نظم در معامله گری چیست و چگونه باعث موفقیت تریدرها می‌شود؟

نظم در معامله‌گری

به نظر شما نظم در معامله گری چقدر مهم است؟ اگر بخواهیم اهمیت این موضوع را بیشتر باز کنیم، بهترین کار صحبت از یک مثال است.

دو معامله‌گر را تصور کنید. یک معامله‌گر، استراتژی معاملاتی حرفه‌ای، دقیق و منابع کافی برای سرمایه‌گذاری‌ها و معاملاتش دارد، اما نظم و انضباط خاصی در برنامه‌های معامله‌گری او وجود ندارد.

معامله‌گر دیگر دارای استراتژی متوسط و منابع سرمایه کمتری دارد، از آن طرف یک نظم دقیق و حساب‌شده برای سرمایه‌گذاری خود در نظر گرفته است. به نظر شما کدام یک از این دو معامله‌گر می‌توانند در برابر اتفاق‌های غیرقابل‌پیش‌بینی بازار بهترین عکس‌العمل را داشته باشند؟

عناوین مطلب:

شاید معامله‌گر دوم منابع مالی کمی داشته باشد، اما مطمئنا نظم او مهم‌ترین نقطه قوتی است که باعث می‌شود از هر اتفاق و رخداد پیش‌بینی نشده به‌خوبی عبور کند.

درحالی‌که همین شرایط، برای فرد اول سخت و تا حدی غیرممکن خواهد شد. زیرا هیچ‌ ابزار کاربردی برای کنترل این شرایط در دست او نیست.

این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود تبدیل به معامله‌گر موفقی شوید، اما همه آن نیست. برای آشنایی بیشتر با این موضوع و شناخت نظم در معامله گری، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

معامله‌گر موفق کیست؟

شاید بپرسید چه کسی ممکن است در نهایت تبدیل به معامله‌گر موفق‌تر شود؟

پاسخ این است که به چند عامل مختلف بستگی دارد:

  •  توانایی انطباق با شرایط
  • هوش اقتصادی و حتی هیجانی
  • نظم در معامله گری

بیشتر بخوانید: طرز فکر تریدری؛ چطور یک «ذهن معامله‌گر» داشته باشیم؟

هنگامی که یک سیستم مالی، باتوجه‌به معیارهای گذشته و روند‌های حرکتی خود، به سراشیبی کاهش می‌افتد یا یک اتفاق خارج برنامه، سرمایه‌گذاران را غافلگیر می‌کند، عملکرد خوب یا سود‌ده آن متوقف خواهد شد.

عبور از چنین شرایطی فقط زمانی ممکن است که معامله‌گران چشم‌اندازی از روند بازار داشته باشند و با استفاده از هوشمندی یا دانش فنی خود، راه‌حل مناسب را انتخاب کنند. 

در چنین شرایطی، نظم و انضباط برای تنظیم استراتژی معاملاتی باعث می‌شود بزرگ‌ترین اتفاق بیفتد و معامله‌گر بتواند راه فراری داشته باشد. چشم‌انداز، هوش و دانش فنی و حتی نظم در معامله گری زمانی کارآمد خواهد بود که بتوانید هر سه این موارد را در کنار یکدیگر استفاده کنید.

به‌راحتی می‌توان گفت که بدون نظم و انضباط، دیدگاه و دانش شما بی‌اثر می‌شود. چون شما تبدیل به بزرگ‌ترین عامل خطر برای سرمایه‌ و دارای خود می‌شوید. تا جایی که ممکن است در نهایت به شکست برسید.

نظم و انضباط ممکن است همه آن چیزی نباشد که شما نیاز دارید، اما تنها چیزی است که به شما کمک می‌کند تا از همه اجزا و عوامل موثر در زمان و موقعیت مناسب خودش استفاده کنید. بدون آن، رفتار معاملاتی شما غیرقابل‌اعتماد هستند و هر لحظه شما را تا آستانه پرتاب به دره و سقوط در آن، نزدیک‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: مالی رفتاری چیست و چگونه می‌توان رفتار معامله‌گران را تحلیل کرد؟

نکاتی مهم برای دستیابی به نظم در معامله گری

اگر تمام معاملاتی را که می‌دانستید از ابتدا نباید انجام می‌دادید، انجام نمی‌دادید، حساب معاملاتی شما چگونه بود؟

اکثر معامله‌گران دنبال پیداکردن روش خاص خود و حتی بازار خودشان هستند. بازاری که با استراتژی، اهداف و منابع مالی آنها سازگار است، اما گاهی اوقات هیچ‌وقت آن را پیدا نمی‌کنند.

انضباط در معامله‌ گری
نظم در معامله گری مفهوم مهمی است که برای ورود به بازارهای مالی باید در نظر داشته باشید.

خبر خوب این است که توسعه نظم و انضباط معمولاً بسیار ساده‌تر از ایجاد یک مزیت در استراتژی معاملاتی است. اما قبل از اینکه به این جایگاه برسید، ابتدا باید نظم و انضباط را توسعه دهید.

 در معامله گری، مانند بسیاری از مشاغل دیگر، دانستن آنچه که باید انجام دهید، نباید انجام دهید و روش‌های مناسب انجام این اقدامات بسیار مهم است.

بخش «انجام آن» اجرای واقعی سیستم شما، پیروی از قوانین و به‌کارگیری اصول مدیریت ریسک است. یک معامله‌گر معمولی بیشتر وقت خود را صرف توسعه مزیت معاملاتی خود می‌کند، یعنی به دنبال شاخص‌های «بهتر» یا تلاش برای یافتن راه‌های دیگری برای بهبود نرخ برد خود است.

 شکست معاملات معمولاً ناشی از سیستم‌های معاملاتی ضعیف نیست، بلکه به دلیل ناتوانی در پیروی از قوانین و نداشتن نظم در معامله گری اتفاق می‌افتد. برای مثال به تمام معاملاتی فکر کنید که خیلی زود وارد آنها شده‌اید، قوانین خود را زیر پا گذاشته‌اید، ریسک زیادی کرده‌اید، خیلی زود خارج شده‌اید، خیلی حریص بوده‌اید یا هر شرایط مشابه دیگر باعث شد بدون برنامه‌ریزی و بدون رسیدن به نقطه مشخصی از آنها خارج شوید.

در واقع، با مرور عملکرد‌ها، یک خودانعکاسی صادقانه انجام دهید. ارزیابی عملکرد معاملاتی شما به طور عینی اغلب نشان می‌دهد که مشکل روش معاملات شما نیست، بلکه شما هستید! توانایی شما در اجرای قوانینی که به‌وضوح برای شما تنظیم شده و وجود دارد ولی در پیروی از آنها سهل‌انگاری می‌کنید.

بیشتر بخوانید: 3 معیار مهم برای اندازه گیری عملکرد پورتفولیو (سبد سرمایه گذاری)!

تاثیر فقدان نظم در معامله گری

نقطه‌ای وجود دارد که فراتر از آن دیگر نمی‌توانید یک سیستم معاملاتی را بهینه کنید.

نرخ برد 100% یا فرمول جادویی برای پیش‌بینی رشد و صعود مطلق بازار را فراموش کنید. تلاش برای دستیابی به چنین پیش‌بینی‌ها و اقدامات افراطی اغلب به نتایج معکوس منجر خواهد شد.

تا جایی که ممکن است هرچقدر که جلوتر هم پیش بروید، به‌جای بهبود چیزی جز شکست نصیبتان نشود. بااین‌حال، در چنین شرایطی هم فضایی برای بهبود نظم و انضباط خود دارید. تأثیر آن بر عملکرد معاملاتی شما بسیار بیشتر از هر تلاشی است که برای برداشتن چند امتیاز بیشتر از معاملات خود انجام می‌دهید.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، اشتباهات معاملاتی ناشی از عدم نظم و انضباط یکی از رایج‌ترین مشکلات معامله‌گران و بزرگ‌ترین قاتلان عملکرد هستند. برای آشنایی بیشتر با این اشتباهات، برخی از مهم‌ترین نمونه‌ها را در ادامه بررسی کنید:

  • خروج زودتر
  • خروج خیلی دیر
  •  ورود پیش از موعد به معاملات
  • تعقیب معاملات
  • معامله انتقامی
  • ریسک‌کردن بیش از حد

جلوگیری در اشتباهات با داشتن نظم در معامله گری

برای اینکه بتوانید از مشکلات احتمالی و تصمیم‌های اشتباهی که دارایی و سرمایه‌گذاری شما را در خطر می‌‌اندازد جلوگیری کنید، باید سیستم و قوانین مشخصی داشته باشید.

یک‌بار دیگر تصور کنید که اگر از تمام معاملاتی که در آن یکی از اصول را نقض کرده‌اید اجتناب می‌کردید، ارزش سهام معاملاتی شما چگونه به نظر می‌رسید. خواهید دید که این یک استراتژی معاملاتی «بد» نیست که باعث ضرر می‌شود، بلکه معامله‌ گری بی‌انضباط شماست.

ذهنیت معامله‌گری
معامله‌گری در بازار سهام به سطح بالایی از نظم نیاز دارد.

امیدواریم تا اینجا اهمیت نظم در معامله گری و نقش آن در حفظ سرمایه‌گذاری را درک کرده باشید. اکنون می‌خواهیم چند تکنیک، نکته و ابزار را در مورد اینکه چگونه می‌توانید نظم و انضباط خود را ارتقا دهید، با شما به اشتراک بگذاریم.

در ادامه 4 نکته برتر برای تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر منضبط‌تر آمده است:

1. بررسی عملکرد و خودآگاهی در معامله گری

ما با مهم‌ترین نکته شروع می‌کنیم که بدون شک بیشترین تأثیر را در معاملات شما خواهد داشت: شروع به بررسی معاملات خود کنید.

اکثر معامله‌گران هرگز به گذشته نگاه نمی‌کنند و جلسات معاملاتی خود را بررسی نمی‌کنند. این یک اشتباه بزرگ است. چنین کاری نه‌تنها آن‌ها را برای بهبود معاملات و استراتژی‌هایشان کمک نمی‌کند، بلکه تمام خطاهای معاملاتی که می‌توانستند شناسایی کنند را هم از دست خواهند داد. چنین شرایطی عملاً باعث می‌شود که در نهایت اشتباهات مشابه را بارهاوبارها انجام دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش بک‌تست گرفتن (برای سنجش استراتژی‌های معاملاتی)

بنابراین، اولین و مهم‌ترین نکته ما این است که هر روز چند دقیقه برای بررسی معاملات خود وقت بگذارید. شروع به یادداشت‌برداری در مورد اشتباهات خود کنید و خیلی سریع الگوهایی را در رفتار معاملاتی خود انجام داده‌اید را بررسی و شناسایی کنید.

2. تهیه چک‌لیست

مارتی شوارتز یکی از موفق‌ترین معامله‌گران تمام دوران است و در کتاب جادوگران بازار جک شواگر نیز حضور داشته است.

او در کتاب خود، پیت بول، در مورد اهمیت داشتن یک چک‌لیست فیزیکی صحبت می‌کند. او قوانین معاملاتی خود را یادداشت می‌کند، آنها را در ابعاد و موقعیت‌های مختلفی می‌سنجد و در نهایت یک چک‌لیست مناسب و موثر برای معاملاتش تهیه می‌کند.

چک‌لیستی که همواره کنار میز معاملاتی اوست و یکی از قدم‌های مهم برای حفظ نظم در معامله گری محسوب می‌شود. او زمانی که می‌خواهد وارد یک معامله شود، چک‌لیست خود را بررسی می‌کند. اگر همه معیارها رعایت شود، وارد معامله می‌شود.

بیشتر بخوانید: استراتژی لبه معاملاتی (Trading Edge) چیست؟ + 9 گام برای ایجاد آن

3. شناخت قوانین معامله

این نکته هم‌پوشانی زیادی با نکته قبلی دارد، اما جزئیات آن را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

یکی از دلایلی که معامله‌گران تمایل دارند در معاملات شلخته شرکت کنند این است که آنها یک برنامه محکم ندارند. بنابراین، توصیه می‌کنیم تمام قوانینی را که متدولوژی معاملاتی شما را تعریف می‌کنند، یادداشت کنید.

این روش همچنین یک راه عالی برای دیدن نقاط ضعف بالقوه و شناسایی مناطقی است که در آن مسیر روشنی ندارید یا نمی‌توانید به‌درستی از آنها عبور کنید.

4. کنترل احساس درونی و شهود

معامله‌گران دائماً بهانه‌هایی برای عملکرد‌های اشتباه خود می‌آورد.

این کار توجیهی برای معاملاتی است که خلاف روش همیشگی آنها انجام می‌شود، اما واقعا این توجیه می‌تواند درست باشد؟ واقعاً چند بار بعد از زیر پا گذاشتن قوانین خود با یک برنده مواجه شدید؟

یک معامله‌گر حرفه‌ای باید بداند که بازار جای بهانه آوردن و نپذیرفتن خطا نیست. یا خطایی را می‌پذیرید و آن را جبران می‌کند یا با بهانه‌های مختلف‌، بارهاوبارها آن خطا را تکرار خواهید کرد.

معامله گر موفق
موفقیت در معامله‌گری زمانی معنا پیدا می‌کند که بتوانید طبق اصول و قواعد مشخصی در بازار قدم بردارید. قواعدی که می‌توانند هر قدم بعدی را به شما نشان دهند.

سطوح نظم در معامله گری

ممکن است همه نکات و ابزارهایی که گفتیم، برای هر سیستم معاملاتی قابل‌استفاده به نظر نرسند. به‌خصوص وقتی صحبت از ترید دستی و خودکار باشد، تفاوت‌ها بیشتر از همیشه به چشم می‌آیند.

یک معامله‌گر ممکن است با نوشتن یک چک‌لیست معاملاتی یا از قبل برنامه‌ریزی شده، معاملات خود را دشوار بداند زیرا تصمیمات خود را در لحظه می‌گیرد و مجموعه قوانین ثابتی ندارد. اما، نظم و انضباط به ورودی‌های تجاری محدود نمی‌شود.

این کار شامل انواع اصول و تاکتیک‌های مختلف است. اکنون نگاهی می‌اندازیم به شرایط مختلف در ترید که در آن فقدان نظم و انضباط بیشتر شایع است و همچنین چگونه یک رویکرد منضبط‌تر در این شرایط می‌تواند به شما کمک کند:

خطر

حتی یک معامله‌گر محتاط معمولاً می‌تواند ترید خود را با اعمال رویکردی منظم‌تر در مدیریت ریسک بهبود بخشد.

مطمئن بودن در مورد میزان ریسک در یک معامله واحد و جلو نرفتن از این آستانه ممکن است با کمک به جلوگیری از معاملاتی که ممکن است وسوسه‌انگیز اما بالقوه ویرانگر هستند، ضرر را محدود کند.

 کاهش معاملات زیان‌ده

کاهش معاملات زیان‌ده به‌راحتی می‌تواند نتیجه احساس خطر و کنترل آن باشد. 

قوانین خاصی در مورد نحوه تنظیم یک دستور توقف ضرر و زمان کاهش معاملات زیان‌ده هم وجود دارد. یکی از مهم‌ترین قوانینی که در باید به آن توجه کنید این است که نگذارید ضرر از کنترل خارج شود.

سود گرفتن

وقتی صحبت از کسب سود می‌شود، دو مشکل رایج وجود دارد:

  •  اولاً، معامله‌گران خیلی ترسیده‌اند و معاملات را خیلی زود می‌بندند و سودهای بالقوه را از دست می‌دهند.
  • دوم، معامله‌گران بیش از حد حریص می‌شوند و فکر می‌کنند با صبوری بیش از حد می‌توانند سود بیشتری به دست آورند، غافل از اینکه این کار باعث می‌شود سودی که تا اینجا به دست آورده‌‌اند هم از دست بدهند.

اگر شما هم بین یکی از این دو دسته هستید، بهترین کاری که باید انجام بدهید این است که قوانین مشخص و منعطفی برای کسب سود از سرمایه‌گذاری خود تعیین کنید و از اشتباهات رایج اجتناب کنید.

شناخت و انتخاب سبک‌های معاملاتی

 خودتان حسابرسی کنید! چه می‌شد اگر مایکل جردن به‌جای بسکتبال به دنبال حرفه مالی بود؟ شاید هرگز نام او را نمی‌شنیدیم. یا می‌توانید وارن بافت را به‌عنوان یک راننده ماشین مسابقه حرفه‌ای تصور کنید؟

حتی در زمینه‌های مرتبط، تفاوت بین دامنه‌های خاص می‌تواند بسیار زیاد باشد. به‌عنوان‌مثال، یک دونده مسافت طولانی در سطح جهانی ممکن است یک دونده سرعتی افتضاح باشد. هر دو دارای ویژگی‌های فیزیکی متفاوتی هستند.

در معاملات هم همین‌طور است. تفاوت بین سبک‌های معاملاتی می‌تواند قابل‌توجه باشد. درحالی‌که معاملات نوسانی قبل و در حین معاملات به صبر بیشتری نیاز دارد، یک معامله‌گر روزانه باید با احساسات بسیار موثر کنار بیاید و حتی پس از متوجه شدن ضرر سراغ معامله دیگری برای جبران این ضرر برود.

بیشتر بخوانید: استراتژی‌های ترید روزانه ارز دیجیتال + نکات مهم

جمع‌بندی

در این مطلب از بورسینس درباره نظم در معامله گری، اهمیت و تاثیر آن برای تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر موفق صحبت کردیم.

بسیار مهم است که بتوانید احساسات و هیجانات خود را کنترل کنید. برنامه و قوانین مشخصی برای معاملات خود داشته باشید و باتوجه‌به این قوانین، تبدیل به یک معامله‌گر منظم و موفق شوید.

یک چک‌لیست معاملاتی، چارچوب قوانین و تعیین حد سود و ضرر از جمله اقداماتی است که برای نظم در معامله گری مهم است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش پیشرفته ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx