کسانی است که صبورند و حوصله انتظار برای شروع معامله را دارند اما تمایل دارند پس از ورود آن به‌سرعت سود کنند.

تریدرهای سویینگ معمولاً در طی شب معامله می‌کنند. پس اگر دور شدن از کامپیوتر، زمانی که یک معامله باز دارید باعث اضطرابتان می‌شود، شخصیت معامله گری شما مناسب سویینگ نیست.

در معاملات سویینگ، حد ضرر بیشتری نسبت به معاملات روزانه در نظر می‌گیرند؛ اما باز هم حفظ آرامش در زمانی که بازار برخلاف خواست تریدر حرکت می‌کند اهمیت زیادی دارد.

4) پوزیشن تریدینگ

پوزیشن تریدینگ طولانی‌ترین شکل تریدینگ است. این تریدها گاهی چند سال طول می‌کشند؛ بنابراین این سبک معامله گری برای افراد صبوری که تحت تاثیر احساسات قرار نمی‌گیرند مناسب است.

معمولاً اهداف آن‌ها چند قسمتی است و برای رسیدن به همه آن‌ها صبر می‌کند. پس اگر فردی هستید که با نزدیک شدن قیمت به نقطه سود یا ضرر قلبتان به تپش می‌افتد برای این نوع تریدینگ مناسب نیستید.

پوزیشن تریدرها باید نظرات عموم مردم را نادیده بگیرند. معامله پوزیشن هم در بازار صعودی و هم نزولی انجام می‌شود.

مثلا، ممکن است در سالی که اقتصاد دچار رکود است و مردم از بازار خارج می‌شوند یک معامله لانگ انجام شود. پس درصورتی‌که نظر دیگران روی تصمیم‌گیری‌هایتان اثرگذار است شخصیت معامله گری مناسبی برای این نوع ترید ندارید.

به سبک معاملاتی خود پایبند باشید!

انتخاب استایل معاملاتی نیاز به انعطاف زیادی دارد تا بدانید چه زمانی یک سبک معاملاتی برای شما سودآوری ندارد. همچنین باید به سبک معاملاتی خود، حتی زمانی که بازده موردنظر را به دست نیاورده‌اید پایبند باشید.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات معامله گران تغییر سبک و سیستم‌های تریدینگ آنهاست. این تغییرات مداوم راهی به‌سوی ضرر بیشتر است.

وقتی سبک تریدینگ مناسب شخصیت معامله گری خود را پیدا کردید در بلندمدت به آن وفادار بمانید تا از آن سود بیشتری بگیرید.

تست شخصیت معامله گری چیست؟

ازآنجایی‌که طرز فکر، رفتار و روانشناسی افراد شخصیت معامله گری آن‌ها را می‌سازد تاثیر آن بر موفقیت در بازارهای مالی غیرقابل‌انکار است.

به‌همین‌دلیل تست‌های مختلفی تحت عنوان تست شخصیت معامله گری وجود دارد که با پرسیدن سوالاتی در ارتباط با نحوه رفتار افراد در بازارهای مالی به همراه سوالات روانشناسی روزمره، سبک تریدینگ مناسب فرد را به او پیشنهاد می‌کند.

وبسایت‌های زیادی این تست‌ها را در قالب سوالات مختلف برگزار می‌کنند و با توجه به پاسخ فرد و امتیازی که کسب کرده است نتیجه را به او نشان می‌دهند.

در این تست‌ها میزان ویژگی‌های شخصیتی همچون سطح وجدان و خویشتن‌داری، میزان عصبی بودن، ریسک‌پذیری یا ریسک‌گریزی و مواردی از این دست بررسی و نهایتا پیشنهاد ارائه می‌شود.

به‌عنوان‌مثال شخصیت‌هایی که خویشتن‌داری بالایی دارند و به‌خوبی می‌توانند تابع قوانین باشند، معاملات بلندمدت‌تر برای آن‌ها مناسب است چون احتمال کمتری برای تصمیم‌گیری احساسی وجود دارد.

افرادی که شخصیت عصبی دارند از بردهایشان بیش‌ازحد خوشحال و از باخت‌هایشان بیش‌ازحد می‌ترسند. این افراد معمولاً در معاملات شهودی توانایی خوبی ندارند.

اگر عصبی بودن در ترکیب با ریسک‌پذیری باشد می‌تواند میزان ضرر افراد را بیشتر کند چون آن‌ها فرصت کافی برای بهبود روانی نمی‌دهند. حتی ممکن است ناامید شوند.

معامله گران ریسک گریز تر حد سود و ضرر دقیق‌تری قرار می‌دهند و به قواعد پایبندتر هستند؛ اما هرچه به سمت ریسک گریزی بروند می‌توانند در بازه‌های زمانی طولانی‌تر با سرمایه بیشتری در بازار فعالیت کنند.

 به‌این‌ترتیب می‌بینیم ترکیب سوالات و جواب‌هایی که در تست شخصیت معامله گری وارد می‌شود اهمیت زیادی دارد. همان‌طور که اشاره کردیم این تست‌ها انواع مختلفی دارند، برخی سوالات محدود و برخی پرشماری می‌پرسند و براساس فاکتورهای مختلفی، پاسخ‌ها را ترکیب و تحلیل می‌کنند.

استفاده از تست شخصیت معامله گری، درصورتی‌که صادقانه پاسخ داده شود راهگشای خوبی برای تریدرها است تا سیستم معاملاتی خود را بهبود دهند و بر احساساتشان غلبه کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه ریسک‌پذیر باشیم؟ خصوصیات افراد ریسک‌پذیر و ریسک‌گزیر!

سوالات متداول

ویژگی‌های شخصیتی یک معامله گر حرفه‌ای چیست؟

تمرکز بر فرآیند به منظور استانداردسازی روش انجام کار، انضباط در دنبال کردن روش انتخابی و صبر برای دوری از بازار از مهمترین ویژگی‌هایی هستند که معامله گران حرفه‌ای از آنها غافل نیستند.

سبک شخصیتی ایده‌آل برای معامله‌گری چه ویژگی‌هایی دارد؟

شخصیت معامله گری ایده‌آل ترکیبی از تجربه، مهارت، دانش، نظم و شهود است. اکثر معامله‌گران سعی می‌کنند براساس قواعد تصمیم بگیرند اما گاهی توجه به حس و شهود فردی نیز می‌تواند راه گشا باشد. این دو وجه شخصیتی، مکمل یکدیگر هستند.

چه موضوعاتی در تست شخصیت معامله گری ممکن است بررسی شود؟

تست‌های مختلف عوامل مختلفی را بررسی می‌کنند که می‌تواند مواردی نظیر میزان منطقی بودن افراد، خلاقیت، قدرت حل مسئله، قدرت تصمیم‌گیری سریع، مقدار زمانی که در روز صرف بازار، میزان تسلط بر احساسات، میزان فراموش‌کاری آن‌ها در انجام کارها، حس گناه پس از اشتباه، تمایل آن‌ها به خواندن اخبار، آموزش، مدیریت و مواردی ازاین‌دست باشد.

جمع‌بندی

یکی از فاکتورهای مهمی که فعالان بازارهای مالی باید به آن توجه کنند شخصیت معامله گری آنهاست. تعیین نوع شخصیت و قرار دادن استراتژی براساس آن احتمال موفقیت تریدرها را بالا می‌برد.

بسیاری از تریدرها با اینکه به اهمیت مسائل روانشناسی در موفقیت آشنا هستند اما بازهم مسائل تکنیکال و فاندامنتال را به آن ارجح می‌دانند و این می‌تواند نقطه خطری برای این افراد باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش پیشرفته ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx